۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۰۵۴۶۳
تعداد نظرات: ۱۶۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۱-۰۴-۱۳۹۴
کد ۴۰۵۴۶۳
انتشار: ۱۲:۳۸ - ۲۱-۰۴-۱۳۹۴
وقتی میرزای شیرازی کودتا می کند و عربستان در خزر ساحل دارد!

نمایش سقوط سواد عمومی در برنامه تلویزیونی

مسابقه ثانیه ها ازیک واقعیت تلخ پرده برداشته که همانا کاهش اطلاعات عمومی به رغم گسترش ارتباطات است و پایین آمدن سطح سواد که زن و مرد هم نمی شناسد و محدود به تاریخ و جغرافیا هم نیست.
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- این روزها در شبکه‌های مجازی و محافل مختلف، فیلم بخش‌هایی از سری جدید مسابقه «ثانیه ها»ی تلویزیون دست به دست یا نقل می‌شود که در آن شرکت‌کنندگان مختلف پاسخ‌هایی می دهند که به قاعده باید از عهده هر دیپلمه‌ای برآید ولی به شکل حیرت‌آوری جواب‌های بی‌ربط و نادرست می دهند تا جایی که گاه ناخودآگاه اسباب خنده می شود.

  مجری (داریوش کاردان) می پرسد: «کدام مجلس، انقراض سلسله قاجاریه را تصویب کرد؟» و خانم شماره 10 پاسخ می دهد:« مجلس خبرگان»!

  مجری حیرت زده توضیح می دهد: «سلسله قاجاریه، ها!». خانم شماره 10 این بار پاسخ می دهد: «مجلس شورای اسلامی»!

  در ادامه مسابقه مجری می پرسد: «دو کشور همسایه ایران که در دریای خزر ساحل دارند کدام هستند؟» و این بار «خانم شماره 4» پاسخ می دهد:« ترکیه و عربستان»!

  [ دهان کاردان از شدت شگفتی باز می ماند]...

  در ادامه مسابقه مجری می پرسد:«چه کسی کودتای سوم اسفند 1299 را انجام داد؟» و خانم شماره 6 پاسخ می دهد: شهید مدرس! و و وقتی شگفت زدگی کاردان را می بیند می گوید: میرزای شیرازی! و لابد اگر برنامه ادامه می یافت نام چند خیابان دیگر تهران را نیز بر زبان می آورد...

  هر چند انکار نمی توان کرد که انگیزه برخی از انتشار دهندگان و تکثیر کنندگان این برنامه در فضای مجازی و شبکه های موبایلی جنبه های سرگرمی و استهزای هم‌وطنان شرکت کننده باشد و بعضی از گروه های حامی حقوق زنان نیز موضع گرفته و گفته‌اند با توجه به خانم بودن شرکت کنندگان این کار اقدامی علیه زنان به حساب می آید اما موضوع فراتر از اینهاست زیرا مسابقه ثانیه ها ازیک واقعیت تلخ پرده برداشته که همانا کاهش اطلاعات عمومی  به رغم گسترش ارتباطات است و از پایین آمدن سطح سواد در جامعه حکایت می کند و زن و مرد هم نمی شناسد و محدود به تاریخ و جغرافیا هم نیست.

  در این چند روز عده ای هم انتقاد کرده اند که مگر قبل از مسابقه از شرکت کنندگان آزمون اولیه نمی گیرند و انگشت اتهام را متوجه صدا و سیما دانسته اند که برخی از تهیه کنندگان آن تنها به فکر تولید برنامه و عقد قرارداد و کسب درآمد دراین زمینه هستند و چندان به کیفیت بها نمی دهند و برای مدیران نیز همین که آنتن پُر شود کافی است!

  جایی هم خواندم که موضوع را به تغییر مجری ربط داده اند در حالی که اتفاقا مادام که اجرای آن با علیرضا خمسه بود مسابقه ثانیه ها کمتر دیده می شد چون مردم به رغم علاقه ای که به این بازیگر توان‌مند و با اخلاق دارند او را در هیات مجری نپذیرفتند و با مسابقه ارتباط لازم را برقرار نمی کردند و از وقتی داریوش کاردان سکان را در دست گرفته اتفاقا مسابقه بیشتر دیده می شود.

  آیا واقعا می توان موضوع را تقلیل داد و تهیه کننده برنامه را مقصر دانست که بدون آزمون، شرکت کننده ها را وارد مسابقه کرده است؟ آیا این انعکاس گسترده از جانب کسانی است که می خواهند اطلاعات عمومی خانم ها را زیر سوال ببرند؟ یا این مسابقه مُشتی است نمونه خروار و از این حیث می توان آن را تعمیم داد و بعید نیست اگر همین پرسش ها در یک جامعه آماری کلی‌تر هم مطرح شود با چنین پاسخ های تاسف‌باری رو به رو شویم؟

  این نوشته می خواهد از زاویه‌ای دیگر به این موضوع بپردازد. این که شرکت کنندگان محصول نظام آموزشی‌یی هستند که تاریخ را با ایدیولوژی آمیخته و اصرار دارد بر اغلب گذشته تاریخ این سرزمین خط بطلان بکشد و به همین خاطر عطش دانستن و خواندن درباره تاریخ ایران را ازبین می‌برند و به تعبیر درست تر «می‌کُشند». در حالی که وجه داستانی تاریخ برای همه جذاب است و در زبان لاتین هم « هیستوری» و « استوری» هم ریشه هستند.

  تنها به عنوان یک نمونه از بلایی که بر سر روایت تاریخ آمده اشاره به فصل «تاریخ» کتاب «تعلیمات اجتماعی» پایه پنجم دبستان و ذیل عنوان «انقلاب مشروطیت» کافی است:

« ناصرالدین شاه به جای توجه به خواسته های مردم، با خشونت و سخت‌گیری های بی‌جا آن ها را از خود ناراضی می کرد. او سرانجام زمانی که می‌خواست پنجاهمین سال تاج‌گذاری خود را جشن بگیرد به ضرب گلوله میرزا رضا کرمانی از پای درآمد. میرزا رضا از شاگردان سید جمال الدین اسد آبادی روحانی آگاه و شجاع و مبارز بود.»

  درباره همین چند جمله می توان گفت:

  تا قبل از انقلاب مشروطه، ایران به صورت «ممالک محروسه» اداره می‌شد و مردم بیشتر حاکم منطقه و «خان» خود را می‌شناختند و با دربار و شاه، مستقیما کاری نداشتند تا خواستی به مفهوم مدرن کلمه مطرح کنند یا نه و مشخص نیست منظور از «خشونت و سخت‌گیری های بی‌جا» کدام اتفاقات است.

مگر می‌توان فاصله سال های 1227 تا 1275 خورشیدی را با همین چند جمله بیان کرد؟

 اگر چه ترور ناصر‌الدین شاه در آستانه پنجاهمین سالگرد سلطنت او (‌بر اساس سال قمری) رخ داد اما در کتاب تاریخ دبستان به گونه ای آمده که انگار او در حال تدارک جشن بوده که ترور شده حال آن که به زیارت حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در شهرری رفته بود و در همان حرم (زاویه) ترور شد و به این نکته بسیار مهم تاریخی اشاره نشده تا خدای ناخواسته یک‌وقت بچه دبستانی نپرسد مگر شاه هم به زیارت می‌رفته است؟

 حتی در این که ترور قطعا با هماهنگی سید جمال بوده یا نه نیز اتفاق نظر وجود ندارد و درباره خود سید جمال و این که «اسد آبادی»بوده یا «افغانی» نیز.  نکته بسیار جالب تاریخی دیگر این که ناصر‌الدین شاه به «شاه شهید» مشهور می شود ولی به هیچ یک از این نکات در کتاب تاریخ اشاره نمی‌شود.

  در صفحه بعد هم از شیخ فضل الله نوری به عنوان یکی از رهبران انقلاب مشروطه در کنار سید عبدالله بهبهانی و سید محمد طباطبایی نام برده می‌شود حال آن که شیخ کجا و آن دو سید کجا؟  زیرا کار شیخ فضل الله به جایی رسید که مشروطه را «مشئومه» خواند و شماری از مشروطه خواهان سر او را بالای دار بردند و البته با این اقدام تخم کین کاشتند.

