۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۵۱۷۴۰
تعداد نظرات: ۷۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۹-۱۱-۱۳۹۷
کد ۶۵۱۷۴۰
انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۹-۱۱-۱۳۹۷

صدا و سیما باد کرد و باد کرد؛ تیم ملی ترکید!

حرف حساب ترین حرف و جان کلام را «علی پروین» گفته است: «ما امروز فقط به صدا و سیما باختیم»

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- از همان لحظه ای که داور استرالیایی دیدار دو تیم ملی فوتبال ایران و ژاپن در مرحلۀ نیمه نهایی جام ملت های آسیا و در شامگاه هشتم بهمن 1397 در شهر العین امارات عربی متحده، در سوت خود به نشانۀ پایان بازی به سود ژاپنی‌ها و حذف تلخ ایران دمید، تحلیل ها در چراییِ استمرارِ ناکامی و سرنوشتِ تراژیکِ تیم ملی شروع شده است.

برخی مربیان داخلی دربارۀ کارلوس کی‌روش عقده‌گشایی می‌کنند، بعضی بر چشم واقعیت خاک نمی‌پاشند و قبل‌تر را فراموش نکرده‌اند، عده‌ای احتمالا بحث تکراری زیر‌ساخت‌ها را پیش می‌کشند و گروهی به بخت و اقبال نسبت می‌دهند و شماری به دامان شعر پناه می‌برند و این که «گاهی نمی‌شود که نمی‌شود که نمی‌شود» و جواد آقای خیابانی هم جلوی دوربین می‌گویند گفته اند نگو و نمی‌گویم! و لابد می‌خواست راز این اتفاق را به چهار زبان فارسی با لحن حماسی، انگلیسی با الگوی گرامری ابداعی خودش، آلمانی به شیوه‌ای که با وینفرد شفر صحبت کرد و ژاپنی به شکلی که منتشر شده بازگوید و نگذاشتند!

در این میان حرف حساب را -حرف حساب ترین حرف و جان کلام را - از زبان «علی پروین» شنیده‌ایم. تا جایی که در این چهل سالی که او را می‌شناسم سخنی چنین مستدل از او نشنیده بودم.

صدا و سیما باد کرد و باد کرد؛ تیم ملی ترکید!

راستش را بخواهید همیشه دنبال گافی بودیم که علی آقا نامی را به اشتباه تلفظ کند یا مثلا در دوران مربی‌گری تیم ملی بگوید «85 درصد تیم آماده است و مانده 30 درصد» و ما هم هشتاد و پنج و 30 را جمع بزنیم که از صد فراتر می رود!

این بار اما علی پروین در 70 سالگی اصل مطلب را گفته است: «ما امروز فقط به صدا و سیما باختیم. از چهارشنبه هفته قبل در هر شبکه تلویزیونی همه دربارۀ این بازی صحبت کردند. هر شبکه ای که می دیدیم کارشناس و مجری داشت دربارۀ این بازی صحبت می کرد. زمان ما کی این همه بازی های تیم ملی از تلویزیون پخش می شد. این قدر این بازی را حساس و بزرگ کردند که از شدت استرس بازیکن ما نمی توانست راه برود. از بس این تیم را تلویزیون بزرگ کرد.»

نکته اما این است که تلویزیون تنها تیم ژاپن را بزرگ نکرد. تیم ملی خودمان را هم با تعابیر حماسی و بُغض خیابانی و ادا و اطوارهای محمد حسین میثاقی و کلیپ خدابیامرز محمد نوری روی بازی ها و مهارها و به قول خودشان سیوها باد کردند و باد کردند تا ترکید!

بگذارید داستان را به شکل دیگری مرور کنیم. با فراگیر شدن پدیدۀ فوتبال در ایران و تبدیل به یک سرگرمی برای مردم برخی از نیروهای مخالف رژیم گذشته آن را ساخته و پرداخته امپریالیسم و در راستای تحمیق توده ها دانستند.

چند اتفاق اما سبب شد در این دیدگاه تجدید نظر شود. اولی همان بازی مشهور ایران و اسراییل بود که پتانسیل سیاسی فوتبال را نشان داد و فردای آن بازی دفتر هواپیمایی شرکت هوایی اسراییلی در تهران را منفجر کردند.

دومی رویکرد سیاسی کاپیتان تیم ملی و بهترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران بود. چون پرویز قلیچ خانی به ساز رژیم نمی رقصید و هر چند ناگزیر شد در تلویزیون تن به اعتراف دهد ولی بعد تر از تیم ملی رفت و همواره نگران بودند اعتراف اجباری را لو بدهد یا در صورت دعوت به جام جهانی آرژانتین واکنش نشان بدهد.

اتفاق سوم علایق مذهبی علی پروین بود که به عنوان کاپیتان تیم ملی فوتبال ایران در راه پیمایی های مهم سال 57 شرکت کرد. چهره های سیاسی دیگر نیز نشان دادند فوتبال امری انتزاعی نیست. روز اول جنگ که تیم ملی در کویت بود برادر حسن روشن به شهادت رسید.

