۰۳ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۱۳۹۱۶
تعداد نظرات: ۷۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۰-۰۳-۱۳۹۷
کد ۶۱۳۹۱۶
انتشار: ۱۱:۵۹ - ۲۰-۰۳-۱۳۹۷

90 دقیقه گفت و گو/ در مورد شهروندان افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند با هم صحبت کنیم

امروز در "90 دقیقه گفت و گو"در مورد شهروندان افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند با هم صحبت کنیم.

عصر ایران - در هفته‌ای که گذشت شاهد شنیدن دو خبر در مورد افغان‌های ساکن ایران بودیم. اولین خبر مربوط به موفقیت سه جوان افغان در کنکور کارشناسی ارشد بود و دیگری تجاوز سه مرد به یک کودک در استان اصفهان.

این دو مسئله باعث شد تا باز هم بحث حضور افغان‌ها در ایران بحث  محافل شود.

برخی در ایران به تمام افعان‌ها نگاه منفی دارند و بر این باور هستند که آنها نباید در ایران زندگی و کار کنند و برخی دیگر می‌گویند افغان‌ها هم مانند همه مردم جهان خوب و بد دارند و رویکرد انسانی و ملی این است که پذیرای همسایگانی باشیم که از بد حادثه به خانه ما پناه آورده اند.

باید این را بپذیریم، همه کسانی که مهاجرت می‌کنند، نخبه نیستند، عادی هم نیستند. برخی‌ها به سمت کار ساختمانی و فنی و خدماتی می‌روند و بخشی دیگر به سراغ دانشگاه و علم. این شامل افغانستانی‌های مقیم ایران هم می‌شود.

حالا با توجه به این مسئله می‌خواهیم در 90 دقیقه گفت‌وگو شهروندان افغانستانی که در ایران زندگی می‌کنند با هم صحبت کنیم.

انتظار داریم بحث ها مستدل باشد و لذا از انتشار مطالب موهن و حاوی مفاهیم نژادپرستانه، خودداری خواهیم کرد.

زمان این گفت‌وگو 90 دقیقه است. از ساعت 12:00 دقیقه تا 13:30. نظرات ثبت شده بعد از این ساعت منتشر نخواهد شد.

 

 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۴۱
غیر قابل انتشار: ۱۴
ناشناس
Canada
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
10
16
مردم افغانستان مردمی زحمت کش مومن وصاحب تمدن وتاریخ هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
همه ی جای جهان چنین است. مردم برزیل، هندوراس، یمن، چین و ایران هم به باورهای اعتقاد دارند، برای یکپارچگی و حفظ عفت کشور خود زحمت کشیده اند و صاحب تمدن و تاریخ منحصر به فرد خود هستند. در ضمن، هر کدام هم در خانه ی خود زندگی می کنند.
سپیده
Poland
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
10
16
بنظر من هر کسی حق زندگی داره .با هر قومیتی مطمنا اگه در کشورشون جنگ نبود محبور نبودن بیان ایران از طرفی چرا ما ایرانی ها اینقدر نزاد پرست شدیم .ایرانی ها در بیشتر نقاط دنیا پناهنده هستن و دارن زندگیشونو میکنن پس چرا نباید یه افغانی تو ایران کار کنه حق زندگی داشته باشه .و بعضی مزدم رفتار ناشایست داشته باشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اگر وقتی میان ایران رو کشور خودشون بدونن و واقعا دنبال زندگی باشن و مشکل درست نکنن حضورشون اشکالی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
مخالفت با بودن افغان ها در ایران ارتباطی با نژاد پرستی ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
باقی ماندن افغلن ها در ایران، عواقب دردناک اجتماعی، فرهنگی و نسلی دارد و از جنس خسارت محض است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
خسارت محض چرا؟ قرار شد مستدل صحبت کنیم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
سپیده خانم. هر کسی حق زندگی در کشور خودش را دارد.
ناشناس
United States of America
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
10
13
ما همه انسان هستیم. چه افغان چه ایرانی چه سیاه چه سفید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
به شرط رعایت انسانیت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
ما همه انسان هستیم، و هر انسانی هم خانه ی شخصی خودش را دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
5
24
خودتون بحث رو خوب شروع نکردین:
** تعریف از افغان ها با موفقیت نخبه های افغان
** اعلام مظلومیت افغان ها با اعلام تجاوز

در حالی که افغان ها به خیلی از ایرانی ها تجاوز کردند
به علاوه اون افغان هایی که غیرقانونی اومدن ایران شدن نیروی کار ارزون که جلوی کار ایرانی ها رو میگیرن