  وقتی تاریخ رسمی این گونه روایت می‌شود ذوق و شوق تحقیق و بیشتر دانستن نیز فرو می‌میرد و توقع دارید بچه هایی که این اطلاعات به آنها ارایه می‌شود سراغ کتاب و بیشتر دانستن بروند؟

  شنیده ام که برنامه تاریخی تلویزیون نیز از سانسور و تقطیع در امان نیست و تنها وجوه منفی پخش می‌شود.

  با این نظام آموزشی که به تاریخ و جغرافیا اهمیت نمی‌دهد و شماری از معلمان تاریخ نیز چندان علاقه‌ای ندارند یا احساس می‌کنند  آنچه در کتب دیگر خوانده اند با متن رسمی الزاما نمی‌خواند و ناگزیرند به اطلاعات رسمی بسنده کنند، سطح اطلاعات همین است.

  جالب این‌که در فضای مجازی و شبکه‌های موبایلی در حالی با تمسخر از این فیلم یاد می‌شود که گاه متون دیگری که سندیت تاریخی ندارند نیز به راحتی و بی درنگ کپی و ارسال می‌شوند.

  همه ما نیاز داریم اطلاعات بیشتری از واقعیت های تاریخی بی حُب و بغض به دست آوریم. مثلا اگر بدانیم پای قراردادی را که ننگین توصیف می کنیم یکی از خوش‌نام ترین رجال قاجار (عباس میرزا) امضا کرده بیشتر درنگ می‌کنیم و کمتر انگ می‌زنیم. ریشه بسیاری از مشکلات ما در این است که از تاریخ و از گذشت روزگار کم می‌آموزیم و تجربه ها را مدام تکرار می‌کنیم:

آن که نامُخت از گذشت روزگار
هیچ ناموزد ز هیچ آموزگار
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۶۲
در انتظار بررسی: ۱۸۹
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
315
80
این نوشته فقط یک چیز رو نادیده گرفت و اون هم عمدی بودن پخش این برنامه بود برای دیده شدن.
پاسخ ها
شهران
| Australia |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
یه مورد رو که اشاره نکردین، جزیره بی آب و علف موریس بود که یکی از زیباترین جزایر فرانسه س!!!
ناشناس
| Italy |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
موریس، فرانسه؟؟ جان ن ن ؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
انگلیس جزیره‌ایست در شرق غرب آفریقا.
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
با تیتر مقاله خیلی موافقم..منم یک قسمت ازین مسابقه را دبدم که اتفاقا اقا هم بودند و انها هم جوابهای اشتباه فاحشی میدادند.....
علی
| Germany |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
شهران جان! شهریور 1320 که رضاشاه به موریس تبعید شد، اونجا یه جزیره بی آب و علف بود. الن بعد از 70 سال تبدیل به یه جزیره توریستی شده. مثل همین دبی که تا همین 30 سال پیش بی آب و علف بود!!! شما ظاهراً موضوع مطلب رو درک نکردی عزیزم
Hamid
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
در اینکه تاریخ رو اونجوری که دوست دارن می نویسن تو کتاب ها قبول دارم ولی قبول کنین که خودمون هم اصلا مطالعه نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
11
547
تاریخ را با ایدیولوژی آمیخته و اصرار دارد بر اغلب گذشته تاریخ خط بطلان بکشد
هزارن بار موافقم
پاسخ ها
azar1367
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
تاریخ غیر ایدئولوژیک هرگز نبوده و هرگز هم نخواهد بود، فقط شدت و حدتش فرق داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
اینا که گفتید فارسی بود!!!
محمود
Germany
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
363
83
فکر نان و آب و دغدغه های معیشتی مگر می گذارد انسان به معلومات بیندیشد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
آره. من صبح تا شب کار می کنم اما مطالعه هم دارم. اطلاعات عمومی ام از خیلی دکترها و مهندس ها هم بیشتره.
ناصر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
چطور وقت برای شرکت در مسابقه تلویزیونی دارند، اما برای مطالعه ندارند؟!
مهندس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
فکر نان و جامه و قوت بازداردت از سیرت ملکوت.!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
18
414
این نشانه افول وپس رفت فاجعه بار آموزش و پرورش و نشانه پرورش عده ای فارق التحصیل بی سواد و مدعی و نشانه یک فاجعه برای ایران است که هنوز دولتمردان را از خواب بیدار نکرده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
فارق ؟
ناشناس
| Seychelles |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
افسوس و صد افسوس که اکثر این دانش آموختگان نیز با معدل های انچنانی از دوره متوسطه به دانشگاه راه یافته اند
آشنا
| United States of America |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
"فارغ التحصیل" ، جناب تحصیل کرده ی "با سواد" .
امیر
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
از جمله خود جنابعالی که "فارغ التحصیل" را بلد نیستید بنویسید و از بقیه انتقاد می کنید. همچنین کسانی که به شما + داده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
اگر بچه دبستانی داشته باشید معنی بیسواد بار آمدن دانش اموزان را کاملا درک میکنید! آن از اموزش پرورشی که میگوید :بچه در هرصورت باید قبول شده وبه پایه بالاتر برود.ما بودجه نداریم. در صورتی که حتی درمدارس دولتی نیز مردم خود مخارج مدرسه را تامین میکنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
4
250
یعنی واقعا فاجعه است. چند شب قبل پرسید ریاضیدان ایرانی، خانمه جواب داد: فیثاغورس!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
با سواد فيثاغورث !
yaser
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
خداییش واغعا وزعیطمون طعصف باره!!!
وحيد
| Hong Kong |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
دوستان لطفا دقت كنيد فيثاغورث كه فارسي يا عربي نيست كه املاي دقيق و مشخصي داشته باشه . يك اسمه بدون ريشه مشخص ادبي (فارسي يا عربي) پس نوشتن ث يا س فرقي ايجاد نميكنه . لطفا اطلاعات و علم خودتان را وقتي ميخواهيد از كسي ايراد بگيريد بالاتر ببريد .
علي
United States of America
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
165
با متوسط مطالعه دقيقه اي مردم ايران از اين بيشتر نمي توان انتظار داشت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
مگه قراره همش کتاب بخونیم؟ من الان ویکی پدیا جلومه از ابن سینا هم بیشتر معلومات دارم
ناشناس
Denmark
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
122
با تشکر از مطلب و تحلیل زیبا
ارش
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
7
178
خداییش مرسی از صدا وسیما که باعث خنده ما می شن
خداییش کلی خندیدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
خیلی دلم میخواست یکبار شما رو در همون مسابقه میدیدم نابغه
محبت اله زارع
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
5
93
ما در داوري ناتوانيم. نه تنها سواد نداريم ما سواد "چگونه داوري كردن" را بلد نيستيم... انصافا همين كامنتهاي جورواجور پاي مطالب خودتان تا چه اندازه از قضاوت و نظردادنهاي منطقي و آگاهانه تهي است؟
فضا كلا در اختيار كامنتهاي هيجاني است.. فقط مصداقش موافق طبع شماست.
پاسخ ها
دانشجو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
چه عجب یک نظر عاقلانه دیدیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
83
از کوزه همان برون تراود که در اوست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
164
با سواد ما همان دیپلمه های قدیم .این بخش کوچکی از بخش بزرگ بی سوادان کشور میباشد.مدارک کیلویی. فکر میکنند با تاسیس دانشگاه دادن لیسانس جامعه علمی داریم. طرف اول استخدام میشه بعد میره دانشگاه آنجا هم اینقدر گرفتاره که وقت درس خواندن نداره خلاصه دم اینو ببین دم اون نمره رو میگیره اما ذره ای از سواد خبری نیست اصلا" تحصیلات را ول کنید برروی فرهنگ و اخلاق جامعه کار کنید که خیلی اوضاع خرابه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
عالی بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
خدا بگم چیکار کنه اونی رو که دانشگاه های غیر انتفاعی رو باز کرد!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
74
فکر نکنید که مردم ما کم تاریخ می دانند. من مدرک کارشناسی ارشد دارم و در کار مواد غذایی و بهداشتی هستم . باور کنید کمتر مشتری می شناسم که اطلاعات اولیه در مورد غذا و شوینده بهداشتی داشته باشد. چه خانم و چه آقا . آنهم در محله ای که بیشتر ساکنان آن شغل دولتی دارند و تحصیل کرده هستند. البته همه تحلیگر مسائل سیاسی و همه چیزدان هستند.
ناشناس
Japan
۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
134
33
فارق از سطح سواد شرکت کنندگان، برخورد آقای کاردان به نظر من به شدت نادرست و توهین آمیزه. خیلی بی حوصله و طلبکارانست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
من به جای ایشون بودم دو تا لگد و سیلی هم به این بی سوادان می زدم. خیلی هم آرام بودند اتفاقا.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
دوست عزیز معلومه شما مرحوم نوذری رو ندیدید
اگر ایشون بودند چنان به این بی سوادها جواب میدادند که هر شب از ترسون کتاب میخوندند.
جناب کاردان خیلی صبوری به خرج دادن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
207
11
سطح سواد شما عصرایرانی ها هم در درنگی که برای قراردادهای ننگین ترکمنچای و گلستان میکنید، مشخص است. اینی که چند نفر حالا یا به دلیل معلومات کم یا به دلیل هول شدن یا دلایل دیگر، جواب چند سوال را اشتباه میدهند چه ربطی به درنگ بر ننگین ترین قراردادهای تحمیلی در دوران قاجار دارد را فقط عصرایرانیها متوجه میشوند که البته اشتباه هم متوجه میشوند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
اتفاقا قرارداد ترکمانچای بیشتر به نفع ایران بود تا روسیه. روسیه می توانست به راحتی تبریز را هم ضمیمه خاک خود کند اما عقب نشست.
roya
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
اگه اون دوتا عهدنامه بسته نمیشد، مطمئن باش خیلی بیشتر از خاک ایران می رفت. عباس میرزا بهترین کار ممکن رو کرد. درود به شرف و غیرتش...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
اره شما سطح سوادت بالاست ما فهمیدیم
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
6
42
این مسابقه اصلا خوب نیست و افرادی که در این مسابقه اند بیسوادند و طراح سئوالات نیز بیسواد است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
14
58
در دنیای جدید بیش تر مردم به مسایل و منافع فردی و شخصی خود به دلیل رشدفردگرایی توجه دارند. بنابراین چیزی به عنوان اطلاعات عمومی چندان ارزشی ندارد.اگر از همین شرکت کنندگان در مورد انواع گوشی های همراه یا وسایل دیگر مورد استفاده خودشان پرسش شود، می توانند چه بسا اطلاعات به روز بده اند. بنابراین موج به روز شدن اطلاعات، دانش تاریخی، جغرافیایی، اجتماعی، شعر و ادبیات را به بایگانی می فرستد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
آفرین این بهترین نظری بود که خوندم. این مشکل فقط تو ایران نیست بلکه بیشتر کشورهای دنیا هست. مثلاً مردم خیلی از کشورهای دنیا نمی دونن که ایران و عراق دو تا کشور جدا هستن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
99
سونامی بی سوادی در راه است و این همه چیز را نابود خواهد کرد. بنده معلم دانشگاهم و میبینم که سطح سواد در رده های دانشگاهی در چه جهتی است. دانشگاه های غیر انتفاعی و آزاد نابود کردند و البته مدارس که دیگر جای خود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
دلیل درست همینه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
دانشگاه آزاد و غیر انتفاعی پدر ما سراسری ها رو در آوردن. با حقوق پایین میان کار میکنن زیراب ما ها رو هم میزنن! . این همه زحمت. کاش منم درس نمیخوندم خوش میگذروندم . حداقل الان احساس سرخوردگی نمیکردیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
والا ما دانشگاه آزاد قزوین درس خوندیم پوست از سرمون می کندند. فارغ التحصیلهای سراسری تهران به گرد پای ما هم در کامپیوتر و روبوکاپ و برق نمی رسیدند. این چرندیاتو بگذارید کنار. یک کم مطالعه کنید.
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
فارغ التحصیلای تهران به گرد پای آزاد قزوین نمیرسن! شما موقع کنکور به اندازه کافی گردوخاک نکردی حالا ادعا داری!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
98
عزیز من این فقط بخش تاریخ است، من خودم استاد دانشگاه هستم، شما کافی چندتا سوال ریاضی ساده (در حد جمع چندتا عدد) بپرسید، اونوقت خواهید دید چه صحنه های نابی شکل خواهد گرفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
من تجربه کرده ام کاملا صحیح می فرمایید
استاد ریاضی در دانشگاه دولتی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
وقتی یه دانشجوی ریاضی سر جلسه امتحان از من استاد می پرسه: استاد عدد پی 3.6 است و تازه در کارشناسی ارشد هم قبول شده، تاسف شما صد چندان خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
14
فقط می تونم بگم احسنت.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
35
ممنون آقای خدیر، متن تاثیرگذاری بود. متشکرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
29
واقعاً جای تأسف دارد.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
53
8
مگر بی سوادی چه عیبی دارد ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
45
اقايان كلاهشان رابالاتر بكذارند
عارف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
22
درود به شرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
17
احسنت....
ناشناس
Germany
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
60
این نتیجه اموزش با هدف دادن امتحان و گرفتن مدرک است!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
33
جالب بود و متاسفانه واقعیتی تلخ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
56
عالی ...
افرادی که گذشته خود را ندانند مجکوم به تکرار آنند !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
59
11
کشورهای پیشرفته همه همینطورن اصلا دونستن یه سری اطلاعات لازم نیست. اینکه قهرمان واترپولو چه در لیگ توگو چه تیمیه چه تاثیری میتونه داشته باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Seychelles |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
هم وطن عزیز، این مسئله در مورد قهرمان واترپولو نیست، این، سطح اطلاعات یک نسل جوانه که آینده ساز این مملکته. کسی که از گذشته اش بی خبره نمی تونه از اون درس بگیره و آینده اش رو بسازه.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
68
8
بیسواد بودن مردم چه ربطی به شیوه نگارش تاریخ دارد؟ در ضمن منظورتان این است که ناصرالدین شاه عادل بوده؟ کسی که تمام هم و غمش حرمسرایش، گرفتن رشوه در ازای فروش مقام ها و لقب های آنزمان و سفرهای خارجش بوده ؟ کشتن امیر کبیر هم که جای خود دارد. در ضمن با توچه به نتایج مشروطه که آمدن رژیم فاسد و وابسته پهلوی بود شیخ فضل الله نوری پر بیراه هم نمی گفت که از مشئومه صحبت می کرد.
جوان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
4
117
من وقتی وارد دانشگاه شدم، بنا بر علاقه ای که به تاریخ داشتم چند کتاب تاریخی از دوران باستان تا دوران معاصر رو از کتابخونه گرفتم و مطالعه کردم و اونجا بود که فهمیدم اون چیزی که به عنوان تاریخ به خورد ما داده بودند یک سری نتیجه گیری ها و قضاوت های شخصی بود نه اون چیزی که واقعاً اتفاق افتاده بود، در حال حاضر شخصاً به هرچیزی که از تریبون های رسمی اعلام میشه بی اعتمادم و راجع به هر مسئله ای تحقیق میکنم
پاسخ ها
احمد مسلمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
از قدیم گفتن تاریخ را فاتحان می نویسند تارخ تنها ذهنیت خلاق نسل بعدی از نسل قبل میباشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
47
عالی بود

متاسفانه روز بروز بی سوادتر، سطحی تر و بی خرد تر می شویم... با این سرانه مطالعه و این وضع سیستم آموزشی بهتر از این هم نباید انتظار داشت

