۰۲ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۲۶۶۸
تعداد نظرات: ۷۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۴-۱۰-۱۳۹۳
کد ۳۷۲۶۶۸
انتشار: ۱۰:۴۲ - ۰۴-۱۰-۱۳۹۳
کارشناس اقتصادی هشدار داده بود که قیمت نفت سقوط می کند

اگر به پیش بینی نفتی رنانی اعتنا می کردند...

محسن رنانی در کتاب اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی هشدار داده بود که بالا بودن قیمت نفت برای ایجاد انگیزه کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی است و بعد شاهد سقوط خواهیم بود اما کسی توجه نکرد!
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- کاهش شدید قیمت نفت، اقتصاد کشورهای متکی به درآمد صادرات نفت خام را با چالش جدی رو به رو ساخته است.

کافی است بدانیم بودجه سال جاری بر مبنای هر بشکه 100 دلار بسته شده و درحال حاضر نفت به هر بشکه زیر 60 دلار رسیده است.

هر چند در این میان تحلیل های سیاسی هم ارایه می شود و کاهش قیمت نفت را یک پروژه مشترک اروپایی- آمریکایی برای گوشمالی روسیه به خاطر ماجرای اوکراین می دانند که توسط غرب کارگردانی و به وسیله سعودی ها اجرا می شود اما علی نعیمی وزیر نفت عربستان مدعی است کاهش قیمت نفت نه به خاطر افزایش عرضه که به دلیل کمبود تقاضاست.

اگر به پیش بینی نفتی رنانی اعتنا می کردند...

 اشاره او به کاهش تقاضا در دو کشور عمده مصرف کننده – چین و هند – است و از این رو می گوید حتی اگر نفت به 20 دلار هم برسد عربستان تولید خود را کاهش نخواهد داد زیرا شاید دیگر جهان شاهد نفت 100 دلاری نباشد.

فارغ از قضاوت درباره عملکرد عربستان سعودی می توان پرسید تاکید بر قیمت 100 دلاری نفت خام از کجا آمده است؟

اظهار تعجب درباره کاهش شدید و سقوط قیمت نفت در حالی است که پیش تر کارشناسانی چون دکتر محسن رنانی هشدارداده بودند که به قیمت 100 دلاری نباید دل خوش کرد و این قیمت واقعی نیست و پایین می آید اما ظاهرا گوش شنوایی نبود و پتروپوپولیسم یا پوپولیسم نفتی آن قدر در کشورهایی با اقتصاد آغشته به نفت ریشه دوانده که قبول این واقعیت دشوار افتاده است.

دکتر محسن رنانی در اردیبهشت 1392 و قبل از روی کار آمدن حسن روحانی کتاب خود با عنوان «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» را پس از 5 سال از طریق اینترنت منتشر کرد و در آن آورده بود:

«هدف غرب از بالا نگاه داشتن قیمت سوخت های فسیلی ایجاد انگیزه برای بخش های مختلف اقتصادهای غربی برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی وافزایش تولید انرژی های تجدید پذیر است.»

با این نگاه هنگامی که اطمینان حاصل کنند انگیزه کافی برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی (نفت) ایجاد شده و بابت اسراییل هم نگرانی سیاسی وجود نداشته باشد دیگر اصراری برای بالا نگاه داشتن قیمت نفت ندارند و سقوط آغاز می شود.

دو سال و نیم پس از آن تحلیل سقوط قیمت نفت آغاز شده تا جای طرح این پرسش هم باشد که چگونه است که تحلیل و پیش بینی یک استاد دانشگاه بی آن که ریالی بابت این پژوهش دریافت کرده باشد مقرون به صحت از کار در می آید ولی این همه مرکز پزوهش و تحلیل که سالانه میلیاردها تومان بودجه دولتی هم دریافت می کنند از پیش بینی چنین وضعیتی عاجز بودند؟ چرا که اگر پیش بینی می کردند قیمت نفت در بودجه بر اساس واقعیت تعیین می شد تا گرفتار کسری بودجه نشویم.

دکتر رنانی بعدتر هم در نشستی درباره همین کتاب گفته بود: «من در این کتاب چون 5 سال پیش شروع کردم خط قرمز قیمت نفت را 100 دلار آوردم اما الان آن را 90 دلار می دانم و هر سال 10هم دلار پایین می آیم چرا که هزینه های استفاده از انرژی های نو سال به سال کمتر می شود.»- [ماهنامه چشم انداز ایران- شماره 84- اسفند 92 و فروردین 93]

اما به این هشدارها هم توجه نشد و بودجه را خوش خیالانه با نفت 100 دلاری بستند و حالا کاسه چه کنم به دست گرفته ایم که با کاهش قیمت نفت چه کنیم؟

از پیش بینی دکتر محسن رنانی گفته شد. برای تلطیف موضوع خالی از لطف نیست که به پیش بینی وزیر نفتِ دولت آقای احمدی نژاد هم اشاره شود. درست سه سال پیش و در چنین روزی آقای رستم قاسمی در اولین گفت و گوی اختصاصی خود (با مجله آسمان- شماره 13- 10 دی 1390 ) پیش بینی کرده بود:

«نفت 200 دلار می شود اگر ایران تحریم شود».

