۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۴۱۱۵۶
تعداد نظرات: ۳۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۷-۰۳-۱۳۹۳
کد ۳۴۱۱۵۶
انتشار: ۱۲:۱۳ - ۲۷-۰۳-۱۳۹۳
پایش حمایت اجتماعی قربانی هدفمندی نشود

حذف یارانه بگیران پردرآمد؛ آری اما با ظرافت و احساس رضایت

همان گونه که متقاضی دریافت آرم طرح ترافیک گواهی عدم خلاف ارایه می کند از متقاضی ثبت شرکت یا عقد قرارداد پیمانکاری یا دریافت تسهیلات بانکی نیز می توان گواهی عدم دریافت یارانه مطالبه کرد
عصر ایران؛ مهرداد خدیر- معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری از آغاز راستی آزمایی اطلاعات متقاضیان یارانه نقدی خبر داده است.

به گفته محمد باقر نوبخت فاز دوم هدف مندی یارانه ها برای دولت ماهانه 6200 میلیارد تومان درآمد داشته در حالی که 10 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه نقدی می پردازد و به ناچار 4200 میلیارد تومان را – البته با مجوز قانونی- از خزانه بر می دارد.

از سخنان دکتر نوبخت این گونه برمی آید دولت دست کم در کاهش 4200 میلیارد تومان مصمم است و به همین اندازه باید از شمار یارانه بگیران بکاهد.

سخنگوی دولت البته مشخص نکرده راستی آزمایی محدود به کاهش 4200 میلیارد تومانی است تا درآمد دولت را با پرداخت یارانه برابر کند یا بنا دارند فراتر بروند. با این حال چون حذف شماری از یارانه بگیران برای بی نیازی از برداشت از خزانه در پرداخت ها قطعی به نظر می رسد نکاتی را می توان یادآور شد:

1- تشخیص این که چه کسانی به رغم درآمد های بالا یا موقعیت اقتصادی نامتناسب با دریافت یارانه ثبت نام کرده اند، چندان هم دشوار نیست.

به عنوان مثال می توان هر مالیات پردازنده ای را – جز کارمندانی که مالیات بر حقوق می پردازند- مشمول دریافت یارانه ندانست. چرا که منطقا نمی توان هم به دولت پول داد و هم از آن کمک گرفت. گروه دیگر مدیران عامل شرکت خصوصی اند. فرض این است که مدیر عامل یک شرکت خصوصی به چند نفر حقوق می پردازد. یک کارفرما که به دیگران حقوق و مزایا می دهد علی القاعده نمی تواند یارانه بگیر باشد. احتمالا گفته خواهد شد بسیاری از این شرکت ها با سرمایه حداقلی صد هزار تومانی و روی کاغذ به ثبت سیده اند. این یک واقعیت است اما مدیرعامل یک شرکت تجاری - ولو روی کاغذ - نمی تواند هم سودای تجارت داشته باشد و در مراجعه به بانک ها خود را بازرگان معرفی کند و هم برای دریافت یارانه ثبت نام کند.

یا کسی که در سال، بیش از یک ملک معامله می کند، یا کسانی که موروثه ای به آنان رسیده (که از پرداخت مالیات بر ارث هم مشخص می شود) یا سرپرست خانواری که بیش از یک ماه در سفر تفریحی خارج از کشور به سر برده هم قابل شناسایی اند هم قابل حذف. اگر بخواهیم این فهرست را ادامه دهیم می توانیم دارندگان پروانه های کسب را نیز اضافه کنیم. همه اینها هم توجیه منطقی دارد. خود شخص هم می پذیرد که دریافت کننده وام بانکی - که بانک را مجاب کرده آن قدر دارایی و گردش مالی دارد که از عهده پرداخت اقساط تسهیلات برآید - هم زمان نمی تواند یارانه نقدی دریافت کند و اصطلاحا این دو مانعه الجمع اند.

پیمانکاران و برندگان مناقصه ها و موارد دیگر نیز همه چنین اند و کافی است یک نسخه از قرارداد ها به سازمان هدف مندی یارانه ها نیز ارسال شود. مثلا هنگامی که یک شرکت خدماتی با شهرداری قرار دادی می بندد همان گونه که نسخه ای به اداره دارایی ارسال می شود یک نسخه را هم می توان به سازمان هدف مندی یارانه ها فرستاد.

