۰۳ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۰۳۶۳
تعداد نظرات: ۹۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۹-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۷۰۳۶۳
انتشار: ۱۰:۰۴ - ۱۹-۰۹-۱۳۹۳

«کافه گفت و گو»/ حذف صفر از پول ملی

سال ها است که مراکز دولتی و دانشگاهی و حتی مجلس در حال بررسی پیشنهاداتی برای تغییر واحد پول و یا حذف یک یا چند صفراز پول ملی هستند.
واحد پول ایران ریال است اما مبادلات مردم در کوچه و خیابان بر اساس تومان انجام می شود،آنچه که باعث شده در این کافه از شما درباره آن نظرخواهی کنیم مشکلاتی است که بخاطر این نگاه دوگانه به پول ایجاد می شود.

البته تقریبا همه ما عادت کرده ایم که به صورت ذهنی عملیات تبدیل ریال به تومان را انجام دهیم اما در مواجهه با اعداد بزرگ به خصوص هنگام معاملات کلان مشکلات جدی ایجاد می شود.

چه در صدور و یا ثبت اسناد مالی و ... همواره ممکن است مبلغی را  هنگام تبدیل از ریال به تومان و یا بالعکس با خطا انجام دهید.

البته این مشکل برای گردشگران خارجی دو چندان است چون کمتر با این پدیده مواجه شده اند که صفری نوشته شود اما به حساب نیاید.

سال ها است که مراکز دولتی و دانشگاهی و حتی مجلس در حال بررسی پیشنهاداتی برای تغییر واحد پول و یا حذف یک یا چند صفراز پول ملی هستند و حتی در مقطعی بانک مرکزی برای تغییر واحد پول از مردم نظرخواهی کرد.

برخی کشورها از جمله ترکیه تجربه حذف صفر از پول ملی شان را داشته اند و معمولا کشورهایی که با شرایط تورمی مواجه می شوند بعد از مدتی برای حفظ ارزش پول اقدام به حذف صفر می کنند.

نظر شما در این رابطه چیست؟

انجام مبادلات به شکل کنونی و مبادلات رسمی با ریال و محاسبه به تومان را روند مناسبی می دانید یا تغییر را بهتر ارزیابی می کنید؟

اگر موافق حذف صفر از پول ملی هستید دیدگاه کارشناسی تان برای حذف صفر چیست؟

تا ساعت 14 امروز چهارشنبه منتظر دیدگاه های شما در این رابطه هستیم.



ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹۳
در انتظار بررسی: ۵۵
غیر قابل انتشار: ۴
عباس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
14
157
برای یک ساختار اقتصادی بیمار، حذف صفر ها از واحد پولی، دردی را دوا نمی کند و فقط یک مسکن مقطعی است.
پاسخ ها
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
به نظرم همون واحد پول از ریال به تومان تغییر کنه مردم از سرگردانی راحت میشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
مثل این می مانه که طرف به یک علتی مریضی اش شده دائمی حالا بجای مدوای علت هی داروئی خورانده بشه که معلول اش را مدوا کنه . من نخبه نیستم و برای فرار مغز و ژنهایم هم ادائی ندارم یعنی واقعا یک پخمه هم این را نمی داند ؟!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
یاد برنامه کودک 10 و 20 سال پیش افتادم*پدر پادشاه * . پدر پادشاه نمیشه صفر را از ریاضی حذف کرد ؟ فکر کنم علت اصلی این اقتصاد بیمار ما از این صفر پدر سوخته باشه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
68
سلام. در کل فرقی نداره بلکه نسبت تغییر می کند. مثلا اگر جنسی۱۰۰۰ تومن است می شود ۱ تومن، هزار تومنی هم می شود یک تومن! اما از نظر اینکه پول ملی تمسخر می شود بد نیست. منظورم این است که الان همه میگویند تومان! ریال استفاده نمی شود جز در بانک! از طرفی همین روزاست که برای سوار شدن به تاکسی خطی باید چک پول ۵۰هزار تومنی بدیم!
پاسخ ها
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
خوب گفتی.
با این تغییر اقلام و اجناس ارزان نمیشن.
رونق اقتصادی کشور فقط با رفع تحریمها امکان پذیره.
درضمن همون ریال به تومان تغییر پیدا کنه بدم نیستا.
مصطفي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
58
13
چهار صفر راهرچه سربعتر حذف شود بنفع اقتصاد ومردم وكشور است چراكه اين اگر بم كندي اجرا گردد باعث بحران اقتصادي ميگردد وبايد دراجراي انقاطع وسريع عمل كرد
پاسخ ها
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
" چراكه اين اگر بم كندي اجرا گردد باعث بحران اقتصادي ميگردد "
چه دیلیل و توجیهی برای این حرفتون دارید؟
هموطن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
آقا مصطفی دلیل بیارید که با حذف صفر رونق اقتصادی به وجود میاد.
