۰۱ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۲۵۴۷۹
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۴-۱۱-۱۴۰۰
کد ۸۲۵۴۷۹
انتشار: ۱۱:۳۲ - ۱۴-۱۱-۱۴۰۰

دربارۀ دکترهایی که لیسانس هم زیادشان است

دربارۀ دکترهایی که لیسانس هم زیادشان است
پیشترها، مدرک دکتری در جامعۀ ایران برای خودش ارج و قربی داشت، اما حالا کسانی که از بیان چندجملۀ شسته‌رفته عاجزند "آقای دکتر" و "خانم دکتر" خطاب می‌شوند!

  عصر ایران؛ هومان دوراندیش - عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفته است: «آنقدر وضع علم در دانشگاه‌ها افت کرده که وحشتناک است... مواردی را داریم که در رشته‌های مختلف PHD گرفته‌اند، ولی سواد لیسانس را ندارد.»

  پیشترها، مدرک دکتری در جامعۀ ایران برای خودش ارج و قربی داشت، اما الان دست کم حدود یک دهه است که بسی افراد که نه می‌توانند سخن‌شان را با چند جملۀ شسته‌رفته بیان کنند، نه اطلاعات عمومی‌شان در حد افرادی است که در دهه‌های 50 و 60 خورشیدی مدرک تحصیلی‌شان دیپلم بود، مدرک دکتری دارند و این‌جا و آن‌جا "آقای دکتر" و "خانم دکتر" خطاب می‌شود.

  البته آقای خسروپناه در سخنانش تلاش کرده علت اصلی بی‌سوادی فارغ‌التحصیلان مدرک دکتری را تنبلی یا فقدان صلاحیت علمی استادان دانشگاه‌ها قلمداد کند.

   این حرف البته کاملا هم بیراه نیست، اما در اصل موضعی سیاسی است در حمایت از اخراج استادانی که ناهمسو با سیاست‌های رسمی ارزیابی می‌شوند. از قضا برخی از این استادان، جزو اساتید باسواد و فرهیختۀ دانشگاه‌های کشور هستند و اگر قرار باشد استادان بی‌سواد از دانشگاه‌ها اخراج شوند، خیل چشمگیر اساتید اصولگرای راه‌یافته به دانشگاه‌ها را نباید از نظر دور داشت!

  اما اگر بخواهیم کمی عمیق‌تر به مسئلۀ بی‌سوادی فارغ‌التحصیلان مدرک دکتری در ایران نظر کنیم، به نظر می‌رسد توسعۀ بی‌رویۀ نهاد دانشگاه در کشور علت اصلی این وضع بوده است. پس از انقلاب اسلامی، ابتدا دانشگاه آزاد در کنار دانشگاه‌های دولتی تاسیس شد و سپس دانشگاه‌های پیام نور و جامع علمی ‌کاربردی و چه و چه سر برآوردند و بسیاری از دانش‌آموزان متوسط یا ضعیف دبیرستان‌های گوناگون موفق شدند به عنوان دانشجو وارد این دانشگاه‌ها شوند.
دربارۀ دکترهایی که لیسانس هم زیادشان است

   وضعیت اکثر واحدهای دانشگاه آزاد در دهۀ 1360 مصداق بارز "فاجعۀ علمی" بود و این وضعیت دست کم تا اواسط دهۀ 1370 برقرار بود. به تدریج که کیفیت علمی دانشگاه آزاد به طور نسبی ارتقا یافت، یعنی از اواسط دهۀ 1370 تا اواسط دهۀ 1380، دولت اصولگرای احمدی‌نژاد در ادامۀ نزاع سیاسی با هاشمی رفسنجانی، دانشگاه پیام نور را چنان توسعه داد که رقیبی برای دانشگاه آزاد شود و بسیاری از متقاضیان تحصیل در دانشگاه، پیام نور را به جای دانشگاه آزاد انتخاب کنند.

  البته دانشگاه پیام نور در 1367 و دانشگاه جامع علمی کاربردی در 1370 تاسیس شده است.یعنی در همان دهۀ 60 هم مقامات کشور معتقد بودند علاوه بر دانشگاه آزادِ نوتاسیس، دانشگاه‌های دیگری هم باید به دانشگاه‌های بزرگ و دولتی کشور اضافه شوند. چنین رویکردی، البته دلایل تاریخی و ساختاری داشت. جامعۀ ایران تا قبل از انقلاب مشروطه، به قول داریوش شایگان، مخروبه‌ای بزرگ بود و تقریبا از همان دوران به تدریج کوشید تاسیس نهادهای علمی مدرن را جدی بگیرد.