از این پس موضوع صدور انقلاب را به فوتبال بار کردند. در بازی های آسیایی هند و تیمی که جلال چراغ پور جوان مربی آن بود بازیکنان همه با تصویر بزرگ امام خمینی وارد زمین شدند. انتظار از فوتبال دراین مقطع صدور پیام انقلاب بود.

در تورنمتی دیگر روزنامه کیهان در صفحه اول تصویر ناصر محمد‌خانی در حال قنوت در نماز را چاپ کرد تا بر این وجه بازیکنان تأکید شود.

بعد از جنگ اما هاشمی رفسنجانی سازمان ورزش را به حسن غفوری فرد سپرد و او هم علی پروین را مربی تیم ملی کرد تا فضای ورزش متفاوت از سال های جنگ، جلوه کند.

هم سو با دیگر سیاست های این دوره فوتبال هم در مسیر سرمایه‌داری یا سرمایه سالاری قرار گرفت و دستگاه ها پول تزریق کردند. درست تر این بود که خصوصی شوند اما دولتی تر شدند و این بار پول های کلان وارد فوتبال شد تا رؤیاهایی چون راه یابی مجدد به جام جهانی و قهرمانی چهارباره در جام ملت های آسیا تحقق یابد. اولی در دوره سازندگی رخ نداد و در سال 76 بعد از 20 سال به جام جهانی راه یافتیم. جام ملت ها اما همچنان دست نایافتنی بود.

پس از چندی اما فوتبال محمل ناسیونالیسم ایرانی شد و صدا و سیما قضیه را حماسی کرد. این اتفاق از هشتم آذر 76 به بعد که با استرالیا مساوی و در واقع بر آن غلبه کردیم و جواز جام جهانی گرفتیم تشدید شده و از آن به بعد هر بازی مهم ملی برای صدا و سیما شده یک حماسه! 

از این پس بود که تمام بار تاریخ و کورش و داریوش و وطنم وطنم و حماسه و فردوسی و ملیت را الصاق کردیم به ساق بچه هایی 20 تا 27 سال تا آرش کمانگیر ما باشند!

پیش از انقلاب ستاره ها چند دسته بودند: هنرپیشگان سینما (مرد و زن)، خوانندگان موسیقی پاپ (زن و مرد) و فوتبالیست ها. مجلات اجتماعی یک بار عکس عارف عارف کیا را روی جلد می گذاشتند که دوباره ازدواج کرده یا نه، مرتبه دیگر تصویر خواننده زن را. یک بار هنر پیشه مرد سینما، یک بار هم هنرپیشه زن را. بعد از انقلاب با حذف ستاره سازی اما همه نگاه ها متوجه فوتبالیست ها شد تا جای چهار گروه دیگر را پر کنند.

با فیلم «عروس» البته ستاره های سینما هم وارد میدان شدند. با این حال تلویزیون همچنان به فوتبالیست ها بیشتر بها می داد. 

دو سه سالی است اما ماجرا از این هم فراتر رفته است. دیگر صحبت از سیاست و صدور انقلاب و حتی ناسیونالیسم هم نیست. تلویزیون، فوتبال را باد می کند و باد می کند و باد می کند اما نه مانند گذشته به صرف وطن و ایران و ناسیونالیسم یا سرگرمی که برای کسب درآمد از هشتگ مربع ستاره!

تلویزیون شده بنگاه لاتاری و قرعه کشی. مردم را پای جعبه جادو می نشانیم و دلاور دلاور می کنیم و کلیپ محمد نوری را روی مهار پنالتی و فلان گل می گذاریم تا 7 میلیون پیام دریافت کنیم و فلان اپلیکیشن را تبلیغ کنیم و پول در بیاوریم.

صدا و سیما در واقع به خاطر کسب درآمد از فلان اپلیکیشن وثبت رکورد 7 میلیونی در فوتبال می دمد نه آن که عاشق کشته و مرده فوتبال باشد!

این دیگر ورزش نیست. سرگرمی هم نیست. لاتاری است. بخت آزمایی است. این وسط منتها جواد آقای خیابانی هم خیال می کند حکیم ابوالقاسم فردوسی است و محمد حسین میثاقی جویای نام مثل سانچو پانزای دُن کیشوت دست و پایی می زند تا مستقل از عادل فردوسی پور به رسمیت شناخته شود و همین می شود که می شود.

این قدر روی بازیکن زوم می کنند که طفلک ها به قول علی پروین توان خود را از دست می دهند. پس قصۀ تیم ملی پیچیده نیست. باد کردند و باد کردیم تا ترکید! 

در حالی که بازی، بازی است و لزومی ندارد لابه لای بازی با چین به روابط سیاسی و اقتصادی دو کشور اشاره شود یا در بازی با ژاپن بگوییم مردم این کشور از محصولات تولید خودشان استفاده می کنند! نه پس، لابد انتظار دارید ژاپنی ها از لوازم چینی استفاده کنند!

آن قدر که عرفان و سیاست و حماسه را بار فوتبال کردیم و در پوستۀ زیرین واقعی وسیله‌ای شد تا مردم را پای جعبه جادو بنشانیم  و زیر این بار بچه ها دوام نیاوردند.

