۰۲ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۹۷۰۷۸
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۵-۱۲-۱۳۹۶
کد ۵۹۷۰۷۸
انتشار: ۱۱:۳۸ - ۱۵-۱۲-۱۳۹۶
مسؤولان نظام آموزشی کشور در "صورت مسأله غلط" گیر افتاده اند

حذف بخشنامه ای کنکور؛ تکثیر استرس دانش آموزان و گسترش کاسبی مؤسسات!

در کشورهای اسکاندیناوی اکثر دیپلمه ها، در رشته ای که در مدرسه آموخته اند مشغول به کار می شوند و درصد اندکی برای دانشمند شدن یا تصدی مشاغلی که نیازمند تحصیلات عالیه اند به دانشگاه می روند.

عصر ایران ؛ جعفر محمدی - بحث حذف کنکور دانشگاه ها، سالیانی است که در جریان است؛ علاوه بر دلایل متعددی که برای حذف کنکور می آورند، در سال های اخیر دو علت، بیش از بقیه دلایل، مطرح می شود:
1 - کنکور باعث شده است مؤسسات زیادی حول آن شکل بگیرند و تبعات منفی متعددی را بر نظام آموزشی تحمیل کنند.
2 - کنکور، استرس را در دانش آموزان نهادینه کرده است.

آنچه اکنون مطرح می شود این است که کنکور را حذف کنند و دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی و نمرات دانش آموزان در طول دوره دوم متوسطه ، دانشجو بگیرند.

به نظر می رسد بزرگ ترین عارضه در فرایند حذف کنکور، نگاه بخشنامه ای به آن است؛ یعنی گمان می کنند همان طور که روزی با یک دستور کنکور ایجاد شد، اینک نیز می توان با یک مصوبه کنکور و تبعات منفی اش را حذف کرد.

البته می توانند از همین امسال دستور دهند کنکور حذف شود ولی آسیب های آن که طی سال های دراز حول آن شکل گرفته اند، می توانند مستقل از کنکور نیز ادامه حیات دهند.
حذف بخشنامه ای کنکور؛ تکثیر استرس دانش آموزان و گسترش کاسبی مؤسسات!

صورت مسأله غلط است
بر این باورم که در این بحث، اساساً "مسأله و مشکل" به درستی شناسایی نشده است؛ یعنی فکر می کنند مسأله ای که باید حل شود، "کنکور" است حال آن که مسأله واقعی، که کنکور هم تابعی از آن است، "مدرک گرایی و عطش ناشی از آن برای ورود به دانشگاه" است.
این مسأله هم ریشه تاریخی دارد؛ بعد از پایان حکومت قاجار، رضا شاه سازمان اداری و دیوانسالاری کشور را تغییر شکل داد و نوسازی کرد. این ساختار عظیم دولتی برای جذب نیرو، افرادی که تحصیل کرده بودند را در اولویت قرار داد: از آنهایی که شش کلاس سواد داشتند تا افرادی که از دانشگاه های فرنگ و عمدتاً فرانسه فارغ التحصیل شده بودند.
آنچه در آن زمان نهادینه شد و تا کنون نیز ادامه دارد این است که اگر می خواهی ارتقاء شغلی پیدا کنی و درآمدت بیشتر باشد، مدرک تحصیلی بالاتری را به کارگزینی محل کارت ارائه بده.
کار دوم رضا شاه، توسعه ساخت و سازها در کشور بود که راه آهن نمونه بارزش است. در این پروژه ها عمدتاً از مهندسان خارجی استفاده می شد و ایرانی ها برای تصاحب جایگاه خود در این پروژه ها، به رقابت برای تحصیل علوم و فنون جدید در دانشگاه ها پرداختند. بعدها به ویژه در دوران پهلوی دوم، بحث بهداشت عمومی مطرح شد و به دلیل کمبود پزشک در ایران، پزشکان هندی وارد شدند و در شهرها و روستاها به فعالیت پرداختند. این بار نیز ایرانی ها برای پر کردن خلأ، به رقابت برای ورود به دانشگاه پرداختند و پزشک شدن یک آرزوی همگانی شد.

