۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۱۳۰۲۴
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۳-۰۳-۱۳۹۷
کد ۶۱۳۰۲۴
انتشار: ۱۱:۳۰ - ۱۳-۰۳-۱۳۹۷

90 دقیقه گفت‌وگو؛ آیا با اهدای اعضای بدن بعد از مرگ مغزی موافق هستید؟/ کارت اهدای عضو دارید؟

امروز در "90 دقیقه گفت و گو"در مورد اهدای عضو بعد از مرگ مغزی با هم حرف می‌زنیم.

عصر ایران- دیروز وزیر بهداشت در یادداشتی به اهمیت اهدای عضو بعد از مرگ مغزی اشاره کرد و نوشت:« مرگ مغزی ضمن این که واقعه‌ای بسیار تأسف بار محسوب می‌شود، فرصتی است برای ادامه‌ی زندگی تعدادی از بیماران نیازمند پیوند. به عبارت دقیق‌تر خانواده‌ی هر فرد دچار مرگ مغزی با اهدای اعضای حیاتی عزیزشان (شامل: قلب، کبد، 2ریه، 2 کلیه، لوزالمعده و روده) می‌توانند 8 نفر را از مرگ حتمی نجات دهند و با اهدای 1 تا 53 بافت (مانند: قرنیه، استخوان، پوست، تاندون و...)، 1 تا 53 نفر را از معلولیت برهانند.

متأسفانه آمار نشان می‌دهد که سالانه 5 تا 8 هزار نفر در ایران به دلیل مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهند که بین 2500 تا 4000 نفر از ایشان دارای شرایط اهدای عضو هستند ولی فقط حدود 800 خانواده این چنین عمل می‌کنند.»

حالا با توجه به یادداشت وزیر بهداشت در 90 دقیقه گفت‌وگوی امروز می‌خواهیم در مورد اهدای عضو بعد از مرگ مغزی با هم صحبت کنیم.

1-آیا با اهدای اعضای بدن بعد از مرگ مغزی موافق هستید؟

2-کارت اهدای عضو دارید؟

3-اگر شما موافق اهدای عضو باشید و خانواده مخالف، آنها را چگونه راضی به این کار می‌کنید؟

4-آیا تا به امروز تجربه اهدای اعضای یکی از اقوام و یا آشنایان خود را داشته اید؟

5- به نظر شما چرا برخی خانواده‌ها حاضر نیستند  اعضای نزدیکان خود پس از مرگ مغزی را اهدا کنند؟

