۰۳ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۴۱۷۳۱
تعداد نظرات: ۳۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۰-۰۵-۱۳۹۹
کد ۷۴۱۷۳۱
انتشار: ۱۲:۴۲ - ۲۰-۰۵-۱۳۹۹

مالیات از خانه‌های خالی؛ چالشی برای شورای نگهبان

احتمالاً در این باره بحث درمی‌گیرد که خانۀ خالی مصداق احتکار است یا نه؟ حال آن که در شرع، مصادیق احتکار مشخص است و شامل همۀ اقلام غذایی هم نمی شود چه رسد به خانۀ خالی!

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- نمایندگان دورۀ جدید در مجلس شورای اسلامی برای این که نشان دهند تنها شعار نمی‌دهند و تنها به فکر تأمین مسکن خود نیستند مالیات سنگینی برای خانه‌های خالی یا واحدهای مسکونی بلااستفاده تصویب کرده‌اند. این مصوبه البته هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده و به نظر می‌رسد با ایرادات این شورا به صحن بازمی‌گردد وباید دید چگونه می‌خواهند ایرادات شورا را برطرف کنند.

عنوان رسمی مصوبه البته «اصلاحیۀ مادۀ 54 مکرر قانون مالیات های مستقیم» است و به موجب آن « در شهرهای بالای 100 هزار نفر، اگر خانه‌ای خالی بماند در سال اول 6 برابر مالیات متعلقه، در سال دوم 12 برابر و سال سوم 18 برابر مالیات متعلقه مشمول مالیات می‌شود.»

این اصلاحیه با 169 رأی تصویب شده و منظر تأیید شورای نگهبان است تا به قانون بدل و اجرا شود.

نمایندگان می‌گویند هدف آنان در وهلۀ نخست،کسب درآمد برای دولت نیست بلکه برآن‌اند انگیزۀ خالی نگاه‌داشتن واحدهای مسکونی را از مالکان سلب کنند تا ناگزیر شوند این خانه‌ها را به بازار اجاره عرضه کنند و بدین ترتیب نرخ اجاره کاهش یابد.

مالیات خانه‌های خالی؛ چالشی برای شورای نگهبان
دکتر طبیبیان اقتصاددان اما معتقد است «این اخذ مالیات نیست بلکه مصادرۀ تدریجی است و تلاش برای مقاومت در مقابل تورم و حفظ قدرت خرید را نمی توان جُرم تلقی کرد» و می‌پرسد: «اگر به جای اجاره دادن خانۀ خود را بفروشند و پول خود را به ارز و سکه یا آپارتمان در ترکیه تبدیل کنند آیا کمکی به حال مستأجران یا منبع درآمدی برای دولت است؟»


نویسندۀ این سطور البته با اخذ مالیات بر خانه‌های خالی و دخالت حاکمیت و دولت موافق است چون امکانات را حاکمیت و دولت در اختیار افراد قرار داده و به خاطر تورم، همه‌ساله منتفع می‌شوند و این نوشته به قصد تأیید دیدگاه اقتصاددان پیش گفته تحریر نمی‌شود بلکه برآنم نشان دهم نوع مواجهۀ شورای نگهبان با این مصوبه جالب خواهد بود.

چرا که در شرع اساساً مالیات به مفهوم امروزین به رسمیت شناخته نشده چه رسد به مالیات بر خانه‌های خالی و احتمالاً در این باره بحث درمی‌گیرد که خانۀ خالی مصداق احتکار است یا نه حال آن که در شرع، مصادیق احتکار آن قدر محدود و مشخص است که شامل همۀ اقلام غذایی هم نمی شود چه رسد به خانۀ خالی!

این یادآوری هم خالی از لطف نیست که در اسفند 1392 نیز مجلس سازمان امور مالیاتی را مکلف کرده بود از مالکان خانه‌های خالی برای سال دوم خالی بودن معادل نصف مالیات اجاره، مالیات خانۀ خالی دریافت کند.

در آن زمان، مالیات اجاره 15 تا 30 درصد اجاره بهای منطقه‌ای و اجاره بهای منطقه‌ای هم معادل 40 تا 60 درصد اجاره بهای روز و به عبارت دیگر 15 درصد ارزش ملک بود و کارشناسان گفتند نمی‌تواند بازدارنده باشد. با این حال همان را هم شورای نگهبان به مجلس بازگرداند و عملا مسکوت ماند و دلیل پرداختن دوباره بعد از قریب 7 سال وضعیت همان مصوبه است.