رییس او البته سه سال قبل تر پیش بینی کرده بود امکان ندارد نفت زیر 100 دلار بیاید. اگر یکی بگوید این 100 دلار را از کجا آوردند هم خوب است!


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۷۱
در انتظار بررسی: ۱۷۹
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
490
136
با سلام و احترام،
ضمن ارادت به استاد عزيز آقاي دكتر رناني، بايد گفت كه اگر شرايط عادي قيمت نفت سقوط مي كرد، تحليل دكتر رناني كاملا صحيح بود. وأي در حال حاضر به اعتقاد بسياري از كارشناسان ٢ اتفاق سياسي موجب كاهش قيمت نفت شده است:
١- فشار به ايران براي گرفتن امتيازهاي بيشتر در توافق احتمالي هسته اي در سال آينده
٢- فشار به كشور روسيه
لازم به ذكر است كه مطالعات بين المللي كاهش تقاضاي نفت در دهه هاي آينده را كاملا رد ميكند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
بهتره این قدر جوزده و جوگیر نشید . مگه انرژی های نو توی این پنج سال چقدر رشد کرده و ارزان شده که منبع مهمی مثل نفت اینقدر ارزون بشه؟؟اونم نفتی که به غیر از سوخت برای تولید هزاران کالای دیگه ازش استفاده میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
دوست گرامی با احترام به شما حتما شما هم می‌دانید که این کاهش بیشترین ضرر را به سرمایه‌گذاران امریکایی تولیدکننده نفت صخره‌ای یا شیل می زند و اقتصاد امریکا و عربستان با هم ضرر هنگفتی را متحمل می‌شود. با خروج سرمایه‌گذاران نفت شیل از بازار رقابت شرایط برای ایران هم بهتر خواهد شد. به هر حال در وضعیت موجود ایران می‌تواند با همکاری روسیه و ونزوئلا و دیگر کشورهای عضو ار اوپک خارج شده و سازمانی نفتی گازی جدیدی تشکیل دهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
هر اتفاق لزوما 1 یا 2 دلیل صرف ندارد، شاید وابسته به هزاران دلیل باشد که 2-3 تا از آنها بیشتر به چشم می آید.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
سلام
دوست عزیز شاید حرف شما درست باشه ولی حرفای دکتر به واقعیت نزدیکتره
بخصوص اینکه برای جایگزینی سوخت فسیلی باید قیمتشو بالا نگه داشت تا دنیا به فکر جایگزینی سوخت ارزانتر و البته پاک باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
نه عزیز جان مهمترین عامل سقوط قیمت نفت تلاقی همزمان مازاد عرضه و کاهش تقاضا ناشی از چشم انداز نامطلوب رشد اقتصادی دنیا هست..بنظرم باید تا 5 سال آتی منتظر نفت بین 10 تا 25 دلار باشیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
عزیز دنیا به سوی انرژی برق با استفاده از نیروگاههای خورشیدی خواهد رفت چون هوا را آلوده نمیکند و زمین تهدید نمیشود پس بهای نفت کاهش می یابد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
عزیز من تحلیل شما مثل این است که یک مغازه دار بخواهد به زور به کسی جنس بفروشد آیا میشود؟؟؟!!!
شاید به نظر عدم شما وابستگی به سوخت فسیلی محال باشد ولی این امر اجتناب ناپذیر و صد در صد ممکن است. کشور های توسعه یافته زیر ساخت های صنعتی خود را انجام داده اند و الان در حال اصلاح ساختارها و بهینه کردن آنها هستند و این یعنی کاهش استفاده از سوخت فسیلی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
جای تأسف است که تحلیل عمیق دکتر رنانی باز در دست انداز توجیهات سیاسی روز می افتد. مهم آن است که با تغییر سطح اتکای غرب بر سوخت های فسیلی راه برای اعمال فشار ابدی بر علیه روسیه، ایران و همه دیگر کشورهای متکی بر درآمد حاصل از فروش نفت باز می‌شود، که شده. منتهی توصیۀ دکتر رنانی برای پرهیز از افتادن در این وضعیت می‌بایست مورد توجه قرار می‌گرفت که متأسفانه نگرفت.
ناشناس
| United States of America |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
ناشناس عزیز تحلیل شما مرا به یاد دایی جان ناپلئون انداخت ,صد حیف که از آن فیلم هم درس نگرفتیم.
حسن ابراهیمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
4
155
الان بایدچیکارکرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
با دادن مالیات شروع کنیم چطوره؟
فرهاد
| Germany |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
باید مالیات داد. این که سوال نداره دوست عزیز. وقتی پول از زیرزمین در نمیآید، از روی زمین تحصیل می شود.
حسین افتخاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
24
377
با سلام
دکتر رنانی یک اقتصاد دان نهادگراست و دیدگاهشون به مسائل اقتصادی در چهارچوب ماتریس نهادیه!
علی الخصوص ایران!
نهادهایی مانند دولت فن آوری و سازه های ذهنی اون ملت.
ایشون درکشون نسبت به مسائل فرمول وار و کتاب وار نیست و اقتصاد رو با واقعیت های جهان تطبیق میدن نه نظرات احساسی دکتر احمدی نژاد!
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
آخه چقدر افراط و تفریط.
یعنی تغییر قیمت نفت به این راحتی هست که آمریکا دستور بده و قیمت بره بالا تا صنایع داخل به سمت انرژی های نو برن و بعد 5 سال همه به سمت انرژی های نو رفته باشن!!!