فقط ادعا داریم!
ناشناس
Germany
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
4
31
حالا هی بگین تا صداسیما اینم سانسور کنه بجاش رودخونه پخش کنه
ناشناس
United States of America
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
61
مرحوم نوذری مسابقه هفته اجرا میکرد سوالاتش همش اثار و کتب خارجی قدیمی و اثار نقاشهای قدیمی بود همه رو اون موقع ده هفتاد شرکت کننده ها اغلب پاسخ میدادن!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
تفاقا اصلا اینطور نبود. تقریبا اکثر خانمها به هیچ سئوالی جواب نمی توانستند بدهند. تا اینکه یک خانم مسنی به نام میترا نادری برچ قلعه پا به میدان گذاشت تا ار حیثیت خانمها دفاع کند و ده ها مسابقه متوالی را برد.
لیلا خرمشهری
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
44
بیسوادی و کمبود اطلاعات عمومی گریبانگیر جامعه شده
من هر روز این مساله رو عینا میبینم و ربطی به جنسیت هم نداره
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
4
42
با سلام
نویسندۀ عزیزمان تنها به قسمت تاریج و جغرافیا پرداخته ولی بنده که بعنوان عضو هیات علمی یکی از دانشگاههای معتبر ایران به چند قسمت این مسابقه نگاه کردم به موارد فیزیک، شیمی، ریاضی و زیست و غیره هم تأسف خوردم و حتی آنجائی که شرکت کننده خانم علیرغم اینکه دنیا نه تنها بزرگمردی چون دکتر حسابی بلکه سه تا از پسران وی را هم بخوبی می شناسند و بر ما ایرانیان پدر علم فیزیک دانشگاههای ایران بودند متأسفانه خانم نمی دانست پروفسور حسابی اصلاً چیکاره تشریف داشتند و باور بفرمائید این مورد مرا بیشتر آزار داد و بر آینده این افراد و شرایطی که به تبع این واقعیت حاکم خواهد شد تأسف می خورم و باید پذیرفت وقتی تمامی مدارس ما بصورت غیر انتفاعی صرفاً بخاطر کسب درآمد مدیریت می شوند و ارزیابی های سواد بصورت خیلی خوب، خوب و یا ضعیف انجام شود و نهایتاً همان دانش آموز با چندتا منفی در کارنامه کنکورش وارد دانشگاه می شود نباید انتظاری غیر از این داشت و این است حاصل نظام آموزشی جدید ما! و باید گفت: اَینَ تذهبون؟
پاسخ ها
arshad
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
بنده دیپلم علوم تجربی نظامی هستم که شبانه روز خودمونو کشتیم و نتونشتیم وارد دانشگاه بشیم . تقریبا 80 درصد سوالای این برنامه رو توی خونه می تونم جواب بدم . وقتی به این لیسانس گرفته های مصنوعی نگاه می کنم احساس مس کنم یه جایی عدالت به درستی اجرا نشده است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
با سلام تا جایی که من می دونم آقای حسابی فقط یک پسر دارند که ایشان هم فقط در ایران معروفند نه در جهان.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
آقای عضو هیئت علمی، دکتر حسابی آدم بزرگی بودن ولی نه اونجور که شما فکر کنین. خیلی از چیزهایی که به ایشان نسبت میدهند، واقعیت ندارد. یه مقدار سرچ کنید متوجه میشد. پسرشون که دیگه بماند...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
آقای دکتر حسابی یک پسر و یک دختر دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
14
فارغ التحصیل!!!
ناشناس
Armenia
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
38
وقتی به داشتن معلومات بها داده نمی‌شود چه نیازی به افزایش سطح معلومات است؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
33
چون دیگه به کتاب و کتابخوانی بها داده نمی شود. مردم هزینه های غیر ضروری می کنند اما هزینه صرف خرید کتاب نمی کنند. این یک فاجعه است
arshad
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
19
سیستم عامل پدافند اندروید ... باعث و بانی همه این مشکلات است و بدتر از این خواهد شد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
پرفسور دانشجوهای 20 سال اخیر قدرت تجزیه تحلیل ندارند و دولتمردان هم همینو می خواهند و در همین راستا حرکت می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
40
درحال حاضر تو این مملکت بیسوادی فایده و ارزشش بیشتره.ضد ارزش ارزش شدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
32
مشکل جامعه ما از زمانی آغاز شد که هدف از علم تنها پول و پوول و پول شد نه آموزش ، نه فرهنگ ، نه انگیزه و نه خلاقیت ....
مدرسه ای و دانشگاهی که به معلم دستور میده تا نمره بده تا قبول شند و گرنه همین چندرغاز حقوقت هم قطع می کنیم ، خروجی بهتر از اینی نداره...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
65
مقصر این مسئله خود صدا و سیماس که تاریخ و جغرافی رو کشور خودمون رو گذاشته کنار و هی می گه الرمادی و الانبار و غلمون و حجه و تغز و صعده و صنعا و .... و مردم رو با مسائل سیاسی سرگرم کرده!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
گل گفتی !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
30
4
بهره گیری سیاسی... مثل همیشه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
53
من در استان چهارمحال و بختیاری که مرکز آن شهرکرد است کار می کنم بسیاری از همکارانم که از تهران تماس میگیرند هنوز نمی دانند مرکز این استان چه شهری است و معمولا شهرهایی مثل یاسوج یا خرم آباد را مرکز این استان می دانند . این مسئله برای من از این جهت جالب است که ما حتی جغرافیای فعلی کشورمان را به درستی نمی شناسیم چه برسد به تاریخ گذشته مان .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
اینو که من هم همین الان فهمیدم D:
ناشناس
Netherlands
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
35
حالا توی مسابقه ای که آقای خمسه مجری بود پرسیدند آخرین پادشاه قاجار چه کسی بود؟
طرف جواب دارد محمد رضا شاه پهلوی!
اینو من با گوش خودم شنیدم.
واقعا که تعطیل بودنم عالمی داره.
من که می گم استرس می گیردشون وگرنه اگه کسی تا این حد نتونه جواب بده اصلا به خاطر آبروش نمی ره جلوی دوربین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
نمی دونم چرا همگی استرس گرفتن!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
21
تاریخ این را بما می آموزد که هیچکس از آن نیاموخت
مرتضی جعفری پور
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
39
تو یه برنامه هم پرسیدند 12 فروردین چه روزیه گفتند دوشنبه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
31
تاریخ آن چیزی نیست که نوشته شده است تاریخ آن چیزی است که نوشته نشده است
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
15
با تشکر از تحلیل خوبتون
ولی کاشکی تحلیلی از نظام اموزشی تحصیلات دانشگاهی و تکمیلی هم میشد. فکر کنم تمام این عزیزان دانشگاه رفته اگر دانشگاه محل تحصیلشونو اعلام میکردن مشکل تحلیل این بحث هم تا حدودی حل میشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
29
انقدر که ما از این برنامه خندیدیم از بابا پنجعلی و نقی نخندیدیم به نظر من پخش این برنامه طنز در شبهای قدر بی احترامی به این شبها بود. من فکر میکنم یک فرصتی در اختیار ادمهای با ای کیوی زیر هفتاد قرار داده شده بود تا دیده شوند.
ناشناس
Netherlands
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
27
15
با نهایت احترام برای نقد به جاتون ولی باید بگم متاسفانه شما هم در دوجا از مرحله دور و نظر شخصیتون رو وارد کردین :
1) اگر عباس میرزا پای قرارداد ننگین رو امضا کرد نه به میل که به اجبار و به خاطر وضعیت نامطلوبی که حماقت های فتحعلیشاه به بار آورده بود انجام شد که اگه کار دست خودش بود قطعا چنین نمی شد.
2) چون ناصرالدین شاه حرم حضرت عبدالعظیم می رفت و درباریاش شاه شهید خوندنش! شد مذهبی و مومن و معتقد! یادمون نره همیشه این جور ریاکاریا و سالوس نمایی ها بوده و هست.
ناشناس
United States of America
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
35
مشکل ما در این مملکت اینه گه فکر کردن تعطیل شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
19
12
اساس سخن نویسنده درست و بجاست.
اما نکته مغفول مانده که تنها به صورت گذری به آن اشاره شده است، پخش این ویدئو می باشد.
کسانی که با ذوق و شوق تنها برای خندیدن یک ویدئو را به صورت گزیده منتشر میکنند، شک نکنید خود از بی سوادانی هستند که همانند برخی از شرکت کنندگان ادعای اطلاعات عمومی بالاتر دارند.
اختلاف درصد بیننده اصلی برنامه و درصد افرادی که این ویدئو را همانند موج منتشر می کنند خود گویای کسانی است که به دنبال افزایش اطلاعات یا محک خود با دیدن برنامه هستند یا نیستند.
کدام منطقی می پذیرد که بر فرض ، پاسخ دهنده نداند شهید مدرس کودتاگر نیست؟! وقتی با لفظ شهید یاد می شود یعنی شنونده صورت سوال را به هر دلیلی درست درک نکرده است. هرچند که پاسخ نادرست است. و یا وقتی پاسخ شرکت کننده و بیان گوشت قرمز را نشان میدهد اما پاسخ آهن توسط همان پاسخ دهنده حذف میشود. کدام منطقی میپذیرد که مجلس خبرگان رهبری، در زمان قاجار وجود خارجی داشته باشد؟!

