۰۴ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۹۱۵۳۱
تعداد نظرات: ۱۳۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۳-۰۳-۱۴۰۲
کد ۸۹۱۵۳۱
انتشار: ۱۱:۱۱ - ۰۳-۰۳-۱۴۰۲
گفتاری متفاوت به یاد 5 مرزبان شهید

سرباز وظیفه کم‌سن‌وسال را لب مرز نفرستید

سرباز وظیفه کم‌سن‌وسال را لب مرز نفرستید
نیرو بفرستید و آن نابه‌کاران را تار‌ومار کنید. اما نیروی کارآزموده نه سرباز وظیفه‌ای که پشت لب او هنوز سبز نشده.... به عکس‌ها نگاه کنید. دل آدم کباب می شود...

  عصر ایران؛ مهرداد خدیر - تصویر بچه‌های معصوم و کم‌سن‌وسالی که در مرز به دست افراد مسلح قربانی شدند دست‌مایه تحلیل‌ها و تجلیل‌ها و حماسه‌سرایی‌ها شده و در عین حال این پرسش را هم برمی‌انگیزاند که چرا سربازانی که در مرز خدمت می‌کنند از فرزندان مقامات یا از خانواده‌های متمکن نیستند و هر چه خانواده شخص ضعیف‌تر یا اهل مناطق دورافتاده‌تر باشد احتمال خدمت او در مرز بیشتر است؟ 

  این که از لحظۀ اعلام خبر کشته شدن این طفلک‌ها فیلم‌برداری کنند و سرکار خانم الهام چرخنده برای خانواده‌های داغ‌دار سخنرانی کند هم اگرچه به کار تبلیغات و تهییج احساسات می‌آید اما فرزندان‌شان را به آغوش خانواده‌های عمدتا فقیرشان بازنمی‌گرداند. ضمن این که خود تصویر بچه گانه احساسات را به قدر کافی تحریک می کند و نیاز به نطق و مرثیه نیست و کیست که با جانیان هم‌دلی و هم‌راهی کند؟

تصاویر پنج مرزبانی که در درگیری مسلحانه سراوان در سیستان و بلوچستان به شهادت رسیدند

سرباز وظیفه کم‌سن‌وسال را لب مرز نفرستید


  مشخص است که مسؤولیت این جنایت با تروریست‌هایی است که از مرز پاکستان وارد ایران شده بودند وآدم کشتند. محل حادثه هم برجک مرزبانی «مزه‌سر» در هنگ مرزی سراوان بوده: جایی در مرز ایران و پاکستان.


  سه نفر از این بچه‌ها سرباز وظیفه بودند و دو نفر گروهبان یکم. یعنی آن سه نفر کم‌سن‌و‌سال تازه از پشت میز نیمکت مدرسه برخاسته  بی‌هیچ تجربه نظامی  و دفترچه سربازی گرفته و یک دوره بسیار کوتاه آموزشی دیده و یک‌راست اعزام شده‌اند به کجا؟ به مرز.


 به قیافه‌ها نگاه کنید. بر چهره برخی هنوز مویی نرُسته است. بله، سه نفرشان سرباز وظیفه‌اند. گروهبان‌ها هم اگرچه جوان‌اند اما باز در محیط ارتش آموزش بیشتر دیده‌اند و در کادر نظامی ولو درجات پایین تعریف می‌شوند ولی از سن و صورت سربازان وظیفه مشخص است که چگونه طعمۀ گرگ شده‌اند.


  پیکرهای هیچ‌یک هم به شهرهای بزرگ منتقل نشده چون بعید است جوانی از تهران یا تبریز و رشت در خدمت سربازی سر از مرز درآورد دوران خدمت مقدس را آنجا سپری کند. خدمت سربازی هم در این دیار جلوۀ دیگری از عدالتی است که در تریبون‌ها فریاد می‌شود. از تمکن خانواده می شود حدس زد محل خدمت تا خانه چقدر فاصله دارد!


  این که مرثیه‌سرایی کنیم یا یک تیم طلبه بفرستیم تا تضمین دهند آنها به شهادت رسیده‌اند و به خانواده تسلای خاطر بدهند کافی نیست و چه بسا چنان که همکارمان نوشت مصداق تعرض به حریم خصوصی خانواده‌ها هم باشد.

  وقتی خبرنگاران ورزشی از مصاحبه با مربی کنار زمین منع شده اند چون تحت فشار عصبی است و  نشست خبری برپا می کنند تا قدری آرام گرفته و لیوان آبی نوشیده و بر اعصاب خود مسلط شده باشد چگونه دوربین به دست می‌توان وارد خانه کسی شد که قرار است خبر کشته شدن جگرگوشه‌اش را بشنود؟ چی را می خواهید فیلم بگیرید؟ آوار شدن دنیا روی سرش را؟ از هر حادثه‌ای می‌خواهید تفسیر ایدیولوژیک کنید؟


 واقعیت عیان و عریان این است که بچه های کم سن وسال را فرستاده‌ایم لب مرز تا مرزبانی کنند و سوداگران مرگ آنها را کشته‌اند. جنایت‌کاری آنان منکر این واقعیت نیست که این عرصه، نیروی ماهرتری می‌طلبد.


 نمی‌خواهم بگویم سربازان وظیفه شهرهای بزرگ را هم لب مرز بفرستید. نه. تهرانی و رشتی و شیرازی هم لب مرز برود برای این کار ماهر نیست.


 بچه‌های کم سن وسال را لب مرز و به جنگ گرگ‌ها نفرستید چون اگر اتفاق بدی بیفتد که افتاد تفاوتی ندارد سخنران مراسم الهام چرخنده باشد یا ابوالقاسم پاینده.


  راستی خوب است آماری هم گرفته شود تا بدانیم سربازان وظیفه که درمرز و نقاط خطرناک خدمت می‌کنند از چه خانواده‌هایی برخاسته‌اند.


   روزگاری رسم بود که هر گاه از مقامی می‌پرسیدند اهل موسیقی هست یا نه برای خالی نبودن عریضه می‌گفت شجریان و البته این مربوط به قبل 88 بود و اگر  دوران مسوولیت او رو به پایان بود هم وقتی می‌پرسیدند بعد از آن به چه کاری مشغول خواهید شد با تواضعی غالبا تظاهری  می‌گفت مهم خدمت است هر جا باشد. حتی در پادگانی مرزی.


عین این جمله را یک بار آقای ناطق نوری هم گفت و دیگران نیز ولی نه خود مسؤولان حاضرند به پادگان مرزی بروند و نه هیچ یک از فرزندان آنان لب مرز خدمت می‌کنند.


  اشتباه نشود، این یک یادداشت درباره خدمت اجباری نیست که مثل حجاب اجباری حیثثیتی شده است.


دربارۀ ممانعت سربازی از تشکیل خانواده هم نیست تا کسانی که به فرزندآوری تشویق می‌کنند تدبیری بیندیشند. خیلی از دخترها منتظر ازدواج با پسری هستند که خدمت نرفته. خیلی از جوانان که دوست دارند به ایران برگردند به خاطر سربازی برنمی‌گردند.


یکی از دلایل جدی نارضایتی جوانان همین خدمت سربازی است که احساس اتلاف وقت و تحقیر به جوانانی می‌دهد که مدرک لیسانس وفوق لیسانس آنها را به هیچ می‌گیرند و می‌گوید پا بکوب و اطاعت کن.


