۰۸ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۸ دی ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۷۱۳۷۴
تعداد نظرات: ۲۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۴-۱۰-۱۴۰۱
کد ۸۷۱۳۷۴
انتشار: ۱۲:۴۶ - ۰۴-۱۰-۱۴۰۱

روز کریسمس؛ به هم‌وطنان مسیحی 12 روز دیگر تبریک بگوییم نه امروز!

روز کریسمس؛ به هم‌وطنان مسیحی 12 روز دیگر تبریک بگوییم نه امروز!
هر چند 25 دسامبر یا چهارم دی ( و هر چهار سال یک بار 5 دی) را به عنوان کریسمس یا تولد عیسی مسیح می شناسیم اما جالب است بدانید مسیحیان ایران ششم ژانویه (امسال 16 دی) را به عنوان روز ولادت مسیح جشن می‌گیرند و امروز کریسمس آنها نیست!

   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- 25 دسامبر که در سال‌های غیر کبیسه (‌اسفند 29 روزه) مقارن 4 دی و در سال‌های کبیسه (‌با اسفند 30 روزه) مقارن با 5 دی است به عنوان روز میلاد عیسی‌مسیح در جهان مسیحی جشن گرفته می‌شود هر چند‌که شواهد تاریخی وجود دارد که مسیحیان در تعیین روز تولد عیسی مسیح در 2023 سال قبل، از یلدای ایرانی و آیین میتراییسم الهام یا وام گرفته و 4 روز پس از آن را به عنوان روز میلاد در نظر گرفته‌اند.


    اما جالب است بدانید مسیحیان ایران ششم ژانویه - امسال 16 دی - را به عنوان روز ولادت مسیح جشن می‌گیرند و هر چند اگر به هموطن مسیحی کریسمس را تبریک بگویید تشکر می‌کند ولی اگر بخواهد واکنش دقیق‌تری داشته باشد یادآور می‌شود: جشن ما ششم ژانویه سال جدید میلادی است نه 25 دسامبر سال رو به پایان یعنی امروز.


  مسیحیت در واقع دو شاخه دارد: شرقی و غربی و در شاخه شرقی (ارتدوکس‌ها) سعی می‌شده تفاوت‌های آن با مسیحیت غربی شامل کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها حفظ شود.

کریسمس؛ به هم‌وطنان ارمنی 12 روز دیگر تبریک بگویید نه امروز!


   مسیحیان ایران البته معتقدند در سده‌های آغازین مسیحیت هم جشن میلاد و تعمید مسیح را ششم ژانویه برگزار می‌کردند و اگرچه دیگران به تغییر آن تن دادند اما در ایران حفظ شد و جالب این‌که با سنن ایرانی درآمیختند به گونه‌ای که در شب تولد مسیح به روایت خودشان نه مثل آمریکایی‌ها خوراک بوقلمون که مثل شب سال نو ایرانی سبزی‌پلو با ماهی می‌خورند. البته ایرانیان مسیحی سنت سبزی‌پلو با ماهی را در شب عید نوروز هم مثل دیگر ایرانیان نیز به جا می‌آورند و در واقع آن را مضاعف کرده اند.


    درباره چرایی تغییر روز کریسمس از ششم ژانویه به 25 دسامبر آرداک مانوکیان، اسقف اعظم فقید ارامنه تهران (‌همان که عکس او در کنار امام خمینی را فروشگاه‌های با صاحب ارمنی بسیار دیده‌ایم) در کتاب "جشن‌های کلیسای ارمنی" نوشته است:

   «پس از سده 4 میلادی بود که به تصویب کلیسای کاتولیک روم، میلاد مسیح را در 25 دسامبر و تعمید را در 6 ژانویه جشن گرفتند. تا پیش از آن همگی 6 ژانویه را به عنوان میلاد مسیح (و تعمید) گرامی می‌داشتند.

