۱۹ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۹ آبان ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۶
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۹۰۰۷۷
تعداد نظرات: ۱۰۸ نظر
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۸ - ۳۱-۰۳-۱۴۰۰
کد ۷۹۰۰۷۷
انتشار: ۰۰:۰۸ - ۳۱-۰۳-۱۴۰۰

نادر شاه افشار؛ ناپلئون ایران را چقدر می‌شناسیم؟

آیا آن قدر که در فرانسه و غرب دربارۀ ناپلئون می گویند و می نویسند ما هم به نادر پرداخته‌ایم؟ برای دمیدن روح ملی به جوانان، تیم ملی فوتبال و پخش مکرر سرودهای میهنی در روزهای انتخابات کفایت می‌کند یا نادرشاه را هم باید بشناسند؟

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- سالگرد قتل نادر‌شاه افشار پادشاه جهان‌گشای ایران (نه در اسطوره‌های شاهنامه یا ایرانِ پیشا اسلام که همین 274 سال پیش)، بهانه‌ای است تا به برخی از ویژگی‌های او اشاره شود؛ هم او که به سبب فتوحات و یک‌پارچه سازی ایران و دفع بیگانگان (از روس و عثمانی تا مهاجمان افغان) و به رغم استبداد خشن در سال‌های پایانی عمر محبوب ایرانیان است و اگرنه محبوب که از او با افتخار یاد می‌شود. بیشتر نزد نسل‌های قبل‌تر البته چون آموزش و پرورش و صدا و سیما دغدغه‌های دیگری دارند و دبستانی و دبیرستانی و حتی دانشگاهی ما چندان دربارۀ نادر نخوانده و نشنیده و نمی‌دانند و حتی در این همه سال با کتاب «جهان‌گشای نادری» میرزا مهدی استرآبادی آشنا نمی‌شوند.

  در این که قتل نادر در اواخر خرداد سال ۱۱۲۶ رخ داده اتفاق نظر وجود دارد و تردیدی نیست ولی بر سر این که 20 خرداد بوده یا 28 یا 30 یا 31 اختلافاتی دیده می‌شود. این فاصلۀ 12 روزه هم مشکلی برای مرور بر 12 سال سلطنت با اقتدار و موفقیت او ایجاد نمی‌کند. همین که آن همه اتفاق تنها در 12 سال رخ داده از نادرقلی که بعدتر نادرشاه شد شخصیت متفاوتی می‌سازد.

  اگرچه نادر تنها 12 سال سلطنت کرد و در 58 یا 59 سالگی کشته شد اما بسیار پرآوازه است و بخشی از این اشتهار به خاطر لقب «ناپلئون شرق» است. برخی از وجوه شخصیت و کارنامۀ نادر را در بضاعت یک نوشتۀ رسانه‌ای و نه رسالۀ تحقیقی دانشگاهی می‌توان این گونه مرور کرد:

نادر شاه افشار؛ ناپلئون ایران را چقدر می‌شناسیم؟

  1. ناپلئون شرق؛ مشخص نیست چه کسی این لقب را به او داده و اشارات ناپلئون به نادر شاه در نامه به فتحعلیشاه قاجار تا چه حد اصالت دارد اما می‌توان گفت که پس از اسلام چنین فتوحاتی نداشته‌ایم و با فرماندهی او بود که افغان‌ها، روس‌ها و عثمانی‌ها از شرق و غرب و شمال ایران رانده شدند و زندگی او هم به ناپلئون بناپارت شباهت‌هایی دارد. برخی البته از این نظر با تشبیه به ناپلئون مخالف‌اند که نادر مقدم بر او بوده و ناپلئون را نادر فرنگی می‌دانند نه نادر را ناپلئون ایرانی!

  2. هند؛ اگرچه نام نادر شاه در ایران بلند است اما اگر در هند از شما خواستند نام یک شخصیت بزرگ و تاریخی ایران را بر زبان بیاورید یادتان باشد دور نادرشاه را قلم بکشید!

  چرا که به هند یورش برد هر چند در توجیه گفته می‌شود سه بار به‌ هند اخطار کرده بود 800 افسر اشرف افغان را که در قتل عام مردم ایران نقش داشتند به ایران تحویل دهد و چون این کار را نکردند دستور حمله به هند را داد و متجاوزان را در بازار دهلی به دار آویختند و بازگشتند البته در هند نماندند و حکومت محمد گورکانی را هم به او بخشید. نادر به دنبال زمین نبود و مشخصا در هند در پی قدرت نمایی بود و البته غنیمت آن هم بیشتر برای لشگریان خود.

   از حمله به هند دو هدف مشخص داشت: اول گوش‌مالی متجاوزان و دوم غنیمت گرفتن. اولی را اعلام و دومی را اِعمال کرد. به فرماندهان و سربازان وعده داد هر چه از هند بیاورید نصانصف تقسیم خواهد شد. نیمی از آنِ خودتان و نیم دیگر برای حکومت و آن نصف اول به تساوی بین فاتحان تقسم شد. نه آن که به امرا بیشتر و سربازان کمتر. پس این سخن گزاف نیست که خیلی‌ها با انگیزه‌های مادی و به قصد کسب غنیمت، به هند یورش بردند.

  (یک وجه تشابه دیگر ناپلئون و نادر همین است که در جنگی به طعنه به او گفتند سربازان تو برای پول می‌جنگند و سربازان ما برای شرف و ناپلئون پاسخ داد: بله، آدمی برای آنچه ندارد می‌جنگد!)

   انصاف این است که یادآوری شود: هر قدر نادر برای ایرانی‌ها مثبت است برای همسایۀ دیروز ما هند منفی است و در حافظه‌شان، تلخ نشسته چندان که به نادرشاه به چشم کسی که اموال نیاکان آنان را تصاحب کرده می‌نگرند و به اخطارهای قبلی او کار ندارند.

  3. زنبورک؛ در برخی کتاب‌ها آمده که یکی از ادوات مشهور نظامی در لشگر نادرشاه «زنبورک» بود که شاید بتوان با معیارهای آن زمان به تانک های امروزی تشبیه کرد! این هم نباشد قطعا نقش مهمی در پیروزی سپاهیان او ایفا کرد.

  4. دکتر رضا شعبانی؛ در میان مورخان و تاریخ‌پژوهان ایرانی هیچ کس به اندازۀ دکتر رضا شعبانی دربارۀ نادر پژوهش نکرده و ننوشته است و گزاف نیست اگر گفته شود نادرشناس‌ترین تاریخ‌پژوه ایران است که عمر خود را صرف او کرده و می توان به او لقب «نادرپژوه» داد.  او اما همواره افسوس می‌خورد که فرانسویان انبوهی از کتاب‌ها را دربارۀ ناپلئون نوشته‌اند و نادر در ایران به قدر کافی شناسانده نشده است. شوربختانه خود دکتر شعبانی هم در ده بیست سال اخیر آن قدر در حال گشایش رشتۀ تاریخ در شعب مختلف دانشگاه آزاد و تحویل فارغ‌التحصیل رشتۀ تاریخ به جامعه بوده که کمتر فرصت یافته مانند دوران جوانی و میان‌سالی، دربارۀ نادرشاه نکات تازه‌ای کشف و منعکس کند. با این حال به اعتقاد او:

  «نادر قلی، فرزند امام‌قلی بیک، پوستین‌دوز خراسانی در زمره شجاعانی است که در بحبوبۀ آشفتگی‌های پردامنه‌ای که کشور را در بر گرفته بود و در پی از‌هم گسیختگی‌های داخلی مُلک، هجوم‌های دشمنان خارجی نیز مضاعف شده و اوضاعی سخت مغشوش و مشوّش و نا به سامان پدید آورده بود برای نجات وطن قیام کرد و با یارگیری از جان نثاری‌های دیگر فرزندان خلف ایران، طی مدتی کوتاه بر همۀ طغیان‌های درون مرزی و مشکلات بیرونی غلبه یافت. 

