۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۸:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۸۶۲۹۰
تعداد نظرات: ۲۷ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۶-۱۰-۱۳۹۶
کد ۵۸۶۲۹۰
انتشار: ۰۹:۰۴ - ۲۶-۱۰-۱۳۹۶

فدرالیسم آموزشی را جدی بگیرید/ به 7 دلیل تعطیلات زمستانی مدارس مفید است

هم اکنون دانش آموزان مجبورند 6 ماه بی وقفه را قبل از عید نوروز در مدارس طی کنند که با توجه حجم سنگین درس ها در نظام آموزشی کنونی، به طور جدی خسته و فرسوده می شوند.

عصر ایران؛ جعفر محمدی* - مدارس، تعطیلات زمستانی داشته باشند یا خیر؟ این، بحث روزهای اخیر درباره آموزش و پرورش است که موافقان و مخالفان جدی نیز دارد.

به نظر می رسد مقدمه این کار باید تفویض اختیارات آموزشی به استان ها باشد که شاید بتوان آن را فدرالیسم آموزشی نامید.

ایران از مناطق و اقوام مختلفی تشکیل شده است؛ در یک زمان واحد، در جایی از کشور می توان از فرط گرما تن به دریا سپرد و در نقطه ای دیگر بر دامنه کوه ها اسکی رفت.
در جایی کودکی با زبان ترکی با معلم اش سخن می گوید و در مدرسه ای با صدها کیلومتر فاصله، گلیکی و در نقطه ای دیگر بلوچی و ... حرف می زنند.

وقتی فرهنگ ها و جغرافیاهای مختلف در کشوری وجود داشته باشد، قطعاً الزامات مختلفی نیز باید حاکم باشد.

با این حال در نظام مدرسه که فرهنگی ترین بخش هر جامعه است، تفاوت های فرهنگی به رسمیت شناخته نشده است و دانش آموز ترکمن همان درس ها را می خواند که دانش آموز لرستانی؛ هم محتواها یکی است، هم نحوه،سیستم و زمان بندی ارائه.

 فدرالیسم آموزشی را جدی بگیرید/ به 7 دلیل تعطیلات زمستانی مدارس مفید است

بنابر این یکی از اولویت های نظام آموزشی در مدرسه، این است که بر اساس مناطق جغرافیایی و فرهنگی، استقلال عمل در "قالب و محتوای آموزشی" به مناطق داده شود.

در همین چارچوب می توان تصمیم گیری راجع به تعطیلات مدارس را نیز به استان ها سپرد. شاید در این تصمیم گیری، استانی گرمسیری مانند بوشهر مایل به تعطیلات زمستانی در ازای شروع کلاس ها از شهریور نباشد ولی در آذربایجان، ترجیح دهند که در فصل سرما یک ماه مدارس را تعطیل و در عوض مدارس را یک ماه زودتر آغاز کنند.

اما اگر بخواهند قبل از فدرالیسم آموزشی در این باره تصمیم بگیرند، باید گفت که فواید این طرح بر مضرات احتمالی آن می چربد (البته آغاز به کار مدارس در شهریور در مناطق گرمسیری نیازمند بررسی است و نهایتاً می توان این مناطق را مستثنی کرد):

1 - تعطیلات تابستانی طولانی و کسالت بار است؛ با انتقال بخشی از این تعطیلات به زمستان، مشکل کشدار بودن تعطیلات تابستانی، حل می شود.

2 - در شهرهایی که آلودگی هوا در اواخر پاییز و اوایل زمستان تشدید می شود، با تعطیلات یک ماهه مدارس، حجم ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا به طرز محسوسی کاهش می یابد.

3 - مناطق گرمسیری کشور که در تابستان کمتر پذیرای مسافر هستند، از نظر گردشگری رونق می گیرند و چرخ اقتصادشان می چرخد.

4 - دانش آموزان در میان سال تحصیلی، دو بار فرصت تنفس و تجدید قوا پیدا می کنند: تعطیلات زمستانی و عید نوروز.
یاد آور می شوم که در صورت اجرای این طرح، مدارس از ابتدای شهریور آغاز به کار می کنند و تا پایان اسفند ادامه می یابند و لذا ایجاد فرصت تنفس در یک بازه زمانی 7 ماهه برای کودکان و نوجوانان، منطقی است.
هم اکنون دانش آموزان مجبورند 6 ماه بی وقفه را قبل از عید نوروز در مدارس طی کنند که با توجه حجم سنگین درس ها در نظام آموزشی کنونی، به طور جدی خسته و فرسوده می شوند.