اولاً آمریکا اگه بخواد یه صنعت رو توسعه بده مثل صنایع بهره برداری از انرژی نو یا توسعه ی صنایع استخراج شیل نمی آد دستور بده که قیمت نفت بره بالا بلکه می آد و مالیات رو از این صنایع معاف می کنه.ده برابر تاثیر می ذاره. کاری که با IT کرد.

ثانیاً آمریکا اساساً انقدر قدرت نداره که بتونه "به تنهایی" قیمت نفت رو کم یا زیاد کنه. (مثل بعد از جنگ اعراب و اسرائیل). این توهم قدرت غرب تو هر زمینه ای رو بذارید کنار. یه نفر تو مجلس انگلیس می خواست از سیاست دولتش انتقاد کنه، گفته بود الآن فقط ایرانی ها فکر می کنن ما کشور قدرتمند هستیم. (یعنی اونا هم می دونن ایرانی ها تو قدرت اونا توهم دارن.)

ثالثاً هیچ صنعتی تو 5 سال به آنچنان پیشرفتی نمی رسه که بتونه اینقدر تاثیر گذار باشه.

رابعاً اگه حرف یه نفر یک بار درست دراومد دلیلی نمی شه که استدلالش درست باشه. شاید این اتفاق شانسی بوده.

خامسا ایشون سایر پیش بینی ها نظیر تحریم ایران و روسیه و نیز رکود و شکوفایی اقتصادی کشور های صنعتی رو اساساً دخیل ندونستن. اتفاقا برای به زانو در آوردن ایران باید قیمت نفت تو اون برهه می اومد پایین نه اینکه بره بالا.