آیا بهتر نیست در کنار کمبود اطلاعات عمومی و هشداری برای آن، به عدم تمرکز لحظه ای در شرایط خاص را هم پرداخت؟!

از علل سقوط همین جماعت پخش گزیده اشتباهی گروهی است که اگر خود جای انها بودیم از گسترش و خندیدن مردم به خود رنج خواهیم برد. چند درصد از افرادی که ویدئو را دیدند برنامه را کامل تماشا کردند تا ببینند پاسخ به سوالات عجیب و سخت توسط برخی از همان شرکت کنندگان؟!

سوالات بسیار ضعیف و چندپهلو ، عدم برگزاری آزمون اولیه، برخی جزئیات قانونی عجیب مسابقه و ... نتیجه ای جز خندیدن مردم ندارد.

آیا حتما باید بدین گونه مسابقه برگزار شود تا افرادی با اعتماد به نفس کاذب به مسابقه بیایند و باعث مضحکه شوند؟ آیا اگر مسابقه با سوالات صحیح و انتخاب درست شرکت کنندگان برگزار میشد جذابیت مسابقه از دست می رفت؟
وقتی سوال مسابقه در برنامه ای این باشد که " حال شما چطور است؟ یا " اپ مخفف چیست " یا ... سطح برنامه را تنزل نداده است.

برادر عزیز
به عنوان یک بیننده وظیفه رسانه میدانم که اعلام کند پخش این ویدئو یا هر ویدئو و تصویری که موجب مضحکه افراد شود و انتشار اشتباه یا اصلاحا سوتی و ... فرد شود شرعا و اخلاقا حرام است. اما متاسفانه رسانه ها نیز به بعد روانی پخش این گونه تصاویر هرگز نمی پردازند یا چنان در صحبت های خود آن را به کار میبرند که دیده نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
دوست عزیز،واکنش های آقای کاردان رو گویا دقت نکردین؟
در جایی که میگه شهید مدرس کودتا کردن؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
نه. طرف معنی کودتا رو هم نمی دونسته!
امیررضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
بخشی از گفته های شما که مربوط به عدم دقت جهت فهم سوال به دلیل استرس برنامه تلویزیونیه درسته، نه به این خاطر که طرف باید حتما بدونه شهید مدرس علیه حکومت کودتا نکرده چراکه ممکنه به معنی مبارزه تلقی بشه ولی وقتی درجواب سوال رشته کوه آلپ درکدوم قارست میگه هیمالیا مسلما صورت سوال رد دقیق نفهمیده!
اما چند مورد:
1- معلم اخلاق شدن و اینگونه پند دادن به دیگران فراتراز اندازه های هر عضوی از جامعست بنابراین لطفا مودب باشید و صرفا انتقاد کنید، کما اینکه تمسخر و تهمت ازیک جنس هستند.
2- درصدی از پاسخها به دلیل عدم تمرکزه و درصدی واقعا به دلیل سطح اطلاعات عمومی پایین شرکت کنندگان .
3- ببینید افراد جامعه ما با وجود اینکه ظرفیت کنترل استرس رو ندارند اما حاضر میشن تو برنامه جلوی دوربین حاضر شن و سوتی بدن خب این حتی با توجیه هول شدن چیزی جز عدم درک موقعیت یا شناخت توانمندیهای خوده فرده.( مکن کاری که هوشیاران...)

در مجموع به نظر بنده مشت نمونه خرواریست که متاسفانه یا خودش رو نمیشناسه و نمیدونه کجا چه کاریو انجام بده ( شرکت در مسابقه تلویزیونی که سطح خوبی از اطلاعات عمومی رو میخواد) و البته کاهش سطح عمومی اطلاعات که متاسفانه به خاطر مطالعه پایین و کمی هم توان ذهنی نه چندان بالای ما ایرانیهاست که به غلط خیلی هم مدعی داره!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
74
مداحي بيشترين وقت صدا سيما را گرفته . از انجا هم كه آبي گرم نميشه
آمنه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
20
با سلام
آقای خدیر عزیز بنده از ارادتمندان شما هستم با بسیاری از مطالبی که عنوان کردید موافقم و بعد از دیدن این کلیپ هم حقیقتا" به حال این جامعه و بیشتر از اون کودکانی که قرار است زیر دستان این مادران بزرگ شوند تأسف خوردم اما به نظرم اینکه ما بخواهیم همه چیز رو به گردن نظام آموزشی بیاندازیم زیاد جالب نیست و تاحدودی به دور از انصاف است چون من هم مثل بسیاری از این خانمها در همین نظام آموزشی درس خوانده ام اما به هرحال اطلاعت عمومی ام بسیار بیشتر از این هاست ضمن اینکه هرکسی در هرجامعه ای باید در کنار درس مطالعه آزاد داشته باشد. من فکر میکنم بهترین راه اینه که مطالعه آزاد رو بیشتر در جامعه تفهیم کنیم چون قطعا" اصلاح نظام آموزشی خارج از عهده ماست.
پیروز باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
آمنه خانم مهمترین چیز قدرت تحلیل است که دانشجویان و دانش آموزان بصورت کاملا ماهرانه ای از آن بازداشته می شوند و الا خودشان می فهمیدند که نباید گول بعضی ها را خورد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
25
1
متاسفم برای انحطاط فرهنگ ایرانی و از عصر ایران که برای کوبیدن تلویزیون صد البته بد به مردم و خانواده شرکت کننده رحم نمیکند.
وقتی برای سرگرمی مسابقه ای میذارند و خانم خانه دار یا کم سوادی شرکت کرده و فرق معنی کلمه عامل یا علت و معلول را نمیداند این همه تمسخر لازم است؟؟/
یعنی صدا سیمای زمان 10 سال قبل باسواد بودند؟!!!!!!
این مسابقه حتی در باره آشپزی هم بود یعنی مسابقه سطح پائئن !!!!!!!!!1
تاسف تاسف تاسف از جنگ سیاسی شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
زمان مسابقه هفته مرحوم نوذری در 24سال پیش خیلی باسوادتر بودند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
39
باسوادهای زیادی داریم ولی نه صدا و سیما با آنها میانه خوبی دارد و نه آنها با صدا و سیما ، همان به که صدا و سیما با هواداران خودش برنامه اجرا کند. و گله ای هم ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
31
این موضوع نشان دهنده یک مطلب دیگر نیز هست که قشر با سواد جامعه برنامه های صدا و سیما را نگاه نمیکنند چه برسد به اینکه در مسابقات آن شرکت کنند به عبارت دیگر این صدا و سیما رسانه ملی نیست !
متنفر از اصولگرایان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
21
لازم است پرسیده شو که اینان مدرک دانشگاهی که هیچ ، چه جوری دیپلم گرفتند؟
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
9
19
مهرداد جان اینا میان تلویزیون که ٌدیده بشنٌ
همین . ماشین شاسی بلند ، خونه مجلل،
آرایشهای غلیظ ، مدل مو و لباسهای نافرم،
ویراژها و برداشتن لوله اگزوز ، عکس سلفی با بازیگران، موبایلهای گران قیمت ، جراحی بینی ،پز دادنها و . . . .خلاصه لقمه بزرگتر از دهن برداشتن ، مرض امروز جامعه ماست. واقعا چرا اینجور شده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
15
ریشه بسیاری از مشکلات ما در این است که از تاریخ و از گذشت روزگار کم می آموزیم و تجربه ها را مدام تکرار می کنیم:
ایران دخت
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
19
تاریخ گذشته دور ما به عمد از ما پنهان شده
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
31
کاش به همین جا ختم می شد .
سوال مجری : حضرت علی بعد از ضربت شمشیر چه گفت ؟
جواب آقای شماره 7 : الله اکبر!!!

