۰۳ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۹۰۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۴-۰۵-۱۳۸۷
کد ۴۹۰۳۱
انتشار: ۰۷:۴۶ - ۱۴-۰۵-۱۳۸۷

ملت ایران "منفعل" می شود؟!

جعفر محمدی
عصرایران - انفعال و بی تفاوتی، بزرگترین آسیبی است که می تواند بر روح جمعی یک ملت وارد شود و متاسفانه نشانه های نگران کننده ای از این بیماری را می توان در مردم ایران سراغ گرفت.

هر چند شیوع این پدیده در میان یک ملت، می تواند برای حکومتگران، خوشایند باشد، لکن در نهایت امر، هیچ کس، حتی حاکمانی که از رهگذر بی تفاوتی مردم آسوده تر حکم می رانند، طرفی از انفعال ملت نخواهند بست.

مطلب را بیشتر باز می کنم:

چند ساعتی را بین مردم بگذرانید، با آنها صحبت کنید و رشته سخن را به مسایل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی جامعه بکشانید. خواهید دید که چه نقدهای روا و ناروایی از سوی همه هم صحبتان شما مطرح می شود: شکایت از اوضاع نابسامان معیشتی، بی احترامی های مکرر به مردم از سوی تصمیم سازان و مجریان، اعتراض به تصمیمات خلق الساعه، فغان از سوء مدیریت ها، ناله از رشاء و ارتشاء و اختلاس و زدوبندها، نقد سیاست، شکوه از وضعیت فرهنگی و ...

اینها، سرفصل های مشترکی هستند که هر کسی از ظن خود و با گفتار و ادبیات خاص خود بدان ها می پردازد و سری به تاسف تکان می دهد.

با این حال، تمام این اعتراضات و شکایات و انتقادات، در همان گفت و گوی خودمانی تمام می شود و در عرصه عمل، همه آن منتقدان وشاکیان و برافروختگان، جز تحمل و دم برنیاوردن و البته در خفا غر زدن، گزینه ای را سراغ نمی گیرند.

علت را هم که جویا می شوی، پاسخ این است: "دنبال دردسر نیستیم."

این، یک پاسخ بسیار نگران کننده است و نشان می دهد که بسیاری از مردم بر این باورند که اعتراض و انتقاد، مستوجب عواقبی دردسرساز است و از این رو، در زمانه ای که حتی اگر یک روز هم از کار و زندگی بیفتید، معیشت خانواده دچار نقصان می شود، کسی دنبال دردسر (شما بخوانید اعتراض به وضع موجود) نیست و این، ریشه انفعالی است که در صدر مطلب، از آن سخن گفتیم.

اما این وضعیت، هرگز به معنای نبودن "آتش اعتراض" در زیر "خاکستر سکوت وانفعال" نیست و هر از گاهی شاهد جرقه هایی از آن مثل اعتراض به نحوه برخورد پلیس با دختر "بدپوشش" در میدان صادقیه تهران و ماجرای آتش زدن پمپ بنزین ها هستیم که طی آن، بخشی از این انرژی نهفته، آزاد می شود ولی در نهایت، هیچ تغییری در انفعال رو به گسترش جامعه به وجود نمی آید.

بی گمان وقتی مردم درباره آنچه مستقیما به زندگی، اقتصاد و معیشت فردی آنها مربوط می شود این چنین منفعلانه رفتار می کنند، در دراز مدت ، نمی توان از آنها انتظار داشت نسبت به منافع ملی و مشترک، تحرکی نشان دهند و به جای انفعال، رویکردی فعال داشته باشند و این ،معنای همان نکته ای است که در سطرهای نخستین این یادداشت به آن اشاره شد: "هیچ کس از انفعال ملت سود نمی برد." و اصلاح می کنم: "هیچ کس ، به جز غریبه ها."

حال پرسش راهبردی این است که برای جلوگیری از نهادینه شدن این انفعال به عنوان بخشی از سرشت مردم ایران چه باید کرد؟

هر چند می توان از زوایای مختلفی به بحث نگریست اما به نظر می رسد مهم ترین اقدام اصلاحی در این باره، کاستن واقعی از هزینه های اعتراض است تا این گزاره رفته رفته از بین برود که "اعتراض مساوی است با دردسر".

البته در یک جامعه نظام مند و مدنی، اعتراض به معنای شورش و نقض قانون و سلب آسایش شهروندان و آسیب رساندن به اموال عمومی و خصوصی نیست بلکه راههای مسالمت آمیز و موثر خود را دارد که از آن جمله می توان به انتقادات صریح رسانه ای، راه پیمایی، تجمع، تحصن و اعتصاب اشاره کرد.