ولی مردم خیلی ساده ای داریم که براحتی یه آدمی براشون می شه تحلیل گر بین الملل.
دانشجوی دکتری اقتصاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
با رنانی ارتباط نداشتم ولی تحلیل ایشون رو توجیه درستی برای افت سریع و شدید نفت نمیبینم ولی ما بایستی از اقتصاد دانانی همچون دکتر عباس شاکری، دکتر جاوید بهرامی و دکتر تیمور محمدی استفاده کنیم
پاپک
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
6
314
هم دولت قبلی پیش بینی اش اشتباه بوده و هم دولت فعلی و هم مجلس : هیچکدام هم این پیش بینی های نادرست را نمی پذیرند و در یک حرکت نمایشی و پوپولیستی وانمود می کنند که سقوط قیمت نفت توطئه عربستان است : حالا امثال آقای رنانی مشاور اقتصادی کدام یک از مقامات اجرایی و قانونگذاری است ؟ احتمالا" هیچکدام !
حسین افتخاری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
10
50
با سلام
دکتر رنانی یک اقتصاد دان نهادگراست و دیدگاهشون به مسائل اقتصادی در چهارچوب ماتریس نهادیه!
علی الخصوص ایران!
نهادهایی مانند دولت فن آوری و سازه های ذهنی اون ملت.
ایشون درکشون نسبت به مسائل فرمول وار و کتاب وار نیست و اقتصاد رو با واقعیت های جهان تطبیق میدن نه نظرات احساسی دکتر احمدی نژاد!
ابوذر
United States of America
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
8
155
تحلیل تکنیکال میگه ،نفت پایه امریکا تا 36 دلار هم پایین می اید.
سفره ما که مثل بعضی ها به قیمت نفت بستگی نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
تحلیل های تکنیکال کوتاه مدت هست.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
5
67
با تشکر از استاد بزرگوارم.آقای خدیر تحلیل سیاسی تان در هفته نامه امیدجوان این شماره هم عالی بود.
شهره
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
9
98
احسنت به دکتر رنانی، بارها به کتاب ایشون استناد کردم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
اون کسانی که مثبت دادند هم بارها به کتاب ایشون استناد کرده بودند ؟
قائمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
220
52
با احترام به دکتر رنانی
پایین آمدن قیمت نفت کاملا موضوعی سیاسی است و به مذاکرات ایران با پنج بعلاوه یک مرتبط است.
تحلیل دکتر رنانی در یک بازه زمانی بلندمدت مثلا 20 ساله قابل درک است و نمی توان توجیه نمود که بخاطر ارزان شدن انرژی های نو در این چند سال نفت ارزان شده است. واقعا در طول این بازه زمانی اینقدر انرژی های نو ارزان شده است؟
به نظرم مشکل اصلی دکتر رنانی و امثال ایشان این است که تمامی مسائل را با خط کش اقتصادی خودشان متر می کنند و همه مسائل را اقتصادی می بینند و حال آنکه واقعیت چیز دیگری است...
پاسخ ها
سهراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
من هم با نظر شما موافقم. آمریکا و متحدان اروپاییش در حال حاضر از اقتصاد به عنوان یک سلاح که از هر سلاح نظامی مخربتر و نابودکننده تر میباشد علیه سایر کشورها استفاده میکنند و آنها را تحت فشار میگذارند. تغییرات قیمت طلا و نفت هم همه تحت تاثیر سیاست آمریکا در جهان است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
1- کارآیی استفاده از انرژی بالا رفته مثلا ماشینها با حجم موتور برابر انرژی کمتری مصرف می کنند
2- تکنولوژی های نو مثل لامپهای کم مصرف و غیره مصرف را کاهش میدهد
3- نفت وگاز شیل عرضه نفت را افزایش می دهد
4- مهار رشد اقتصادی در جین وهند تقاضا را کاهش می دهد
5- مشکلات اقتصادی اروپا=کاهش مصرف
6-درقیمتهای بالای انرژی استفاده از منابع انرژی جایگزین توجیه پذیر می شود
7- قوانین زیست محیطی کشورهای پشرفته علیه انتشارگازهای گلخانه ای استفاده از سوختهای فسیلی را محدود می کند=کاهش مصرف
اگرآمریکا می توانست قیمت نفت را سیاسی کاهش دهد زمان آفای احمدی نژاد این کار را میکردتابرنامه اتمی ایران را تحت فشار بگذارد
ناشناس
Japan
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
25
87
درود بر دکتر رنانی
بهترین استاد اقتصاد ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
10
94
مدیریت جهانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
مختصر و مفید!!!!!
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
4
206
با سلام