شاید مدت کوتاهی جو مثبت روانی پیش بیاد ولی درد اصلی تحریمهاست.
2014
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
3
73
حذف صفر بجز التیام کوتاه مدت روانی جامعه فایده دیگه ای نداره.
مهم نرخ برابری ریال ایران در برابر ارزهای جهانیه. مگه با حذف چند تا صفر قدرت ریال بالاتر میره؟
زمانی میتونه اینکار مفید باشه که ثبات نسبی به همراه رشد اقتصادی پایدار رو بتونیم ایجاد کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
2
37
چه فرقی می کند تومان باشد یا ریال؟ وقتی قیمت ها ثانیه به ثانیه بالا می رود جلوی عدد ها هم خود به خود صفر اضافه می شود. از وقتی که ما دلار رو دیدیم 100 دلاری بوده الان هم همان 100دلار است. اما ببیند ما چند نوع اسکناس 2000 ریالی داریم با شکل های مختلف.
بی اطلاع از علم اقتصاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
8
28
دو صفر از واحد پول رسمی ریال کم شود و یک واحد اصلی و رسمی جدید به نام تومان اضافه شود.
و ریال به زیر واحد تبدیل شود:
یک تومان = 100 ریال = (10 هزار ریال فعلی)

(مثل اکثر کشورها که یک واحد درشت دارند و یک واحد خرد معادل یک صدم آن)

و این تنها حالتی است که از نظر اجتماعی و ذهنی تغییری قابل توجهی رخ نداده است چون هم اکنون مردم هم به 10 هزار ریال یک تومان می‌گویند و تنها تغییر افزوده شده یک زیر واحد یک صدم بنام ریال است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اگر خاله ام مرد بود بهش می گفتم دایی!کلی هزینه می خواهد بشود وکلی نزدیکان می خواهند فربه تر و ثروتمندتر بشوند و در بوق و کرنا بدمند که ایهالناس من آنم که رستم بود پهلوان.بعد حقوق کارمند و حقوق بگیران دیگر با دینار/شاهی/ریال یا تومن بی ارزش محاسبه شود و قیمت کالا ها و ارزاق با واحد جدید.آنوقت کارمند بدبخت باید حسابداری هم یاد بگیرد که نان به قیمت دو تووووومنی جدید می شود 2000000ریال یا 20000000ریال؟
مسلم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
16
45
به نظر بنده اول اقتصاد را به یک ثبات برسانند بعد کلا واحد پول تغییر کند مثلا هر 1000 تومان یک پارسی بشود چه لزومی دارد واحد پول ما با عربستان و برخی کشورهای عربی یکی باشد اینجوری هم ریال ما با ریال عربستان مقایسه نمی شود و نه این همه با دلار اختلاف دارد و عزت ملی هموطنان حفظ می شود. یا حق
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
این که برای اسم پولمون پیرو کشورهای عربی نباشیم نکته ی قشنگیه
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
این حرفها چیزی جز نژادپرستی نیست. عرب و ایرانی همه در وهله اول انسان هستند.
اگر با موضوعی مشکل داریم دنبال حل مشکل باشیم نه اینکه چون زورمون نمیرسه از مسایل نژادی و ... ( که فی نفسه حامل تفرقه و کینه و خشونت هستن ) مایه بگذاریم.
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
كلمه پارسي براي واحد پول نامانوس بوده در ضمن بسياري از هم ميهنان ما پارسي نيستند استفاده از كلمه تومان براي مردم جا افتاده تر است
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
13
سلام خدمت همه به نظر این حقیر اقتصاد مریض مملکت ما با حذف صفرهایی ازپول مداوا نمیشه کما اینکه ارکان اقتصادی باید اصلاح بشه ونوع نگرش اقتصادی به تمام مسایل به شکل نظام یافته اصلاح بشه بانگاه دقیق به اقتصاد های برتر دردنیا میشه به این نتیجه رسید که اقتصاد یک علم ازعلوم انسانی هست که نیاز های بشری رو پوشش میده کما اینکه درآموزه های دینی نیز اشاره زیادی به مباحث اقتصادی هست ماباید برای اصلاح اقتصاد از روشها ومتد روز دنیا درهر زمینه ای استفاده کنیم واونو باا معیار های اسلامیمون هم هم سطر وهم نظر کنیم درکل اقتصاد ما ازخیلی چیزها رنج میبره که متاسفانه هیچ عزم جدی هم برای اصلاح اون نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
24
البته به نظر میرسد حذف 3 صفر لازم و واجب است ولی زمانی که اقتصاد به یک ثبات نسبی و تورم تک رقمی برسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
6
12
اقتصد دانان براي حل مشكلات اقتصادي اين روش را توصيه نميكنند چون اثري ندارد و حتي اثر تسكين موقت را هم ندارد و حتي ممكن است بدليل رند شدن قيمتها به بالا اندكي تورم زا هم باشد اما از طرفي براي تسهيل مبادلات و حمل پول و صرفه جويي جدي در نگه داري و چاپ اسكناس و همچنين بهبود پرستيژ بين المللي واحد پول (برابري در مقابل ارزهاي جهاني ) بسيار مؤثر است و جمعا من اين كار را مفيد دانسته و توصيه مي كنم.