اما این اعتراضات قانونمند را چه اشخاصی باید ساماندهی کنند؟
طبیعی است که فرد فرد اعضای یک جامعه نمی توانند رأساً مبادرت به چنین کارهایی کنند و یا دیگران را دعوت به تظاهرات یا تجمع اعتراض آمیز- ولو قانونی- کنند.

اینجاست که درد دیرین جامعه ما بار دیگر عیان می شود و آن، فقدان احزابی است که هر کدام بخشی از تفکرات جامعه را نمایندگی کنند و در مواقع لازم، همفکران و همدردان خود را به ابراز جمعی عقاید و اندیشه ها و اعتراضات خود دعوت کنند.

تردید نکنید اگر تحزب در ایران شکل نگیرد، زیرساخت های اعتراض نیز فراهم نخواهد آمد و ملتی که نتواند اعتراض کند، در گذر زمان، به موجودی منفعل تبدیل خواهد شد که ابتدا از کارگزاران حکومت خویش و سپس از بیگانگان توسری خواهد خورد و آرام آرام در غبار تاریخ فراموش خواهد شد و چنین سرنوشتی در انتظار ایران و ایرانی مباد!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
8
بسيار مطلب جالبي بود تشكر
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
2
3
سلام
با تشكر از مقاله بسيار زيبا و روشنتان.
اما اينجور كه معلومه شما دنبال دردسر ميگرديدا... بي خيال عاقبت نداره داداش
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
2
4
خیلی خوب بود، مساله ای که متاسفانه در جامعه وجود داره و شما هم خوب بهش اشاره کردید اینه که اعتراض یعنی دردسر ....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
8
1
تا افراد مغرض مثل شما هست نیازی به اغتشاش نیست چرا ارامش موجود باعث ناراحتی شما می شود؟
ناشناس
-
۰۸:۳۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
4
به موضوع خوبی اشاره کردید. این ارام بودن ظاهری مردم، پدیده مطلوبی در یک جامعه نیست.
به نظر می رسد که مسئولان اصلی کشور عزیزمان، این نبود فیدبک ( یا اعتراض یا شورش) را به معنای رضایت مردم از وضع فعلی می گیرند (کما این که در مصاحبه هایشان به ان اشاره می کنند). یکی دیگر از تاثیرات این نارضایتی ها، بی انگیزگی مردم در کارهای سودمند و سود رساندن و دلسوزی برای یکدیگر و کل کشور و کاهش همدلی بین مردم است.
راه حل مهم دیگری که در این باره وجود دارد، اصلاح این رویه های اشتباه از سوی دوستان مسئولین است که فهرست این رویه ها همان طور که می دانید و متاسفانه بسیار طولانی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
طرح چنین موضوعی ارزشمند بیانگر نگاه ژرف و روشن نویسنده و سایر همکاران این خبرگزاری دوست داشتنی می باشد که بدور از افراط و تفریط و بسیار هوشمندانه به گونه ای بتواند با وجود فشارهای قانونی مطبوعات کشور چنین مقاله ای را مطرح نماید جای تقدیر و تشکر دارد . خواهشمندم در خصوص نقش سندیکاها یا اصناف در این ارتباط نیز توضیحاتی را مبذول فرمایید .
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
5
0
نظریه ای که در اینجا به آن پرداخته اید از جهاتی درست است ،اما نمیتوان آنرا در همه جا و همه زمانها تعمیم داد زیرا کشور ما با شرایط خاص ژئوپولتیک و سیاسی در زمان فعلی روبروست و با وجودهجمه ها و دشمنیهای علنی و تهدیدات همه جانبه ؛ هیچ عقل سلیمی نمی تواند قبول کند در اعتراضات ,اعتصابها و راهپیماییها دست دخالت و کارشکنی عوامل داخلی و خارجی بیگانه و دشمنان منطقه ای دیده نمیشود ، کافی است به شعارها و اعمال صورت گرفته در موارد مشابه توجه کنیم . با تشکر .خواهش میکنم انعکاس دهید.
ناشناس
UNITED STATES
۰۸:۵۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
8
این مطلبی که نوشتید ادم میخواد سرش بکوبه به سقف اسمون.اخه خدا پدرت بیامرزه ،ما یک ماه پیش روبرروی پارک ملت تو مشهد گفتیم چرا پنیر 1050 تومانی در یک ماه شده 1300 تومان ....گفتند این ها شاهی بودند و ایادی غرب وشرق یک عده از مارو گرفتند...یکی از همون لباس شخصی ها به من گفت تو غلط میکنی واسه گرونی اعتراض میکنی؟!!!همین خود شما،من الان پیام میدم مطمئنم چاپ نمیکنید چون حقایقو گفتم و فردا واسه شما دردسر ساز میشه ...مردم ما مگه چی میخوان؟!!!تورم2 درصدی فرانسه شده 3 درصد ملت سارکوزی رو بیچاره کردند،طبق همین اخباری که صدا و سیما منتشر میکنه.ما اگه فردا بریم روبروی مجلس پلاکارد بگیریم دستمون شعار بدیم دولت ناکارامد استعفا استعفا ،کیهان خبرگزاری فارس ایران رسالت صدا وسیما تیتر میزنند سلطنت طلبان،بهائیان ،ایادی شرق و غرب قلم به دستان مزدور در مقابل مجلس تجمع کردند.یه عده خانم واسه احقاق یه سری حقوق به طور کاملا مسالمت امیز کمپین تشکلیل دادند و امضا جمع میکردن اقایون تو خطبه های نماز جمعه ندای وا محمدا سر دادند و به این عده حمله کردند،اونها رو هرزه جاسوس امریکاو اسرائیل خطاب کردند.
اقای جعفر محمدی کجایی شما؟فکر میکنم تو این مملکت زندگی نمیکنی،خیلی رویایی فکر میکنی!!!
محمد جواد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
3
