۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۱۳۳۲۶
تعداد نظرات: ۶۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۵-۱۰-۱۳۹۵
کد ۵۱۳۳۲۶
انتشار: ۱۱:۳۳ - ۰۵-۱۰-۱۳۹۵
10 نکته درباره هواپیماهای نو با خاطره ای از ناصر الدین شاه قاجار

شتر و قاطر و خر صد هزار بار بهتر از راه آهن؛ چی بهتر از ایرباس و بویینگ؟!

« نمونه کوچکی از راه آهن آورد. شاه فرمود[گ...] خورده. شتر و قاطر و خر صد هزار مرتبه از راه آهن بهتر است. حالا چهل پنجاه نفر فرنگی طهران هستند و ما عاجزیم. راه آهن ساخته شود هزار نفر می آیند»- اعتماد السلطنه/ 130 سال قبل
   عصر ایران؛ مهرداد خدیر- « وقتی 10 میلیارد دلار به کمپانی ایرباس بدهیم یعنی سالانه چندین هزار شغل در آنجا را تضمین کرده ایم و هزاران شغل را از جوانان خود گرفته ایم. امروز برخی خوش حال اند که آمریکا به ما هواپیما داده در صورتی که با این کار تا این 20 سال دیگر در کشور ما هیچ کس به فکر ساخت هواپیما نیست.» 

  اینها تازه ترین سخنان آقای حسن عباسی است. ایشان به عنوان «رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز» معرفی می شود و چون سخنان او بازتاب های فراوانی دارد و نظریه پرداز بخشی از جریان اصول گرای رادیکال به حساب می آید و بحث خرید هواپیما نیز این روزها پررنگ است جا دارد پرسش ها و نکاتی به این بهانه طرح شود:

1- کمپانی ایرباس ربط مستقیمی به آمریکا ندارد. آقای عباسی احتمالا این فقره را با بویینگ خلط کرده اند. بخش اصلی ایرباس مربوط به آلمان، فرانسه و انگلستان است. قرارداد با ایرباس شامل 100 فروند می شود. (46 فروند ایرباس 320، 38 فروند 303 و 16 فروند 350) ضمن این که گفته می شود آنچه در ایران به «شغل» ترجمه شده بیشتر به معنی « پشتیبان» است و معلوم است که در تولید غول های پرنده عده ای  مشغول هستند. با این منطق دیگران نیز از ما نفت و گاز نخرند چون در ایران شغل ایجاد می کند. جالب است که گوینده محترم تا حالا یک کلمه از صنعت نساجی نگفته که قدیمی ترین صنعت ایران و اشتغال زاترین است و بازار های ایران را کالای قاچاق و غیر قاچاق چینی و ترکیه برداشته و کارگاه های تولید  پوشاک را به تعطیلی کشیده ولی نگران شغل در صنعتی هستیم که نداریم و مشاغلی که نیست!

2- حجم قرارداد با ایرباس 10 میلیارد دلار نیست. 18 تا 20 میلیارد دلار است و بر اساس یادداشت آقای بعیدی نژاد سفیر جدید ایران در انگلستان به صورت فاینانس است و بخشی هم با فروش بلیت تأمین می شود. بنا براین قرار نیست فی المجلس 10 میلیارد دلار به کمپانی ایرباس بدهیم.
 
3- ایشان می گوید تا 20 سال دیگر هم هواپیماساز نمی شویم. مگر در این 40 سال که هواپیمای نو نخریدیم و مردم با ترس و لرز سوار هواپیما شدند و می شوند هواپیما ساز شدیم؟ ( شخصا کسانی را دیده ام در مواجهه با غول های پیر پرنده، شهادتین خود را می خوانند چون اطمینان ندارند سالم به مقصد می رسند).

اگر نخریدن هواپیما ما را هواپیماساز می کرد در این 40 سال شده بودیم! ضمن این که مگر قرار است هم خودروساز باشیم هم کشتی ساز و هم هواپیماساز؟ اتفاقا اگر قرار باشد هواپیماساز شویم باید با دو غول هواپیماسازی – ایرباس و بویینگ- تعامل داشته باشیم و قرار است این باب گشوده شود.