در واقع آنچه در گذر زمان رخ داد، این بود که رسیدن به اعتبار اجتماعی و درآمد از طریق دانشگاه، تضمین می شود و البته در اوایل هم همین گونه بود و امکان نداشت کسی از دانشگاهی فارغ التحصیل شود ولی شغل مناسب و درآمد مکفی نداشته باشد؛ وضعیتی که رفته رفته رنگ باخت و اینک با انبوه بیکارانی که از دانشگاه های مختلف کشور فارغ التحصیل شده اند مواجهیم، از پزشک و مهندس گرفته تا لیسانسیه ها و فوق لیسانس های رشته های مختلف.
حذف بخشنامه ای کنکور؛ تکثیر استرس دانش آموزان و گسترش کاسبی مؤسسات!

حذف کنکور و باقی ماندن مصائب آن
با این مقدمه بر می گردیم به اصل بحث: حذف کنکور نیاز جامعه برای تحصیلات عالیه را نمی کاهد بلکه مسیر آن را تغییر می دهد.

اگر امروز همه استرس ها در روز کنکور جمع شده است، با حذف کنکور و جایگزینی نمرات دوره متوسطه به جای آن، این استرس تکثیر می شود (نه تقسیم) و به تمام دوران متوسطه دوم تسری می یابد چرا که دانش آموزان در تک تک امتحانات این سه سال و ایام منتهی به هر امتحانی، استرس کنکور را تجربه می کنند و اگر روزی در امتحان یا امتحاناتی به هر دلیل نتوانند نمره خوبی بگیرند، ناامیدی از آینده به استرس هایشان افزوده می شود.
بنابر این، حذف کنکور به شکلی که مطرح است، نه تنها استرس را از بین نمی برد بلکه آن را گسترش می دهد.

از سوی دیگر، مؤسسات کنکور زمینه بیشتری برای ورود به مدارس پیدا می کنند چرا که اگر امروز تمرکز آنها بر روز کنکور است ، در چنان شرایطی، هر امتحانی در مدرسه و مناطق آموزش و پرورش، زمینه ای برای کاسبی این موسسات و افزایش فشار بر دانش آموزان و خانواده ها خواهد بود.

لذا با بسنده کردن به حذف کنکور نه تنها مشکلات حل نمی شود بلکه بر دامنه آن افزوده خواهد شد.

چه باید کرد؟
تنها راه منطقی و عقلانی که در دنیا هم تجربه شده و جواب داده ، این است که اساساً نیاز به ورود به دانشگاه کاهش یابد. این مهم، با افزایش کیفیت آموزشی در مدرسه میسر است.
نظام کنونی آموزش و پرورش ایران، معطوف به کنکور است، یعنی میلیون ها دانش آموز و معلم، 12 سال کار می کنند تا دیپلمه ها وارد دانشگاه شوند و تازه در دانشگاه کار یاد بگیرند (اگر یاد بگیرند!)؛ در واقع، خروجی نظام آموزش و پرورش، افراد ناکارآمدی هستند که وقتی به خود می آیند می بینند که در هیچ کاری سررشته ندارند، بنابراین به دانشگاه می روند تا شاید آنجا فرجی حاصل شود (که عمدتاً نمی شود!).

در حالی که اگر آموزش و پرورش بتواند در 12 سالی که دانش آموزان را در اختیار دارد، از آنها افرادی علاقه مند به کار و نسبتاً ماهر در یک رشته بسازد، اکثر آنها اساساً نیازی به دانشگاه احساس نخواهند کرد.
قطعاً با سیستم کنونی آموزش و پرورش نمی توان به این مهم دست یافت. آموزش و پرورش نیز توان و امکانات چنین تحولی را ندارد لذا باید به اصناف میدان و امکان قانونی داد تا وارد آموزش و پرورش شوند و نیروی کار آینده شان را در دبیرستان های تخصصی خودشان تربیت کنند. دانش آموزان باید بتوانند در رشته-شغل هایی که هم اکنون در جامعه وجود دارند، تحصیل علم و تجربه کنند، مثلاً صنف رستوران دارها در رشته های آشپزی، پذیرایی و مدیریت رستوران ها مدرسه داشته باشد و به افراد دیپلم دهد، همین طور است اصناف دیگری مانند سوپرمارکت ها، نجارها، پرورش دهندگان گل و گیاه، قنادان، تولید کنندگان لباس، تعمیرکاران خودرو، مبل سازان، مؤسسات تبلیغاتی، ارائه دهندگان خدمات تلفن همراه، خشکشویی ها، شرکت های بازاریابی، آرایشگاه ها، انتشاراتی ها، صنف طلا و جواهر، کفاشان، اتحادیه های کشاورزی و دامداری، مؤسسات برگزاری مجالس، تأسیساتی ها، آژانس های گردشگری، تولید کنندگان و فروشندگان ابزارآلات ساختمانی و ... .
فکر کنید که اگر میلیون ها دانش آموز بر اساس علاقه، امکانات، شغل خانوادگی و ... وارد آموزش های صنفی شوند، دیپلم بگیرند و شغل و درآمد آینده شان را در دسترس ببینند، آیا از حجم میلیونی متقاضیان دانشگاه کم نخواهد شد؟!