تلویزیون های دنیا با رقص و شو و موسیقی و فیلم و نمایش پر می‌شود و تلویزیون ایران می‌خواهد جای همه آنها را با فوتبال پر کند و همین می‌شود که از بام تا شام و در هر برنامه از فوتبال می‌گویند و همه کارشناسی می‌کنند. از رضا رشید‌پور در حالا خورشید تا شبکه خبر.

این همه تمرکز و توجه، تمرکز بچه ها را بر هم می‌زند. در حالی که اگر این همه تمرکز نبود آنها تمرکز می‌داشتند.

این که علیرضا بیرانوند یک پنالتی را گرفته یا پرتاب دست او خوب است به این معنی نیست که سوپر‌من شده و آن قدر او را بزرگ کنیم که در یک بازی سه گل بخورد.

تا یک اصطلاح یاد می‌گیریم همه طوطی وار تکرار می‌کنند و هی می‌گویند کلین شیت و حباب کلین شیت که می‌شکند دیگر حرفی برای گفتن نیست.

باختیم. چون صدا و سیما فوتبال را به ابزار پول درآوردن تبدیل کرده است. ما خیال می‌کنیم بازی تماشا می‌کنیم. اما خودمان در واقع در بازی هشتگ مربع وارد شده‌ایم!

به خاطر رونق این هشتگ مربع ها هی باد کردند و باد کردند و ترکید! همین...

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۵
در انتظار بررسی: ۱۰۸
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
399
202
کوتاه بیاید بابا. تیم باخت دیگه. باخت تیم ملی هم بندازید گردن صدا و سیما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
تئوری اثر پروانه ای رو شنیدید؟

میگن اگه تو هنگ کنگ یه پروانه بال بزنه تو آمریکا سیل میشه

اینا هم هر اتفاقی (هر اتفاق بد و ناگوار) بیفته صداوسیما مقصره

اگه الان برده بودیم تیتر می زدن ده نکته از برد تمام عیار تیم ملی
(1- حضور بانوان در ورزشگاه رو دیدین؟
2- چند لحظه گرونیها یادمون رفت شاد بودیم ... خ خ خ
3- این از اثرات برجام بود ...
4 و ...)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
حالا معلوم شد که تئوری کارشناس خارجی (در اینجا مربی ) از اساس باطل است و وقتی همت و تلاش داخلی با تفکر وطنی دست به دست دهند میشود ژاپن و احتمالا قهرمانی اما ما در اینجا 8 سال وقت و سرمایه را به پای کیروشی ریختیم که هیچ دستاوردی فراتر از مربیان داخلی برای ایران نداشت
ناشناس
United States of America
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
22
97
.تا وقتی شما خبرنگارا حتی با همین لحن فوتبال رو بزرگ میکنین همین میشه.عین اینه که یه آشپزی که آشپزیشم خوبه رو بهش گیر بدیم که مدل بشو ... کلی هم پول خرج کنیم که مدل بشو چون مدل شدن الان خیلی مهمه.
ناشناس
United States of America
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
19
326
فوتبالمون اشل کوچکی هست از وضعیت مملکت پر هیاهو وپر سروصدا ولی در باطن هیچ سیمای میلی هم که ادم تا تلوزیون روشن میکنه فقط تبلیغ اپیکیشنه فلان عدد بفرستین به فلان سامانه من نمبدونم اینهمه بودجه چند هزار میلیاردی میگیره چی کار میکنه که 70 درصد برنامه هاش شده تبلیغات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
یعنی اگه تمام این تیمها که حذف میشن (کره چین عربستان ازبکستان استرالیا و ....)مردمشون تفکر شمارو داشتند دنیا چه وحشتناک میشد
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
10:43 تفکر من وحشتناکه !؟ وحشتناک اوضاع مملکته وحشتناک اینه که ارزش دستمزد یک ماه یه کارگز مساوی با 10 12 کیلو گوشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
28
213
یعنی بازیکنان تیم ملی ما اینقدر بیکار بوده اند که در کشاکش این مسابقات مهم هر شب بشینن تلویزیون ببینند و تحلیلها را گوش کنند؟؟؟

اگه این جور بوده که خاک بر سر کادر فنی تیم ملی
شهاب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
131
126
چقدر خوب نوشته شده، لذت بردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
به به
چه چه