حالا شورای نگهبان برای تأیید یا رد این مصوبه بر سر دو راهی است:

اگر تأیید کند بر پایۀ نگاه سنتی غالب بر شورا می توان پرسید در کجای شرع، خانۀ خالی مصداق احتکار است و چرا در طول 40 سال گذشته مواردی از این دست را مطابق شرع تشخیص ندادید و هر بار در نهایت کار به مجمع تشخیص مصلحت کشید؟ چگونه است که اف ای تی اف که هیچ پیشینه ای هم در شرع ندارد مغایر شناخته می‌شود اما مقوله ای کاملا مسبوق، نه؟

اگر رد کند یا ایراد بگیرد آنگاه نمایندگان مجلسی که قرار بود کاملا با شورای نگهبان هماهنگ باشند (و در اقدامی بی‌سابقه رییس آن بلافاصله پس از انتخاب به شورای نگهبان رفت و او را برصدر هم ننشاندند) احساس می‌کنند دست‌شان از آنچه تصور می‌کردند هم بسته‌تر است هر چند وقتی دیدند اختیار تصویب تعویق کنکور را هم ندارند و طرح گشایش اقتصادی نیزدر شورای سران قوا پی گیری‌می‌شود نه در مجلس، باید به این نکته پی می‌بردند.

به لحاظ تاریخی هم این اشاره جالب است که در نیمۀ دهۀ 60 دولت مهندس موسوی لایحۀ اصلاح قوانین مالیاتی را در گرماگرم جنگ و کاهش درآمدهای نفتی به مجلس فرستاد.

هاشمی رفسنجانی رییس مجلس که قصد داشت آن را به سرعت به تصویب برساند و پرسید: کلیات لایحه مخالفی هم دارد؟ تصور او این بود که قاعدتاً نمایندگان در بحث جزییات، نکاتی را مطرح می‌کنند و با اصل وصول مالیات و تأمین بخشی از هزینه‌ها از این محل، مخالفت نخواهد کرد اما آیت‌الله احمد آذری قمی گفت: بله، من مخالفم.

هاشمی پرسید: چرا؟ آذری قمی پاسخ داد: چون مالیات، حرام است. رییس مجلس گفت: لایحه بر اساس فتوای امام تهیه شده و فتوای امام است تا یادآور شود امام درباره مالیات و به اقتضای نیازهای حکومت تجدید نظر کرده اما آذزی قمی با صدای بلند گفت: «این هم فتوای من است. مالیات حرام است!»

روزنامۀ اطلاعات نیز همین جملۀ او را با تیتر درشت بر بالای صفحۀ مجلس نشاند.

غرض این است که شرع، تنها از خمس و زکات گفته و به مالیات مرسوم امروز هم اشاره نکرده چه رسد به مالیات بر خانه‌های خالی و شورای نگهبان اگر تأیید کند از سنت 40 سالۀ خود قطعاً و صراحتاً عدول کرده و اگر تأیید نکند توی ذوق مجلسی زده که در تشکیل آن با بافت کنونی به خاطر حذف رقبا و 70 نمایندۀ مجلس قبلی نقش بارز داشته است.

حکومت‌داری اما اقتضائات خود را دارد و روند امور را عرفی می‌کند. همان گونه که دیگر کسی نمی‌گوید مالیات، حرام است و آن صدا فراموش شده و حالا نه تنها صحبت از مالیات است که از مالیات بر خانه‌های خالی به مثابه ابزار برای دخالت در بازار مسکن گفته می‌شود. آن هم به میزانی که عملاً طی چند سال سلب مالکیت می‌کند.

------------------------------------------

بیشتر بخوانید:

*از مالیات خانه‌های خالی چه خبر؟

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۹
در انتظار بررسی: ۷۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
83
19
امیدوارم بکند تا چشم شما بدل سرشکان و بد سیرتان کور شود
عصر ایران ما که نوشتیم موافقیم! اما اگر تأیید کند با روال گذشته نمی خواند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
اگه در شواری نگهبان تصویب بشه واقعا جای تعجب خواهد داشت و چه بسا مراجع هم مخالفت کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
این طرح یک طرح خوب است و احتمالا نیاز به اصلاحاتی داشته باشد مثلا ممکن است یک پدری برای فرزندش یک آپارتمان خریده باشد و به نظر من افراد باید مجاز باشند که برای فرزندانشان یک آپارتمان یا خانه بخرند که برای ازدواج به انها بدهند . و در کل طرح خوبی است در ضمن در این طرح مالکان خانه ها فقط باید خانه اشان را اجاره بدهند و جلوی کسب درامد انها گرفته نشده و من نمیدانم که چزا برخی افراد نگران هستند خوب خونه را اجاره میدهی و مالیات اجاره را هم قانونی میدهید مثل من کارمند که 30 درصد حقوق 4 میلیونی ام را مالیات میدهم ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
وقتی امور شرعی به تدریج با عرف جایگذین شود ؛ باید اقرار کرد که جای حلال و حرام عوض خواهد شد.
وقتی در پارگراف آخر مینویسید : " حکومت‌داری اما اقتضائات خود را دارد و روند امور را عرفی می‌کند " یعنی قبول دارید که باید شرع را با عرف مردم جایگذین کرد. با این حال به چه چیزی از آینده امید دارید ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
ناشناس 12:53 به اميد تصرف خانه هاي مردم هستي؟ اين هم از مصاديق نوين مصادره اموال ملت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
6
بنظرم این موضوع فقط برای شما اینقدر این موضوع چالش بر انگیز هست ، اگر بخواهند همه تایید میکنند و آب از آب هم تکان نمیخورد !!!! این چالش ها فقط برای مواقعی هست که با هم اختلاف داشته باشند !!!
ناشناس
Bulgaria
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
8
6
ببین عصر ایران جون، اینو آویزه گوش کن، من 4 تا منزل دارم در سه شهر مختلف، پول زور مالیات هم به دولت نمیدم، اگر شده همه رو اجاره بدم و قرارداد خفن با مستاجر امضا کنم، ولی پول زور نمیدم. هر مالیاتی ازم بگیرن، دو برابر سر مستاجر تلافی میکنم.

