۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۷۷۹۲۵
تعداد نظرات: ۷۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۳-۰۴-۱۳۹۵
کد ۴۷۷۹۲۵
انتشار: ۱۴:۴۱ - ۱۳-۰۴-۱۳۹۵
سلسله بحث‌های عصرایران درباره آموزش و پرورش در ایران - 3

تنها راه اصلاح ایران در 30 سال آینده؛ اصلاح خشت اول در 6 سال نخست زندگی

جعفر محمدی
عصر ایران - مدت هاست که به نتیجه رسیده ام کار اصلاح کشور، هیچ ربط بنیادینی به برنامه های 5 ساله و افق 1404 و سر کار آمدن این جناح و آن جناح و قیمت نفت و حتی اصلاح قوانین و اجرای خوب آنها و بالا رفتن ارزش پول ملی و نظایر این ها ندارد؛ بله! هر کدام از این ها می تواند حال کشور را بهبود نسبی دهد یا بدتر کند ولی کار را از بن، اصلاح نمی کند.

بر این باورم که اگر ایران را دوست داریم و دلمان می خواهد این کشور، سری بین سرها داشته باشد و نامش برای شهروندانش باعث سربلندی شود، باید از کوتاه مدت دل برید و دستکم به اصلاح بنیادین اوضاع عمومی کشور در 30 سال بعد امید بست، آن هم اگر از همین امروز، برنامه ریزی و عمل آغاز شود و الّا 30 سال های زیادی - که هر کدام شان معرف یک نسل هستند - می آیند و می روند و حال ایران هم روز به روز بدتر می شود.

تنها راه اصلاح ایران در 30 سال آینده: اصلاح خشت اول در 6 سال نخست زندگی

اما کدام برنامه ریزی و کدام عمل؟ پاسخ را در برنامه ریزی تربیتی بر روی نوزادان، نوباوگان و کودکان می بینم و حتی در برنامه ریزی تربیتی برای فرزندانی که در دوران جنینی به سر می برند.

آنچه می گویم، مبنای علمی دارد که اگر خود را با آن وفق دهیم، به کام دل می رساندمان و اگر بخواهیم در کتابها محصورش کنیم و بدان بی اعتنا باشیم، مضمحل می شویم، بی هیچ تعارفی!

لب مطلب این است: بخش عمده بافت اصلی شخصیت انسان در 6 سال اول زندگی شکل می گیرد که در منابع مختلف علمی، تا 90 درصد هم ذکر شده است.
اما سیستم آموزشی ما چه می کند؟ اولاً که تا 6 سالگی که اصلاً کاری نمی کند و همه چیز به آزمون و خطای پدر و مادرها و حداکثر مربیان مهدهای کودک سپرده می شود و ثانیاً بعد از رسیدن کودکان به سن مدرسه هم که فاجعه اصلی را رقم می زند و با ندانم کاری سیستماتیک و نهادینه شده، آتش به جان نسل جدید می افکند.

در این نوشتار اما به دوران قبل از مدرسه می پردازم و همانند دو نوشتار قبلی ( اینجا و اینجا ) در یادداشت های بعدی، بار دیگر به سیستم مدارس بازخواهم گشت.

وقتی مدیریت کشور، اساساً برنامه ای برای کودکان زیر 6 سال ندارد، حتی به فرض وجود بهترین سیستم آموزشی در مدارس (که البته نداریم) ، کودک در حالی وارد سیستم آموزشی رسمی می شود که بخش عمده ساختار شخصیتی اش شکل گرفته است و چون این شکل گیری در محیط ناآگاهی عمومی والدین و جامعه بوده، اغلب کودکان، قبل از ورود به مدرسه، زخم خورده هستند.

در این یادداشت نمی خواهم وارد جزئیات بحث علمی مربوط به این موضوع شوم اما برای جا افتادن مطلب، به بخشی از مراحل هشتگانه رشد "اریک اریکسون" اشاره می کنم.
طبق نظریه روانی - اجتماعی این روان شناس بزرگ، تا قبل از 6 سالگی، چندین ویژگی بنیادی در کودک شکل می گیرد. مثلاً در یک سال اول زندگی، موضوع "اعتماد" در کودک تعیین تکلیف می شود. یعنی مجموعه رفتارهایی که با کودک از بدو تولد تا یک سالگی می شود، او را فردی با اعتماد (به خود و جهان) بار می آورد یا از او فردی فاقد قدرت اعتماد می سازد.
از یک سالگی تا سه سالگی، دوران شکل گیری قدرت اراده و خودگردانی فرد است که اگر والدین و مربیان کودک، رفتار اصولی با او نداشته باشند، این وجه از ویژگی انسانی او زخم می خورد.
از سه تا 5 و 6 سالگی هم سال های حساس شکل گیری یا زخم خوردن قدرت ابتکار و خلاقیت فرد است که البته با ناآگاهی عمومی موجود در جامعه، مشخص است که چه بر سر اکثر کودکان ایرانی می آید.

تنها راه اصلاح ایران در 30 سال آینده: اصلاح خشت اول در 6 سال نخست زندگی

اگر ساختار شخصیتی انسان ها را به یک ساختمان تشبیه کنیم، می توانیم بگوییم که در 6 سال نخست زندگی، اسکلت بندی آن صورت می گیرد و بعد از آن، تنها می توان در چارچوب اسکلت اصلی کار کرد.

حال به جامعه خودمان بر می گردیم؛ کوچک ترین برنامه و حتی دغدغه ای در میان تصمیم گیران برای مدیریت فرایند شکل گیری شخصیت کودکان قبل از 6 سال وجود ندارد و نظام آموزشی وقتی از راه می رسد که بخش عمده  زیرساخت های شخصیتی اش شکل گرفته است.