سلام بر پاچه خواران دائمی عصر ایران
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
20
219
میدونم احتمالا مخالف های من زیاد میشن. من عمیقا از شکست مقابل ژاپن خوشحال شدم. من واقعا شبفته قوتبال بودم، نه به عنوان یه مرز اعتقادی یا حتی جنبه ملی گرایی. برای من سرگرمی بود که بعد از اومدن به خونه بشینم پای فوتبال. این کارکرد اصلی فوتبال، سینما، رسانه و موضوعاتی از این قبیله.
اما چی شد از این طرز فکر اومدم بیرون: بطور کلی داریم از موضوعاتی که در ذات سرگرمی هستن، استفاده دیگه ای میکنیم... باهاش میگیم ما تو سیاست، تو منش سیاسی، تو چیزهایی که ربطی به ورزش نداره بهتریم...
عمیقا خوشحالم که باختیم...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
عمیقا موافقم با شما. نه فقط فوتبال تو هر چیزی یکم خودی نشون بدیم کل عقده ها و داشته نداشته هامونو با اون جبران می کنیم!!؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
7
106
یعنی بازیکنان ما داشتن صداوسیما ایران را تماشما می کردند؟ خوب کیروش بین دو نیمه به بازیکنان چی گفت؟
مهتاب
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
62
79
از شاهزادگان پارسی بعید بود ببازند... وای وای وای!!!!!!
ارمین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
17
122
ایران مشکلات فنی زیادی داشت که متاسفانه طرفداران کیروش نمی خوان به اون اشاره کنند بعد از 8 سال که کروش مربی تیم ملی بوده و پول خوبی هم گرفته هنوز 4 تا پاس رو زمین نمیتونیم به هم بدیم و فقط میخوایم با توپ های بلند سردار ازمون و تو موقعیت قرار بدیم این روش شاید جلو چین جواب بده اما ژاپن و این مدلی نمیشه برد کسی دلیل بازی کردن کنعانی زادگانو میدونه؟؟؟؟ چرا بعد 8 سال تیم ملی وقتی گل می خوره و عقب می افته هیچ برنامه ای برای جبران نتیجه نداره مربی محترم با تحقیر فوتبال ایران که هیچی نیستیم در حد قهرمانی نیستیم امکانات نداریم ایتطوری می خواست به تیمش روحیه جنگندگی و قهرمانی بده؟؟؟ اقای کیروش حاشیه بسه لطفا در مورد ضعف فنی و تاکتیکی تیمت صحبت کن و طلبکار نباش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
57
48
خدیر من رو یاد مواد مخدر میندازه
عصر ایران «خدیر» در فرهنگ آنندراج به معنی «خوب» و «حُسن خلق» است و ارتباطی با «خدر» و «تخدیر» ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
عصر ایران ایول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
دلم سوخت برای مظلومیتی که در این پاسخت بود خدیرجان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
قبی اینکه این طور بی ادبانه مطرح کنی یه سرچ میکردی
هادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹

عصر ایران! منظور اصلی دوستمون به‌نظرم خود کلمه "خدیر" نبود. محور متنی بود که آقای خدیر قلم فرسوده‌اند براش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
34
41
پس رئیس جمهور و دولت چکاره هستند این وسط، مسئول تیم ملی، صدا و سیماست یا وزارت ورزش ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
France
۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
7
78
راست میگی تمام سرگرمی خیلی ها شده فوتبال و این جو حماسی و ملی هم که بهش دادن باعث میشه با یک نتیجه بد سرخورده بشن در حالی که موضوعات مهمتری برای نگرانی هست
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
6
75
عقلتون رو دادین دست یه توپ که ایا بچرخه و بره تو گل تقصیر صدا سیماس یا نظام یا رژیم سابق. عزیزم برو فکر نان کن که خربزه اب است.
ناشناس
United States of America
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
5
165
جام ملتها تموم شد وما موندیم وگوشت 100 هزار تومنی وپراید 40 میلیونی، کیروش که پولشو گرفت (حتی برای برد یمن وویتنام 6هزار دلار پاداش گرفت ) بازیکنا هم که برمی گردن به خونه های لاکچری و دور دور کردن با پورشه های میلیاردیشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
6000 دلار معادل 72 میلیون تومان یعنی حقوق 3 سال یه کارگر تو ایران
اونوقت برای برد یه تیم درجه nام آسیا پرداخت میشه و تو بوق و کرنا هم میکنن تیم ملی میبره
اونوقت تو بازی با ژاپن دقیقا نقش ها عوض میشه و ایران میشه تیم درجه n ام
ناشناس
Finland
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
5
64
صداسیما مشکل داره ولی بیخیال شوید بازیکن تیم ملی تلویزیون ایران را نمیبینه. مربی و ... برای همین هستن که مدیریت استرس کنن. مشخصه بازی نیم نهایی مردم انتظار دارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
2
69
بازیکن باید تمرکزش روی بازی باشه نه به رسانه و داور پرخاش کنه و هیس نشون بده. خوبه ازمون یک میلیاردم موفقیت های رونالدو یا مسی را کسب نکرده وگرنه خدا را بنده نبود.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
51
32
هزار آفرین و درود.یکی از تحلیل های زیبایی بود که خواندم.باید زوایای مختلف بررسی شوند و یاد بگیریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
55
57
عصر ایران گند زدی با این سطح تحلیلت