حالا گریه دار اینه که همین آقا نفر اول هم شد !
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
22
به نظرمن صداوسیما بااین کارخود خدمت بزرگی به تصمیم سازان ومسئولین نطام کرد.
فروهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
25
اين مسابقه رو من ديدم واقعا بايد به اينهمه معلومات افتضاح گريست!!!! و بدتر از اون به حال اشخاصي كه مسئول گزينش اين افراد بيسواد به مسابقات تلويزيون هستن !!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
14
فارغ از تمامی این بحث ها باید به حال اون برنامه تاسف خورد که بدون آزمون ورودی هرکسی رو تو برنامه شرکت میده.وگرنه تو هر جامعه ای هستن عده ای که صرف نظر از تحصیلاتشون دانش عمومی فاجعه ای دارند.
بی سواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
45
وقتی رئیس جمهور مملکت (سابق) انگلیس رو یک جزیره در غرب آفریقا می داند..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
18
اتفاق جالب دیروز این برنامه هم این بود که سوالی در مورد کیک از یک خانم پرسیده شد. ایشون درست جواب دادند و ظاهرا به اشتباه همین سوال دوباره از نفر بعدی پرسیده شد و دومی اشتباه پاسخ داد!!!!!!!!!!!
جواب سوال بله یا خیر بود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
کاردان بیچاره را هم گیج کردند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
26
نتیجه فرار مغز ها این میشه دیگه!
بهلول
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
17
شایدم عمدی تو کاره که مردم سراغ کتاب و بیشتر دانستن نرن!!
آوا
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
14
يادم قبلا براي برنامه مسابقه هفته اول امتحان اطلاعات عمومي مي گرفتن.ولي تو اين برنامه به نظر مي رسه همينجوري در باز كردن هر كي بياد مسابقه بده!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
3
12
سلام.کن امروز از طریق یه پیام توی تلگرام صفه شما رو.دیدم. مشکل از ازادو سراسری نیست از اساتید هم هست. استاد دانشجو رو بی سواد بار میاره. من تا دوره ارشد دانشگاه تهران رشته حقوق می خوندم.الان ازاد دکتری می خونم.امسال که با یکی از اساتید سابقم کار داشتم روز امتحان دیدمش.باورم نمیشد اینا سوال امتحانه و رتبه های یه رقمی ازمون ارشد توی ابن سوالات ابتدایی می موندن. استادها دارن از سر بی مسولیتی جو رو باب میل دانشجوهای راحت طلب جلو میبرند. انگیزه ایجاد نمی کنند. فشار درست نمیارن. نمره مفت میدن. متاسفانه خودشون هم خیلیا سواد درست حسابی ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
بابا دانشگاه آزاد و سراسری چیه. سوالا در سطح دبیرستان و راهنماییه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
14
سلام وقتی نظام آموزش و پرورش دست بخوره همین میشه. شما اکثر نوشته ها رو بخونید پر از غلط های املایی تازه طرف لیسانس هم داره. وقتی معلم ها از ضعیف ترین قشرهای یک جامعه هستند وقتی ساختار آموزش و پرورش عوض میشه بر اساس سعی و خطا می خوان یه سیستمی درست کنند و وقتی آموزش بر مبنای تحلیل نیست همین میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
12
6
چرا نمی خوایم واقعیت رو قبول کنیم ؟ خود ماها اگه اونجا بودیم به چند درصد سوال ها پاسخ می دادیم ؟ متاسفانه سطح اطلاعات و دانش هممون (اول از همه خودم) کم شده، به جای مسخره کردن و جک ساختن و متهم کردن بقیه و بالاتر دونستن خود از بقیه، بهتره یه کم فکر کنیم و این موضوع رو هر کس برای خودش حل کنه. این موضوع به هیچ کس و هیچ چیز ربطی نداره مگر به خودمون....
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
15
نکته ی جالبی که گفتید در مورد پخش مطالب غیرمستند تاریخی در شبکه های اجتماعی بود. دائم از این پیامها در گروهها فرستاده میشه و وقتی اعتراض میکنی که اینها مستند نیستند، توجهی نمیشه و همچنان به فرستادن ادامه میدن. همینها میشه اطلاعات عمومی مردم!!!
نورا
Germany
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
10
یاد مسابقه هفته بخیر.اون شرکت کننده ها کجا واینا کجا!
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
12
به نظرم مهم ترین فاکتور این ماجرا رو فراموش کردید. زمانی که مسابقه هفته با اجرای مرحوم نوذری پخش می شد تمامی شرکت کنندگان باید در آزمون ورودی شرکت میکردند اما در این مسابقه و مسابقه های مشابه تنها هدف از تهیه اجرا و پخش پول است. اگر یک بار با شماره مسابقه تلفنی ثانیه ها تماس بگیرید کاملا متوجه عرض بنده میشوید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
7
7
سلام. من به هیچ عنوان با این موافق نیستم که خمسه در هیات مجری موفق نبود. من که در مقایسه با آقای کاردان اجرای بسیار جذاب تر و با نشاط تری از آقای خمسه دیدم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
11
ٌصرف نظر از جنبه تاریخی، واقعا جای تاسف است که صدا و سیما بعد از سی سال، نسخه بسیار ضعیف تری از برنامه ای رو که سی سال قبل پخش می کرده دوباره به صورت ناشیانه کپی برداری کرده. یاد منوچهر نوذری گرامی باد.
2536
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
16
4
بنظر من این خانمهای محترم فقط هول شدند همین. مسئله رو بزرگ نکنین.
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
11
استاد و معلم خوب هم کمه، در دوره لیسانسم 3 واحد اختیاری جامعه شناسی پاس کردم و چقدر عالی بود، استاد مربوطه بیش از 10 عنوان کتاب معتبر در موضوعات گوناگون را از ما خواست برای ارایه. مفهوم انقلاب رو با فیلمی سینمایی از انقلاب فرانسه درک کردم. مفهوم تعصبات عشیره ای و علل اون رو با فیلم عروس آتش، فلسفه حجاب رو با کنفرانس کتاب شهید مطهری، بخش از تاریخ رو با کتاب ما چگونه ما شدیم ، مفهوم جناح و حزب رو با کتاب جناح های سیاسی در ایران، ...
خداوند اون استاد گرامی رو قرین لطف و ارامش خودش قرار بده.
خرمشهری
Kazakhstan
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
6
قبلاً دچار حالتی می شدیم که همزمان هم گریه میکردیم و هم
می خندیدیم و در غایت هم شادی بود که سراغمان می امد . الان انگار فقط سر در گم هستیم .
عصر ایران ، مثل همیشه نکته سنج و عالی بود .
شجاعی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
11
تلنگر
نامه تركان به وزير علوم: برخي بدون داشتن ديپلم مدرك مهندسي گرفته اند



رئيس سازمان نظام مهندسي در نامه اي به وزير علوم، تحقيقات و فناوري اعلام کرد که در برخي موسسات آموزشي حتي بدون داشتن ديپلم کامل متوسطه مدرک مهندسي صادر مي شود و اين موضوع براي نظام مهندسي کشور نگران کننده است.
اکبر ترکان از وزير علوم خواست يک هيات کارشناسي مشترک تشکيل شود و راهکارهاي مناسب براي جلوگيري از خسارت هاي ناشي از اين امر در نظر گرفته شود. اين نامه ترکان نشان مي دهد که آموزش عالي ايران نيز در دولت هاي نهم و دهم همچون اقتصاد ش ضربه سنگيني خورده است. در حقيقت پس از افشاي فساد پرونده هاي بورسيه غيرقانوني، جعلي بودن مدارک دکترا و خريد و فروش اين مدرک در دوره قبل، فساد مالي در صندوق رفاه دانشجويان و پرونده هايي باز در دانشگاه آزاد و محاکم قضايي با رقم هزارو ۴٠٠ ميليارد تومان حالاخبر از مهندساني مي رسد که مدرک ديپلم هم ندارند. رئيس سازمان نظام مهندسي از وزير علوم پرسيد که مي خواهيم با 33 هزار مهندس ثبت نام شده در سازمان چه کنيم در حالي که با نيمي از اين جمعيت حوزه مهندسي ساختمان کشور اداره مي شود. اين موضوع در حالي در خبرگزاري ها منتشر شده است که چندي پيش نيز پنج نماينده مجلس از يک تخلف علمي ديگر پرده برداشتند. اين بار اين پنج نماينده از آنهايي مي گويند که در دولت هاي نهم و دهم ديپلم جعلي از مراکز آموزش از راه دور گرفته اند، که تا مقطع ليسانس و فوق ليسانس و دکترا هم جلو رفته اند. ديپلمه هاي جعلي گويا رقم شان بسيار بالاتر از بورسيه هاي غيرقانوني بود. ديپلمه هاي جعلي تنها در يکي از شهرستان هاي استان تهران بالاي هزار نفر بوده اند و آن گونه که ابراهيم نکو، نماينده رباط کريم مي گويد در محاکم قضايي هم پرونده دارند.