   تاسیس دانشگاه تهران در زمان رضاشاه و سپس تاسیس دانشگاه‌های دیگر در دوران پهلوی دوم، تلاش برای کاستن از عقب‌ماندگی علمی و تاریخی ایران بود. چنین روندی قاعدتا در دوران پس از انقلاب هم باید دنبال می‌شد. اما جدا از این دلیل تاریخی، دلیلی ساختاری هم پس از انقلاب در سیاستگذاری حکومت در حوزۀ آموزش عالی موثر افتاد. رشد جمعیت ایران در طول دهۀ نخست انقلاب، مقامات دولتی را به این نتیجه رساند که دانشگاه‌های دولتی تاسیس شده در دوران پهلوی، جوابگوی نیاز جوانان روزافزون جامعه به تحصیلات دانشگاهی نیست.

   حکومت ایران در دوران پس از انقلاب، به دلیل اسلام‌گرایی‌اش، از سوی منتقدین داخلی و خارجی متهم به ارتجاع بود. تلاش برای رد این اتهام نیز به سهم خودش دلیلی برای توسعۀ شتابان دانشگاه‌های کشور بود. در سخنرانی مقامات گوناگون کشور، بارها مقایسه‌هایی از این دست مطرح شده است که در زمان شاه تعداد دانشجویان کشور فلان قدر بود، اما پس از انقلاب تعداد دانشجویان به مراتب بیشتر شد.و یا در زمان شاه درصد دانشجویان آن‌قدر بود و الان ببینید چقدر است! و یا بعد از انقلاب تعداد و درصد دختران دانشجو نسبت به قبل از انقلاب چندین و چند برابر شده است.

   در کنار لزوم توسعۀ دانشگاه‌ها برای جبران عقب‌ماندگی تاریخی جامعۀ ایران، میل به ترسیم چهره‌ای پیشرفته و مترقی از جامعۀ ایران در دوران پس از انقلاب، یکی از دلایل رشد بی‌رویۀ دانشگاه‌ها در سراسر کشور بود.

   در این میان، رشد جمعیت به عنوان عاملی ساختاری و کلان، در کنار رشد روحیۀ مدرک‌گرایی به عنوان عاملی فرهنگی و خرد، در مجموع دست به دست هم دادند تا مقامات کشور سیاست رشد بی‌رویۀ دانشگاه‌ها را دنبال کنند و مردم نیز فرزندانشان را راهی هر دانشگاهی سازند که ورود به آن میسر بود.

   در نتیجه، بسیاری از جوانانی که می‌توانستند با مدرک دیپلم مشغول شغلی آبرومندانه شوند، چهار سال از عمرشان را در دانشگاه‌ها سپری کردند. با لبریز شدن جامعه از افراد دارای مدرک لیسانس، به تدریج تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهیِ واجد مدرک فوق لیسانس افزایش یافت و این رشد سرطانیِ مدرک‌گرایی، عاقبت به مدرک دکتری نیز رسید.
دربارۀ دکترهایی که لیسانس هم زیادشان است   به همین دلیل، امروزه افراد بسیاری در ایران زندگی می‌کنند که مدرک دکتری دارند ولی سوادشان در حد مدرکشان نیست. این افراد اگر در معرض رشد سرطانیِ دانشگاه‌ها نبودند و وسوسۀ ورود به دانشگاه گریبانگیرشان نمی‌شد، می‌توانستند پس از اتمام دورۀ دبیرستان، با مدرک دیپلم مشغول بسی کارهای مفید شوند. از روزنامه‌نگاری گرفته تا مغازه‌داری و فروشندگی و رانندگی و استخدام در بانک‌ها و ادارات و فعالیت‌های هنری و ... .

   روحیۀ مدرک‌گرایی در جامعۀ ایران، صرفا در میان مردم رایج نبود بلکه نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی نیز حقوق کارمندان خودشان را متناسب با رشد مدرک تحصیلی آن‌ها ارتقا می‌دادند. هم از این رو بسیاری از کارمندان ادارات دولتی، در دانشگاه پیام نور – که عهده‌دار آموزش از راه دور بود – مشغول تحصیل شدند و مدرک پشت مدرک گرفتند!

   انبوه کارمندان دانشگاه آزاد هم معمولا در همان دانشگاه محل کارشان، مدرک لیسانس یا حتی فوق لیسانس می‌گرفتند تا حقوق ماهیانه‌شان افزایش یابد.

   این روند مدرک‌گرایی در میان کارمندان نهادهای نظامی جاری بود و موجب شد نظامیان بسیاری، که اطلاعاتشان عمدتا همان اطلاعات نظامی بود، در رشته‌هایی مدارک فوق لیسانس و دکتری بگیرند که به وضوح معلوم است در آن رشته‌ها دانش چندانی ندارند.

   این گونه شد که جامعۀ ایران لبریز شد از "دکترهای بی‌سواد". تازه در این شرح مختصر، فقط به پاره‌ای از علل این قصۀ مضحک و غمبار پرداختیم وگرنه مداقۀ بیشتر در علل پیدایش این همه "دکتر بی‌سواد" در ایران، شرحی می‌طلبد که نگارشش مثنوی هفتاد من کاغذ می‌شود و البته نیازمند یاری متخصصان این حوزه است.