آقای خدیر شما هم مثل آقای داننده و ... دیگه عصرت گذشته

داری شعور مخاطبانتون رو قلقلک میدی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
37
51
یعنی مرجع شما شده علی پروین !!!!!!!!!! سایت روشنفکر به کجا رسیده ؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
30
55
نه، اشتباه میکنید، مقصر قالیباف هست !!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
24
67
عصرایران صداوسیمای بنده خدا رو ول میکنین.بابا باخت تیم ملی چه ربطی به صداوسیمادارهههههههههههههههههههه
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
30
41
تنها شخصی که در عصر ایران خوب و بجا تحلیل میکند و مانند دوستان دیگر که موج سوار خوبی بوده و حتی در خشکی و بدون موج هم موج سواری میکنند ، سوار بر موج نمیشود بلکه موج میسازد که دیگران سواری کنند .مطالب آقای خدیر واقعا خواندنی ست هر چند که گاهی نقدی هم بر مطالب ایشان هست .درود
در ضمن کشورهایی امثال ایران فقط برای باختن در فوتبال حضور دارند.چند برد تصادفی دلیل بر قدرتمان در این ورزش نیست.متاسفانه پولهای زیادی به اسم فوتبال ملی براحتی حیف و میل شده و به جیب کسانی میرود که صرفا برای باختن تیم در مجموعه ورزش حضور دارند.چون باخت تیم یعنی باید هزینه کنیم تا تیم قوی شود و در این میان چه پولهایی ست که لفت و لیس میشود.نهادهای نظارتی هم انصافا خوب نظارت میکنند که دختر خانمی وارد ورزشگاه نشود .این مهم است وگرنه میلیون میلیون دلار که خورده شود اصلا اهمیتی ندارد.پول چرک کف دست است.
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
6
59
حالا خوبه آقای احسان محمدی (از مسئولای سایت خودتون)، تو همین صدا وسیما (شبکه ورزش) هی با آب و تاب داشت تیم ملی رو باد میکردا.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
27
18
شاید ربطی به این مطلب نداشته باشه ولی گفتنش بد نیست !
جناب آقای خدیر و دوستان عصر ایران و قشر اصلاح طلب و اکثریت مردم جامعه !
عزیزان همه میدونیم که صدا و سیمای ملی ما الان میلی شده و یک گروه خاص با عقاید خودشون اونجا حضور دارن و اتقاد هم سرشون نمیشه کار خودشونو میکنن . خب شما هم تریبون صدا وسیما رو از دست دادین حق دارین انتقاد کنین ولی ...
شما سعی دارین بگین ملت تلویزیون نگاه نمیکنه و میل به تلگرام و اینستاگرام داره . خب ؟ ولی به این نکته توجه ندارین که فقط 45 میلیون ایرانی دسترسی به اینترنت و فضای مجازی دارن و نصف جمعیت دیگه اخبار رو از تلویزیون دنبال میکنن . پس خواهشاً اینقدر مطلب در مورد تلویزیون نزنین . تازه از این پنجاه درصد فضای مجازی حداقل ده درصد بیست وسی میبینه . پس بیخیال جناب خدیر
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
4
40
سرشكستگي به خاطر غروربي جا
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
32
22
بسیار عالی لب مطلب رو ادا کردین. کاش میشد کل جام جم رو گل گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
16
57
"صدا و سیما باد کرد و باد کرد؛ تیم ملی ترکید!" یعنی بی ربط تحلیلی که تا حالا تو زندگی م خوندم و دیدم .وقتی تیم ملی ترسو بار بیاد همین میشه دیگه
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
14
43
کاملا با این نوشته موافقم ، وقتی یمن و تایوان و عمان و چین و بردیم یه جوری مجریان عزیز صحبت میکردن هر کی ندونه فکر میکنه تیمهای سطح اول جهان رو شکست دادیم ، همین دیشب آقای گزارشگر بازم از رو نمیرفت هی میگفت حیف شد تو یه بازی قشنگ با 5 گل یمنو بردیم .کیو بردیم و.... یکی نیست بهشون بگه مگه قرار بود به این تیمها هم ببازیم ؟؟؟؟؟ اگه اینجوریه باید تو قطر یک هفته جشن ملی اعلام کنن چون هم عربستان رو بردن هم عراق رو بردن هم کره رو بردن اونم بدون گل خورده ..... باید یاد بگیریم الکی جو ندیم بازیکنامون فکر کنن خیلی هنر کردن
عباس بن فرناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
2
57
کجا رسانه ملی تیم ژاپن رو بزرگ کرد؟؟ اگه از نظم ژاپن و برنامه ۳۰ ساله شون بگه بزرگنمایی کرده؟؟ اگه از باحوصلگی و بی احساسی بازی کردنشون بگه بیراه گفته؟؟ اگه از اقتصاد قوی و سرمایه گزاری عظیم شون تو فوتبال بگه دروغ گفته؟؟
چرا اینقدر خزعبل سرهم میکنید؟؟ حتی عرضه ندارید مثل آدم ببازید... مرد باشید و بگید تقصیر خودمون بود... خلاص.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
2
18