4- وقتی خبر موافقت با تحویل 80 فروند بویینگ منتشر شد گفتند کاغذی است و واقعی نیست. اگر کاغذی است چرا « رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز» نگران است و اگر هم کاغذی نیست چرا می گویند کاغذی است؟

 در مورد خاص بویینگ گفته می شود تحویل 80 فروند بویینگ تا 50 هزار صندلی به ظرفیت ناوگان هوایی می افزاید. آیا این اشتغال زایی نیست؟ این که فرزندان ما در صنعت گردشگری مشغول شوند اشتغال زایی نیست؟

متخصص دکترینال به قاعده بهتر می دانند اشتغال تنها در کارخانه میسر نمی شود. تا صحبت از کار و شغل می شود همه کارگرانی در حال کار در یک کارخانه را تصور می کنیم در حالی که بخش خدمات قابلیت های بیشتری دارد.

5- قریب 40 سال است که هواپیمای نو نخریده ایم و ظاهرا یکی که از طریق دلالی خریدیم نیز به مشکل خورد. از جناب عباسی و دوستان می توان پرسید هواپیمای نو بخریم یا نه؟ اگر باید بخریم توپولوف بخریم یا ایرباس و بویینگ؟

اگر قرار است نخریم شرکت های هواپیمایی چه کنند؟ با هواپیمای کهنه ادامه دهند و ضرر بدهند؟ تا کی ؟ 20 سال دیگر؟ آن وقت 20 سال دیگر بخریم خوب است و حالا بد است؟

6- اگر این قرارداد از خروج 5 میلیارد دلار ارز جلوگیری کند خوب است یا نه؟ مگر همین حالا مردم از شرکت های خارجی بلیت نمی خرند و این عدد سر به 5 میلیارد دلار در سال نمی زند؟ اگر این 5 میلیارد دلار به جیب ایرلاین های هوایی نرود بد است؟
 
7- هر کشوری با برندهای آن شناخته می شود. تا می گوییم کره یاد سامسونگ می افتیم. برندهای ایران اما در این سال ها آسیب دیده اند. یکی از برندهای ملی «هما» بود و هست. اما همایی که بر هواپیمای مستعمل حک شود آیا اسباب سرافکندگی نیست؟ آن هم در رقابت با ایرلاین هایی که وقتی هما متولد شد هنوز به صحنه نیامده بودند. نوسازی ناوگان هوایی می تواند در بازسازی اعتبار ایرلاین های اصلی ایران نیز تاثیر بگذارد.

8- آقای عباسی می فرمایند « هزاران شغل را از جوانان مان گرفته ایم.» ایشان شنیده اند که خودروسازان داخلی در مخالفت با واردات خودرو چنین استدلال می کنند. اما در شرکت های خودروسازی عده ای واقعا مشغول هستند و اتومبیل تولید و تحویل می شود.

 جدای این بحث که محدودیت واردات و تعرفه های بالا  مردم را از استفاده از فناوری های نو در خودروسازی محروم کرده و امنیت و سلامت هم به مخاطره می افتد اما از حیث اشتغال نیروی داخلی استدلال قابل تأملی است. منتها در مورد هواپیماسازی آیا شرکت هایی دارند می سازند و تحویل می دهند که بویینگ و ایرباس بیایند تعطیل می شوند؟

9- وقتی با ایرباس و بویینگ قرارداد می بندی و پای رولز رویس هم که موتور ایرباس را تأمین می کند باز شود دیگران چه می توانند گفت و چه بهانه ای می توانند بیاورند؟ به مصداق « چون که صد آمد نود هم پیش ماست» با ایرباس و بویینگ و رولز رویس که قرارداد داشته باشی یعنی تحریم ها شکسته و دیگران نیز می آیند. بنا بر این جنبه نمادین هم دارد.

