۰۲ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۷۱۳۹۴
تعداد نظرات: ۷۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۰-۰۳-۱۳۹۵
کد ۴۷۱۳۹۴
انتشار: ۱۱:۱۷ - ۱۰-۰۳-۱۳۹۵
سلسله بحث های عصر ایران درباره آموزش و پرورش در ایران - 1

سیستم آموزشی در حال تباه کردن نسل هاست: پرورش کبوتر نامه‌رسان در عصر ارتباطات!

یکی از فاجعه بارترین ویژگی های نظام آموزشی در ایران، سخت و غیرمنعطف بودن آن است به گونه ای که نمی تواند تن سنگین و تنبل خود را در واکنش به آنچه در جامعه می گذرد تکان دهد و اقدام مناسب کند:
عصر ایران؛ جعفر محمدی- چرا پیش نمی رویم؟ یا آن گونه که مطلوب است جامعه ایران پیشرفت نمی کند؟
پاسخ این سؤال را باید در حوزه های مختلفی جست و جو کرد ولی اگر مرحله به مرحله کاوش کنیم نهایتاً به ام المصائب می رسیم که تا تحولی در آن صورت نگیرد، در بر همان پاشنه دیرین خواهد چرخید و آن، سیستم آموزشی کشور است.

سیستم آموزشی در ایران، به طرز آشکاری در حال تباه کردن نسل هاست و این روند سیاه، دهه هاست که به شکل معاصر ادامه دارد!
منظور البته کسانی که در سیستم آموزشی کار می کنند، مانند معلمان، استادان و مدیران نیست بلکه سخن بر سر این است که سیستم، ناکارآمد است و حتی بهترین معلمان و استادان نیز نمی توانند در درون این سیستم فشل، کارآمدی خود را به طور کامل و نهادینه شده بروز دهند.

یکی از فاجعه بارترین ویژگی های نظام آموزشی در ایران، سخت و غیرمنعطف بودن  آن است به گونه ای که نمی تواند تن سنگین و تنبل خود را در واکنش به آنچه در جامعه می گذرد تکان دهد و اقدام مناسب کند: سن اعتیاد در جامعه به طرز ملموس و فاجعه باری کاهش می یابد و به سنین دانش آموزی می رسد ولی نظام آموزشی همچنان در حال یاد دادن نام بزرگ ترین صحرای ترکمنستان است.

شبکه های اجتماعی موبایل محور، تمام جامعه را در بر می گیرند ولی نظام آموزشی هنوز اصرار دارد که دانش آموزان نام کتاب های قیصر امین پور را حفظ کنند.

بیماری های مرتبط با تغذیه نامناسب در جامعه تشدید می شوند اما نظام آموزشی از معلمان می خواهد حفظ کردن نام فلان باکتری ها را به دانش آموزان تحمیل کنند.

طلاق گسترش می یابد و درصد قابل توجهی از دانش آموزان با پدر یا مادرهای جدا شده از هم زندگی می کنند ولی نظام آموزشی به جای دادن آموزش های لازم به این دانش آموزان، می خواهد تانژانت و کتانژانت را مرور کنند.

البته نمی گوییم هیچ کدام از این ها را یاد ندهند ( هر چند که برخی آموزه ها اساساً بیهوده هستند) ولی نکته اینجاست که سیستم عریض و طویل آموزشی به حدی کُند و سنگین است که نمی تواند همراستا با نیازهای کنونی، عکس العمل نشان دهد، چه رسد به پیش بینی نیازهای آتی؟!

تا زمانی که سیستم آموزش و پرورش و نیز آموزش عالی مبتنی بر کتاب های درسی و محفوظات و امتحانات باشد و کار چندانی با آنچه در جامعه می گذرد نداشته باشد، به مؤسسه ای می ماند که در عصر تلفن و رایانه و اینترنت، همچنان درگیر پرورش کبوتران نامه‌رسان است و اتفاقاً خیلی هم جدی و سختگیرانه این کار را می کند.

