۰۶ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ دی ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۱۵۵۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۹-۰۳-۱۳۹۳
کد ۳۴۱۵۵۹
انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۹-۰۳-۱۳۹۳

توکلی: از سراجبار به احمدی نژاد رای دادم

توکلی ادامه داد: اگر امروز به جایگاه ایران در مقایسه با کشورهای دنیا به لحاظ درجه فساد نگاه شود مشاهده می کنیم که از میان 183 کشور، جمهوری اسلامی درجه 144 فساد را به خود اختصاص داده و ریشه این امر سپردن قدرت به دست افراد و طرز برخورد حاکم با جامعه است.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی دیگر از قالب های فساد؛ تبارگری، پارتی بازی، توزیع امکانات خارج از مقررات برای افراد خاص و قوم و خویش بازی است و در این میان یکی از گرفتاریهای مجلس و دولت این است که نمایندگان تمایل دارند مسئولان محلی را خود تعیین کنند و بنده به رئیس جمهور عرض کردم هرگز زیربار این مسئله نروند و هیچ مسئول اجرایی را با توصیه به کار نگیرند زیرا این افراد نه فرمانبر خوبی برای دولت می شوند و نه حامی برای ملت هستند.

به گزارش مهر، احمد توکلی، چهارشنبه شب در سلسله نشست های بزم اندیشه با عنوان زنگ خطری برای دولتمردان ایران در موسسه جوانان آستان قدس رضوی اظهار کرد: گاه رهبری برای حل و برخورد با موضوعی دستور می دهند اما تعلل هایی از سوی مسئولان صورت می گیرد طوری که در زمینه فساد نیز علیرغم دستور رهبری و جدایی از در نظر گرفتن مصالح کشور، قدری شاهد این تعلل ها بوده ایم.

از میان 183 کشور دنیا، جمهوری اسلامی رتبه 144 فساد را دارد

وی در خصوص فساد سیاسی و آثار آن بر روی اقتصاد و فرهنگ و سیاست، گفت: وضع کشور ما به لحاظ گسترش فساد خوب نیست و در واقع این امر سبب شرمندگی است که در یک حکومت دینی و اسلامی کار به جایی رسد که از این بلایا سخن به میان آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اعلام این جمله که هرکس از عمل خویش خورد، عنوان کرد: در بحث فساد باید مشخص شود که دولتها به دنبال چه چیزی هستند و این فسادها در حالی صورت می گیرد که وظیفه و رسالت دولتها؛ تقویت دینی و ارزشهای فرهنگی، کاریابی اقتصادی، حفظ استقلال و تمامیت ارضی است.

توکلی ادامه داد: اگر امروز به جایگاه ایران در  مقایسه با کشورهای دنیا به لحاظ درجه فساد نگاه شود مشاهده می کنیم که از میان 183 کشور، جمهوری اسلامی درجه 144 فساد را به خود اختصاص داده و ریشه این امر سپردن قدرت به دست افراد و طرز برخورد حاکم با جامعه است.

وی تاکید کرد: حکومت دینی به معنای سپردن قدرت بدست کسانی است که بر دین داری و تقوا تکیه و تاکید داشته باشند و در حال حاضر به خاطر رونق فساد سیاسی به ندرت مسئولانی هستند که رفتارهایشان مطابق فرموده امام علی (ع) باشد.

استفاده از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی

وی منظور از فساد سیاسی را استفاده از قدرت عمومی برای مقاصد خصوصی دانست و افزود: وضع کشور ما به لحاظ گسترش فساد خوب نیست و در واقع این امر سبب شرمندگی است که در یک حکومت دینی و اسلامی کار به جایی رسد که از این بلایا سخن به میان آید.

وی یادآور شد: قدرت برای مقصودی بدست افراد سپرده شده و هرچه فراتر از قانون باشد غیرولایی است لذا امروزه تمام رای های ما را قدرت و ثروت تعیین می کند و اگر در این مسیر از قدرت برای مصالح و منافع شخصی استفاده شود به معنای فساد سیاسی است.