هر چند همان‌هایی که وقت‌شان در این پادگان‌ها تلف می شود حالا خدا را شکر می‌کنند که دست‌کم جان‌شان در امان است و طعمه گرگ‌های لب‌مرز نمی‌شوند.


این یادداشت تحت تاثیر چهره‌های کودکانه و معصوم جوانانی است که لب مرز طعمه گرگ هایی شدند که برای رسیدن به منافع خود به هیچ‌کس رحم نمی‌کنند.


  نیرو بفرستید و آن نابه‌کاران را تار‌ومار کنید. اما نیروی کارآزموده نه سرباز وظیفه‌ای که پشت لب او هنوز سبز نشده.... به عکس‌ها نگاه کنید. دل آدم کباب می شود...

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۳۰
در انتظار بررسی: ۲۸۹
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
3
73
واقعا درود بر شرفتون اقای خدیر واقعا جای تاسف است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
67
چهره معصومانه این عزیزان داغ را بیشتر می کند
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
4
58
کم سن و سال نباشن مثلا 30 ساله باشن اوکیه؟ یعنی نیروی حرفه ای نظامی نداریم که بچه های مردم باید برن لب مرز؟ مالیات و پول نفت نداریم؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
140
14
کسی نره خدمت؟اون وقت چه کسی امنیت تو رو تضمین کنه که بشینی و خزعبلات بنویسی
کی گفته هر کی از روستاست میره لب مرز؟
عقده خودتون رو هر جور هست حتی به کثیف ترین وجه حتی با خون جوانان وطن خالی میکنید
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
واقعیت رو گفته؛ تو چرا ... ؟؟؟!!!! هر کی پارتی داره در دفتر باباش خدمت میکنه و هر کی نداره میره لب مرز !!!!!
مصطفی قاسمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
8
37
آقای خدیر با اینکه خیلی جاها با دیدگاهت زاویه دارم و حتی تو این متن هم اونجایی که نوشتی از هر مساله ای میخواید استفاده ایدئولوژیک کنید باز یه جور طعنه و خارج شدن از بحثه اما همون رو هم قبول دارم و میدونم که دیگه آشمون خیلی شور شده و دستت رو به خاطر سطر به سطر این مقاله میبوسم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
4
56
اجر شما با خدا که این مطلب به حق را نوشتید یک سری به ادارات دولتی بزنید وامریه ها را ببینید همه فرزندان مسنولین هستند صبح با ماشین آخرین سیستم میان ظهر قبل کارمندان میرن خداوند به نویسنده خیر بدهد
كاظم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
4
49
احسنت بر شما جناب خدير حرف دل ما رو زدي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
3
42
ممنون نگارنده شیر دل و مودب که با رعایت حریم ادب .در عین حال هشداری که وجدان هر انسان آزاداندیش را بیدار میکنی .دمت گرم..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
3
42
درودبر شرف تان به خاطر این مقاله.
صدیق
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
33
وای که چقدر گریستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
7
31
متاسفانه واقعا انگار میخواهند از هر حادثه‌ای تفسیر ایدیولوژیک کنند! واقعا دل آدم کباب میشه...
ناشناس
Australia
۱۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
6
48
بحث مهم تر اینه که اصولا تا کی میخوان این سربازی اجباری رو ادامه بدن؟ همه چیزِ رضاشاه بد بود، فقط سربازی اجباریش خوب؟!
چی بگیم که کلا داریم نفس ها و قلم هامون رو هدر میدیم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
32
تحلیل درستی است و خیلی قشنگ و صادقانه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
42
من دوره خدمت را در لب مرز و منطقه عملیاتی خدمت کردم واقعا وحشتناک است . من خودم سالهارزمی کار بودم ( کونگ فوتوآ) و بچه جنوب اما باز هم فشار بسیار زیادی تحمل می کردیم چه بلحاظ جسمی چ روحی نکته ای که شاید کمتر بدان پرداخته شده بی قانونی در مرز است و حقی که از سربازان ضایع می شود البته این مربوط به دوران خدمت من بود الان را خدا داند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
26
احسنت به نویسنده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
31
دقیقا درست فرمودید
متأسفاه در این مملکت هیچ چیز سرجای خودش نیست
سرباز وظیفه کم سن و سال به درد پاسداری در لب مرز نمی خورد
م
United States of America
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
20
خیلی ناراحت کننده بود. دشمنان به این نیروهای سرباز هم ترحم نداشته اند واقعا همانند گرگ عمل کردن. امیدوارم تکاوران رزمی کار حرفه ای کشورمان حال آن قاتلان را در همان محل بگیرند. صد بار عنوان شهید هم برای این عزیزان کم هست خداوند بیامرزد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
18
12
عموما سربازان وظیفه در یک سن و سال هستند مگر آنهایی که مدرک بالاتری دارند که آنها هم باید در جاهای تخصصی تر خدمت کنند ، بعضی از سن بالا ها هم که ازدواج کردند در شهر های خودشان هستند ، من شخصا ۱۵ ساله بودم رفتم جنگ , در چند عملیات مهم هم بودم ، ممکن هست آموزش تأثیر داشته باشه اما سن زیاد مؤثر نیست،
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
27
عجب عدالتی در تقسیم سربازها وجود دارد !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
3
27
به نظر من پاراگراف آخرتون هم اشتباه هست، اصلا چرا نیرو فیزیکی بفرستند خط مقدم مبارزه با اشرار؟ چرا مسلسل های کنترل از راه دور نصب نکنن و اون ربات هایی که از راه دور کنترل میشن . مثلا بالای هر بلندی و هر تپه ای لب مرز ، تفنگ های تک تیرانداز کنترل از راه دور و مسلسل های کنترلی بگذارند و رادارهای شناسایی نفر و دوربین های دید در شب که همه اش به صورت شبکه از دور کنترل بشن و همچنین این همه پهپاد ساختن، چرا کنترل از دور مرزها پایش نشن؟ چه لزومی داره سرباز و یا کادری مستقیم درگیر بشه؟ اپراتور از فاصله دورتر اون پهپاد یا ربات یا مسلسل رو کنترل کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
طوانی بودن مرزها و ناهمواری ها باعث میشه این راهکار کامل جواب ندهد
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
21
استاد خدیر گرامی ممنون که حرف دل خود وخانواده ها را زدید. بسیار ممنون . ولی جناب خدیر شما قلم بدستان راستین مسئولیت سنگینی بردوش دارید.از ما مردم بیچاره که گرفتار بعضی مسئولین بی تجربه وووو هستند , بیشتر وزودتر وقبل ازوقوع دفاع کنید. التماس میکنم. میدانم چقدر سخت است .از رفتن به میدان مین سخت تراست ولی چاره چه؟ شما زا داریم . لطفا.
مهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
27
کاملا با یادداشت مربوط به سربازان شهید موافقم .چرا سربازان کم تجربه را به مناطق خطرناک میفرستند؟ ایا فرزندان مسءولین هم د رمناطق مرزی خدمت کرده اند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
18
کاملا موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
29
دمت گرم عصر ایران . من خودم وقتی دیدم تعجب کردم که چقدر کم سن و سال هستند . امیدوارم خداوند به خانواده هاشون صبر بده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
23
چقدر خوبی آقای خدیر
ناشناس
Germany
۱۳:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
14
قاچاقچیان معمولا قبل از حرکت کل مسیر را با پور بعد با گلوله برای خود هموار میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
6
21
مگه مشکل اینه که خانواده شون فقیر بوده
تکیه روی این موضوع آیا مشکلی رو حل میکنه
الان اگر مثلا اون بچه ها از تهران رفته بودند و یا پولدار بودن ، عیبی نداشت

مشکل رو درست مطرح کنید
سینا صابر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
22
احسنت جناب خدیر
خدا شما را حفظ کند.
نوشتن این مطلب واجب کفایی بود.
باید کسی این حرف حق را بلند می زد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
21
براستی چرا از سربازان وظیفه آنهم با کمترین امکانات امنیتی استفاده میشود؟...
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
25
آقای عصر ایران
شما باید بهتر از من نوعی تحلیل داشته باشید . بحث این نیست که شما فرمودید و این همه زحمت کشیدید.