حالا گرفتی چی گفتم مستاجر جان؟
اسماعیل نوغانچی صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
7
5
حتما مالیات بگیرند هر سال هم زیادترش کنند مثل همان غربی که آقایان دم اروپا میزدنند فعلا ایران بهشت سرمایه داری جهان هست یکشبه میلیونرها میلیاردر و میلیادرها هم دیگر بلد نیستیم چه میشوند دریغ از دو ریال مالیات فقط کارگر و کارمند نه طلا فروش نه دکتر نه بنگاه دار و........اصلا درآمدشان معلوم نیست البته نمیخواهند معلوم باشد چون هزار فامیلند.....
مهران
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
8
2
یعنی همین که تو مطلبتون بحث اف ای تی اف یا دیدار نمایندگان با شورای نگهبان رو هم کشیدید وسط نشون میده این مطلب بیشتر یه مطلب سیاسی هست که از ناراحتی عدم تصویب اف ای تی اف و یا دیدار نماینده ها با اعضای شورای نگهبان هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
3
10
این طرحی کمونیستی هستش.....
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
7
2
فرض کنیم در گذشته اشتباه کرده باشند... پس مرغ همان یک پا را داشته....؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
2
9
آخر راهش اين نيست.
شايد كسي خانه اش اجاره نرود!
اگر كسي تنها يك خانه دارد و آن را خالي نگه داشته است كه نبايد ماليات بدهد!
در كجاي شرع اين را نوشته اند كه از زمين و ملك بلا استفاده ماليات بگيرند! پس لطفا برويد اول از زمين هاي خالي، كشاورزي بلا استفاده، ملك هاي تجاري ماليات بگيريد بعد سراغ چيزهاي ديگه
من كلا يك خونه دارم از اون هم ميخوان ماليات بگيرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
2
3
این کار را باید برای کسانی که بیش از یک خانه دارند بکنند هیچ ساز و کار درستی نداریم و میخواهیم اجرا کنیم آن وقت باید یک برنامه زمانی تعریف کرد مثلا می گفت از سال ۱۴۰۰ به بعد.
من بدلیل بدهی به شخصی ملکم را جهت نشستن در اختیار آنها قرار داده ام چگونه باید اثبات کنم خالی نیست آخر منطقی بگوئید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
12
اگر اسلام است که مالیات حرام است. اگر حکومت است که این زور و این جیب مردم! اما عزیزان راه های بهتر هم هست. اگر بجای رانت و فامیل و... از افراد متخصص در حکومت استفاده میشد الان اینطوری نبود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
12
0
شما چند واحد فقه پاس کردید که این طور راحت میگید در شرع چنین چیزی نداریم فقه ما فقهی کاملا پویاست و به مقتضیات زمان توجه کامل داره.
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
2
9
با اين قوانين ؛ چرخ ساخت ساز از حركات خواهد ايستاد سرمايه گذاري هم كه تو اين كشور آپارتمان ميخريد حال سعي ميكنه تو استانبول دبي .. سرمايه گذاري كنه خوب بسلامتي بازار املاك اين كشورها هم يك تكونى اساسي ميخوره ما روز به روز..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
2
12
شورای نگهبان باید این قانون نامناسب را رد کند . مالیات بر دآرمدی که وجود نداشته حرام شرعی است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
12
به جای کنترل قیمت ها و نوسان روزانه، طرح های به درد نخور میدن. اگر قیمت ها تثبیت شود، هیچکس حتی حاضر نمی شود که یک تخم مرغ و یک عدد آجر هم احتکار کند. چون برایش سودی نخواهد داشت. این هم راه حل.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
12
کسی دیگه جرات ساخت وساز نداره. یکسال یا دو سال تلاش کنه تا خودش رو تو دام مالیات بگیرها بیاندازه. این کارها فریب مردمه و به کمبود و گرانی مسکن دامن می زنه .خود نماینده ها و دولتی ها آیا حاضرند با این شرایط پر ریسک، ساختمانهای انبوه بسازند؟ به زودی ساخت و ساز کم و قیمت ها گران تر خواهد
ناشناس
United States of America
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
2
12
کسی دوتا خونه 60 متری داره محتکر مسکنه ؟؟ چرا فرصت اجاره در این قانون 4 ماه مشخص شده هدف فشار وارد کردن به صاحبخانه هاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
14
مالیات برای پر کردن جیب دولت. و گر نه هیچ اثری در بازار نداره و باعث راکت شدن ساخت و ساز میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
12
اگر مجموع مسکن زیر 150 متر باشد مثل قانون قبلی باید از مالیات معاف شود مگر نه یک خانه 1000 متری در فرشته معاف از مالیات ولی دوتا واحد 60 متری باید مالیات بدهند !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
8
هر کس باید تا دو خانه معاف باشد . یکی دلش میخواد بره شمال خونه بخره یکی دلش نمیخواد میخواد تو شهر خودش بخره بده اجاره ! به شما چه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
1
9
باید از کسانی مالیات بگیرند که سالی 100 بار خرید و فروش میکنند نه کسی که 6 ماه خونه ش خالی مانده و جمعا دو تا واحد کوچک داره !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
7
الناس یسلطون علی اموالهم
احمد مجد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
3
9
این طرح اخذ مالیات از خانه های خالی نیست این مصادره و بر باد دادن امال مردم است.مگر شورای نگهبانمرده باشد که چنین قانونی به تصویب نهائی برسد
شبلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
0
4
برادر من چرا دعوا میکنید با هم....؟؟
بزارید شهریور رد بشه ببینیم این لایحه رو کسی یادش میاد....؟؟!!!
ناشناس
Canada
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
5
1
با سلام بر نویسنده گرامی،
مگر از محتکرین کالاهای اساسی مالیات اخذ میشود ؟
میدانید که وجود یک آپارتمان یا خانه ،مغازه و ملک و املاک در بیابان و کوه و جنگل ارزشی ندارد.این کالا زمانی ارزشمند و مهم میشود که از امکانات مدنیت بهره مند باشد و از خدمات شهری برخوردار باشد.
از منظر حقوقی هرکسی میتواند صدها خانه و املاک مختلف داشته باشد و خالی نگاه دارد ،اما در همه جای دنیا باید هزینه دیماند و تقاضاهای مرتبط را پرداخت کند.
ما در شهر با هم زندگی میکنیم .
وجود خانه ،چه خالی و چه مسکون و مشغول برای جامعه و دولت هزینه دارد .
اینکه فرد یا افرادی خانه بسازند و راکد بگذارند خالی از اشکال است ولی هزینه های تقاضاها و آبونمان را باید بپردازند .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
2
6
خوبه به شرطی که همه جوانب را در نظر بگیرند مثلا چند همسر داران یا فرزندان بالای ۱۸ سال یا جمع متراژ خانه ها به تعداد افراد تحت تکفل یا منطقه و سال ساخت خانه مورد نظر یا قابل سکونت بودن یا نبودن ملک و غیره این کار اما و اگر های زیادی داره و باید اول کارشناسی بشه بعد تست بشه بعد حرفش زده بشه
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
2
12
درود فراوان برنویسنده این متن وعصرایران که تحت تاثیر جوسازی عوامفریبانه قرارنگرفته است،واقعیت این است که مدیریت ضعیف دولت در تولید انبوه،وسقوط ارزش پول ملی مهمترین علت گرانی است هیچ جای دنیا از تورم مالیات نمگیرند،کسی سود نکرده که مالیات بدهد فقط ارزش دارایی خود را حفظکرده،وحالا باید جریمه شود،قطعا فشارمالیات را مصرف کنننده نهایی ومردم عادی باید تحمل کنند.واین قانون باعث گرانی بیشتر خواهد شد.
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۰
7
1
فقه شیعه مثل مسیحیت و فقه حنبلی و مالکی و ... نیست .