روزنامه ايران، شماره 5975 به تاريخ 21/4/94، صفحه 4 (اجتماعي)

لينک کوتاه به اين مطلب:
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
8
من روند کم سواد شدن و کم معلوماتی دانشجویان و فارغ التحصیلان رو نفی نمی کنم. اما از این طرف نباید از تخصصی و گسترده شدن دامنه علوم و اطلاعات از یک طرف و استفاده از ابزارهای دسترسی به اطلاعات مثل ویکی ها و موتورهای جستجو که باعث تنبلی در حفظ کردن معلومات شده، غافل شد.
علیرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
7
خداييش خیلی باحاله
کلی خندیدیم
باید به عنوان سریال طنز شبکه دو در نظر بگیریم نه مسابقه
خخخخخ
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
2
12
بگو هنرپیشه فاطما گل، ویکتوریا کیه، سه سوته جواب می دند!!!
ناشناس
Germany
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
2
دوستان! درسته که خیلی از جوابهای شرکت کنندگان اشتباه بود و سوال هاواضح بودند و توقع داریم پاسخ صحیح به آن داده میشد اما خیلی از پرسش ها هم تخصصی هستند مثلا پاسخ سندروم پای بی قرارجواب یکی از سوال ها بود مگر همه مردم روان شناس یا دکتر هستند؟ضمنا
با وجود این همه دست و دل بازی آموزش و پرورش در مورد نمره دانش آموزان و همینطور وجود دانشگاه های به درد نخور پیام نور و آزاد در کشور چطور باسواد بشیم؟
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
3
وقتی این برنامه رابا برنامه زندیاد نوذری قیاس میکردم افسوس خوردم وبه خودم گفتم کجا ئی برنامه آموزشی وپرورشی ما.وقتی معلم سرکلاس فقط درس می دهد هیچ از تاریخ معرفت چامعه ادب اقتصاد وسیاست حرف نمی زند دانش آموزعلامند به مطالعه خارج ازدرس نمی شود دردوران ما معلم راهنمایی ودبیرستان باعشق درس میداد وحرف می زد ومارا وادار به مطالعه می کرد الان هیچ خبر نیست واین همه البته ریشه درتورم بیکاری دارد که معلم نمی تواند خودش مطالعه داشته باشد زمانی که مسافرکش کند وضع همین است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
12
سلام من خودم مدرس دانشگاه ودبیرستانم.دانش اموزان ودانشجویان حسابی تعطیل وبیسوادباراومدن.چون اموزوش وپرورش از دید مسئولان یک دستگاه مصرفی است.و حتی حقوق ناچیز معلمان را هم فکر میکنه اضافی پرداخت میکنه والان دولت بفکر غیر انتفاعی کردن مدارس وشرکتی کردن معلمان است بجای یک معلم بازنشسته یکی دیگررا با یک سوم حقوق استخدام میکنه .وهر طوریه دانش اموزان باسواد یا بیسواد بایدقبول بشه.ووهزینه مدرسه ودانش اموزان که دوش اولیاست.قبول کنید فاجعه وحشتناک بیسوادی و بی مسئولیتی در راهست.بیسوادی فقط تاریخ وجغرافیا نیست در همه رسته ها است.دانش اموز پیشدانشگاهی ریاضی در سطح راهنمایی را نمیتونه حل کنه.دانشجوی ترم پنجم نمیتونست از 4 مسئله فیزیک 3 تاشو حل کنه حالا شده مهندس ناظر نظام مهندسی ومقاوم بودن ساختمانهای شمارودر مقابل زلزله تایید کنه.وبقیه رشته ها همینطور.تا زمانی که معلم تامین معاش نشه و سیستم درست اموزشی اجرا نشه ما همچنان جزئ بیسوادترین ملتهای جهانیم.تمام کشورهای پیشرفته دنیا بالاترین اهمیت را به اموزش وپروش بعد به دانشگاه میدهند.تا انسانهای باسواد ومسئول بار بیارندچون مبنای پیشرفت هر ملتی وکشوری انسان فرهیخته وباسواد است.درست عکس سیاست کشور ما.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
14
تا وقتی مردودی ممنوع می شود ومدیر مدرسه از معلمین می خواهد دانش آموزان را تجدید نکنند تا رتبه مدرسه خراب نشود انتظاری جز این نیست.
اگر قابل چاپ نیست به اطلاع مسو لین برسد لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
0
10
ازنویسنده محترم تشکر میكنم.یادداشت قابل تاملی است.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
1
10
اين يک واقعيت هست که حداقل اطلاعات عمومي اکثر تحصيل کرده هاي چند سال اخير بسيار ضعيف ميباشد و فکر ميکنم هم مدارس .دانشگاه ها و گوشي موبايل در اين نقيصه دخيل باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۱
4
2
فضای مجازی هم شده کورش پرستی و داریوش پرستی و نراد پرستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
3
حتی در قران گفته در تاریخ تامل کنید و درس بگیرید الان از کجای این تاریخ تحریف شده و بدرد نخور مدارس میشه درس گرفت؟. با این سیاست مضحک اموزش و پرورش که بر خلاف گفته قران هست و در اینده ایرانی ها کاملا منشا تاریخی خود را فراموش میکنند. اخه کدوم بیسوادی این سیاست رو گذاشته که اگر در باره شاه در تاریخ بخوانیم فلان میشود؟
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
2
ی
این یک حقیقته که گفته اند:باید همه چیزمان به هم بیاد(از مردمی که خودمان هم یکی از آنهاییم و هر روز بنا بر امور زیستن برخوردهای زیادی باهم داریم وخوب هم دیگر را میشناسیم بیشتر از این می خواهی؟) انکار شرایط جامعه بی انصافی و خارج از عدالت است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
5
چپ و راست دانشگاه باز شده.همه الان مهندس شدن.غیرانتفاعی و آزاد و ....
درس که نمی خونن ، همه هم معدلا بالا ،ادعاهاشونم بالا نتیجه ش میشه میرزای شیرازیو عربستان در دریای خزر و ....
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
4
من نظر اکثر مخاطبان محترم را خوندم.
به طور کلی نظرات شامل دو دسته میشن. گروهی که اکثریت نظرات را بیان کردند، وضعیت کنونی را ناشی از بیسوادی تحصیل کرده ها دونسته اند و مسائلی را به دانشگاهها، اساتید، سیستم آموزشی، دولت و... نسبت دادند. نظرات گروه دیگه هم شامل دلایل متفرقه مثل اثر وسایل ارتباط جمعی روی اطلاعات عمومی، هول شدن شرکت کنندگان در حین مسابقه و ... هست.
بنده با اجازتون می خوام به یک نکته در مورد مفهوم سواد بپردازم.ببنید تعریفی که عموم مردم از سواد دارن اینه: داشتن مجموعه ای از اطلاعات مختلف در ذهن. بنا به این تعریف هر چقدر اطلاعات شخصی بیشتر باشه به همان میزان سواد شخص هم بیشتر میشه. ولی به نظر من سواد داشتن یعنی دانش پردازش کردن اطلاعات. در واقع داشتن یکسری داده خام و بدون پیوستگی و وابستگی (Coherent &Cohesion) در ذهن متضمن داشتن یا نداشتن سواد نیست؛ بلکه دانش کافی استفاده از اون داده های برای تحلیل پدیده های مختلف موجب تولید میشه. در دانشگاه ها هم چیزی که سعی دارن به دانشجوها یاد بدند دانش و تکنیک چگونگی پردازش هست نه افزایش میزان اطلاعات دانشجو.