با سلاح سنگین زدن پاسگاه پودر شده و بزرگ و کوچک نداریم
پیگیر این موضوع باشید که پاسگاههای مرزی ضد انفجاری درست کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
13
سلام
مطلب بسیار درست و حرف حساب هست
انشاالله که مجلس محترم برای خدمت سربازی
قانون را تغییر دهدومتناسب با شرایط امروز قانونی جدید
و پیشرفته تدوین کند
سبحان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
18
شير مادرت حلالت مهرداد خدير
بغض گلوم تركيد
چند روزه دام فكر ميكنم چرا هيچكس داين باره مطلب خوبي نميزنه
قلم شريفي داريد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
11
بسیار عالی.
خوانساري
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
18
سن سربازي پايين اومده و همه سربازها كم سن و سال هستند سرباز سن بالا نداريم كه فقط كاش ميشد تعدادي از بچه هاي مسولان سياسي را كه غير ممكن هست سرباز باشند بفرستند لب مرز براي خدمت سربازي
سلام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
27
9
جالبه آقای خدیر از هر دری صحبت میکنه، الا سلبریتی ها!
این سلبریتی ها؟ کجان سلبریتی ها!! ؟
در مورد پای مرغ نظر میدن تا زندگی تو سیاره نپتون به خاطر 4 تا لایک. اما دریغ از یه تسلیت برای این نوجوون های پرپرشده!!!
آقا اگه واقعا دلت برای این ها میسوزه، یه مقاله بنویس خطاب به ترانه علیدوستی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
15
چقدر حرف حساب زدین. ولی طبق معمول برای حرف حساب در این مملکت گوش شنوایی وجود ندارد.
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
19
می خواستم به عرض نویسنده محترم برسانم که مرزهای آذربایجان غربی محل جولان تروریستهای پژاک و پ ک ک هست و بارها جوانان شهرهای بزرگ این منطقه از ارومیه و تبریز و اردبیل وزنجان گرفته تا شهرهای کوچک که مشغول به خدمت مقدس مرزبانی هستند به شهادت رسیده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
25
7
آقای خدیر قلم خوبی دارید و در این مقاله هم خوب نوشتید اما با عرض معذرت یکهو وسط مقاله فاز جنابعالی قاطی پاتی میشه. آخه برادر من از پاراگراف ۱۳ یهویی زدی به خط دری وری چرا؟ که ثابت کنی سیاسیون رو خوب می‌شناسی و خیلی تجربه داری؟ بابا ما همه میتونیم جنابعالی تجربه دارید و حتی به شاملو هم خیلی اعتقاد دارید ولی بعضی جاها متاسفانه یهویی فاز عجیبی برمی دارید! از ما گفتن
عصر ایران بارها توضیح داده ایم. ذهنیت خود را از انشای مدرسه که مقدمه و بدنه و نتیجه دارد و از مقالات علمی دانشگاهی رها کنید. در جستارهای روزنامه نگاری می توان به جاهای مختلف سرک کشید.
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
14
سلام موافقم. لطفاً پیگیری تا حصول نتیجه
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
29
5
هی اسم الهام چرخنده رو میبری که دلت خنک نمیشه
عصر ایران

بی دلیل که نبود. در زیر مطلب پیوند خبر سخنرانی مشارالیها گذاشته شده

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
8
15
چرا می نویسید جوانان؟ بنویسید پسران یا پسران جوان.
این غلط مصطلح را تمام کنید که پسران را مترادف با جوانان می گیرند و دختران حذف می شوند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
25
آه و صد آه که آنچه در اینجا ارزشی ندارد جان انسان است.
مهرداد خدیر بنویس بنویس که چه خوب می نویسی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
26
1.مرزبان باید یک نیروی ورزیده و زبده نظامی باشد
۲.در مرزها باید تجهیزات نظامی و الکترونیک و سلاحهای قدرتمند به کاررگرفته شود
۳. سیستم پیمایش راداری و پهپادی باید مرزها را رصد کنند
۴. روبوتهای قاتل استاتیک و دینامیک و انتحاری باید در مرزهای خاص نصب شوند
۵. هیچ توجیهی برای به کارگیری چند سرباز جوان بی تجربه در مرزها وجود ندارد مگر اینکه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
14
کجاست گوش شنونده؟؟؟؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
14
بسیار عالی بود.
تاریخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
24
من نیز از دیدن تصاویر منقلب شدم. خدایشان بیامرزاد.
حضور با دوربین برای رساندن خبر مرگ (شهادت) این عزیران به خانواده هایش [...] محض است.
خودم سربازی در منطقه جنگی خدمت کرده بودم سالهای خیلی دور. در میان این همه تله ها و ادوات انفجاری سالم ماندیم. نه بختمان بلند نه وابسته پیشانی بسته داشتیم. الابختکی زنده ماندیم. هر چند الان زنده مان با مرده مان فرقی ندارد. شاید آنوقت می مردیم مرده مان به کاری می آمد.
111
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
31
6
چرت نویسی ممنوع هرچند برخی مطالب حق ولو ناچیز هم در متن بود
عصر ایران