برای داشتن ایرانی بهتر در 30 سال آینده، باید فکری جدی برای کودکان زیر 6 سال کرد و در عین حال، نظام آموزشی مدارس را متحول کرد.
باید در اندیشه ایجاد یک ساختار کارآمد برای آموزش والدین بود. این کار شدنی است کما این که هم اکنون تمام نوزادان و کودکان در سال های اول زندگی، تحت حمایت شبکه بهداشت هستند و رشد فیزیکی و واکسیناسیون آنها دقیقاً مورد پایش قرار می گیرد.
شاید در گام اول و فوری، بتوان از طریق همین شبکه ها، آموزش های لازم را والدین داد تا یاد بگیرند که با نوزاد و کودک خود چگونه رفتار کنند؛ اگر یک مادر بداند که مثلاً شیر دادن به فرزندش تنها یک عمل برای سیر کردن فیزیولوژیک او نیست بلکه نحوه شیردهی اش، می تواند آثار روانی مثبت و منفی متعددی داشته باشد، حتماً رفتار اصولی تری در این باره خواهد داشت.

همچنین، باید سیستم مهد کودک ها را از این بی برنامگی خانمانسوز کنونی خارج کرد. نباید اجازه داد هر فردی صرفاً برای رفع بیکاری اش ، مربی مهد کودک شود و سرنوشت فرزندان جامعه را به دست گیرد. باید هم تعداد مهد کودک ها را زیاد کرد و هم نیروی انسانی متخصص که بلد باشند با کودکان چگونه رفتار کنند، تربیت کرد.
بی دلیل نیست که در برخی کشورهای حوزه اسکاندیناوی، اصرار ویژه ای می شود که کودکان حتماً به مهدهای کودک فرستاده شوند زیرا مهدها، "بخشی از نظام آموزشی" هستند که در آن، مربیان متخصصی حضور دارند که حتی نوع حرف زدن یا نوع بازی هایشان با کودکان، از پیش طراحی شده است. این در حالی است که در ایران، مهدها عمدتاً به این دلیل انتخاب می شوند که در ساعات کاری والدین، از کودکان مراقبت کنند، نه این که آنها را با اصول روان شناسی رشد، پرورش دهند.

با جدی گرفتن پرورش علمی کودکان از تولد تا دبستان و نیز تحول تربیت محور نظام آموزشی می توان امیدوار بود که 30 سال دیگر، جامعه ای رو به بهبود داشته باشیم و الّا با تداوم نسل هایی که نه بر اساس اصول علمی که بر اساس آزمون و خطا و باورهای غلط رشد می یابند ، نمی توان جامعه متشکل از آنان را بالنده و رو به رشد خواند.

 خشت اول گر نهد معمار کج
تا ثریا می رود دیوار کج 


*این سلسله بحث ها ادامه خواهد داشت. شما هم مشارکت کنید تا شاید بتوانیم به کمک هم، این موضوع را به یک دغدغه و مطالبه ملی تبدیل کنیم.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۸
در انتظار بررسی: ۹۴
غیر قابل انتشار: ۰
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
8
121
مثل همیشه عالی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
24
145
برا کی مینویسی این مقاله ها رو؟ شما اصلا با کودک سر و کار داشتی؟ بچه ها از الان به فکر خروج از کشورن. ای سیستم مدیریتی حکومتی راه به جایی جز نابودی نمیبره
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
بخشی از ناکارآمدی سیستم مدیریت کنونی در تفکر رایج (نمونه شما) نهفته است!
اروپاییان بعد از جنگ جهانی دوم به راحتی می تونستن مهاجرت کنن به ایالات متحده ولی ماندند و آلمان و فرانسه را ساختند.
ما به ملی گرایی بیشتری نیاز داریم و البته مهمتر از همه ی آنها اصلاح جدی سیستم...
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
در جواب آقای امید باید گفت که اولا این کشورها قبل از جنگ هم کشورهای بزرگی بودند و ثانیا این که خیلی ها محاجرت کردند!
وقتی سیستم ناکارآمد است با سوزاندن عمر خود نمی توان کاری کرد. اگه کسی قدرت اصلاح سیستم را داشته باشد و مهاجرت کند خیانت کرده است. در حالی که دقیقا کسانی که می توانند سیستم را عوض کنند و بهتر کنند در جهت عکس حرکت می کنند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
آقای امید!
یک دهم همدلی و احترام به عقاید همون کشورهایی که نامبردی تو کشور ما هست؟
اون ها یک هدف متحد دارند؛ پیشرفت کشور. اینجا میخوای کار کنی از عقایدت اول سوال میکنن!
ايزدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
دقيقا بحث "اعتماد" همينه.
من و همسرم ممكنه از اوضاع محيطي مون ناراضي باشيم ولي نبايد اينو به كودك خردسالمون منتقل كنيم.

كودك خردسال بايد با اين انديشه بزرگ بشه كه در بهترين جا و امن ترين جاي جهان زندگي مي كنه. وگرنه شخصيتش نابود ميشه!

بايد از جنبه هاي مثبت زندگي و محيط و كشورش باهاش صحبت كرد نه از جنبه هاي منفي و مهاجرت و بدبختي و ...