عصر ایران باز هم به این موضوع خواهد پرداخت.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۹
در انتظار بررسی: ۲۲۳
غیر قابل انتشار: ۰
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
9
282
عالی جعفر اقا
مثل همیشه
انشالا یه سال دیگه تلگرام بسته میشه شاید نظام اموزشی به درد بخوره
چون نیاز به کبوتر نامه رسان داریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
lمشکل دیگه اینکه وقتی دانش آموزان از یک معلم بیشتر می دانند ان معلم میخواد به دانش آموز چه چیزی یاد بدهد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
جناب اینکه بدونی با تلگرام کار کنی شد دانش آموز از هعلم بیشتر میدونه خیلی از دانش آموزا هیچی بلدنیستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
5
261
ریشه تمام مشکلات فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی و ... امروز کشور ما نبود سیستم کارآمد آموزشی است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
وقتی اصل قضیه ناکارامد باشه زیر سیستم ها هم ناکارامد خواهند بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
5
191
12 سال درس خوندم و 4 سال سال دانشگاه مجموعا 16 سال از بهترین روزهای عمرم .
هیچی بلد نبودم . مجددا رفتم آموزشگاه فنی و حالا با تخصصی که دارم کار میکنم .
مدرسه و دانشگاه فقط عمر و جوانیمو تباه کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
2
147
من به عنوان یه معلم ساده کاملا موافقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
به عنوان یک معلم پیچیده چطور!؟
میرصدوقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
2
119
امروز سوالات جغرافیای سال دوم متوسطه را می دیدم دبیر مربوطه سوال داده بود مختصات ریاضی استان .... را بنویسید واقعا جالبه که حفظ کردن این عدد چه مشکلی را حل می کند؟
saman
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
33
28
تشکر از آقای محمدی
بهتر بود ایشان آمار اطلاعات دقیق ارائه می دادند تا نتیشه بهتری میشد گرفت.
قابل ذکر است اعتبار تخصیص یافته به آموزش و پرورش کفاف هزینه مدارس را نمیکند
مدیران مدارس دغدغه اداره مدرسه را داشته و معلمان دغدغه زندگی .دریافتی معلمان نسبت به سایر کارکنان پایین هست.با این حال معلمان مخصوصا در دوره ابتدائی زحمات بیشتری را متحمل می شوند.همه خروجی آموزش و پرورش همچنانکه آقای محمدی مرقوم فرموده اند نیست این همه مدیران و متخصصان جامعه ،پزشکان نظامیان و ......از جمله خود آقای محمدی در دامن آموزش و پرورش تعلیم دیده و رشد یافته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
51
البته این موضوع برای کل سیستم تسری پیدا میکند.
علی سلیمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
122
تا 100 سال پیش اگر کسی چند کتاب در موضوعی می خواند میشد حکیم، منجم ، دانا و ...
نظام آموزشی ما بر آن مبناست . اگر نام کشورهای همسایه، مراکز استان مان ، تاریخ کشورمان و کلیاتی از ادیان و شیمی و فیزیک و ریاضی و ... بلد باشی در راه حکیم و منجم شدن هستی.

حال آنکه در عصر انفجار اطلاعات، باید شیوه های استفاده از داده ها ، تبدیل آنها به اطلاعات و تبدیل اطلاعات به دانش را فرا آموخت . مسئولان ما از این دیدگاه فرسنگها فاصله دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Spain |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
احسنت
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
74
به شدت باهاتون موافقم...
ولی تنها کاری که از من به عنوان یک پدر برمیاد این است که کمبودهای آموزش و پرورش را برای فرزندانم جبران کنم. به این صورت که هوشمندانه نیازهای کنونی و آینده جامعه را شناسایی کنم و فرزندانم را برای زندگی در آینده آماده کنم.
به نظر من در این سیستم بیمار آموزش و پرورش فرقی ندارد که دانش آموز در مدرسه دولتی یا غیرانتفاعی تحصیل کند. مشکل حل نخواهد شد و فزند من برای آینده ساخته نمیشود.
کسب مهارتهای زندگی، ارتباطی و شغلی چیزی است که باید در اولویت بالاتری نسبت به کسب معدل 20 و مدارک تحصیلات تکمیلی قرار بگیرند.
به امید روزی که والدین دانش آموزان متوجه این مهم بشوند.
