۱۸ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۸ آبان ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۴
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۵۶۲۸
تعداد نظرات: ۳۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۰-۱۰-۱۳۹۳
کد ۳۷۵۶۲۸
انتشار: ۱۵:۱۱ - ۲۰-۱۰-۱۳۹۳

حادثه "شارلی‌اِبدو" و چالش بی طرفی رسانه‌های فرانسه

رضا غبیشاوی*
عصرایران - در حمله مسلحانه به دفتر مجله فرانسوی "شارلی اِبدو" تعدادی روزنامه نگار از جمله 4 کاریکاتوریست کشته شدند. این حادثه با محکومیت شدید و گسترده داخلی و خارجی در فرانسه روبه رو شد. هزاران نفر در میدان جمهوری پاریس تجمع کردند و با در دست گرفتن نوشته هایی با محتوای "ما شارلی ابدو هستیم" حمایت خود را از این نشریه در برابر حمله مسلحانه به اعضای آن اعلام کردند. برخی دیگر هم شمع روشن کرده یا نسخه هایی از این مجله، قلم و مداد یا خودکاری را به نشانه محکومیت این حادثه در دست گرفتند.

در سایر نقاط جهان هم شمار زیادی از مردم از جمله روزنامه نگاران و فعالان فرهنگی هنری در  مقابل سفارتخانه های فرانسه یا میادین اصلی شهر تجمع کردند و انزجار خود را از این حادثه نشان دادند.

در این میان رسانه ها و روزنامه نگاران فرانسوی نیز به شدت از این حادثه متاثر شدند. روزنامه نگاران و رسانه های فرانسوی نسبت به قتل وحشتناک تعدادی از هم صنفی های خود موضع شدیدی گرفتند. هم صنفی های آنها به دلیل فعالیت روزنامه نگاری به ضرب گلوله کشته شدند آنها هم تحت تاثیر این حادثه، به ابراز احساسات پرداختند.

حادثه پاریس و چالش بی طرفی رسانه های فرانسه

شبکه "فرانس 24 " به صراحت عزای عمومی اعلام کرد. بر روی لگوی خود نوار مشکی گذاشت. تابلوهای بزرگ "ما شارلی هستیم" را در استدیو مقابل دیدگان مردم و مخاطبان قرار داد. خبرنگاران و مجریان فرانس 24 تلاش می کردند احساس خود را از کشته شدن فجیع همکاران شان به صورت پررنگ اعلام کنند.

دیگر رسانه های فرانسوی نیز همینگونه بودند. خبرنگاران خبرگزاری فرانسه همه باهم در حالی که  نوشته همه ما شارلی هستیم در دست داشتند عکس دسته جمعی گرفتند و منتشر کردند. تحریریه دیگر روزنامه های این کشور نیز شاهد همین فضا بود.

با نگاهی به این واکنش ها به نظر می رسد رسانه های فرانسوی از معیارهای حرفه ای عبور کرده اند. براساس معیارهای حرفه ای فعالیت خبری، خبرنگار باید بی طرف باشد؛ خبرنگار باید بدون پیش داوری به پوشش یک اتفاق بپردازد و یک حادثه را پوشش بدهد و نقل کند. خبرنگار باید به دور از دخالت دادن نظرات خود، راوی یک اتفاق باشد. حال در ماجرای اخیر چگونه رسانه ای که به صراحت درباره این اتفاق، اظهار نظر و به شدت موضع گیری کرده است و خود به یکی از طرف های حادثه تبدیل شده می تواند بی طرفانه اتفاقات مرتبط را پوشش دهد که خود قبل از این از یکی اطرف های درگیر در این حادثه، اعلام طرفداری شدید کرده اند.

البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که موضع بی طرفی خبر و خبرنگار و رسانه، کاملا نسبی است و رسانه ها و خبرها در مقایسه با یکدیگر دارای درصد بالا یا پایین موضع گیری و رعایت بی طرفی هستند.

به نظر نگارنده این چنین موضع گیری طرفدارانه یک رسانه از یکی از طرف های حادثه "شارلی ابدو" اساس حرفه ای بودن فعالیت خبری در پوشش حوادث مرتبط با این اتفاق را زیرسؤال می برد. 

به نظر می رسد حمله به دفتر مجله شارلی و قتل 10 روزنامه نگار به جامعه رسانه ای فرانسه آسیب زد اما واکنش بسیاری از رسانه های فرانسوی هم، عملکرد حرفه ای آنها را با خدشه جدی روبه رو کرد. 