2- راه ساده تری هم وجود دارد. همان گونه که متقاضی دریافت آرم طرح ترافیک ابتدا باید عوارض سالانه خودرو را بپردازد و گواهی عدم خلاف دریافت کند از متقاضی ثبت شرکت تجاری یا عقد قرارداد پیمانکاری یا دریافت تسهیلات ( فراتر از معمول) بانکی نیز می توان خواست گواهی عدم دریافت یارانه نقدی ارایه کند. گواهی یی که در کنار دیگر مدارک لازمه چندان هم به چشم نمی آید. آن گاه بی هیچ تنش و ناراضی تراشی خود شخص برای یک منفعت بزرگ تر و آتی از یک نفع کوچک و آنی می گذرد.

تصور کنید ثبت شرکت یا صدور پروانه کسب یا مجوزهای دیگر منوط به گواهی سازمان هدف مندی یارانه ها دایر بر دریافت نکردن یارانه نقدی باشد. در این حالت افراد خود انصراف می دهند.

3-
با این ملاحظات روشن می شود که اصل شناسایی یا حذف - حد اقل در مورد لایه هایی خاص از اجتماع - ناشدنی نیست.

نکته بسیار ظریف اما در جنبه آماری و اقتصادی قضیه نیست. در وجه اجتماعی و سیاسی آن است تا بدنه اجتماعی رابطه خود را نگسلد و احساس نکند کنار گذاشته شده است.

هنگامی که شخص برای کسب منفعتی بزرگ تر از نفع کوچک می گذرد یا مجاب می شود به بدنه حامی دولت خدشه ای وارد نمی شود. اما اگر دولت بخواهد تنها چرتکه بیندازد و به عدد 4200 میلیارد تومان برسد و تبعات سیاسی و اجتماعی و تبلیغاتی را نادیده بگیرد خسارت بار خواهد بود.

پس دولت می تواند دویا سه نوع اقدام انجام دهد. اول توجیه جامعه به این که منابع درآمدی صرف بخش تولید، سلامت و رفاه خواهد شد و با عدد و رقم این امر را بر مردم ملموس کند. دوم این که با روش های پیش گفته خود شخص را سوق دهد تا احساس کند نه تنها منفعتی را از دست نداده که به نفع بزرگ تری رسیده است. مثلا سرپرست یک خانواده 4 نفری سالانه حدود 2 میلیون تومان می گیرد. اگر این شخص سالانه 20 میلیون مالیات بپردازد و تنها 10 درصد تخفیف مالیاتی بگیرد همان دو میلیون تومان حاصل آمده است.کار بزرگ تر سوم هم کاهش بودجه نهاد هایی است که تا به برخی دستگاه ها پرداخت می شود انگیزه انصراف را از میان می برد.