با تشكر از چاپ
حمید
United States of America
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
8
نظر به اینکه اقتصاد بیمار است شکی نیست اما تمام تلاش دولت یازدهم بر این است اقتصاد را نجات دهند یکی از راهکارها هم حذف سه صفر هست اما به نظر من اینکار اشتباه است چون این کار ریشه ای نیست فقط یک مسکن است
ممنون از عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
34
2
اگه سه صفر پول برداشته شود ازرش پولمان بهتر مي شود ثبات تورم به يك رقمي مي رسد
پاسخ ها
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
چطور تورم تک رقمی میشه؟
تورم یعنی مقایسه قیمتهای فعلی با گذشته.
حالا اگر فاکتورهای ایجادکننده تورم از بین نرفته باشن حذف صفرها چه کمکی به کنترل تورم میکنه؟
صفرهایی که نتیجه تورم هستن چطور میتونن درمان کننده تورم باشن؟
2014
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
حرفم دقیق نبود
تورم یعنی رشد روزافزون قیمتها در قیاس با گذشته
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
دوست عزیز، تورم یک ضریبه و ربطی به تعداد صفر واحد پولی کشور نداره
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
15
با سلام . بنده هم با نظر بيشتر دوستان مبني بر اينكه حذف صفر دردي رو دوا نميكنه موافقم . تا زماني كه فساد اقتصادي توي مملكت وجود داره حذف صفر دردي رو دوا نميكنه . در حاليكه براي جمع آوري و جايگزيني پول جديد هزينه بسيار هنگفتي خواهد شد . به جاي حذف صفر پيشنهاد ميشه از كشورهاي موفق دنياي اقتصاد الگو برداري بشه .
ابوالفضل حسینی
Germany
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
8
حداقل برای درک درست میزان واقعی ارزش پول در تبادلات مالی لازم است در وهله نخست واحد پول از ریال به تومان تغییر یابد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
مگه الان درکی وجود نداره؟ منظورتون چیه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
10
اگر حذف صفر انجام نشود به نظر من باید حداقل واحد پولی از ریال به تومان تغییر یابد زیرا ما از واحد پولی ریال اصلا استفاده نمی کنیم و این مشکلات زیادی را ایجاد می کند و همیشه در مبادلات باید ذکر کنیم که منظور شما ریال است یا تومان و این کوچکترین مشکل است. در مبادلات اشتباهات زیادی از این نوع می شود که بسیار زیاد است.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
4
8
با سلام. به نظر بنده نه تنها حذف صفر بلکه تغییر واحد پولی کشور در صورتی که همه جوانب آن مورد ملاحظه قرار گیرد کاملاً ضروری است.
می دانیم که همه واحدهای پولی دنیا یک بخش کوچک تر هم دارند برای مثال واحد کوچکتر دلار سنت است که معادل یک صدم دلار است یا یورو که واحد کوچک تر آن سانتیم است و معادل یک صدم یورو است. اما درمورد واحد پول کشور ما که ریال می باشد ،یک واحد غیر رسمی به نام تومان وجود دارد که هم رایج تر از واحد اصلی است وهم ده برابر آن است واین یکی از نقص های اصلی واحد پولی کشور است. نکته دوم این است که با توجه به کاهش شدید ارزش ریال در چند دهه اخیر وفاصله غیر قابل قبول آن با ارزهای معتبر جهانی لازم است تعدادی از صفر های ان حذف .شود .پیشنهاد من این است که اگر قرار شد در این مورد اقدامی صورت بگیرد یک اقدام اساسی وهمه جانبه باشد به این ترتیب که چهار صفر از هزار تمانی حذف شود وباقیمانده ارزش واحد پولی ایران شود البته با نامی جدید که می توان این نام را از طرق نظر خواهی از مردم وکارشناسان امر انتخاب کرد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
3
8
حذف صفر لازم و ضروریست، اما پیش شرط اون کاهش تورم و ثبات تورمه. ضمن اینکه باید چهارتا صفر حذف بشه تا نسبت واحد اصلی پول (درحال حاضر ریال) به واحد فرعی (تومان) درست رعایت بشه و مانند نسبت دلار به سنت یا یورو به سنت، ما هم پول خورد صد واحدی داشته باشیم.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
3
14
مثل اینه که اسم سرطان رو عوض کنی بذاری آیشواریا .