کاش به جای نشستن در موضع قضاوت بخشی را که نمی پسندید مشخص می کردید. دربارۀ یک متن که نمی توان با یک کلمه نظر منفی داد. همه امور جهان را به حق و باطل تقسیم نکنیئ. بین صفر و صد اعداد دیگری هست.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
22
یک زمانی سرباز ها را می فرستادن از طلا فروشی ها حفاظت کنند، امروز در راهنمایی رانندگی شده اند در بازکن اتوماتیک در خطوط بی آرتی این تحقیر را چه کسی می تواند تحمل کند ؟ سرباز وطن یا درب باز کن بی آر تی در باران آآفتاب و دود شهر وسط خیابان ساعتها بایستی و یک دروازه را باز و بسته کنی و بعداز دوسال هنرت را باید کجاخرج کنی؟
بگوی دوسال از عمرم را درب باز کن بودم در خیابان آزادی ابتدای و انتهای خط بی آرتی از میدان آزادی تا میدان فتح و.....
این نگون بخت های جوان ماچه برسرغرور و عمرشان میگذرد.
حال این پنج جوان ما در بدتریت نقطه مرزی که بیشترین و خطرناکترین تروریست ها و قاچاقچیان که ذره ای از شعور،معرفت،انسانیت برخوردار نیستند آیا با یک قبضه کلاش یا ز-3 قابل کنترلند؟
جایی که نیاز به سلاح های مخصوص و تمهیدات نظامی خاص و آموزش های به روز شده و سنگرهای مجهز و نظامیان باتجربه است این جوان های عزیزمان اینطور پرپر می شوند.
اینها بی تدبیری و ظلم به مام میهن است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
34
با اینکه امیدی به شما ندارم ولی خواهش دارم که این نظر ودرد و دل یک سرباز افسر وظیفه سابق رو منتشر نمایید.
من رو با 28 سال سن و مدرک فوق لیسانس از دانشگاه سراسری فرستادن یه شهر دورافتاده که به پادگانش میگفتن تبعیدگاه سرخ، تازه کارم اداری بود ودر رکن یک گردان بودم و نسبت به سربازهای دیگر آسایش بیشتری داشتم، به قول سرباز ها تومخی نداشتم. خدمت رفته هاش میدونن پرسنل کادر سه سال میرن دانشکده افسری و بعد با درجه ستوان دوم میرن به محل خدمت. برعکس من که هفت سال طول کشید تا فوق لیسانس بگیرم. پول تو جیبی رو با شرمندگی از والدینم میگرفتم، استرس بعد خدمت که با مدرکم چه کاری پیدا کنم. یادم هست که اون موقع به این راضی بودم که مجبور نیستم مثل سربازای دیگه برم زیر آفتاب سوزان تابستان تو کلاسهای عقیدتی و رزمی بشینم( خیلی از دوستام پوستشون از شدت آفتاب تاول زده بود و شبیه سیاه پوستها شده بودن). الان که خدمتم تموم شده با خودم فکر میکنم چرا من با این تخصص و مدرک که داشتم باید برای رییس رکن یک که از نظر سنی از من دو سال هم کوچکتر بود هر روز املت درست میکردم و سرویس میدادم. ...کدوم مسئولی این تحقیر رو برای فرزند تحصیل کردش تحمل میکنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
24
چه کسی باید بساط سربازی اجباری را جمع کند؟
چقدر باید کشته داد تا بدانند این کار خطا است؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
22
چند نکته در خصوص شهادت سربازان مرزبانی قابل توجه است اول اینکه حضور سربازان و افراد حرفه ای جنگجو بجای سربازان وظیفه کم تجربه ضروری است دو م اینکه چرا ما مرزهایمان را مثل آمریکا و ترکیه حصارهای بتنی بلند و یا جاده‌ای محصور مرزی مجهز نمی کنیم و بجار حضور فیزیکی مرزبانان از تجهیزات الکترونیکی و پهبادی استفاده نمیشود.سوم اینکه دولت های همسایه ما مانند افغانستان و پاکستان چرا تاوانی نمیدهند اگر قادر به حفاظت از مرزهایشان نیستند اعلام تا نیروهای ما در عمق و ها با آنان مقابله شود. دره حال اگر این اتفاق در داخل خاک آنان می افتاد چکار می کردند
کرمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
9
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
14
چه اسم با مسمایی : چرخنده
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
19
درداور
متاثر کننده
کی میخواهد این روش 80 سال ویا 90 سال قبل اصلاح شود ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
26
اون نیروهای کارکشته که میگید حتی لیوان چاییشونم خودشون نمیشورن،
همین بچه های بی زبون براشون میشورن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
20
به عکسها نگاه کنید، دل آدم کباب می شود. این دقیقا احساسی بود که اولین بار خبر و تصویر شهادت این جگرگوشه ها رو دیدم. گریه امان نمیده. فرض می کنم پسر خودمه. چند سال دیگه باید بره خدمت سربازی. به پای پسرامون پیر میشیم. با اجبار میفرستیمشون خدمت سربازی. دلمون رو هم باهاشون میفرستیم. دل مادراشون تا بچه برگرده اندازه دل گنجیشک میشه. بمیرم برای دل پدر و مادر این بچه ها.
کاش حالا که خدمت اجباری لغو نمیشه، حداقل بچه هامون رو بندازن تو همون پادگانها حمالی و بیگاری بکشن ازشون. لاقل بعد دو سال زنده دستمون میرسن. شخصیتشون خورد میشه؟ آره. ولی کی به دل من و پسرم نگاه میکنه که شخصیتش خورد میشه یا نه. اشکال نداره. دو ساله دیگه. تموم میشه. مگه من نرفتم سربازی؟ اونم میره دیگه. ولی فقط میسپاریمش به خدا. ما جز خدا هیچ پناهی نداریم. هیچ کیو نداریم التماسش کنیم و گوش بده بهمون جز خودش. فقط خود خدا مگه ما رو نجات بده....
مجید
Kenya
۱۵:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
19
من هنوز مات و مبهوتم از این چهره ها... واقعا ۱۸ سالشان شده است؟؟؟حتی به عکسشان هم نگاه میکنم، بدنم میلرزد. انگار اعماق وجودم را شرم زده میکنند و خجالت میکشم از خودم که چرا؟ به کدامین گناه؟، با نگاهشان آدم را آتش میزنند...
پسر من ۱۰ ساله است و اینها چهره مشابهی با وی دارند. وا اسفا بر ما.