*روزنامه نگار

برچسب ها: پاریس ، رسانه ، شارلی ابدو
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۵
در انتظار بررسی: ۶۴
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
416
137
کسانی که نمیدانند نباید شخص مورد احترام 1ونیم میلیارد مسلمان را دستمایه طنز خود قرار دهند،شاید مستحق مرگ نباشند ولی قطعا سزاوار ذره ای غم برای مرگشون نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
پس آمریکا هم بگه ملتی که پرچم آمریکا، که حداقل 350 میلیون آمریکایی بهش احترام میذارند، را می سوزانند، اگر مستحق مرگ نباشه، مستحق تحریم های شدید هست.
امیر
| Austria |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
دوست ناشناس 15:51 لطفا پستتون رو توی قسمت جداگانه بنویسید چون شایسته میلیونها مثبت هستید.
ناشناس
| Australia |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
متاسفم برات
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
12
181
حرف درستی هست از نظر من ولی این موضوع در همین عصرایران هم رعایت نمیشه حتی برای خبر های غیر تحلیلی ، نمونه خیلی ساده اش قرار دادن علامت تعجب در کنار بعضی عناوین مثل "مقام دولتی: خوشبختانه کنسرت گروه لیان لغو شد!" هست.
همانطور که اشاره کردید این مفهوم نسبی هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
5
100
شما اگه ايران بودي چي ميگفتي!!!
نوکنده
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
5
136
شاید حرف شما درست باشه
ولی به این فکر کنید که خدای نکرده چنین اتفاقی تو کشور خودمون می افتاد
آیا معیار های خبرنگاری بالاتر از معیار های انسانی هستند؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
7
147
قیاس مع الفارق است یک طرف قلم است هر چه که ما نپسندیم تراوشات آن قلم را اما طرف دیگر سلاح است و خشونت کور پس با کار رسانه ها موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
9
40
همه چیز نسبی است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
کشته شدن تقریبا 18 نفر با 2 عکس طنز
این رابطه کجاش نسبیه ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
والسلام
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
6
123
تو اين موارد بي طرفي معني نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
5
108
به نظرم بی طرفی در یک موضوع نامعلوم و ثابت نشده چیز دیگری هست تا بی طرفی در این قضیه.
رسانه نسبت به مواردهی همچون اتهام ثابت نشده و امور معمولی باید بی طرف باشد. اما اگر به یکی کاملا مشهود ظلم شد، بی طرفی یعنی خیانت، یعنی بی وجدانی و یعنی شریک ظالم بودن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
4
38
حالا دیگه هیچی نبود گیر بدین رفتین اینو پیدا کردین که چرا رسانه های فرانسه ابراز همدردی کردن؟
خب این یه مسئله ی صنفیه و مربوط میشه به اصحاب رسانه به نظر من نه تنها رسانه های فرانسه بلکه تمام رسانه ها باید این مسئله رو با آب تاب بیشتر ی بازتاب بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
0
3
کی از طرف های حادثه !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
56
29
این تروریستها گرگهایی بودند که فرانسه برای صادرات به خاورمیانه پرورش داده بود اما این دفعه دست خودش رو گاز گرفتند. حالا هم با این هجمه رسانه ای میخواهند خراب کاریهای دولتشون رو پنهان کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
3
54
تحلیل سطحی بود
همدردی نمیکردند خود شما میگفتی اینا احساسات ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
9
55
عصر ایران...! باز چشات رو بستی هر چی به ذهنت رسیده نوشتی....
تو کشور خودش توسط یه عده مهاجر به هر دلیلی به وحشتناک ترین حالت ممکن کشته شده....شما انتظار بی طرفی هم دارین....!!!!
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
9
48
عصرایران از تو بعید بود این مقاله
حسین
United States of America
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
4
40
اصل بی طرفی در روایت رویداد درست است اما حمایت از هم صنفی های خود که مورد حمله ی تروریستی قرار گرفته اند؛ چه تنافی ای با این مورد دارد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
4
47
با حرف شما موافق نیستم.
در این لحظلات تنها کاری که میشه کرد ابراز همبستگیه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
5
50
حرفت چرت و پرت بود.
آنا
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
34
25
یک سرچ در گوگل درباره کاریکاتورهای موهن درباره همه شخصیتهای دنیا توسط این نشریه بکنید بعد نظر بدید چون مثل من نظرتون عوض میشه هرچند حتی توهین مستحق مرگ نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
9
39
عصرایران حالت خوبه؟ مغزت تکون خورده ها
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۰
2
48
اینجا است که باید شما رسانه‌های داخلی رو خطاب قرار داد و گفت: بابا بی‌طرف....
شرلوک
United States of America
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
1
16
دقیقا همینطوره جا داره رسانه های فرانسه به ایران بیان و عدم جانبداری و انصاف رسانه ای مانند کیهان رو با چشمان خودشون مشاهده کنند!
ناشناس
France
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
4
19
امروز درفرانسه همسایهٔ مسلمانم روسری اش را از سرش برداشته و آن را به گردنش انداخته بود، دست سه بچه اش را گرفته بود می برد اسامی اسلامیشان را عوض کند، می گفت شاید از آنجا سری هم به کلیسا بزنم دین بچه ها را عوض کنم، دیروز کسی به نماز جمعه نیامده بود،این تروریستها آبروی ما رابردند! ده میلیون مسلمان اروپایی با این کار به وحشت افتاده اند.
محمدرضا فردپارسا
Sweden
۰۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
0
19
واقعا اینگونه موضع گیری شما قابل تامل است... در واقع اگر روزنامه نگاران و نویسندگان و اهل قلم اینگونه متاثر شدند به این دلیل بود که کشتار پاریس، در واقع آزادی بیان و آزادی جراید را در یک کشور لاییک و آزاد نشان رفته بود... از این جهت جراید و روزنامه نگاران از بابت آن متاثر شدند...
بی طرفی؟
بی طرفی نیز به این گفته نمی شود.... بی طرفی به معنای این است که بدون جانب داری میان دو طرف، به شرح ما وقع پرداخت... نه اینکه از آنچه رخ داده است متاثر نشد.
با ارادت
ناشناس
Australia
۰۸:۰۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
1
17
من منظور نویسنده رو درست متوجه نمیشم. چطور میشه در قبال یه کشتار بیرحمانه بی طرف بود؟!