آیا یک فرد دیپلمه که کاری بلد است و می تواند مستقل و مفید باشد بهتر است یا فردی که در دوران مدرسه هیچ نیاموخته و تنها دستاوردش از دانشگاه، یک برگ کاغذ فارغ التحصیلی است؟

در کشورهای اسکاندیناوی که سرآمد جهان در آموزش و پرورش هستند، اکثر دیپلمه ها بعد از فارغ التحصیلی از مدرسه، در رشته ای که در مدرسه آموخته اند مشغول به کار می شوند و درصد اندکی برای دانشمند شدن یا تصدی مشاغلی که نیازمند تحصیلات عالیه اند به دانشگاه می روند.

علاوه بر این که باید مدارس به سمت مهارت آموزی واقعی بروند، دانشگاه ها نیز باید کیفی شوند تا از میزان متقاضیان آن کاسته شود. در کشورهای پیشرو، هر چند ورود به دانشگاه آسان است ولی فارغ التحصیل شدن از آن، کار بسیار سختی است. اما در ایران، ورود به دانشگاه های معتبر سخت و فارغ التحصیلی از آن بسیار ساده است. بنابر این، همه می کوشند سختی آزمون ورودی را به جان بخرند تا راحتی فارغ التحصیلی و کسب مدرک را تضمین کنند!

کنکور، دانشگاه و مدرک، در ایران امروز موضوعاتی خاص حوزه علم و دانش نیستند بلکه به پدیده های عمیق اجتماعی با ابعاد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تبدیل شده اند. بنابراین، راه های ذکر شده برای عبور از وضعیت کنونی، هر چند لازم اند ولی کافی نیستند. باید اتفاقات گسترده تر و عمیق تری رخ دهد، به عنوان مثال بخش خصوصی برای جذب افراد، از آنها مدرک تحصیلی نمی خواهد بلکه به دنبال مهارت آنهاست؛ لذا با گسترش بخش خصوصی مدرک گرایی خود به خود جای خود را به مهارت گرایی می دهد. تغییر نگرش به مدرک گرایی، گسترش فرهنگ احترام به همه مشاغل و نظایر این ها هم زیرساخت های فرهنگی موضوع هستند که باید از سوی کسانی که دغدغه حذف کنکور دارند، مورد توجه و برنامه ریزی جدی قرار گیرد.