در واقع رفتار اكثر خانواده ها با فرزندان خردسالشون در خصوص مملكت و محيط، خرد كننده و نابود كننده ريشه هاي هويتي و شخصيتي اونهاست با از بين بردن حس "امنيت" و "اعتماد"
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
4
62
سلام. بسیار موافقم، بسیار زیبا. امیدوارم این گفته های اجرا شوند.
بهاره
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
2
53
بسیار مفید و اموزنده امیدوارم در حد سخن باقی نماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
2
38
احسنت. باید با دیدی عاقلانه و واقع گرا و بلندمدت به خودمان نگاه کنیم. با نگاهی بالغ میشه رشد کرد نه با سطحی نگری های خمارآلود. متشکریم برای این سلسله مطالب بسیار به جا و بسیار ضروری.
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
8
98
به خدا دل خجسته ای داری.
بابا مسئولین نظام واسه فردا هم برنامه ریزی ندارن چه برسه به 30 سال .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
5
58
وقتی ذهن والدین درگیر خرج پوشک و شیر خشک و اجاره و ... است چیکار می تونه بکنه!!!
مشکل جای دیگری است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
4
20
جناب آقای محمدی عزیز .بسیار خوشحالم که برای شما ایران و نسل فردا مهم است .متاسفانه اکثریتی عظیم از ما مردم ایران ، ایران و مصالح عالیه ایران را از یاد برده ایم .محمدی عزیزم . تدوین نظام اموزشی عقلایی و برنامه ریزی توسعه ایران ، برعهده یک نظام ملی متکی براراده مردم است .این حکومت وحدت ملی ،با اتحاد طیف نخبگان ( اعم از سیاسی ، اقتصادی ، علمی و فرهنگی و .. )با ایجاد انسجام داخلی همان اهداف والایی که شما برشمردید و توصیف فرمودید ، دنبال می کند ...
خیراندیش
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
14
با سلام
جناب محمدی عزیز
از زمان تولد بچه خودم تاکنون این موضوع دغذغه من هم بوده است و همیشه به دنبال راه حل می گشتم، دقیقأ دوران تربیتی بچه ها از زمان جنینی شروع می شود و حتی قبل از آن آموزش خانواده ها در نحوه برخورد با بچه ای که قراره پا به این دنیا بگذارد ...
نمی دانم از کجا باید شروع کرد ...
مسئول آموزش در این سنین کیست ؟
کشور های دیگر مثل فنلاند که در آموزش قوی هستند چه کار می کنند ؟
باور کنید که ما با این شیوه های تربیتی نادرست، تاکنون استعدادهای زیادی را به هدر داده ایم ...
در روستا ها و شهر های کوچک ما چه می گذرد ؟
با کنجکاوی بچه ها را چگونه برخورد کرده ایم ؟
از بدو تولد تا 6 سالگی (بگیم 7 سال )
7 سالی که آینده شخصیت بچه های ایران عزیز را رقم می زند چگونه سپری می شود ؟
7 سال مهم در آینده این کشور را باید برنامه ریزی کنیم...
باید خودمان شروع کنیم ...آقای محمدی آیا می توانیم ...من اعتقاد دارم اگر بخواهیم می توانیم ... با برنامه ریزی، مطالعه، و حساس کردن مسئولین مربوطه و پیگیری از آنها ...
کمپین تشکیل دهیم ...فرهنگ سازی کنیم ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
در شهرهای کوچک و روستاها اوضاع خیلی بهتر از شهرهای بزرگه. خیلی از مواردی که باید براشون تو شهرهای بزرگ برنامه ریزی کرد تو خانواده های روستایی با روال عادی زندگیشون تامین می شه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
33
وقتی مردم میشند موش آزمایشگاهی چه انتظاری دارید
40 سال پیش سیستم آموزشی اصلاح شد از ششم به راهنمایی تعریف یافت حالا بعد 40 سال دوباره بر می گردیم به حالت قبل لین یعنی چی آقای مدیر؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
24
با پدر و مادر ناامیدی که دیگر حس دلسوزی و احساس مسولیت در قبال پیشرفت جامعه ندارند. چه کنیم؟
با جوانانی که به دلیل بیکاری توان ازدواج ندارند چه کنیم؟
با از واج هایی که به دلیل مشکلات مالی از هم میپاشند چه کنیم؟
آیا بهتر نیست به پدر مادرهای آینده اولوین بیشتری بدهیم ؟
نسلی که اگر تشکیل خانواده هم بدهد این حس نفرت و ناراحتی را به فرزندان خود هم منتقل می کند،
کماینکه این موج بزرگ مهاجرت ناشی از محرومیت های کودکی دهه شصتی ها و آه حسرت کشیدن والدینشان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
5
18
باید جمله بابا نان داد را از کتاب ها حذف کرد باید تفکر حقارت در برابر پدر را از بین برد باید اعتراض کردن را آموزش داد
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
4
12
باب گفتگوی بسیار موثریست و دغدغه بسیاری از والدین. باید بدنبال الگوی موفقی در جوامع پیشرفته تر بود و همینطور از اموزه های دینی اسلامی هم میتوان الگوهای خوبی گرفت. باید از یک جا شروع کرد خیلی سریع والا نسل بعدی هم به فنا خواهد رفت.
ناشناس
Armenia
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
29
بابا برای مدیریت جهانی برنامه داریم. اینها چیه نوشتی !!!
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
16
1_بچه ها باید با تفکر سخت کوشی ، عشق به مملکت ، عرق به شرکت یا موسسه کارفرماشون بزرگ بشن.
2_ حکومت باید فضا را برای کسانی که لیاقت دارند و توانایی بر عهده گرفتن پست های مهم رو دارند آماده کند. (شایسته سالاری)
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
25