10- آقای عباسی نگفته اما دیگرانی گفته اند مگر طبقات عادی و متوسط چقدر از هواپیما استفاده می کنند؟ آیا بهتر نبود این پول جای دیگر خرج می شد؟ پاسخ این است که اولا عجالتا پولی پرداخت نشده و فاینانس است ( استفاده از منابع خارجی و پرداخت پس از کسب درآمد).

ثانیا 5 میلیارد دلاری که به جیب ایرلاین های خارجی ریخته می شود جذب خواهد شد. ثالثا از روند مهاجرت کارشناسان و خلبانان جلوگیری می کند و جدای این سه اما یکی از دلایل گران بودن بلیت هواپیما این است که زیان می دهند. اگر از زیان دهی خارج شوند چه بسا قادر به سرویس دهی بیشتر باشند.

نکته دیگر این که مسافری که سوار هواپیما می شود شاید به لحاظ تمکن مالی بالاتر باشد اما چرا به این فکر نمی کنیم که یگانه جراح فلان منطقه محروم در سیستان و بلوچستان یا سرمایه گذار یا استاد دانشگاه هم با هواپیما سفر می کنند که از خدمات آنها دیگرانی بهره می برند که سوار نمی شوند؟

این اشاره تاریخی هم خالی از لطف نیست:

محمد حسن خان صنیع الدوله یا اعتماد السلطنه وزیر انطباعات ناصر الدین شاه قاجار بود. او  هر روز برای پادشاه قاجار روزنامه می خواند و مکاتبات او را تنظیم می کرد در روزنامه خاطرات خود وقایع دربار را ثبت کرده که مهم ترین سند از فضای آن دوران است.

او در روزنامه سوم صفر 1304 هجری قمری ( 134 سال قبل با تاریخ قمری و 130 سال قبل شمسی و حول و حوش 1265 خورشیدی و 10 سال قبل از ترور ناصرالدین شاه) می نویسد:

« ...بوآتال، نمونه کوچکی از راه آهن آورده بود. شاه فرمود[گ...] خورده. شتر و قاطر و خر صد هزار بار از راه آهن بهتر است. حالا چهل پنجاه نفر فرنگی طهران هستند و ما عاجزیم. اگر راه آهن ساخته شود هزار نفر می آیند. آن وقت چه کار کنیم؟ رفتم به خانه کتابچی. صحبت از راه آهن شد. امین السلطان کتابچه راه آهن انگلیس را به من داد تا انتقاد کنم. من هم صریح نوشتم راه آهن مضر است برای استقلال شما و این بود که موقوف شد.» - [روزنامه خاطرات اعتماد السلطنه- با مقدمه و فهرست های ایرج افشار- انتشارات امیر کبیر- صفحه 462]  




ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۶
در انتظار بررسی: ۱۲۲
غیر قابل انتشار: ۲۰
ناشناس
-
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
23
622
این حرفای عباسی را جدی نگیرید برای مطرح کردن خود حرف ها رو میگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
جدی بگیرید. ذهن جوانها ها رو خراب و منحرف میکنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
اتفاقا من با اقای دکتر عباسی کاملا موافقم چون تجربه کردم.
بچه که بودم به خانواده و فامیل گفتم تا 20 سال دکتر نروید، من خودم دکتر میشم میام همتونو رایگان درمان میکنم.
اما حیف که به حرفم گوش نکردند والا الان من هم مثل دکتر عباسی دکتر شده بودم.
واقعا از تولید ملی و از استعدادها حمایت نمیشه.
نمونه اش همین کیسینجر ایران خودمون.
فکرشو بکن ایشون اگه الان اونور آب بود نظراتش رو رو هوا میقاپیدن.
اما ازش حمایت نکردیم، کلا فقط یه دکتر ساده شد.
فاعتبروا یا اولی الابصار
راستی این اقای دکتر تو عمرش بجز حرف زدن چند تا مقاله معتبر علمی و دستگاه ساخته.
اصلا میتونه یه شمع ماشین خودش رو عوض کنه که ادعای هواپیماساز شدن داره؟
نادر
| Netherlands |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
اتفاقا باید این حرفها رو جدی بگیریم. احتمالا این یکی هم میخواد رییس جمهور بشه که حرفای عامه پسند و عوامفریبانه میرنه
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
درباره یارانه بنزین هم همینطور گفته بودند که : یارانه باید بالسویه بین همه حتی اونهایی که ماشین ندارند هم تقسیم بشه و با این استدلال سر ما کلاه گذاشتن.
شما فرض کنید شخصی که بین هزاران نفر که دانشگاه دولتی قبول میشن باشه، آیا ایشون که از امکانات دولتی (در این مورد دانشگاه دولتی)استفاده میکند، حق بقیه رو که قبول نشدن ضایع میکند؟
و باید برگردیم و بگیم ایشون چرا از امکانات باید استفاده کند و بقیه پس چی؟
این استدلال ایرادی اساسی دارد، در اینجا عدالت درست تفسیر نشده بلکه با مغلطه قصد عوام فریبی داشته اند.
عدالت با مساوات تفاوت داره.
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
آقای خدیر شما که نظرتان را درباره هواپیما دادی و .... به صراحت نظرتان را میدادی و نقد میکردی
ولی در بحث صنعت خودرو دو پهلو نوشتی به گونه ای که یکی به میخ یکی به نعل زدی اگه امکان داره نظرتان شفاف درباره ادامه این صنعت ( ایرانی کش) واضح بنویسید.
حتما که نباید یک نفری صحبت بکنه شما بیایید نقدش کنید.
ناشناس
France
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
8
350
کاشکی یه مسئول وظیفه شناس پیدا می شد، و جلوی صنعت رانتی و انحصاری خودروسازی هم مثل کشتی سازی می ایستاد!
ناشناس
-
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
7
331
حدود 50 ساله خودرو ساز شدیم به کجا رسیدیم . غیر از اینست که ماشن های بنجل تولید می کنیم . خوبه که رو زمینن حالا اگه بریم هوا که دیگه واویلاس
ناشناس
-
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
6
336
ببخشيد اين يعني چه؟
رییس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
والله من هم نمیدونم.
کسی اگر میدونه، جواب را مکتوب نماید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
یعنی کلی تریبون و بودجه و رانت و ....
kh
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
یعنی لرزه ،جون کدخدا پرستان انداختن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
مگه شما تونستی بخونیش؟ من که اصلا نتونستم بخونمش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
یعنی رئیس جایی که کسی بنام امنیت بدون مرز بتواند به کارهای دولت که منافع ملی دارد گیر داهد و از دولتی که مورد پسند آقایان نیست ایراد بگیرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
5
248
شاید منظورشون این بوده که مثل آردی یا پیکان پژویی اتاق هواپیما رو از بوئینگ و ایرباس بخریم روش موتور پراید یا پژو بگذاریم. البته برای مسافت های نزدیک موتور پیکان هم می شه گذاشت.
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
3
190
نکه ایشون خودش با شتر مسافرت میکنه بخاطر همین موافق تکنولوژی نیست.