حالش خوب میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
3
3
با سلام
تنها تفاوتی که ایجاد می نماید کاهش حجم پول بوده و صرفه جویی در زمینه چاپ اسکناس و ضرب سکه ایجاد می گردد . اما عملا در اقتصاد هیچ تاثیری ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
2
4
اقتصاد که بیمار هست، قیمت نفت رو به سقوط هست در این مرحله از زمان تغییر واحد پولی باعث بوجود آمدن هزینه های بسیار خواهد شد. یعنی بایستی تمامی اسکناس ها و سکه عوض شود. در جایی که گرانی رو به بالاست بایستی بعد از مدتی واحد پولی را دوباره عوض کرد . چرا که واحدهای کوچکتر مصرف نخواهند داشت. اگر ثبات اقتصادی وجود داشت آن موقع نیاز به تغییر واحد پولی احساس می شد ولی در حال حاضر به غیر از افزایش هزینه ها چیز دیگری نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
5
3
فکر کنم اگه قرار بشه یک صفر از واحد پول کسر بشه با این اقتصاد باید این کسر شدن هر ماهه باشه.
پاسخ ها
همه چیزدان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اصلا خوبه که هر چی صفر هست از بین برود یعنی هم تا رسید به صفر فورا حذف اش کرد .
Unknown
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
8
اين كار علاوه بر هزينه هاي سنگين جمع آوري اسكناس ها و چاپ اسكناس جديد، هزينه هاي بسيار بيشتري شامل تغييرات نرم افزاري تمام سيستم هاي بانكي، سيستم هاي حسابداري و مالي و بروز كردن اسناد و فيش ها و ... به همراه دارد.
ضمن اينكه مشكل اصلي اقتصاد ما تعداد صفرها نيست بلكه عدم وجود ثبات اقتصادي است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
5
6
صفرا باید برداشته شه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
مرگ بر صفر
میلاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
3
13
هیچ گونه تغییری در واحد پول نیست فقط از تومان استفاده شود و همچنین اقتصاد شفاف سازی شود و از حکومتی به خصوصی ( خصوصی دولتی ها نه ) خصوصی واقعی واگذار شود و رقابتی شود و همچنین فسادهای انجام شده حل و فصل شود و رابطه گرم با بزرگترین اقتصاد جهان ( آمریکا ) برقرار شود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
تکبیر
استاد اینطوری که ما از خوشحالی سکته میزنیم.
گرانقدر این مسئولین برای روزمره مردم هنوز درگیرن اجابت فرمایشات شما که جای خود داره.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
3
19
اگه صفرها رو حذف کنند خیلی خیلی خوب میشه بجای اینکه بگوییم
120000000000000 ریال به کشورهای هدف کمک نمودیم می گوییم 1200000000
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
4
باید به فکر ارزش پول ملی باشیم.
اسكندري
-
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
2
11
از ريال تبديل شود به تومان
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
5
7
به نظر من باید چهار صفر لز پول ملی حذف شود، در این صورت هم ارزش ظاهری پول ملی بالا میرود و همچنین مقدار حقیقی پول با گویش بازاری آن برابر میشود، مثلا در این صورت بیست هزار ریال یا دو هزار تومان همان دو تومان حال حاضر میشود، برای اجزاء پول ملی هم به نظرم قران مناسب است، هر تومان معادل ده قران قدیم خودمان میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
یعنی مشکل مملکت ما اینه؟
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
5
حذف چهار صفر از واحد پولی در ظاهر ارزش پایه پولی کشور در محاسبات روی برگه رو افزایش میده ثانیا مردم از سردرگمی نجات پیدا میکنن اما راه چاره کنترل تورم است چرا که با این روند چند سال دیگه مجددا باید چهارتا صفر دیگه برداشته بشه علاج واقعی استفاده از اقتصاد دان های برجسته و مستشاران خارجی برای کنترل تورم است ثالثا افراد کم سواد از مدیریت اقتصاد خارج بشن
مژگان
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
5
با توجه باينكه تمام مبادلات توسط تومان انجام ميشه الان و بي ارزش شدن پول ايران ديگه درك درستي از ريال وجود نداره بهتره حذف بشه به هر جايي كه مراجعه كني برچسب قيمت رو به تومان زده اند . حلاً همه حساب كتابها قاتي پاتي شده ديگه خدا به داد مردم برسه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
9
ساختار اقتصادي نيازمند بازنگري و تغيير از اقتصاد سرمايه اي به توليدي است.حذف صفر نتيجه خاصي نخواهد داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
12
میشه کلا پولو حذف کنیم از ایران برگردیم به همون عصر دایناسورا مبادله کالا به کالا بکنیم ؟؟؟
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
8