همانطور که استاد برجسته اقتصاد کشور اشاره نمودند انرژیهای تجدید پذیر با رشد بسیار شدیدی در حال افزایش است (چین و هند و یونان رشد 150 درصدی درسال) کشور آلمان که چندان مستعد استفاد از انرژی خورشیدی نمی باشد حدود 35 درصد انرژی مورد نیاز خود را از آن تامین می کند. ایران در 25 تا 40 درجه عرض شمالی واقع است و دارای 280 روز آفتابی در سال و تنها یک درصد خاک ایران با کمک سیستمهای فتو ولتاییک توانایی تامین کل نیاز انرژی انرژی کشور را دارد تا ضمن حفظ منابع تجدید ناپذیر فسیلی موجب کاهش آلودگی هوا نیز باشیم. استفاده از این نوع انرژیها مثل خورشیدی , بادی , زمین گرمایی و ... که ایران دارای پتانسیل بالای حد متوسط جهانی است ضمن ایجاد اشتغال و کاهش آلودگی ثروث نفت و گاز ایران برای نسلهای بعد حفظ خواهد کرد. قبل از اینکه خیلی دیر شود اقدام کنیم. عصر ایران خواهشمند است در صفحات خود جایی برای موضوع انرزی نو بگذارید از مقالات و اخبار آن استفاده و اطلاع رسانی کنید تا زمینه استفاده این نوع انرژیها هر چه سریعتر فراهم گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
آفرین بر شما.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
35 درصد آلمانو از کجا آوردی برادر!
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
مطلب شما را تایید می‌کنم ولی سوالم این است که با توجه به رشد استفاده از انرژی‌های نو این جمله کلیشه‌ای که "حفظ ثروث نفت و گاز ایران برای نسلهای بعد" چه مفهومی دارد؟
بیژن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
29
98
نظر آقای زنگنه چیه؟!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
آقای زنگنه مدت ها قبل همین هشدار رو دادن که فکر نکنید قیمت خیلی بالا به نفع ماست
lمحمود بن سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
2
با سلام. علاوه بر نظر اقای دکتر , کاهش هزینه تولید نفت امریکا( shell oil) نیز از عوامل کاهش قیمت میباشد.بهر حال ایران باید برای هر تحولی چه سیاسی چه اقتصادی اماده باشد و نمیتوان به دشمن یا دنیای ازاد گفت که بر اساس نظرات ما تصمیم بگیرند و برای امادگی باید تصمیم های درست گرفته شود و این میسر نمی شود مگر از مدیران با سواد استفاده شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
1
11
رییس افاضات زیادی نموده از جمله اینکه قیمت دلار که تکه کاغذی بیش نیست 600 تومان بیشتر نیست اگر به ما گفتید آن 600 را چطور حساب کرده بود ما به شما میگویم این 100 را از کجا در آورده بود
راستی از ساعت چند اینجایی
3
2
1
12
11
10
9
....
ناشناس
United States of America
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
32
2
توی این سالها دیدیم که هر وقت اصلاح طلبها بودن و مث بچه رام غرب رفتار کردن نفت ارزون شده،گرون نگه داشتن نفت عرضه میخواد که احمدی نژاد داشت
شما فک میکنید غرب میگه که من هیچی ازتون نمیخوام اصلاح طلبا هم بیان کشورو پیشترفت بدن،نخیر اون دنبال منافعشه و پایین اومدن نفتم بزرگترین منفعتش وگرنه شما اصلاح طلبارو میخواد چیکار
مطمنا منتشر نمیکنی اما خودت بخون واست خوبه
احمد
United States of America
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
4
2
شاید دکتر رنانی یادشون رفته که بر عکس همین قیمت پایین نفت باعث غیر اقتصادی شدن تولید انرژیهای تجدید پذیر و ناصرفه شدن اونها در وضعیت فعلی میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
0
از هر جا که بقیه آمده 100 هم آمده از کجا آوردن که نمی خواهد
دانشجوی اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
1
فکر کنم دکتر رنانی فرموده بودند که تا حدود 10 سال قیمت بالا می مونه و بعد از اون قیمت میاد پایین و نه 2 سال!! به نظر نمیرسه علتش انرژی های نو باشه چون در این صورت کاهش تدریجیه و نه یه دفعه. فکر کنم ربطی نداره و علت سیاسیه. الفبای اقتصاد میگه اگه کمبود تقاضا باشه عرضه رو کم کنی بازم قیمت بالا میره! بنابرین نعیمی هم اشتباه گفته.
عقیل
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
2
1
واقعا که باید تاسف خورد برای خودمون،نفت اگه پانصد دلار هم بشه قیمتش واقعی نیست،اون وقت شده پنجاه دلار میگن واقعی شده،مفت میخرن مفت میبرن؛اگه قیمت کنونی سیاسی نیست،چرا عربستان تولیدش رو از نه ملیون به دوازده ملیون رسونده،شاید هم بیشتر،ولی حاضر نیست جندهزار بشکه کم کنه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
1
1
البته این مجال کوتاه بسیار مختصر به نظریه دکتر رنانی اشاره کرده است.کتاب رایگان ایشان را که از اینترنت می توانید دانلود کنید حتما حتما حتما بخوانید
"اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران"
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
4
علت اینکه با وجود فروش یک میلیون بشکه نفت در روز این قدر به کاهش قیمت آن حساس هستیم ودنبال مقصر می گردیم واقعا چیست وقتی عربستان که روزانه ۹میلیون بشکه صادر می کند وبه اندازه ما اصلا در آمد دیگری ندارند ولی هیج نگرانی ندارند!اینکه دنیا به سمت سوخت های غیر فسیلی می رود مثل روز روشن است.بنابراین به جای دنبال مقصر گشتن باید به فکر گسترش درآمدهای غیرنفتی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