سیستم آموزشی کشور و برنامه ریزی بعدی کرسنت و خرید بالگرد و جهاد سازندگی میرسه جلوتر شهرام جزایری میرسه جلوتر مهر آفرین خسروی میرسه جلوتر رحیم مشایی خاوری 3000 و 6000و ووووووومیرسه جلوتر بابک میره جلو سیستم آموزشی فیش حقوقی گرفتن مالیات بی حساب و کتاب گرانی گرفتن پول و مالیات از تلفن مردم مالیات ارزش افزود افزایش قیمت ها خصوصی سازی سود کم پول مردم و سود زیاد وام ها رکود افزایش قیمت مسکن میلیاردر شدن مسکن داران یک شبه با خرید و فروش بی حساب و کتاب قیمت بالای میوه و سبزیجات تولید داخل برای ملت خود آب برق حتی پوشیدن لباس هم هزینه دار میشه و این میشه سیستم آموزشی بی عدالتی دروغ و بی برنامگی و پک پارچه نکردن مردم در سایه عدالت حق و ارائخ خدمات به مردم همونطور که گفتید اینترنت در اکثر کشورها مجانی هست....پخش کنید
ناشناس
Netherlands
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
26
یک مشکل اصلی در ایران این است که بچه ها تکرو بار میایند و به اصطلاح از همان ابتدا اجتماعی نمی شوند. این در بزرگسالی انعکاس خودش را در رفتار افراد به خوبی نشان می دهد. افراد قادر نیستند کار جمعی بکنند. هر کس خودش را بالاتر از بقیه می داند و حاضر نیست از دیگری پیروی کند. هر کس با خودخواهی خودش را همه کاره می داند و حتی در مقابل یک متخصص در امری خاص هم حاضر نیست کوتاه بیاید و خودش را برتر حساب می کند. منافع شخصی به منافع جمعی ارجحیت مطلق داده می شود و نتیجه اش این همه دزدی و فساد است. تا کسی به مسئولیت مهم و پستی مهم دست می یابد اول فکر پر کردن جیب خودش و دار و دسته اش است و تازه اگر تهش چیزی ماند به دیگران فکر می کند. در کشورهای پیشرفته ی غربی بچه ها را از ۴ سالگی به مهد کودک می فرستند که زیر نظر روانشناسان کودک و روانشناسان اجتماعی اداره می شوند. در این دوره کودک فقط از طریق بازی یاد می گیرد که چطور خود را در گروه و جمع با بقیه هماهنگ کند و از همون ابتدا اجتماعی می شود و اهمیت کار جمعی و اجتماع در ذهنش شکل می گیرد. این بچه وقتی بزرگ بشود موجودی اجتماعی خواهد بود که منافع جمعی را در بیشتر مواقع به منافع فردی خودش ترجیح می دهد و بنابرین آدمی با مسئولیت و مفید بار میاید. ایران باید در دوران کودکی حس کار جمعی و تعلق به جمع را در بچه ها ایجاد یا تقویت کند اما در این زمینه کاری صورت نمی گیرد. در اکثر خانواده ها هم که پدر و مادر سواد وآگاهی کافی ندارند و از همون اول بین بچه ها فرق می گذارند و آنها را به رقابت ترغیب می کنند تا همکاری و همیاری. بچه ها را با هم مقایسه می کنند و در همه ی موارد بچه ی پرروتر و برتری طلب تر و تهاجمی تر به بقیه بچه ها ترجیح داده می شود یعنی بچه از همان اول در خانواده ترغیب به تکروی و ارجح دانستن منافع شخصی خودش به بقیه می شود. برای همین است که ایرانی ها معمولا آدم های خلافکار و دزد را که از راه نامشروع به پول و مقام می رسند می ستایند و می گویند طرف زرنگ است و دست و پا چلفتی نیست.
تاریخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
25
تنها راه نجات ایران خشکاندن از ریشه مدیریت دولتی است. اگر نه هیچ برنامه دیگری جوابگو نخواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
18
بالاخره باید از یک جایی شروع کرد. ممنون از مقاله خوب شما
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
16
اصل مطلبو خیلی کوتاه و مفید گفتین.به قول کارل یونگ روانشناس معروف 85 درصد شخصیت انسان در هشت سال اول شکل میگیرد.ونیز همچنین به گفته دکتر هلاکویی عزیز روانشناس خودمون :کار جهان هرگز وهرگز درست نمیشود مگر اینکه دو چیز در جهان درست شود یکی هشت سال اول کودکی ودیگری نیروی تعقل وتفکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
26
مشکل اساسی در کشور ما اینست که سرمایه انسانی هیچ ارزشی در مقابل سرمایه های طبیعی مثل نفت و گاز و اورانیوم نداشته و ندارد و نخواهد داشت...البته به یک نکته اشاره بسیار دقیقی داشته اید و آنهم اینکه از این سی سالها خیلی آمده و رفته است...خیلی به سی سال آینده نیز خوش بین نباشید!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
3
23
موافقم ..مطمئنم پدر و مادرها هم با اشتیاق حاضرند تحت آموزش قرار بگیرند .. هر کسی برای بچه هاش بهترین ها رو میخواد .. به امید خوشبختی همه غنچه گلامون
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
4
می توان گفت در بین سلسله مباحث مطرح شده توسط نویسنده ی عزیز اینبار بسیار به واقعیت نزدیک شده است اما چندو چون امر و چگونگی احصال مطلوب بی شک کاری همانند یک نهضت عظیم اجتماعی ،بزرگ و بسیار سنگین است.امید است که بر عبث نپاییده باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
3
4
به نظر من، جناب آقای محمدی یک وطن دوست واقعی هستند. ایکاش خیلیها مثل ایشون فکر کنند.
ali
Netherlands
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
5
واقعا عالی بود برای تربیت این نسل ایده آل مربیان و پدر مادر را از کجا آوریم بچه های من ۱۱ و ۱۳ساله هستند مادرشان ( تبعه یک کشور دیگر فکرتان به اروبا نرود ) به انها مقررات راهنمایی و عدم ریختن اشغال را یاد داده و از من ۵۰ ساله شهروند بهتری هستند باید مربیان دلسوز واز خود گذشته تربیت شود به امید ان روز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