خلاصه کلام آن که هر چند کنکور یکی از مصائب ایران امروز است ولی نباید در حذف آن تعجیل کرد، آنچه باید در آن عجله کرد، تغییر و اصلاح در نظام آموزشی است تا از یک سو، مدارس به جای متقاضی کنکور، انسان های ماهری تربیت کنند که آینده خود را وابسته به دانشگاه ندانند و از سوی دیگر، دانشگاه ها کیفی شوند تا فارغ التحصیلی از آنها آسان نباشد.
اگر این اتفاقات نیفتد، مشکلی حل نشده، بلکه کلی هزینه کرده ایم تا مشکل از جایی به جای دیگر منتقل شود!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
8
همانطوری که در متن نیز اشاره شده سیستم آموزشی کشور توانمند نیست زیرا با وجود تعداد انبوه متخصصین در سطوح عالیه کشور با مشکلات زیادی روبروست لذا سیستم آموزشی فعلی در راستای تولید متخصصین توانمند گام بر نمی بردارد فقط تولید کمی را بیشتر مد نظر دارد و از طرف دیگر در موسئسات و ادارجات نیز بعد مدرک بر تجربه و کارایی غالب شده لذا جوانان بسمت اخذ مدارک سوق یافته اند و موجب کمرنگ شدن خلاقیات و نوآوری شده است.
بنظرم ما اگر بخواهیم سیستم آموزشی توانمند که قادر به ارائه راهکارهای مبتکرانه برای رفع مشکلات داشته باشیم بخش قابل توجهی از معیار ارزش گذاری به تجربه و کارایی نهاده تا اینکه در بخش مدرک نا توان متمرکز شویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
ما "ژن خوب" نداریم
ولی کنکور داریم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
20
6
اصلاح طلبان = کاسبان حذف کنکور
راحت با لابی گری صندلی بهترین رشته ها و دانشگاه های کشور را میخواهند قورت دهند .
پاسخ ها
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
خودت فهمیدی چی گفتی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
7
فوق العاده بود.
آقای محمدی واقعا یه دونه ای
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
3
2
بهترین کار به نظرم اینه که چندین کنکور برگزار شود ... یعنی به طور مثال هر 2 ماه یک کنکور برگزار شود و هرکس خواست با بهترین نتیجه اش به دانشگاه مورد نظرش راه پیدا کند، اینطوری استرس به طور کامل از بین میرود .
یک معلم
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
4
جناب آقای محمدی ! خواهش می کنم اینقدر نمک بر زخم ما نپاشید . آموزش و پرورش در ایران مرده است . آیا ندیدید که تابوت آن را در شیراز معلمان بر سر شانه گرفتند ؟ آیا برای مرده می توان تصمیم گرفت ؟ به این مطلب توجه کنید « مطالبات معلمان تا پایان اردیبهشت پرداخت خواهد شد ! مطالبات معلمان تا پایان شهریور پرداخت خواهد شد ! همه مطالبات معلمان تا پایان اسفند ماه پرداخت خواهد شد . » و همچنان این مطالبات معلمان بر سر چوب است . آیا شما هیچوقت شندیده اید که در اخبار بگویند مطالبات کارمندان بانک ها ، شرکت مخابرات ، شرکت برق ، نظامیان پرداخت خواهد شد ؟
خویی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
5
چرا مثل سایر کشورها ما برنامه های بلند مدت برای امور ات کشور نداریم دراین چند ساله چند بار شماره پلاک خودروها عوض شده اینها چقدر هزینه گزاف بردوش مردم میگذارند
عموعبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
4