به نظر من اینقدر دخیل نیست! اشتباه کردن باختشون هم نتیجه همون بود. این همه تیم برا اساس اشتباه میبازن همه صدا و سیما شون مشکل داره... باید برن از لخحاظ فنی و روانی درست بشن برای بعد گل هیاچ برنامه ای نداشتن و روحیه شون را باختن. ولی در عین حال صدا و سما چون برنامه بهتری نداره هر شبکه یه کارسناش اورده و برنامه راه انداخته اگه خصوصی بود اینقدر پول مفت نداشتن.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
15
40
«این وسط منتها جواد آقای خیابانی هم خیال می کند حکیم ابوالقاسم فردوسی است و محمد حسین میثاقی جویای نام مثل سانچو پانزای دُن کیشوت دست و پایی می زند تا مستقل از عادل فردوسی پور به رسمیت شناخته شود و همین می شود که می شود.»
عالی عالی عااااااااااااااااااااااااااااااالی
عباس بن فرناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
6
28
تیم ملی از نظر فنی هیچ مشکلی نداره... فقط مشکل روانیه و با کادر مجرب روانپزشکی حل میشه.. اینکه بعد از خوردن یک گل شیرازه تیم از هم بپاشه یا مدام به داور اعتراضشه نشون از مشکل روانیه... حداقل از تیم ملی آلمان و تیم های بزرگ دیگه یاد بگیرید که روی روان بازیکن بیشتر از فنی کار میکنن....
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
2
63
ما فقط به شخصيت و فرهنگ خودمون باختيم نه چيز ديگه.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
5
28
باز تیم باخت و تحلیل های آبدوغ خیاری و توهمات یکعده بیسواد خود بزرگ بین تیتر یک روزنامه ها شد!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
23
34
دشمنی شما با خیابانی مثل دوستیتان با فردوسی پور هست. کورکورانه, متعصبانه و سیاسی! خجالت بکشید
مسلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
3
31
چه جالب! من فکر می کردم مقصر مربی و بازیکنان بودن. پس الکی گناهشونو پاک کردم استغفرالله
زشته به خدا اینجور تحلیلا
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
7
21
یک سوال: شما که بزعم خودتون اصلا رسانه میلی نگاه نمیکنید از کجا فهمیدید تو این ۴ روز اینهمه از ژاپن گفته تا باد کرد و ترکید؟؟؟؟ یا استرس رو تو ساق بازیکن ها از دریچه رسانه ملی چجوری تشخیص دادید؟؟؟ بگید منم بدونم....
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
6
28
این خدیر و داننده چرا تو همه چی نظر میدن؟؟ اصلا سطح تحصیلی و مدرکشون چیه؟؟ نکنه علامه دهر هستن؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
1
32
چرا اینقدر فلسفیش میکنید؟
باختیم چون چهارتا دفاع شوت داشتیم!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
5
15
باشه... دفعه بعد که بیرانوند پنالتی گرفت میگیم عجب سیو مزخرفی.. چه دروازه بان بدی!!
یا دفعه بعد که تیم ملی برد میگیم چرا بیشتر گل نزدن؟؟ چرا فلانی گل نزد؟؟ چرا همه اش سانتر از جناحین بود؟؟ یا چرا فلانی سرود ملی رو اشتباه میخوند!!!!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
3
20
باشه آقا.... رسانه ملی تیم ملی رو بزرگ کرد باد کرد تا ترکید.. .اصلا ژاپن رو هم بزرگ کرد... ولی آیا رسانه های خارجی و اروپایی هم دروغ میگن؟؟ چرا به تیتر و تحلیل های اونها اایراد نمیگیرید؟؟ اصلا رسانه ملی ژاپن رو کوچیک میکرد درست بود؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
23
5
تحلیل درست و به جایی بود انصافا
ناشناس
Netherlands
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
1
18
هرچه که باب میل تان نباشد بلافاصله می زنید غیرقابل انتشار! اینطور نیست؟
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
2
26
فوتبال ایران فقط شده پرتاب بلند اوت دستی و بزن زیر توپ. هیچ جذابیتی نداره. اون 3 گلی هم که به چین زدیم فقط اشتباهات تیم حریف بود.
کاش حداقل بازی قشنگی میدیدیم
اینا فقط پول بیت المال رو اتش میزنن
لعنت به این بازی کردن
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
27
نمیگم صدا و سیما مقصر بود و یا نبود ولی اساسی ترین مشکل که دامن گیر تیم ما شد اعتراضات بیخود بازیکنها بود که بجای تمرکز روی بازی کردن با پرخاش نسبت به داوری بازی می کرند متاسفانه ما این رفتار رو در لیگ خودمون زیاد می بینیم و به یه اپیدمی بین بازیکنهایمان تبدیل شده,متاسفانه از همون اول تمرکز بازیکناها بر روی قضاوتها داور استرالیایی بود تا بازی کردن, و در این بین هم آقای کیروش هم بی تقصیر نبود.با اینکه کیروش معتقدم خدمات بسیاری به فوتبال ایران کرده و حضورش در ایران باعث رشد در پایه ای شده ولی سرایت پرخاشگری نسبت به داوری یه قسمتش از سمت مربیان ملی بوده و قسمتی از اون به رفتارهای بازیکها در لیگ ایران مرتبط میشه