ای کاش کمی از بودجه عریض و طویل این مملکت صرف تربیت نیروهای رزمی داوطلبی میشد، که برای مرز آموزش ببینند و حقوق کافی هم بگیرند تا اینطور همه مات و مبهوت چهره های معصوم این سربازان اجباری نباشد.
ای کاش ...
ای کاش
حبیب آذرپرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
13
روح اش شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
17
تا سربازی اجباری را منسوخ و به سربازی حرفه ای اختیاری تبدیل نکنید تغییری رخ نمیدهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
16
من خدمت کرده ام اضطراب داخل نیرو 100 برابر بیرون است و درجه داران کادری فشار زیادی به سرباز وارد می کنند و حتی بازرسی نیرو هم طرف درجه داران
بردیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
15
باسلام خدمت آقای خدیر برای اولین بار با یک بخش کوچکی از نوشته شما مخالفم و آن هم عدم اعزام سرباز از تهران به مرز اتفاقا اینجانب به همراه 180نفر درسال 73 از تهران به زاهدان و مرز فرستاده شدیم درغالب نیروی انتظامی،انصافا چون درآنزمان نیروی انتظامی از کمیته و ژاندارمری قاطی شده بود و....نیروهای ژاندارمری چنان آموزش های جالب درمورد کمین و درگیری با اشرار را بما آموزش دادند که انصافا بدرد خور بود جای بیان نیست والا نمونه ای بیان میکردم برخلاف نیروهای کمیته که فقط بفکر معنویات بودند الله اعلم ولی هرچه زمان میگذرد و به آموزشهای کنونی دقت میکنیم واقعا بدرد نخورهستش،ولی یک نکته مهم همین پرنس چارلز پسرملکه انگلیس را ببینید درکجا خدمت کرده؟کدام مسئول ایرانی فرزندش را مانند چارلز به ناکجا آباد میفرستد تا سختی بکشد؟که اگر قانون برای همه یکسان بود این اتفاقات بدینشکل نمی افتاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
19
این جمله هزاران حرف داره و بهترین تفسیر از مصادره شهادت این بچه ها :
از هر حادثه‌ای می‌خواهید تفسیر ایدیولوژیک کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
18
در یک مصاحبه با مسوول سربازگیری ناجا مجری پرسید پسر شما به سربازی رفته گفت نه دوبار استخوان کتفش در رفته معاف شده بعد ما رفتیم قانون را اصلاح کردیم گفت پس پسر شما به سربازی رفت گفت نه او که معاف شده بود....
H
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
9
مرسی خوب بود. انشاء الله که موثر واقع شود
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
17
بسیار به نکته ظریفی اشاره گردید،
من تو مرز جکیگور گروهان پیشین خدمت کردم،
و خودم اهل خراسان شمالی از یک روستا هستم،
تو مرز به چشم خودم دیدم یک سرباز تهرانی رو که به اشتباه به مرز فرستاده بودن بعد دو روز برگردوندن به خارج از مرز،
این یک ناعدالتی بزرگ هست.
و هیچکس هم بفکر نیست .
مرگ خوبه اما برا همسایه
اصغر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
26
نیروهای کار ازموده را برا تو شهر نیاز داریم بچه ها رو برا لب مرز
ناشناس
Canada
۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
15
فرزندان کارگر وکارمند که پارتی ندارند در بدترین نقاط گرمسیری و سرد سیری و لب مرزها خدمت می‌کنند کو اینکه جوان باشند وتجربه رزمی ودفاع وحمله به اشرار را نداشته باشند دروازه مرز دژ مستحکم این سرزمین است بایستی دلاوران با تجربه وبا سنوات بالا و مجهز با آخرین جنگ افزار موجود به مرز گسیل داده شود تا هر کس و نا کسی جرئت قدم بخاک مقدس را نداشته باشد
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
26
شما اول ثابت کنید کدام مسئول اول فرزند خود را به سربازی میفرسته بعد حاضر باشه اونو به لب مرز بفرسته یه امریه میگیرن و داخل یه اداره مثل یه کارمند دوران سربازی خودشونو میگذرانند. کدوم فرند مسئولی حاضر هست بره لب مرز کردستان اونم سرمای استخوان سوز کردستان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
22
درود
سربازانی لب مرز و پاسگاهههای مرز فرستاده می شوند که هیچ آشنایی در سیستم ندارند تا آنها را به محل زندگی خود یا داخل شهر انتقال دهند، بنابراین همیشه فرزندان اقشار ضعیف جامعه در دورترین و در نواحی مرزی خدمت می کنند.
فرزندان مسئولین که اصلا خدمت نمی روند و با پرداخت مبالغی معافیت خدمت می گیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
19
بله کاملا درسته حتی نیروی کادری نظامی در کشور ما هنوز یک نیروی حرفه ای نیست چه رسد به سرباز وظیفه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
24
4
این که همه افراد از جمله فرزندان مسئولین در اعزام به مناطق مرزی یکسانند، کاملا درسته که باید به مطالبه عمومی تبدیل بشه.
ولی مورد دوم بسیار دو از منطق و جسارتا متوهمانه است(اگر نگیم عوامفریبانه)، چون:
1- اگر آموزش بیشتری برای مقابله با اشرار در مرز لازمه، باید به همین افراد ارائه بشه وگرنه هر کسی بره اونجا همین بساطه.
2- یک نیروی زبده در کجا به پختگی میرسه، پشت میز یا تو پادگان
3-اگر به جای یک جوان(البته آموزش دیده) یک با تجربه بره، خسرانش بیشتره یا کمتر؟
4- اگر به جای یک جوان، یک فرد با 3 فرزند شهید بشه، خود شما نمیگی چرا 3 نفر رو یتیم کردید؟
5- اگر به جای سرباز، کادر رسمی جایگزین بشه، چه هزینه ای داره و تامینش از کجاست؟
مشکل کشور اینجاست که شما جریان رقیب رو به متوهم متهم میکنید و بعد خودتون پشت کامپیوتر میشینید و همچین نظراتی رو منتشر میکنید که نه مطالبه درستی رو ایجاد میکنه و نه دردی رو دوا.
میدونم اگه فحش بدم منتشر میکنید(تا رقیب رو به بی ادبی مشهور کنید) ولی اینو برا خودتون نوشتم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
...ای کاش تمام کارا دست کاردانان بود بخصوص همین روزنامه نگاری!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
13
این همه نیروی با حقوق فلان قدوامکانات مافوق تصور معلوم نیست چرا بچه های کم سن وسال را میفرستن
ناشناس
United States of America
۱۸:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
10
2
این یادداشت هم در نقد عصر ایرانه
که حداقل نظرات رو باز گذارید
برای همدردی با خانواده‌های این عزیزان
و خبری که بقول خودتون، نظر دادن درموردش، حساسیت هیچ کسی رو بر نمی انگیزه
حیف جانشون
خدایشان بیامرزد
عصر ایران نطرات منتشر شده و می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
25
6
سلام ، شما به عکس های دوران دفاع مقدس نگاه کنید . کسانی که پشت لب شان سبز نشده بود .
آن ها این کشور را نجات دادند و این ملت مدیون آن هاست .
عصر ایران بله. دو دوست 14 ساله نویسنده در دوران نوجوانی- حسین رستم خانی و محمد تقی سعادتی- هم در چنین سن هایی در جبهه به شهادت رسیدند ولی جنگ بود و اوایل جمهوری اسلامی و تازه آن هم اگر ندابیر بهتری اتخاذ می شد چه بسا قابل جلوگیری بود. چرا باید همان تجربه ها را تکرار کنیم بعد از 44 سال؟
دردی. بیوک
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
20
درود بر جناب خدیر وقلم منصف وحق نویس شان.

بنده ساکن مناطق مرزی هستم

باوربفرنایید تنها جان سربازان دراین مناطق درخطر نیست.

جان تمامی مرزنشینان درخطرهست.
قاچاق
ادم ربایی
دزدی اموال از قبیل وسیله نقلیه ، وسیله کاری ، حتی چارپایانی که ابزار کار روستانشینان هست ووو

متاسفانه دربرخی متاطق به امان خدا رها شده ایم
همیشه نوشدارو بعداز مرگ سهراب هایمان می رسد،!!!
بدون اینکه دردی درمان کند!!!