  کار تدابیر درست او در تهییج نیروهای مردمی به جایی رسید که  طی مدتی قریب به ده سال (1148 – 1138) مزرهای اولیۀ کشور را به عهد صفویه باز گردانید و سپس در خلال دوران سلطنتی کم‌دوام (1160 – 1148) همۀ همسایگان مخل و آسیب‌آفرین را بر سر جای‌شان نشانید. بخش‌های مهمّی از فلات ایران را که به واسطۀ اهمال کاری و سوء‌تدبیر حکومت‌های پیشین از پیکرۀ اصلی منتزع می‌نمودند، همانند درّه‌های سند و پنجاب، تا اقصای خاک کشمیر، مناطق آریایی‌نشین غربِ هندوکش و پامیر تا ترکستان شرقی، یعنی همۀ آن چه که ماوراءالنهر تاریخی و خراسان بزرگ را تا استپ‌های آسیای مرکزی تشکیل می‌دهد و نیز داغستان و سرزمین لزگی‌های دلیر را تا آن سوی جبال بلند قفقاز به خاک وطن منضم ساخت. وسعتی که ایرانِ پس از اسلام بدان مشهور مانده است.»

  5. نادر و اخوان؛ شعر مشهور و ضرب‌المثل شدۀ اخوان ثالث (نادری پیدا نخواهد شد/ کاشکی اسکندری پیدا شود) از تکان‌دهنده ترین جلوه‌های یأس در اشعار فارسی (در فضای پس از کودتای 28 مرداد 1332) است و کار به جایی می‌رسد شاعری که تخلص «امید» داشت از فرط نومیدی سرود:

هر که آمد بار خود را بست و رفت
ما همان بد بخت و خوار و بی‌نصیب

ز آن چه حاصل ، جز دروغ و جز دروغ؟
زین چه حاصل ، جز فریب و جز فریب‌؟

باز می گویند‌: فردای دگر
صبر کن تا دیگری پیدا شود

"نادر"ی پیدا نخواهد شد ، امید
کاشکی، "اسکندر"ی پیدا شود

  البته بعدتر نام شعر را از «نادر یا اسکندر» به « کاوه یا اسکندر» تغییر داد و در بیت آخر هم به جای «نادری پیدا نخواهد شد» نوشت: "کاوه‌"ای پیدا نخواهد شد.

  6. داروخانۀ نادرشاه؛ به جز دکتر رضا شعبانی که شیفتۀ نادرشاه بود و هست و عموی مرحوم خودم که نه اهل تاریخ که اهل بازار و کسب و کار و حساب و کتاب اما عاشق شخصیت نادر بود که مدام به توسعه می‌اندیشید و یک جا نمی‌نشست، یک والۀ دیگر نادرشاه را هم می‌شناسم: صاحب داروخانۀ نادرشاه در خیابان نادرشاه سابق تهران (میرزای شیرازی) که هیچ گاه حاضر نشد نام داروخانه را به تبع تغییر نام خیابان، از نادرشاه به میرزای شیرازی تغییر دهد!

   
  7. کتاب؛ با این که نادر شخصیتی نظامی بود اما دربارۀ او گفته می‌شود بسیار کتاب‌دوست بوده است. رضا شعبانی دربارۀ این وجه از شخصیت نادر می‌نویسد: «مردی که ظاهراً هیچ‌گاه به مکتب نرفته و درسی نخوانده بود به مردم و میهن خود سخت علاقه داشت. او تاریخ می‌دانست و به دقایقی از آن‌ها، خاصّه آن‌ها که شاهنامه فردوسی طوسی علیه‌الرحمه روایت کرده بود، بسیار آشنا بود.

  به مصائب سهمگین تاریخِ وطن و از جمله فاجعۀ مهیب هجوم مغول وقوفی کامل داشت. از داستان‌های کهنِ حیاتِ ملّت خود و بن‌مایه‌های زندگی سرفراز مردمی که سنگینی کوله‌بار هزاره‌ها را بر دوش می‌کشیدند، آگاهی یافته بود و در جای‌جای سخنانی که به نقل معاصران از وی باقی مانده است، بدان‌ها اشاره و استناد می‌کرد و هم بدان‌ها تفاخر می‌ورزید.»

  8. تأیید ریش‌سپیدان؛ با این که به ضرب زور و سلاح می‌توانست حکومت کند اما قریب 300 سال پیش بزرگان و شمایخ و رؤسای قبایل را در دشت مغان گرد آورد و آنان بودند که نادر را بر تخت سلطنت نشاندند. کاری که هیچ پادشاه دیگر نکرده بود.نادر شاه افشار؛ ناپلئون ایران را چقدر می‌شناسیم؟

  9. کیش شخصیت؛ با این همه نادر هم به کیش شخصیت دچار شد و رو به استبداد آورد و حتی فرزندان خود را کور کرد و از چشم خیلی‌ها افتاد و جان بر سر همین رویکرد گذاشت تا سرانجام به دست نگهبانان و محافظان خود کشته شد چرا که بیم داشتند صبح روز بعد سراغ آنان بیاید.

  «لارنس لاکهارت» مورخ انگلیسی‌ می‌نویسد:

  «نادر در ماه‌های پایانی عمر در اوج خشونت حکومت می‌کرد و به دلایلی چند به تمامی سردارانش سوءظن داشت. شبی رییس آنان را احضار کرد و چنین گفت: من از نگهبانان خود راضی نیستم ولی از وفا و دلیری شما آگاهم. حکم می‌کنم فردا صبح همه آنان را توقیف و زنجیر کنید و اگر کسی مقاومت کرد به او رحم نکنید. حیات من در خطر است و برای حفظ جان فقط به شما اعتماد دارم. نوکری گرجی شنید و این موضوع را به اطلاع سرداران نادر رساند و مصمم شدند تا دیر نشده، نادر را از میان بردارند. پاسی از شب گذشته به خیمۀ چوکی، دختر محمدحسن‌خان قاجار رفتند که نادر آن شب در سراپرده او بود. نادر اما پر ابهت بود و ترس بر آنان چنان غلبه کرد که جرات ورود به خیمه را نیافتند. تنها محمدخان قاجار، صالح‌خان و یکی دیگر وارد شدند و چوکی تا متوجه شد نادر را بیدار کرد.