و ای کاش هر اعتراض صنفی یا سیاسی را مساوی ارتداد و اسلام ستیزی قلمداد نکنیم.
و احزاب نیز متصل به بدنه جامعه باشند نه منفصل.
ناشناس
UNITED STATES
۰۸:۵۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
چرا به اعتراض و درگیری برای بدحجابی پارسال تو مشهد اشاره نکردی که مردم با پلیس درگیر شدند و شعار میدادند نیروی انتظامی خجالت خجالت.با شما موافقم وقتی مردم بدبین شوند به دلیل اینکه فکر میکنند مسئولان فقط حرف خودشان را می زنند و اگر اعتراضی شود به شدت سرکوب میشوند،در نتیجه نسبت به منافع ملی نیز بی انگیزه و منفعل میشون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
3
از نقد بسیار خلاصه و در عین حال شجاعانه شما متشکرم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
7
0
اشاره نويسنده به اين موضوع انشائ الله از سر دلسوزي است اما يك چيز را نبايد فراموش كرد كه مردم ما هر 22 بهمن رفراندم خود را نشان دوست و دشمن دادهاند ومي دهند دوست بايد دلگرم شود ودشمن نا اميد از براندازي با لا خره وقتي ماهواره به جوان ميخوراند كه مدل لباس و مدل كفش ومدل راه رفتن و ار تباط با جنس مخالف و .... بايد اين وان طور باشد توي كشور شيعه و مسلمان همه ايرانيها انتظار دارند مديريت كشور بروز اين دسته نا هنجاريهاي رفتاري را در كنترل خود داشته باشد ونگذارد شورش را در اورند راه ديگر مقابله با انفعال مردمي همين حضور دولت در سراسر كشور ورسيدگي به توقعات بحق مردم است كه اثرات بسيار ارامش بخشي روي مخاطبين اين خدمات گذاشته است و باور مردم را در تحت نظارت ورصد بودن مشكلات تقويت كردهاست البته اگر حزبي پيدا شود كه خطا هاي رخ داده از سوي احزاب بي خاصيت فعلي را به شايستگي جبران كند هم بسيار خوب است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
3
متاسفانه برخلاف کشورهای اروپایی در ایران اعتراض مساوی با ضدیت با نظام واین بزرگترین معضلی است که گریبانگیر این مردم شده است حتی اگر این اعتراض صنفی و جهت احقاق حق باشد مثل اعتراض معلمان که منجر به سرکوبی و حتی بازداشت و اخراج سازماندهی کنندگان آن شد . در ضمن هر موقع که اعتراضی صورت می گیرد آنها را به عنوان اراذل و اوباش و یا عوامل آمریکا و استکبار جهانی معرفی می شوند در حالی که آنها فقط حقشان را می خواستند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
4
سکوتم از رضایت نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
بسيار موجز و عالي- متشكرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
3
شما مثل اینکه تو این مملکت زندگی نمی کنید.اینجا تا می یای میگی آقا چرا ماست گرون شده میگن این براندازه و اذهان عمومی رو متشوش کرده و مخل امنیت ملی شده ! و بعد هم همون عواقبی که الان خودتون می بینید.بهر حال با این وضعیت جامعه ما تبدیل به یک بمب ساعتی شده که هر لحظه احتمال انفجار مهیبش دور از انتظار نیست.باشد که به خود آیند ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
2
0
بابا عصر ایران شجاع شدید!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
آفرین! اما کیست که گوش کند و کیست که عمل نماید؟
همه منتظریم و اکثرا پر مدعا! حق را بر نمی‌‌تابیم و به راحتی‌ برای خود پارتی بازی و رانت خو اری می‌کنیم. ... و این رشته سر دراز دارد ...
amoozadeh
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
4
نگارنده محترم یک مانع بنیادین را فراموش کرده است و ان اینکه حتی اگر ما احزاب قدرتمند و تشکل های مدنی پویا داشته باشیم تا زمانیکه اصل ازادی و حق انتقاد و اعتراض برای مردم از سوی حکام ما نادیده انگاشته شود و هر اعتراض و تجمع و انتقادی را به امریکا و اسرائیل ربط دهند و معترضین را جاسوس و ستون پنجم بنامند وضعیت همینگونه که هست باقی خواهد ماند.مشکل این است که که دموکراسی و باید ها و نباید های ان در کشور ما برای ما ملت یک رویای تقریبا دست نیافتنی است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
3
بي شك پرداختن به اين موضوع يكي از افتخارات عصر ايران خواهد بود. اميدوارم بحث ابتر نماند. واقعاً روي يكي از نقاط حساس دست گذاشته ايد. ادامه دهيد لطفاً .....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
1
به سلامتی گویا شما هم خسته شده اید و قصد تعویض شغل دارید. نام دومین شما را به بهترین قیمت خریدارم. انتقاد! راهپیمایی! تحصن!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
2
1
انگار نویسنده این مطلب دنبال دردسر میگرده
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
كافيه به اخبار تلويزيون نگاه كنيد تظاهرات مردم ساير كشورها را چگونه پخش مي كند واعتراض مردم ايران را يا سانسور كرده يا اينكه نهايت به عنوان گروهي اشوب طلب معرفي مي شوند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
2
باسلام
اين مطلب خطاب به كاربري اس كه نظ زير را داده است:

--▪ تا افراد مغرض مثل شما هست نیازی به اغتشاش نیست چرا ارامش موجود باعث ناراحتی شما می شود؟

دوست عزيز، تا افراد ...ي مثل شما هم وجود دارند هيچ اغتشاشي صورت نمي گيرد، برو خوش باش!

در پايان تشكر از صراحت بيان آقاي جعفر محمدي
ناشناس
-
۱۲:۱۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
2
یکی باید باشه تا درد این مردم رو به گوش آقایون برسونه که فکر می کنند مردم در رفاه هستند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
0
تا چند نفر در جایی تجمع میکنند و اعتراضی به موضوع خاصی دارند - رادیوهای خارجی و خبرگزاریها, آنرا بزرگنمایی کرده و تحلیلهای دلخواه خود را اعلام میکنند و آنرا نشانه .......میدانند ، در حالیکه با هوشیاری ، معترضین میتوانند این سواستفاده ها را خنثی کرده در عین حال به خواسته ها و اهداف قانونی و شرعی خود برسند و فرصت نفوذ و ضربه زدن به دشمنان و عمله داخلی آنها را دفع کنند و مرز خود را با آنها مشخص کنند , که متاسفانه این مورد عملا مورد توجه قرار نمیگیرد.... به طور مثال اعتراضات دانشجویی به نحوه مدیریت واحد های دانشگاهی - اعتراض به عدم پرداخت یا عدم افزایش حقوق کارکنان یک شرکت - اخراج کارکنان مازاد - گرانی یک جنس به هر دلیل- آزادی در نحوه پوشش مطابق الگوی سایر کشورهای... - آزادیهای سیاسی ؛فرهنگی و اجتماعی خارج از چارچوبهای ملی و و مذهبی - آزادی اخلال در نظم عمومی و صدمه به اموال عمومی به هردلیل - آزادی در توهین به ارزشهای ملی و دینی - ..... در حالیکه در تمام کشورها این اعتراضات کانالیزه شده و روال مشخصی را طی میکند و اگر کوچکترین انحراف و سواستفاده ای شود با شدت تمام دولت با آنها مقابله میکند. پیروز باشید. متشکرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
0
مطالب زيبايي بود و درد جامعه. ولي مگه مسئولين از كجا اومدن ؟ از دل همين مردمند ديگه. واقعا شما از رفتار و عملكرد مردم در تمامي موارد از جمله رعايت حقوق ساير هموطنان . كارگشايي و حل مشكلات اداري و غيره راضي هستيد؟ ما همه مون به راحتي سر هم كلاه ميزاريم. عليرغم ميل باطني ام بايد بگم : خلايق هر چه لايق.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
1
یکی از بهترین مقالا تی بود که تا به حال خوانده ام.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
عزیز من جان من کی جرات میکنه که چیزی هم بگه . مگه سرمون زیادی کرده . همین شما هم دیگه به فکر بند 209 باشید که در تنهایی چطوری سر کنید . فک کنم نویسنده اینجا رو با کانادا اشتباه گرفته . !!!!!
ناشناس
UNITED STATES
۱۴:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
3
«امام رضوان الله تعالی علیه همه را در یک جمله ی به یاد ماندنی فرمود : 22 بهمن سر مشق همه باشد . یعنی ای کسانی که از امروز حکومت را در دست میگیرید مواظب باشید راهی را که شاه رفت، نروید تا دچار سقوط نشوید. امروزه نگاهی به اطراف خود بیاندازیم و ببینیم این سفارش امام را توجه کرده ایم یا نه ؟ نباید این طور باشیم که اگر یک نفر مخالف ما حرفی زد او را از حیز انتفاع بیاندازیم زمانه عوض شده . روش حکومت کردن را امام علی (ع) در نامه مالک اشتر بیان فرموده اند کدام یک از مسؤولان حکومتی یکبار این نامه را مطالعه کرده اند ؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
اول وظیفه دارم از اینکه به مطلبی اینچنین مهم اشاره کردید تشکر کنم.