پاسگاههای مرزی هیچ کاری ازدیتشون برنمیاد.
با یکی دوتا درجه دار کم تجربه وچند سرباز بقول شما نوجوان و پشت لب سبز نشده،
آخه این چه عدالت اجتماعی وامنیتی هست که هرشب وروز باید نگران جان ومال وناموس مان باشیم!!!
کاربر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
21
"یک تیم طلبه بفرستیم تا تضمین دهند آنها به شهادت رسیده‌اند و به خانواده تسلای خاطر بدهند"
... نکته ای اساسی و تامل برانگیز ...
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
14
احسنت عصر ایران
....
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
17
دست یک سرباز بی تجربه که چیزی از نبرد مسلحانه نمی داند اسلحه ای مثل کلاش بی کیفیت می دهند تا از مرزها دفاع کنددر برابر دشمن تا دندان مسلخ بایستد ولی ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
17
مطلب کاملا درستی هست ولی متاسفانه امورات به صورت عاقلانه اداره نمی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
15
قبل از اینکه مقاله شمارو بخونم.منهم به همین فکر میکردم که چرا سر باز وظیفه به این مناطق خطرناک فرستادن.باید سر بازان حرفه ای و کار ازموده به چنین مناطقی فرستاد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
15
4
با این حساب پیر پاتالها را به مرز بفرستید تا بجنگند. چون جوان‌ها نمی توانند بجنگند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
16
برجک نگهبانی را با چه مصالحی ساخته بودند که کلهم ریخت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
11
نمیشه چون حرفه ای ها جای دیگه مشغولن
علوی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
29
7
چقدر شما .... بی‌شرف هستید!!!!
عصر ایران به قاعده نباید نظرات حاوی توهین منتشر شود. اما به هر حال مطلب را خوانده و نظر داده اند. منتها بهتر نیست درباره متن یا موضوع نظر بدهید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
1
11
تنها چیزی که .... یافت نشودانصاف است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
15
افسوس که این مزرعه را آب گرفته است...
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
17
مسئله فقط کم سن و سالی نیست. اینها آموزش و تجهیزات کافی ندارند و از تجربه هم که بی بهره اند. ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
18
واقعا دل آدم کباب میشه . زحمت بکش خون دل بخور پسرت رو به این سن برسون بعد ....
ناشناس
United States of America
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
5
11
خدابه خانواده هاشون صبر بده.
حالا یعنی سرباز وظیفه ای که ۳۰ سالش هست و تازه یک مدرک
گرفته و نه توان بدنی رزمی دیگه داره و نه آموزش نظامی درست حسابی دیده را می فرستاند بهتر بود آخه این خزعبلات چیه.هر جایی سرباز حرفه ای می گیرند از ۱۸ سالگی می گیرند تا ۳۰ و اندی. خوب اصل مطلب مشکل دار هست که بدنه اصلی نیروی نظامی که سرباز هست باید کارکشته باشه که با سرباز وظیفه جور در نمیاد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
29
4
وقتی چند تا سرهنگ ناجا شهید شد چه می کردید
عصر ایران

آن هم مایه تاسف است. اتفاقا چه بسا اگر نیروی ورزیده تر اعزام شود جان آنان هم کمتر به خطر افتد. منظور این است که سرباز وظیفه کم سن وسال مناسب این گونه ماموریت نیست. قبل و بعد از این جمله مقادیری هم فحش داده اید البته که حذف شد. عادت کرده اید به فحاشی وگرنه حرف حساب نیاز به فحاشی ندارد. این که بچه کم سن وسال را نباید به مرز فرستاد نیاز به فحاشی دارد؟ خود شما می فرستید؟