ابتدا باید تورم مهار شود و گرنه حذف چند صفر هیچ دردی را دوا نمی کند. چون در غیر اینصورت بعد چند سال مجدد این صفرهای بی ارزش به پول ما اضافه خواهد شد. بعد از مهار تورم و عدم افزایش قیمتها آنگاه می توان به حذف چهار صفر اندیشید. در این صورت همان اعدادی روی اسکناسها استفاده می شود که در محاورات روز مره مردم به کار میرود. مطابق جدول زیر
1000 تومان= 1 تومان
2000 تومان= 2 تومان
5000 تومان= 5 تومان و به همیت ترتیب در ضمن باید مانند اکثر واحدهای پولی زیر واحد هم ایجاد شود که هر تومان جدید 100 زیر واحد داشته باشد به این ترتیب 500 تومانی فعلی به 0/5 تومان جدید یا در واقع 50 زیر واحد پولی جدید تبدیل می شود. باز هم متذکر می شوم همه ی این تغییرات باید بعد از مهار تورم ایجاد شود. وگرنه هیچ ارزشی نداشته و مجددا با سقوط ارزش پول ملی باز شاهد صفرهای بی ارزش در انتهای پول ملی مان خواهیم بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
اطاعت قربان
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
4
4
بد از بدتر میشه..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
3
کارشناسان با نظر به دیگر کشورها بگویند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
8
حذف صفر تنها بازی با اعداد است و ارتباطی با ثبات اقتصادی و پولی ندارد و تنها فایده آن این است که مقداری در بده بستان روز مره ندارد. مثلاً کشورهایی مثل ژاپن از نظر عددی واحد پولی قوی ندارد ولی اقتصاد بسیار مستحکم و بدون تورمی دارد. حتی ممکن است در کوتاه مدت کمی هم موجب تورم گردد. چرا که مثلاً الان جنسی به قیمت 950 تومان تعریف شده است. ولی در صورت حذف صفر به بالا گرد شده و می شود 1.
من ی اریاییم
Germany
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
2
13
به حایی می رسیم که با وانت پول ببریم مغازه 1 کیلو گوشت بخیریم .نظرمو منتشر نمیکنی میگی به موضوع ربطی نداره مومن. نه ارزش پولو میگم اومده پایین با این کارام درست نمیشه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
5
آخ خدا خیرشون بده اگه این صفرها رو هر چند تا کرمشونه از پول حذف کنن، تو محاسباتمون و حساب کتاب ها حالمون رو میگیره
امیدوارم یه فکری هم به حال اون خورده هاش بکنن مثلا پانصد تومن یه نون میشه و قرار بشه که واحد مبنا 1000 تومن بشه، اون وقت باید مثلا همون نون رو یه دفعه به ارزش 1000 تومن عرضه کنن و سرراست کنن که کلی سرمایه ی مردم حیف و میل میشه با همین چیزهای کوچیک
پیشنهاد من برای نام گذاری این واحد پولی جدید پارسی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
پیشنهاد دوستان عزیز که خورده اش رو با یه مبنای یک صدمی حساب کنن و اسم دیگه ای داشته باشه، این مشکل خورده اش حل میشه
محسن گلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
5
تا موقعی که کشور به نفت وابسته است ومشکلات اقتصادی فراوانی نظیر فساد اقتصادی انحصارطلبی ومخصوصا ساختار فساد برانگیز بانکها وجود دارد این طرح هیچ کمکی حتی بعنوان مسکن نمیتواند انجام دهد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
4
پیش نیاز حذف صفر از پول ملی، ثبات سیاسی و ثبات نسبی اقتصادی است. بدون توجه به این پیش نیاز حذف صفر مشکلی را حل نمی کند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
3
به نظرم نهایتا برای سهولت در کارها و مبادلات بهتره ریال به تومان تغییر کند.
حذف 3 تا صفر چیزی جز پاک کردن صورت مساله نیست. هیچ دردی را هم درمان نمیکند. آنانکه فکر میکنند ارزش پولمون بیشتر میشه، یک کم بیشتر فکر کنین لطفا! امیدوارم موفق به درک این موضوع بشین که فرقی نمیکنه جز اینکه خودمون رو گول می زنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
5
با مدیرت صحیح اقتصادی کمک به بالا رفتن نسبی ارزش پولی خواهد شد . مانند کشور ترکیه
پاسخ ها
lh
| Germany |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
کدوم مدیریت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
4
با سلام به دوستان گرامی
تا وقتیکه تورم در کشور مهار نشود حذف صفر از واحد پولی می تواند مشکل ساز و حتی فاجعه آمیز باشد . بدلیل اینکه با توجه به کوچک شدن ظاهری عدد ، افزایش قیمت بوجود آمده نسبت به شرایط کنونی بیشتر خواهد بود و این مساله می تواند باعث تشدید تورم گردد. همچنانکه آزاد سازی قیمت ها هم با توجه به وجود تورم باعث سرعت بخشیدن به افزایش تورم گردید . بهتر است حذف صفر در کشور همسایه ترکیه را بررسی نمائیم . ترکیه پس از مهار تورم و ثبات اقتصادی اقدام به حذف صفر نمود و تا چند سال پیش اسکناسهای ترک از نظر تعداد صفر حداقل 2 برابر ایران بودند .