فکر میکنم یکی از دلایل, برغم میل خیلی از ما, سیاست زدگی دوران اصلاحات است, که موجب زنجیره ای از برخوردهای میان صاحبان قدرت شد. مردم میترسند به ساده ترین مسایل اعتراض کنند (هرچند بسیار هم معترضند) چون فکر میکنند سر از زندان یا ... در می آورند.
ناشناس
-
۱۴:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
میخواستم نظری ندهم اما حیفم آمد که از آن بگذرم . زیرا واقعا" خودم را نیز کمابیش از دسته منفعل شدگان میبینم . مطلب مختصر و در عین حال بسیار قابل تقدیر است . امید است دولتمردان ما لااقل کمی به خود بیایندکه دارند چه بر سر ایران می آورند.
ناشناس
-
۱۵:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
مقاله بسيارجالبي بود ميبينيد دركشورهاي دنيابراي خارج ساختن مردم ازحالت انفعال احزاب وگروههاي اجتماعي طرفداران خودرابه تجمع واعتصاب مي خوانند . درايران مردم معمولا" ديدگاههاي خودرا بطورخيلي محدود درانتخابات بيان مي كنند. امااين كافي نيست .نگراني شماازانفعال مردم ما كاملا"بجاست 0
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
هیچی نمیتونم بگم جز ابراز احساسات زیبا و وقتی داشتم مقاله شما را مطالعه میکردم گویا در کشوری متمدن زندگی مینمودم مانند فرانسه
واقعا ای کاش مسئولین کشور ما به درک اینگونه مسایل بسیار ساده برسند
برادر گرامی متشکرم بابت مطلبتان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
3
در جواب دوستی که گفته اند:
"اشاره نويسنده به اين موضوع انشائ الله از سر دلسوزي است اما يك چيز را نبايد فراموش كرد كه مردم ما هر 22 بهمن رفراندم خود را نشان دوست و دشمن دادهاند ومي دهند دوست بايد دلگرم شود ودشمن نا اميد از براندازي ....."
و دوستی که گفته اند:
"نظریه ای که در اینجا به آن پرداخته اید از جهاتی درست است ،اما نمیتوان آنرا در همه جا و همه زمانها تعمیم داد زیرا کشور ما با شرایط خاص ژئوپولتیک و سیاسی در زمان فعلی روبروست و با وجودهجمه ها و دشمنیهای علنی و تهدیدات همه جانبه ؛ هیچ عقل سلیمی نمی تواند قبول کند در اعتراضات ,اعتصابها و راهپیماییها دست دخالت و کارشکنی عوامل داخلی و خارجی بیگانه و دشمنان منطقه ای دیده نمیشود ...."
باید بگویم عزیزان، کجای این مقاله صحبت از رفراندوم و براندازی و اینجور حرفها شده؟ صحبت از خواسته های معقول صنفی و ملی است. 22 بهمن روزی است که در آن مردم پیروزی خود بر نظام ستم و دیکتاتوری را جشن میگیرند و اتفاقا با حضور خود نشان میدهند که نمی خواهند آن سیستم سرکوب و استبداد ونسبت دادن مخالفان به بیگانه دوباره به میهن برگردد. مگر در همه جای دنیا که رانندگان، کشاورزان، معلمان و ... اعتصاب و اعتراض میکنند مملکت خود را میفروشند؟ آنها هم وقتی پای مبارزه با دشمنان و بیگانگان و دفاع از سرزمین در میان باشد، جانفشانی و مقاومت میکنند ولی در مقابل ندانم کاریها و ضعفها و سوء مدیریت دولتهای خودشان هم ساکت نمی مانند، هرچند خودشان آن دولت را انتخاب کرده باشند. بیائیم یاد بگیریم که مطالب را با هم قاطی نکنیم، مرز میان "معترض و کسی که حق خود را میخواهد" با " معاند و برانداز و جاسوس و نوکر اجنبی و ..." کاملا روشن است، فقط مهم اینست که """""بخواهیم""""" این مرز را ببینیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
1
قلب تپنده وروشن جامعه دانشگاه است؟ کاش می دانستید یک حراست که حتی سواد زیر دیپلم هم ندارد با استاد ودانشجو چگونه برخورد می کند