  نادر خشم‌ناک از جای برخاست و شمشیر کشید. پایش اما به ریسمان چادر گیر کرد و نقش بر زمین شد. تا خواست برخیزد، صالح خان ضربتی وارد آورد و یک دست او را قطع کرد. سپس محمد‌خان قاجار سر نادر‌شاه را از تن جدا ساخت.»

  10. شیعه بود یا سُنی؛ دربارۀ مذهب او هم نشانه‌های روشنی در دست نیست. برخی در ادامۀ سنت صفویه در شیعه بودن او تردید ندارند اما اگر هم بود تظاهری نداشت. با این حال اگر هم شیعه نبود ضد شیعه هم نبود اما به تعبیر امروز بیشتر ملی بود تا مذهبی و جنبه‌های هویتی و ملی تشیع برای او مهم بود تا مذهبی. به روحانیون هم بر خلاف صفویه مجال دخالت نمی‌داد ولی به بارگاه امام هشتم به عنوان نمادی از اسلام در ایران که ایرانیان را از اعراب و عثمانی متمایز می‌ساخت، توجه نشان می‌داد. در این اما شکی نیست که اولویت برای او سرزمین ایران بود و تساهل مذهبی او قابل انکار نیست.

  زادۀ درگز و مقتول در قوچان در مشهد به خاک سپرده شد و  سه قرن بعد در سال ۱۳۴۲ خورشیدی آرامگاه او در مجموعه‌ای به نام باغ‌موزه نادری وبا طرح و هنر هوشنگ سیحون ساخته شد. مجموعه‌ای که موزۀ سلاح هم برای آن در نظر گرفته شده است.نادر شاه افشار؛ ناپلئون ایران را چقدر می‌شناسیم؟