مرد حسابی چندین سال داریم ماشین میسازیم هنوز نتونستیم یه ماشین روز بیرون بدیم شایدم منظورش اینه که مردومو ببندیم رو موشکای ساخته شده و از این قاره بفرستیمشون قاره دیگه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
5
264
مشکل آقای عباسی هیچ کدام از اینها که نوشتید نیست مشکل ایشان اینست که دولت جناح رقیب این قرارداد را بسته اگر دولت جناح ایشان اینکار را میکرد از همین قرارداد بنام فتح الفتوح یاد میکردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
دقیقاً. نمی دانم چرا هرکار مثبتی که میخواد توسط دولت روحانی انجام بشه به مذاق آقایان خوش نمیاید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
3
103
اسپانیا نیز یکی از سازندگان کنسرسیوم ایرباس است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
ده درصد هم مال آمريكاست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
ناشناس ۱۲:۰۴- ۱۳۹۵/۱۰/۰۵ کشور آمریکا در کنسرسیوم سهمی ندارد بلکه شرکت های آمریکایی بعنوان وندور برخی از قطعات را می سازند که در مدل های مورد تقاضای ایران سهم آمریکا بالای 10% است و در نتیجه مشمول تحریم های آمریکا می شود. در برخی مدل ها اصلا قطعات آمریکایی وجود ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
6
93
مشکل همیشه این بوده که نقش مار از لفظ مار خواناتر است. شما هم باد در قفس می کنی خدیر جان
نصیحت همه عالم چوباد در قفس است
به گوش مردم نادان چو آب در غربال
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
5
141
بسيار نقد عالي بود. سپاسگزاريم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
3
105
عالی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
عصر ایران، خوب از این نظرها (عالی) منتشر می کند ولی نقدها (بخصوص به دلت) می روند به سطل غ ق انتشار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
185
13
خواب ديدين خير باشه كه با اومدن هواپيماي جديد كه تازه قراره با فروش بليط پول خريدش پرداخت بشه قيمت بليطش ارزان بشه
مسلما گرانتر خواهد شد و طبقات مرفه استفاده خواهند كرد
مردم عادي همون قطار آتش گرفته و پرايد را به زور وسعشان مي رسد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
مگه بناست از هواپیما و سیستم ناوگان هوایی به عنوان تفریح استفاده کرد؟ هواپیما یک وسیله نقلیه بار و مسافره که داشتنش برای هر کشور به لحاظ استراتژیک هم مهمه هم تعیین کننده.
می خواهی که هواپیماها رو بیارن آزادی مسافر بزنه واسه انقلاب و کرج و اطراف تهران؟
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
یادت باشه اتفاقا هواپیمای جدید بلیطش ارزونتره اونهم بخاطر اینه که خرج نگهداریش کمتره دقیقا کاری که الان ایرلاین های خارجی میکنن و بلیط ارزونتر از ایران ایر میفروشن همیشه قبل از حرف زدن بد نیست ادم یکم مطالعه کنه.
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
با وجود هواپیمای مناسب امکان ارتباط مناطق دوردست کشور که اتفاقا محروم هستند با مرکز بیشتر خواهد شد و این باعث توسعه این مناطق میشه .