توکلی بیان کرد: قدرت برای مقاصد صحیح قانونی در اختیار همه ما گذاشته شده و اگر به سمت منافع شخصی از ابزارها و قدرتها استفاده شود مرتکب فساد سیاسی شده ایم بنابراین حکومت فقط و فقط حق دارد طبق مسائل و مصالح قانونی عمل کند و اگر این ملاک تغییر یافت آنگاه منافع شخصی لحاظ شده و مشکل پیش می آید.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در حال حاضر به خاطر همین فسادهای سیاسی برخی از نمایندگان مجلس به موضوعی خاص رای نمی دهند زیرا می گویند اگر رای دهیم مردم شهرمان دیگر در دوره بعد به ما رای نخواهند داد و این مسئله سبب می شود تا منابع به ناحق تقسیم شده، دلخوری مردم افزایش یافته و پروژه های عمرانی دیر به اتمام برسد.

نقض شایسته سالاری شامل رفیق بازی و واگذاری سمت ها به شکل غیررقابتی است

توکلی با اعلام اینکه در چنین شرایطی شایسته سالاری نقض شده و بهره وری و تولید کاهش می یابد، افزود: نقض شایسته سالاری شامل رفیق بازی و واگذاری سمت ها به شکل غیررقابتی است و باید در نظر داشت که تبانی، فساد و خودشیفتگی رقابت را از بین می برد.

نماینده مردم تهران در مجلس بیان کرد: یکی دیگر از قالب های فساد؛ تبارگری، پارتی بازی، توزیع امکانات خارج از مقررات برای افراد خاص و قوم و خویش بازی است و در این میان یکی از گرفتاریهای مجلس و دولت این است که نمایندگان تمایل دارند مسئولان محلی را خود تعیین کنند و بنده به رئیس جمهور عرض کردم هرگز زیربار این مسئله نروند و هیچ مسئول اجرایی را با توصیه به کار نگیرند زیرا این افراد نه فرمان بر خوبی برای دولت و نه حامی برای ملت هستند.

وی گفت: هرچه فساد بیشتر؛ توزیع درآمد نامطلوب و نابرابرتر می شود و در حقیقت فسادسیاسی با هدف تامین عدالت در تضاد است و فقر مطلق و نسبی و فقر احساسی را زیاد می کند و به تعبیری دیگر فساد، ضد آزادی عمل می کند و انگیزه مردم را در رای دادن و انگیزه مسئولان را در رای گرفتن تغییر می دهد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه همگان عنوان می کنند که ما احساس مسئولیت می کنیم، اظهار کرد: همه می خواهند تکلیف انجام دهند و رای دادن اگرچه حق است اما تکلیف نیز به شمار می رود بنابراین اگر در انتخاب خود به فردی که افضل و برتر نیست رای دهیم در جهت منافع شخصی حرکت کرده ایم و وقتی قرار شد با زد و بند نماینده مجلس انتخاب شود دیگر با من بمیرم و تو بمیری، چیزی از آزادی باقی نمی ماند.

رانت خواری ضد رقابت است

توکلی عنوان کرد: در کنار تمامی مشکلاتی که وجود دارد، مسئله رانت خواری و بهره برداری از مناسبات اقتصادی و سیاسی برای رسیدن به منفعت نیز در کشور حاکم است طوری که ویژه خواری، انحصار ایجاد کرده و رقابت ها را از بین برده است و در حقیقت این امر مشکلی بزرگ محسوب می شود؛ رانت خواری ضد رقابت است و کسانی که با اعدام مه آفرید دلشان سوخت باید بدانند که امثال او و زنجانی رانت خوار بوده  و فساد سیاسی انجام داده اند.

به گفته وی همه این موارد مشروعیت سیاسی نظام را تضعیف کرده و به اقتصاد ضربه می زند.