زمان این گفت‌وگو 90 دقیقه است. از ساعت 11:30 دقیقه تا 13. نظرات ثبت شده بعد از این ساعت منتشر نخواهد شد.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۲۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
7
من کارت اعدای عضو گرفتم و خانواده هم میدونه که اگر این اتفاق برای من افتاد باید اعضای من رو اهدا کنه
یاسر
Germany
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
7
سلام بله کاملا موافقم که فردی بعد از مرگش اعضا بدنشو به فرد نیازمند بیمار دیگری اهدا کنه و باعث زندگی دوباره به اونطرف بشه.من و 5 نفر از اعضای خانواده ام با آگاهی به شرایط اهدا عضو ، کارت اهدا عضو گرفتیم و اعضا بدنمونو برای بعد از مرگ اهدا کردیم.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
3
سلام من کارت اهدای عضو دارم ولی متاسفانه خانمم تا الان راضی نشده با این کارمن.
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
5
من خودم سرطان دارم طعم مریضی چشیدم,حتمن حنمن حتمن بعد مرگ مغزیم اعضای مورد استفادم و اهدا می کنم,اینطوری خدا بیشتر لبخند میزنه
آریا
United States of America
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
3
سلام، کاملا با این موضوع موافقم و معتقدم باید به یک حرکت اجتماعی و وظیفه در قبال همنوعمون تبدیل بشه، خودم کارت اهدا گرفتم و دیگران رو هم تشویق به این کار میکنم
خویی
Russian Federation
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
5
خیلی خوب ومفید ولی مثل اینکه استقبال کمتری ازاین طرح انجام میشود ویا اطلاع رسانی کافی نمیشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
4
شاید اون غم و اندوه از دست دادن یک عزیز، تصمیم منطقی رو در بازماندگان مختل میکنه که چنین آمار نامناسبی وجود داره. رضایت اهدای عضو یعنی پذیرش مرگ و موافقت با جدا نمودن شخص مرگ مغزی از دستگاه، خیلی کار سختی هستش. ولی امیدوارم این فرهنگ در جامعه ما جا بیفته، افزون بر این در کشورهای غربی وقتی خود شخص موافقت با اهدای عضو را به صورت مکتوب قبلا اعلام کرده دیگه نیازی به تائید بازماندگان نیست ولی در ایران در هر شرایطی رضایت ولی دم نیاز می باشد.
فرشاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
3
من دو دفعه جهت دریافت کارت اهدای عضو اقدام کردم. متاسفانه تا به امروز که سه سالی از ثبت نام من می گذرد، کارتی برای من صادر نشده است. اما این مورد را بارها به اطرافیانم گفته ام که در صورت مرگ مغزی، حتما اعضای بدنم رو اهدا کنند
ناشناس
United States of America
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
3
1
با این کار بهشت قطعا بر آدم حلال میشه
نورا
Germany
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
سلام
من کارت اهدای عضو دارم و از این بابت خیلی خوشحالم حدود هفت هشت سال پیش گرفتم.
چند روز پیش داشتم به خانواده ام میگفتم که من کارت اهدای عضو دارم خوبه که بعد از مرگم اعضام بخشیده میشه بعد خواهرم با خنده گفت ولی عزیزم ما اجازه نمیدیم بعد از مرگت این اتفاق بیفته چون بعد از مرگ رضایت خانواده برای این کار لازمه و ما این اجازه رو نمیدیم
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
بهتر نیست قبل از اینکه گفت و گو بذارید خبررسانی کنید افراد بتونن شرکت کنن؟ در مورد سوالتون، بله موافق هستم و کارت اهدای عضو هم دارم. شخصا برای این کار تبلیغ هم کردم.
مهناز
United States of America
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
ما همه خانواده مون این کارت رو داریم
آرومین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
من هم میخوام این کار و بکنم و به خانواده ام اطلاع بدم که همکاری کنند
میتونید اطلاع رسانی کنید که همچین چیزی خارج از کشور هم وجود داره؟
نورا
Germany
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
البته خواهرم به شوخی این حرف رو زد
اما آیا هنوز واسه اهدای عضو رضایت خانواده شرطه
این درست و انسانی نیست و یکی از دلایل مهم به نتیجه نرسیدن این کار خیره
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
سلام
کاملا با اهدای عضو موافقم
خودم سال 85 کارت اهدای عضو گرفتم
نورا
Germany
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
لطفا نظرم رو کامل بذارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
4
به نظر میرسه این موضوع برای برخی بیمارستان ها و دکتر ها و کادر پزشکی شده یه منبع درآمد خوب ، از اونجایی که طرفین اهداء کننده و گیرنده عضو طبق یک قانون بیخود اجازه ارتباط با هم رو ندارن و به هم معرفی نمیشن فقط میمونه بیمارستان که پول عمل و اقدامات پزشکی قبل و بعد از عمل رو به قیمت خون باباشون از گیرنده های عضو طلب میکنن و خانواده دهنده عضو رو در یک موقعیت قرار میدن که انشالله خدا اجرتان بدهد و اون عزیز ازدست رفته در بهشت خواهد بود . یکی از دلایلی که من مخالف اهداء عضو هستم ، هرچند سالهای قبل ثبت نام اینترنتی کردم و خدا رو شکر هیچ موقع کارت اهداء عضو برای من صادر نشد و گویا اسم من ثبت نشده
نورا
Germany
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
من دنبال کننده ی ثابت شما هستم
از زحماتتون ممنونم
تحلیلاتون منطقی هست
سپاس
از اینکه نظر سنجی میذارید سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
من موافق اهدا هستم ولی نه به کسی تا حالا گفتم و نه کارت گرفتم. ولی ایا مهم نیست که گیرنده کی باشه؟ ادم خوبی هست یا نه؟ مثلا ما یه همسایه داریم که از نظر من ادم خوبی بیست ولی کلیه اهدایی گرفته -هر چند بدنش اونو پس زده-