البته من منکر این مسئله نیستم که خیلی از دانشگاههای کشور ضعیف هستن ولی دلیل پایین بودن میزان اطلاعات افراد جامعه را این نمی دونم.
با تشکر فراوان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
5
وقتي كه فكر و ذكر همه اعم از جوون و نوجوون و ميانسال و ... ظواهر ي مثل تيپ و لباس و آرايش و مدل مو و مدل ماشين و تبلت و گوشي و عمل جراحي زيبايي و كلاس گذاشتن و مواردي از اين قبيل باشه،
وقتي كه براي درك و شعور بيشتر كتاب هاي درسي و غير درسي آنطور كه بايد مطالعه نشه ،
وقتي كه 80-90% خانم ها روشون نشه بدون آرايش بيان بيرون،
وقتي كه مدام دانشگاه علمي كاربردي و غير انتفاعي و .. سبز مي شه و هر كي از راه برسه بدون كوچكترين زحمت و تلاشي مدرك مهندسي مي گيره ،
وقتي كه فرهنگ غالب احترام به كفش و لباس و ماشين آدم باشه،
وقتي كه ....
بيشتر از اين انتظار نمي ره
باشد كه اونايي كه مي تونن كاري بكنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
2
چيزي كه براي من جالبتر از خود مسابقه و.. هست اينه كه به چه سرعتي اين خبر همه جا پيچيد...
خيلي دوست دارم بدونم چه جوري اين خبر فراگير شد؟
آيا خود مردم بودند؟
لابي پشتش بود؟
كسان خاصي اراده بر انتشار اين مطلب داشتند؟
و يا خود مردم اين خبرو با اين سرعت منتشر كردند؟
اگر خود مردم بودند روانشناسي جامعه در مقاطع مختلف زماني برام خيلي مهمه كه يه دفعه يه مطلبي براشون اينقدر مهم ميشه.......
مهتاب
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
1
10
توکشوری که قیمت موادمخدر ازکتاب ارزون تر باشه اوضاع بهترازاین نمیشه
پاسخ ها
دانیال ح
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
دوست گرامی مشکل عدم توسعه یافتگی و جهل عمومی مطالعه نکردن و عدم تحقیق و کسب فضیلت است ارتباطی با سیاست غلط حکومتها ندارد فرق ما با یک شهروند سوییسی در اینه ایشان ماهیانه چندین کتاب میخونه و ما جک میخونیم
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
6
زمانیکه تصمیم گرفته میشه که کتاب تاریخ و جغرافیا کوچک و کوچکتر بشه و جایی بین دروس دیگر نداشته باشه ، زمانی که تصمیم گرفته میشود که تاریخ رو براساس تحلیل خودمان بنویسیم ، جاهایی از تاریخ که موافق عقیده خودمان هست را پر رنگ و مابقی قسمت ها را کم رنگتر نشان بدهیم نتیجه این چنین می شود . بحث تاریخ رو که کنار بگذاریم باب ادبیات مهم ترین قسمته که واقعا ادبیات فارسی به هیچ انگاشته می شود . در دانشگاه دیدم دانشجویانی رو که در درس ادبیات حتی رو خوانی از روی کتاب براشون چقدر مشکل بود.
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
5
من به علت اینکه منزلم در مجاورت چند دانشگاه علمی کاربردی است در موقع امتحانات کوچه های مجاور این دانشگاه ها پر از تقلب که کوچه را سفید کرده است .و این شرکت کننده ها هم محصول ان دانشگاه ها هستند.
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
2
4
پیشنهاد میکنم هر چهار سال یکبار از دارندگان مدارک دانشگاهی امتحان جامع به عمل اید تا اینکه همه تحصیل کرده ها بروز باشند.
سوشا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
3
آقا مهرداد خدیر دمت گرم...همین
یک قربانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
0
8
بنده بدون هر ادعایی دانشجوی دکتری هستم و در چند دانشگاه مشغول تدریس. مدتی هم معلم بودم و با فضای آموزشی کشور تا حدودی آشنا هستم. خشت اول چون نهد معمار کج/ تا ثریا می رود دیوار کج. آموزش و پرورش مقصر اصلی این فاجعه است. چه لزومی دارد دانش آموزی که علاقه ای به درس و تحصیل ندارد ما به زور و با وعده و وعید او را به مدرسه بکشانیم. چنین دانش آموزانی باعث ضربه زدن به دانش آموزان دیگر می شوند. باید این دانش آموزان را استعدادیابی کرد و آنها را در مسیر استعدادشان هدایت کرد. این خیل عظیم آموزش ندیده ی بی سواد یک شبه وارد دانشگاه می شوند. در دانشگاه وضع از این بدتر می شود. اگر در مدرسه به زور دو کلمه مطالعه می کردند حالا دیگه از اون دو کلمه هم خبری نیست. سر کلاس از دانشجویان سوال اطلاعات عمومی پرسیده می شود دانشجویان می گویند چهار گزینه ای بگو. نظام آموزشی چهارگزینه ای ذهن دانشجویان ما را تعطیل کرده است. نه بلدند چیزی بنویسند و نه بلدند چیزی رو تحلیل و تجزیه کنند. در دانشگاهی دیگر قصاب و کارمند و گونی باف سر یک میز نشسته اند و مشغول تحصیل می باشند. عطش دانستن و کنجکاوی در میان دانشجویان ما خاموش شده است. چرا که می دانند هیچ کسی در سر جای خود نیست. از دانشجو بگیر تا استاد یک شبه!
افسانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
6
10
لطفا وقتی اسم دانشگاه ها رومیارن درموردپیام نور درست صحبت کنید،؛چون نمره دادن دست استاد نیست و فقط باید خودت تستی حل کنی و حتی بعض وقتا نمره میان ترم نداری چون کلاسی برگزار نشده و باید خودت تمام نکات کتاب رو خط به خط بخونی چون مثه بعضی از دانشگاه ها استاد جاهای مهم کتاب رو بهت نمیگه ؛چون اصلا طرح سئوالا دست استادای ما نیست یا از سطح استان یا کشور سئوالامونو میارن،قابل توجه بعضی ها که فکر میکنن دانشگاه پیام نور هم مثل دانشگاه خودشونه
پیشکسوت فوتبال ایران: خیابانی چرا به کی‌روش چنین انتقاداتی نمی‌کرد؟ پدر نیمار: پسرم هدیه‌ای رایگان برای هر تیمی است! بازداشت ۱۱ هزار و ۸۰۰ فلسطینی در کرانه باختری و قدس از هفتم اکتبر پرونده سازی عجیب برای قهرمان پارالمپیکی ایران کنسرت «منظومه سیمرغ» تمدید شد؛ حضور فرهاد فخرالدینی روی صحنه پس از یک دهه رسانه صهیونیستی: ادله‌ای درباره دست داشتن ایران در ترور خاخام اسرائیلی وجود ندارد پیکه: بدترین روز فوتبالی‌ام، روزی بود که به خاطر کاتالونیا هو شدم پیام وزیر ارشاد به گردهمایی هنرمندان پیشکسوت چمدان 8 میلیاردی سوغات کشتی ایران از روسیه! رضاوند به ترکیب استقلال بازگشت فراجا: کشف بیش از 7 میلیون لیتر انواع فرآورده‌های نفتی قاچاق انفجار یک معدن در گنجه رودبار/ شکسته شدن شیشه های منازل جین گودال؛ زنی که شامپانزه‌ها را به دنیا شناساند هوش مصنوعی رشیدپور را به مذاکره با ایلان ماسک فرستاد (فیلم) بزرگترین بسته تحریمی انگلیس علیه نفتکش‌های روسیه