   به هر حال جناب خسروپناه همۀ این عوامل ساختاری و تاریخی و سیاسی و فرهنگیِ منتهی به ظهور انبوه "دکترهای بی‌سواد" را نادیده گرفته و توپ را در زمین استادان دانشگاه‌ها انداخته است.

بسیاری از استادان دانشگاه‌ها، همان کسانی هستند که در دهه‌های 60 و 70 و 80 شمسی دانش‌آموز دبیرستان‌های این کشور بودند و عوامل متعددی آن‌ها را به دانشگاه‌هایی با سطح علمی پایین کشاند و سپس سوق شان داد به سمت تحصیلات تکمیلی و اخذ مدارک فوق لیسانس و دکتری. این استادان، خودشان معلول روندی بیمار هستند نه علت این روند.

   همچنین، جناب خسروپناه به فقدان انتشار مقالات علمی از سوی "استادان تنبل" اشاره کرده است. ولی کیست که نداند بسیاری از این مقالات دانشگاهی، که کثرت آن‌ها در دهه‌های 80 و 90 شمسی به‌مثابه نشانه‌ای از رشد علم در کشور معرفی می‌شد، فاقد اصالت علمی‌اند.

   بسیاری از این مقالات، برآمده از تحقیق و پژوهش علمی راستین نیستند و بیشتر به کار پر کردن روزمۀ اساتیدی می‌آیند که اگر درِ نهاد دانشگاه در این کشور این قدر گشوده نشده بود، محال بود بتوانند حتی یک لیسانس ساده از یکی از دانشگاه‌های دولتی معتبر ایران دریافت کنند.

_________________________________________

*امکان دانلود قانونی فیلم های سینمایی روز فراهم شد/ "قهرمان" اصغر فرهادی را اینجا ببینید

