۰۴ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۲۹۲۸۲
تعداد نظرات: ۶۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۲ - ۱۰-۱۲-۱۴۰۰
کد ۸۲۹۲۸۲
انتشار: ۱۹:۲۲ - ۱۰-۱۲-۱۴۰۰

5 نکته درباره جنگ اوکراین که هم غرب گرایان وطنی را بر می آشوبد، هم روس گرایان داخلی را

5 نکته درباره جنگ اوکراین که هم غرب گرایان وطنی را بر می آشوبد، هم روس گرایان داخلی را
تنها راه بقا در این دنیا، فقط و فقط قدرتمند شدن است و قدرت اصلی، همراهی مردم است و سپس توانایی های اقتصادی، نظامی، سیاسی، روابط خوب جهانی و... .

عصر ایران؛ جعفر محمدی - حمله روسیه به اوکراین، نقض آشکار مقررات بین المللی و جنایت علیه بشریت است. اما در جنگ اوکراین، نکاتی هم وجود دارد که نباید با بی اعتنایی از کنارشان گذر کرد.

لذا هر چند که می دانم هم غربگرایان و هم روس گراهای وطنی، از این نوشتار ناخرسند خواهند شد، ولی بر سبیل انصاف و انسانیت، مختصروار بدان ها می پردازم:
5 نکته درباره جنگ اوکراین که هم غربگرایان وطنی را ناراحت می کند، هم روس گرایان داخلی را
1 - جنگ اوکراین نشان داد که برغم تمام ادعاهای تمدنی در جهان قرن 21 ، هنوز در عصر حاکمیت جنگل زندگی می کنیم و آنچه بیش از همه، کارکرد دارد، "زور" است و نه شعارهای پرطمطراق و پیمان های سیاسی که اگر عهد و امضای سیاستمداران ارزشی داشت، امروز تانک های ارتش روسیه بر خاک همسایه رد خون بر جای نمی گذاشتند.
مگر همین روسیه به همراه آمریکا و انگلیس در ماجرای خلع سلاح هسته ای اوکراین، به این کشور تضمین امنیت و عدم حمله نداده بودند؟!

کسانی که به روس ها دل بسته اند به اندازه دلبستگان آمریکا ساده لوح هستند؛ تنها راه بقا در این دنیا، فقط و فقط قدرتمند شدن است و قدرت اصلی، همراهی مردم است و سپس توانایی های اقتصادی، نظامی، سیاسی، روابط خوب جهانی و... .

2 - جنگ اوکراین، ثابت کرد که در دنیای مملو از نژاد پرستی آمیخته به ریا کاری زندگی می کنیم و اتفاقا غربی هایی که در کتاب ها، رسانه ها و کنفرانس های پر طمطراق شان، مدام از برابری و انسانیت سخن می گویند، بیش از همه نژاد پرست ترند.

وقتی خبرنگاران غربی در گزارش های خود از اوکراین گفتند که مردم جنگ زده این کشور، موبلوند هستند، چشمان آبی دارند یا مثل اروپایی ها لباس می پوشند و آنها را با این ملاک ها با جنگ زدگان بی نوای سوری و یمنی و افغان مقایسه کردند و حتی یکی شان گفت نگاه کنید! ماشین هایشان هم مثل ماست، کاملاً ورای مغز نژاد پرستانه حاکم بر غرب مشخص شد: آنها انسان ها را بر مبنای رنگ پوست، رنگ چشم، رنگ مو و نوع لباس ارزیابی می کنند نه صرفاً بر مبنای انسان بودن. (اینجا را ببینید)

کشته شده های حمله آمریکا به یک مراسم عروسی در افغانستان
احتمالاً از نظر گزارشگران غربی، چون چهره و لباس این مردم شبیه اروپایی ها نیست، پس کشته شدن شان چندان غیرعادی محسوب نمی شود.
5 نکته درباره جنگ اوکراین که هم غربگرایان وطنی را ناراحت می کند، هم روس گرایان داخلی را


جالب است که یکی از سیاستمداران فرانسوی که درباره جنگ زدگان سوری گفته بود که بهتر است آنها در کشورشان بمانند و بجنگند و ما در اروپا امکان پذیرش شان را نداریم، درباره اوکراینی ها به مقررات بین المللی استناد کرده و گفته که باید کنوانسیون های جهانی در زمینه پناهندگان مورد احترام قرار گیرد و پناهندگان اوکراینی را بپذیریم. گو این که مقررات بین المللی صرفاً برای برخورداری سفید پوستان اروپایی و آمریکایی است و بقیه مردم جهان، نقش سیاهی لشکر را بازی می کنند!