سرمایه گذار باید با وسیله مناسب به محل دسترسی داشته باشد .
هواپیما از زیرساختهای توسعه است .
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
کسی بلیط ارزان نخواسته همین که هر روز مردم عزادار نشوند وهر از گاهی یک هواپیما سقوط نکند برای ما کافی است
مومن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
3
121
ایشان در رابطه با همه مسائل فنی نظامی صنعتی و...... تخصص دارند و به قول قدیمیا همه کاره و هیچکاره .... اخیرا اضهارنظرایشان در باره ارتش هنوز فراموش نشده .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
3
126
راس میگه دیگه هواپیما دیگه چیه بدین دست بیل وسنگ پا وارد کنید تا دیگه دست بیل وسنگ پا نسازیم بریم سراغ هواپیما سازی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
3
96
کسی به ایشان بگه که چین و ژاپن بعد این همه پیشرفت تازه توانسته اند هواپیمای مسافر بری بسازند که کلی از قطعات ان هم امریکایی هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
6
132
ايشان بي صداقت و عقب مانده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
78
16
سئوال و جواب كودكانه اي بود هم بهانه هاي ابلهانه هاي حسن عباسي و هم توجيهات آبكي نويسنده مشكل ما قرباني شدن اصل مشكلات در پس بحث و جدلهاي سياسي است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
لطفا افاضه بفرمایید به نظر اصل مشکلات شما چیست؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
71
"نرود میخ آهنین به سنگ"!
ناشناس
United States of America
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
65
اقای عباسی با دیدگاهای همچون شما که انتقادیهای گروهی دارید ما صد سال دیکر هم هواپیما ساز نمیشویم . وبا خودروهای که ساختیم ومردم را فوج وفوج در پراید به کشتن میدهیم اکر هواپیما بسازیم که دیکه باید مردم قطاقطار بمیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
74
اصلا چنین فردی ارزش این همه وقت گذاشتن برای جوابدهی را داره؟
عصر ایران مخاطب این گفتار تنها ایشان نیست. طیف منتقدان عقد قرار داد با این دو هواپیماساز مخاطب این گفتار هستند و به ابهامات پاسخ داده شده
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
73
6
برادر من درسته همه چی برای افراد مرفعین است وهواپیما هم برای آنها ست نکران نباش .کسی که ماهانه یک میلیون حقوق میگیرد نمیتواند سوار هواپیما شود .اون فقط با اتوبوس شرکت واحد باید تردد کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
مرفعین کدام قشر هستند؟!!؟؟
دلسوز
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
70
دادش گلم 50 ساله داریم ماشین میسازیم تمام قبرستونها رو آباد کردیم. خدا نکنه هواپیما ساز بشیم.
ما دوس داریم تو هر سوراخی یه انگشتی بکنیم و ازش سر در بیاریم. غافل از اینکه اصلا اینکاره نیستیم. ذاتا آدمهایی تنبل و مفت خوریم که ترجیح میدیم کباب کوبیده با روغن دمبه بخوریم و از فرط خوردن به زمین بیوفتبم.