فرهاد
-
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
38
پیشرفت یا پسرفت هر جامعه ای در گروه میزان پویایی دستگاه تعالیم و تربیت آن جامعه است. متاسفانه هنوز جامعه ما به این باور نرسیده است که آموزش و پرورش یک مولد به تمام معناست نه یک دستگاه مصرف کننده.قطعا اگرآموزش و پرورش رسالت خود را به معنای واقع کلمه انجام دهد هزینه های تحمیل شده بر جامعه بسیار کمتر از وضع کنونی خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
19
70
من در طول عمرم حتی یک بار یک نفر را ندیدم که از لوگاریتم و یا حد استفاده کرده باشد ولی آن موقع ما چه وقتی سر اینها هدر دادیم
به نظر من بجای مدرسه فرستادن کودکان باید معلم خصوصی گرفت و بعد از سواد آموزی به آنها آموزش زندگی ، شغل و درآمدزایی از فکر را یاد داد و اگر بتوانیم باید دوره سربازی فرزند را نیز خرید تا عمرش تلف نشود
پاسخ ها
امین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
شما در طول عمرت کار علمی انجام دادی؟! همین مانیتوری که داری نگاهش می کنی نتیجه همین محاسبات ریاضی هست!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
امین خان عجب حرف پر مغزی زدی مرد حسابی این چه منطقی شمادارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
37
نقد به موقع و خوبی بود .فکر میکنم وقت این رسیده که سیستم آموزشی ما متحول شود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
9
75
فرمول های پیچیده فیزیک و شیمی و ریاضی و جبر و هندسه بکار ما آمد؟؟ ما که در صف ایستادن را یاد نگرفتیم !
ما که احترام به قوانین راهنمایی را یاد نگرفتیم!
ماکه احترام به حقوق دیگران را یاد نگرفتیم!
به مضرات سیگار و مخدرات تاکید نشده است!
و در یک کلام مثل شهروند بودن را یاد نگرفیم، حالا این فیزیک و زیست شناسی وشیمی و ریاضی به چکارمان میاید؟
خداییش این انتگرال و مثلثات و ... به چه دردمون خورده!!
بنظرم تا 15 سالگی باید کتب درسی فقط در مورد مسایل فرهنگی و اخلاقی و شهروندی و ... یه همچی چیزایی باشه!
پاسخ ها
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
حرف شما درست اما آموزش مسائل فرهنگی نیازی به حذف سایر دروس نداره . بالاخره اگه فرضا بخوایم کشور تولید کننده ای باشیم باید مهنس و دکتر داشته باشیم یا نه ؟ خب همین فیزیک و زیست شناسی نققش پایه رو دارن
علیقلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
29
اتفاقا در هر دوره وزارت وزیری جدید در آموزش و پرورش اتفاقاتی شگرف!؟ رخ میدهد و این آخریش تغییر عناوین سالهای آموزش در گردش این وزارتخانه بود/و البته که این تغییرات توسط همین افرادی است که به نظرشان این لازم و آن غیرلازم است و طرحی نو در می اندازند و... و کار به گروهی کاردان و متخصص با دیدگاهی ملی و آتی نگر از همه انواع متخصص واگذار نمیشود ، بلکه برخی از آدمهایی که تازه ارتقاء شغلی یافته اند سفری به یک کشور خارجی میروند(گروهی) و بعد می آیند مطابق یا مخالف آنچه دیگران انجام میدهند ، طرح واجرا میکنند و این میشود که میبینیم!!!!!!!!!!!
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
3
56
من یه معلمم خودمم از کتاب های درسی خسته شدم هیچ چیز به درد بخوری ندارن
چندین بار هم اعلام کردیم ولی فایده ای نداشت
درسی که من تدریس می کنم محاسباتی و فرمولیه ای چندین بار به آموزش و پرورش اعلام کردیم مهم حفظ کردن این فرمولها نیست مهم نحوه استفاده از اوناست ولی کو گوش شنوا
مثلا اگه دانش آموز بتونه از روی فرمول مسئله حل کنه به نظر من کافیه حتما نیاز نیست اون فرمولها رو حفظ کنه
hossein
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
44
واقعا عالی گفتی. تو این سیستم معلم هر چقدر هم پرانرژی باشد فایده ای ندارد چون همه در این سیستم که فقط بر پایه محفوظات و کتب درسی به درد نخور و مطالب بی مورد هست هضم شده اند .
مجید
-
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
10
کو گوش شنوا
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
56
خواستم بیام از افتضاح بودن عملکرد دانشگاهی کشور بنویسیم، دیدم منطق میگه مشکل خیلی پایه ای تره.