3 - خود اوکراینی ها هم که این روزها تحت ستم آشکار روس ها هستند، در همین چند روز آغازین جنگ، عملکرد نامطلوبی در قبال غیر اوکراینی های ساکن کشورشان داشتند. بی بی سی گزارش داده است که در مرزهای این کشور که صف های طولانی برای خروج غیر نظامی ها ایجاد شده، پلیس اوکراین خارجی ها و به ویژه رنگین پوستان را که بعد از ساعت ها نوبت شان شده  را با زور تفنگ به انتهای صف می راند و مانع از سوار شدن آنها به وسایل نقیله و قطارهای خروجی می شود تا اول اکراینی ها بروند! در این گزارش آمده که حتی پلیس، دانشجویان ایرانی را در مرز، تحقیر و  مجبور به جمع آوری زباله کرده است! 

در سال 2012 که قرار بود لهستان و اوکراین، میزبان مشترک جام ملت های اروپا شوند، برخی اروپایی ها، مردم اوکراین را متهم به نژاد پرستی و رفتارهای فاشیستی کرده بودند و کار آنقدر بالا گرفت که سخنگوی وزارت خارجه اوکراین پاسخ داد: مردم اوکراین از چنین اتهام‌هایی مبرا هستند و رفتارها ی نژادپرستانه و مستبدانه ندارند. (خبرش اینجاست)

آن موقع، این دعوا جدی گرفته نشد و خیلی زود به حاشیه گل هایی رفت که فوتبالیست های اروپایی در جام ملت ها می زدند ولی به نظر می رسد، نژاد پرستی در عمق وجود غربی ها ریشه دوانده و فرقی هم نمی کند که اوکراینی باشند یا فرانسوی و ... .

5 نکته درباره جنگ اوکراین که هم غربگرایان وطنی را ناراحت می کند، هم روس گرایان داخلی را
فراموش نکنیم در همین اروپا، تا همین 60 سال پیش باغ وحش هایی وجود داشت که به جای حیوانات، انسان های سیاه پوست  آفریقایی را به نمایش می گذاشتند و اروپایی ها هم بلیت می خریدند و آخر هفته را با دیدن انسان های جدا افتاده  از خانواده و سرزمین شان، خوش می گذراندند. (خبر و تصاویرش را اینجا ببینید). دقت کنید که داریم درباره همین 60 سال قبل صحبت می کنیم و نه درباره دوران قبل از میلاد! 
زمان زیادی نیاز است تا مغز فرهنگی عادت کرده به برتری خود بر دیگران، از قید نژاد پرستی خلاصی یابد ولو آن که در مبانی نظری و تئوریک، چنین باوری نداشته باشد.

این ها را صرفاً شعار نبینید یا مانند اکثر نوشته های سیاسی که در صدد غرب کوبی هستند قضاوت نکنید. نادیده گرفتن نقاط قوت فراوان و دستاوردهای درخشان غرب، قطعاً احمقانه است ولی ذوب شدن در غرب و نقد نکردن رفتارهای نامناسب و تناقضات آن نشانه خودکم بینی و حقارت درونی است کما این که درباره شرق نیز چنین است و همین الان عده ای در داخل کشور، از این که بگویند بالای چشم روسیه ابروست ابا دارند و حتی در کمال وقاحت، از جنایات روس ها در اوکراین حمایت می کنند و تازه، یکی از همین ها در توئتیر خود، "دعای امام سجاد (ع) برای مرزبانان" را خطاب به ارتش روسیه بازنشر کرده بود!

4 - جنگ اوکراین میدان تمام عیار نمایش استانداردهای دوگانه است. وقتی ارتش اسرائیل از مرزهای یک کشور عضو سازمان ملل به نام لبنان عبور می کند، وقتی منطقه جولان را که بخش از خاک رسمی سوریه است اشغال می کند، وقتی ارتش عربستان شبانه روز شهرها و شهروندان غیر نظامی یمن را بمباران می کند و ... کشورهای غربی که امروز نگران نقض مقررات بین المللی در اوکراین هستند، یا سکوت می کنند و یا بدتر، طرف متجاوز را می گیرند گو این که مرز لبنان و سوریه و یمن مرز نیست و فقط مرز اوکراین است که باید محترم شمرده شود.