در پاسخ به دوستانی که این نوشته را تایید کردند عرض کنم که من هم بخش اول صحبتهای آقای محمدی -که حذف کنکور استرس دانش اموزان را بیشتر میکند- را تایید میکنم اما راه حلهایی که دادند به همین سادگی نیست و اصلا معلوم نیست راه حلی که دادند حتی درست باشد. برای مثال، یادمه آقای محمدی قبلا پیشنهاد داده بود که می توانیم مانند عربستان، در امریکا اوراق بخریم و چون دست به قلم ایشان هم خوب است و متن هم قوی نوشته شده بود همه فکر کردیم که راهکار خوبی است. ولی بعدا معلوم شد که اتفاقا ایران اینکار را کرده ولی آمریکا دو میلیاردی دلاری که صرف اینکار شده بود را بلوکه کرد و به عنوان خسارت به شاکیان آمریکایی داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
3
احسنت آقای محمدی ! فقط در عجبم که همین نسخه و مشابه همین دلایل رو چرا برای حذف به یکباره مدارس سمپاد و نمونه دولتی ها و آزمون ورودی آنها ، بررسی و مطرح نمی کنید و بدون بررسی پیش درآمد نیاز جامعه به چنین مدارسی به دلیلی ضعف ساختاری ( نرم افزاری و سخت افزاری ) آموزش و پرورش دولتی ، فریب عوامفریبی وزارتخونه رو خوردید ؟؟؟؟؟!!!!! ( لطفا هم منتشر کنید ، هم جواب دهید )
ناامید
Netherlands
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
4
مسئله اصلی در واقع کنکور و آموزش و دانشگاه نیست! مسئله اصلی نبود کار هستش. شما فرض کن همه در دبیرستان مهارت شغلی کسب کردن، آیا برای این همه فارغ التحصیل (دبیرستانی) کار وجود داره ؟! اگه کار باشه چه فارغ التحصیل دبیرستانی چه دانشگاهی سر کار میره و اگه نباشه هر دو بیکار خواهند بود. این موضوع به شکلی که در این مقاله مطرح شد فقط شیفت دادن و جلو انداختن مشکل از فارغ التحصیلی دانشگاه به فارغ التحصیلی دبیرستان هستش. اقتصاد ایران ضعیف و ناتوان هستش و ظرفیت این همه نیروی کار رو نداره. نهایتش این میشه که ظرفیت دانشگاه ها رو کم کنیم تا فارع التحصیل دانشگاهی بیکار نداشته باشیم. حالا با جمعیت بیکاران دبیرستانی مواجه میشیم.
ناشناس
Germany
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
1
2
با سلام متن خوبي است.ادر اين مملكت دانشگاه شده يك بقالي و حتي دبيرستان.بايد مهارت ورزي زياد شود .هر سال دوره تخصصي مرتبط با آن رشته در دوره هاي متوسطه برگزار كنند.همه چيز قابل حل است اگر فكر مان از خالي كردن جيب مردم خالي بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
3
راه اصلی شاید این باشد که ورود به دانشگاه آسانتر شود ولی خروج از آن سخت شود. کسی پزشکی دوست دارد وارد شود ولی سخت گیری کامل صورت گیرد. در ایران هر کسی وارد دانشگاه شود حتما مدرکش را می گیرد فقط چند سال طول می کشد که جوهر مدرک خشک شود ولی در دانشگاه های مطرح خیلی ها انصراف می دهند.
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
6
حذف کنکور یعنی ورود انحصاری ژن خوبها به دانشگاه.
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
6
حذف کنکور یعنی ورود انحصاری ژن خوبها و از ما بهتران و ... به دانشگاه.
رضا
United States of America
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
عصر ایران خیلی عالی نوشتی...من خودم خرداد96 از دبیرستان فارغ التحصیل شدم،(با معدل دیپلم18/92)،الان که اون 12سال رو مرور میکنم میبینم هیچ هنری،هیچ مهارتی به ما آموزش ندادند،در کل الکی فقط رفتیم مدرسه و اومدیم...آموزش و پرورش ما استعداد سوز شده متاسفانه....باید گریه کرد به حال این وضعیت
ناشناس
Netherlands
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
2