  انگیزه اصلی این نوشته جدای 10 نکتۀ بالا طرح این پرسش است که آیا آن قدر که در مدارس و آموزشگاه ها و رسانه های فرانسه و غرب دربارۀ ناپلئون می‌گویند و می‌نویسند ما هم به نادر پرداخته‌ایم؟ آیا برای دمیدن روح ملی به نسل جوان توجه به تیم ملی فوتبال و پخش مکرر سرودهای میهنی در روزهای منتهی به انتخابات کفایت می‌کند یا ایران و ایرانی نادرشاه را هم باید بشناسد؟ خاصه این که دو وجه دارد و نشان می دهد کشورگشایی کافی نیست و استبداد و خودرأیی چگونه کار دست او داد. شاید اگر مانند خیابان کریم‌خان نام خیابان نادرشاه هم ولو با حذف شاه آن حفظ می‌شد بیش از این دربارۀ نادر می‌دانستند/ می‌دانستیم.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۸
در انتظار بررسی: ۸۳
غیر قابل انتشار: ۳۷
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
7
113
سر شب به سر قصد تاراج داشت
سحرگه نه تن سر، نه سر تاج داشت
به یک گردش چرخ نیلوفری
نه نادر به جا ماند و نه نادری
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
آقای خدیر عزیز
کاش به این نکته هم اشاره می کردید که نادر در زمانه ای قیام کرد که 7 سال قبلترش اشرف افغان با فتح اصفهان غرور ایران و ایرانی را خدشه دار کرد.
یک پادشاه به نام شاه سلطان حسین ، مملکت را به حضیض ذلت برد و در همان دهه فردی به نام نادر با گرد هم آوردن همان مردم ، ایران را به اوج اقتدار برد.
و اینجاست که نقش فرماندهی نمود پیدا می کند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
خوبه درشعرگفته شده؛گردش روزگار!!! اگه نادرشاه نبود،همین سرزمین ما نصف این هم نبود-همانند بعضی ازحکومتها که وادادند-تکه پاره ترازاین میشد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
منظورت زندیه بودند که فقط چند استان جنوبی جزو ایران بود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
5
64
از قدیمی های لرستان نقل میکنند، چون سردارن نادر موقع کور کردن چشمان پسرش جلوی او را نگرفتند، از آنها عصبانی شد،
اون قدیمی ها هم از لرستانی هایی که توی سپاه ناصر بودند نقل کردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
247
23
از ننگ های ابدی تاریخ کشور ما یکی همین نادر است: مردی که چشم های پسرش را از هول پادشاهی کور کرد؛ اما می بینید هرگز برایش ننگ محسوب نمی کنند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
چند سال آخر عمر دچار جنون قدرت شده بود. قبلش این جوری نبود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
کتاب اقتدار گرایی عهد قاجار با نویسندگی دکتر محمود سریع القلم رو بخون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
کاش کمی مطالعه میداشتی! فقط آوازه کورکردن پسرش راشنیدی-آن هم نه بامطالعه.اتفاقا نه تنها ننگ نیست،لازم است درجاهایی بهش افتخارهم بکنیم.ایران امروزما-باهمین وسعت مدیون امثال نادر است.
ناشناس
| Canada |
۰۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
این اطرافیانش بودند که او را به رضا قلی میرزا بدبین کردند. نادر واقعا ناجی ایران بود و حیف که به دسیسه اطرافیان گرفتار آمد مگر نه فرزندش نادر دوم ما بود
روان نادر شاه شاد باد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
2
49
جد بزرگ خاندان ذوالفقاری زنجان که ذوالفقار خان افشار نام داشته از سرداران و بزرگان ارتش نادر بوده و یکی از سردارانی است که در قتل نادر و تقسیم گنج نادری مشارکت داشته است. هم اکنون خانه نواده های وی به موزه مردان نمکی در شهر زنجان تبدیل شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
5
75
بند اول رو که خوندم منقلب شدم.
کاش باشید و بیشتر از این مطالب (و دسته مطالب جرعه ای از ... بنویسید).
کل عصر ایران یه طرف، مطالبی که جناب آقای خدیر (در حوزه های غیر سیاسی و خیلی مرتبط به روز) می نویسند یه طرف!
پ.ن: البته در همون مطالب مرتبط به روز هم البته اشارات زیبایی همیشه وجود داره که آدم یاد میگیره و میتونه جا های دیگه هم به کار ببره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
121
15
هر خونریزی در تاریخ ایران برای اسطوره بودن کافیست ملی گرا باشد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
به گفته نیست-چون هرکسی به مذاق خودش تفسیرمیکند.تاریخ بعدها خودش نشانگردرستی واشتباه خواهدبود.امروزه کارهای نادر را می توان به راحتی قضاوت کرد! اما درزمان خودش،به سختی میشد درستی وراستی راتشخیص داد!اقتضای تاریخ همین است.گذرزمان حلال تاریخ است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
اکثر کسانی که خونریزی و جهانگشایی کردند برای خودشان بوده
امروز ما باید بپرستیمش و اون خونریز و جلاد به هر کشوری تعلق دارد امروز جزو اثار ملیش هست و کوچکترین نقد او با تکفیر شعبون بی مخ ها آن کشور همراه است
در این بین هیتلر بد شانس تاریخ بود
ناشناس
| Canada |
۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
عزیزم مملکتمان را حفظ کرده از نابودی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
102
18
سپاس، امروز شهید چمران فراموش نشود. نگذاری آخر وقت مثل مرحوم دکتر شریعتی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
14
109
درود بر نادرشاه واقعا که مردم قدرنشناسی هستیم
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
4
56
ممنونم از مقالات بسیار پر مفهوم و آموزنده عصرایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
8
79
در این که نادر مردی بسیار بزرگ در تاریخ ایران زمین است شکی نیست ( چه واژه شاه جلوی اسم او باشد چه نباشد)
چو اگر او نمی بود الان ایران کنونی نبود که دوستان که نظر دادند راجع به او نظری بدهند انهم نظر .....
مردمانی که تاریخ نمی دانند از غافله پیشرفت جا می مانند
گویا بودن این موضوع فاصله ما با فرانسه است .....
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
قافله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
5
77
تصوير انتخاب شده از نادرشاه بسيار عالي بود. جديت، شكوه، عظمت و... نادر در نقاشي به زيبايي كشيده شده است.ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
4
40
سلام و خسته نباشید ای کاش این رو هم مستند و بصورت ویدئو ارائه میدادید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
41
59
همه چیز گفتید ولی به اصالت ترکی او اشاره نکردید. نگفتید که صفویان ایل افشار را از آذربایجان به خراسان کوج داد تا سدی در مقابل ازبکها باشند. بی دلیل نبود که او تاج شاهی را در دشت مغان بر سر نهاد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
این جماعت از اصالت ترکی همه اسطوره ها بیم دارند! یواش یواش منکر ترک بودن صفوی ها شدند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
ناشناس 11:32 عزیز، این اساطیر از صفویه گرفته تا نادر، ترک "ایرانی" بودند و مثل برخی از پان ترک ها نبودند که در آغوش عثمانی جماعت غش کنند.اگر به این رسیدی که "ایرانی" بودن فارغ از هرگونه قومیت، ارجحیت دارد آن وقت یک چیز.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
یعنی کل متن داره بحث ایرانی بودن و ارجحیت ایران رو بر همه چیز جار میزنه و ذهن کوچک شما رفت سمت قوم گرایی
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
نادر از طایفه کرمانج بود حالا به ترک ها نسبت نده اگه خواستین روستا مادری پدری نادر وجای که بدنیا اومده بهتون نشون میدم هی حالا بگین نادر ترک بوده لر ها هم میگن لر بوده نادر از زیر مجموع طایفه زعفرانلو کرمانج هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
ازاین همه مسایل-ترکی بودنش باعث افتخاربایدباشد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
29
8
من همیشه نادر شاه افشار را به عنوان یه پادشاهی که غرور ایرانی ها رو دوباره بهشون برگردوند دوست داشتم و زوایای تاریک شخصیت نادر را کمتر بهش فکر می کنم متاسفانه این قلم آقای خدیر مطالب تاریخی رو هم طوری سیاسی نگارش میکنه که اصل مطلب هم زیر سوال بره الان این متن تعریف نادر شاه بود یا تقبیه اون .ضمنا کسی رو به بعد از خودش مثال نمی زنند اگرهم قراربود باید ناپلئون رو به نادرشاه مثال میزدن نه برعکس .توی بند هشت هم شمایخ نمیدونم چه معنی میده احتمالا مشایخ باید باشه .بند ده هم نادرشاه شیعه مذهب بوده اگر آقای خدیر ناراحت نمیشن .
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
تقبیح
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
132
18
نادر یک خونریز بالفطره بوده که جنون و توهم داشته جالب اینجاست که ازنگاه شما چون ایرانی بوده و به قول شما انگیزه ملی داشته این خوی شرارت بارش قابل توجیه است
جناب خدیر هیچ وقت بر صراط حق و عدالت حرکت نکردید حتی در مورد نادر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
نادر نبود الان تو هم نبودی که زر بزنی . هیچوقت مصالح و مفاخر ملی رو درک نکردید و نخواهید کرد . در عهد خون و ظلم و جور و سلطه اجنبی نمیشه نوازشگر بود و عشوه و ناز کرد .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
خطاب به... 12:55 اگه چنگیز خان مغول نبود همه‌ِ حکام مغول بعدش هم نبودن. این چه منطقیه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
حالا هرچی بود-سرزمینش رابه بیگانگان نفروخت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
با16:6 موافقم.فقط این را تکمیل کنم؛کاش بفروشند،متاسفانه دودستی تقدیم میکنند-انگارپیش کش می کنند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
کلا اگر از میلیاردها سال پیش کسی شمشیر به دست نمی گرفت و نمی کشت احتمال زیاد ما نبودیم
افراد دیگری بودندنمی دانم آیا اینترنت بود یا نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
11
72
متاسفانه تو ایران چنین نامدارانی بی توجهی میشه جلال الدین خوارزمشاهی شاه عباس نادرشاه کوروش داریوش و ...باید منتظر مصادره این امپراطوران بزرگ ایران زمین توسط ترکیه باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
3
21
لطفا و خواهشا ویدیوش کنید
رضا/اهواز
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
42
16
با اینکه دلباخته تاریخ ایران و کسانی مثل شاه عباس و نادر و ... هستم ولی سوالی همیشه ذهنم را درگیر میکند؛
ما به این پادشاهان افتخار میکنیم ولی نظر مردم آن زمان در مورد رعب و وحشتی که ایشان برقرار کرده بود چه؟ اگر مردم آن زمان بدانند ما به شاه زمانشان افتخار میکنیم در مورد ما چه قضاوت میکنند؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
دوست عزیز شرایط اون زمان با شرایط الان مقایسه بکنید بله اگه مقایسه کنید اکثر پادشاهان با معیار امروز ظالم بحساب میان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
11
9
سه تا نکته را باید در نظر داشت