سلطان
Japan
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
6
3
خوب من الان میخوام مازارتی دو میلیارد تومانی بخرم با حذف صفرها میتونم بخرم ؟!! راستی چند میشه :
20.000.000.000 ریال صفراش کم شه میشه : 20 میلیون تومان ؟ میشه هم قیمت یه پراید دیگه ؟ اقا بگو صفرارو بردارن .. من پرایدمو میفروشم یه مازارتی میخرم :|
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
3
این تعداد صفر پول نیست که اقتصاد رو رونق میده بلکه این اقتصاد خوب است که نوع پول و صفرهای آن رو مشخص می کند.اقتصاد پشتوانه می خواهد خودش هم از نوع نفتی. وقتی ما فقط می توانیم نفت صادر کنیم نتیجه ای جز این نخواهد داشت. وقتی تجارت آزاد نباشد نتیجه ای جز این نخواهد بود که با تغییر قیمت نفت خیلی خیلی سریع بلرزیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
"اقتصاد پشتوانه می خواهد خودش هم از نه نوع نفتی."
ببخشید "نه" افتاده بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
7
به نظرم اگه واقعا دولت یا بانک همچنین نظری داشته باشه که صفر ها رو کم کنه فقط برای اینه که مردم خیلی راحتر ÷ولهاشون رو خرج کنند چون دیگه اینجوری قیمتهای واقعی که بالا هست دیگه ملموس نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
6
هر موقع تورم مهار شد و زير هفت در صد رسيد و ادامه داشت صفر هارا حذف كنند در غير اينصورت ده سال ديگر بايد دوباره روز از نو و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
3
4
اولا ریال یک کلمه پرتغالی است نه عربی واززمانی که پرتغالی ها درخلیج فارس بودند به عنوان استعمارگر این کلمه را دربین چند کشور حوزه خلیج فارس رواج دادند. دوما درتمام کشورها واحد پولیشان بزگ بوده وخرده دارند مثل دلار وسنت یا در ترکیه لیر وکروش درایران برعکس است واحد پولی داریم که اصلا به درد نخورده واز دور خارج شده طوری که اصلا سکه یا اسکناس یک ریالی نداریم ویاحتی اگر اسکناس 1000ریالی به زمین بیافتد کسی زحمت برداشتنش را به خودنمی دهد. به قول معروف گداهم قبول نمی کند .درنتیجه هرچند صفرکه بانظر کارشناسان حذف شود خوب است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
7
اگروضعيت وخيم اقتصادي با حذف صفر از پول را ميتوان اصلاح كرد اين روش را در دروس دانشگاهي تدريس كنيد.
ف روزبه
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
6
مشكل تعداد صفر پول ها نيست مشكل تورم بي منطق بر كشور هست كه در اين زمينه جز چند كشور اول دنيا شديم قبل زامبيا حذف صفر ها انجام داد ولي باز پول مليش بي ارزش شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
7
4
من خارج از ایران کار میکنم و با مردم زیادی از جاهای مختلف دنیا برخورد دارم
اینکه صفر حذف کردن برای اقتصاد دردی دوا نمیکنه درسته ولی باور کنین خیلی توی روحیه ی ایرانیا خارج از کشور تاثیر داره نمیدونین چقد سخته وقتی یه نفر هندی که فهمیده هر 30000 ریال ایران یک دلاره بهت با نیشخند اینو میگه و حتی وقتی فرق تومان و ریال و براش توضیح میدی هاج و واج میمونه دوس داری بری توی زمین
وقتی جنش زیر هزار تومن نیست چرا باید واحد پولی زیر اون وجود داشته باشه؟
خیلی کار خوبیه کاش زودتر صفرهارو حذف کنن
سالار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
7
در این خصوص کشور ترکیه رو مثال زدید . این کشور دارای رشد اقتصادی 4.1 در 2013 و 5.4 در 2014 میباشد . همچنین درآمد سالانه ترکیه در 2013 820 میلیارد دلار بوده که این درآمد بیشتر از طریق جذب سرمایه ی خارجی بوسیله صادرات محصولات با کیفیت و جذب توریست بدست آمده است . در سال 2005 که ترکیه اقدام به حذف 6 صفر از پول ملی خود کرد , زیرساخت های لازم جهت توسعه تولید و جذب توریست را به وجود آورد و همچنین سیاست تنش صفر با همسایگان و حداقل تنش سیاسی با دنیا را دنبال کرد تا هم از این طریق به حفظ ارزش پول ملی کمک میکرد و هم زمینه یک توسعه پایدار و اقتصاد بدون تلاطم را به وجود می آورد .
پانویس : سیاست های غلط دولت ترکیه در ایجاد تنش های منطقه در سال 2012 به رشد روزافزون اقتصاد آن کشور آسیب وارد کرد اما همچنان ترکیه به عنوان یکی از بزرگترین قدرت های اقتصادی منطقه وضعیت نسبتا مطلوبی نسبت به رقبا دارد . اما همچنان ترکیه برای کشور ایران میتواند یک الگوی خوب برای توسعه باشد که با اصلاح اشتباهات آنها حتی یک الگوی بهتری را به سایر کشورها ارائه نماید .