دانا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
2
23
توجیه،بازم توجیه و همش توجیه.....باخت تیم ملی چه ربطی به صداوسیما داره....مگه کشورهای دیگه از تیم ملی شون طرفتداری نمیکنن تو رسانه های جمعیشون.تیم ملی ما از اول اولم تاکتیک نداشت..همش از جلو دروازه خودمون میفرستان رو دروازه حریف به هوای اشتباهات خط دفاع اونا...این سبک فوتبال واسه پنجاه سال پیشه.
رونالدو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
4
14
ازهمون لحظه ای که طارمی توی بازی چین با بچه بازی یه کارت زرد مفتی گرفت وازاین بازی محروم شد
تقریبا پرونده تیم ملی بسته شد اگه دقت کنید سردارآزمون وطارمی باهم باشن نتیجه گرفتیم
سردار بدون طارمی حرفی برای گفتن نداشت
اونهمه هم گفته شد ما توی همه پستا جایگزین خوبی داریم اما نتونستیم یه جایگزین برای طارمی پیدا کنیم وازهمون نقطه ضربه خوردیم
دیروز هیچ حرفی واسه گفتن نداشتیم
افسوس به اون کارت زردمفت طارمی
حیف شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
3
23
من برا شش ماه در دانشگاه توکیو پروژه تحقیقاتی داشتم. و در شهرکی مجاور توکیو به نام کاشیوا زندگی می کردیم. بسیاری از همسایگان ما از وسایل کره ای استفاده می کردند چون ارزان‌تر بود و اصلا صحیح نیست که از کالای تولید خودشان استفاده می کنند. اساسا منطقی و اقتصادی نیست یک کشور در تمام زمینه ها تولیدات ملی داشته باشد و از کالای تولید داخل استفاده شود. وقتی کشوری مثل ژاپن توان تولید های تک دارد، معنی ندارد برای تولید هر وسیله و محصولی خود را به زحمت بیاندازد.
ناشناس
United States of America
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
28
دقیقا عین همین مکانیسم رو توی آموزش و پرورش و آموزش عالی داریم. طرفو بادش میکنند که تو تیزهوشی تو نابغه ای مدرسشو از بقیه جدا می کنند و بعد طرف متوقع بار میاد و واقعا فکر می کنه که نابغه هست در حالی که نیست. یا طرف با مکانیسم ناقص کنکور باد میشه دانشگاه صنعتی فلان قبول شده پس حتما نخبه هست بعد تو دانشگاه که چیز خاصی بهش یاد نمیدن میاد بیرون فگر میکنه الان باید بره پشت میز بشینه و کار دولتی بهش بدن بعد که کار پیدا نمیکنه چون هیچ مهارتی یاد نگرفته هوا برش میداره که واقعا نخبه هست و قدرشو ندونستن و نباید دست به سیاه و سفید بزنه و بیکار و سربار جامعه باقی میمونه و به زمین و زمان فحش میده در حالی که فرق اون با بقیه فقط چند تا تست بوده که نه به درد کارش میخوره نه به درد تحصیلاتش نه به درد جامعه و نه به درد آخرتش.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
5
23
ضمن تقدیر از تمام تلاشهای کیروش.بنظرم کیروش تیم ما رو در ان چندسال خیلی ترسو و دفاعی بار آورده بود.همه بازیکنها توجیه میشدند90 دقیقه در سوراخ موش قایم شوند و دفاع مطلق بکنند و منتظر فرصت باشند تا اگر احیاناض تیم مقابل اشتباه کرد از آن استفاده بکنن.این تیم ترسو به شدت نتیجه گرا بود وبرای همین برخیها دوستش داشتند..اما دستش درد نکنه خوب شد رفت.... فوتبال ما رو بشدت تدافعی وترسو کرده بود.....به امید جذب یه مربی شجاع.......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
4
14
عوامل زیادی در باخت تیم ملی تاثیر داشتند. ولی مهمترین عامل به نظر من شرایط اجتماعی فرهنگی و... کشوره. ما در یک وضعیت دشواری قرار داریم. طبیعی است وقتی بدنه یک ملت مشکل داشته باشد تک تک اعضای آن از جمله ساختار ورزش ما و مخصوصا فوتبال ما چه در عرصه ملی و چه در عرصه باشگاهی هم دچار مشکل خواهد بود. ما مثل کبک سر خودمان را در برف پنهان کرده ایم و زیر برف رویای تابستان را می بینیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
1
12
اتفاقا ما همیشه به خودناباوری می بازیم نه بالعکس
اگر خودمان را باور داشتیم باخوردن یک گل و دو گل قافیه را نمی باختیم
موفقیت هایی هم که کی‌روش داشت به خاطر خودباوری بالاتری بود که نسبت به مربیان سابق داشت
پیمان
Netherlands
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
6
12
اتفاقا" این بار آقای پروین خیلی منطقی و دقیق زده به هدف ، زمانی که جلوی یمنی های جنگ زده وگرسنه مدهوش قدرت فوتبال تیم ملی شده بودید باید فکر بازی ژاپن ، عراق و.. را میکردید
قنبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