5 - فرصت لمس بیشتر و جدی تر زمستان و زیبایی های آن توسط کودکان و نوجوانان،با تعطیلات زمستانی بهتر از وضعیت کنونی میسر می شود.

فدرالیسم آموزشی را جدی بگیرید/ به 7 دلیل تعطیلات زمستانی مدارس مفید است
6 - با توجه به این که بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفلوآنزا در فصل سرما و در مدارس - به ویژه ابتدایی - به طرز قابل ملاحظه ای شیوع پیدا می کند و از دانش آموزان به همدیگر منتقل می شود، تعطیلی یک ماهه مدارس در زمستان، می تواند به سلامت دانش اموزان هم کمک کند.

7 - با ایجاد تعطیلات زمستانی، می توان در درس ها نیز تغییراتی ایجاد کرد تا وقفه ایجاد شده، آسیبی به روند آموزشی نزند. مثلاً می توان درس تاریخ را قبل از تعطیلات خواند و تمام کرد و امتحان داد و علوم را بعد از آن. یکی از فواید این تغییر درسی، سبک شدن کیف مدرسه خواهد بود. 
شاید گفته شود که در ترم نخست که دانش آموزان تاریخ می خوانند وبعد از تعطیلات علوم، تکلیف معلمان علوم در ترم اول چیست؟ راه حل ساده است: مانند دانشگاه ها بخشی از دانش آموزان ابتدا تاریخ می خوانند و سپس علوم و بخشی دیگر ابتدا علوم و سپس تاریخ. درباره بقیه درس ها هم به همین شکل.

مهم این است که این تحول مثبت در آموزش و پرورش اتفاق بیفتد؛ اگر اراده ای برای تحول باشد، حتماً می توان اشکالات را نیز برطرف کرد یا به حداقل رساند و الّا ادامه روند کنونی و هر گونه تحولی را به بهانه وجود برخی اشکالات و انتقادات کنار نهادن، دردی را دوا نخواهد کرد و زخم های نظام آموزشی همچنان عمیق تر و عفونی تر خواهند شد.

