۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۵۳۱۵۶
تعداد نظرات: ۵۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۲-۱۱-۱۳۹۱
کد ۲۵۳۱۵۶
انتشار: ۱۲:۲۹ - ۰۲-۱۱-۱۳۹۱
همه ما بی تقصیریم و همه چیز تقصیر حکومت است!

لذت اعدام در وجود منتقدان اعدام

وقتی که با دیدن یک فیلم خواستار "مجازات شدید" می شویم، هیچ بعید نیست که با دیدن عکس هایی از گریه زورگیران در مراسم اعدام، از آن سوی بام بیفتیم و با فراموش کردن جنایت های زورگیران - که تا کنون دهها نفر شاکی دارند- همه کاسه کوزه ها را بر سر حکومت بشکنیم.
عصر ایران ؛ اهورا جهانیان - واکنش های جامعه ایران به جنایت و مکافات زورگیرهای اعدام شده اخیر، در نوع خودش پدیده جالب توجهی بود!

زمانی که فیلم زورگیری چهار جوانی که دو نفرشان بر دار شدند منتشر شد، بسیاری از مردم به خشم آمده از قساوت قلب آن چهار جوان ماجراجو، خواستار برخورد شدید و غلیظ قوه حکومت با آنها شدند. اما پس از برخورد تند و تیز حکومت با آن خاطیان، لااقل در شبکه های اجتماعی اینترنتی، خیلی ها در رثای مظلومیت زورگیران، مرثیه ها سرودند و اشک ها ریختند! زورگیری

منتقدان اعدام دو زورگیر بر دار شده، برخی معتقد بودند که مجازات جرم آنها اعدام نبود، برخی هم طبق معمول همه کاسه کوزه ها را بر سر حکومت شکستند و از اعدام این دو نفر، شیپوری ساختند برای کوبیدن حکومت. چنانکه پس از انتشار فیلم زورگیری نیز چنین کرده بودند که "چرا با اینان برخورد نمی شود؟"

اینکه آیا آن دو جوان باید اعدام می شدند یا نه، بحثی است خارج از موضوع این یادداشت. در این باره باید حقوقدانان نظر بدهند که آیا مطابق قوانین ، آن دو جوان مستحق اعدام بودند یا نه؟
آنچه در این یادداشت مد نظر است، ذهنیت نهفته در پس واکنش های جامعه ایران به آغاز و انجام قصه زورگیری اخیر است.

فرض کنیم که آن دو  زورگیر نباید اعدام می شدند. آیا مسئولیت اعدام آنها فقط متوجه حکومت است؟ آیا مردمی که در این مدت خواستار مجازات شدید آن دو بودند، نقشی در مساعد شدن فضا برای اعدام آنها نداشتند. نوع واکنش جامعه پس از مشاهده آن زورگیری به گونه ای بود که حکومت احساس کرد اعدام زوگیران می تواند موجب بازگشت "احساس امنیت" به جامعه شود. وقتی که با دیدن یک فیلم خواستار "مجازات شدید" می شویم، هیچ بعید نیست که  با دیدن عکس هایی از گریه زورگیران در مراسم اعدام، از آن سوی بام بیفتیم و با فراموش کردن جنایت های زورگیران - که تا کنون دهها نفر شاکی دارند- همه کاسه کوزه ها را بر سر حکومت بشکنیم.

قطعا در بین بینندگان آن فیلم کذایی، برخی نیز از آغاز حکومت را نقد کردند که چرا اساساً چنین اتفاقاتی در جامعه ایران می افتد؟ این گروه از شهروندان ناراضی، خشمشان را از آغاز متوجه حکومت کردند نه زورگیران! این رویکرد هم از حیث بی توجهی به "مسئولیت مدنی شهروندان"، دچار اشکالات جدی است.