2
14
آقا تا زمانی که آدمهایی مثل تاج و کفاشیان و ... در این فوتبال هستند و اهالی فوتبال دور از فوتبال همینه که هست و حسرت ما صد ساله میشه.
اساسنامه فدراسیون باید تغییر کنه تا اهالی فوتبال سکان فوتبال این مملکت رو بست بگیرند.
وگرنه بهترین مربی دنیا رو هم بیاریم همین میشه و آب از آب تکون نمیخوره.
برای نجات مزرعه شته زده همه مزرعه رو سمپاشی میکنند. پس باید در فدراسیون تغییرات اساسی داد.
والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
12
همه مطالب مقاله و حرفهای موافق و مخالف درست ولی یک نکته هست و اون اینکه ما مردم احساسی هستیم و در مواقع حساس بجای عمل با عقل با احساس عمل می کنیم حالا دو تا بازی با استرالیا و آمریکا یک نتیجه شانسی بدست اومده به کنار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
3
19
نمی دونم آقای خدیر، داننده و محمدی، چرا اینقدر همه فن حریف هستند و در تمامی حوزه ها، حرفی برای گفتن دارند (برای مثال در حوزه موشک و پوشک)...کار رو به کاردان بسپارید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
16
اگر ایران برده بود شما (نویسنده محترم) صحبت های دیگری می کردی همچنین آقای پروین.
فوتبال است آقا برزیل با آن همه سابقه فوتبالی وبا بیشترین صادر کننده فوتبالیست به تمام دنیا از جمله اروپا در جام جهانی به آلمان 7بر0 می بازد.
امروز نباید فوتبال مساله اصلی مملکت ما باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
14
جناب آقای خدیر مطالب شمارو معمولا مطالعه میکنم و همیشه حوبند اما این تحلیل که صد در صد قضیه رو بندازیم گردن رسانه یعنی چی ؟؟؟
ما همیشه ملت اعتراضیم .ما همیشه دنبال مقصریم تا تلاش و سازندگی .
ژاپنیه داره میدوه دنبال توپ با چه جنگندگی اونوقت بازیکنان ماچه کار میکننند؟؟ اون صحنه خیلی خیلی حرف داره .خیلی باید تحلیلش کرد و البته درست تحلیلش کرد
ما همیشه دوست داریم نقش قربانی رو بازی کنیم.داور چکار کرد ؛کی پول خرج نکرد ؛کی مربی خوب نگرفت ؛کی بازیکن خوب نگرفت و الی ماشااله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
7
آقای خدیر عبارت "هشتگ مربع" غلط است چرا که هشتگ همان مربع است و هشتگ مربع یعنی "هشتگ هشتگ" یا "مربع مربع" ، درستش ستاره مربع است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
3
23
تحلیل های ورزشی شما رو درباره تیم ملی فوتبال میخونم همون قدر اعصابم خورد میشه که تحلیل سیاسی رو تو سایت فارس و رجانیوز میخونم!
اقبال
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
0
27
باخت تیم ملی ربطی به صدا و سیما نداشت. ولی سو استفاده ای که صدا و سیما تو این چند مدت از فوتبال کرد و کلی اپلیکیشن و زهر مار را تبلیغ کرد خوب گفتین .
حامد
United States of America
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
3
26
اوج دستاورد کیروش در این 8 سال:
برد مراکش با گل به خودی مراکش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
3
17
اتفاقا باختن بهتر شد. اینهمه پول الکی خرج میشه.
حسین
Australia
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
1
25
باختیم چون با دماغ پر باد وارد زمین شدیم
چون مثل همیشه حریف رو دست کم گرفتیم
ترامپ: ترور من ایمان مذهبی خانواده‌ام را تقویت کرد/ در 48 ساعت اول چه خواهم کرد حمله موشکی یمن به تل‌آویو در نیمه شب گذشته (فیلم) عراقچی: بارها به بشار اسد توصیه کردم که با ترکیه وارد مذاکره شود؛ او موافق نبود/ مسائل بین ما و آمریکا قابل حل نیست ولی قابل مدیریت است 2024 چه سالی بود/ پاسخ روزنامه‌نگار مشهور به پرسش‌های مخاطبان/ ایلان ماسک تیشه به ریشه توییتر زد فرمانده سپاه اصفهان: حکومت سوریه بعثی بود/ مردم سوریه اجازه انجام بسیاری از امور شرعی خود را نداشتند/ پشتیبان حکومت نبودند استوری کنایه آمیز محسن تنابنده در رابطه با قطعی‌های برق (عکس) وقتی کپسول گاز تبدیل به موشک می‌شود (فیلم) ۱۲ منطقه تهران در وضعیت قرمز آلودگی هوا ادعای سعید جلیلی : توقف قانون حجاب مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیست داستان مار و ارّه ؛ آیا این قصه برایتان آشنا نیست؟ (فیلم) درباره ظاهر فرزندان تان (فیلم) ژاله علو؛ شمایل زنی با صلابت نه مستبد/ وقار نه وقاحت نشانه‌های هشداردهنده سرطان‌های ارثی را بشناسید (فیلم) رئیس دادگاه زندان صیدنایا در سوریه دستگیر شد دستور پوتین درباره بیت کوین: در معاملات خارجی استفاده شود