وی یادآور شد: اگر موفق شوم رانت خواری را از بین ببرم برای مدتی وزرا حواسشان را جمع خواهند کرد و بنده به صراحت اعلام می کنم خاطرخواه هیچ یک از وزیران نیستم و سعی می کنم به آنان در مسیر درست کمک کنم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در دولت فعلی دو ماه و نیم مکاتبه کردم تا مسئله فساد و رانت خواری حل شود و معتقدم که دولت یازدهم باید متوجه شود که این مسائل نباید اتفاق بیفتد البته آنچه به این دولت رسیده خراب تر از آن است که بتوان حریف مشکلات شد.

خیرخواه دولتها بودم و هستم

وی با بیان اینکه خیرخواه دولتها بودم و هستم، بیان کرد: اگر امید مردم مایوس شود آنگاه سرمایه های اجتماعی نظام را از دست خواهیم داد لذا اگر بنده حرفی می زنم از سر دشمنی نیست زیرا خیرخواه دولتها بوده و هستم اگر چه ممکن است اشتباهاتی نیز داشته باشم.

وی با اشاره به رابطه فساد و نرخ سرمایه گذاری یادآور شد: در صورت فساد زیاد، سرمایه گذاری 12.3 درصد، فساد کمتر از 28.5 درصد و اگر شاخص مشخص باشد رقم تولید 19.5 درصد صرف تولید ملی می شود و در هرجا شایسته سالاری کمتر رعایت شود فساد بالاتر است.

وی عنوان کرد: انحصارات تولید را پایین آورده و فساد را افزایش می دهد و  متقابلا فساد سیاسی، اعتماد عمومی به دولت را کم می کند و اعتماد که کم شد سرمایه گذاری پایین می آید.

به گفته وی هرچه اعتبارات و اعتماد به دولت بیشتر باشد، نرخ رشد بیشتر می شود و اگر بخواهیم نرخ بیکاری از بین برود باید با فساد مقابله کنیم.

توکلی تاکید کرد: فساد بیشتر سبب رشد تجمل گرایی در میان مسئولان می شود و تجمل گرایی باعث می شود تا مردم احساس فقر کنند ولو اینکه فقیر نباشند و مطابق فرموده امیرالمومنین " مردم به امرایشان بیشتر شباهت دارند تا به پدرانشان" لذا فقر احساسی به نداشتن مربوط نیست بلکه به ارضاء نشدن خواسته های مردم مربوط می شود.

وی عنوان کرد: تجمل گرایی الگوی زندگی مردم را عوض می کند و مصرف کالای غیرضروری را در سطح جامعه رواج می دهد و در نتیجه هنگامی که کالایی لوکس به کالایی غیرضروری تبدیل می شود حساسیت مردم نسبت به گران شدن کاهش می یابد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مدل اقتصاد سیاسی، بیان کرد: متاسفانه این مدل در کشور ما جواب می دهد و براین اساس قدرت و ثروت در کنار یکدیگر قرار می گیرد و در این مدل سه مولفه؛ سیاستمداران، رای دهندگان و گروه های خاص مطرح است که در این میان  رسانه ها بهترین عرصه برای گروه خاص محسوب می شوند طوری که به خبرنگاران سکه و هدیه می دهند تا تریبون گروهی خاص شوند و این هدیه در حقیقت حق السکوت است و آزادی را در کشور می کشد.

توکلی تاکید کرد: اگر کسی می خواهد به آزادی و مردم سالاری احترام بگذارد باید ضد فساد باشد زیرا اگر فساد رشد کند یک نماینده با پول بالا می آید.

برخی دستگاه ها به فساد آلوده شده اند

وی بیان کرد: در حال حاضر فساد در کشور به مرحله سیستمی رسیده و این امر به معنای آلودگی دستگاه های مبارزه با فساد است و در این نوع از فساد، جرم بقه سفیدها زیاد می شود.