کلا با بودنشون تو ایران موافق نیستم
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
13
یا اجازه ورود ندن یا اگه اجازه دادن مثل همه دنیا حقوق شهروندی شون رو رعایت کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اجازه ی ورود ندن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
تا حالا هم هر چه اجازه ی ورود داده اند به فاجعه های پیدا و پنهان منجر شده است.
بهروز پیرسرایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
5
سلام
افغان و مهاجرت آنان مهم تر از مسئله کاهش حقوق پرسنل شرکتی وزارت بهداشت با مدارک لیسانس و فوق لیسانس از دریافتی حقوق ماهانه دو و دویست در سال نود و شش به کاهش پنجاه درصدی در سال نود و هفت به حقوق یک و یکصد می باشد
لطفا پیگیری کنید زندگی ام در خطر نابودی قرار گرفته و متولد شصت و چهار نیز هستم
سید از قم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
3
13
با توجه به جمعیت این قشر باید قبول کنیم آمار جرمهایی که از آنها منتشر میشود بسیار بالاست

بنظر من آنهایی که در چند سال اخیر به ایران آمده اند چه قانونی و چه غیر قانونی همه باید اخراج شوند و قبل از آن زندانی شوند تا دیگر به ایران باز نگردند

اما آنهایی که سالیان سال در ایران هستند و بچه‌ها ی آنها در ایران متولد شده‌اند در صورت نداشتن جرم های خاص دارای شناسنامه ایران شوند و ملیت کشور ما را بدست آورند علت آن هم اینست که نوجوان و جوان افغان که در ایران به دنیا آمده توان زندگی در کشور افغانستان را ندارد و خود را ایرانی میداند