وقتی با دوستان هم دانشگاهیم هم کلام میشم، بعضا وحشت میکنم از این همه حجم نادانی و سرنوشت 10 سال آینده ایران!
در این نظام آموزشی اگه قانون نانوشته ای باشه که تا ابدیت چیزی نباید تغییر کنه، ولی یک چیز باید اضافه بشه اونم آموزش ریسک پذیری و آزاد اندیشی هست.
فاطمه 79
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
26
واقعا عالی وحرف دل بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
14
لطفا راه کار ارایه کن!
پاسخ ها
یک بشر
| Canada |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
کار عصرایران نشینان و سایر سایت ها و روزنامه های تحلیلی و نقادی، جز ساده ترین کارهاست. همه بلدند نقد کنن اما فقط همین کار رو می تونن بکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
5
47
امروز داشتم پسرم را می بردم دبیرستان برای امتحان ادبیات فارسی، سوم دبیرستان است، در طول مسیر حهت یادآوری خود، مطالب کتاب را که حفظ کرده بود با صدای بلند مرور می کرد، خداییش یک مشت چرند، من خودم به ادبیات علاقه مند هستم ولی باور کنید در این کتاب ها و امتحانی که از آنها گرفته می شود، فقط چرت و پرت است. آثار حاتمی را نام ببرید و ... واقعا باعث تأسف است.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
دیگه دارید کم لطفی میکنید اخه دان اموزی که میره مدرسه درس بخونه باید مشاهیر و اثار مهمشو بشناسه دیگه نباید از این ور بوم هم افتاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
2
18
كاش وزير آموزش و پرورش اين مقاله رو مي خواند
احمد عابدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
34
حدود پانزده سال قبل مقاله در روزنامه اطلاعات در باره آموزش و پرورش در آلمان خواندم.فحوای مقاله آین بود که آلمانیها پذیرفته بودند که اگر جوانان کشور در یک مجموعه درست و کارآمد و بروز تحت آموزش و پرورش قرارگیرند بقیه راه زندگی را با صداقت و جدیت ادامه می دهند.در آلمان درس خواندن از دبستان تا بالاترین سطح واقعا رایگان است و مجموعه آموزش دهندگان از ابتدایی تا متوسط و دانشگاهی بسیار توانمند و با سواد هستند و در این میان به طور نسبی به مقاطع پایین تر(پیش دبستانی-دبستانی و متوسطه)بیش از رده های بالاتر که دیگر جوانها رشد یافته اند،اهمیت می دهند.به طور مشخص تاکید کرده بود که تلاش می شود تا کسانی که سوابق تحصیلی درخشانتری دارند،به سمت تامین کادر آموزشی فرستاده شوند.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
43
چرا پیش نمی رویم ؟ یا آن گونه که مطلوب است جامعه ایران پیشرفت نمی کند ؟
چون خانه از پای بست ویران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
20
خیلی خوب بود و واقعا جا داره عصر ایران این مطلب و بصورت جدی پیگیری کنه و شاید بد نباشه از صاحب نظران بخواهید به صورت هفتگی مطلبی در این زمینه در عصرایران ارائه کنند.
با تشکر
دبیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
42
من دبیر ریاضی و دکتری ریاضی دارم.
خیلی تو سیستم های آموزشی دنیا بررسی کردم. بنظرم از یک نقطه اگر بخواد تحول شروع بشه اون نقطه نگاه به آموزش و پرورش باید توسط مسئولین بالا دست عوض بشه. خیلی از کشورا آموزش و پرورش رو در درجه اول میبیینن.
باید آموزش پرورش در صدر تصمیمات دولت قرار بگیره.
این نقطه شروعه اگر این اتفاق افتاد میشه برا بقیه مشکلات راه حل پیدا کرد.
ولی تا زمانی که اهمیت آموزش پرورش درک نشه عملا هر تغییری بی اثر خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
35
سیستم ضعیف بود و الان ناکارآمد هر نسل نسبت به نسل قبلش بی سوادتر شده
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
31
آموزش درست و آدم سازی و ساخت جامعه سالم اصلا جزو اولویت های کشورمون نیست... فقط پول رو بده بیاد... خصوصی سازی کن... غیرانتفاعی و غیر دولتی و نمونه مردمی کن و بابتش جیب مردم رو خالی کن... این خلاصه آموزش و پرورش ماست...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
3
52
متن و موضوع مقاله عالی بود غیر از این جمله:

"ولی نظام آموزشی به جای دادن آموزش های لازم به این دانش آموزان، می خواهد تانژانت و کتانژانت را مرور کنند."