داداش گلم
اون مرغی که انجیر میخوره منقارش کجه..
سلمان
-
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
60
13
عده زیادی از منتقدین با خود هواپیما خریدن مشکل ندارند و می دانند که این تکنولوژی در کشور ما بومی نیست. بلکه اعتراضشان به این است که دولت به همین اندازه که برای هواپیما هزینه می کند در بخش هایی که برای رضایتمندی عموم مردم کاربردی تر است هم هزینه کند حتی به همین طریق فاینانس. مثلا احداث مسیرهای راه آهن بیشتر، افزایش واگن ها، بهبود کیفیت واگن ها، بهبود حمل و نقل بین شهری و جاده ها و ...
وقتی تعداد کشته های ما در تصادفات به اندازه سقوط چندین هواپیماست، آیا نباید به عنوان جدی ترین مسئله کشور مطرح شود و جان مردم با ارزش تلقی گردد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
این عده زیاد هم اگه بحث فاینانس برای قطار و واگن مطرح بشه حمایت از تولید ملی رو مطرح می کنن و باز انتقاد پشت انتقاد.
همین عده زیاد از منتقدین سالیان متمادی که خودروهای مزخرف تولید می کنیم کجا تشریف داشتند؟ و اصلا چرا همین الان هم به خودروهای بی کیفیت انتقاد نمی کنند و به کار درستی که در راستای نوسازی ناوگان فرسوده هوایی و جلوگیری از تحقیر ملت با سوار شدن به هواپیماهای کشورهای کوچک حوزه خلیج فارس صورت گرفته انتقاد می کنند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
52
40 ساله خودرو میسوزیم هر روز چند خودرو اتیش میگیره و چند نفر زنده زنده تو اتیش جان میدهند (خدا از تقصیرات مدیران خودروساز نگذره )
وای به حال اون روزی که هواپیما بسازیم !!!!
همون ایران 140 اخرش بود از 6 تا تولیدی 4 تاش سقوط کرد !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
12
23
میشه از شما رسانه ها خواهش کنم دست کم برای وازه هایی که در زبان شیرین فارسی معادل دارند از معادل فارسی استفاده کنین مثل همین ایرلاین گاهی فکر می کنم که اگر در گذشته واژه ای مثل هواپیما یا فرودگاه ساخته نمیشد شما عزیزان از چی استفاده می کردین
عصر ایران ممنون از یادآوری و نکته سنجی تان. دوستانی که نوشته های نویسنده این مطلب را دنبال می کنند گواهی می دهند که می کوشد واژگان پارسی را به کار برد اما بپذیرید درباره برخی اصطلاحات ناگزیریم و مصطلح است...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
39
از طرح بهینه سازی پیکان چه خبر؟
چونکه تفکر پیکان هنوز در جریان است......
ایوب
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
40
خدیر عزیز واقعا درباره زیاده گویی های امثال این دکتر دکترینال قلم وبیان بزرگواری مثل شما چون نوری در تاریکیست. بنویس برایمان هم در امید جوان وهم در عصر ایران. سپاس برادرم...
حمال
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
22
این ادم خیلی بی ربط حرف میزند
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
33
باید از اقای عباسی سوال کرد اتومبیل شخصی ایشان چیه . تولیدات داخلی است یا خارجی
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
65
وقتى افراد مثلا مشهور راجع به هرچيزى اظهار نظر بكنن ،ميشه حرفاى صرفا عوام پسند و بقول شما جوان ها پوپوليستى
الان مسافرا با وحشت سوار هواپيما ميشن،الان سالى ٥ ميليارد دلار پول تو جيب امارات ،تركيش،قطر ،بريتيش و بقيه ميريزيم چون مردم ترجيح ميدن وقتشون تو پرواز ترانزيت تلف بشه، پول بيشتر بدن اما سالم برسن،الان بعلت نبود هواپيما داره زير ساخت ها خراب ميشه و همه دارن ميرن، الان چهل ساله از صنعت روز دنيا تو هوا نوردى بدوريم و همين الان كلى بايد اموزش بديم به همه تا بتونيم نسل جديد رو عملياتى كنيم،اومدن اين هواپيما ها كلى شغل تو ايران هم ايجاد ميكنه ،از اون طرف هم بيشتر چون اينها سرمايه هاى رسوب شونده هستند و ايجاد مشاغل دايمى ميكنن و خيلى نكات ديگه كه در حوصله اين بحث نيست، ارادتمند همه سروران خلبان ارباس ٣٢٠ هواپيمايى جمهورى اسلامى ايران
عصر ایران موجب خوش حالی ماست که خلبان ارباس نیز مطلبی مرتبط با حرفه خود را خوانده و پسندیده. با آرزوی توفیق برای ایشان
امیررضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
76
اون زمانی که میلیاردها دلار خرج واردات پورشه، چوب بستنی، دسته بیل، خوراک سگ و زین اسب شد توی دولت دهم، این دوست مون کجا بودن که بگن، برای مردم آلمان و چین اشتغال زایی شده...