چقدر دراین سالها تخریب وتحقیر شدیم به جرم بلند بودن مو برای یک بار از ترس دردسرها وبهم ریختگی چندگونه ذهنی وروانی حتی به پارک ها وتفریحگاه ها نرفتیم وهنوز در هرقدمی ناامنی اجتماعی از برخورد یک پلیس ازارمان می دهد بااین حال در خلوت ذهن خود می خوانیم واندیشه می کنیم برای فردای کشوری که مارا شاید به عنوان شهروندی که حق ازادی پوشش - اندیشه ودگرباشی ودگراندیشی دارد به رسمیت بشناسد .
ولی نگرانی در وجودمان موجود می زند واز سخنان وزیر علوم باز بر خود می مانیم و....
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
4
هنوز هم فکر می کنم دارم خواب می بینم. اگر بیدار هستم, آفرین بر نویسنده محترم و شجاع
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
3
بله حق با شماست و واقعیت را همانگونه که هست بیان کرده اید. اما حال به پرسش دیگری میرسیم چگونه باید احزاب شکل بگیرند مگر اصلیترین هدف آقای خاتمی این نبود؟
وقتی کسی در این حد و رسته هم نتواند چنین کند ما مردم عادی مگر میتوانیم؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۳۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
بسیار عالی و بجا بود
ناشناس
RUSSIAN FEDERATION
۱۶:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
0
زنده باد ايران و ايراني. آفرين بر تو نويسنده باد. انتقاد بسيار خوب است و بايد باشد. بقول رهبر معظم انقلاب اسلامي، دانشگاه ها بايد سياسي باشند. جامعه بزرگ ايران نيز بايد سياسي باشد و در كار دولت و حكومت خود شريك و سهيم باشد تنها راه خوشبختي و سعادت همين است....
ناشناس
UNITED STATES
۱۶:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
3
بشارت ده بندگانی که حرفها را می شنوند و بهترین را انتخاب می کنند
قران کریم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
1
به نظر من ما بیشتر از هر چیزی نیاز داریم حقوق خودمونو بشناسیم.چه اگر احزابی هم شکل بگیرند بدون شناخت کافی مردم فقط از توان انها استفاده خواهند کرد. نظیر اتفاقی که در هر انتخاباتی تکرار شده است!!!!قبل از هر چیزی باید دست به دست هم بدهیم و در روشن کردن افکار و اماده کردن فضای نقد در جامعه بکوشیم.در کنار ان همه فرمایشات نویسنده محترم مقاله را میپذیریم که باید تلاش شود هزینه اعتراض پایین بیاید. اما راستی این قسمت مشکل میتواند به این راحتی حل شود؟!
یک مشکل اساسی جامعه ما افکار انحرافی بر پایه تفاوت ماهیتی دو جنس مذکر و مونث است که هر چند در مقام حرف زن و مرد را یکسان میداند ولی در مقام فکر و عمل این دو را تقسیم میکند!!!با اینکار نصف جامعه ما با نصف دیگر درگیری مداوم پیدا میکنند و چون بیشتر قدرت در دست جنس برتر!!!! است جنس دوم منفعل شده و به حاشیه میرود!!!!و انفعال از همینجا شروع میشود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
1
اين موضوع بصورت چشمگيري درادارات وسازمانهاوشركتهاي دولتي مشاهده ميشود.يك مشكل اساسي است كه بايستي جهت رفع ان برنامه ريزي اساسي صورت گيرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
1
بی خیال من دنبال درد سر نیستم پس بی خیال
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
1
1
مقاله ی خوبی بود اما همه می دانیم که نمی شود ...
ناشناس
CANADA
۲۰:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