روزگار تلخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
5
1
آقا حذف کنن بره.خستمون کردن!
یه واحد پول جدید داشته باشیم.فعلاً بحث تغییرات گرمه.جردن الان شده نلسون ماندلا.حالا ریال یا تومان بشه قران یا بقول ... پارسی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
6
اگر رشد تورم به صفر رسید حذف صفر ارزش خواهد داشت. در غیر اینصورت فایده ای به حال جامعه ندارد.
م م
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
6
1- برخی از دوستان گفتن که فقط ریال بشه تومان کافیه.
اولا این به منزله حذف یک صفر از پول ملی ماست. و این مساله با توجه به مشکلاتی که ایجاد میکنه چندان به صرفه نیست. اگر واقعا قرار بر حذف صفر از پول ملی است بهتر است بیش از 3 صفر باشد تا دوباره در چند سال آینده مجبور به تکرار این عمل نباشیم.
2-این کار(حذف صفر) هزینه های زیادی داره. آیا فکری برای شیوه های اجرایی کم هزینه و عدم تاثیر این هزینه ها بر قیمت ها شده؟
3-مدت زیادی طول میکشه تا بازار و مردم خودشون رو با این مساله هماهنگ کنن. در طول این مدت مسلما مشکلات زیادی هم ایجاد میشه. هزاران پرونده حقوقی ایجاد میشه و قوه قضاییه هم در مشکلات این ماجرا شریک میشه.
4-دولتی که این کارو میکنه باید اعتراض و نارضایتی بخش زیادی از مردم رو تحمل کنه. چون در کوتاه مدت مشکلات زیادی برای مردم ایجاد میشه و سردرگمی مردم غیر قابل اجتنابه.
5-این عمل راه های زیادی رو برای سواستفاده و فساد برای افراد فرصت طلب ایجاد میکنه. این مسئله هم باید از طرف دولت و قوه قضاییه قبل از اجرا مورد بررسی قرار بگیره.
6-اصل این بحث و تاثیراتش بر یک اقتصاد بیمار محل تردیده. اینکه آیا واقعا میتونه درمانی برای اقتصاد ما باشه یا نه. مسلما نمیشه به این عمل به عنوان یک درمان نگاه کرد. شاید در بلند مدت بتونه مزایایی رو برای اقتصاد ما ایجاد کنه. ولی تا زمانی که اقتصاد ما به ثبات نرسیده و همچنان تحت تاثیر عوامل پیش بینی نشده است میتونه اثرات منفی بیشتری داشته باشه. این کار تنها زمانی به صرفه است که اقتصاد ما بتونه خودش رو فارغ از مسایل جانبی تعریف کنه. بنابراین به نظر من حذف صفر از پول ملی(به هر تعداد) در شرایط فعلی امکان پذیر نیست. یعنی در کوتاه مدت قابل اجرا نیست. البته اگر قرار به انجام باشه باید برای چند سال آینده برنامه ریزی کرد و تمام جوانب رو درنظر گرفت. هم برای سالهای قبل از اجرای طرح و هم برای بعد از اون.
وحیداکج
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
2
7
توروبخدااین کارونکنیدحتی یک صفر!چون به اندازه کافی ارزش پولمان پایین هست،وتنها راه تقویت پول ملی ،تولید باکیفیت وکاهش واردات هست
آرش
-
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
3
واحد پول ایران همراه با اصلاحات بنیانی باید عوض شود و حذف صفرها مشکل را به تمامی حل نمیکند.
ناشناس
Hong Kong
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
5
لازمه و پيشنياز حذف صفر، كنترل تورم و بهبود وضعيت اقتصادي است.
در ان صورت مي توان از حذف صفر صحبت كرد.