کوتاه این که هر چند این پروژه به ظاهر صرفا اقتصادی است و با عدد و رقم به چشم می آید اما ظرافت های ویژه ای می خواهد در حد منبّت کاری و صد البته با کلنگ نمی توان منبّت کاری کرد و از ابزارهای ظریف باید بهره برد.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۳۸
غیر قابل انتشار: ۲۵
حمیدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
25
117
پیشنهادتون برای ثبت شرکت و دریافت وام تجاری خیلی خوب بود.
راه های ساده ی دیگه ای هم هست که خیلی ها رو سریع میتونن حذف کنن.
میتونن از اطلاعات سازمان های صنفی هم استفاده کنن. مثلا اعضای اتحادیه ی صرافان، طلافروشان، نمایشگاه داران اتومبیل، صاحبان مشاور املاک، فرش فروشان، حتا پزشکان و دندانپزشکان، استادان دانشگاه ها و خیلی از این اصناف مشابه، هیچ نیازی به یارانه ندارن. وقتی فقط 2 میلیون و چهارصد هزار نفر انصراف دادن، یعنی گروه زیادی از این اصنافی که گفتم دارند یارانه میگیرند. پس باید هر چه سریعتر حذف بشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
چرا منفی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
5
74
دوست اولی که نظر دادی: در آمد استادان دانشگاه رو با صرافان و طلا فروشان مقایسه می کنی؟ پدرم استاد دانشگاه (دانشیار) است و دایی م طلا فروش. در آمد پدرم ماهی دو میلیون و هشتصد هزار تومان برای 5 نفر و در آمد داییم 80 تا 90 میلیون در ماه (تازه بعد از کسر اجاره مغازه ش) برای 3 نفر! مالیات هم نمیده!
پاسخ ها
ناشناس
| Singapore |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
به نظر من باید حقوق معلمان و استادها بسیار بالا باشد (که دغدغه زندگی نداشته باشند و بتوانند فقط به آموزش فکر کنند) و البته یارانه هم به آنها پرداخت نشود
حمیدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
من اولین نظر رو نوشتم.
منظور من مقایسه ی استادان دانشگاه با طلافروشان و اصناف مشابه و اساعه ی ادب به این عزیزان نبود. فقط منظورم کسانی بود که توانایی مالیشون اونقدری هست که نیازی به یارانه نداشته باشن. ضمن اینکه اکثر اساتید دانشگاه، به جز حقوق های پایه و اصلی، درآمدهای جانبی از شرکت های دانش بنیان یا پروژه های تحقیقاتی دانشگاه هم دارند. اما به هر حال در صورتی که نظر من باعث رنجش شما و سایر دوستان شده، عذر میخوام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
12
66
دولت جلوی ریخت و پاش های خودش رو بگیره، جلوی فساد رو بگیره. چیکار به یارانه دارید؟!!
اقتصاد ایران مثل آبکش هست که 100 تا سوراخ داره. یارانه رو ببندید، از 99 تای دیگه آب بیشتر میره بیرون، فقط همین
سید حسام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
4
42
راجع به ثبت شرکت و دریافت وام به هیچ وجه موافق نیستم، مگر اینکه سقفی برای این موارد تعیین بشه! مثلا من جوان تحصیلکرده بیکار و متاهل دارم یارانه میگیرم، وقتی بخوام یه وام 10 میلیونی بگیرم باید یارانه نگیرم؟؟ این منطقیه؟
یا من همین الان دنبال ثبت یک شرکتم که شاید بتونم از این بیکاری دربیام، حالا چه توجیهی داره که من از یارانه انصراف بدم؟/ آن هم با وجود بیکاری؟؟
با پیشنهاد حمیدرضا در بند دوم حرف ایشون هم کاملا موافقم...
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
منم دقیقا نظر شما رو دارم :(
ناشناس
United States of America
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
4
15
دولت های محترم توانستند 4-5 سال مبلغ یارانه را ثابت نگه دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
تنها چیزی که دچار تورم نشد ;)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
5
16
درآمد اساتید تازه کار الان حداقل 2500 هزار تومن هست. امسال حقوق اساتید دانشگاه با طرحی که دادند 35% افزایش پیدا کرده . با افزایش سنوات خدمت این رقم بالا هم میره میانگین 4 میلیون حساب کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
اگه این دولت خودش بخواد یکم وقت بذاره کاری نداره شناختن آدمهای محروم و غیر محروم.مشکل اینجاس ک خود دولت خودش حس انجام دادن یه همچین کاره راحتی هم واسه قشر محروم جامعه نداره ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
24
من توی شرکتی که کار میکنم اشخاصی رو میشناسم که ماهی بین 8 تا 10 میلیون حقوق می گیرند اما همشون برای یارانه ثبت نام کردند! باید امار حقوقی شرکتهای دولتی و خصوصی بزرگ رو هم داشته باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
این در حالیه که حقوق من یک سوم اونا هم نیست ولی انصراف دادم. خب اگه انها حذف نشوند مسلما دلخور خواهم شد از این بی عدالتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