  این تغییر علت مهمی داشت. جشن میترا، ایزد خورشید که در هر سو گسترده شده بود، در روم از 21 تا 31 دسامبر برگزار می‌شد. 25 دسامبر روز تولد میترا بود که در اروپا، خاصه در روم، با مراسم ویژه‌ای جشن گرفته می‌شد. کاهنان، آتش می‌افروختند و مردم شادمانی می‌کردند. قیصران روم هم ایزد خورشید را ایزد پشتیبان خود می‌شمردند و آن را ایزد خورشید بی‌شکست می‌نامیدند.کریسمس؛ به هم‌وطنان ارمنی 12 روز دیگر تبریک بگویید نه امروز!

  مسیحیت نتوانست مانع برگزاری آن جشن شود. خاصه آنکه در سال 274 میلادی قیصر آورلیوس برای ایزد خورشید پرستش‌گاهی پرشکوه ساخت و در سده بعدی قیصر ژولیوس آن را چونان ایزد پشتیبان اعتبار قیصران ارج بیشتری نهاد. در جای کنونی واتیکان، پرستش‌گاه میترا قرار داشت که مجلل‌ترین پرستش‌گاه روم بود.

   پرستش‌گاه میترا پس از بنای کلیسای پترس مقدس نیز مورد احترام، توجه و پرستش بود، مقامات کلیسای روم برای آنکه به برگزاری جشن‌های میترا در 25 دسامبر پایان دهند، قرار گذاشتند تا در همان تاریخ به جای برگزاری جشن میلاد ایزد خورشید، روز میلاد مسیح  را به عنوان روز میلاد خورشید عدالت، جشن بگیرند. به این ترتیب کلیسای روم در سال 451 میلادی برای پایان دادن به برگزاری جشن ایزد خورشید، روز 25 دسامبر را روز میلاد حضرت عیسی اعلام کرد. پس از گذشت مدتی سرانجام تمام جهان مسیحی آن تاریخ را پذیرفت. اما ارمنیان به رسم کهن پای‌بند ماندند و جشن میلاد و تعمید را همچنان در همان 6 ژانویه برگزار می‌کنند.»

   سه نکتۀ دیگر هم افزودنی یا محتمل است: نخست این که پیروان ادیان وقتی به شاخه‌های مختلف تقسیم می‌شوند نشانه‌های اختصاصی برای خود ایجاد یا آنها را حفظ می‌کنند. چندان که در اسلام هم مسلمانان در قبله متفق و متحدند اما در نوع وضو، مُهر گذاشتن یا نگذاشتن، دست بستن یا نبستن هنگام نماز، روز ولادت پیامبر و روز عید فطر بین شیعه و سنی اختلاف است. 

   دوم این که مسیحیان ایران علی‌الاغلب از کلیسای کاتولیک تبعیت نمی‌کنند چندان که بعید است اگر پاپ فرانسیس به تهران سفر کند آنان مانند مسیحیان آمریکای لاتین در استقبال از او رفتار کنند و جدای این جنبۀ تاریخی و نژادی هم دارند و صرفا مذهبی نیست. 

  سوم این که هر چهار سال یک بار 25 دسامبر مقارن با 5 دی است. 5 دی را زرتشتیان به عنوان سالروز درگذشت یا قتل آشو‌زرتشت گرامی می‌دارند و شاید مسیحیان ایران نمی‌خواستند این دو (میلاد مسیح و مرگ زرتشت)  با هم مقارن باشد.

  دو نکتۀ قابل توجه حاشیه‌ای هم اگر ذکر شود خالی از لطف نیست. یکی این که مقامات ایران بی‌توجه به این نکته همه ساله 25 دسامبر را به عنوان کریسمس به مسیحیان جهان و در عین حال ایران تبریک می‌گویند در حالی‌که برای بخش دوم باید روز 6 ژانویه تبریک بگویند و می‌توانند دو تبریک متفاوت را تنظیم کنند. اولی در 25 دسامبر (4 یا 5 دی) و دومی در 6 ژانویه ( 16 یا 17 دی) مخاطب‌شان هم وطنان مسیحی باشد. در اولی از این که به رهبران غرب به آموزه های مسیح عمل نمی‌کنند  و جهان همچنان در آتش جنگ می‌سوزد گله کنند ولی در دومی این اشاره دیگر وجهی ندارد.