البته نویسنده محترم قصد مثال زدن داشتند ولی این مثالشون (احتمالا به دلیل ناآشنایی) خیلی بد بود. تانژانت و کتانژانت و مثلثات به طور کلی، از بنیادی ترین اصول تفکر و تحلیل ریاضی و هندسه و در ادامه تمام علوم مهندسی و تکنولوژی های وابسته است، و بدون مثلثات تصور علوم مهندسی و همه جلوه های تکنولوژی روز، غیر ممکنه. دانش آموزی که با مثلثات بیگانه باشد باید اصولا دور ورود به این حوزه ها را خط بکشد.
این خیلی فرق میکند با حفظ کردن اسم کتابهای قیصر امین پور! خواهش میکنم موضوع به این خوبی رو با مثالهای سطحی زایل نکنید
پاسخ ها
saman
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
موافقم
آفرین
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
2
23
واقعا كه دست روي نكته حساس و بسيار سرنوشت ساز اينده كشور گذاشته ايد
من دو پر دارو با اختلاف سني 10
فرزند اول سال 84 كلاس اول ابتدايي بود و الان سوم دبيرستان
فرزند دوم سال 94 به كلاس اول رفته و خدا را شاهد ميگيرم انرژي بسيار زيادي از من و همسرم صرف اموزش ايشان شد ولي اصلا مشخص نيست كه در اين سيستم جديد اموزشي چه اتفاقي افتاده كه بچه ها در يادگيري مشكل دارند
به خدا قسم اگر تمام درياي خزر و خليج فارس نفت خام باشد ولي فكري به حال سيستم اموزشي كشور نشود معلوم نيست در دهه هاي اينده چه مسيبتها و مشكلاتي دامن اين كشور را خواهد گرفت
كشوري كه درصد بالايي از جمعيت انرا افراد مسن تشكيل داده و اصلا معلوم نيست ما در ان دهه ها اصلا چيزي به نام خانواده داشته باشيم
با اين روندي كه الان هست و اصلا تمايلي به ازدواج در جوانان ديده نميشود حتي قبيله ها يك نفره ميشود !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
22
ريشه مشكلات در نظام بر پايه حفظ كردن است.
روش تفهيمي و پژوهشي جايگاهي در سيستم آموزشي ايران ندارد.
چون نظام پژوهشي سهل و راحت الحلقوم نيست، زحمت براي معلم و دانش آموز دارد. دير محصول ميدهد اما رسيده است.
بايد تعداد دروس كاهش وپايه تفكر وتربيت و ورزش تقويت گردد.
براي مثال ورزش هزينه دارد و دولت از آن گريزان است.
محمدمهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
23
به عنوان یک معلم، صحت انتقادات بالا و وارد بودنشون رو کاملاً تأیید میکنم. نبود امکانات کمک آموزشی و تجهیزات آزمایشگاهی، کتب درسی پراشکال که اهداف راهبردی در تدوین آنها لحاض نشده و بی کیفیتی فضاهای آموزشی همه و همه از مشکلات پرشمار نظام آموزشی کشور ما هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
17
عالی بود عالی
ناشناس
Turkey
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
35
بنده دوسال تجربه سرباز معلمی دارم که اساسا چیز فاجعه‌ای بود اما سیستم آموزشی ما قصدش نگه داشتن دانش آموز در کلاس است و چیزی به اسم آموزش ملاک نیست.
خيرالله
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
4
3
مثل هميشه، با صلابت و قدرت همه با هم فرياد مي زنيم: نيروي انتظامي تشكر تشكر...