0
10
کاش برای کسانی که تا30سال دیگر نیستند هم کاری انجام شود حداقل10سال طعم رفاه وآرامش را ببینند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
7
4
فقط 6 سال اول مهم نیست !! ورود دانش آموز به رشته ی مورد علاقه در دانشگاه هم مهم است ! یک نفر نیست به بعضی از این طراحان بی شعور درس زیست شنای کنکور بگوید شما وابسته به کدام آموزشگاه یا مدرسۀ غیر انتفاعی هستید که چنین سوالات بعضاً غلط و غیر علمی طرح می کنید و سرنوشت افراد را تغییر می دهید ! از طرف یک دبیر زیست شناسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۳
1
4
سلام جناب محمدی
باور کن کم نیستن کسانی که این قصه ها رو بلدن اما عمل چی؟
فریاد فایده ندارد یک نجوای بجا و شاید هم یک اولین قدم درست، لازمست!
درود بر شما و ممنون از دلسوزیتان.
پاینده باشید
ناشناس
Canada
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
8
این مهم ترین مقاله تارنمای عصر ایران است
البته اندکی باید کامل تر شود
کاش همه مسئولین این را بخوانند
سریاز
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
11
رحمت بر پدر و مادر نویسنده... سخن دل مارو گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
6
6
شاید این نوشته نشان داده نشود، ولی این را به این نویسنده این مقاله و سایر هم اندیشان آن بفرستید
شما احتمالا هیچ به زندگی 90درصد مردم ایران توجه ندارید و شاید از شکم سیری این به اصطلاح مقاله علمی را می نویسید فقر وفلاکت در این مملکت بیداد می کند، مقایسه خود با کشور های پیشرفته و ثروتمند نشانه کم تعقلی است، انسان باید نسبت به توانایی خود برنامه ریزی کند، آنچه من در تمامی این برنامه ها می بینم خیالات و اوهام و آرزو های خود و دوستان را برنامه می دهند بعد انتظار دارن این برنامه ها درست اجرا شود، این بهترین حالت هست و گرنه باید بگویم اینها خائن هستند.
ایران 1404هم از بدو برنامه محکوم به شکست بود اما چرا؟
ایران نوین و فعلی را رضا شاه بنیان کرده و بد بنیان کرده است هم از لحاظ فکری، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی ویران کرد توجه داشته باشید وقتی شما یک اشتباه در اجتماعی و... انجام می دهید در دهه های بعدی خود را بیشتر نشان می دهد مثال: اشتباه رضا شاه فقط در یکی برنامه ها تصرف اراضی در ایران و سرکوب مخالفان این برنامه نتیجه این شد که ملاکان و زمین داران آن دوره که بایستی به فکر تولید و ارتقاء محصولات خود باشند نابود شدند یعنی نتوانستند از دوره فودالیستی به دوره صنعتی وارد شوند به جای دوره صنعتی وارد دوره بازرگانی یعنی وارد تجارت شدیم یعنی پول نفت را فقط تجارت کردیم کالاهای خارجی وارد کردیم و ادای صنعتی شدن را درآوردیم
تنها راه اصلاح گذشته ها و برنامه ریزی بر اساس واقعیت ها هست و باز من ادعا می کنم که شما نخواهید توانست انجام دهید چون شجاعت اعتراف به اشتباه را ندارید چه برسه به اصلاح آن، ایران فعلی نتیجه گذشته هست و روز به روز هم بدتر خواهد شد
ناشناس
Germany
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
15
موضوع اصلی اینه که مشکل اصلی قابل گفتن نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
8
آموزش وپرورش الان کلا مهم هست. همه مقاطع تحصیلی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
7
باسلام
لطفا بفرمایید که مهد کوذکها زیر مجموعه کجا هستند؟
بهزیستی؟
آموزش و پرورش؟
شهرداری؟
ارشاد؟
از طرفی برای بسیاری از مهد کودکها بچه ها رو پول می بینند نه انسانهای آینده
پس نتیجه میگیریم که باید قوانین مهدها رو درست کرد نه بچه ها رو
از کوزه همان برون تراود که در اوست
یعنی خوب بخور، خوب شعر بخون، خوب پول بده!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
16
در ایران جهل الرجال داریم والسلام...
علی
Germany
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
18
من با سنی قریب به هفتاد شاید نزدیک به آخر راه زندگی باشم ، روانشناس اجتماعی هستم ، بارها به مطلبی نگاشتید از سالها قبل اندیشیده ام ، عمری تدریس در مراکز آموزش عالی داشتم ، تلاش کردم این تفکر را بین دانشجویان بطور غیر مستقیم وبا شیوه های مطلوب ایجاد کنم ، ولی صادقانه بگوئیم چندان امیدوار نبودم بقول اخوان ثالث :در اجاقی طمع شعله نمی بندم .... خردک شرری هست هنوز..... با یادداشت شما دیدم که بیش از شرر وجوددارد ومی توان امیدوار بود.....شهرداری ها و مناطق مختلف آن بهترین ساز و کار برای آموزش خانواده ها رادر اختیار دارند دربسیاری از کشورها در این زمینه برنامه های مدونی وجوددارد .....ما هم نه متخصص کم داریم نه برنامه تنها عزم جدی و ملی نیاز است و تفهیم اهداف برنامه، که البته باید نشست از الفبای موضوع برنامه ریزی کرد........
ناشناس
United States of America
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
11
0
خود گویی و خود خندی
عجب مرد هنرمندی
ناشناس
United States of America
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
17
0