یکی اینکه باید اقتدار و قدرت دوران نادر را باید داشته باشی تا بتوانی در دنیا اعمال قدرت کنی
دوم اینکه همینجوریش توی دنیا ما را متهم می کنند به اینکه ایران توی منطقه دنبال امپراطوری سابق خودش است و در مقابل ما جبهه گیری می کنند . بین ایرا ن و اعراب اختلاف درست کردن .
سوم اینکه قدرت زمان دوران نادر مربوط به گذشته ماست
وحید
Germany
۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
28
اشتباه ما ایرانی ها در ارتباط با شخصیت های تاریخیمان این است که یا بایدراز آن ها اسطوره بسازیم یا تقبیحشان کنیم. صفر و صدی بدون واقع گرایی و حد وسط. درباره شخصیت های تاریخی نیازی به قضاوت اخلاقی و خوب و بد کردن نیست بلکه شناخت تاثیر محیط و فضای اجتماعی بر فرد مهم تر و مفیدتر است و برای امروز به کار می آید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
36
نادرکش نباشیم ، شناخت او پیش کش
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
79
9
باید نادر را در زمره بی لیاقت ترین و خون خوارترین پادشاهان ایران قرار داد در حالیکه اروپا و دنیا در حال تغییر و تحول بود به فکر کشورگشایی و فقط جنگ بود و پایان آن نیز زیبا تمام شد پسر خود را کور کرد و توسط خودی ها کشته شد. تحلیل تاریخ دان باید بر اساس تغییر و تحولات باشد زمین و کشورگشایی که بعد از نادر همه از بیت رفت ارزشی ندارد. احتمالا مردم هم در همان سالها در فقر و بدبختی زندگی می کردند چون پیوسته جنگ و خون ریزی در جریان بود.
عصر ایران در متن آمده که از کشورگشایی دنبال زمین گرفتن و حتی به دست آوردن حکومت ان سرزمین نبود. بلکه سربازان غنیمت آوردند و صاحب نصف آن هم شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
والا دنیا و اروپاییا تا همین قرن بیستم مشغول کشتار میلیونی همدیگه توی جنگ های جهانی و ویتنام و کره و ژاپن و هزار جای دیگه بودند.حالا اینکه شما انتظار داری سیصد سال پیش نادر با خواهش و التماس و دیپلماسی لبخند کشور را از اشغال بیگانه دربیاره دیگه از کرامات و دانش وسیع تاریخی تون سرچشمه گرفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
مسئبه اینحاست که ما نباید بپرستیمش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
6
13
"خاصه این که [نادرشاه] دو وجه دارد و نشان می دهد کشورگشایی کافی نیست و استبداد و خودرأیی چگونه کار دست او داد." به نظرم اصلی ترین نکته متن در همین است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
35
9
درباب شیعه و سنی بودن ایوان صحن عتیق یا انقلاب حرم امام رضا توسط نادرشاه طلا کاری شده
ولی عجب متن نژاد پرستانه ای بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
کجاش نژاد پرستانه است؟ کشتار هندی ها رو مگه تقبیح نکرده؟ کدوم طرفدار نادری این کا رو می کنه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
نژاد پرستی این نیست آن است که به هر نحوی اسامی چنین شخصیتهایی (نادر شاه و شاه عباس و شاه اسماعیل و آقامحمد خان و ...) از تاریختان بزدایید یا فقط به بدنامی یاد کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
میشه بگی کجاش نژادپرستانه بود!!!؟اگه درموردفوتبال درپیت،همین مطالب گفته میشد، به به وچه چه میکردید!!!
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
32
نادر و ناپلئون هر دو شباهتهایی دارند همچون سرشت مدیریت و فرماندهی توانمند و استعداد شگفت انگیز طراحی نظامی جسارت آمیز و بی باکانه و پیروزی در میدان های بزرگ در برابر ابرقدرت هایی چون هند و روسیه و عثمانی (در مورد نادرشاه) و پروس و انگلیس و روسیه (در مورد ناپلئون) ، ولی نادر از جهاتی بزرگتر از ناپلئون بود چرا که فرانسه در هنگام ظهور ناپلئون در جنگ بود اما در اشغال نبود ولی ایران و حتی پایتختش اصفهان در اشغال بود و دوم اینکه ناپلئون سرانجام مغلوب دشمانش شد و در تبعید مرد اما نادر مغلوب نبود و در اوج پیروزی و قدرت و پادشاهی بر اثر خیانت اطرافیان کشته شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
24
عالی بود. بند 5 را سه بار خوندم. با صدای بلند
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
32
حقیقتا حظ کردم
کاربر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
5
5
همین تغییر نام شعر از «نادر یا اسکندر» به « کاوه یا اسکندر» اونهم توسط خود شاعر ضد کودتا یعنی اخوان، به خوبی نشون میده که به قول داریوش شایگان چه ... زده شده...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
همین تغییر نام نشان از نژاد پرستی دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
7
25
نادر شاه افشار اصالت زنجانی دارد و از حومه انگوران برخواسته و به درخواست پادشاه وقت خراسان رفته است
ناشناس
United Arab Emirates
۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
54
20
چطور برای شما نادرشاهی که جز کشورگشایی، جنگ، خونریزی، قتل و سفاکی چیزی نداشت قهرمان ملی محسوب میشه ولی اگر کسی مثل مغول یا اعراب به کشور شما حمله کنن غارتگر و وحشی محسوب میشن؟؟ قتل و غارت برای شما خوبه ولی برای اونا بد؟؟ همین امر برای کوروش هم صدق میکنه. چطور کسی که قلمروش تا آفریقا بوده یک قهرمان حساب شده؟؟ لابد شمال آفریقا تا اندلس کشورشان رو به کوروش تعارف زدن؟؟؟ اگه قتل و غارت بده باید برای همه بد باشه، حتی خودی.. اگر هم خوبه پس نباید اعتراض کنیم که چرا مغول و اعراب کشور ما رو تصرف کردن..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
الان دقیقا چی میخوای بگی؟ پیداست خیلی عصبانی هستی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
راستش رو بگو ، همین نظر رو در مورد سلاطین متجاوز و بیابانگرد عثمانی هم داری یا نه ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
لطفا تاریخ زیاد بخوانید تا خود به جواب سوالهاتون برسید.خواندن تاریخ برای هر انسانی ضروری است.
داود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
تو ایرانی هستی؟؟؟
نادر از قبل به هند چند بار درخواست داد تا سرداران افغان که مسئول کشتار ایرانیان بودن پس دهد ولی ندادن
کوروش هم بیشتر فتوحاتش مثل فتح بابل به درخواست خود مردم آنجا بوده و اکثرا بدون خونریزی بوده لطفا قبل از جو گیر شدن کمی تاریخ بخوان تا اسطوره های کشورت با سفاکان تاریخ یکی نکنی
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
نادرشاه بخاطر نجات ایران از اشغال بیگانگان ستوده میشه نه بخاطر حمله به هند.ضمن اینکه کارهای مغولان و دیگر مهاجمان قابل قیاس با کار نادر در هند نبود.نادر شهری را خراب نکرد و حتی حکومت را از هندیان سلب نکرد و کل حضورش در هند مدت کوتاهی بود اما مغولان و اهالی حجاز دهها سال کشتند و سوختند و بردند و اندک شهری از مصیبت ایشان در امان ماند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
20
3
آخه در حال حاظر در جامعه جنایتی از قبیل فرزند کشی و جنایات خانوادگی کم انجام میشه به همین دلیل آقای خدیر دارند الگو سازی میکنند
عصر ایران الگو سازی؟ یعنی واقعا این نوشته چنین پیامی دارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
قطعا نادرشاه اگر این اشتباه را نکرده بود، سلسله اش ادامه می یافت و ایران آینده بهتری می داشت.
به هر حال خدمات بزرگش برای ما بسیار ارزشمند است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
25
از آنجا که سالهاست دستی از دور بر آتش تاریخ دارم لازم میدونم مطالبی را بیان کنم . اول از همه خطاب به کسانی که نادر را خونریز و... می دانند .
حداقلی از انصاف در مورد قضاوت هر شخصی ، دانش کافی در مورد شرایط زمان و مکان زندگی آن شخصیت تاریخی هست . در فقره نادر شاه افشار که کاش می ماند و دچار بیماری مزمن نمیشد ؛ این هست که مملکتی در اوج هرج و مرج و چپاول و قتل و کشتار و غارت را می دید . اگر کسی ادعا دارد که با دایره و تنبک و عیش و طرب می شد مملکت را سامان بخشید ؛ من سلامت عقل او را کاملا منکر خواهم شد . در دوران جنگ و آشوب با جنگ و سلحشوری می شود آرامش را برقرار ساخت . به عبارت بهتر برای پاسداشت صلح و امنیت باید همواره آماده نبرد بود .
در ثانی :
دیدم عده ای از همزبانان بنده نسبت به هویت زبانی نادر واکنش نشان داده و ادعاهایی دارند . کسی منکر ایل و تبار ترکی نادر (افشار) نه بوده و نه می تواند باشد . بلکه تاریخ و ایرانیِ تاریخ دان همیشه از نادر و تلاشش برای اعتلای ایران سپاسگزار بوده و خواهد بود . در مسایل ملی هویت قومی رنگ می بازد . چون اقوام ایرانی در نهایت اتحاد توانسته اند بیرق ایران را از پس اینهمه سال برفراز نگه دارند و اگر قرار بر تفاخر قومی بود هیچگاه هیچ اتحادی شکل نمی گرفت . کمااینکه دیار نصف جهان زیبایی و هنرپروری اش را مدیون شاهان آذربایجانی صفویه بوده و تا ابد خواهد بود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
احسنت
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
آفرین سند ایران شش دنگ برای همه ایرانیان است
عموزاده از سمنان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
5
10
سلام. بچه که بودم امام علی (ع) را دوست داشتم چون خیلی شجاع بود و کسی هماوردش نبود. به همین دلیل رستم، کوروش، نادر و دیگران را هم دوست داشتم. بزرگتر که شدم کمالات دیگر امام علی (ع) را شناختم و عدالتش را دوست داشتم. اکنون مظلومیتش را هم دوست دارم.
بچه که بودم نقشه ایران را که می دیدم فکر می کردم ایران از همه کشورهای همسایه بزرگتر است و بعدا که فهمیدم همه وسعت شوروی در نقشه نشان داه نشده و شوروی بزرگترین کشور است، گاهی آرزو می کردم کاش اهل شوروی بودم.
سالهاست افتخار می کنم ایرانی ام. مسلمانم و ... بگذریم. با یکی از خوانندگان عزیز بسیار موافقم که نباید صفر و صدی دید. چه بخواهیم و چه نخواهیم نادر نقشی بزرگ در یکپارچگی این کشور دارد. و اگر متهم به جبری بودن نشوم این شعر مشهور را زمزمه می کنم که:
خدا کشتی آنجا که خواهد برد------------وگر ناخدا جامه بر تن درد. ممنون
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
25
3
نادر شاه پس از فتح رامهرمز دستور داد تا سپاهیانش سه روز کامل در شهر آزادانه هر جنایتی در حق زنان و مردان و کودکان انجام دهند
خواندن تاریخ هر پادشاه فقط خواندن لشکرکشی ها و فتوحات او نیست باید شرح حال مردم زمانه اش و رفاه و فقر آنها رو به دقت مطالعه کرد.
آخه لشکرکشی و قتل و کشتار و غارت چه افتخاری داره
تحقیق کنید ببیند چرا مردم عادی ایران همیشه بدبخت بودند و پیشرفت نکردند
آرزو
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
4
6
آقای خدیر، مرسی. روزنامه نگار واقعی زانوی غم بغل نمی گیره و به آگاه سازی خودش ادامه میده. من نگران بودم که اومدن آقای رئیسی اون هم با اون وضع رقابت و وضع مشارکت و وضع تأیید صلاحیت باعث شه مدتی ننویسین. واقعا خوشحال شدم.
عصر ایران