نماینده مردم تهران اظهار کرد: یقه سفیدها اشخاص محترمی هستند که در جامعه و حکومت به شکل ویژه ای جرم مرتکب شده و پول مردم را می بلعند و در حقیقت برخلاف یقه آبی ها مجرم دم دستشان نیست؛ یقه سفیدها از مناسبات پیدا و پنهان سیستم استفاده کرده و با پنبه سرمی برند.

به گفته وی 25 جرم برای یقه سفیدها شناخته شده و آنان با به کار گیری بچه های خیابانی، گروگانان و برهنه گان، ثروت بسیاری را بدست می آورند و منابع تولید ثروت در چنین جامعه ای محدود می شود.

توکلی بیان کرد: جرم یقه سفیدها غارت بدون خشونت و سرقت خانه بدون ورود به منزل است و به عبارتی دیگر آنان مجرمان دین و اعتقادات مردم هستند.

خدمت مقام معظم رهبری رفتم و گفتم بنده یک روزهم صدارت احمدی نژاد را قبول ندارم

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فضای فساد از زمان احمدی نژاد گسترده و بی محابا شد، افزود: فاسد همانند خود را برسر کار آورده و تکثیر می کند و در حال حاضر به دلیل گسترده تر شدن فضای فساد مقابله با این امر قدری سخت و مشکل شده است.

وی ادامه داد: بنده در سالهای ابتدایی فعالیت احمدی نژاد به او پیله نکردم اما در دور دوم به کلی با او مخالف بودم زیرا او مسیر را کج کرده بود و در این راستا مجلس نیز هرگز در برابر او سکوت نکرد.

توکلی عنوان کرد: یک بار بنده به خدمت مقام معظم رهبری رفتم و گفتم یک روزهم صدارت احمدی نژاد را قبول ندارم اما اضطرارا به او رای می دهم زیرا پایگاه اجتماعی موسوی به گونه ای است که ظرفیت تحرک اجتماعی علیه رهبری را دارد و احمدی نژاد اگر هم بخواهد از چنین ظرفیتی برخوردار نیست و در نتیجه من اضطرارا و از سراجبار به احمدی نژاد رای دادم.

در زمان احمدی نژاد تصمیماتی به شکل استبدادی اتخاذ شد

توکلی افزود: در زمان احمدی نژاد به عقل و مشورت اعتنایی صورت نگرفت و به شکل استبدادی تصمیماتی در کشور اتخاذ شد و به عنوان نمونه پروژه مسکن مهر که معتقدم یکی از بهترین طرح ها بود به خاطر افزایش مقیاس و چاپ پول از سوی بانک مرکزی سبب تورم و رشد نقدینگی شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: احمدی نژاد سیاستمداری باهوش بود اما از این هوش به درستی استفاده نکرد و در زمینه پروژه مسکن مهر به بانک مرکزی اعلام شد که 43 هزار میلیارد تومان اسکناس چاپ شود و این امر به این خاطر بود که افراد مطیع بر سرکار بودند نه افراد عاقل و با درایت.

وی با اشاره به اینکه نفت یکی از عوامل تسهیل کننده فساد و انحراف منابع است، گفت: در طول دوران جنگ به ازاء هر ایرانی سالانه 608 دلار پول نفتی، در زمان سازندگی 384 دلار، در زمان اصلاحات 364 دلار و در زمان احمدی نژاد 890 دلار خرج شد.

150 میلیارد دلار از پول ذخیر شده در حساب ارزی را دولتها خرج کرده اند

وی تاکید کرد: مطابق برنامه سوم تصمیمی اتخاذ شد تا برای کاهش خطر نفت حساب ذخیره ارزی ایجاد شود و در این میان از 167 میلیارد پول ذخیره شده، 16 میلیارد صرف سرمایه گذاری و 150 میلیارد دلار را دولت ها خرج کردند و این در حالی است که رهبری فرموده اند هیچ دولتی حق ندارد از حساب ارزی برداشت کند.