این مقاله از سر دلسوزی نیست از سر عداوت و بغض و کینس
ناشناس
United States of America
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
12
اقاي محمدي
من سي سال قبل با فرزندانم در سوئد بودم و الان در كشور كدخدا ، سيستم مهد كودك سوئد و اسكانديناوي عاليست و پسر من به مهد كودك نزديك منزل ميرفت ، و دخترم به دبستان ، با توجه به تفاوتهاي مذهبي و فرهنگي ، احترام بسياري براي طرز تفكر و رفتار ما داشتند و اين رو از كودكي مياموزند كه احترام به تفاوت ديدگاه رو داشته باشند ، نه مثل ما ايرانيان كه با تحقير و تهديد و تتبيه و ترس مدام در منزل ، جامعه و مدرسه مواجهيم ، و اين مطلبتان صحيح ، ولي در جامعه اي كه هيچ چيزش سر جاي خودش نيست و همه چيزش ، بهمه چيزش ميخوره !!! انتظار داشتن انهم يك ارزوي محاله ، چه برسه بعمل و رسيدن به آن ...
چه انتظاري از اين نسل داريد ، نسل من كمي از حيا و ادب و ايمان سرش ميشد ولي اين نسل حيا را خورده وايمان را قي كرده اند ، و تمام اين مصائب بر دوش انكس و يا كسانيست كه بايد ذره ، ذره انرا حساب پس بدهند ، انجا محافظ و القاب و جٓو گير شدن نيست ، و اينكه جواب مليونها را دادن جيگر شير هم چيزي نيست ، بارها ولو تكراري نوشته ام ، در جاييكه خدا به حبيبش ، اخطار ميكند ، بعضي اقاويل را ، و يا ( و) را تغيير بدي ، لقطعنا منه الوتين ، يعني شاهرگت رو ميزنم !!! بمن و امثال من نيست ، به عزيزترين موجود خلقت است ،حال و روز اينكشور و تمام موارد را حساب كنيد ، ببينيد بر سر تمام مسئولين از صدر تا ذيل چه نيايد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
شما که ایران نبودی
چی می فهمی از دردی که ماها می کشیم؟!!!
امیدوارم همیشه شاد زندگی کنید و نسل اندر نسل در آن کشور از زندگی لذت ببرید،
.
اما این درد رو ما می فهمیم
Mahdi
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
9
عالي بود تنها چيزي كه توي كشور نداريم نبود مديره
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
با سلام
عالي عالي عالي عالي عالي
ممنونم از مقاله قشنگتون.هر كشوري كه مردمش خواهان پيشرفت هستند بايد هزينه هنگفتي در آموزش و پرورش پرداخت كنند.متاسفانه ملت ايران تمامي هزينه هايي كه در سالهاي گذشته در عرصه هاي مختلف خورده ،به خاطر فقدان آموزش و پرورش پويا و كار آمد بوده لذا چاره اي نيست.بايد مجددا فرهنگ رو بازتعريف كنيم و از دوران كودكي ان را آموزش بدهيم . قانون گريزي ها ،نداشتن حميت هاي اجتماعي ،كم فرهنگي با بي فرهنگي در بعضي حوزه ها از قبيل مصرف انر‍‍‍‍‍ژي ،مصرف آب و نان،ترافيك ،و رانندگي ،آپارتمان نشيني ريالرعايت مقررات راهنمايي و رانندگي و.......نتيجه همين آموزش و پرورش نا كارآمد هست.
خدايا مسؤولين كشور ما رو متوجه اين مقاله بكن.آآااااااااااااامين.
از شما هم خواهش ميكنم مكرراً‌اين مقالات را منتشر بكنيد و از دوستان خودتان در خبرگذاريها بخواهيد همين كار رو بكنند شايد فرجي شد.
با تشكر و تجديد احترام
اديب
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
5
چيزي به اسم تربيت در خانواده هاي ايراني جايگاهي ندارد. خلاص
اهل خمین
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
10
جناب آقای محمدی سیستم آموزشیو ولش کن به اونا امیدی نیست اگه ممکنه آموزشهای لازم رو برای پدرومادرها واصلاح رفتارشون باکودکان در شش سال اول زندگی رو درهمین سایت پربار عصر ایران بیان بفرمائید تاشاید ذره ای ازکوتاهی مسئولین جبران شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
10
با سلام.ما به مسئولان اميدي نداريم لطفا اين مطالب رو ادامه بديد و منابعي براي مطالعه پدرومادرهاي نگراني مثل ما معرفي كنيد.از ما كه گذشت كاش اينها از زندگي چيزي بفهمند
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
11
بنظر بنده کل ملت ایران از ریز تا درشت ابتدا باید به این باور برسند که کشور ایران خانه اول هر ایرانی بعد خانه دوم (ملک شخصی) لذا بیشتر تمرکز را بروی خانه اول که تغذیه کننده افراد خانه دوم میباشد، تمرکز نمود، متأسفانه مسئولین آنقدر به مسائل نامرتبط مشغولند که دیگر در فکر و اندیشه آنها هرگز جایی به این موضوعات وجود ندارد آن وقت میخواهیم جهان را اصلاح کنیم ، دریغا که در مسایل مبتدی خودمان مانده ایم....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
2
2
مقاله جالب توجهی بود. به زعم بنده نیز سال های اولیه کودکی بسیار مهم بوده و اتفاقاتی که در این دوره رخ می دهد تاثیر موج گونه دارد به این معنا که هر اتفاقی در دوران کودکی زندگی فرد را تا پایان عمر تحت تاثیر قرار می دهد. اما چه باید کرد؟ خوب ما به اهمیت دوران کودکی و تربیت آن (نه آموزش کودکان) پی بردیم. راه حل چیست؟ بنده می خواهم از بعد ساختاری و مدیریتی به قضیه نگاه کنم. من به شخصه طرفدار ایجاد فضای رقابت هستم. همانگونه که باید در همه بعدهای صنعت رقابت ایجاد کرد و مراکز خصوصی را فعال کرد در آموزش نیز بعنوان صنعت باید همین کار را انجام داد یعنی در صنعت مهدکودک نیز به خصوصی سازی و ایجاد رقابت روی آورد. بدون شک این خود زمینه های ارائه خدماتی باکیفیت را فراهم می آورد. نقش دولت در این صنعت نیز تنها باید نظارتی و تشویقی باشد نه بیشتر. دولت باید از این رفتارهای پدربزرگ مابانه خود دست بردارد و اجازه دهد افرادی که متخصص و کاردان هستند وارد این عرصه شوند.