پاسخ نویسنده: چرا زانوی غم؟ دربارۀ انتخابات هم قبلا نوشته بودیم ماجرا مانند سال 84 یا 88 نیست. چرا که برجام، مجال انزوای بیشتر نمی دهد و از پول سرشار نفت و خیال پردازی خبری نیست و فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هم تعطیل بردار نیستند .لطف و توجه شما البته مایۀ مباهات است. هر چند به جای روزنامه نگار واقعی که مستلم غیر واقعی دانستن برخی از همکاران است روزنامه نگار حرفه ای بهتر است. حرفه ای نه از سر تفاخر یا تبختر که به معنی «حرفه». چون در عرف خود شخص اگر بگوید حرفه‌ای حمل بر تمجید می‌شود!

محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
19
ایل افشار قبل از مهاجرت به خراسان در منطقه افشار در جنوب آذربایجان غربی سکونت داشته‌اند که اکنون مرکز این منطقه شهرستان تکاب امروزی واقع در جنوب آذربایجان غربی می‌باشد. در فاصله ۵ کیلومتری شرق شهرستان «تکاب» روستای باستانی «قرخلو» واقع شده‌است که زادگاه اصلی پدران نادرشاه افشار است که نام قرخلو که در پسوند نادرشاه وجود دارد نیز از نام همین روستا برداشته شده‌است که شاه اسماعیل در زمان‌های دور آن‌ها را از «قرخلو» و «تکاب» به خراسان کوچاند.



نادر هنوز به ۱۸ سالگی نرسیده بود که همراه با مادرش در یکی از یورشهای ازبکان خوارزم به‌ اسارت درآمد. بعد از مرگ مادر از اسارت گریخت و به خراسان بازگشت و به خدمت حکمران ابیورد باباعلی بیگ درآمد. او گروه کوچکی را گرد خود جمع کرد و بعد از کنترل چند ناحیه خراسان خود را «نادرقلی بیگ» نامید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
14
سلام دوستان عزیز
بعضی از کامنتها نشون میده لازم هست تاریخ نادر را مطالعه بفرمایید حداقل کتاب عقاب کلات نوشته پزشک مخصوص نادر.باید یادمون باشه جنگ وکشتار متاسفانه خصلت آن زمان از تاریخ بشر بود وهر شاهی نقاط قوت وضعفی داره که با مسائل امروز جهان اصلا سازگاری نداره.اما یادمون باشه اگه نادر شاه نبود ایران ازچنگ افغانها وعثمانی ها واز طمع روسها نجات پیدا نمی کرد وای بسا چه اتفاقات ناگواری روی میداد اما نکته حائز اهمیت توانمندی شجاعت وابتکارات عجیب وغریب نادر هست که بی نظیره به نظرم ضعفهای ایشون نیز از قبیل کور کردن شاهرخ و...بر میگرده به همین فرهنگ حسادت ودو بهم زنی ما ایرانی ها که همیشه نمی گذاشتیم یه آدم لایق کارش رو بدرستی به سرمنزل مقصود برسونه.