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
0
13
روحشان در آرامش ابدی. خدا به خانواده هاشون صبر بده.
مهربانو
Netherlands
۲۳:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
2
19
آقایان سربازی اجباری را حذف و سرباز حرفه ای استخدام کنید.
پرویز
Switzerland
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
14
سربازانی که در مرزها مشغول خدمت هستند باید دوره های مختلف نظامی را یاد بگیرند و سربازن زبده به مرزها فرستاده شوند.درود بر سربازان وطن.
هموطن
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
11
جون اون بچه ها ....
خواهر یک سرباز
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
17
تجهیزات پیشرفته تری که جنگ رو در رو را حداقل کنه هم وجود داره اینقدر که بودجه صرف چیزای چرت و پرت میشه تجهیزات مرزها را تقویت کنند که ابن همه جوون پرپر نشن،تا کی باید سر بی تدبیری جوون مردم تاوان بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
15
دقیقا به خاطر همین هم سعی کردن رسانه‌ایش نکنن
مصلی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
15
سال73که رفتم خدمت بچه هایی با ماشینهای مدل بالا آوردن پادگان و برایشان نامنویسی کردند پرسیدم گفتند بچه های مقامات هستن نامنویسی میکنن و به منزل میروند و بعد دوسال پایان خدمت میگیرن بدون هیچگونه حضوری. بله دچار سانحه شدم در بیمارستان گفتن اگر پارتی داشته باشی و پول خرج کنی میتونی معاف بشی و بچشم دیدم بچه پولدارهایی که وارد اتاق کمیسیون پزشکی میشدن و خوشحال از اینکه معاف شده بودن میرفتن و من....امن ار دل سربازهای بی پناه.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
15
شاید هیچکس به اندازه من معنی این حرف شما رو درک نکنه.اوایل دهه شصت تازه یکی دوسالی بود که نیروی داوطلب میبردند جبهه ،البته بیشتر بالای 18 سال ولی گاهی اوقات با اصرار زیاد بچه ها مثل من زیر 18 رو هم میبردند . ولی خوب آموزش میدادند نزدیک دوماه (با احتساب مرخصی پایان دوره آموزش میشد دو ماه) طی دوره آموزش شبها میبایست میرفتیم از زاغه مهمات نگهبانی بدیم ، هنوز اسلحه کلاشنیکف زیاد نشده بود یه بچه 16-17 ساله با یه اسلحه ژ3 و چند تا خشاب و سایر تجهیزات سنگین که به سختی راه میرفت به ما گفته بودن که منافقین میان زاغه مهمات رو منهدم کنن باید حسابی حواستون باشه ، هرگز یادم نمیره یه بچه کم سن وسال (کلاس دوم دبیرستان بودم)آواخر ماه قمری هوا بشدت تاریک بود ظلمات مطلق و توی کوه کنار زاغه میبایست یه مسیر حدودا چندصد متری رو بیریم بیام ، من همیشه از ترس اسلحه ام مسلح روی رگبار و دستم روی ماشه با کوچکترین صدایی رگبار رو میبستیم سمت صدا فرمانده میگفت بابا نزنین این گلوله ها مال بیت الماله میگفتیم یه صدایی شنیدیم میگفت روباه بوده باد بوده جانوری بوده و..... خلاصه ما از ترس خودمون بیشتر تیراندازی میکردیم وقتی پست تموم میشد و توی آسایشگاه روی تخت دراز میکشیدیم انگار از جهنم آوردنمون توی بهشت . واقعا برزخی بود واسمون ولی خب لازم بود بعدا توی جبهه که با خطر واقعی روبرو شدیم خیلی بکارمون اومد . توی نیزارهای هورالعظیم توی سنگر کمین تک وتنها خطر غواصهای عراقی زیاد بود میبایست بشدت مواظب باشیم خدا شاهده با یه صدای چلپ ماهی توی آب از ترس قبض روح میشدیم.!1 ولی خب الان با سن شصت سالگی یقینا اون ترس و اضطراب رو نداریم و خیلی ریلکس تر میتونیم نگهبانی بدیم .یقینا این بچه های معصوم اگر بزرگتر بودن شرایط روبرو شدن با دشمن رو بهتر مدیریت میکردن ، روحشان شاد ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
درود بر شما که صادقانه حرف زدید نه مثل بعضی ها که حرفهای کلیشه ای می زنند ...
alit
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
13
کاش برای این جوانان نازنین وعزیزان پدرو مادر یک هفته عزای عمومی اعلام میکردن
کسانیکه در مرز ماندن و شهید شدن تا ما با آرامش زندگی کنیم
از خدای متعال خواهانیم به خانواده و بازماندگان آنها صبر و اجر عظیم عنایت فرماید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
2
15
دست مریزاد خدیر/ خیلی از جوانان این کشور کشته شدن، اما کسانی منافع شو می برن که در بالا نشستن و فرزندانشون نه سربازی میرن و نه میدونن اسلحه چیه. کسانی که شهادت مردم نون شون شده و ازش حسابی میخورن و خیلی خوب ترویج می کنن. این ظلم اینارو می بینم و بازی های کثیف سیاسی، خیلی جوانان ما مفت کشته شدن
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
9
5
چه فرقی دارد جوانِ مو پشت لب نرُسته یا فردی آزموده؟؟؟
شهدای نیرو انتظامی در اردیبهشت همین چندنفر بسیارجوان بودند مابقی آزموده بودند و همان شهدا هم فرزندانی دارند با سن کمتر از این چند جوان که در هاله ای از غم و ناامیدی و احساس و .... روزگارشان باید بگذرانند.
بسیاری از ما مردم و بسیاری از مسئولین برای نیرو انتظامی ارزش قائل نبوده و آنها را .... می بینند
صحبت اینکه چرا فرزندان مسئولان و برخی دگر به مرز نمی روند هم موافقم اما چه فایده؟؟؟
آن گروه خاص که در اقتصاد هم بسیار قوی هستند در همه جا دست برتر دارند و ....
خواجوند
Ireland
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
3
8
سال 1348 وقتی سرباز چهار ماهه بودم رفتیم تیپ 55 هوابرد چون من جدید بودم شدم نگهبان زاعه مهمات توکوه ها به ماگفتن اگر غفلت کنید [...] می آیند شمارامی کشند واسلحه شمارا می برند. حالا من تنها توتاریکی باید مواظب زاغه مهمات باشم. حالا خوابم گرفت منهم بدون توجه به اخطار که گفته بودن اگرغفلت کنی چه اتفاقی خواهد افتاد. دراز کشیدم اسلحه را زیر شکمم گذاشتم بااجازه خوابیدم زمانی بیدارشدم نزدیک به تعویض نگهبانی م بود
محسن
Germany
۰۸:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
1
13
خطر کشته و اسیر شدن فقط یکی از آسیب‌هایی است که سربازان کم سن و سال توی پادگان و پاسگاه‌های دورافتاده تهدید میکنه. همه خشونت‌ها جسمی نیستن. آسیب‌ها گ آزارهای روانی بسی شایع‌تر و مخفی‌تر هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
3
10
با سلام. من خودم در یک ماموریت به استان سیستان و بلوچستان در شهر سراوان تعداد زیادی از بچه های رشت را دیدم که در آنجا خدمت میکردند. در سال 1384
عصر ایران کاش می پرسیدید که از کدام طبقه اجتماعی هستند؟ احتمالا از بخش های آسیب پذیر شهر رشت بوده اند. همه رشتی ها که متمکن نیستند. ضمن این که برخی از اهالی گیلان ولو از روستاها و بخش ها خود را ساکن رشت معرفی می کنند. با این همه حکم کلی نبود تا مورد نقض بجوییم. هشداری بود برای پاس داشت جان فرزندان معصوم نه بحث بر سر میزان تمکن سربازان اعزامی
فردین خرازی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
18
افرین بر آقای مهرداد خدیر ، مطلب درست و دلسوزانه ای است.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
24
اختیار دارید... اگه بچه های آقایون برن لب مرز پس کی بره تو کار های اقتصادی و تجاری؟
حق گو
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
31
5
من نمی دانم شما که این چند خط را نوشته اید به دنبال چه هدفی هستید خانواده های آن شهیدان به اندازه کافی ناراحت هستند و نباید بیشتر از این ناراحتشان کرد سرباز دوره آموزشی دیده برای چنین روزهایی شاید اگر هوشیاری بیشتری داشتند به دام مزدوران بیگانه نمی افتادند تمامی سربازانی که درخود تهران هم خدمت می کنند باید هوشیار باشند چه رسد به اینکه در مرز باشند خداوند همه اشان را بیامرزد اما دشمن بداند هر پرچمی که از دست سرداری بیفتد سردار دیگری آن را بلند می کند و به راهش ادامه می دهد
عصر ایران آخر این بچه های کوچک که سردار نبودند، سرباز بودند.
...........
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
1
15
سرباز وظیفه تجربه ی جنگ و جنگیدن را ندارد اما نظامیانی که (کادری) هستند با توجه به این که در مانور های متعددی شرکت‌ می‌کنند تجربه و توانایی لازم را به دست می آورند.
پرسشی که از مسولان دارم این است که چرا همراه این سربازان یک نفر کادر همراه آنان نبوده؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
دونفر درجه دار کادر نیروی انتظامی هستند که در تصاویر نیز مشخص است بهتر است در نشر نظرات دقت بیشتری صورت بگیرد نه اینکه هر موضوعی که پلیس را تخریب می کند نشر داده شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
36
6
مردم ایران را به خیر شما لیبرالهای آمریکایی و ..نیست شر نرسانید.
عصر ایران

یکی از شهروندان ایران دربارۀ 5 شهروند دیگر همین سرزمین وجیزه ای نوشته و به سهم خود هم دردی کرده. اشکالی دارد؟ البته شما هم شهروند ایران اید ولی مشکل تان این است که به جای آن که از جانب 15 درصد جمعیت ایران که همفکر شمایند سخن بگویید از طرف همه مردم ایران اتهام می زنید؟ اوایل انقلاب نسل قبل از شما البته به لیبرال می گفت لیبلال!