 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۸۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
6
82
مقاله خوبی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
چرا به قانون ممنوعیت اعزام دانشجو به خارج از کشور اشاره نکردید که همین قانون موجب گسترش دانشگاه آزاد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
Ph.D صحیح است.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
126
51
اصلاح طلب و اصول گرا نداره شما که مزد میگیری اینارو مینویسی اصول گرا رو فقط بی سواد میدونی درحالی که همه در سال گذشته دزدی بی ریشگی و بی سوادی اصلاحات چی های دوزاری رو دیدیم.
من اصلا خدای نکرده نمیگم اصول بی سواد نیست ها میگم شما بی سواد تر هم هستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
اصول گرا و اصلاح طلب دو سر یک تبر هستند که به جان ریشه این مملکت افتاده اند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
چرا اتفاقا اصولگرا و اصلاح طلب دارد !
چون که اصوگرایان به جهت اینکه نه توان علمی و نه بضاعت هوش کافی نداشتند و از طرفی همیشه در کشور اکثر پستها و مشاغل دولتی و غیر دولتی و خصولتی را داشته اند و مایه بسیار اندکی دارند برای خود مدرک سازی کرده اند. همین طرز نوشته شما وشمایان نشان می دهد چقدر از سواد وزانت علمی برخوردارید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
۱۸:۰۶، خواستم گوشیم رو از روی میز بردارم دیدم خیلی سنگین شده، تعجب کردم، توضیح شما رو راجع به وزانت آقا هومان خواندم متوجه علت سنگین شدن گوشیم شدم.
ناشناس
Turkey
۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
6
64
الحق و الانصاف درست فرمودید. درود بر استاد گرامی.
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
2
86
الان یه سری محدودی دکتر واقعی هستند... بقیه اکثرا پرسنل استخدامی هستن که حقوق بگیرن و بخاطر افزایش حقوق شون، دانشجوی پولی میشن و هی مدرک روی مدرک میذارن... البته این چیزیه که مسوولین ما خواستن و ساختن...
ناشناس
Germany
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
92
33
عزیزم قرار نیست کسی که دکترا میگره سخنران خوبی باشه یا اطلاعات عمومی بالایی داشته باشه. اون باید تو تخصص خودش ماهر باشه گلم.
هوشنگ شرقی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
6
89
جانا سخن از زبان ما می گویی ! راستی که مایه افسوس است . دخترم امسال وارد دانشگاه تهران شد و ما با هزاران افتخار خشنود از این بودیم که وارد مهد دیرینه علم شده است . همین ترم اول یکی استادان دروس عمومی که متولد دهه شصت است و معلوم نیست با کدام رانت به این موقعیت رسیده کتاب خودش را به دانشجویان معرفی کرد و همه را مجبور به خرید آن کرد ! و در نمره دادن و انداختن دانشجویان آن هم در یک درس عمومی چنان شهرتی به هم زده که عده زیادی از دانشجویان درسش را حذف کردند ! آیا این همان دانشگاهی است که دکتر بدیع الزمان فروزانفر و دکتر محمد جعفر محجوب نزدیک به هفتاد سال پیش در آن تدریس می کردند؟! جای آن است که خون موج زند در دل لعل !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
دختر من عاشق معماری بود . به عشق معماری دیپلم ریاضی گرفت و معماری در دانشگاه قبول شد . در عرض فقط دو سال دانشگاه عشق او را تبدیل به نفرت از هرچه درس و معماری است کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
2
45
کاملا درسته.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
13
49
من به عنوان یک فارغ التحصیل دانشگاه سراسری واقعا ازین موضوع خوشحالم. تو شرکت های مهندسی این پانشگاه آزادی ها( تکثرا و نه همشون) مرتبا زیرآب ما رو که می زدن دم مدیرا رو داستن. اصلا کار نمی کردن و فقط سیساست بازی و حقه بازی داستن. و چه بسا که جای مهندسان واقعی رو هم می گرفتن. چه EQ بالا و IQ پایینی هم داشتن! با حقه بازی بالا می رفتن! چه ظلمی در حق ما مهندسان شد. الان این زباله گردها ماهی ۴میایون میدن به شهرداری! اما حقوق مهندسان تازه کار این اندازه است!!!!
asd
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
51
سرپرست یک بخش در بهداری یکی از شهرستانها بعد از 15سال خدمت با مدرک فوق دیپلم تازه مدرک لیسانس بهداشت محیط گرفته . اگر بهش نگی مهندس اصلا جواب سلامت را نمیده !! شما حساب کن این شخص که نه معلوماتش در حد یک کارشناس واقعیه و نه شماره نظام مهندسی واقعی داره تفکرش اینه وای بحال امثال این فرد که به این روش مدرک دکتری گرفته اند !
تاریخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
11
21
با سواد بودن ارتباط مستقیمی با درجه علمی دارد چه بخواهیم و چه نخواهیم. مقایسه دیپلم نظام قدیم با یاسر مدارج علمی قیاس مع الفارغ بوده و بنایستی صورت پذیرد. حال اینکه دارنده آن مدرک علمی چقدر سواد دارد یک پرسش خاص است و ارتباط مستقیم به پارامترهای بسیار زیادی دارد که استاد تنها یک از چندین مهمات است.
البته نویسنده محترم به جان کلام اشاره کرد و هدف از این اشک های تمساح را کاملا معین کرده و مصداق این که حرف حساب جواب ندارد است.
پاسخ ها
asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
قیاس مع الفارق درست است نه قیاس مع الفارغ. اشتباه تایپی بوده انشالله!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
4
113
چرا از دکترهای دانشگاه امام صادق نمی گویند...؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
8
72
یکی از علل فاجعه مدرک گرایی خود دانشگاه آزاد است و شده کارخانه مونتاژ و پمپاژ افراد مدرک دار بی سواد به جامعه باید در دانشگاه آزاد و علمی کاربردی های بدرد نخور را بست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
استادان با مدرک کیلویی بیشتر جذب دانشگاه دولتی و شاهد و غیره شده اند الآن دیگه فرقی بین دولتی و آزاد نیست نسل جدید اساتید نود درصدشان بیسوادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
68
نمي دانم چرا اما ارج قرب همه چيز را پايين آوردن مثل مهندس ، سرهنگ ، دكتر و...... بنظرم اجاز ورود به هر ادمي داده شده و بدون زحمت و تلاش همه به آن درجه رساند كه لياقتش را نداشتند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
47
وقتی سیستم مدیریت علمی نباشد سونامی فساد پیش می آید کشور باید با مدیریت علمی اداره شود 10000000000000000000000000000000بار می گویم مدیریت علمی مدیریت علمی مدیریت علمی مدیریت علمی مدیریت علمی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
8
32
عصر ایران عزیز چند نکته تکمیلی هست که شاید برای بعضی از مخاطبین جالب باشد
1 دوره دکتری یک دوره استاد محور است بدین معنا که اگر شما یک استاد راهنمای قوی و مطرح داشته باشید مهم نیست که در کجا این کره خاکی درس میخوانید .
2 بعضی از قوی ترین اساتید دانشگاهی بنا به دلایلی در دانشگاههای متوسط استاد هستند. از جمله در رشته مهندسی عمران مرحوم زینکویچ که مهمترین شخصیت علمی در تخصص خودش بود در دانشگاه سوانزی استاد بود که تعدا ی از بهترین اساتید ایرانی زیر نظر ایشان دکتری گرفتند
3 دوره های تحصیلات تکمیلی در ایران شروعی بسیار قدرتمند داشتند. شما اگر سرنوشت فارغالتحصیلان دوره های نخست دکتری را پیگیری کنید خوهد دید که بسیاری از آنها در سطح جهانی مطرح هستند. از جمله مرحوم آشتیانی بنیانگذار سلولهای بنیادی در ایران
4 البته امروزه هم اساتید بسیار قوی در کشور داریم و هم دانشجوهای دکتری فوقالعاده قوی مشکل اما عمدتا در رشته های علوم انسانی است که در این رشته ها سیاسیون توانسته اند ضمن اشتغال در دهها شغل دکتری هم بگیرند!!! در رشته های مهندسی و علوم پایه منطقا این افراد نمیتوان توفیقی داشته باشند لذا فارغالتحصیلان این رشته ها هم موفقیت خوبی دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
4
38
ارتقا استادا رو وابسته کرده اند به نظر دانشجویان، آنها هم (عموما) استادا رو براساس نمره ارزشیابی میکنند
یکی از همکاران درخواست ارتقا داشت، امتیازات لازمه را هم داشت ولی چون نمره ارزیابی دانشجوییش بجای 18.5، 17.75 بود درخواستش رد شد
ایشان هم بیخیال حضور و غیاب شد، معدل کلاس رو هم 2نمره بالا برد و مشکل حل شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
2
66
استادی که استاد نباشد استاد نیست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
3
50
و ایشان فراموش کردند که آیین نامه های ارتقا اساتید را به تولید مقاله سوق داده اند و نه تدریس و تربیت دانشجو! شاید باورش سخت باشد ولی به عنوان یک عضو هیات علمی میگویم که در ایران تمام زحمات اساتید در کلاسها تا زمانی که مقالات در ژورنالهای با رتبه بالا نداشته باشید هیچ ارزشی ندارد و همین مساله باعث شده است که اکثر اساتید مجبور به تمرکز بر مقاله شوند و نه کلاس! در واقع دانشگاههای ما بیشتر پژوهشگاه شده اند تا محل تربیت متخصص برای نسل بعد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
5
38
من فرزندان دانشجوی دانشگاه تهران است میگه اصلا استادانمان پنجاه درصد سواد ندارند
و باند تشکیل دادند بهتر خودشان را وارد نکنند