اما یه نکته مهم:خیلی دلم میسوزه که اروپائیها به نادر میگن ناپلئون آسیا درحالیکه با توجه به تقدم زمان حیات نادر شاه ما ایرانیها باید تو تاریخ جا می انداختیم که ناپلئون نادرشاه اروپاست.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
12
دکتر محمد خالقی مقدم در کتاب «استان زنجان ،سرزمین اقوام افشار»ص61 می نویسد: و نیز باید افزود تیره ی قرخلو افشار که نادر شاه افشار ازآن تیره بوده و در قرخلو جنوب تکاب و دهستان انگوران زنجان و در منطقه ییلاقی افشار زندگی میکردند و در دوره ی شاه عباس ،پدر بزرگ نادر به همراه تیره قرخلو افشار و برای حفاظت نظامی قلعه های نظامی درون ، دستگرد ، باغواده ، ینگی تپه و غیره در شمال کلات خراسان و جهت جلوگیری از تاخت و تاز ازبک ها به خاک خراسان فرستاده شده بودند تا نظیر ژاندارمری امروزی عمل کنند و سپس نادر برای بیرون راندن افغان ها و عثمان ها و روس ها از ایران از قبیله خویشاوندی افشار خود در حوزه ی قیزیل اوزن کمک گرفت و به تسخیر آسیا منجر شد و بعد از قتل وی و فرزندان و نوه هایش ، قبیله افشار نیز قدرت خود را از دست داده و به منطقه ایلی سابق خود برگشتند و قدرت از تیره قرخلو به تیره ایرلو (ذولفقار خان افشار ایرلو و علی خان افشار ایرلو) انتقال یافت که کتاب های گلشن مراد و رستم التواریخ و گیتی گشا و غیره در دوره ی زندیه از آن میتوان نام برده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
8
10
اگر نادر روس ها و عثمانی ها و حتی ازبک ها را از ایران خارج کرد بیگانه بودند ولی افغانها را نباید بیگانه تلقی کرد زیرا آنها یکی از اقوام ایرانی بودند حکومت صفویان را ساقط کردند و خود حکومت را بدست گرفتند و چون در حکومت داری آنان به مردم زیاد سخت می‌گرفتند بر علیه آنان قیام شد و نادر شاه افشار حکومتسان را سر نگون کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
7
باید پژوهشگران و مورخان به این نکته بپردازن که چرا افراد مفید و لایق برای کشور هرگز نتونستن طولانی مدت در قدرت بمانند؟؟