به ترتیب: بمباران یمن توسط عربستان، غزه توسط اسرائیل و اوکراین توسط روسیه
5 نکته درباره جنگ اوکراین که هم غربگرایان وطنی را ناراحت می کند، هم روس گرایان داخلی را

اگر یک دهم محدودیت ها و تحریم هایی را که علیه روسیه متجاوز در همین چند روز اعمال کردند، در طول این سال ها علیه متجاوزان سعودی و اسرائیلی روا داشته بودند، اکنون صلح بیشتری در جهان حاکم بود و ای بسا روسیه نیز در محاسبات اش این ها را در نظر می گرفت و حمله نمی کرد؛ ولی حیف که در جهان امروز، اگر یک منتقد سیاسی به نام جمال خاشقچی را درون اسید حل کنی و جسد مایع شده اش را به چاه بریزی و سپس هواپیماهایت کودکان کشور همسایه را سلاخی کنند، چون روابط ات با غرب خوب است، نه تنها تنبیه و تحریم ات نمی کنند که قراردادهای فروش تسلیحاتی هم می بندند و جلوی دوربینها عکس یادگاری نیز می گیرند!

5 نکته درباره جنگ اوکراین که هم غرب گرایان وطنی را بر می آشوبد، هم روس گرایان داخلی را
این که روسیه متجاوز را به گوشه رینگ عزلت و تحریم رانده اند، بسیار کار درستی کرده اند و حق متجاوز هم همین است؛ ولی سخن اینجاست که باید همین رفتار را در برابر سایر تجاوزگری ها نیز داشته باشند که ندارند و نتیجه اش شده است دنیای نا امن کنونی که حتی خون کودکان هم بر اساس رنگ چشمان شان ارزشگذاری می شود!

البته فکر نکنید استاندارد دوگانه، فقط برای غرب است. در همین ایران خودمان آنها که تا دیروز، حضور سعودی ها در یمن تجاوز را متجاوز می نامیدند -و درست هم می گفتند- اکنون برای تجاوزگری آشکار روس کف می زنند و کِل می کشند و حیا هم نمی کنند!

(حالا عده ای می آیند و می گویند قضیه عربستان و یمن با روسیه و اوکراین متفاوت است و ارتش عربستان به تقاضای یکی از طرفین درگیر وارد یمن شده و از این حرف ها... اصلاً گیریم که چنین باشد آیا مجوزی برای جنایت و کشتار وسیع غیر نظامیان است و اگر به جای کودک یمنی ، فرزند خودشان ترکش می خورد و کشته می شد باز هم از این تفسیرهای سیاسی می کردند؟ جنگ، جنگ است و آدم کشی، غیر انسانی ترین کار آدم هاست. یمن و اوکراین هم ندارد، فهمش این قدر سخت است؟!)

5 نکته درباره جنگ اوکراین که هم غرب گرایان وطنی را بر می آشوبد، هم روس گرایان داخلی را
5 - ثابت شد که بر خلاف همه بوق و کرناها، ورزش هم سیاسی است. این که ورزشکاری در فلان میدان ورزشی با نماینده اسرائیل مبارزه نکند، در عرف جهانی ورزش ناصواب شمرده می شد و تا کنون تعدادی از ورزشکاران عرب که شخصاً چنین تمصمیمی گرفته بودند، محروم شده اند ولی اینک، تمام رشته های ورزشی آمریکا و اروپا، کل ورزش و ورزشکاران روسیه را تحریم کرده اند. گو این که خودشان این را به عنوان یک اصل مسلم جا نینداخته بودند که ورزش از سیاست جداست و اتفاقاً زمینه ای برای تعامل و دوستی است!