ناشناس
-
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
عالی بود امیدوارم آنی که باید این اگاهی را داشته باشد این مطلب را خوانده باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
1
10
ایکاش تو المان به دنیا اومده بودم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
بیچاره ایران:(
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
شلنس آوردیم توی عراق سودان نیجریه افغانستان باکستان سوریه و .... به دنیا نیومدیم.
من دنیا نیومدن توی این کشور ها را به دنیا اومدن توی آلمان ترجیح می دم.
ليلا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
11
ايا در مدارس دولتي چهل نفر در يك كلاس با يك مربي پيري كه روشن خاموش كردن يك كامپيوتر را حتي بلد نيست بايد اين اتفاق بيافتد يا در مدارس غير انتفاعي كه با چاپيدن هر چه بيشتر و با عناوين دو زبانه و كلاسهاي باله و .... به دنبال كلاس گذاشتن هستند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
8
براي اصلاح سيستم ، حالا كه مديران داخلي جواب نميدن بايد از كارشناسان موفق خارجي استفاده نمود كه در كشورشان موفق عمل كردند. به اميد كساني كه در سيستم غلط تربيت شده اند نبايد وقت تلف كرد.
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
10
تحلیل منطقی و علمی است. ما باید بپذیریم که بلحاظ تاریخی در تعلیم و تربیت دچار مشکل هستیم. حتی پس از انقلاب اسلامی نیز نه تنها مشکل حل نشد بلکه در بسیاری موارد نتیجه عکس گرفتیم. به عنوان یک راهکار عملی پیشنهاد می نمایم سیاست گذاران کلان فرهنگی و مجریان آن از الگوهای موفق جهانی مثل ژاپن الهام گرفته و از متخصصین تعلیم وتربیت آنها در کنار متخصصین ایرانی استفاده نمایند. آنهابسیاری از تعالیم الهی را بدون ذکر نام، الگوی تعلیم وتربیت قرار داده اند و رفتار شایسته آنان از کودک خردسال تا سالخوردگان موید این موضوع است. برای مثال وجدان کاری ، انضباط اجتماعی،تلاش و کوشش فراوان، تولید ثروت،همبستگی ملی، نوآوری و شکوفایی، همت مضاعف و کار مضاعف،و ... وخلاصه همه شعارهای زیبای سالیانه ما در رفتار ،فرهنگ و کردار آنها متبلور است. از ژاپنیها کمک فرهنگی و تربیتی بگیریم نه تجهیزات و تکنولوژی.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
سخنان کوتاه اما جای تامل و تفکر دارد. سیاستگذاران فرهنگی از تعصب ویرانگر خود خارج شده واز تجارب موفق دنیا درس بگیرند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
13
نکته این جاست که شخصیت انسان در این 6 سال هم با آموزش اصلاح نمی شه . بلکه با بهبود رفتار پدر و مادرش اصلاح می شه که اون خودش نیازمند آموزش به پدر و مادر و بهبود اونهاست و این مرغ و تخم مرغ ادامه دارد
محمد فراهانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
مدتهاست که دیدن بی تفاوتی پدر و مادرهایی که نسبت به همه ی رفتارهایی که با کودک خود دارند آزارم می دهد
با قید اینکه :
حالا بچه اس !
عیبی نداره !
شما برو چیزای دیگه رو درست کن !!!!!!!!!
و هزاران حرف مزخرف دیگه که حقیقتا انسان رو ناامید می کنه
دهه شصتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
2
ای کاش هیچوقت به دنیا نمیومدم
ناشناس
Taiwan (Province of China)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
به نکته بسیار خوبی اشاره کردین که اعتماد شخصیت آدم رو میسازه. وقتی والدین به سیستم آموزشی اعتماد ندارن چطور بچه خودشون رو از اول به دست این سیستم بدن. تجربه نشون داده که دولتها در ایران به هر کاری دست زدن که اصلاحش کنن نتیجه بدتری حاصل شده. با اینکه خیلی از والدین نحوه درست برخورد با کودک و خردسال رو نمیدونن فکر نکنم برنامه ریزی دولت بتونه ایده خوبی باشه وقتی به بدنه سیاست زده آموزش و پرورش نگاه میکنیم. خواهش میکنم اجازه بدیم که بچه ها حداقل محبتی رو که قبل از ورود به سیستم ناسالم آموزشی از پدر و مادر یاد میگیرن با وعده تحول سیستم آمزشی از دست ندن. فکر نکنم هیچ معلمی جای والدین و مخصوصا مادر رو بگیره. عزیز دانستن دختر بچه ها که مادرهای آینده هستن و حفظ کرامت مادرها شاید راه بهتری باشه تا تکیه بر نظام آموزشی ناکارآمد دولتی.
کریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
2
3
دوستان لطفا توجه فرمایید...
ما در کشورمان به انسان های با ادب و حرف گوش کن نیاز داریم و نه فقط صرفا باهوش...لطفا به این نکته توجه وافر داشته باشید...الان هرچه بچه ها با هوش تر بار می آیند بیشتر به کشور های دیگر گسیل می شوند...
amir
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
به این نکته توجه داشته باشید وقتی که یک نفر می خواهد یک شغل انتخاب کند مثل پزشکی معلمی حتی مکانیکی و پنچر گیری باید مدتی آموزش ببینند ولی وقتی که دو نفر ازدواج می کنند هیچ نوع آموزشی در مورد چگونگی تعامل زن و شوهر، پدر و مادر با فرزند و ... نمی بینند طبیعتا در این بین خیلی از محصولات چنین افرادی (بچه هایی که بزرگ کرده و تحویل جامعه می دهند) ناباب و بدرد نخور خواهد بود.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