بیشتر استادان به دانشجو تحمیل می‌شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
یادمون باشه ارزیاب کننده از ارزیاب شونده باید بالاتر باشد و منصف تا بتواند درست ارزیابی کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
اگر چیزی از علم در کشور باقی است، مدیون داشگاه های بزرگ و استخوان داری همچون دانشگاه تهران و سایر دانشگاه های دولتی قوی است.این ترم های اخیر به علت مجازی بودن کلاس ها کلا کیفیت تدریس و تحصیل پایین امده است، انشالله با اتمام کرونا شرایط رضایتمندی نودانشجویان هم افزایش خواهد یافت.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
38
17
مقاله جناب خسروپناه را مجددا خواندم و به عنوان یک دانشگاهی کاملا با ایشان موافقم به نظرم هیچ دیدگاه سیاسی نداشت و نقد عصرایران را منصفانه ندیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
29
مدرک گرایی در حدیه در کشور ما که خانواده‌های دارای فرزند ليسانس با خانواده‌های دارای فرزند دیپلم وصلت نمیکنند و کسر شانشون میاد!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
2
55
نوشته جالبی بود. متاسفانه همه چیز نابود شده. هر حوزه ای که فکر می کنی نابود شده است. اخلاق. دین. مذهب. آموزش عمومی . دانشگاه. نظامی. سیاستمدار.پزشک. استاد. و .....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
کی باید پاسخگو باشد؟!؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
30
در کشورهای پیشرفته اکثر دانش آموزان بعد از دیپلم میرن کالج و یک شغل عملی یاد میگیرن و جذب کار میشن اما متاسفانه در فرهنگ خانواده‌های ما ...
ناشناس
Germany
۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
29
مهمترین علت همان توسعه بی رویه دانشگاه ها به عنوان کارخانه های تولید مدرک و همین طور دست و دلبازی در اختصاص سهمیه ها (حتی تا 50 درصد ظرفیت) هست. دلایل دیگه , فرعی هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
29
بعضی اشخاص بخاطر رانت دارای شغل مدیریتی بالابا مدرک پائین هستند برای داشتن مدرک وعنوان دکترا به دانشگاه میروند ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
3
22
با کمال تاسف باید گفت فرمایشات آقای دکتر خسرو پناه صحیح است و افت کیفی آموزش و پژوهش در سیستم آموزش عالی که مربوط به امروز و دیروز و این جناح و آن جناح هم نیست واقعیتی تلخ و ملموس و البته عذاب آور است.سیستم آموزشی نیازمند سرمایه گذاری مالی و مهمتر از آن ارتباط علمی با همه دنیا فارغ از عالم سیاست است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
2
3
سیستم آموزشی و سواد اساتید و امکانات آموزشی دانشگاه اگر در سطح عالی باشند تعداد دانشجویان و طبقه اجتماعی آنها تاثیری در کیفیت مدرک آن دانشگاه نخواهد داشت ولی متاسفانه در این مطلب سعی شده نقش کیفیت آموزشی دانشگاه ها در بی سوادی فارغ التحصیلان کم رنگ شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
3
12
متاسفانه اساتید دانشگاه برای جبران کم کاری خودشون، دانشجو های ارشد رو اجبار میکنن که مقاله بده (حتی بخر!) که فقط اسم خود استاد داخلش باشه ، بلکه استاد عقب افتادگی علمی خودش رو جبران کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
17
هر سازمانی برا خودش دانشکده زده... الان دخانیات هم به کارمندای بی مدرک خودش مدرک میده.. دانشکده ی دخانی آدم تعجب میکنه
باز هم گلی به جمال پیام نور و آزاد!!!!
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
30
نویسنده ی محترم به عمد یا سهو دانشگاههای غیرانتفاعی رو کلا فراموش کردن!!!!
بنده سرپرست یکی از بخشهای مهندسی در یک شرکت نفت و گازی هستم اخیرا استخدامی داشتیم خیل عظیمی از فارغ التحصیلان دانشگاههای کمال و ممال و....... رزومه ارسال کرده بود..... متاسفانه حتی یک نفر از فارغ التحصیلان این مثلا دانشگاهها نتونستند یه معادله درجه 2 رو حل بکنند ان هم با مدرک فوق لیسانس مهندسی از مثلا دانشگاه غیرانتفاعی !!!!!!! باز هم گلی به جمال پیام نور و آزاد!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
11
وقتی تصمیم گیرندگان در حیطه علوم و مهندسی انتصابی باشند و نه بر اساس قابلیت علمی، نتیجه همین است. قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری.
حب الوطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
4
5
همکاری با سابقه کاری ۲۹ سال دارم که امسال پس از شرکت در ازمون دکترا ، با ....جزو پذیرفته شدگان مصاحبه علمی و در نهایت قبولی دانشگاه دولتی شد که رشته قبولیش ارتباطی با پست سازمانی نداشته و برلیل سن ۵۵ سال کنونی و درصورت اتمام تا۵۸ سالگی عملا یک سهمیه دکترا رو ار نسل جدید سوزونده .مشکل از هیات علمی دانشگاه هاست که همش رانت و شفارش بازی تو ذاتشونه چون خودشون هم با این روش این جابگاه رو اشغال کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