هر چند امید چندانی ندارم ولی دعا کنیم به فرا رسیدن روزی که انسان ها لااقل در این حد بفهمند که "آدم کشتن، کار بدی است" ؛ فهم عمومی این نکته ساده، آغاز صلح جهانی است و الا جنگلی که درست کرده ایم، همه ما را خواهد بلعید، همه ما را و حتی صاحبان بمب های اتمی را.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۲۰۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
12
143
ای داد . هزار بار ای داد و ای دریغ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
20
249
احسنت
جانا سخن از زبان ما می گویی
در همین کشور هم معیارها دوگانه است
کاش صاحب منصبان درک کنند. و فقط برای مردم کشورمان تیشه به سینه بزنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
3
200
انشالله زمین دهان باز کند و هرچه حیوان انسان نما را در خود ببلعد
Poorya261
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
39
197
نوشته کوتاه و خوبی بود.بعضی این روزا بدجور دارن برا اوکراین اشک تمساح میریزن.بضی هم بدجور با پوتین احساس برادری میکنن. کاش همه به خصوص غربگرایان وطنی حقیقت رو می‌فهمیدند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
92
94
با توجه به اینکه حمله روسیه باعث شده تیم ها و ورزشکاران اکراین از ورزش و مسابقه باز بمانند و زیر ساختها و ورزشگاه هاشون هم احتمالا نابود شده یا آسیب دیده، به نظرم عادلانه ترین کار در مورد ورزش روسیه (یا هر کشور متجاوزی) این است که تا زمانیکه تیم ها و ورزشکاران اکراین به مسابقات برنگشتن، روسیه هم همچنان محروم باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
185
37
مطمئناً طی روزها یا حتی دو دهه آینده چنگ جهانی سوم خواهد شد... تعداد زیادی انسان خواهند مرد... و بعد نظم جدیدی ورای سازمان ملل و شورای امنیت فعلی تشکیل خواهد شد و دیگر خبری از بمب اتمی نخواهد بود... و مجددا بعد از چند سال شیوه ظلم و جنایت تغییر خواهد کرد و اینقدر این چرخه تکرار خواهد شد تا حضرت منجی (عج) ظهور کنند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
48
224
جناب اقای محمدی عزیزی خوب بود در مقاله خود به استانداردهای دوگانه حکومت ایران در بر خورد با مسلمانا ن اشاره می کردید مسلمانان چچن وداغستان وجمهوری های روسیه مسلمان ترکستان شرقی اویغورها عقیم سازی ها اردوگاه کار در چین پاک سازی قومی بازم بگم یک بار صدای حکومت درامد صدای غربی ها درامی صدای ایران چی واین استاندارهای دوگانه در ایران بیداد می کند صدا سیما نگاه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
عزیزم فرق تروریست چچنی و مردم رو نمیدونی حرف نزن چون ممکنه از سر جهل مرکب حامی آدم کشا باشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
165
103
آیشالله غرب هم مثل اکراین به درک واصل شود
بارها گفته ام غرب هم باید طعم فقر و جنگ و قحطی را بچشد
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
وقتی بدون خوندن تاریخ نظر میدی این میشه!
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
15
81
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
22
138
دولت های اروپایی همواره نسبت به خاورمیانه رفتار فاسدگونه و خائنانه ای داشتند و دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
20
75
به این فهرست اخراج والری گرگیف را هم اضافه کنید. اخراج و لغو اجراهای او به این علت که حاضر نشده اقدام پوتین و حمله به اوکراین را محکوم کند. فکر کنید این اتفاق در ایران می‌افتاد. چیزی به اسم آزادی و آزادگی وجود ندارد. هر چه هست توجیه است. توجیه زیاده‌خواهی‌ها گاه در فالب گفتمان آزادی ، حقوق بشر، مبارزه با جهل و استبداد، و گاه به بهانه دین و مذهب
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
40
کاش برخی گیر عنوان نوشته یا اسامی نباشند و محتوا را درک کنند. تا کی می‌خواهند از این یا آن دفاع کنند؟ کمتر شنیدم کسی از اوکراین مستقل از اروپا و آمریکا دفاع کند. بیشترشون یا از روسیه دفاع می‌کنند یا روسیه را می‌کوبند یا مثل دولت اوکراین به غربی‌ها التماس می‌کنند.
مرتضی خان
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
115
در طول تاریخ ایران چه کسانی که غرب گرا بودند و هستند و چه کسانی که شرق گرا بودند و هستند ، ماهیت یکسان دارند. یاد بگیریم فقط ایرانی باشیم و در افزایش قدرت اقتصادی مردم ایران و افزایش قدرت نظامی ایران تلاش کنیم.فقط ایرانی باشیم.
سید حسین شاهچراغی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
37
85
خداییش از سال ۸۵ که دارم عصر ایران میخونم هنوز یه بار نشده بگم چه سایت چرتی یا چه مطلب غیرمنطقی ای... واقعا به خاطر این نگاه غیرجانبدارانه و اکثرا منصفانه و منطقی شما به مسایل ازتون ممنونم. این یعنی کمال احترام به مخاطب
پاسخ ها
فاضل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
دقیقا من هم مثل شما هستم اقای شاهچراغی
تقریبا تنها سایتیه که تحلیل های بی طرفانه و منطقی ارایه میده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
با سلام . جنگ اوکراین با روسیه بر سر اعلام یک قوم با یک هویت بنام اوکراین است . روسیه متعقد است اوکراین همان از قوم روس هستند .ولی خود اوکراینی معتقد هستند که با قوم روس تبار ها مانند ازبک ها . ترکمن ها . اذری ها . گرجی ها . ارمنی ها . قزاق ها تاجیک ها . فرق دارند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
منهم با شما موافقم آقای عزیز .در عین رعایت خط قرمزها که اجتناب ناپذیر هم هست میشود در نگارشها انصاف و مروت و وجدان را دید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
2
130
تنها راه بقا در این دنیا، فقط و فقط قدرتمند شدن است و قدرت اصلی، همراهی مردم است و سپس توانایی های اقتصادی، نظامی، سیاسی، روابط خوب جهانی و... .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
احسنت (روابط خوب جهانی) را خوب آمدی فقط این نکته فراموش نشود که طرف مقابل هم باید بخواهد روابط خوبی داشته باشد.
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
نکته اصلی وپنهان این مقاله همین موضوع است
همراهی مردم به عنوان قدرت اصلی و راز قدرتمند شدن
اما این همراهی مردم در تفکر شرقی نبوده و نیست بلکه مردم سالاری یا دموکراسی دستاورد غرب است
اگر عمیق نگاه کنیم جنگ امروز پوتین و مسکو علیه دموکراسی است .
شخصا با نویسنده محترم هم عقیده هستم که اروپایها هنوز نژاد پرست و دارای استاندارد دوگانه و هنوز سیاست های استعماری نوین در کشور های جهان سوم دارند...
اما دستاورد مردم سالاری آنها راز اصلی قدرتمند شدن کشور های جهان سوم است مانند کره جنوبی ......
عمو حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
36
مطالب تا حدی درسته.
کشوری مثل کشور ما باید تا میتواند سعی در جمع کردن اعتبار مثبت و شناساندن فرهنگ و تمدن غنی ایرانی به ملت های دنیا در کنار افزایش قدرت نظامی و تکنولوژیکی داشته باشد. باید هزینه ی حمله به ایران برای هر کشوری گزاف باشد. بطور کلی باید در کنار قوی بودن خوشنام هم باشیم.
اولین قدم برای اینکار ایجاد انسجام ملی است و دومین استفاده از نخبگان واقعی و دلسوز در اداره ی امور است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
35
احسنت و هزار آفرین به این فهم و نکته بینی و روح آزاده،