نخیر آقا جان ! شما در تهران نشسته در حال بافتن آسمان و ریسمان هستید ! در کشورهای خارج دیپلمه ها (و حتی زیر دیپلم یعنی ترک تحصیل کرده ها ) از شانزده سالگی جز اینکه بروند و فروشنده ساده فروشگاههای بزرگ بشوند راه چاره ُ دیگری ندارند ! بجز حرفه وکالت و پزشکی و چند رشته مهندسی مثل شیمی و فیزیک نظری و ریاضیات بقیه رشته ها در خارج خریداری ندارند که بیشتر این درس خوانده ها را هم چینیان تشکیل میدهند!اروپایی و امریکایی (به جز عده معدودی)مغزش به این چیزها نمیکشد!منبعد سعی کنید مطالبتان را بروز کنید!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
دلم خنک شد
ناشناس
Netherlands
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
دوست عزیز ! در کشورهای خارج معمولا از سنین شانزده سالگی فقط میتوانی فروشنده در فروشگاههای بزرگ بشوی و کار دیگری از دستشان برنمیاید! اطلاعاتتان بروز نیست !
ش.ذ
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
با توجه به کیفیت آموزشی و پژوهشی فعلی دانشگاه ها حذف کنکور سبب تقویت سیستم آموزشی و تولید دانش نخواهد شد.گزینه جایگزین می تواند پذیرش دانشجو توسط دانشگاها باشد که در حال حاضر بدلایل متعدد از جمله وجود دانشگاهای آزاد و غیر انتفاعی و حتی برخی ازدانشگاهای سطح پایین کشور دستیابی به عدالت مشکل خواهد بود.اجرای همزمان موارد زیرتوانایی برطرف شدن مشکلات پیش رو خواهد داشت 1-بهبود مدارس از لحاظ کیفی و مبتنی بر فناوری وتکنولوژی های جدید دنیا 2-کاهش ظرفیت پذیرش دانشگاها با توجه به نیاز و بازار کار از طریق هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی 3- توقف فعالیت مراکز آموزشی سطح پایین دانشگاهی 4- فراهم نمودن فرصتهای شغلی از مسیر های غیر دانشگاهی
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
بنده از مسئولین عصر ایران بینهایت متشکرم که در خصوص وضعیت آموزشی کشور تلاش زیادی مینمایند. به امید روزی که سیستم آموزشی خصوصا آموزش و پرورش به یک تحول بزرگ دست پیدا کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
1
1
عالی بود، محشر بود، من خودم فارغ التحصیل ارشد دانشگاه صنعتی امیر کبیر هستم و یبکار. ولی حتی خودم هم قبول دارم که هیچ کاری بلد نیستم.چه برسه به کار فرما.
این جمله: افزایش فرهنگ احترام به همه مشاغل.
همه ی مشکلاتمون به همین جمله خلاصه میشه. تاوقتی فقط دکتر، مهندس و وکیل بودن ارزش باشه، همینیم
ناشناس
Romania
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
تا دیگه علی کنکوری نباشیم !
ناشناس
Netherlands
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
2
همین الانش هم برای خیلی ها کنکور وجود ندارد مثلا سهمیه خودش یعنی ندادن کنکور. فرد سهمیه ای همینطوری کیلوئی و بدون داشتن سواد لازم وارد دانشگاه میشه و اصلا کنکور برایش مطرح نیست. من خودم سالها پیش که در دانشگاه تهران درس می خواندم شخصا معرفی نامه ای از وزارت کشور را دیدم که به دانشکده ی ما فردی معرفی شده بود که در رشته ی مورد علاقه اش در دانشکده مشغول تحصیل بشود بدون اینکه اصلا حرف کنکور برای او مطرح باشد. سیستم آموزش عالی ایران بی حساب و کتاب است. حالا اگر کنکور حذف بشه بد تر هم میشه چون هر کسی بدون حساب میاد دانشگاه و با تقلباتی که همه می دانیم بدون حساب و کتاب و با کلک و حقه صاحب مدرک هم میشه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
دو نکته :
۱ - اشاره کردید که هر صنف باید با ایجاد مدارس تخصصی دانش آموزان علاقه مند را جذب حرفه خود کنند و مثال هایی هم زدید مثل آشپزی ، نجاری و.... اما می توان این حرفه ها رو به روز تر کرد مثل برنامه نویس ، طراح وب ، متخصص شبکه ، متخصص اتوماسیون و برق صنعتی ، متخصص الکترونیک و طراح مدارات دیجیتال