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
الان این ۱۵ درصد از جیب کی در آوردی
عصر ایران بر اساس آمارهای انتخاباتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
بدبختی اینجاست که اینها لیبرالم نیستن. شترگاوپلنگن. والا اگر یک جو انصاف یا حتی سواد داشتن مسائل رو بجای اینکه حیثیتی ببینن با دلیل و منطقش میدیدن!
عصر ایران احتمالا این کامنت را باید پای مطلبی دیگر می گذاشتید. ولی منتشر شد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
8
آقای خدیر فاجعه آمیزتر از این نوع سربازی لطفا مطلبی بنویسید درباره سرباز نخبگان. که برخی از جوانان بعضا دانشگاه های خاص( که در مقطع ارشد و دانشجوی دکتری پست های کلیدی مدیریت را در بدنه حکمرانی اشغال نموده و بعد با یک تحقیق بعضا کلیشه ای و بدون زحمت خاصی به کارت پایان خدمت نائل می شوند. و جالب اینجاست
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
1
12
مسئله فقط لازم بودن نیروی کارآزموده نیست امکانات فنی و سخت افزاری و پهپادی و .... لازم و ضروری هستند ، هر از چندی متاسفانه این اتفاق داره میوفته بدون اینکه برای جلوگیری از تکرارش فکری کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
5
آقای خدیر قلم رسایتان رساتر انشالله.خیلی عالی مطلب را بیان نمودید. سربازی که دو ماه آموزش دیده و با هزاران آرزو برای آینده اش به سربازی رفته حقش رفتن به لب مرز و جاهای پر خطر نیست. این مکان های پر خطر نیروهای زبده و ورزیده و کار بلد نیاز دارد. انشالله با تدبر مسئولین دیگر شاهد پرپر شدن جوانان عزیزمان نباشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
5
سلام علیکم
تعداد شایدها به شش شهید رسیده است تصویر ؟
- با توجه به تک فرزند بودن بیشتر خانواده ها سربازی به این شکل معنی ندارد ..
- سربازی برای جوان باید عزت نفس به همراه داشته باشد آیا اکنون سربازان ...؟
- چه دلیلی دارد در این شرایط ... ؟! یک جوان از شمال و شمال غرب یا جنوب غرب برای گذراندن سربازی به جنوب شرق یا شمال شرق یا برعکس اعزام شوند. مگر بومی سازی در دستو ر نیست؟
- با توجه به شرایط وحشتناک اقتصادی، ... نسخه اپتیکی و بتنی و ..‌ مرزها به نظر و به یقین نادرست است.
- نیروی نظامی حرفه ایی بیان شده بود آیا نیروی نظامی حرفه ایی دارید که تامین از بابت مالی و ... شده باشد و دغدغه ایی به غیر از جنگیدن نداشته باشد؟ هر چند که تامین هم نیستند اما در شرایط وحشتناک تر و در خیلی جاها هم اکنون حضور دارند فقط چشمان بینا می خواهد که ببیند.
- دیدگاه آن جوان فوق لیسانس برای ... قابل تامل است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
4
از تکنولوژی و دوربین و.... جهت کنترل مرزها استفاده نمایید. تا جوانان وطن پرپر و خانواده ها داغدار نشوند.
مباحث سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و ... هم جای خود دارد
وبگرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
4
بمیرم براشون...
راستش یاد بودجه های هنگفت دولت برای جوانی جمعیت افتادم...
حالا فهمیدم چرا و برای چه...
خدایا مددی
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
7
1
در چند ماه گذشته چندین نیروی پلیس در شهر های مختلف در مبارزه با قاچاقچیان و اشرار جان خود را فدا کردند که از نیروهای بودن که درحات بالای مانند ستوان و سرگرد داشتن ولی هیچ حرف و خبری در مورد آنها گفته نشد .بهتر است به جای پرداختن به مسائلی که به دنبال تحریک کردن احساسات مردم است به این موضوع پرداخته شود که چرا این قدر قاچاق چی و اشرار و تبهکار در حال ورود به کشور هستند . این سوال نیز پرسیده شود هزینه این گروه ها از کجا تامین می شود آیا در کشورهای همسایه نیز این قدر حمله به پلیس چه در مرزهای کشور و چه در مراکز داخلی کشورحمله می شود یا اینکه این موارد بیشتر در ایران صورت می گیرد . متاسفانه رسانه های کشور حوادث تلخ روی داده برای پلیس را سریع فراموش می کنند ولی اشتباهات پلیس را یک عمر در بوق می کنند
عصر ایران در این فقره البته ظاهرا قاچاقچی نبوده اند و انگیزه انتقامی داشته اند. در ضمن چه تحریکی؟
وبگرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
1
1
خدایا...
بیست و چند سال پیش برادرانم از شیراز اعزام شدند، هر دو به مرز... یکی از طرف ارتش و یکی از طرف سپاه... خدا به ما و به اونها رحم کرد...
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
7
... بی پارتی های بدبخت باید برن
ناشناس
Finland
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
4
0
بابا ارتش زبده ترکیه با گروه گ گ ک کردی کشته وزخمی می‌دهد. ارتش زبده آمریکا در عراق دهها تن کشته وزخمی داد وحتی گاهی وقتها موقع محاصره داد می زدند مادر کجا اید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
8
0
دلسوزی دروغین ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
3
...خدایی هم هست.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
0
6
سلام به جناب خدیر
به هر حال برای سربازان هم نوشتند
یادم نمی‌رود در روزهای پایان دوران آموزشی، فهمیدیم در نزدیکی محل آموزش، ساختمان نیروهای رسمی است و جالب این‌ست که در تمام دوران آموزش، حتی به پنج نفر از آنها به سمت ما نیامدند!
باور کنید یک روستایی بیشتر هوای گاو و گوسفندهایش را داشت تا اینها که به ظاهر امانتدار خانواده‌ها بودند.

بعد از گذشت بیست و اندی سال از خدمت سربازی هنوز جگرم می‌سوزد و از آن همه بی‌عدالتی و ظلم در حیرتم.

بعد از اتمام آن دوران و انتقال به پادگان میوه‌های آقایان را سربازان روزهای پنج‌شنبه در صندوق عقب ماشین‌هایشان می‌گذاشتند و حق خوردن آن را نداشتند و تبعیض و پارتی‌بازی و غوغاسالاری بیداد می‌کرد.
هنوز آن افراد.... نمی‌توانم آنها را ببخشم
سراج
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
14
3
من واقعا برای شما متاسفم که از شهادت جوانان بزرگوار این مرز و بوم هم سوء استفاده می کنید و مشتی لاطاعلات به هم می فهمید. زمان شاه که همیشه از آن دفاع می کنید این بچه ها سربازی می رفتند و بعد ازدواج می کردند. بعد می گویید چرا به مرز می روند. اینها که بچه نیستند برادر. بچه بچه ی امثال شما گردن کلفت ها و سوسول ها هستند که نه تنها به سربازی نمی روند بلکه سی سالشان می شود و هنوز از نظر امثال شما بچه اند! دست بردارید از این همه گودرز به شقیقه ها !! در زمان جنگ هم همین بچه های چهارده پانزده ساله جنگیدند تا یک مشت مفت خور بمانند و حرف جفنگ بزنند! متاسفم.
عصر ایران کی و کِی از زمان شاه دفاع شده؟ چنین نسبتی به نویسندۀ ای که قریب 30 سال است در باره تاریخ معاصر ایران می نویسد هرگز نمی چسبد.
معماری دیدنی خانه 5 طبقه در یک زمین 460 متری (عکس) مکمل های مورد نیاز آقایان و ویتامین های لازم برای بدن مردان در این کارگاه پاکستانی، آشغال دوباره زنده می شود! (فیلم) پنگوئن بسیار کمیاب کاملا سیاه(فیلم) ترمز جدید مرسدس‌بنز در وسط خودرو! (+عکس) پنج نکته درباره آمادگی جمهوری اسلامی برای مذاکره با ترامپ از سرگیری مذاکرات هسته‌ای ایران ؛ روز جمعه در ژنو تحول خودرو آمریکایی خاص و محبوب؛ از ارتش تا کف خیابان های شهری(فیلم) دقیق ترین عکس ممکن از موجودی به نام هزارپا! نماینده بندرعباس از مجلس استعفا داد تا استاندار هرمزگان شود چهره‌های شناخته‌شده ارباب حلقه‌ها پس از ۲۱ سال: چقدر پیر شده اند! (عکس) از کجا بفهمیم باید سیم کلاچ خودرو را تعویض کنیم ؟ / دلایل سفت شدن کلاچ خودرو ؛ راه‌های رفع سفتی کلاچ را بدانید جلوگیری از پیری با مصرف این نوشیدنی گرم تاثیر تسعیر/ آغاز شفاف‌سازی در بانک‌ها دیدنی های امروز؛ از پیروزی حزب حاکم هند تا واکنش ها به حکم بازداشت نتانیاهو
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