   دوم این که  آقای سپنتا نیک‌نام که دوره پیش بر سر عضویت او  شورای شهر یزد بحث‌های فراوان درگرفت این پرسش را طرح می‌کرد که مگر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین زرتشت در کنار مسیحیت به رسمیت شناخته نشده است؟ پس چرا مقامات ما روز تولد مسیح آن هم به تقویم غربی (25 دسامبر و نه 6 ژانویه به روایت مسیحیان ایران) را تبریک می‌گویند ولی در قبال 5 دی روز درگذشت آشوزرتشت واکنشی نشان نمی‌دهند؟

   در پاسخ البته گفته شد یک روز (‌6 فروردین) در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز زرتشت تعیین و از این حیث توجه شده است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۶
در انتظار بررسی: ۲۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
27
روز ششم فروردین در تقویم بعنوان تولد زرتشت درج شده است و از این حیث توجه شده ولی تبریکی در کار نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
33
6
زرتشت پیامبر نبوده
عصر ایران

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به جز اسلام که دین رسمی است سه دین دیگر هم به رسمیت شناخته شده: مسیحیت و یهود و زرتشت. قصد بحث  عقیدتی در میان نیست اما اگر معیارتان نام نبردن قرآن از زرتشت باشد دو نکته را می توان یادآور شد: یکی این که در قرآن کریم تنها نام 26 پیامبر آمده ( غالبا هم از بنی اسراییل) در حالی که مسلمانان به 124 هزار پیامبر باور دارند. دومی آیۀ 4 سورۀ ابراهیم است: «و ما هیچ پیامبری را نفرستادیم جز به زبان قومش.»  

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
میدونم عصر ایران نمیتونه منتشر کنه وگرنه پاسخت رو میدادم. هر چند پاسخ عصر ایران که فکر کنم خود آقای خدیر نوشته هم خیلی دقیقه.
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
در سوره الحج آیه 17 به مجوس ( مغان یا مگوس یا زرتشتیان ) اشاره شده است . چون اعراب حرف گ ندارند به ج تلفظ می شود
ناشناس
Australia
۱۳:۳۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
11
بر اساس متن انجیل (عهد قدیم) اصولا تولد واقعی عیسی مسیح باید توی بهار یا اوایل تابستان باشه و طبق توصیفات، هوا اونقدر سرد نبوده که بخواد توی دسامبر یا اول ژانویه باشه. اما نمی دونم چرا 6 ژانویه رو جشن می گرفته اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
19
مطلب جالب و حاوی اطلاعاتی بود که تا الان نمیدونستم تشکر از نویسنده گرامی و البته تبریک به هموطنان مسیحی با 12 روز تعجیل
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۵:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
مرسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
49
11
چقدر موضوع مهمه!!! امروز تبریک بگیم یا 12روز دیگه.

سوژه کم دارید یا خودتون رو زدید به آنراه؟

تظاهرات و اعتصابات این روزهای اروپا و بخصوص فرانسه اگه در ایران بود گوش دنیا رو کر کرده بودید و انواع و اقصام خبرها و تصاویر و تحلیلها که در نمیکردید.
در فرانسه 4نفر کرد و چند نفر از مردم خودشون رو کشتند و تعداد زیادی زخمی شدند.بعضیها نمیخوان گیس ببرند، حمایت کنند شمع روشن کنندو.....
عصر ایران سوژه کم نداریم. تنوع مطالب نویسنده می تواند این مدعا را ثابت کند. اگر نخواهد از موضوعات روز بنویسد تاریخ و ادبیات هست. به تظاهرات فرانسه در قالب خبر یا ترجمه پرداخته شده و می شود. صفر و صدی نبینید. دست بردارید از این مطلق انگاری و سیاه و سفید دیدن دنیا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
2
19
نمی شه مطلبی از شما بخونم و یه چیز جدید توش نباشه. ممکنه با برخی جهت گیریاش موافق نباشم اما حتما یه چیز جدید توش هست که آدم رو به فکر وامیداره. این مطلب البته چند تا داشت. یکی اصل مطلب که کریسمس مسیحی های ایران فرق داره. یکی هم سال کبیسه
نازنین
Germany
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
3
25
اوکراین هم از امسال با کریسمس غربی ها همراه شد و تقویمش را تغییر داد و از زیر سلطه کلیسای روسیه خارج شد.
عصر ایران

ممنون. نکته جالبی است و به نوعی تأیید کنندۀ موضوع نوشته. 