متن بسیار جالبی بود ولی فکر کنم شما صداتون از جای گرم بلند میشود... در ایران اعتراضات قانونی اتحادیه های کارگری که صرفا جهت امور معیشتی آنها است دردسرساز است چه رسد به احزاب! بطورکل اعتراضات غیرسیاسی و اجتماعی سرکوب میشوند و میتوانند به دردسر جرم سیاسی ختم شوند چه رسد به اعتراضات سیاسی! اعتراض فقط با دردسر مترادف نیست بلکه با براندازی و صهیونیست و مفسدفی الارض هم میتواند مترادف گردد! تمام موارد فوق درحالی است که شما به نظام پایبند هستید. حتی خود شما اگر به این شیوه نوشتن ادامه دهید میتوانید انتظار داشته باشید که سایت شما هم بزودی فیلتر شود و...! به هر حال همانطورکه گفتید انفعال جامعه بحرانی است که گریبانگیر همه خواهد بود. به نظر من راه حل تحزب و افزایش مشارکت مردم است و اینکه اعتراض و انتقاد طوری در جامعه نهادینه شود که به امری عادی تبدیل شود و در این صورت اگر کسی بدنبال ضربه زدن به منافع کشور باشد براحتی نمایان میگردد. علاوه بر آن باید فرهنگ خشونت در کشور مبارزه شود و خشونت ترویج نشود تا اعتراضات بصورت حقوقی و مدنی پیگیری شوند. زدو خوردهای خیابانی که بطور روزمره مشاهده میکنید نتیجه همین فرهنگ خشونت است که در اعتراضات سیاسی هم مشاهده میشود.
ناشناس
FRANCE
۲۲:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۴
0
2
درود بر شما و جسارت حرفه ای شما
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۹:۵۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۵
0
1
سلام.من سايت شما رو خيلي دوست دارم.توروخدا يك كاري نكنيد فيلترش كنن.تا وقتي كه اينقدر بي فرهنگي رواج داره كه آدم جرات نداره تو خيابون راه بره آدم آخه چه حرفي بزنه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۵
0
3
قربون دهنت داداش. خدا هفت نسل از پدرانت رو بيامرزه كه نون حلال دادن به بجه هاشون...
اگه اين مسئولين بيدار شدند ماهم رو خبر كنيد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۵
0
1
با عرض سلام و خسته نباشيد و تشكر از گشودن اين مبحث به نظر بنده اين عارضه باعث مي شود هر كسي در جايگاه خود و به نسبت توانايي خود فقط به منافع شخصي فكر كند و به هر قيمتي و به قيمت آسيب رساندن به منافع فردي و جمعي ديگران به منافع خود دست يابد. فكر نون باش كه خربزه آبه
ناشناس
-
۱۶:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۵
0
1
فقط می تونم اینو بگم که ملت ایران ملت بسیار صبوری اند ولی اگه صبرشون تموم شه طوفان به پا می کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۰۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۶
0
1
سلام.مطلب قشنگی بود.واقعا درد دل ما جوان ها بود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۴:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۶
1
0
این یکی از مزخرفترین مقالات این سایت هست مردم ایران بسیار هم اعتراض می کنند
اما اگر منظورتان راهپیمایی باشد باید بگم ماایرانیان ظرفیت هم چین کاری نداریم چون هر وقت دور هم جمع می شویم کارای احمقانه انجام می دهیم
مثلا به جایی که اعتراض کنیم لختی بازی درمیاریم شورش می کنیم به افراد عادی حمله می کنیم مغازه هارو به آتش می کشیم شعار ضد حکومتی ضد اسلامی می دیم
ما اصلا طریقهی درست اعتراض کردن رو بلد نیستیم فکر می کنیم اعتراض یعنی بریم طرف رو بکشیم یا 100فحش بهش بدیم و.....
اشتباهات خودمونم هی میندازیم سر دیگران
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۶