*صاحب امتیاز و سردبیر- عضو اندیشکده آموزش و پرورش عصر ایران

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۷
در انتظار بررسی: ۲۹
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
19
9
از اول مهر تا اخر اسفند وقت و بی وقت به دلیل آلودگی هوا تعطیل میشه . فروردین که تعطیلات اسمن 5 روز و در عمل 20 روزه بعدشم تا میان درس بخونن میشه اول خرداد . یعنی بعد از عید حدود 30 روز کلاس دایره . بهد هم نوبت میرسه به 90 روز تعطیلی مطلق .
عین همین درمورد دانشگاه ها هم هست . کل تعطیلات نظام اموزشی ما ایراد داره و خیلی زیاده حالا زمستانی هم بهش اضافه بشه !
دانش آموزی که از مدرسه فراری و بی انگیزه است باید از پایه دنبال علت بود نه تعطیلات را زیاد مکرد . تعطیلات به ساماندهی نیاز داره همین الان مگه کم تعطیلن ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
1
3
به عنوان یک ایراد به طور کاملا خام فکر می کنم دانش آموزان در مقاطع بالاتر به دوره های آموزشی می روند که بیش از دو ماه طول می کشد.که نمی توان ادامه آن را به زمستان انتقال داد.بعد یک مقدار قابل ملاحظه ای روی اشتغال ها در این فصل سال تاثیر می گذارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
8
19
قبلا هم گفته ام و منتشر نکرده اید. فدرالیسم درمان بیشتر دردهای ایران است؛ اما نگاه تمرکز گرا و حتی گاهی نژادپرستانه مسوولان امنیتی مانع آن شده. ایران در طول تاریخش تا آغاز دوره پهلوی همیشه به گونه ای از فدرالیسم اداره می شده. باید این رسم مسخره مرکزگرایی و همسان سازی را ورانداخت قبل از اینکه ایران را نابود کند.
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
1
7
با سلام
اینکه آموزش باید زمینه و بافت اجتماعی را مد نظر قرار دهد خوب است البته این مسئله با مورد دیگری که عنوان نموده اید در تناقض است. از طرفی می گویید نظام آموزشی گستردگی و تنوع جغرافیایی و قومی مورد توجه قرار دهد از طرفی همه کشور تابع مشکلاتی میدانید که در پایتخت و برخی مراکز استان که از تعداد انگشتان دست کمترند و با آلودگی و ترافیک درگیرند. بدین معنا که دانش آموزی در فاصله ۶۰۰ کیلومتری که شاید تصوری از ترافیک یا آلوده بودن هوا نداشته باشد باید تابع پایتختی باشد که مردم و مسئولان آن خود را مرکز عالم هستی می پندارند.
کارشناس ارشد جامعه شناسی
aaa
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
5
8
کاملا موافقم ولی کو گوش شنوا
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
4
5
اونوقت ما که جنوب کشور هستیم و از خردادماه هوا میشه جهنک باید چطوری بچه ها رو وسط گرما بفرستیم مدرسه .
خیلی جالبه که به جای حل مسئلع ، خود مسئله رو پاک میکنیم . بهتر نیست به جای این طرح های خلق الساعه , وسایل نقلیه عمومی و مترو رو در شهرهای بزرگ نوسازی و تقویت کنند . همچنین کیفیت خودروهای توایدی داخای و بنزین تولید داخل رو بالا ببرند .
کلا مسئولان ما همیشه میگردند دنبال راه حلهایی با کمترین هزینه برای خودشون و بیشترین گرفتاری برای مردم .
پاسخ ها
مسعود
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
شما به مطلب دقت نفرمودید. نویسنده ی محترم عزیز بحث فدرالیسم آموزشی را به همین منظور عنوان کردند یعنی شما که تابستونت خیلی گرمه تمام زمستان مدرسه ات دایر باشد و جاییکه زمستانش خیلی سرده یک ماه زمستانش تعطیل شود.
ناشناس
Malaysia
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
4
14
تنها دلیل قابل توجیه برای تعطیلی زمستانی مدارس ، آلودگی هوای تهران است و بس !
بقیش جای هیچ توجیهی نداره و همه دنیا همینطوریه ...
تازه تعطیلی مدارس هم تاثیر آنچنانی بر آلودگی هوا نداره چون وارونگی هوا از قدیم الیام بوده تو تهران حتی زمانی که ماشین کم بوده میتونین از قدیمی ها سوال کنین که تو پاییز و دی همیشه یه غبار تو تهران وجود داشته ... حالا هم با سرب و دی اکسید گوگرد و نیتروژن قاطی شده سیاه رنگ به نظر میرسه ...
پاسخ ها
سلام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
آفرین دقیقاً همینطوره! بحث آلودگی هوای تهران و بس. بعد در این طرح تهران جزو مناطق گرمسیره یا سردسیر؟ که تعطیلات زمستانه داشته باشه! اگر مدارس تهران و بعضی از استانها از ابتدای شهریویر شروع بشه مصرف برق چندین برابر میشه... فصل گرما در تهران از ابتدای خرداد تا اواخر مهر ادامه داره و اکثر مردم از کولر ها و وسایل خنک کننده و آب و... استفاده می کنند و به این حجم افزایش مصرف مدارس رو هم اضافه کنید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
3
4
مطالب بعضی از کتابهای درسی بیهوده وبه درد دانش آموز نمی خورد (پدر کوروش که بود تخت جمشید چند تا پله دارد )در هیچ جای دنیا این گونه مطالب را در کتاب درسی دانش آموز نمی نویسند مطالب بیهوده دانش آموز را خسته می کند از کتابهای درسی کشور های اروپایی یاد بگیرید
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
3
3
میتونند سه هفتش کنند. دو هفته ثابت و یک هفت متغییر در همان فصل براساس شرایط جوی..با تشکر
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
4
4
هم اکنون دانش آموزان مجبورند 6 ماه بی وقفه را قبل از عید نوروز در مدارس طی کنند که با توجه حجم سنگین درس ها در نظام آموزشی کنونی، به طور جدی خسته و فرسوده می شوند.