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
9
خوب هوای هموطنان ارمنی رو دارین نمی دونم چرا وقتی کمک لازم دارین سراغ اونا نمیرین؟
پاسخ ها
ناشناس
| Austria |
۱۵:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
مسیحیان ایران هیچوقت خودشان را جدا ازایران ندانسته اندوهرجای دنیاهم باشندباز خودرا ایرانی معرفی میکنند.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
3
18
ضمن تشکر از مقاله خواندنی و جالبتون.به گمانم ترکیب اسقف فقید اعظم درست نباشه و بهتره از ترکیب اسقف اعظم فقید استفاده کنیم.مثلا کسی نمیگه پدرمرحوم بزرگم.بلکه میگیم پدربزرگ مرحومم.
عصر ایران اگر "اسقف اعظم "را با هم در نظر بگیریم مثل "نخست وزیر " حرف شما درست است. ولی نویسنده، "اعظم" رو مثل "فقید" صفت در نظر گرفته با این حال نظر شما را ارجح دانستیم و "اسقف فقید اعظم " به "اسقف اعظم فقید" تبدیل شد. در عربی هم مثلا در" آیت الله العظمی" آن "عظمی" در واقع صفت "آیت" است و چون "آیه" به لحاظ تقسیم واژه ها به مذکر و مؤنث، مؤنث است عظمی می‌آید. یا در باره «مهد کودک» وقتی قرار است جمع بسته شود برخی می‌گویند "مهدهای کودک" و بعضی "مهدکودک‌ ها".. بسته به این است که اسقف اعظم را با هم بدانیم یا اعظم را جدا. با این حال به اسقف اعظم فقید تغییر کرد. ممنون از نکته سنجی تان. مخاطبانی این گونه سبب می‌شوند که از آن یکی دو نفر که فقط فحش می نویسند زیاد نرنجیم!
آرمن
Austria
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
2
7
بعنوان یک مسیحی ایرانی ازشما بخاطر این نکته ممنون هستم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
1
هر چند با مواضع جناب خدیربعضا هم نظر نیستم ولی ممنون از مطلب متنوع و در عین حال مهمتون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
اگر مثبت بدم فکر میکنین منم می خوام بگم با مواضع موافق نیستم در حالی که هستم و اگر بخوام منفی بدم انگار با تشکر از مطالب متنوع و مهم موافق نیستم پس نه مثبت می ذارم نه منفی و مینویسم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
2
0
جالب بود ممنون
سلیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
1
4
مرحبا جناب غدیر. به مطلب خوبی پرداخته اید. شهر من ارومیه سمبل پلورالیزم مذهبی است. در چندین کوچه و خیابان، مسجد و کلیسا به زیبایی کنار هم مسکن گزیده اند در کمال آرامش و احترام و دوستی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
6
4
به نظر آقای خدیر این موضوع احیانا تقصیر صدا و سیما یا تقصیر امامان جمعه نیست؟! لطفاً مقاله ای بنویسید و باز امامان جمعه و صدا و سیما را بکوبید و موضوع کریسمس هم تقصیر آنها بیندازید.شما که توی آسمون ریسمون بافتن استادید!
عصر ایران نه این فقره ربطی به امامان محترم جمعه ندارد. به صدا و سیما اشاره کردید. یاد روزهایی که فقط دو کانال داشت ولی شب کریسمس آهنگ برنادت را پخش میکرد به خیر. دو کانال داشت اما دیده می شد نه مثل حالا که 5 هزار میلیارد تومان بودجه دارند و چندان دیده یا پسندیده نمی شوند و دیده شدن ها به خاطر سوتی های بازنشر شده در فضای مجازی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
3
امیدوارم ایرانیان هم وطن با هر آئینی شاد وسربلند باشند و آرزوی بهترینها برایشان از خداوند منان دارم وبرایشان از صمیم قلب آرزوی سلامتی می نمایم.همه این ادیان ما را دعغوت به راه راست میکنند ...پس به نیکی وراستی و پاکی زندگی کنیم که قلوب همه را به هم نزدیک میکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
1
ایه ۴سوره ابراهیم را بیشتر تفسیر کنید.
عصر ایران