اون موقع که توی دولت نهم، پرتقال از اسرایییییییل، انگور از ونزوئلا، سیر و چایی و برنج از هندوستان در احجام بسیار بالا وارد شد، دکترینال کجا بود دقیقا، نکنه، اشتغال زایی برای هندی و چینی، بلا اشکال هستش...
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
61
از قديم گفتن آدم پر حرف كم حافظه ميشه...
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
2
77
اگه خودم توان استفاده از هواپيما را نداشتم راضي ام كه هموطنم سوار شه و با خيال راحت مسافرت كنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
33
1
این حرف ها را قبول دارم. ولی دولت اولویت کشور را فراموش کرده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
13
دمت گرم محمود با اين نظرت
هزار تا لايك داري
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
23
خداوند ایشان را شفا دهد.
ناشناس
Netherlands
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
67
1
هواپیما خریدن اشکالی ندارد به شرط اینکه توجیه اقتصادی حساب شده و کارشناسی داشته باشد. اولا چه کسی با چه تحلیل عینی کارشناسی ثابت کرده که ما امروز به ۱۰۰ هواپیما نیاز داریم و نه مثلا به ۳۰ هواپیما؟ چه کسی با منطق اقتصادی عینی و قابل قبول ثابت کرده که به ایرباس مثلا ۳۰۳ نیاز داریم . نه مثلا به بوئینگ ۷۳۷؟ این خریدن ها در ایران اصلا خریدهای کارشناسی شده نیستند و همینطور هردمبیلی صورت می گیرند. تا می بینند آنها حاضرند با فاینانس بفروشند فوری ذوق زده می شوند و با سر میروند در چاه. در حالی که آنها هیچ وقت منافع خود را قربانی چشم و ابروی ایرانی ها نمی کنند و مطمئنا خیلی بیشتر از آنچه معمول است از این قراردادها بهره می برند. بعلاوه آیا این عاقلانه تر نیست که مثلا با هزینه کمتری راه آهن را توسعه بدهیم به جای خرید هواپیما که هم گرانتر در میاید و هم با یک حادثه همه اش از بین می رود؟ تازه اکثریت مطلق ایرانی ها اصلا به دلیل فقر مالی هیچ وقت سوار هواپیما نمی شوند و هواپیما وسیله ای لوکس برای یک اقلیت مطلق در ایران است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
71
5
دولت بجاي اينهمه پول خرج كردن كه مورد استفاده درصد كمي از جامعه خواهد شد به فكر ناوگان ريلي باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
0
30
خواهشا خیلی سخت نگیرید به همین خودرو های که میسازیم بسنده کنید تا هواپیما سازی پیشکش
مرتضی علی عسکری
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
27
آقای خدیر شما و عصر ایران را دوست داریم بخاطر همین تحلیل هات موفق و سربلند باشید.
ناشناس
Germany
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
1
25
خیلی جدی شون نگیرید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
3
چرا بدون مطالعه و تحقیق نظر میدهید. خیلی دشمنان و رقبا نمیخواهند این اتفاق بیفتد. چونکه درآمد شان خیلی کم می شود. برای ما درآمد دارد صنعت هواپیمایی ما خیلی عقب رفته و ارز و پول مردم ما در جیب خارجیها و به تازه فخر هم می فروشند. کلی کار جدید برای مردم ما نیز ایجاد می شود. البته این پکیج است که شامل آموزش تجهیزات راهبری و فرودگاهی و خیلی از چیزهای دیگر.خیلی خیلی موارد دیگر هم هست که وقت گفتن نیست یک نهار به من بدید تا اکثر موارد بیایم بگویم. ارادتمند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
0
5
این آقایان پهلوانان و قهرمانان میادین خالی هستند. تا زمانی که کسی نباشد جواب حسن عباسی را بدهد استدلال های ایشان خوب به نظر می رسد. به محض اینکه افراد آگاه با ایشان وارد بحث شود، استدلال های ایشان مثل یخ در گرمای مرداد ماه آب می شود. دم شما گرم که حوصله کردید و جواب دادید باید با طلا جوابتان را نوشت.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
1
1
سلام آقای خدیر
من مهدی هستم.دیروز نظر دادم.چرا نظر بنده راانعکاس ندادید؟چرا انتخابی عمل مینمایید؟برای شما که دم از حقوق شهروندی وحق دانستن میزنید ونادی به اصطلاح نقد،میباشید،این رفنار زیبنده نیست.در عصر ناصری هم ،اینگونه رفتار نمیکردند.
بااحترام
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
عصر ایران عادتشه. کامنت هایی را که با نظر خودش موافق نیستند یکی در میان منتشر می کنه تا حرف کامنت گذار سر و دمش معلوم نباشه و هیچ کس نفهمه اون چی گفته.
عراقچی خطاب به اتحادیه عرب: ما هم خواهان آرامش و جلوگیری از آشوب در سوریه‌ایم درگیری و اخراج اسکوچیچ و هاشم‌نژاد (فیلم) آمریکا: حملات علیه انصارالله یمن ادامه خواهد داشت ساییدگی یا آرتروز زانو چیست؟ (فیلم) فوت 69 نفر در پی غرق شدن قایق پناهجویان در آب‌های مغرب وزیر نفت: تولید روزانه گازوییل ۱۰ تا ۱۲ میلیون لیتر افزایش یافت علی علیپور: چه در پرتغال و چه در ایران VAR ولم نمی‌کند! (فیلم) روایت مهماندار بازمانده از سقوط هواپیمای جمهوری آذربایجان دادگاه فرد متهم به سوء قصد به جان ترامپ به تعویق افتاد پخت راتاتویی با دنده بره در برف به روش مادر بزرگ آذربایجانی (فیلم) اسرائیل: دولت جدید سوریه گروهی تروریستی است، نه دولتی باثبات ادعای کاخ سفید: کره شمالی بیش از هزار سرباز در کورسک از دست داده است امام جمعه کرج: ترامپ بداند با ترور شهید سلیمانی برای همیشه باید در سایه ترس بماند تصاویری از برف‌روبی مسیر اشنویه به ارومیه (فیلم) پزشکیان: از شرایط سخت تأمین برق و گاز عبور کردیم