۲ - نه تنها بخش خصوصی بلکه بخش دولتی هم باید ملاک استخدام افراد رو مهارت
و کاربلدی قرار دهد نه تست و کنکور ولی متاسفانه تا وقتی داشتن کار دولتی یعنی یک عمر آسایش و راحتی و تن پروری و تنبلی و داشتن امنیت شغلی باز هم همین آش و همین کاسه و مدرک گرایی و عطش دانشگاه رفتن به هیج عنوان فروکش نخواهد کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
1
2
عواقت حذف کنکور :
1- افت شدید سطح علمی
2- فقدان عدالت و جولان فساد

باور ندارید تیر آخر را شما شلیک کنید !
محمد
Germany
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
0
۳۳ سالمه با ۲ تا فوق لیسانس تازه ۶ ماهه تونستم کار گیر بیارم. کلا داشگاه رفتن فایده نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۵
0
1
تنها راه افزیش احترام معلم است وبس. وقتی من معلم با 17 سال کار حقوق 1800 دارم چطور اینجا از اسکاندیناوی و ژاپن و سند تحول صحبت میشه؟؟؟
عمار
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
در ابتدا باید بگویم قلم خوب داشتن به معنای متخصص بودن در تمام زمینه ها نیست، بنابراین بهتر است دوستان به قلم احترام بگذارند. اما در متن چند نکته ای وجود دارد که گویا نویسنده محترم از جهان دیگری امده است. جناب اقای محمدی اولا پسران در ایران بعد از دبیرستان و یا دانشگاه با هیچکدام نمیتوانند وارد بازار کار شوند، بلکه ابتدا باید سربازی بروند، و این بمعنای این است که اصناف و یا گروه های دیگر هیچ گاه تمایل پیدا نخواهند کرد که وارد مدارس پسران شوند، بنابراین جامعه با پیشنهاد شما وارد یک بحران عظیم زنان شاغل و با درآمد پایین و مردان بیکا با درآمد صفر خواهند شد، از طرفی بر اساس گفته های شما ورود اصناف یعنی ورود بخش خصوصی به مباحث آموزشی، و این یعنی هر کسی که پول داشت میتواند ادامه دهد و کسی که ندارد کلا هیچ و این یعنی افزایش شکاف طبقاتی و افزایش جرم و بزه. جناب اقای محمدی اینکه شما بخود اجازه میدهید در تمام مسائل بنویسید، ما را به یاد شخصی میاندازد که اوهم میگفت من همه چی را میدونم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
2
حذف کنکور یعنی حداقلی از عدالت اموزشی که الان با کنکور تامین میشود هم بر باد خواهد رفت و ژن های خوب، کارشان راحت تر خواهد شد. استرس هم همانطور که نوشته وید به دوران تحصیل گسترش می یابد و بدتر از اینها، چطور می خواهند بین سطح سوالات، توازن ایجاد کنند؟ من امروز امتحان فیزیک داده ام و فرد یگری مثلا دو سال دیگر . ممکنه آزمون من سخت باشه و ب ای او راحت. اما کنکور، به امه بدی ها، همه یک آزمون می دهند و امید به موفقیت از بین نمی رود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
2
با این مقاله کاملا موافقم. نباید در حذف کنکور تعجیل کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
5
بطور شفاف اگر کنکور حذف شود دانشگاهها درحیطه آقازادههاوپولداران ثروتهای باد اورده خواهدشد کهازدبیرستان هزینه نموده زحمت نکشیده بهترین نمره مورده نظررا باپول بی زبان ... اخذوباپوز عالی وارد دانشگاه شما خواهند شد دران موقع کارازکار خیلی کذشته است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۶
0
0
زمانی که دانشجو ی مهندسی بودم یکی از اساتید میگغت توی فرانسه کسی برای مهندس شدن دانشگاه نمیره . مدارس مهندسی هست . برای رشته های نظری افراد به دانشگاه میرن . من کامپیونر می خوندم . اون می گغت اگه کسی می خواد علوم کامپیوتر بخونه باید بره دانشگاه . به نظر میرسه دانشگاه بیشتر بر پایه تئوری بنا شده و برای کار اموختن به افراد باید به مدارس تخصصی رو بیاریم
پزشکیان: زمانی که ما دانشجو بودیم بحث حجاب و بی‌حجاب مطرح نبود تمام دعوا سر نحوه حل مشکلات مردم بود (فیلم) پروین، از آتش سوزی تا زندگی دوباره / معلولیت این زن را خانه‌نشین نکرد! (فیلم) زمین‌تخت‌گرای مشهور پس از مشاهده خورشید نیمه‌شب در جنوبگان، کروی‌بودن زمین را پذیرفت ترامپ برای تصرف مجدد کانال پاناما دندان تیز کرد! قتل یک شهروند روس در ایران ؛ بیانیه سفارت روسیه فاطمه راکعی، معاون زنان ستاد انتخاباتی پزشکیان: امروز مسئله زنان ایران نه حجاب اجباری و نه «برهنگی» است/ زنان فرهیخته مسلمان به اجباری بودن حجاب نه گفته‌اند (فیلم) سه‌شنبه؛ بررسی افزایش قیمت ارز در جلسه غیر علنی مجلس با همتی و فرزین لحظه عجیب بیرون آوردن ماهی زنده از شکم ماهی مرده (فیلم) شروط مجلس برای انتشار دلایل ردصلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها گزارش بی بی سی درباره مقایسه فرح پهلوی و اسما اسد / همسر بشار نمی خواهد سرنوشت تلخ همتای ایرانی اش تکرار شود اسرائیل در جستجوی بقایای جاسوسی که ۶۰ سال پیش در سوریه اعدام شد؛ الی کوهن کیست؟(+عکس) ماجرای «هتل کارلتون»/ تخریب و بازسازی این بنا ممنوع است این ۵ اپلیکیشن کودک شما رو به خطر می اندازد آیا قیمت بنزین به زودی افزایش خواهد یافت؟ دفاع از خود: چرا باید از خودمان دفاع کنیم؟