کسی هست دقیقا بدونه این موضوع در اهدای عضو چه نقشی میتونه داشته باشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
1
4
هرچند کار درست و انسانی هست ولی مساله ای که هنوز برای من حل نشده اینه که اگر مرگ مغزی سریع و به اشتباه (عمدی یا سهوی) اعلام بشه چی؟
با این وضعی که بیمارستانها دارن، برای انسان زنده و سالم ارزشی قایل نیستند چه برسه به یکی که احتمالا مرده. بعید نیست برخی از این پزشکان!!! عزیز (هرچند قلیل) برای اینکه خودشون رو از دست مریض بدحال یا مرگ مغزی شده خلاص بکنن یا پول کارانه شون بالا بره (برای چند عمل بیشتر) سریع و بدون بررسی لازم مرگ مغزی رو اعلام بکنن
محسن 666
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
3
من راضی نیستم .
1 - فکر می کنی بعد از مرگ مغزی من و شما اعضای بدن ما رو به افراد توی صف می دهند ؟ یا به افرادی که ژنهای خوب دارند و یا افرادی که با ژنهای خوب دوست هستند و آخر صفند داده می شه ؟
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
علی رغم اینکه با این کار انسانی موافق هستم، اما ته دلم جراتش رو ندارم و از اینکه عزیزانم این کار رو بکنن مخالفم چون احساس میکنم گاهی پزشکان اشتباها عضو یک انسانی که امید به ادامه زندگی ش هست رو تصمیم به اهدا میکنن که نمونه ش رو چند بار در اخلار دیدم.
زینب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
من حدود 16 سال هست کارت اهدا عضو گرفتم و کاملا موافق اهدا عضو هستم اما هنوز توی جامعه ما پذیرش این موضوع راحت نیست شاید دلیلش وابستگی های شدید عاطفی باشه موقع ازدست دادن یکی از اعضا خانواده که اصلا نمیشه راجع به این موضوع باهاشون صحبت کرد
فرگل
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
1-بله
2-بله
3-متاسفانه علاقه ای ندارند در این مورد صحبت کنند و هیچ وقت بحث در این مورد به جایی نرسیده است.
4-خیر
5- علاقه‏ ی زیاد و اینکه دوست ندارند در مورد مرگ عزیزانشون فکر کنند و در زمانی که اتفاق افتاد، دوست ندارند عضوی از عزیزشون جدا بشه!! شاید!!
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
من موافق اهدای عضو هستم و خودم کارت اهدای عضو دارم ، برای خانواده و افراد نزدیک فرد مرگ مغزی شاید کنار اومدن با این قضیه سخت باشه ولی با عوض کردن دیدگاهشون و گفتن اتفاقات خوبی که بعد از اهدای عضو بوجود میاد این کارو برای اونا هم راحتر میکنه
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
من حدود ده سال است کارت اهدا عضودارم اگر بتوانم میخواهم جسدم را به مراکز آموزشی اهدا کنم آیادر ایران امکان این کار هست؟
سینا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
2
خواهشم اینه که مراکز مربوطه در هر استان با ذکر آدرس مربوطه معرفی شوند؛ تا نسبت به ثبت نام اقدام نمائیم. البته اگه مسائل حقوقی مسئله ثبت نام حل و ثبت نام از طریق سایت؛ انجام می گرفت؛ خیلی بهتر می شد. باتشکر
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
2
0
سلام
نه موافق نيستم،
اول اينكه وقتي كسي فوت كرده ،آنچه مهم است حس بازماندگان است و شرايط روحي آنها بنابراين در هر حالت بايد رضايت آنها جلب شود و لذا رضايت خود فرد در جهت احساسي تر كردن قضيه و اينكه عاملي شود براي رضايت بازماندگان لزوما چيز خوبي نبوده و مي تواند از نظر روحي در برخي تاثير منفي داشته باشد و بهتر است در هر حالت با بازماندگان صحبت شود تا اگر اماده بودند اين اتفاق بيافتد
ثانيا اينكه امار داده شودكه از 5 تا 8 هزار نفر فوتي در سال تنها 800 نفر اهدا مي كنند و اين آمار كم است خيلي توجيه جالبي نيست !!
مگر قرار نيست آمار تصادفات و مرگ و ميرها پايين بيايد و آيا با اين سيستم خراب رانددگي و خودروها و جاده ها آيا واقعا اين دليل مي شود كه بيايم و آمار قابل اهدا را حساب كنيم!!!
بنابراين در وهله اول بايد شرايط به سمتي برود كه تعداد افرادي كه نياز به پيوند دارند با انجام اصلاح در سيستم بهداشتي و زندگي كم شود و در مرحله بعد با كسب رضايت از بازماندگان اين امر رخ دهد
ثالثا بايد با توجه به علم سلول هاي بنيادي تحقيقات بيشتري براي توليد اندام هاي مورد نياز براي پيوند از سلول هاي بنيادي انجام شود تا در آينده از اين لحاظ بي نياز شويم
بنابراين بايد به اهدا به عنوان يك راه حل موقت و نه خيلي مطلوب نگاه شود