نکته ای کارشناسی و دقیق . همه خانواده ها درگیر این معضل هستیم . هرچند اصل قضیه محتوای آموزشی و ناکارآمدی آن همچنان گریبانگیر دانش آموزان و دانشجوهای ماست.
ali
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
4
8
فقط تهران رابچسب ..بقیه کشور کشک...به خاطر آلودگی تهران دارند نظام آموزشی را زیرورو می کنند
626iran.ir
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
2
6
سلام
باید به فکر بچه های جنوب کشور هم بود تابستون جهمنه
دانیال
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
3
3
آقا ببخشید اینها رو برای کی می نویسید؟ برای کی میگید؟ اگه برای ما میگید که فایده ای نداره کاری از دستمون بر نمیاد. اگه برای آموزش و پرورش و مجلس و .. میگید که اونها که نمی خوان کاری بکنن که. اصن نمی فهمن حتی. من نمی فهمم اینها رو برای کی میگید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
6
آن وقت در مناطق سردسیر کشور که سرما اجازه بیرون رفتن بچه ها را نخواهد داد، مجبورند از صبح تا شب را در خانه مانده و یا پای تلویزیون یا کامپیوتر بنشینند. برای رفع آلودگی یا بایستی خط تولید خودروهای برقی و هیبریدی را در ایران راه اندازی کنند و یا عوارض واردات آنها را صفر کنند تا استفاده از سوخت فسیلی کم شود. یکی دیگر از راههای کاهش آلودگی تعویض کلیه مینی بوس ها و اتوبوسهای شهری می باشد. البته یکی از اشتباه هایی که انجام شده لوله کشی گاز شهری است و به جای آن بایستی از برق استفاده می شد. گاز برای تولید برق استفاده می شد
آریا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
3
4
هیچ گونه کار کارشناسی در این مورد انجام نشده ، آقایان فقط میخوان مشکل تهران حل بشه ، آیا در مناطق گرمسیری میشه در اوج گرما دانش آموزان رو فرستاد مدرسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
2
8
وقتی دانش آموز بودیم چندسال تعطیلات زمستونی داشتیم فوق العاده بی خاصیت بود فقط تو درس بچه ها وقفه می انداخت این فقط یک الگو برداری کور کورانه از کشورهای اروپایی بودبچه هاعیدنوروزرابیشتردوست دارند
خواننده دائمی عصر ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
4
1
بسیار موافقم بالاخص بند سوم.
sima
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
4
3
خیلی موافقم.اگر این نظام چرخ گوشت آموزش و پرورش ترمیم بشه.کل جامعه ترمیم میشه
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
3
4
والله فقط سیاستهای آموزشی بر اساس سلیقه مرکز نشینان ایجاد شده بقیه قومیتها واقلیمها همه کشک
مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
3
3
این طرح برای مناطق گرمسیر افتضاحه و جواب نمیده کسانی که این طرح را دادهاند با الفبای اموزش و پرورش اشنا نیستند و خبر از سیتم اموزشی ندارند / دبیر بازنشسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
گفته که باید فدرالی اداره بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
4
6
از نظرات پیداست که اکثر افراد اصلا کامل مطلب را نخوانده اند. کاملا پیداست که بدلیل شبکه های اجتماعی همه عادت کردند که دوخط از مطلب را بخوانند و نظر بدهند. مطلب بسیار مفید و تحلیل کاملا منطقی دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
5
5
كلا مخالفم-- دلايل
1-وقفه در امر آموزش به لحاظ تدريس
2-مسافرت در زمستان انجام نمي شود و باعث سرگرداني خانواده ها مي شود.
3- كلاس هاي فوق برنامه دانش آموزان در بيرون از مدرسه در تابستان دچار نقصان مي شود.
4- موجب افت تحصيلي مي گردد
5- قبلا هم انجام شده جواب نداده
6- خواب ديد خير باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
2
4
باز حمایت های کور کورانه از یه طرح من درآوردی، بکی کاری میکنید تابستون هم هواش مثل زمستون شه کلا زمستون تهران رو تعطیل کنید برید به قشلاق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
0
2
در مدارس تهران کولر وجود نداره چه برسه به شهرهای دیگه !
باز بودن مدارس در تابستان به شرطی که به وسایل سرمایش مجهز بشوند قابل قبول است .مخصوصا در مدارس دخترانه که مجبورند با حجاب سر کلاس حضور یابند