کاملا موافقم، حرف دل خیلی‌ها رو زدید عالی بود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
11
41
ما تا حالا فکر میکردیم فقط ایران ریا کار زیاده...
بله نباید گول ظاهر و کراوات و ادکلن و حرفهای به ظاهر متمدنانه غرب رو خورد،

ریا کارهای روباه صفت وحشی...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
30
بعضی از حیوانات وحشی و درنده برای رسیدن به مطامعشون تو یک لحظه چندتا آدم رو بیشتر نمیتونن بدرند،

اما یه حیوان وحشی دوپای ناطق هست که در یک لحظه با یک بمب میتونه هزاران نفر رو بدره....

پناه بر خدا این چه دنیاییه دیگه...
دبیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
13
41
عرض درود ، فراموش نکنیم که در برهه هایی از تاریخ بعد از انقلاب ، ایران می توانسته است مفیدترین و سازنده ترین نقش را در برقراری صلح در منطقه داشته باشد که متاسفانه به راحتی آن فرصت ها به فنا رفته است . و فراموش نکنیم که گرچه در جنگل بین الملل بوده ایم اما خودمان نیز ، هم در داخل هم در منطقه و بین الملل، جنگلی زیسته ایم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
10
37
نظرت خوب بود وعاقلانه ولی خودت هم از گفتن بعضی حقایق در کشور خودمان دوری میکنی وشاید دلیلش ترس باشه که البته به نظرم چنین است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
12
41
رژه‌ی همجنس‌بازی راه می‌انداختن، ولی پس از ۱۰۰۰ سال هنوز سیاهان را آدم حساب نمی‌کنند.
ح... حاتمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
6
26
سلام
وقت بخیر
چه تحلیل دریا، منطقی و نابی بود
درود بر نگارنده ی تحلیل