0
من بعد از این کاهش به یاد ایشون افتادم فقط می خواستم بدونم آیا الان در غرب انرژی تجدیدپذیر ارزان شده که قیمت نفت کاهش پیدا کرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
1
1
انرژی های تجدید پذیر در حال حاضر هم بسیار گران هستند و در بعد کلان اصولاً اقتصادی نیستند. باعرض پوزش این تحلیل بسیار سطحی است و کاملاً مشخص است که افت 40 تا 50 درصدی قیمت در عرض چند ماه اصلاً طبیعی نیست.
مهدی محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
2
البته ایشون در کتابشون سال 2020 را تاریخ شروع سقوط قیمت نفت پیش بینی کرده است و مناقشه هسته ای ایران را هم یکی از ابزارهای کاهش تقاضای سوخت فسیلی در جهان می داند.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
1
5
ذهنهای ناکارا و تفکرات خام علاقه خاصی به اعداد رند دارند. نفت ۱۰۰ دلاری و ۲۰۰ دلاری، فارغ از اینکه گوینده آن این رئیس یا آن وزیر است، زاییده تفکر محاسبه گریز ساده انگار در مواجهه با پدیده های پیچیده ای مثل تحلیل ارزش انرژی در آینده است. چیزی که جایش خالیست فقدان تفکر تحلیل گرا و سیستماتیک است وچیزی که تا دلتان بخواهد فراوان و پرفروش، ادعا و سر و صدا ! از دولتی که رئیسش سازمان برنامه منحل می کند توقعی نیست. دولت تدبیر را باید تدبیری کرد که این ۱۰۰ دلار را با چه تحلیلی در بودجه آورده است. طرفه اینجاست که همینها که عاشق اعداد رند در کلان مملکتند، در تعیین نرخ کرایه تاکسی و نان و دلار دولتی به اعداد ۷۷۵ تومان و ۱۹۰ تومان و ۱۲۲۶ تومان می رسند!
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
1
بنظرم این شرایط مثل قیمت بازار زمین در ایرانه که با اعمال قدرت دللالها بالا و پایین میاد . تا زمانیکه ما اتکا به نفت داریم مثل اینه که یه کارمند داریم که کاملا بهش وابسته ایم . یه روز میاد و روز دیگه معلوم نیست حوصله کنه بیاد یا نه . شما هم مجبورید حقوقشو قبل از موعد بدی و هر ماه ازتون یه باج میخواد. خدا کنه روزی برسه که بگند نفتمون تموم شد . لعنت بر این نفت
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
1
من این کتابو 2سال پیش خوندم . توصیه میکنم همه دوستان این کتاب بسیار مفید را مطالعه کنند..
سعید رزمگیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
1
1
با همه این پیش بینی ها , احتمال بالا رفتن قیمت نفت به بشکه ای بیش از ۱۰۰ دلار وجود دارد.
نوشین
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۴
0
1
البته ایشون معتقد بودن که تا سال 2020 و حتی 2030 تقاضای نفت پایین نمیاد و بر اساس قانون عرضه و تقاضا قیمت افت نمیکنه
رسول
Japan
۰۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
3
ازسایت تحلیلی عصر ایران توقع بیشتری میره. تحلیل دکتر رنانی ، برای چند سال اینده شاید رنگ واقعیت به خودش بگیره ،اماجهش قیمتی نفت به وضوح ریشه ی سیاسی داره.علت روشنه.ایران وروسیه. روسیه اقتصاد بازاری نداره و درآمد این کشور مثل ایران به نفت وگاز وبخش انرِژی وابسه س. علت افزایش قیمت نفت کاهش تقاضا نیست افزایش عرضه س.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
5
اقا پیش بینی های احمدی نژاد و رستم قاسمی و ... همش اشتباه بود اما تو این یک سال و خرده ای هم کم پیش بینی اشتباه از دوستان جدید نشنیدیم..کمی منصف باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
1
پیش بینی دکتررنانی با مبنای دیگری بود و نتیجه درست بیانگر درستی مفروضات نیست و این یک قضیه ساده منطق است ... اماتولیدنفت شیل در ماههای آینده توجیه اقتصادی نخواهدداشت لذا سطح قیمت نفت به بالای 70 دلار میرسد و در عوض طلا در کانال 1000 دلار میفتد دکتر ادیب هم پیش بینی کرده
ناشناس
Germany
۰۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
1
0
اقایانی که بیت المال براشون مهمه به این سوال پاسخ بدن؟
چگونه است که تحلیل و پیش بینی یک استاد دانشگاه بی آن که ریالی بابت این پژوهش دریافت کرده باشد مقرون به صحت از کار در می آید ولی این همه مرکز پزوهش و تحلیل که سالانه میلیاردها تومان بودجه دولتی هم دریافت می کنند از پیش بینی چنین وضعیتی عاجز بودند؟
علی رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
2
7
با سلام
من به عنوان یه کارشناس حفاری نفت که اکثر مناطق نفتی خاورمیانه رو دیدم بهت به صراحت میگم که شاید فشار به ایران از سوی عربستان یه اولویت چندمه و اینقدر خصومت ها رو بالا نبرید