با این فرهنگ بزرگ شده و به این سرزمین تعلق خاطر دارد و در صورت تمایل باید به این عده شناسنامه ایران داده شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
کسی که قانونی اومده دلیلی نداره زندانی بشه
ولی بالا بودن جرمهایی که افغان ها مرتکب میشن رو قبول دارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اونی که قانونی اومده که مشکلی نداره، ولی در کل تابعیت ایرانی گرفتن باید سخت باشه براشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
نرخ زاد و ولد افغان های یکی از کلان شهرهای ایران، چهار برابر ایرانی های آن کلان شهر است. کافی است به پیامدهای همین اکنون و آینده ی این آمار توجه کنید.
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
5
2
باید برای زندگی بهتر انسان ها تلاش کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
تو چه ماهی، ماهی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
باید برای زندگی بهتر ایرانی ها در ایران و افغان ها در افغانستان تلاش کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
10
بايد حضورشان قانوني باشد و از ورود قاچافي آنها به هر صورت جلوگيري كرد و اين را خود مردم ايران بايد شروع كنند و فرهنگ سازي شود. و بايد مثل اتباع خارجي كه در كشورهاي ديگر هستند قانوني رفتار شود.
پریسا
Netherlands
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
11
8
باید فریب ملی گرایان که مرزهای جغرافیایی را عامل جدایی و تحقیر و خودبرتربینی می دانند یک بار برای همیشه فراموش کنیم.
وقتی ما در هر دو سوی مرز پاکستان بلوچ داریم یا در هر دو سوی مرز عراق کرد داریم چه فرقی می کند از کجا باشند؟
در مورد افغان ها که کشورشان جنگ و مرارت های بسیار کشیده ما چه باید بکنیم جز مهمان نوازی و دوستی با آن ها؟
در عوض افغان ها هم به خاطر رویه های عرفی نژادپرستانه (تحقیر کلامی و ...) هم به خاطر رویه های قانونی نژادپرستانه (عدم امکان افغان ها برای گشایش حساب بانکی، ثبت نام نکردن آن ها در خیلی از مدارس و عدم حمایت قانونی از تحصیل کودکان افغان، عدم اعطای تابعیت به فرزندان افغانی متولد ایران و .‌‌..) در ایران رنج می کشند.
نمایندگان ما و ما باید حقوق قانونی و عرفی ساکنین شهرها و روستاهای ایران را فارغ از قومیت و جنسیت احقاق کنیم.
پوریا
United States of America
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
4
14
بعد از این همه سال پذیرایی از این مهمانان ناخوانده، حالا زمانش فرارسیده که برگردن کشورشون. حضور افغانها نه تنها هیچ عایدی برای مردم ایران نداشته، بلکه باعث ایجاد تنش در بازار کار هم شده، چراکه کارفرمای ایرانی ترجیح میده از نیروی افغانی با حقوق کمتر استفاده کنه!!
مضاف بر اینکه حتمن یادمون نرفته همین افغانها تا حالا به چند ایرانی تجاوز کردن و ....
البته تجاوز به هر نژاد و قومی و به هر شیوه ای بسیار ناپسند هست و بنظرم با تجاوزگر باید به بدترین شکل ممکن برخورد بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
17
همه کشورها خوب و بد دارند فقط اینکه اکثر افغان های تحصیلکرده که قصد مهاجرت دارند به ایران مهاجرت نمی کنند و اکثر افغان هایی که فقط کارگری میکنن به ایران مهاجرت میکنن .خب نتیجه همین میشود که مشاهده میکنید
مژده
United States of America
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
6
6
متاسفانه دید بسیاری از مردم نسبت به افغانها مساعد نیست اونها هم مانند دیگر مهاجران دنیا به اجبار خانه و کاشانه خود را ترک کردند اگر رفتار مردم کشورهایی که ایرانی ها به انجا مهاجرت کرده اند همانگونه بود که ما نسبت به افغانیها انجام میدهیم چه عکس العملی میداشتیم من چند روز پیش در ایستگاه مترو شاهد رفتارتحقیر امیزی نسبت به یک تبعه افغان بودم وقتی از گذشته افتخار امیزمان صحبت میکنیم و به ان میبالیم چنین رفتارهای شرم اوری نسبت به انسان های دیگر را در نظر بگیریم که هیچ تناسبی با توهم افتخارات گذشته ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
نباید افغان ها را در ایران نگاه داریم، و البته نباید هم آن ها را تحقیر کنیم. آن افراط، نتیجه ی این تفریط است. هر کس در وطن خودش عزیز است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
3
7
در اينكه آنها همزبان و مسلمان ما هستند و خيلي از كارهاي سختي را كه جوانان ما حاضر به پذيرش آنها نيستند را برادران افغانستاني متقبل مي شوند شكي نيست ولي بسيار آرام و خزنده اين افراد خواسته و ناخواسته خيلي از مشاغل را دارند تصاحب مي كنند و جاي پاي محكمي براي خودشان و ايندگانشان درست مي كنند بطوريكه شايد فرداروزي برهمه ما تسلط پيدا كنند دور از ذهن نيست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
مطمئن باش هيچ شغلي رو تصاحب نمي كنن ما جنم كار كردن نداريم و راحت طلبيم هر جا افغاني سركار گماشته ميشود دقيق و منظم با جان و دل كار مي كند ولي وقتي كار را به ايرانيا ميدي وقتي ميري سر بزني به پيشرفت كار ميبيني نشستن و کار نمی کنن و كار را هم درست انجام نمي دهند بزن درو كار مي كنن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