دنبال می کنم مقالات تحلیلی سایت خوبتون رو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
27
ضمن تشکر از عصرایران، این مطلب بسیار منصفانه، واقع‌بینانه و حرف دل همه است و بعید است آدمهای منصف از خواندن آن برآشوبند. درود بر شما که شرافت انسانی را در ارسال خبر و تحلیل وقایع پاس می‌دارید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
8
31
واقعا خوب و عمیق بود
تشکر از شما و متاسفم برای عناصر احمق داخلی که به روس‌ها علاقه دارند
ناشناس
United States of America
۲۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
2
26
سلام. یکی از بیطرفانه ترین و مستدل ترین نوشته هایی بود که در این مورد خواندم. موفق باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
12
این را هم بگویید که کدام نگاه و مشرب و اساس فکری می تواند این کار بد انسان کشی را پیش می آورد؟! آیا از انسان نافی متافیزیک و ماده اندیش غریزه افسار جز این بر می آید؟!
انسانی که از آسمان می برد و بر زمین می چرد را سزا خود همین است!
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
4
20
مطلب متوازن و منصفانه و خواندنی ای بود.
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
24
جناب محمدی به دور از جناح بندی با عمده مطالب شما که انصافا حقیقت است موافقم و انشالله ایران با توان و همت هم در بعد اقتصادی و هم در بعد نظامی چنان قوی شود که غرب و شرق در مقابلش تعظیم کند. زنده باد ایران و ملت ایران که به خدا در کوران حوادث متمدن تر از آن ها وجود ندارد. چرا که دین و ملیت آن ها از انسان دوستی حرف می زند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
0
31
برو قوی شو اگر راحت جان طلبی
که در نظام طبیعت ضعیف پایمال است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
6
31
بالاخره دنیا متوجه شد حقوق بشر یعنی چه؟ بشر یعنی کی؟ اروپایی ها فقط خودشان را بشر می دانند و بقیه را برده می دانند
سیما
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
23
21
متن زیبایی بود ولی قبول که غرب نقشه دارد . چرا از تضمین آمریکا به روسیه که ناتو یک وجب پیشروی نمیکند حرفی نیاوردی ؟ جنگ یمن و اوکراین و .... همه یک ریشه دارند فتنه آمریکا .....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
7
23
دو نکته خیلی برام جالب بود، یکی نژاد پرستی غربیها و دومی نژاد پرستی خود اکراینیها نسبت به اسیاییها و افریقاییها! یکی هم اینکه کلا به ورزشکارای روس اجازه بلزی ندادن و گفتن باید تحریم بشن، اون موقع میگفتن ورزش از سیاست جداس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
2
15
احسنت
من همیشه مطالب عصر ایران، به ویژه گزارشهای تحلیلی را مطالعه میکنم؛ خیلی خوبه
ولی این مطالب عالی است.
درود بر نویسنده محترم
قدیم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
6
20
آقایان عصر ایرانی شما به یک مطلب مهم اشاره نکردید اگر این نمایش آدم ها سیاهپوستان کنگودر موزه اروپا وبلژیک وغیره و برعکس در کشورهای مسلمان اتفاق می افتاد الان اروپایی ها از آن بعنوان هولاکاست دیگری یاد می کردند که باعث اش مسلمانان بودند
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
3
18
ما در همه زمینه ها باید انصاف را رعایت کنیم و این مقاله نیز جانب انصاف را گرفته .خیلی ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
3
18
شیر مادر حلالت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
18
16
انصاف بود که به کشتار هزاران اوکراینی نواحی دونتسک و لوهانسک توسط دولت کیف نیز اشاره میفرمودید، اگر آنها را آدم میدانید؟!
ناشناس
Germany
۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
3
18
عالی بود .... هزار آفرین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
12
20