این درسته که باید رسانه ها سعی کنند ریشه های این قضیه رو در فرصت مناسب بررسی کنند که بخشی از اون برمیگرده به ایجاد حساسیت در جامعه مسلمون ها از طریق انتشار امثال همین کاریکاتورها، اون هم در شرایطی که مسلمون ها در جامعه اروپایی جزو اقلیت ها محسوب میشن و همین طور شرایط منطقه خاورمیانه و از طرفی تشدید این حساسیت ها از سوی افراطی های مسلمان، اما اینکه توقع داشته باشیم که توی این شرایط که کل فرانسه و اروپا در بهت و اندوه هستن، رسانه ها به یک حمله وحشیانه بیطرف نگاه کنن، یک امر غیرمنطقی و غیرانسانی است.
اون چیزی که رسانه ها الان موظف به اون هستن سعی بر ایجاد وحدت و همدلی بین همه مردم اعم از اکثریت معتدل مسلمان برای مقابله با خشونت و محکوم کردن این حمله وحشیانه است، و بعد در فرصت مناسب تلاش بیطرفانه برای ریشه یابی حساسیت های ایجادشده به طور کلی در یک دهه اخیر است.
ناشناس
United States of America
۰۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
1
17
بی طرفی؟؟؟؟؟ یعنی میشه طرف قاتلها هم بود؟؟؟؟؟؟ زدن این همه ادم رو کشتن حالا اون ادمها کار بدی هم کرده باشن ایا باید کشته می شدن؟؟؟ مثلا رسانه هاشون میومدن می گفتن کشته شدنشون خیلی هم ناعادلانه نبوده اونا کار بدی کردن کاریکاتور کشیدن؟؟؟ اینو باید میگفتن تا بی طرف میموندن؟؟ من ترجیح می دم انسان باشم تا بی طرف؟؟؟ عصر ایران اگه بی طرفی چاپ کن
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
1
16
واقعا متاسفم برات با اين مقاله آبگوشتيت
بيطرفي در رسيدگي به يك امر معني دارد نه در امر قضاوت و دادن حكم
اين افراد جانيان وحشي بودند كه هيچ جاي دلرحمي ندارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
1
14
احتمالا ميخواهيد از جناح راست تشويق نامه بگيريد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
1
11
نه که خیلی شما همیشه بیطرف هستی.... حالا رسانه های فرانسه بیان طرف چند تا تروریست رو بگیرند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
2
18
نوشتار مقاله از نظر استواری، ضعیف است. ترور و خشونت در هر حالتی محکوم و مستوجب موضع گیری شدید است.
فرق غربی ها با جهان سومی ها در این است که این قبیل اتفاقات در آنجا کمتر رخ می دهد و طبیعتا واکنش شدیدتری را در پی دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۱
3
9
عصر ايران يه چيزي گفتي آ!!
یک فعال رسانه‌ای اصولگرا: احتمالا در تلاش هستند برای تعطیلی گزارش های زنده عادل فردوسی پور چه کسانی می‌توانند نام خانوادگی‌شان را تغییر دهند/ جزییات قانون قیمت واقعی بنزین اعلام شد / هر لیتر وارداتی چند؟ قیمت طلا، سکه و ارز امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۳/ سکه یک کانال سقوط کرد طوفان در کوبا؛ قطع سراسری برق، سقوط درختان و آسیب به زیرساخت‌ها آغاز ثبت گمرکی آیفون مسافری در فرودگاه امام خمینی تحلیل جورج فریدمن از پشت پرده تداوم جنگ های بدون برنده در خاورمیانه / «ایران بزرگترین ارتش خاورمیانه را دارد» وزیر کشور: روند کنترل و انسداد مرزها شدت گرفته است توقیف آمبولانس‌های بدون مجوز با دستور قضایی انفجار بر اثر نشت گاز در حسینیه ارشاد همدان / شیشه منازل اطراف شکست و برق محله قطع شد کامالا هریس؛ شکست به خاطر اروپایی‌بازی/ 60 سال قبل در تهران: ترور نخست‌وزیر به دلیل آمریکایی‌بازی؟! هواشناسی: بارش پراکنده و وزش باد در برخی استان‌ها کلاس‌ درس دانش‌آموزان اتباع جداسازی نمی شوند پوتین پس از پیروزی ترامپ او را «شجاع» توصیف کرد انصراف ماکرون و شولتس از شرکت در کوپ۲۹ / چرا رهبران کشورهای غربی در نشست باکو شرکت نمی‌کنند؟