12
ایشالا همشون هر چه زودتر برگردن به خانه و کاشانه ی خودشون و برن کشور خودشون رو آباد کنند
باید مخصوصا با مهاجرین غیر قانونی از هر کشوری که باشه نه فقط افغانستان ، به شدت برخورد بشه و در هر لحظه شناسایی شدن سریع دیپورت بشن با اعمال شاقه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
موافقم.
ناشناس
Germany
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
2
11
سلام من مهاجر افغانی هستم که درایران به دنیا امده ام برای زلزله زدگان رفتم خون اهداء کنم به دلیل افغانی بودن قبول نکردن.من میگم یامهاجر قبول نکنید یاکه قوانین تبعیز آمیز برای پناهنده وضع نکنید منظورم قانون گزاراست ممنونم از این که این فرست درست کردید تا نزرخودرابیان کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
افغان ها بدشون میاد بهشون بگی افغانی
تو چطور افغان ی هستی که به خودت میگی افغانی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
شما فکر کردی با چند تا غلط املایی نوشتن می تونی مارو راجع به هویت واقعی خودت فریب بدی؟
ناشناس
Germany
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
2
11
در اینکه مردم افغان نجیب و زحمتکش هستند شکی نیست.ولی چیزی که آزاردهنده است اینه که مردم افغانستان ساکن ایران از امتیازات داده شده به آنها استفاده می کنند و چون با مشکلات مواجه می شوند از ایران خارج می شوند و بدون توجه به پیشرفت‌هایی که در ایران داشته اند ایران و ایرانی رو در منظر مردم کشورهای دیگر بد جلوه می دهند و به ایرانیها توهین می کنند. بعلاوه اینکه مدام دیگران رو در ناکامیهاشون دخیل می دانند و در پی اصلاح خود نیستند و به دنبال راه حل برای مشکلات نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
مشکل بزرگ تر، ماندن آن ها در ایران است. قر زدن و رفتنشان، بهتر از تشکر کردن و ماندنشان است. البته با حفظ کرامت آن ها، احترام به کودکانشان، و تحقیر نشدنشان. آن ها هم مانند ما انسان هستند، ولی این انسان ها باید به خانه ی خود بروند.
نادیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
2
13
موافق ورودشون نیستم
اگه قراره کسی وارد مملکتمون بشه چرا تحصیل کرده نباشه
چرا با سواد یا با وضع مالی خوب نباشه
که لاقل سود برامون داشته باشه
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
4
10
ما چندین کارگر افغان داشتیم.
نزدیک به 20 سال تمام هست و نیست و دارایی های ما نزد این کارگران بود ، گاهی چند روز بدلیل مشغله های دیگر فرصت سرکشی به کار را پیدا نمیکردیم و مانند مال خودشان از تمام کار و زندگی ما نگهداری و مراقبت میکردند.
اتفاقا دوستان افغان زیادی هم داریم ، یکی از این دوستان دانش آموخته ادبیات فارسی هست که متاسفانه از سالیان پیش که به ایران مهاجرت کرده به شغل کفاشی مشغول شده و با اینکه بسیاری از اساتید داخل ایران به علم وی اعتقاد دارند حتی گاهی اوقات در برخی از همایشهای دانشجویی بعنوان سخنران ادیب هم دعوت میشود.
این از روی مثبت مسئله.
روی دیگر مسئله اما ، مانند هر نوع مهاجرتی فارغ از نوع نژاد و کشور مقصد ، همیشه افراد خوب و بد حضور دارند و نباید بدی را به پای همه نوشت.حدود 20 سال پیش بودند افرادی که افغان بودند و کارهای خلاف و بعضا شنیع انجام میدادند که حسابشان از دیگر هموطنانشان کاملا جداست.
من که تا بحال بغیر از حیا و ادب از مهاجرین افغانی که مستقیما با آنها در ارتباط بودم چیز دیگری ندیدم ، شاید بعضا اتفاق افتاده باشد که بعنوان مثال بی حرمتی و یا ... هر کار دیگری افرادی انجام داده باشند ، اما این مسئله در خصوص خودمان هم صدق میکند.
این نکته را هم از یاد نبریم ، بسیاری از کارها و مشاغلی که در حال حاضر دست مهاجرین افغان هست ، خیلی از ایرانیها حاضر به انجام آن نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
12
من دقیقاً‌نمی دانم چند میلیون افغانی در ایران هستند ولی می دانم منطقی نیست و تبعات دارد. بهتر است طبق یک جدول زمانی و با برنامه ریزی دقیق آنها به کشورشان بازگردند . اگر تبعه افغانی می خواهد در کشورمان کار کند باید از طریق وزارت کار افغانستان به کشور برای مدت معین معرفی شده و به ایران بیاید. ازدواج های ثبت نشده - کودکان بدون شناسنامه و بیکاری جوانان کشورمان از تبعات حضورشان است. یک بار برای همیشه باید تکلیف را مشخص کرد. موفق باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
2
9
این مسایل حاشیه است مشکل اصلی این است که وقتی آمار رسمی می گوید ۴۳۳ هزار دانش آموز افغانی را در ایران تحصیل می کند و با توجه اینکه بسیاری از کودکان و نوجوانان افغانی درس نمی خوانند وکار می کنند وبسیاری هم بشکل مجردی در ایران هستند مشخص می کند آمار افغانی ها در ایران بیش از ۸ میلیون افغانی هست و این برای کار و اشتغال کشور و تولید کشور یک فاجعه است مهمان نوازی خوب ولی به این شکل فعلی وبا این حجم جماعت مهاجر بر سیل جوانان بیکار و معتاد و سایر بزه های اجتماعی افزوده خواهد
سیدعلی
United States of America
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
6
6
سلام.
عرایضم رو در چند بند مینویسم:

1. افغان ها از دیرباز بخشی از ملت بزرگ ایران بودند و اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی هنوز هم این دو ملت را به هم پیوند زده است.

2. در هر قوم و ملتی انسانهای درستکار و بدکردار وجود دارند.

3. تاکنون بارها از افراد مختلفی که به کارگران افغان کار سپرده اند شنیده ام که از وجدان کاری و نظم و درستی کارشان تعریف کرده اند.

4. افغان های بسیاری در جنگ تحمیلی و نیز جنگ سوریه در کنار اسلام و ایران جنگیدند و شهید شدند، رحمت خدای متعال بر ایشان باشد.

5. تاکنون مستقیما با افغانها در ارتباط نبوده ام اما دورادور با چند خانواده افغان آشنایی جزئی داشته ام و تا به حال از هیچ افغاننستانی بدی ندیده ایم.
حسین موسوی
Sweden
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
7
مردم افغان ، ملتی ستمدیده و زحمتکش هستند که از ظلم تحجر و خشونت، ساکن ایران شده اند ولی مشکل از آنجا شروع می شود که برخی از این مردم ، به طور قاچاقی و بدون برگ اقامت در ایران هستند و بیشتر خشونتها و تجاوزهایی که ما می شنویم در گوشه کنار اتفاق می افتد به احتمال زیاد، کار این دسته باشد چون خیالشان راحت است که هیچ ردی از خود در پلیس ایران ندارند و الخ
LOKOPOK IRANI
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
7
یا زنگی زنگی یا رومی رومی .
یا باید اخراج شوند یا باید حقوق ان ها و شان انسانی ان ها رعایت بشه. وقتی به این شکل بی سر و سامان رهاشون میکنیم یا جرم میکنن یا مورد ظلم قرار میگیرند.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
6
5
با سلام من به عنوان یک مهاجر افغان ک در ایران به دنیا آمدم و همینجا بزرگ شدم و به صورت قانونی زندگی کردم حتی حق خرید سیم کارت ایرانسل را ندارم چ برسه به سایر حقوق اولیه از دوران ابتدایی به علت استعدادی ک در والیبال داشتم از سمت مدرسه به مسابقات فرستاده شدم ولی به علت نداشتن کد ملی حذف شدم ایران فقط برای من به عنوان کشوری هست ک از سمت دولت هیچ پشتوانه ای به عنوان یک مهاجر قانونی احساس نمیکنم و هر پیشرفتی ام کردم حاصل تلاش خودم بوده و احساس میکنم اگر دولت میتونست جلوم رو میگرفت تا زمین بخورم ...!!! ولی به تازگی با گسترش شبکه های اجتماعی احساس میکنم فرهنگ عمومی افزایش یافته و این خودش میتونه یک اهرم فشار باشه تا ما از حقوق اولیه مون ک پایمال شده دفاع بکنیم
پاسخ ها
بوشهری
| Germany |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
حالا آقا جواد این کشوری که این قدر به شما ظلم کرده و حقوق اولیه ات را پایمال کرده و دولتش جلوی پایت را می گرفت تا زمین بخوری و این همه ظاهرا ازش متنفری، چرا ول نمی کنید بروید کشور خودتان؟ اگر می گویید کشورتان ناامنی و جنگ است چرا نمی روید یک کشور اروپایی و باکلاس زندگی کنید و توی ایران مانده اید؟!!برادر من! واقعیت این است که توی هیچ کشوری مثل ایران برای شما موقعیت کار و پیشرفت و زندگی فراهم نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
4
اگه قراره افغانی ها را بپذیریم باید به صورت بسیار کنترل شده و محدود این کار انجام بشه .تا حداقل بدونیم چند نفر افغانی با چه مشخصاتی و در چه کاری در ایران مشغولند. در این صورت میشه هم از نظر امنیتی کنترل خواهند شد و هم از اونا هم مثل ایرانی ها میتوان مالیات گرفت و خرج کشور کرد. نه اینکه مثل الان مسولان میگویند بین 4 تا 8 میلیون افغانی در ایران است. یعنی چند میلیون اختلاف؟!
اصغر
Denmark
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
5
من خودم در ایران‌مهاجر بودم‌ و تا‌مقطع دکتری در دانشگاه تهران درس خواندم. از‌کارگری در ساختمان تا دکتری دانشگاه‌تهران! فقط میتوان‌بگم‌که دولت ایران سیاست دقیق و‌مشخص درباره‌مهاجرین ندارد و‌بصورت‌مقطعی و گذرا و فردی تصمیم‌گیری میکند. شاید داشتن پالسی درست و دقیق بسیاری از مشکلات مهاجرین؛ نگاه مردم به‌مهاجرین؛ فرصت های مهاجرین و... را در طی این‌چند دهه دچار‌تغییرات مثبت و‌خوبی میکرد.
نوید
United States of America
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
6
4
هر انتظاری که مهاجرین ایرانی از آمریکایی ها کانادایی ها اروپایی ها و غیره نسبت به برخورد با خود دارند، همان انتظار را باید نسبت به شهروندان افغانستان برآورده کنند. چطور خیلی از ایرانی های پناهنده تا سالها در ممالک خارجه میخورند و میخوابند و بنفیت میگیرند، حالا این مردم جنگ زده و فقیر که دارند کار میکنند و پول در می آورند.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
3
سلام درسته که افغان ها مردمی زحمت کش و خوب وبد دارن ولی به نظر من باید برای این همسایگان عزیز محدودیتی برای ورود به کشورمون باشه چون با وضع فعلی که خیلی از جوان های ما بیکار هستن افغانها جایگزین کم توقعی هستند که بیشتر کارفرماها از انها استفاده مکنن که این درستت نیست
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
4
سلام درسته که افغان ها مردمی زحمت کش و خوب وبد دارن ولی به نظر من باید برای این همسایگان عزیز محدودیتی برای ورود به کشورمون باشه چون با وضع فعلی که خیلی از جوان های ما بیکار هستن افغانها جایگزین کم توقعی هستند که بیشتر کارفرماها از انها استفاده مکنن که این درستت نیست
حميد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
3
1
افقاني ها هو مثل بقيه اقوام ايراني هستند و با زبان مشترك براي همين اگر امنيت مستمر خواهانيم بايد بين تمام اقوام ايراني چه در اين سوي مرز وچه در آن سوي مرز بايد اتحاد برقرار كنيم تا بتونيم هم از بازار اونها استفاده كنيم و هم از نخبه هاي آنها . پس تبعيض مليتي ، قوميتي ، مذهبي و نژادي محكوم است آنها هم بايد توانايي استفاده از همه امكانات رو داشته باشند تا بتوانند پل ارتباطي با سرزمين خودشون و ايران باشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
آها یه چی ادم رفت بگم خدا وکیلی افغانی گفتنش راحت تر از افغانستانی هست. بیاید و این یه قلم را بذارید فکمون درد نگیره.
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
3
3
ای کاش پدر منم سی و پنج سال پیش به جای مهاجرت به ایران مانند خیلی از هم سن و سالانش به یه کشور اروپایی مهاجرت کرده بود . الان من لا اقل نگران آینده بچه خودم نبودم . و ای کاش ایران اینقدر توانمند می بود که من در مورد کشوری که در اون به دنیا اومدم و علاقه دارم بهش . ارزویی اینچنینی نمی کردم
امیر حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
8
سلام.
من موافق حضور بدون حساب و کتاب عزیزان افغانی در ایران نیستم. از دهه هفتاد که سیل حضور افغان ها در ایران چشمگیرتر شد باعث گردید قشر ضعیف در ایران ضعیف تر شده بطوریکه در حال حاضر نزدیک به پنج میلیون افغانی در ایران (چه قانونی و چه غیر قانونی) حضور دارند که این آمار وحشتناک غالبا تنگه را بر کارهای قشر ضعیف تنگتر کرده و باعث افزایش نرخ بیکاری که خود مهمترین مساله دولت ها در سالهای اخیر بوده گردیده است. در کنار مساله بیکاری و اقتصاد آمار زاد و ولد افغانی ها به مراتب بیشتر از ایرانی ها می باشد که این امر باعث افزایش سطح انتظارات آنان خواهد گردید. ضمنا مشکلات ناشی از ازدواج دختران ایرانی با مردان افغان(غیر هم شان) که غالبا در خانواده های دارای مشکل دختران ایرانی که به زور پدران و مادران معتاد صورت میگیرد نیز قابل تامل است.
ضمنا در شرایط فعلی مملکت، بسیاری از خانوادههای افغان مستقر در ایران هزینه های سنگینی بر روی دوش دولت می گذارند که این امر باعث کاهش خدمات به خانواده های ایرانی می گردد. بنده به نوبه خود تعداد زیاد از خانواده های افغان را میشناسم که به دلیل اعتیاد پدر خانواده وضعیت مالی بدی را سپری می کنند که در چندین نوبت برای رفع نیاز مایحتاج ضروری زندگیشان از طریق گروهای خیریه اقدام کردم ولی به قول کسانی که کمک کردند ما در داخل کشور خود افراد نیازمند زیادی داریم.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
6
همه مردم دنیا محترم هستند و مهاجرت هم حق همه بشریت هست ولی ایینکه اجازه دادند این همه افغانی به همه جای ایران مسافرت کنند اشتباه بود. در بسیاری جنایتها در شهرهای ایران اکثرا پای یک افغانی در میان هست. هر چند اکثریتشان هم سالم زندگی میکنند و به دنبال کار و تلاش برای زندگی هستند.
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
1
گسترش و پراكندگي مهاجرين افغان در كشور ما يكسان و يكنواخت نيست. استانهاي اصفهان و تهران با توجه به وضعيت صنعت و رونق نسبي اقتصادشون بيشترين تراكم و تعداد مهاجرين را دارند بنابراين حواشي و حوادث ناشي از حضور اين مهاجران نسبت به بقيه جاهاي كشور خيلي پررنگتر و قابل توجه است. بزه كاري و قانون شكني ذاتي و همچنين عدم تعلق خاطر به محيط زندگي و شهرنشيني ، كلوني مهاجران افغان را يكي از نامناسب ترين عرصه هاي زندگي در داخل شهرها و حاشيه ها تبديل كرده.