اصلا حسي خوبي نيست كه حيات فردي وابسته به مردن فردي ديگري شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
اینطور هم که شما میکین نیست
بعیده کسی که نیازبه اهدا عضو داشته منتظر مرگ کسی باشه
بابک
United Arab Emirates
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
1
5
اعضای خودمه... دوسش دارم.. به هیشکی هم نمیدم!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
نظر شما هم کاملا محترمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
0
من مدتهاست که کارت اهدای عضو دارم. در واقع کارت اهدای عضو من مربوط به زمانیه که یک کارت شبیه کارت های بانکی الان از طرف بیمارستان مسیح دانشوری برایمان ارسال می شد ولی الان کارتی صادر نمیشه و میگن پرینت بگیرین
متاسفانه همسرم چون نمی خواد به مرگم فکر کنه موافق این کار نیس اما من برای خودش هم کارت اهدای عضو گرفتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
3
سلام
من کارت اهدا ندارم ولی موافقم در صورتی که این اتفاق برام افتاد خانوادم اینکارو انجام بدن حداقلش اینه خرج رو دستشون نزارم در این وانفسا!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
3
البته.وقتی قرار پیکر منو مار و ملخ بخوره چرا نذارم یک همنوع من به زندگیش ادامه بده.جسم فنا شدنی است اصل روح و کارنامه اعمال آدمی است
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
4
به نظر من مهم‌ترین علت استقبال کم مردم از این طرح اطمینان نداشتن به دکترهای محترم است.
شعله سیدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
با سلام با اینک تصمیم بسیار سختی بنظر میرسه اما کاملا بااین کار موافق هستم. خودم هم 4 سال هست ک کارت اهدای عضو دارم و خوشحال میشم بعد از مرگم بتونم ب دیگران زندگی ببخشم. همه روزی مرگ رو تجربه میکنن چرا وقتی میتونیم با اهدای عضو جون یه عده رو نجات بدیم اینکارو انجام ندیم و بریم زیر خاک و بپوسیم.
علیرضا خوشی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
4
سلام و ادب
در سال 95 من و دو دختر گلم ، در شب شهادت امام رضا (ع) همسر مومن و باوفایمان را از دست دادیم . ایشان با اهدای اعضایش جان تازه ای به خود و بیماران نیازمند اهدا کرد وقهرمان ما شد . خیلی برایش دلتنگیم ولی وقتی به موضوع اهدا فکر می کنیم و عاقبت بخیری ایشان از آلام مان می کاهد . برای تمامی اهدا کنندگان قهرمان و همسر بنده خانم کربلایی راحله صلاحی فاتحه ای همراه با صلوات قرائت بفرمائید .
یوسف
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
بله من کاملا با اهدای عضو در صورت مرگ مغزی موافقم و تصورم اینه که این کار مرگ آدم را در درجه ای بعد از شهادت قرار میده و مورد رضای پروردگار متعال هست. بیشتر از پانزده سال هست که کارت اهدای عضو دارم و همه اعضای خانواده ام می دانند که این نوع مردن را بیشتر از یک مرگ عادی دوست دارم.
از کویر زاینده رود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
0
1
من موافق اهدای عضوم
خودمم کارتش را دارم
ادم به اعضای خانواده وقتی تصمیمش را بگه طبیعیه که به صورت مستقیم نگن قبول میکنیم و با دور از جون و یه حرف دیگه بزن و ... بخوان حاشیه برن
اما اگه ادم بتونه در وقت مناسب به اونها بفهمونه که رضایت خودش در اینه ممکنه در وقت تصمیم گیری به یاد حرف خود ادم بیان و رضایت بدن.
کسانی هم که مخالف اهدای عضون باید بدونن که این عضو سالم اگر اهدا نشه به زودی زیر خاک خواهد پوسید و حتی از لحاظ انسانی و معنوی هم که صرف نظر کنیم از نظر مادی هم بهتر اینه که عضو اهدا بشه.
بیمه تکمیلی درمان میلیون ها بازنشسته تامین اجتماعی در محاق؟! محسن رضایی : اروپا بزرگترین بازنده آمدن ترامپ است نماینده مجلس : واردات هر کالایی را که ممنوع کنیم ، قاچاق می‌شود حمایت هواداران تراکتور از مردم مظلوم فلسطین واکنش علم الهدی به گران شدن خودروها : نکند توطئه نفوذی ها باشد ! ایران خودرو افزایش قیمت ها را اعمال کرد (+قیمت جدید) پیام فضلی‌نژاد: مشکل از صداوسیما نیست، مشکل از مدیریت است کسری بودجه وحشتناک در دولت رئیسی که کتمان می شد مهدی فضائلی نقل قول معاون پزشکیان از رهبری را تایید کرد قطعی برق نباید باعث گرفتار کردن مردم شود / خاموشی ها ارتباطی با قطع مازوت سوزی ندارد احمد خاتمی: به قطعنامه شورای حکام جواب کوبنده بدهید/ این گرانی‌ها به نظام ضربه می‌زنند / بسیجیان، فرشتگان خدا بروی زمین اند انسداد جاده چالوس تا ۱۰ آذر / ترافیک سنگین در هراز محمد نزال عضو ارشد حماس: انتظار نمی‌رود مذاکرات غزه در صورت از سرگیری به نتیجه‌ای برسد می گویند «تحریم مهم نیست!» ؛ از جیب کی مهم نیست؟ (فیلم) درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است