5
10
گفته می شود بسیاری از کارکنان دانشگاه بدون کنکور سر کلاس تحصیلات تکمیلی نشسته اند و فوق لیسانس و دکترا گرفته اند و عضو هیات علمی دانشگاه شده اند و ...
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
14
چرا نگفتید کمبود بودجه دانشگاه آزاد و عدم امکان پرداخت حقوق کارمندان و اساتید، دلیل اصلی توسعه بی رویه تحصیلات تکمیلی(ارشد و دکتری) ان است. الان فقط مونده روستاها پذیرش دکتری داشته باشند. البته مقصر اصلی وزارت علوم است که مجوز ها را صادر نموده است. بزرگترین خیانت به علم پولی کردن ان است که در ایران نیز اتفاق افتاده. از اون گذشته، چطور ممکنه مثلا لیسانس زبان انگلیسی بیاد ارشد کشاورزی بده و قبول هم بشه؟ اگر هدف پول باشه بله این کارها قابل انجام است. ازمونها هم فقط دکور هستند و در واقع هرکس ثبت نام میکند انتخاب میشود چون هدف درامدزایی است نه رشد علم. کجایی وزارت علوم؟دقیقا کجایی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
11
حرف شما دقیقا درست می باشد متا سفانه این تب مدرک گرایی در همه جا رخنه کرده است همه چیز دراین کشور نابود شده است چه علم چه اخلاق چه مذهب چه طبیعت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
5
4
سلام
در مورد چیزی که قابل مشاهده است آسمون ریسمون نبافید. نویسنده مقاله
اگر علاقه ای به زدن حرف معنی دار دارد باید تحقیقات میدانی مفصل بکند. آن هم 10- 20 آدم با تخصص های مختلف می خواهد که حد اقل یک سال مسایل را از نزدیک مشاهده و بررسی کنند. خوب ایشون هم باید ظرف 24 ساعت یک مقله تحویل می داده میشه این مقاله!!!!
اگر علاقه داشتید مسائل را از نزدیک مشاهده کنید اینجانب یک سال در خدمت شما خواهم بود تا نشانتان دهم که واقعا در دانشگاه چه می گذرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
9
وقتی جذب هیات علمی در دانشگاهها، تابع مقررات جذب نیست و دلبخواه و پارتی بازی است دانشجو چه بیاموزد؟ از کسی که خود نمی داند؟
ناشناس
Germany
۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
10
کاملا متین و مستدل مرقوم فرموده اید. مقصر اصلی خود مقامات و مدیران مملکتی هستند که برای اخذ مدرک سطح اموزسی را تنزل داده اند. در همه جای دنیا دوره دکترا دوره ای تمام وقت و سخت و همراه با تحقیق و تفحص است و چندین سال هم بطول میانجامد. ولی جای بسی تعجب است که مدیری که چندین شغل دارد و همزمان عضو هیئت مدیره چندین شرکت است چگونه میتواند همزمان دوره دکترا را تکمیل کند. اگر به پایان نامه ها و مقالات اقایات دقت بفرمایید همگی کپی و جعل و بی محتوا است. ولی متاسفانه در ایران هبچ مرجعی برای کنترل این خطاها وجود ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
10
ولع و طمع و یا عقده مدرک تحصیلی و اقامت در کشور خارجی (ولو جاهایی مثل گرجستان و ارمنستان و بلاروس و .....) مثل سرطان در ایران تبدیل به یک ورد و جادو از طریق تخیلات هپروتی شده!!!!
شاید زمان حافظ هم جامعه همینطور بوده که فرمود:
«نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت».....
دری به تخته خورد و ..... بقیه قضایا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
6
واقعیتی تلخ است
ناشناس
Germany
۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
4
12
کاملا موافقم. بنده از فارغ التحصیلان مهندسی قبل از انقلاب هستم.  انزمان اخذ مدرک مهندسی و دکترا مثل امروز کار آسانی نبود و عنوان مهندسی و دکترا هم ارج و منزلتی داشت. ولی متاسفانه بدلایلی که فرمودید امروزه  ابن عناوبن جعل و به عبارتی ضد ارزش شده.  بهمین دلیل اخیرا با دوستان عهد کرده ابم بهیجوجه از عنوان مهندسی و دکتری در مکاتبات و مرادوات روزمره استفاده نکنیم.
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
2
9
باید در همه رشته های مهندسی نظام مهندسی تشکیل شود، مهندسان را در همه رشته ها رتبه بندی کند و حداقل حقوق و دستمزد را بالا تعریف کند درست مثل نظام پزشکی، ارج و قرب مهندسی زیر سوال رفته و مهندسان توانمند هم علاقه ای به کار طراحی نشان نمیدهند چون میبینند حقوقشان با بقیه کارمندها و رشته های غیر تخصصی تفاوتی ندارد. تبعات آن کاهش تولید و نواوری در صنعت است که میشود دید. حتی شرکتهای بزرگ هم به مهندسان بها نمیدهند و وقتی حقوق و مزایای آنها زیاد شد به علت زیاد بودن بیکاران به راحتی جایگزین میکنند. مهندسان خوب ما یکی یکی میروند خارج، حتی آنها که علاقه زیادی به در ایران ماندن داشتند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
26
چرا آقای خسروپناه هم صنفی های خودش را نمی گوید که اکثراً حجت الاسلام دکتر شده اند؟
استاد دانشگاه
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
12
مقدمه اخراج استادان خواهد بود، بهانه خوبی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
10
یاد فیلم کلاه قرمزی افتادم