0
1
متشكرم و اميد وارم كه اين مقاله آغازي براي فراهم كردن زمينه انتقادات سازنده و اصولي باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۶
0
1
آفرین به تو
خوب مفهوم رو رسوندی
و این یک واقعیت تلخ است. همه یاد گرفتن به گفتن این جمله:
ولش کن بابا برو عشقتو بکن حاشو ببر هرکاری دلشون میخاد بکنن. به ماچه
به نظرم راست میگن. ولی این خوب نیست. بخصوص که جوانان نیز دچار این خصیصه شدند. یعنی بی تفاوتی و بی خیالی
تا زمانی که رسانه های گروهی در انحصارند این موضوع دامن گیراست و کاری از دست روشنفکران و کسانی هم که دلسوزند برنمیاد.
ای کاش حداقل کانالی درماهواره باشد که بتواند بدون ریا و تزویر و ترس و دروغ واقعیات را منعکس کند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۶
0
1
متاسفانه حق با شماست.
مردماني هستيم كه امكان اعتراض دموكراتيك از ما سلب شده است چون احزاب واقعي و هواداران آنها تجربه موفق و سابقه ذهني خوبي نداشته اند (بيشتر بدليل واكنشهاي حاكمان كه اثر ناميمون آن با بي تفاوتي خود ما دو چندان شده است) و حتي سنديكاها و مجامع صنفي در حد حرف هستند.
يك راه باقي ميماند : شورش و اعتراض فيزيكي . كه اين كار بنا به تجربه تاريخي تمامي اينگونه اعتراضات ، شايسته هيچ ملتي نيست و هيچگاه به نتيجه مطلوب دست نخواهد يافت.
به ياد داشته باشيم كه "هيچ تضميني براي بهتر شدن اوضاع پس از تغيير حاكمان در اثر اجبار، اغتشاش ، شورش يا انقلاب وجود ندارد"
ضمن تقدير از طرح موضوع و روشنگري نويسنده ،به نظر اينجانب تنها راه نجات جو سنگين جامعه مان از اين انفعال ، هدايت حاكمان به پذيرش حق مردم از طريق هواداري و پايمردي در احزاب يا تشكلهاي قانوني موافق با افكارمان است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۶
0
1
گزارش کارشناسی شده و واقعی بود- متشکرم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۶
0
1
درود بر شما و جسارت حرفه ای شما
ناشناس
UNITED STATES
۲۰:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۱۶
0
2
زیادقابل پیش بینی نیست مردم پیچیده شدندوافکارشان عمیق ترواین سکوت صرفا یک سکوت احمقانه نیست
آیا ویتامین‌ها به کاهش وزن کمک می‌کنند؟/ معرفی ۲ ویتامین لاغرکننده شوخی عجیب با قزوینی‌ها در برنامه تلویزیونی (فیلم) آقای علم‌الهدی! وارونه نگویید/ شکل فعلی حجاب در دولت مرحوم رییسی رایج شد/ دولت آزاد نکرده زیر بار برخورد چماقی نرفته قوی‌ترین بمب‌های متعارف چین، روسیه و آمریکا/ مادر و پدر همه بمب‌ها!(+عکس) علائم حمله بدن به خودش و بیماری های حاصله از آن یاغیان خراسان دوباره سربرآورده‌اند / دزد ، یاغی یا سردار ؟ اسنادی متعلق به بیش از نیم قرن پیش چه اطلاعاتی از ژاندارمری قوچان می‌دهند / آن‌ها چرا دستگیر شده بودند (فیلم) هشدار؛ وضعیت قرمز در ۱۱ نقطه تهران روش‌های طبیعی سفید کردن دندان‌ها آدم برفی ۲۰ متری هم ساخته شد (فیلم) حمله شجاعانه و ضربه کاری یک اسب به تمساح غول‌پیکر و طمع‌کار (فیلم) انتقاد روزنامه خراسان از ادامه فیلترینگ : ۸۵ درصد مردم تصمیم شان را گرفته اند که از فیلترشکن استفاده کنند/ مسئول پیامدهای مراجعه به سایت های غیراخلاقی شمایید این سوپ‌ها را یک روز در میان بخورید مرگ ۲۴ بیمار هموفیلی در ۸ ماه ؛ قربانیان جدید کمبود دارو سفر ۱۵۰۰ کیلومتری با یک باک بنزین / یک خودروی بسیار کم‌مصرف (+عکس) از خواص بی‌نظیر زیره سبز چه می‌دانید؟