در طی صدها سال گذشته وظیفه انطباق با موارد روز را دارد.
به همین خاطر می گویند فقه پویا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
2
11
سهم خانه های خالی از افزایش قیمت مسکن در مقابل دلایل اصلی بسیار ناچیز است اما برای مالیات ستانی بهانه خوبی است و تبعات آن فرار سرمایه ها از بخش تولید مسکن است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
2
11
این طرحهای هیجانی و بدون اعتبار منطقی فقط نتیجه عکس میدن و زحمت مررم و زیاد میکنه. با اینکه خونه هم ندارم ولی با این طرح مخالفم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
2
11
اونی که ماشین دومیلیاردی سوار میشه مالیات نداره ولی خانه که مستأجر نابودش میکنه ومصالح به این گرانی ایا این روش اسلامی است یا داعشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
5
3
ناشی بازی مجلس مقدار نامتعارف مالیات بود و گرنه اصلش که درست است ولی ۶ برابر کل اجاره سال اول ۱۲ برابر سال دوم و ۱۸ برابر سال سوم اگر واقعا مر این قانون اجرا شود ظرف ۲.۵ سال خانه مال دولت میشود اگر یک سوم این مقدار تصویب میشد هم بازدارنده بود هم معقول
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
11
2
احتمالا نویسنده مقاله خود دارای چندین واحد مسکونی هست.تو این مقاله هیچ اشاره به اصل قانون اساسی که سر پناه حق هر ایرانی هست نکرده وآسمون و ریسمون بهم بافته که مالیات حرام است .افزایش 500درصدی قیمت هنوز فتوایی داده نشده و حلال است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
10
2
اگر شورای نگهبان این قانون را رد کند ، مقصر گرانی و ... شورای نگهبان می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
10
2
اخذ مالیات ربطی به احتکار ندارد. مالیات طبق نظر امام و معتقدان به حکومت دینی، از احکام اولیه است. تعیین میزان آن (نصاب) و مواد آن نیز بر عهده حاکم است.
ناشناس
Germany
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۱
5
9
این قانون نهشرعیش درسته و نه از نظر قانون اساسی مجلسحق چنین کاری را داره لطفا اخرت خود را خراب نکنید.
سخنی با مسؤولان : به این نمودارها نگاه کنید و بین "مردم" و " افراطیون" یکی را انتخاب کنید ماجرای نقص فنی قطار در ایستگاه شهید حقانی چه بود؟ کلاهبرداری در قالب پستچی اسامی محصولات غیرمجاز و تقلبی آرایشی اعلام شد خبر مهم درباره بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین‌اجتماعی/ مبلغ جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان اعلام شد هشدار به مصرف کنندگان، اسامی محصولات غیرمجاز آرایشی نماینده مجلس : طبق بودجه ۱۴۰۴ ، افرادْ با ارزی که خارج از کشور دارند، می‌توانند خودرو وارد کنند گلایه هرمزگانی‌ها از بی توجهی به نیروهای بومی در انتصابات مناطق آزاد گریز از قاتل خاموش فقط با ۸۰۰ هزار تومان چرا قطعنامه علیه ایران صادر شد؟ سناریوهای پیش‌‌‌روی برنامه هسته‌‌‌ای ایران چه خواهد بود؟ وزیر ارتباطات: ر‌فع فیلترینگ در دستور کار دولت است درآمد نجومی متکدیان در مشهد پشه‌ها تزریق واکسن به انسان را بر عهده گرفتند! اسپایک لی رئیس هیئت داوران جشنواره دریای سرخ عربستان شد هزینه حج تمتع سال آینده ۲۵۰ میلیون تومان است
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