راه حل اينه كه مثل بيشتر كشورها در شهرهاي مهاجرپذير دولت مناطق خاص و محدودي را براي سكونت و زندگي مهاجران اختصاص داده و براشون امكانات خاص را فراهم كنه. چيزي مثل كمپ يا اردوگاه و فقط در صورتي كه مجور كار و شغل از يك كارفرماي معتبر داشته باشن به اونها اجازه سكونت در بافت شهري داده بشه. البته بازم بر اساس صلاحيت هاي شخصيتي. در اينصورت هم اونها ميتونن در داخل مردم ما بخوبي زندگي كنن و هم آمار جرم و جنايت و بزه كاري اونها كاهش ميبابد.
یکی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
3
3
من واقعا برام جای سوال هست، این رفتار متناقضی که از ما سر میزنه. توریست که میاد یه جوری غریب پرستی میکنیم که ذوق مرگ میشن. بعد مردم کشوری که (1) مدتها (تا همین دوره قاجار) جزئی از خاک ایران بودن (هم وطن خودمون بودن!) و بعد جدا میشن و (2) به زبان فارسی تکلم کرده و اشتراک های فرهنگی بسیار با ما دارن رو با تکبر از خودمون میرونیم.
Mehdi
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
2
5
به نظر من باید چه کسانی که دارای مجوز قانونی هستند وچه کسانی مجوز ندارند از کشور اخراج شوند.کشور ما از لحاظه اقتصادی هزاران مشکل دارد در این شرایط ما 5میلیون خارجی را به کشور آورده ایم.واین تعداد، آماره جرم و جنایتشان نسبت به جمعیتشان بیشتر است.
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
2
1
با سلام.من دانشجوی ارشد که الان مشعول تحصیل هستم اگر بخواهیم ازرفتار بعضی از ارگان های دولتی ایران بگیم واقعا جای تاسفه.من سال پیش برای این که بتوانم گواهینامه بگیرم از ما میخواستن که متاهل باشیم الان امسال که متاهل شدیم باز یک مشکل دیگه گذاشتن جاوی پامون که چرا خانومت کارت آمایش داره باید پاسپورت داشته باشه اخه مگه همسر من میخاد گواهینامه بگیره.
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
1
4
براي داشتن محيط بهتر و زندگي سالمتر مردم و مهاجران افغان پيشنهاد ميشه يا اصلا از ورود مهاجران به بافت هاي شهري جلوگيري بشه و يا در صورت ورود همه امكانات زير مثل يك شهروند ايراني براشون برقرار و معتبر باشه تا از كشيده شدن اين گروه به دام باندهاي نبهكار و يا احيانا سوء استفاده بعلت نداشتن هويت قانوني و زد و نشان جلوگيري بشه:

تحصيلات اوليه
اوراق هويت و شناسايي
تامين اجتماعي در صورت اشتغال
بهداشت و درمان
مجوزهاي قانوني شهرنشيني
امنيت زندگي
حق بهره برداري از تاسيسات شهري
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
کردها، لرها، عرب ها و بلوچ های ایران هم که مهاجر شدن سایر کشورها از مرکز شهر ها دور نگه داشته می شن؟
شما واقعا مسلمانید؟
ناشناس
Canada
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
6
با توجه به شدت بالای بیکاری در کشورمون و اشتغال بیشتر افراد جامعه به شغل مسافرکشی، وجود افغانیا که هیچکدوم بیکار نیستن و تمامی موقعیتای شغلی ایرانیا رو اشغال کردن تبدیل به یه معضل بزرگ شده
ABBAS
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
7
2
همانگونه که هموطنانمان در سراسر دنیا آزادانه زندگی می کنند .برادران افغان هم حق دارند در ایران زندگی کنند . ما به همه اینها احترام می گذاریم و در کنارشان بصورت مسالمت آمیز و بدون تبعیض نژادی زندگی میکنیم .
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
3
براي ناميدن مهاجريني كه از كشور افغانستانن بهترين عبارت واژه "افغان" است نه افغاني چون واحد پول اونهاس
همچنين اگه بگيم افغانستاني براشون نامانوسه
احمد قربانی تربت‌جام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
5
2
مردم افغانستان مردم رنج دیده ای هستند ومابابیرون کردن از کشورمان رنج دیگری به مشکلات انهااضافه نکنیم
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
4
3
من مدیر یه مدرسه با حداقل ۵۰درصد دانش آموزانش اتباع افغانستان هستن
آنها را مردمی کم توقع و قدرشناسی و مظلوم دیدم ..
که خیلی از آنها با حداقل دستمزد و کارهای سنگین مواجه هستند ...
اما در کل معتقدم که باید ساماندهی بهتری برایشان صورت گیره ..
در دنیای کنونی باید از مرزها گذشت ...
قومیت جنسیت و مذهب...نباید ملاک قضاوت ما قرار گیرد ..
مهم انسانیت واخلاق است ..
حسینک
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
5
2
افغان های مقیم ایران افراد پرتلاش و زحمتکشی هستند و نان دست رنج خود را میخورند
ناشناس
United States of America
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
4
1
سلام
دو تا دختر بچه افغانی هستن توی شهرستان ما که اینها پدر و مادرشون فوت کردن با برادرشون اومدن ایران پیش یکی از اشناهاشون که همسرش ایرانیه این ها هیچ اوراق هویتی ندارن شهرستان ما هم منطقه ممنوع هست برای افغان ها به این دلیل و با توجه به اینکه اوراق هویتی ندارن نمی تونن مدرسه برن از فرمانداری و استانداری هم پیگیری کردم گفتن توی شهر شما نمیشه برن باید برن یک شهر دیگه با توجه که این ها هیچ کس رو ندارن کسی هست که بتونه کمک کنه مجوز مدرسه رفتن رو براشون بگیریم هیچ هزینه ای هم نمی خوان فقط مجوز رفتن به مدرسه
ugd
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
2
9
به نظره من اگر یک نظر سنجی بین فقط ایرانی ها انجام شود بیشتر از 95 درصد مخالفه اسکان افغان ها در ایران هستند. فقط کسانی موافق می شوند که که صاحب سرمایه هستند و به کارگر ارزان نیاز دارند.به نظره من باید 99 درصد افغان هااز کشور اخراج شوند.
محمد - مشهد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
3
1
دو ساله بودم که خانواده‌ام به دلیل تحت تعقیب بودن از طرف حکومت کمونیستی به جمهوری اسلامی مهاجرت کردند.
قرار بود با بازگشت آرامش به کشور بازگردند و الان که من 42 سال دارم هنوز مهاجریم!
در این سالها از خیلی امکانات محروم بودیم؛ حتی نتوانستم برای لیگ جوانان دسته یک مشهد بازی کنم. مربی هم تا روز آخر نمی‌دانست مهاجرم و ...
خیلی جاها تحقیر شدم، خیلی جاها پذیرفته نشدم و ... .
با وجود این، ممنون نظام اسلامی هستم که امروز با تمامی مشکلات لااقل اندک توشه‌ای از سواد و آگاهی دارم.
هرچند فرزندانم هنوز چوب مهاجرت پدرو پدربزرگشان را می‌خورند و با اینکه متولد این آب و خاک هستند و همه جوره عجین این فرهنگ هستند باز هم مهاجر هستند و محروم از خیلی امکانات...
یا علی مدد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
5
1
تصور کنید تمام کشورهای جهان ازجمله استرالیا، امریکا، کانادا و کشورهای اروپایی مثل ایرانی ها با مهاجران برخورد کنند، باور کنید دادتان به آسمان می رود. ایرانی ها به شدت خودبرتر بین هستند در صورتی که در تمام کشورهای جهان هیچ فرقی بین ساهپوستا و ایرانی ها وجود نداره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
4
2
وقتی که میخام به اهالی هرات، مزار شریف، کابل، فاریاب و ... و حتی دوشنبه و خجند و بخارا و سمرقند لقب بیگانه و اجنبی بزنم، زبونم بند میاد!! اگرچه در دنیای امروز با مرزهای سیاسی از هم جداشدیم ولی انها جزیی از میراث فرهنگ ایران زمین هستن و باید آنها به احترام رفتار کرد!
بگذریم که باید ملاحظات سیاسی، اقتصادی و ... ایجاب می کنه که در درجه نخست به شهروندان و هموطنان خودمون توجه کنیم ولی دلیلی بر این نیست که با انگ زدن به اتباع افغانستان به عنوان بیگانه و یا لقب «افغانی» آنها را خرد و حقیر کنیم، چه اینکه نه با فرهنگ دیرپای ما سازکار است و نه با قواعد و حقوق بشری کنونی!!
مرتضی احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
از عصرایران درخواست دارم یک بار به طور حرفه ای واقعا بیاد و بررسی کنه این ارقام و اعداد وحشتناک که نهاد ها و سازمان ها و یا بعضا رسانه های زرد از کم و کیف مهاجرین افغان بی محابا ارائه می کنند چقدر حقیقت داره ، با تاکید بر این دو موضوع :
1 اگر جمعیت افغانها در ایران چهار میلیون نفر باشد چطور ورارت کار یا نمیانده های مجلس به طور قطع از وجود سه و نیم میلیون ، یا دو نیم میلیون نفر کارگر افغانی صحبت می کنند ? آیا سه میلیون نفر ، شامل زن ، کودک، دانش آموز ، دانشجو از کارافتاده و یا کهنسال نمی شود و همه بلا استثنا کارگرند?
2 سایت جمارلن مدعی است سی درصد جرایم قتل توسط افغانها انجام میشود ،لطفا یک بررسی کلی از میزان جرایم و جامعه اماری افغانها ارایه کنید . با سپاس