کار ما نیست. اما به  متون مختلف می توانید مراجعه کنید. در ترجمه اما به مترجمی اعتماد کنید که فقس ترجمه کند و مدام پرانتز باز نکند!

زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
0
1
بهترینی، قلم شیوا، اطلاعات ناب
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۴
2
8
سلام. به گمانم جناب خدیر، تنها نویسنده داخلی هستند که به کامنت ها توجه کرده و پاسخ می دهند. خواستم هم از این کار ایشان تشکر کرده و هم بگویم که واقعا عاشق نوشته های سیاسی، تاریخی، ادبی و .. ایشان هستم. پاینده باشید
عصر ایران ممنون. به خاطر لطف و اعتماد مدیریت هم هست چون واقعا خود کامنت ها گاه برای سایت ها اسباب دردسر شده چه رسد به آن که بخواهد پاسخ دهند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
2
1
عالی بود دست نویسنده درد نکنه همیشه از این مطالب بزارید خیلی شیرن هستن مخصوصا درباره تاریخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
0
1
لابد این مقاله را برای آیدا سرکیسیان عزیز تان نوشته اید چرا از ذکر نام آیدا سرکیسیان عزیز خود داری کرده اید.
عصر ایران

نمی داننیم خانم آیدا چه هیزمِ تری به این دوست ما فروخته که پای هر مطلبی اشاره می‌کنند ولی در این فقره چون ربط دارد منتشر شد با حذف اهانت‌هایی که در زمره عادات و آداب‌شان درآمده گویا!

چیا
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۰/۰۵
2
5
مگر میشود شما مطلبی بنویسید و ما چیزی از آن یاد نگیریم. امیدوارم شرافت قلمتان همیشه برقرار باشد جناب خدیر.
سنجاقک پا سفید در ژیتومیر اوکراین (فیلم) واکنش جالب رنگ‌ جادویی ترموکرومیک روی خودرو (فیلم) قدرت عجیب این مرد جوان(فیلم) جدال لفظی رونالدو و لیگ ۱ فرانسه؛ از ادعای برتری تا طعنه با تصویر مسی عکس جالب: تکامل شخصیت GTA از پی اس1 تا پی اس5 روشن کردن جالب خودرو مسابقه‌ای ناپیر ال48(فیلم) لحظه سرنگونی هلی کوپتر ارتش پاکستان با شلیک دوش پرتاب طالبان (فیلم) پرنده کمیاب در کاخ پکن (فیلم) گربه‌هایی که عاشق گرما هستند! (فیلم) بازگشایی تاریخی ورزشگاه آزادی؛ مسابقه خیریه ستارگان ۹۸ و پیشکسوتان سرخابی گردان مقاومت جنین: سلاحمان را تحویل نخواهیم داد  لوسی؛ بزرگترین فیل جهان با 20 متر ارتفاع در آمریکا(+فیلم و عکس) جانشین معاون هماهنگ کننده سپاه: بعد از فتنه سال ۱۳۸۸ خیلی از افراد توبه کردند/ دشمن قصد دارد بین ما و نائب امام عصر(عج) شکاف ایجاد کند/ وعده صادق 3 در زمانش انجام می‌شود برج های ابر پاریس؛ شاهکاری از معماری نوین(+فیلم و عکس) تصاویری از محل سوءقصد به نیرو‌های پلیس بندر لنگه (فیلم)