توکلی اظهار کرد: فساد در کشورهای غربی و صنعتی به دلیل حاکمیت قانون و رسانه های آزاد کمتر است اما در مقابل در کشور ما فساد بسیار رواج یافته و با وجود اینکه رهبری دستور صریحی برای برخورد با این امر داده اند ولی مقابله و برخورد با این موضوع معذوراتی دارد و باید مصلحت و مصالح کشور نیز در نظر گرفته شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: گاه نیز رهبری برای حل و برخورد با موضوعی دستور می دهند اما تعلل هایی از سوی مسئولان صورت می گیرد طوری که در زمینه فساد نیز علیرغم دستور رهبری و جدایی از در نظر گرفتن مصالح کشور، قدری شاهد این تعلل ها بوده ایم.

وی اظهار کرد: ولی فقیه در عرصه عمل بروز می کند و در جایی که رهبری دستور می دهند کسی حق ندارد مخالفت کند لذا در مجلس، نمایندگان و در عالم سیاست، سیاستمداران تکلیف خویش را انجام می دهند و اگر مواضع شان اشکال داشته باشد به یک پدر و ولی فقیه قائل هستند که حرف آخر را او می زند.

دولت قدرت بیشتری در مبارزه با فساد دارد

وی تصریح کرد: ولی فقیه حکومت بر رشیدهاست بنابراین گاهی تصمیمات غلطی گرفته می شود اما رهبری هیچ چیز نمی گویند اما گاهی آن اشتباه و غلط آن قدر بزرگ است که دستور می دهند این کار را نکنید.

وی در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالات حاضران در خصوص بانکداری اسلامی بیان کرد: قانون بانکداری بدون ربا، بانکداری اسلامی نیست زیرا در عمل به گونه ای اجرا می شود که در آن اشکالاتی وجود دارد و علما و مراجع نیز به کارکرد بانکداری و نه به قانون آن ایراد وارد کرده اند و در این راستا باید در نظر داشت که پول از لحاظ اسلام، بهره و کرایه ندارد.

نماینده مردم تهران در پاسخ به این سوال که برخی می گویند "فساد کم، ایرادی ندارد"، عنوان کرد: پایه گذار این تفکر آقای کرباسچی است و بنده با این موضوع مخالفم زیرا این حرف غیرعقلی، غیردینی و غیرعلمی است.

وی با اعلام اینکه مجلس و دولت تاثیر متقابلی از هم می پذیرند، اظهار کرد: دولت قدرت متمرکز بیشتری دارد و مجلس دارای قدرت متکثر بوده و نمی تواند تصمیم قاطعی بگیرد و در نتیجه فسادها بیشتر می شود اما اگر دولت افراد درستی را انتخاب کند قدرت مبارزه با فساد راحت تر است.

نمایندگان مجلس از عدم حمایت می ترسند

وی ابراز کرد: در حال حاضر کار در مجلس بسیار سخت شده و مبارزه با فساد در چارچوب این حوزه مشکل تر است البته ما اعتقاد داریم اگر دولتها سالم باشند، مجلس را به سلامت می کشند.

توکلی عنوان کرد: ساختار انتخابات باید استانی شود زیرا اکنون به خاطر وجود نداشتن احزاب، نمایندگان از عدم حمایت می ترسند و در نتیجه پشت در اتاق وزیر می ایستند و از نظر من چنین فردی نماینده نیست.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۱۰۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
4
86
فاصله سخن شهید بهشتی تا اینان چقدراست؟
ماشیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت
ابراهیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
1
43
اقای توکلی خدا از زبونت بشنوه
ولی به نظرت چرا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
8
83
خود همین ایشون یعنی پاک پاک هستن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
2
4
با کسی که فساد اقتصادی دارد در هرمقامی باید برخورد قاطع شود
همین مصالح و مصلحت ها متخلفین را جریح نموده و کار به اینجا رسیده است.