متاسفانه نیروی انسانی و قدرت تفکر و تعقل در ایران یکی از بی ارزش ترین منابع هست و در اکثر موارد با آن مبارزه میشه. به خاطر همین هم هست که مملکت داره به سمت تولید آدمای پوچ پیش میره. چون این سبک آدما به دردش می خوره.
ولی
Germany
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
کجای دنیا خانواده را از تعلیم وتربیت حذف کرده که شما دنبال آنید. اولیا را راضی کنید فرزندان خوب تربیت خواهند کرد.؟!
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
3
در تایید گفته های ارزنده این نوشتار، دکتر سریع القلم در کتاب «عقلانیت و آینده توسعه یافتگی در ایران» در اواخر دوره اصلاحات عنوان داشت بزرگترین خدمتی که دولت خاتمی می تونه به کشور بکنه اصلاح نظام تربیتی است تا نسل آینده بتونه نسلی قانونمند، شایسته، مبتکر، پیشرو و امروزی باشه (نقل به مضمون)! اما دریغ از اینکه تاکنون چنین نشده!!! و فرزندان همان راه کجی رو میرن که پدران و مادرانشون میرن!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
4
بسیار بسیار درست، انسان بسازیم جامعه ساخته می شود
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
2
ممنون از اینکه به موضوع به این مهمی می پردازید لطفا در خصوص روشهای عملی افزایش اراده و خلاقیت بچه ها که به لحاظ علمی ثابت شده نیز بپردازید
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
5
آقاي محمدي عزيز . مقاله عالي اي بود و درست به هدف زديد . لطفا اين مقاله در همينجا تمام نشود . خيلي ها هستند كه به سايت شما مراجعه نمي كنند تا از تحليل ها استفاده كنند . بايد كمپيني تشكيل داد . صفحه تلگرامي در اين مورد تشكيل دهيد تا علاقمندان عضو گردند و ديگران را هم دعوت به آن كنند تا بدينطريق افراد بيشتري در جريان قرار گيرند . لطفا اين مسئله را مديريت كنيد تا به عنوان مشگلي اجتماعي در ابعاد وسيعي مطرح و مورد بحث قرار گيرد . اگر كمكي هم اينجانب ميتوانم بكنم اعلام نمائيد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۴
0
3
البته قسمت قبل از تولد که مربوط به انعقاد نطفه و زمان بارداری است را به کل فراموش کرده ایم.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
1
طرح موضوع برای بیداری از خواب مسولین نسبت به آموزش وپرورش عالی است.بدبختی این مملکت از عدم توجه استراتژیک به آموزش وپرورش است. وزارتخانه ایی که برای رفع بیکاری وایجاد اشتغال اداره میشود نه آموزش ونه پرورش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
1
1
لایک داره این بحث ها
مردیم اینقد خاله زنک سیاسی و... کیک چی شد کیک چی نشد؟ را شنیدیم
عليرضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
2
عالي بود آقاي محمدي عزيز . سئوالي كه به ذهن اينجانب متبادر است اين است كه چرا تاكنون روانشناسان و جامعه شناسان ما اين نكته را به زبان ساده اي مانند شما در سطح جامعه مطرح نكرده اند تا آگاهي جمعي افزايش پيدا كند و راهي براي آن پيدا شود ؟ مگر مطالبي كه شما عنوان كرده ايد در زمره تخصص آنها نمي باشد ؟ علت اين كم كاري آنها در اين زمينه چيست ؟ چرا در زمينه تحليل تاكنون كم بوده است ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۵
0
5
درود بي پايان بر آقاي محمدي اين ايراني دلسوز وطن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
0
1
با سلام ودرود برتمامي اندشمندان دلسوز عصر ايران، حديثي از يكي از بزرگان دين به خاطرم آمد : بيست سال قبل از تولد فرزندتان ، اورا تربيت كنيد .برداشت من اين است كه اول خودمان را رشد دهيم وبالنده شويم تا بتوانيم نسل آينده اي بهتر بسازيم. به قول فرانسوي ها اگر طي 24ساعت گذشته كتابي نخوانده ايم دهانمان راببنديم وابتدا خود سازي كنيم!
درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است بازداشت نگهبان سفارت آمریکا در نروژ به اتهام جاسوسی برای ایران و روسیه سردار سلامی: شریان‌ اقتصادی اسرائیل باید از زمین و دریا قطع شود واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به قطعنامه شورای حکام: ملاحظات هسته‌ای را کنار بگذاریم / هرچه تهدیدات بیشتر باشد، بهره مندیمان بیشتر می شود  علی لاریجانی مطرح کرد / اعلام آمادگی ایران برای توافق جدید هسته ای با ترامپ ماشین انسان‌شویی ساخته شد! واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل با ۲۸ حادثه‌دیده و ۴ مصدوم موز چسب‌ خورده روی دیوار ۶.۲ میلیون دلار در حراجی فروخته شد موشک‌های ویژه حزب‌الله فراتر از تل‌آویو را هدف قرار دادند/ انهدام تانک مرکاوای ارتش اشغالگر کدام سامانه مرجع اصلی اطلاعات مکانی و سکونتی افراد است؟ وزیر علوم: در چند سال اخیر، ۲۵ درصد از استادان دانشگاه مهاجرت کرده‌اند /بسیاری به خاطر معیشت می روند پیش بینی آب و هوا در هفته آینده/ آغاز بارش‌ ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تصویب ۱۲۴ هزار میلیارد تومان طرح برای محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان روزهای آفتابی تیم‌های ایتالیایی در زمستان اروپا دستگاه های کارت خوان اولیه چه شکلی بودند؟ (فیلم)