باید قبول کرد بسیاری از عددهای واهی و دروغین انقدر تکرار شده اتد که باور شده اند و از قدیم گفته اند که دروغ هر چه بزرگتر ،باورپذیر تر
۲ کشته بر اثر سقوط جرثقیل تاور کرین در کرمانشاه تله‌پورت کوانتومی چیست؟ لحظه به رگبار بستن مناره یک مسجد در حال اذان توسط نظامیان اسرائیلی - غزه (فیلم) یک زن دارای تابعیت ترکیه در دولت جدید سوریه سمت گرفت جزییات تکان‌ دهنده از مرگ یک زن در مرکز نگهداری از معلولان تشکر ترامپ از ایلان ماسک به خاطر کمک به پیروزی در انتخابات (فیلم) بازداشت 3 نفر به دلیل آلودگی ۱۷۰ هکتار زمین کشاورزی در لرستان آتش گرفتن چادر‌های آوارگان بر اثر بمباران غرب خان یونس در جنوب نوار غزه توسط اسرائیل (فیلم) تکذیب روایتی از دیدار پزشکیان و رهبری با موضوع حجاب پست معنا دار خبرگزاری آناتولی ترکیه : در 22 روز اتفاق افتاد، 2 رئیس و 2 وزیر! (عکس) عضو شورای عالی فضای مجازی: مسئله رفع فیلترینگ این هفته در شورای عالی فضای مجازی به نتیجه خواهد رسید (فیلم) نماینده گم‌شده کنگره در یک مرکز مراقبتی پیدا شد لحظه باورنکردنی شکار تمساح توسط کوسه در سواحل استرالیا (فیلم) ۶۷ کشته بر اثر سه ازدحام جمعیت در نیجریه حفظ منافع یا خروج کامل؟ سناریوهای روسیه در سوریه پس از اسد