36
شما چرا هیچ برنامه ای برای تشویق آنهایی که داوطلبانه انصراف دادند ندارید ؟!!آیا بد کاری کردند؟!یا لیاقت تشویق ندارند؟!یا اصلا سیاست تشویق تو این مملکت کاربرد نداره؟!
شهرام
Netherlands
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
19
اصلا من هدف و منظور نویسنده رو نفهمیدم و به نظرم معیارش چندان صحیح نیست. چندین میلیون نفر به صرف اینکه دولت زورش میرسد و میتواند هر ماه مالیات برحقوق میدهند ( برای سال 93 معادل 10 درصد مازاد یک میلیون تومان) پس نباید این کمک خرجی به دولت را ندیده گرفت.بعدش هم اینکه خیلی از اینها مالیات میدهند ولی مثلا آیا مشاغل هم مالیات حقه خود را پرداخت میکنند؟ اعتصابات اخیر طلا فروشان و آهن فروشان برای فرار از مالیات نشان دهنده چیست؟ سوم یک راهکار فوری و بی دردسر کاستن از هرینه اضافی دولت و کوچک سازی بدنه دولت است. راستی فایده اینهمه سمینار و گردهمایی و همایشهای دولتی چیست؟ کارمندی که میانگین کارمفید روزانه اش 32 دقیقه است به چه کار میاید؟ همچنین دولت باید ار ارجح دانستن منافع ملی سایر کشورها برایران خودداری کند. کمکهای خارجی ایران به سایر کشورها و گروهها باید سریعا قطع شود. چراغی که به خانه رواست به مسجد حرامست. و در آخر شفافیت اقتصادی است.مردم به دولتی که هزینه ها و درآمدش شفاف است و به موقع آنرا اعلام میکند بیشتر اعتماد میکنند تا یکباره صبح خبر شود یکی 3000 میلیارد تومان به جیب زده و آن یکی 3 میلیارد دلار چپاول کرده و یا 560نفر گردن کلفت از بانک دولتی بارانت و توصیه وام گرفته و پس نمی دهد.
حبیب
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
31
خیلی ازاونایی که انصراف دادند به خاطر عرق ملی بوده .حتما هم بی نیاز نبودند بلکه به خودشون بیشتر فشار آوردند هر چند هیچ دیده هم نشدند اما تعداد افرادی که نیازمند نیستند اما انصراف ندادند خیلی بیشتره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
درسته با شما موافقم چون یکی از همین ها بودم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
29
24
یارانه پول نفته مال همه است نباید هیچکس حذف بشه مال هرکی حذف بشه اگه حذف بشه حق خوریه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
بله، حق تمامی افراد است و نباید به زور یارانه کسی رو قطع کرد، مگر اینکه فردی خودش درخواست انصراف از یارانه داده باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
11
11
پیشنهادی بسیار خوب ،کاربردی و موثر و خردمندانه همراه با تعامل است .بالاخره دولت می بایست بودجه کشور را در مسیر توسعه ، ایجاد اشتغال و رفاه عمومی بکار گیرد.
شاهین
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
7
25
چرا مردم رو ... فرض میکنن مگه نه اینکه رایانه را برای پرداخت مبلغ برق آب و ... دادند که تشویق بشوند مردم کمتر مصرف کنند چه ربطی به فقیر و غنی داشت!!!!؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
11
13
با سلام دولت محترم از کلیه افراد اطلاعات دارد و لازمست افراد غیر واجد شرایط یارانه شان قطع گردد. تا منافع ملی در راه صحیح اتفاده گردد. به امید ان روز
نادر
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
20
باسلام من ماهيانه 580هزارتومان ميگيرم خانمم هم 800هزارتومان وماهيانه 800هزارتومان قسط پرداخت ميكنيم اما در ثبت نام يارانه جزء درآمد بالاي يك ميليون تومان ثبت نام نموده ام حال اگر به نظر شما يارانه مارا براساس ثبت نام قطع كنند انصاف است درحاليكه ما نميدانستيم شرايط ثبت نام چيست لطفا انعكاس دهيد
علی پگاه نژاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
5
19
جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محبوب
اینجانب با درآمد متوسط مایل به پایین از دریافت یارانه صرفنظر نمودم.و از اینکه بیماران مستمند کمک می شود راضی هستم. از جنابعالی نیزانتظار دارم به وعده خود مبنی بر حذف یارانه ده میلیون نفر متمول عمل بفرمایید تا ضمن اجرای عدالت اعتماد مردم نیز حفظ گردد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
2
10
من توی شرکتی که کار میکنم اشخاصی رو میشناسم که ماهی بین 8 تا 10 میلیون حقوق می گیرند اما همشون برای یارانه ثبت نام کردند! باید امار حقوقی شرکتهای دولتی و خصوصی بزرگ رو هم داشته باشند
احمدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
4
باسلام
يکسري افرادمثل من که نيازمندهستيم براي دريافت يارانه ثبت نام نموديم امامتاسفانه يارانه واريزنشده چکاربايدبکنيم؟لطفاراهنمائي بکنيد.
نسیم
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
9