در شرايط فعلي اگر صفر را حذف كنيم 10 سال ديگر نيز بايد صفر حذف كنيم
غلامعلی
Switzerland
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
8
4
نمیدانم ما ایرانیها چرا واسه هر کاری که برامان سود مند است اینقدر جر و بحث میکنیم . حذف صفرهای پول واقعا لازم است و باعث کاهش حجم کارها میشود . من خودم فکر میکتم حداقل 5% از حجم کارهای اذاری کمتر میشود .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
5
تا به حال ديديد كسي كه در حال غرق شدن است به هر آنچه دستش آيد چنگ ميزند؟ حال وضعيت اقتصادي ما به جايي رسيده كه در حال غرق شدن است پدر من مگر با حذف صفر ميتوان اقتصاد ورشكسته را نجات داد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
4
5
تومان واحد جدید یک تومان جدید معادل هزار تومان فعلی پیشنهاد خیلی خوبی است .....هم 4 تا صفر حذف می شود مبادلات و حسابداری راحتر می شود و با عادات فعلی مردم هم تطبیق دارد کافی است برای یک دوره کوتاه روی پولها (معادل 1000 تومان قدیم ) هم ذکر شود ......................کسی ادعا نمی کند که تغییر واحد پول برای بهبود اقتصاد است بلکه یک ضرورتی فنی است برای تطبیق مبالغ حسابداری تورم متراکم شده 30 سال اخیر با قیمت های روز .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
2
5
حذف کردن صفر عمل غیر علمی و خیر اقتصادیست و جیچ دردی از اقتصاد و پول مملکت را دوا نمی کند فقط در این گیر و دار عده ای به نوایی میرسند
مهسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
6
حذف صفر فقط ابروی اندکی برای نظام اقتصادی میاره انهم دوامش بیشتر از یک هفته نیست ساختمان فرسوده ای را بخواهیم با نما سازی نو کنیم چه دردی دوا میشه؟ تازه یه هزینه هم وارد شده بی ثباتی اقتصادی ناشی از نظام غلط اقتصادی دایم در کشور ما باعث میشود پس از چندی با حذف حتی یک صفر ارزش پولمان یک دهم شود
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
4
2
لپ کلام همگی:
4 صفر حذف کنید
واحد یکسان (ریال یه وتژه عربیه از واژه های قارسی به کار ببرید)
این کار را بعد از مهار تورم انجام دهید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
3
4
اگر حذف صفر از پول ملی کاری اصولی است چرا ژاپن این کار رو نکرده؟
این قبیل کارها برای دولتهایی که از روی ناکارآمدی نمیتوانند کار اساسی بکنند دنبال عوام فریبی می روند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
ژاپن نیاز نداشته حتما اما ترکیه این کاررو کرده
این بحثم مال این دولت نیست چند سالی هست که بحثش هست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
2
1
بعضی ازین پست ها رو آدم می خونه آه از نهادش بلند میشه
آیا در این کشور مردم در دوران ابتدایی راهنمایی دبیرستان درسی به اسم ریاضیات خونده اند یا این معنا واژه ی غریبیست در این سرزمین!!!!!!
avid
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
7
با تبدیل ریال به تومان موافقم. باعث راحت شدن محاسبات ذهنی و رفع بعضی خطاها میشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
6
2
حذف چهار صفر از پول كشور باعث مي شود اثر رواني موضوع و مقايسه آن با زمان شاه كمتر شود چون خيلي از مردم تصور ميكنند صد تومان جديد همان ارزش صد تومان قديم را داردز
دانیال
United States of America
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
1
6
الان در کشور ما از سکه 100 ریالی وجود دارد تا اسکناس 500.000 ریالی. بهتر است بجای حذف صفر (که هزینه بسیار هنگفتی به سیستم بانکی و در نتیجه مردم تحمیل می کند) با کنترل تورم و ایجاد ذخیره ارزشی (نه ارزی) قدرت برابری پول کشور را بالا برد تا از موجودی سکه و اسکناس کشور به نحو بهینه استفاده شود.
ناشناس خودی
Iraq
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
0
13
هر زمان نرخ تورم رو رسوندید زیر 6 در صد واون رو ثابت نگهداشتید و قدرت تصمیم گیری و برنامه ریزی و اجرا رو دادید دست کارشناسان فنی و بازی های سیاسی رو از این موضوع دور کردید
اون موقع بیاید راجب تغییر نام واحد پول و حذف صفر بحث کنیم
بهزیستی: سالانه ۶۷ هزار تصادف جاده‌ای به معلولیت منجر می‌شود مسی در جشن تولد 125 سالگی بارسلونا شرکت نمی‌کند معاون رئیس قوه قضاییه: برای اولین بار بعد از حدود ۱۳ سال شاهد کاهش سرقت بوده‌ایم استقلال با چالش مصدومیت روبرو شد؛ کاکوتا بازی با پاختاکور را از دست داد محکومیت بازیکن سرشناس برزیلی به ۹ سال زندان تایید شد یک مقام اوکراینی: اوکراین بیش از ۴۰ درصد قلمرو در منطقه کورسک را از دست داده سد آهنین حزب‌الله در برابر میل به پیشروی اسرائیل در جنوب لبنان ۳۷ کشور شانس صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ را از دست دادند باز شدن پنجره جدید برای بازیکنان دو تابعیتی در بسکتبال ایران ثبت نام انتخابات شورای شهر از ۲۲ اسفند رونمایی از ۸۵ فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ رئیس‌جمهور فیلیپین از سوی معاونش تهدید به ترور شد معرفی برندگان مهمترین جشنواره فیلم مستند سینمای جهان ایدفا شگفتی بزرگ گل‌گهر در تبریز / رویای سه‌گانه تراکتور نقش بر آب شد جدال بر سر پرداخت حق ماموریت خارجی؛ نمایندگان خواهان پرداخت ریالی شدند
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