بهتون کتاب جامعه‌شناسی نخبه کشی اثر علی رضاقلی رو توصیه میکنم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
7
در این سال ها چیزی جز فحش وناسزا به تاریخ وگذشته این کشور نشنیده ایم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
وقتی چیزی را کورکورانه بپرستند و نقدش را تکفیر کنند نتیجه اش این می شود
hooman
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
3
11
نادرشاه به حق يك شخصيت ملي است و نماي براي ملي گرايان ايراني. ضمنا قابل توجه قوم گرايان: بر روي سكه هاي عصر نادري نوشته شده:
سلطان صاحبقران نادر ايران زمين !
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
13
سلام اون هم وطن عزیزی که می گفت نادرشاه کرمانج هست .تاریخ خوب بخونه البته مهم نیست که از کدوم قوم ولی مردم این کامنتهارو می خونن اعطلات درست بگید .اقا مسعود عزیز می تونی از ویکی پدیا سرچ کنی اگه بچه مشهدی به کتیبه سنگی که به ترکی در کلات نادری هست هم سر بزنی .پسوند فامیلی نادر شاه در اذربایجان درشهرستان تکاب اسم یک روستا هست
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
به خدا مهم نیست ما همه ایرانی هستیم
ناشناس
Belgium
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
0
چرا کامنت من منتشر نشده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
من درمورد اسم خیابانهای تهران نوشته بودم مثل شاه آباد(جمهوری)وباغشاه(توحید)و یکی دوتای دیگه منتشر نشده
سید اکبر هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
3
سلام و عرض ادب خدمت جناب خدیر
من از مطالب شما بسیار لذت می برم.
خودم بسیار علاقه مند به تاریخ و توسعه ایران هستم.سالهاست در مورد نادر شاه و اقدامات ایشان مطالعه و تحلیل می کنم.
تحلیلی دارم که اینجا بیان میکنم و علاقه مندم دیگران و جنابعالی هم نظرتان را بفرمایید.
در حدود سالهای ۱۷۵۰ میلادی در منطقه اروپای شرقی و آسیا ۵ امپراطوری قدرتمند حکومت میکردند. ایران ، عثمانی،روسیه ، هند و چین
جمعیت ایران ، روسیه و عتمانی حدود ۱۰ میلیون نفر بوده و هند و چین حدود ۱۰۰ میلیون جمعیت داشته اند. به دلیل جمعیت بالاتر هند و چین بسیار ثروتمند تر از دیگران بودند.
نادر شاه به دلیل نبوغ بسیار زیاد در جنگ هر سه رقیب و همسایه ایران که عثمانی و روسیه و هند بودند را شکست داده بود.
به دلایلی که بیشتر نقل شده نادر سپاه هند را شکست داد و دهلی را فتح کرد. پادشاه هند ثروتمند محمد شاه گورکانی بود و اکثریت جمعیت هند مسلمان و زبان رسمی آن زمان هند فارسی بود.
پس از اضمحلال ارتش هند توسط سپاه ایران ، نادر تقریبا تمام ثروت هند را هم به عنوان غنیمت گرفت و لشکر ایران در حدود سال ۱۷۵۰ هندوستان را تخلیه کردند.
همزمان با خروج لشکر ایران ، ناوگان نیروی دریایی بریتانیا در سواحل اقیانوس هند پهلو گرفتند و کشور فلاکت زده پس از جنگ را به راحتی تسخیر و کمپانی هند شرقی را بر همه امور کشور هندوستان مسلط کردند و صد سال دیگر به طور
سید اکبر هاشمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
2
ادامه نظر
و صد سال بعد به طور رسمی کشور هند بریتانیا را تشکیل دادند وتا سال ۱۹۵۰ هندوستان مستعمره انگلستان باقی ماند.
انگلستان در این ۲۰۰ سال به صورت رسمی تمام ثروت دومین کشور ثروتمند دنیا را به تاراج برد و چه ظلم ها که بر مردم کرد به کنار .
با سیاستهای خود اکثریت مسلمان شبه قاره هند را به اقلیت تبدیل کرد و زبان فارسی را که زبان رسمی هند بود تقریبا به حاشیه برد.
بیشترین ضربه را به ایران بزرگ زد و بخشهای زیادی از ایران را به نام کشورهای جدید با همکاری روسیه از ایران جدا کرد.
شاید بتوان گفت دلیل و ریشه همه این دستاوردهای انگلستان و خسارتهای منطقه برای مسلمانان و ایران عزیز جنگ طلبی نادر شاه بود که شاید در کوتاه مدت بسیار به نفع ایران بود.
هدفم فقط ارائه یک تحلیل بود و شاید تاکید میکنم شاید اگر این جنگ اتفاق نمی افتاد الان ما ایران بزرگ ۴۰۰ میلیونی بودیم با همسایه ای بزرگ با جمعیت یک و نیم میلیاردی و اکثریت مسلمان و زبان رسمی فارسی.
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
تاهمین صد وخرده ای سال قبل زبان درباری هند فارسی بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
درزمان خودش،نمیشد دست روی دست گذاشت!اگرنادرآن کارهارانمیکرد که همین ایران فعلی را هم نمی داشتید-نه به لحاظ وسعت،ونه جمعیت!!ربط دادن یورش وچپاول انگلستان،درهند-به واسطه حضورنادرشاه درهند-غیرمنطقی است.پس اگراینطورباشد هرکشوری بعدازدرگیری وگرفتاری درجنگ،دیگرنبایدکمرراست کند،وروبه نابودی میرود!!!این همه کشوردرگیرجنگ جهانی شدند-آیابه فنارفتند!؟اتفاقا نسبت به بسیاری ازکشورهای دیگرپیشرفت داشتند.
ناشناس
| Canada |
۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
متاسفانه حکومت محمد شاه و گورکانیان هند مدت ها بود که رو به زوال بود و در جنگ با با امپراتوری ماراتها از جنوب هند بود و بیشتر این تضعیفش کرد. به نظر من کاش نادر به محمد شاه در جنگ با ماراتها کمک می کرد.
من هم قبول دارم، کاش این جنگ برای کمک به محمد شاه می شد و محمد شاه این اشتباه را در حق ایران نمی کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
5
نادر در دشت مغان از همه ريش سفيدان ايل بزرگ شاهسون در خواست حمايت كرد كه بعد از اعلام حمايت آنها نادر قيام خود را براي نجات كشور شروع كرد
تازماني كه نيت دفاع از كشور وجود داشت سرداران او از وي حمايت كردند و جايي كه ديگر در رفتار ، انحراف يافت از وي قطع اميد و تصميم بر برداشتنش كردند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
16
1
هرچند باید نادر را به عنوان یکی از شاهان مهم ایران بشناسیم اما نادرشاه در مجموع به هیچ وجه شخصیت مثبتی نیست که بخواییم به بچه هامون یاد بدیم که بهش افتخار کنند بهتر به فرهنگ و هنر و مفاخر هنری و علمی مون افتخار کنیم تا فردی مثل نادر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
آخه بنده خدا،اگه پیگیری های نادرشاه نبودسرزمینی به این شکل نداشتی چه برسهبرسه به اینکه بخواهی به افراد داخلش افتخارکنی!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
16
0
احمدی نژاد هم اوایلش خوب و اوخرش بد
ولی حاضرید او را هم ستایش کنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
نظرشما این است که احمدی اوایل خوب بوده!ما که ازهمون اولش هم خیری ازش ندیدیم.نظرات غرض ورزانه خودتان را به تاریخ وصله نکنید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
نادرشاه را با احمدی نژاد مقابسه میکنید!!!احمدی درکشورآرام وبی دغدغه-ازنظرحکومت ودولت-ونادرشاه دراوج هجوم دشمنان متعدد!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
3
البته بزرگترین مشکل نادر جهانگشایی بود تا جهان‌داری و برخلاف کوروش و شاه عباس فاقد درایت لازم برای ساختن یک امپراطوری یا سلسله بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
3
4
نادر واسه ما خوبه واسه همسایه ها چنگیزه
سرباز وطن
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
3
دمتون گرم از این مطالب زیاد بگذارید وپیگیر باشید خیابان به نام نادر شاه قهرمان نامگذاری بشه وفیلم براش بسازند ولالایی ماداران بشه ودر مدرسه ودانشگاه تدریس بشه الان ایران نیاز شدید به شخصیتی مانند نادر شاه پهلوان داره تا ایران زمین دوباره متولد بشه من قول شرف. میدم واز جان میگذرم کسی مثل او پیدا بشه کمک کنم با خونم امضا میکنم ومیدانم کسانی مثل من ایران زمین زیاد داره
پاسخ ها
ناشناس
| Belgium |
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
خیابان به اسم نادرشاه داریم فکر کنم الان شده باشه میرزای شیرازی وقتی کریسمس میشه بازار لوازم تزیینی درخت کاج رو میتونی از اونجابگیری.
بدیع بدیع الزمانی
United States of America
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
7
هم میهن گرامی جناب آقای خدیر،
با درود از راه دور (کلیفرنیا) و با دوری از ایران برای بیش از چهل سال، تنها میخواستم از شما سپاسگزاری کرده و بهترین ها را برایتان آرزو کنم. شادم که نوشتار شما را یافتم.
از عصر ایران نیز برای پخش این نوشته سپاسگزارم. میدانم که از خرده گیری کم خردان آزرده نمیشوید و در انجام کار درست خود پایدار هستید و این مایه دلگرمی برای ایران دوستانی همچو من است.
اگر روزی این بهروزی بدستم آید که از راه دور گفتگوئی با شما داشته باشم، سخنی از پیوند درخت زندگی خود و نیاکانم با نادرشاه را با شما در میان خواهم گذارد.
پاینده باشید و پاینده ایران.
mandana
Germany
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
1
10
در این سال ها چیزی جز فحش وناسزا به تاریخ وگذشته این کشور نشنیده ایم.
کمال
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
0
10
با سلام،مقاله ای بسیار خوبی بود،لطفاً در مورد سلطان جلال الدین منکبرنی(خوارزمشاهی) هم که در مقابل چنگیز خان مقاومت کرد هم مطلب بذارید.باتشکر
ناشناس
Canada
۰۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
8
ممنون از تلاشتان در معرفی بزرگان ایران زمین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
6
2
آقای خدیر ای کاش زیرکانه نمی نوشتید پس از تنبیه متجاوزان و فقط به این بسنده می‌کردید در تاریخ معتبر هست که نوشته از صبح تا ظهر چنان کشتاری در دهلی کرد زن و مرد و کودک و جوان که نمونه اش در تاریخ هند نبوده این قسمت ها را هم باید اضافه میکردید و گرنه با تاریخ نباید گزینشی برخورد کرد
وحيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
0
6
افتخارميكنم كه چند پشت از خاندان ما يكي از سرداران نادر شاه افشار بوده.
داستان خاندان مدیچی که از روستا آمدند و اروپا را متحول کردند: خطای تک تخصص بودن چیست؟! گاردین : در حادثه آمستردام ؛ هواداران اسرائیلی آغازکننده تنش بودند! لیبرمن : یهودیان اروپا به اسرائیل مهاجرت کنند عراقچی : هیچ وقت از تهاجم روسیه به اوکراین حمایت نکرده ایم رئیس اسرائیل : حوادث آمستردام ۷ اکتبر را یادآوری کرد/ این حادثه جدی و زنگ خطر است وعده ترامپ به محمود عباس: برای توقف جنگ تلاش خواهم کرد اتهام جدید آمریکا به ایران : فردی به نام فرهاد شاکری را برای ترور ترامپ اجیر کرده بود! عراقچی : جمشید شارمهد رهبر یک گروه تروریستی بود / اگر خانواده اش مایل باشند، ما مشکلی نداریم که کالبد شکافی صورت گیرد دختر امام خمینی(ره) : غزه و لبنان به حمایت ما نیاز دارند تا بمانند و مقاومت کنند سقوط سنگ در جادۀ هراز یک فوتی برجای گذاشت آکسیوس : در تماس تلفنی ترامپ با زلنسکی، ایلان ماسک نیز روی خط بود/ رئیس جمهور اوکراین از آنچه که از ترامپ شنید، دلگرم شد صید کوسه ماهیان ممنوع ۷ خاصیت شگفت انگیز کیوی زمان حراج ربع سکه جدید/ آخرین مهلت واریز وجه اعلام شد یونیفل : اسرائیل عمداً نیروهای ما را هدف قرار می‌دهد