عربستان تنها یکی از میادین نفتی که داره روزانه دوبرابر تمام میادین نفتی ایران نفت تولید می کنه و لازمه بگم مطمئن باشید 100 سال بعد از اتمام نفت ایران اونا بازم نفت دارن اما تا حدودی در اختیارشون هست شما حساب بکن نفت تولید نفت رو کم بکنه بازم قیمت نفت مقطعی پایین میاد و روندش کاهشیه عربستانم تلاش نمی کنه یکیش اینه که شرکت های خصوصی تو امریکا چین و چندتا کشور دیگه سرمایه های وحشتناکی رو روی سنگ نفت یا نفت شل برنامه ریزی کردن وقتی نفت 100 دلار باشه بصرفه تر خودشون تولید کنن و سرمایه تو کشورشون بمونه اما برای عربستانی که هر بشکه 8 دلار تمام میشه بصرفه است که اونا رو بزنن زمین و واقعا هم شرکت های امریکایی تمایلی ندارن نفت 70 یا 100 دلاری شل رو بخرن اونجا اقتصاد ازاده و میان نفت 50 یا 40 دلاری عربستان رو میخرن ولی وای بحال ما که حتی مثل این کشور کوچلو قطر هم نشدیم که چه کرد با پولش و جایی نموند توی اروپا که سرمایه گذاری نکرد ولی افسوس که ما .....
ناشناس
Australia
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
3
سلام
من از نظر دیگر به کاهش نفت می‌نگرم و امید دارم که عصر ایران؛ باب گفتگو را باز بگذارد.
همیشه به هنگام بالارفتن قیمت نفت؛ مسئولان مجلس و دولت بویژه وزارت نفت؛ به دنبال گرانفروشی حامل‌های انرژی به بهانه‌ی قیمت جهانی آن هستند.
سوال مشخص آنکه از سایر پارامترهای این تلاش نظیر قاچاق سوخت که بگذریم؛ چرا وقتی نهاده‌های انرژی در جهان ارزان می‌شود؛ در ایران؛ فروش آن ارزان نمی‌شود؟ اگر 10دلار بالا رفت؛ بلافاصله در یک طرح یا لایحه و فاز جدید و ... برنامه گرانسازی (فروش به نرخ فوب خلیج فارس یا ... و هزینه تولید و ...) گران می‌شود ولی.!؟
نکته دیگر آنکه آیا ارزان شدن قیمت نفت؛ امکان رقابت برای کشورهای تحت تحریم فراهم می‌کند!؟ طبیعتا خیر. پس این حربه‌ی عربستان نیست؛ بلکه همکاری استراتژیک عربستان با 5+1 است. و لاغیر.
کاوه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
1
2
دکتر رنانی تا جایی که درست یادم بیاد در کتاب مورد اشاره ، ذکر میکنن که غرب بعد از کاهش وابستگیش به نفت خاورمیانه ، این منطقه رو به حال خود رها خواهد کرد و آشوب در منطقه روز به روز رشد خواهد کرد و این بار خاورمیانه به تکنولوژی غرب در انرژی های تجدیدپذیر نیاز خواهد داشت... جناب خدیر میتونن تصدیق کنن؟ یا تصحیح کنن لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
1
4
ادله آقای رنانی برای کاهش قیمت چیز دیگری بوده است و با منشاء فعلی کاهش قیمت ارتباطی ندارد. اصولا آقای رنانی تحلیل های بیشتر تخیل مابانه ارایه می دهند و کسانی که با سایت ایشان آشنا هستند و آنها را خوانده اند دیده اند که 50 /50 درست از آب در می آید. بله تحلیلهای ایشان جالب است اما بنده اصلا موافق نیستم که با تحلیل های ایشان مملکت را بچرخانیم، معمولا هم این تحلیل ها حالت پیشنهادی ندارند یعنی نسخه ایی نمی دهند که کشور باید دقیقا به چه سمتی برود ومی گویند که این سمت مثلا برود به صخره می خورد، حالا کجا باید برود و ... ایشان توصیه خاصی ندارند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
0
ما نظر می دهیم ولی مثل اینکه خیلی توجهی نمی شود حداقل بپویید چرا به اشتراک گذاشته نمی شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
3
در واقع عربستان از ظهور مجدد جمهوریخواهان که طالبان و صدام را ساقط کردند و حکومت عراق را به شیعیان سپردند جلوگیری می کند شرکتهای نفتی متعلق به جمهوری خواهان است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
0
1
تنها استراتژی مطلوب تمرکز بر استخراج منابع مشترک نفتی و گازی میباشد. مردم ما بایستی اتکاء به صادرات نفت خام نداشته باشند و از منابع مالی حاصل از صادرات غیرنفتی امورات خود را تنظیم کنند.
با تعدیل قیمت سوخت های فسیلی میتوان امیدوار بود که انگیزه استفاده از انرژی های نو در ایران نیز مانند آلمان رونق بگیرد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
2
0
حرف مهم وکارگشایی نزده تحلیل ساده ای که یک فرد عادی هم به آن فکر می کنه اقتصاددان های ما در واقع اقتصاد خوان هستند فقط، نه تحلیل گر کار گشا
بهنام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۵
2
6
راستش نه تنها این تحلیل درست نیست بلکه بیشتر شبیه جوک میمونه...
دلیلش هم خیلی واضحه ... تا حالا هیچ انرژی تجدید پذیری روی کاغذ هم برای جایگزینی نفت پیدا نشده... پیاده سازیش پیش کش... مثلا شما انرژی باد رو در نظر بگیرید... چگالی هوا یک هزارم آبه... یعنی سرعت هوا باید ۳۳ برابر آب باشه تا همون مقدار انرژی رو تولید کنه... یا یه مثال دیگه پیل سوختی رو که این قدر به به و چه چه در موردش وجود داره... تو آمریکا دارن پژوهش در مورد اون رو کنار میزارن... اصلا انرژی خوشید... با اینکه مفت با تقریب خوبی برای کاربرد های خیلی خیلی محدود میشه استفاده کرد...