سلام خسته نباشین، آخه حساب کتاب درست در نمی اد!! چند نفر باید انصراف بدن تا بشه 4200 ملیارد تومن! من حساب کردم باید هر ماه 93 ملیون نفر یارانه نگیرند/ شما مطمئن هستید که این خبر اعدادش درسته/ اکثرا این مواقع شانتاژ خبری می کنند/
برای 70 ملیون کلا 3 هزار ملیارد یارانه پرداخت می شود ساده است ضرب کنید بدست میاد؟!!!
پاسخ ها
سید حسام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
منظورش برای این سه ماهی هست که پرداخت شده! نه یک ماه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
2
15
حذف یارانه با برگشت قیمت ها به نرخ قبل از شروع یارانه بازی باید باشد
درآمد به ریال هزینه به دلار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
18
من از دریافت یارانه انصراف دادم ولی الآن مبینم که دولت ظاهرا توان تشخیص آدمهای پردرآمد را ندارد اگر به همین منوال پرداخت یارانه بخواهد ادامه پیدا کند دولت به دروغگویان پاداش داده و راستگویان را مجازات کرده است !
ظاهرا بهترین حالت همان است که به همه یارانه بدهند!
فراموش نکنیم که قرار بود کسانی که در اعلام درآمد خود راست نگفته اند جریمه شوند ولی در حال حاضر راستگویان یا همان انصراف دهندگان را دارند جریمه میکنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
5
13
یارانه حق مردم هستش مگر به بهانه یارانه همه چی گرون نشد مگر دولت نکفت سوبسید رابه خود مردم میدیم تاهمه زنگیشون رامدیریت کنندپس اجازه بدید مردم راحت زندگی کنند شمارا به خدا این مردم چهخ هیزم تری به شمه فروختند که سزاوار این همه رنج وعذابند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
1
6
به گفته محمد باقر نوبخت فاز دوم هدف مندی یارانه ها برای دولت ماهانه 6200 میلیارد تومان درآمد داشته (واقعا) در حالی که 10 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه نقدی می پردازد ، ( مگه ماهی 45000 تومان بیشتر میدن به ملت ..جمعا اگه 70 میلیون آدم هم یارانه بدن میشه 3100 میلیارد تومان نه 10 هزار و 400 میلیارد ..) و به ناچار 4200 میلیارد تومان را – البته با مجوز قانونی- از خزانه بر می دارد. ( یعنی در واقع 1100 میلیارد داره از خزانه بر میداره دولت اگه 3100 میلیارد به ملت هم بدهند البته به غیر از پولی که از بابت فاز دوم براش درآمد داشته چون به همه ک یارانه نمیدن)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
11
آخرش هم يارانه يه مشت كارگر و كارمند را كه داراي بانك اطلاعاتي هستند ، حذف ميكنند.
مرتضی جعفری پور
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
22
هر کجا هستی باش .....به درک!!!
پنجره...فکر...هوا...عشق...زمین....مال خودت
اصلا خاک عالم تو سرت!!!!
(هیچی نگو سهراب سپهری اعصابش خورده مثل اینکه یارانش را قطع کردند
رامین
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۷
0
8
با سلام،بنده قبل عید ازدواج کرده ام و با مراجعه به پلیس+10 اقدام به ثبت خانوار جدید کردم(25 اسفند). اما واسه شماره حساب گفتن که 20 فروردین اقدام کنیم. بعد عید گفتن صبر کنید تا ثبت نام مرحله دوم. در مرحله دوم سایت رفاهی مارو نه به عنوان خانوار جدید و نه عضو خانوار پدریمان قبول نکرد. حالا چهار شنبه رفتیم پلیس+10 باز گفت سازمان هنوز در مورد شماها تصمیم گیری نکرده. من و همسرم دانشجو هستیم و نیاز شدید به این مبلغ کم ناچیز!...لطفا به داد ما برسید..
وزارت خارجه: بین ۲ تا ۲.۵ میلیون تبعه افغانستانی غیرمجاز در کشور حضور دارند اتحادیه اروپا: مورا با تخت‌روانچی درباره طیف مختلفی از مسائل دیدار می‌کند تساوی استقلال مقابل پاختاکور؛ آبی‌پوشان همچنان در بحران نتایج (+خلاصه بازی) عضو اتاق بازرگانی ایران: تعداد «اسنپی‌ها» بیشتر از نیروی انسانی کارخانه‌ ها هستند رئیس ستاد تیپ گولانی استعفا کرد تغییر رنگ این موجودات به اندازه دویدن انسان به مدت ۲۵ دقیقه انرژی مصرف می‌کند یک مقام راهداری: روشنایی جاده‌های کشور الزامی نیست/ در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست مقاومت اسلامی عراق: اگر رژیم صهیونیستی بغداد را بزند، آمریکا را می زنیم معاون ترامپ: بچه‌دار شدن را تشویق می‌کنیم/ بچه‌ها روح زندگی‌اند مهدی چمران: پذیرفته نیست که در حوزه های زیرساختی و خدمت به مردم دچار عقب ماندگی باشیم نروژ: هیچ ارتباطی بین پیجر های بمب گذاری شده و شرکت‌های این کشور پیدا نکردیم نمایشگاه نقاشی‌های مسعود کیمیایی در گالری ثالث چالش بزرگ کیانوش رستمی برای حضور در مسابقات جهانی تاریک‌ترین دوره رسانه در تاریخ معاصر ؛ جان باختن ۱۳۷ فعال رسانه‌ای در یک سال اسطوره اینتر و تیم ملی آرژانتین: پله، مارادونا و مسی بهترین‌های تاریخ هستند