ندا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
23
واقعا موافقم باهاتون
درس ها نه تنها بی مفهومن بلکه کاملا بی استفاده هم هستن و بچه ها رو برای زندگی آیندشون به هیچ عنوان آماده نمیکنن .و اختلاف فکری شدید بین طرز تفکر بچه ها با مطالب کتاب هاباعث شده به شدت از درس زده شن.ما حتی در بهترین مدارس خصوصی هم امکانات اموزشی و ورزشی کارآمد و خوب نداریم .بچه ها در کشور ما فضای سبز مورد نیاز رو در مدارس ندارن زمین ورزشی و آزمایشگاه ندارن .به زور تو ساختمونای تنگ و بی روح ازشون میخواییم که درسم بخونن . این فقط یه ظلم به بچه ها نیست بلکه ظلم به آینده یک جامعه هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
24
از آموزش و پرورش فقط اسمی باقی مانده است این را ما معلم ها سالهاست داد می زنیم اما دریغ از یک گوش شنوا . این را با گوشت پوست خود احساس می کنیم .ولله آموزش نیمه جان استت پرورش نیمه جان است و هیچکس به داد این نسل نمی رسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
20
6
راه حلت چی هست؟
حرف مفت و ایراد که خرج ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
18
سیستم آموزشی باید آدم هایی با ذهن پرسش گر را خلق کند، باید هر رویداد اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فنی، پزشکی و ... موجب شه که یک علامت سوال در ذهن آن بچه بوجود بیاد. اگر این اتفاق بیفته واقعا قدم مهمی در جهت پیشرفت بر خواهیم داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
20
کجای دنیا برای به روز کردن نیرو هایش (ضمن خدمت )از کارمندانش پول می گیرد؟ خواهش می کنیم تحقیق کنید ببینید آموزش و پرورش کشور های پیشرفته چگونه است ؟ ببینید که چه سرمایه ی انسانی را تحویل جامعه می دهد ؟اما ما هرروز نتیجه ی آموزش و پرورش خود را در جامعه و خیابان می بینیم و نمی دانیم که را نفرین کنیم ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
آن هم چه به روز کردنی!!!!!
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
7
طرح موضوع خوب است و مشکل را بیان فرمودید. راه حل چیست ؟ باید مراحل حل مشکل را بیان کرد ..
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
11
طرح موضوع خوب است و مشکل را بیان فرمودید. راه حل چیست ؟ باید مراحل حل مشکل را بیان کرد ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
45
6
مزخ رف گفتن کاری ندارد
اعلایی تبار
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
28
بنده معلم هستم اینقدر محتوای کتب درسی دانش آموزان سخت و بی محتوا شده که گاهی خود ما معلمان از حل آن عاجز میشویم
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
3
19
به نظر من نه تنها نظام آموزشی دچار مشکل میباشد بلکه مهم تر دانش آموزان و دانشجویان ما هستند که دارای بیشترین مشکل میباشند. این افراد به جای تلاش و کار سخت و مداوم خواهان بهترین بهره و کمترین کار میباشند. اینگونه می شود که شاهد هستیم. نسلی خودخواه و کم تلاش و متوقع .باید اساس کار درست شود. شیوه تفکر باید عوض شود. نگرش ما به درس و کتاب و تحصیل باید عوض شود. باید برای اعتلای کشور تلاش کنیم . هر کسی با هر توانی. درس و تحصیل هم راه خود را پیدا خواهد کرد. تا زمانی که خودمان درست نشویم نه تنها نظام آموزشی درست نمی شود که هیچی درست نخواهد شد. از خودمان شروع کنیم. از خودمان ....
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
3
19
پيشنهاد مي‌كنم از برنامه و فيلم‌هاي مستند آموزشي كه در شبكه‌هاي ماهواره‌اي پخش مي‌شود (در هر زمينه‌اي بسته به رده سني و مقطع تحصيلي) استفاده شود.خود ما كه بضاعت توليد سيستم آموزشي و يا توليد چنين برنامه‌هايي را نداريم لااقل از سفره پهن شده آنها توشه‌اي بچينيم كه هم آخرين مطالب علمي،كاربردي هستند و هم به كار همه رده دانش‌آموزان مي‌ايد. اگر اين برنامه‌ها در مدارس استفاده شود و دانش‌آموزان در رابطه با موضوع آن برنامه به گفتگو و چالش با هم به پردازند اثرات بيشتري در زندگي شخصي آنها و در نتيجه جامعه ديده خواهد شد، تا اينكه به مباحثي پرداخته شود كه به درد هيچكس و هيچ چيز نمي‌خورد. با بمباران اطلاعاتي دانش‌اموزان به جز اينكه هر روز بچه‌ها بيشتر از درس و مشق زده بشوند چيزي عايد كسي نمي‌شود.