وقتی دلایل به شدت واضحی وجود داره واسه کاهش نفت، فقط یه پیش زمینه دهنی با توهم توطئه میتونه چنین تحلیل رو ارائه بده
فرهنگی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
1
1
اگر نظر ایشان رامبنی بر بالا بودن قیمت نفت برای ایجاد انگیزه کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی قطعی بدانیم و یا تنها دلیل سقوط قیمت نفت را ناشی از فشارغرب به ایران و روسیه برای قدرت چانه زنی بخوانیم پس چرا هند و چین اقدام به کاهش تقاضا کردند و از حجم تقاضای کشورهای غربی کاسته نشد!!
ناشناس
Germany
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
1
2
دوستان نفت فقط سوخت نیست و هزارن کابرد دیگر هم دارد . محض اطلاع
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
0
0
با دیدگاههایی که در مورد مقایسه انرژیهای تجدیدپذیر و نفت صورت میگیرد مخالفم.
چک کردن این دیدگاه هم سخت نیست و نیاز به آمار دارد. واقعا چند درصد نفت و گاز جهانی برای تولید برق مورد استفاده قرار میگیرد؟
اگر درصد مورد استفاده در پتروشیمی ها بیشتر باشد قاعدتا اینگونه تحلیلها بشدت زیر سوال است.
اقتصاددان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
3
1
احترامش واجب ولی کاهش و افزایش قیمت نفت مثل هر کالای دیگری کاملا یک امر طبیعیه و هیچ ربطی به تحلیلهای ایشون نداره با تمام احترامی که برای ایشون قائلم باید بگم این تحلیلها فقط در حد توهم و قیمت نفت در آینده حتما باز هم افزایش خواهد یافت و البته بعدش باز هم کاهش...
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
1
3
درود بر همه هموطنان
با احترام به نظرات مختلف مخالف و موافق، نظر من به عنوان یک تحصیل کرده MBA و دارای مطالعات جسته-گریخته اقتصاد خرد و کلان این است که اگر بخواهیم واقع بینانه نظر دهیم، نباید فرافکنی و تخیل کنیم.
1- موضوع عرضه-تقاضا در خصوص نفت، بی شک بسیار نمود دارد.
2- اینکه عده ای از مصرف کنندگان و تولید کنندگان اصلی نفت جهان، بر سر لج و لجبازی با ایران، این کاهش قیمت ها را موجب شده اند، متعصبانه بوده و حائز ارزش فنی نیست.
3- بی-شک غرب، بسیار استراتژیک-تر از ما برنامه دارد و پیش می رود و حمایت از توسعه انرژی های تجدیدی پذیر، یک برنامه نسبتا قدیمی است که در شرایط حساسیت به مسائل زیست محیطی و تلاطم سیاسی موجود در یک دهه اخیر در خاورمیانه، از نظر پیاده سازی استراتژی اولویت اجرایی غرب (بخصوص اروپا) و واقعیتی بزرگ برای افزایش کاذب قیمت نفت طی سالهای اخیر بوده است؛ با کسب موفقیت های قابل توجه در اجرای این برنامه ها، بدیهی است که دولت های یادشده، شرایط را واقعی خواهند نمود و قیمت ها افت خواهد نمود.
4- با این فرافکنی مسؤولین عزیز، نگرانی تازه این است، که فردا روزی که تحریم ها کنار رفت، اقتصاد ملی توسعه یافت و احیانا تورم مهار شد، همین مسؤولین کاهش نقدینگی ای را ناشی از کاهش قیمت دلار بهانه کنند؛ که هیچ بعید نیست. چرا که در کدام برهه از چند دهه اخیر داشته ایم که قیمت های ریالی محصولات کالایی و خدمتی افت کند ؟!!
پاینده و سربلند و واقع بین باشیم
تیمسار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۶
6
9
بودجه سال 93 رو کیا بستند عصر ایران؟! رستم قاسمی بست یا رییسش؟! بجای اینکه سعی کنی از آب گل آلود ماهی بگیری چشماتو وا کن!!!
خبر مهم وزیر آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات نهایی درباره این ساز محبوب که ثبت جهانی شده، چه می‌دانید؟ معجزه ویتامین‌ها بر سلامت مغز/ ۴ ویتامین مفید برای حافظه وضعیت هوا طی روزهای آینده قصه فیلی که در شمال تهران زندگی می‌کند! دیدار مداحان اهل بیت با رهبری آمار دردناک گازگرفتگی در تهران طی روزهای گذشته وقتی جنگنده افسانه‌ای اف ۱۴ شگفتی‌ساز می‌شود محمد فاضلی به پزشکیان: اجازه ندهید سیستم بوروکراسی، صداقت شما را به مسلخ ببرد/ نگذارید در پستوها تصمیم بگیرند عادات ساده، اما مخرب/ این کارها دندان‌هایتان را نابود می‌کند لحظاتی از شعرخوانی احمد علوی در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت(ع) با رهبر انقلاب (فیلم) گمانه زنی منابع عراقی از مخالفت آیت الله سیستانی با انحلال حشد الشعبی نتایج تکان دهنده یک آزمون بین المللی : رتبه غم انگیز دانش آموزان ایرانی / سکوت و بی‌تفاوتی دو معاونت آموزش و پرورش آموزش قلمه زدن فیکوس از طریق برگ / قلمه زدن برگ فیکوس در خاک چگونه است؟ لحظاتی از مداحی آقای عباس طهماسب‌پور در دیدار مداحان و شاعران اهل بیت (ع) با رهبر انقلاب (فیلم)