دکتر قرمزی اتاق عمل...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
21
خود آقای خسروپناه خیلی باسواده؟
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
9
9
با سلام
مخالفم!
اول میزان سواد در دانشگاه ها تغییر آنچنانی نکرده بلکه میزان سواد جامعه بیشتر شده و نگاهشان به واژه دکتر و ... تغییر کرده است.
دوم نگاهی به اساتید 40 سال قبل بیندازید و با آنها صحبت کنید در دانشگاه بنده (دانشگاه تهران) با اطمینان کامل میگویم بسیاری از اساتید کمتر از دانشجویانشان سواد دارند چون در زمان آنها میزان دسترسی به علم کمتر بود الان دانشجویان علم گسترده تری دارند و در تخصص خودشان از استاد جلو تر هستند.
کیست که نداند اساتید راهنما دانشگاه فقط نام خودشان را بر تحقیق میزنن و باقی آن به عهده دانشجو ست (نه تماما)
هر حرف انتقادی قشنگ نیست عصر ایران جان . البته شاید به مذاق خوانندگان خوش ِآید.
یکی از اساتید ما خودش اعتراف میکرد ما به اندازه شما دسترسی به علم نداشتیم و درنتیجه تخصص به اندازه شما در موضوع خودمان نداشتیم.

چکیده: دانشجویان دکتری الان بی سواد نیستند (غیر پولی) جامعه رشد داشته و جامعه نیازش چیز دیگری است !
ناشناس
Austria
۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
5
3
بنده متولدوساکن تهران (دردهه 50) در ابتدای دهه 70 دانشجوی خواجه نصیر طوسی(بالاتراز میدان ونک-سرمیرداماد) بودم وآنموقع کیفیت به نسبت خوب بود.(رتبه کنکورمن زیر1600 بود)حتی دانشجوهای شهرستانی مستقردرخوابگاه هم خوب بودند.چون ما با کتاب سروکار داشتیم وشبکه های اجتماعی ومجازی مثل امروز نبود.البته بدلایل خانوادگی به لیسانس اکتفاکردم وادامه ندادم.خواهرزاده من که سال بعد قراراست درکنکور شرکت کند گاهی می پرسد دایی شما چکار کردید؟وبه قول خودش بنده خیلی خفن بودم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
2
7
سلام
متاسافنه آنچه که معاون دانشگاه ازاد گفته اند صحیح است و البته باید عرض کنم که در بعضی رشته های دانشگاه آزاد تعداد دانشجوی دکتری از تعداد دانشجوی فوق لیسانس هم بیشتر هست، زیرا برای تامین هزینه اقدام به پذیریش دانشجو می کنند. البته بسیاری از اساتید دانشگاه ازاد که درجه دانشیاری هم دارند حداقل دانش و علم لازم را برای تدریس در مقطع دکتری ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
15
حرفهای ایشان در نقد دانشگاه درست. ولی به نظرم ایشان بهتر است نقدی هم به کیفیت و کمیت هم مسلکان و هم لباسانشان در حوزه نیز داشته باشند که حرفهایشان شائبه یکجانبه نگری نداشته باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
15
خدا به داد مردم برسه. یکی از آشنایان با رانت پسرش را که دامپزشکی قبول شد منتقل کرد برای رشته پزشکی و شازده پسر بعد از 10 سال هنوز از پزشکی عمومی فارغ التحصیل نشده است.
واقعاً که مایه تأسف است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
1
5
اینو خیلی پسندیدم " خیل چشمگیر اساتید اصولگرای راه‌یافته به دانشگاه‌ها را نباید از نظر دور داشت! "
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
0
4
بسیار بسیار عالی توضبح دادید جیب مردم رو زدن و کاغذ پاره تحویل ملت دادن اگه میرفتن دنبال کاسبی وضعشون بهتر بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
6
9
من هم دانشگاه آزاد درس میدم و هم دانشگاه دولتی. در دهه ۹۰ آنقدر دانشجویان بعضی از دانشگاههای دولتی بی سواد شده اند که باید گفت صد رحمت به دانشجویان دانشگاه آزاد. بخصوص در دهه ۹۰ خیلی از دانشجویان که به راحتی می توانستند در دانشگاههای دولتی پذیرفته شوند به دلیل ترجیح دادن آموزش در شهر خودشان و یا تحصیل در رشته دلخواهشان دانشگاه آزاد را انتخاب می کنند.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۵
5
5
متاسفانه هزینه پژوهانه ای که دانشگاه به پایان نامه ها اختصاص میده رو مستقیم به حساب اساتید میفرستن. بعدشم دانشجو رو با یکسری داده سازی و سمبل سازی فارغ التحصیل میکنن در حالی که کمتر از نصف اون پول رو خرج اون طرح مثلا تحقیقاتی نکردن. اینم از مقالات و پایان نامه هامون که شدن فقط رزومه پر کن اساتید و پول بی زبونی که هاپولی شد....
مردی در فارس همسر سابق خود را کشت مسی یا رونالدو؟ پاسخ رودری به این سوال جنجالی رقابت برای جذب آنچلوتی؛ برزیل یا رئال مادرید؟ سکوت عجیب مهدی تاج درباره کسر هزینه دادرسی بیرانوند از پاداش‌هایش عملکرد خیره‌کننده یوکرش؛ بهتر از هالند! بکام به دنبال مربی رویایی برای اینترمیامی؛ ژاوی، زیدان یا آنری؟ آیا مبارزه تایسون-پل یک نمایش ساختگی بود؟ فیبا به ایران حق داد: بازی با قزاقستان در تهران برگزار می‌شود حکم بازداشت نتانیاهو در لاهه صادر شد معیدفر: دستیابی به وفاق ، خیال است / افراد با حجاب متفاوت در مترو یا خیابان به هم احترام می گذارند / حاکمیت مانع تعامل آزادانه افراد و گروه ها می شود ترکیب پرسپولیس برای دیدار با مس سونگون مشخص شد روسیه؛ شلیک موشک قاره‌پیما به اوکراین برای اولین بار مهران مدیری در جشنواره دریای سرخ عربستان ؛ چه سیاستی پشت این انتخاب است؟ واریز یارانه تا امشب / تامین منابع ربطی به سازمان هدفمندی ندارد / تکمیلی: یارانه واریز شد ‎ همراهان رییس جمهور در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان به سیستان و بلوچستان چه کسانی بود؟