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
19
این آموزش پروش باید یه فکری به حال کتابهای دوره ابتدایی بکنه . این بچه ها چرا باید کتابهای بزرگ و سنگین که نصف برگه هاش هم خالیه، باید تووو کیفشون حمل کنن !! یعنی واقعا نمیشه کوچیکترش کرد !!!!
ناشناس
Germany
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
34
توي آلمان در مهد كودكها به بجه هاي بالاي سه سال ياد ميدن چطور مواظب بچه هاي كوچكتر باشن و علنا يادميگيرن حتي در نبود والدينشون چطور لباس تن خودشون و فرزند كوچكتر كنن، يا غذا بهش بدن و ..
در دوران مدرسه غذا پختن، خريد كردن، حساب كتاب و .. رو فرا ميگيرن كه حتي وقتي مجبور به زندگي تنها شدن از پس خودشون بر بيان و سربار نباشن!! ولي ماها چي بچه هاي ما تا سي سالگي هم وابسته به مادر پدرهاشونن و از اونا ارتزاق ميكنن! ما كل سيستم تربيت خانواده هامونم مشكل داره، يا پدر سالاري داريم يا فرزندسالاري!!!! واقعا فاجعه س اوضاع جامعه مون! كاش هر چيزي جاي خودش بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
23
آری از معلم و مدرسی که بعد از بازنشستگی باید راننده تاکسی شود تا امور زندگیش بچرخه نباید انتظار تحول در سیستم آموزشی داشته باشیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
چرا بعد از بازنشستگی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
29
به عنوان پدر تحصیل کردۀ دو فرزند که یکی در مقطع دکتری و دیگری در دبیرستان تیزهوشان تحصیل می‌کنم باید بگویم که متأسفانه این دستاوردهای فرزندم هیچ شوقی برنمی‌انگیزد. فرزندانم به مانند ماشین ضبط صوت محفوظاتی را دارند که با زدن یک کلید در اینترنت همیشه در دسترس است. کاشی کسی واقعا به این موضوع توجه می‌کرد و مسئولین فریب آمارهای عجیب غریب از مقالات ایزو و این حرفها را نمی‌خوردند.
ناشناس
Saudi Arabia
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
17
به نظر بنده ام المصائب مجلس ماست چرا که تمام قوانین را نمایندگان مجلس رقم می زنند!
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
16
بهتر بود بجای فعل "نمی تواند" از افعال "نمی خواهد" یا "نمی گذارند" استفاده نمایید.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
41
تو کتابهای دینی ما یه سری مباحث از کلاس اول ابتدایی تا پایان لیسانس هر سال بدون استثنا تکرار میشه اما دریغ از یه جمله در مورد مسائل مهمی مثل وجدان کاری و انصاف
mehdi
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
2
26
از زمانیکه بر خلاف نص صریح اصل 30 قانون اساسی کشور ، آموزش و پرورش کشور به بخش خصوصی واگذار شد و مدارس غیر انتفاعی راه اندازی گردید و دولتها از خود سلب مسئولیت کردند ، زوال نظام آموزشی کشور کلید خورد و اکنون هم که به قهقرا نزدیک شده و در آموزش و پروش فقط پول حرف اول را می زند و خروجی آن ، وضع فعلی جامعه است که مشاهده می کنید. .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
23
احسنت. لطفا خیلی بیشتر به این ام المصائب ریشه ای و مهم بپردازید. نیروی انسانی ما و فرصت طلایی دوران گذار ما در حال نابود شدن در این سیستم فشل هستند. هر دانش آموزی هم که خلاف جریان آب شنا کنه با سد نمره محوری مراکز استخدام و تحصیل و.. مواجه میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
4
5
خداییش هنوز منتظرم تا از مشتق و انتگرال تو زندگیم بهترین و بیشترین بهره رو ببرم !!!
یک معلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
6
من به عنوان یک معلم کاملاموافقم اگه کسی میخادبچه اش واقعابه یه روزی برسه نباید به امید آموزش وپرورش باشه باید خودش بالای سر بچه اش باشه وگرنه زندگی رو باخته.
ناشناس
Germany
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
6
مرحوم دکتر حسین عظیمی مسیر توسعه یک کشور را از آموزش و پرورش می دانست.
بهداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
9
بسیار عالی بود ..واقعا لذت بردم بچه های ما چیزهایی می اموزند که ذره ای کارامد نیست و عجیب تر پدر ومادر ها که چه قدر روی بچه ها برای یادگیری این مطالب مسخره پافشاری می کنند و بچه ها رو برای نیم نمره تنبیه .
بچه بیچاره باید از کلاس سوم کلاس های تقویتی بره برای رفتن به تیزهوشان ..حالا مدارس تیزهوشان چه گلی به سر مملکت زده اند خدا می داند ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
12
خیلی میترسم
خیلی میترسم بیان ابروها را درست کنند چشمش رو هم کور کنند - یک بودجه و زمان و نیرویی هم این وسط هدر بره
این آقایان بالادستی بی سواد کاری نکنند بهتره - جوانان ما زرنگ باشند میروند جایی که کشف شوند نه اینکه کشف نشده بمیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
7
چرا کسی از روش مرحوم بهمن بیگی در مدیریت آموزش و پرورش عشایری استقبال نمی کند که در آن زمان فقط 3 مدرسه در شمال تهران قابلیت رقابت با مدارس عشایری را داشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
6
اینکه همش شدانتقاد،پیشنهاد،راه حل .....؟
ناشناس
United States of America
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
1
8
حالا فردا میان تانژانت کتانژانت رو حذف می کنند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۰
0
11
درود بر شما جناب محمدی،سیستم آموزشی ایران وقت نیروی جوان و خلاق را فقط تلف می کند و گویی همه به بازی گرفته شده اند
جعفر خ
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۱
0
15
من دو کودک دبستانی دارم و واقعا زجر می کشم از این همه مطلب سنگین و اغلب به درد نخور، خودم و همسرم فوق لیسانس داریم و از رتبه های بالای کنکور هستیم. همسر من می گوید انگار میخواهند همه بچه ها دانشمند شوند!! به هر صورت فیلم مایکل مور مستند ساز آمریکایی که توی تلگرام دست به دست میشود و نظام آموزشی آمریکا را با فنلاند که نمره 1 دنیاست، مقایسه میکند واقعا پند آموز است و امیدوارم ما نیز هر چه زودتر مانند آنها شویم. مختصر و مفید: "اجازه دهیم بچه ها بچگی کنند و از بچگی شان لذت ببرند" ، نیازی نیست ذهن بچه ها را با این همه مطلب سنگین و اغلب بدرد نخور پر کنیم.
راجر
Germany
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۲
0
11
ممنون از مطلب شیوا و زیباتون فقط من موندم اون افرادی که تیکه پروندن و به سخره گرفتن این موضوع رو یعنی با این وضع جامعه که به نظرم همش از همین آموزشهای بی محتوا و ناکارآمد می باشد موافقن , جای بسی تامل داره ....
تجمع دلالان موتورهای میلیاردی در فدراسیون؛ سوءاستفاده از نام ورزشکاران و حتی مجوز متوفیان برای واردات موتورهای میلیاردی! سیاست عجیب تراکتور در قبال VAR؛ هم می‌خواهند، هم نمی‌خواهند ایران حملات هوایی آمریکا به اهدافی در صنعا را به شدت محکوم کرد جهش خیره‌کننده قیمت صیادمنش؛ سومین بازیکن ارزشمند ایران شد ارائه این مواد غذایی در تمام پروازها ممنوع شد ریخت و پاش عربستان در فوتبال، هزینه ۵ ورزشگاه را بر باد داد کوشک نخبگان ایران در وین اتریش(+فیلم و عکس) شوک در الهلال؛ ژسوس با وجود قهرمانی‌ها، رفتنی شد! مازندران/ یک مرد به علت شدت سرما در داخل خودرو یخ زد و جان باخت جعل مدرک، قهرمان دوومیدانی را ۴ سال محروم کرد فروش سینمای ایران در هفته گذشته ؛ «هفتاد سی» با فاصله در جایگاه اول درخشان: پرسپولیس با گاریدو راه گلزنی را فراموش کرده گاریدو رفت؛ سیدجلال موقت! نیمکت پرسپولیس دوباره بی‌صاحب شد؟ پاسخ معاونت امور رسانه‌ای به مطلب تازه کیهان: تی آر تی فارسی مجوزی نداشته که لغو شود رضا ناجی بازیگر: این روزها سبزی پاک می‌کنم و با چهار جایزه جهانی بیکارم