نکته اساسی را فراموش کردی جناب محمدی. من با اغلب کلامت موافقم ولی مساله اوکراین و‌یمن بکلی متفاوت است. هرچند فجایع یمن دل انسان را می سوزاند اوکرابن نبز و من با همه حرفهای شما موافقم در ابن زمینه. ولی در اوکراین بحث دموکراسی هم‌هست یعنی در یمن یک طرف ماجرا اساسا غرب ستیز و دموکراسی ستیز است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
منظور شما از دموکراسی همین اصالت چشم آبی و موی بلوند است؟
کریم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
11
26
میدونم طبق معمول نشر نمیدین ولی میدونم یه مادر مرده پس از ثبت نظر اینجانب تو سیستم؛ حتما مطلبم رو خواهد خوند...
۱- هیچ انسانی نمیتونه ادعا کنه تفکرات نژادپرستانه نداره مگر پیامبر اسلام؛ برتری نژادی ریشه در امیال فطری انسان چون حب ذات داره.
۲- این دنیا مدینه منوره نیست؛ شما هم یکم واقع بین باشین. مگر تو این کشور نژادپرستی در تمام سطوح زندگی ما رخنه نکرده.
۳- بهتر است در انعکاس نظرات خبرنگاران غربی؛ پس و پیش اظهارات اونا؛ بافت جغرافیایی و مذهبی و سنتی اون ممالک به اصلاح اسلامی رو هم مد نظر قرار دهید. اینجا بحث تجاوز یک کشور بیگانه به یه کشور دیگر است.
ناشناس
Germany
۲۲:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
14
19
پرسش:
اگر کشورهای عضو ناتو و دولت اوکراین موافقت می کردند که اوکراین بی‌طرف بماند و عضو ناتو نشود و ناتو تا پشت مرزهای روسیه نیاید آیا روسیه به اوکراین حمله می کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
شاید شما یادتون رفته که روسیه با قلدری شبه جزیره کریمه رو اشغال کرده و باعث جداشدن دو ناحیه در شرق این کشور هم شده ( مشابه کاری که در مورد منطقه آبخازیا در گرجستان کرد).
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
بله. شما اظهارات پوتین را نگاه کنید. اصلا کشور و ملتی به نام اکراین را قبول ندارد.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
جهت اطلاع شما ، ناتو الان در استونی و لیتوانی هم مرز روسیه هست !
هموطن پرست باشیم ، وطن پرست هم هستیم
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
1
31
کسانی که به روس ها دل بسته اند به اندازه دلبستگان آمریکا ساده لوح هستند؛ تنها راه بقا در این دنیا، فقط و فقط قدرتمند شدن است و قدرت اصلی، همراهی مردم است و سپس توانایی های اقتصادی، نظامی، سیاسی، روابط خوب جهانی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
5
22
میدونید چرا واژه غربگرا داریم ولی شرق گرا نداریم؟ شاید بجای شرق گرا باید بگیم سنت گرا.
این دوگانگی در برخورد، نکته اش در همینه. مشکل در نژاد نیست. درابتدا مشکل عقیدتی هست.
جوامعی که کمتر تونستند خودشون رو با دنیای مدرن وفق بدند و درگیر سنت و تعصبات هستند، در دنیای غرب طرفداران کمتری دارند. خوب طبیعی هم هست!
شاید تو ذهن شما این باشه که با هم برابرند، ولی نیستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
23
10
غرب تنها علم یا ثروت یا هنر نیست غرب یک ایدولوژی است بنابر این در کشور ما یا کشورهای دیگه کسانی که متمایل به این ایدولوژی هستند غربگرا می‌نامند ولی روسیه دیگر اتحاد جماهیر شوروی کمونیستی نیست و ایدولوژی خاصی هم ندارد که کسی بخواهد روس گرا باشد . در شرایط حاضر با توجه به تحریم های غرب علیه ایران و روسیه بر طبق قاعده دشمن دشمن من دوست من است قرابت در دشمنی با آمریکا در هر دو کشور ایجاد شده که تابع شرایط و زمان است و ربطی به روی گرایی ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
1
5
کاملا عالی وبیانتان منصفانه ومنطبق با واقع بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
2
6
دورد بر شرفت آقای محمدی.
reza
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
2
7
ندارم هیچ قال و مقالی
جز آنکه گویم عالییییی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۱
1
7
هزاران بار احسنت
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