بر فرض که در جامعه ای خاص، شهروندان از حکومت ناراضی باشند؛ آیا این نارضایتی، رافع مسئولیت شهروندی آنهاست؟ هر کس که فقیر بود و از حکومت (و یا شرایط زندگی اش) ناراضی، حق دارد قمه بردارد و زورگیری کند؟ قطعاً همه به این سوال پاسخ منفی می دهند؛ اما اگر پاسخ این سوال منفی است، چرا پس از انتشار فیلم زورگیری، "شهروندان ناراضی" در گفتگوهای محفلی و اظهار نظرهای اینترنتی، فقط حکومت را به باد انتقاد گرفتند؟ ضعف ها و کاستی های حکومت ، اصل "مسئولیت شهروندی" را منتفی نمی کند.

کسانی هم که در ماجرای زورگیری هیچ انتقادی از آن دو زورگیرِ ناقض این اصل نکردند و انتقاداتشان فقط دامنگیر حکومت شد، نه تنها چشم بر نقض آن اصل از سوی آن دو شهروند زورگیر بستند، بلکه نشان دادند که همه چیز را از حکومت طلب می کنند. این ذهنیت همان ذهنیتی است که منجر به تورم دولت در برابر جامعه مدنی شده است و ریشه های نفتی صدساله دارد!

اما جدا از واکنش های جامعه به فیلم زورگیری، واکنش ها به اعدام زورگیران هم جای تامل و تحقیق دارد. روز گذشته، در شبکه های اجتماعی اینترنتی، به ویژه در فیس بوک، خیلی ها عکس های زورگیران اعدام شده را منتشر کردند و به حکومت و مردم حضوریافته در صحنه اعدام، انتقادها کردند. ولی کمتر کسی به این نکته توجه داشت که اگر صحنه اعدام زورگیران را حداکثر چندهزار نفر تماشا کردند، بازنشر عکس های لحظات اعدام آن دو جوان، موجب می شود دهها هزار بلکه چند میلیون نفر آن لحظات را ببینند. چطور می توان منتقد جمعیتی بود که به تماشای صحنه اعدام رفتند ولی در عین حال دائماً عکس های صحنه اعدام را تماشا کرد و منتشر کرد؟

اگر کسانی به تماشای صحنه اعدام می روند، از نظر ما افرادی هستند که از دیدن آن صحنه لذت می برند، آیا خود ما که آن عکس های رقت انگیز را پی در پی در فیس بوک منتشر می کنیم، در ضمیر ناخودآگاهمان از تماشای صحنه اعدام لذت نمی بریم؟ آیا میل پنهانی در درون ما موجب نمی شود در انتشار میلیونی آن عکس ها مشارکت کنیم ولی ضمناً چون باید هوای ژست حقوق بشری مان را هم داشته باشیم، در کنار آن عکس ها، نفرت نامه ای هم علیه حکومت بنویسیم؟

تماشای اعدام

آری اگر نیک بنگریم، دست کم برخی از منتقدان "اعدام در ملاء عام" هم خودشان کنجکاو و مشتاق اند که صحنه اعدام را ببینید. اما ارزش های مقبولشان به آنها اجازه نمی دهد که سپیده دمان از خانه درآیند به تماشای صحنه اعدام، این اشتیاق را به شکلی دیگر، و البته با ژست اپوزیسیونی، ارضاء می کنند.

بی تردید ملغمه ای از تناقض ها در رویکرد جامعه ایران در این ماجرای "زورگیری تا اعدام" به چشم می خورد. بد نیست که ما ایرانیان کمی در این تناقض های رفتاری مان بیندیشیم بلکه به عقلانیت و سلامت رفتاری بیشتری برسیم.        

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۰
در انتظار بررسی: ۲۳۶
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
708
1140
این منطق معکوس شما چیزی از قبح ماجرا کم نمی کند.ولع بعضی از مردم برای تماشای دست و پا زدن کسی بالای دار، فقط خشونت را در جامعه عادی می کندوپس از عادی شدن آن، عواقب آن دامن همه ما را می گیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
كاملا درست مي گيد. منفي اشتباهي دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
;کاملا درست میگی.
در این که باید مجازات میشدن شکی نیست. اما باید پرسید ایا اعدام در ملا عام موثر است؟
ایا کسانی که امدند تا اعدام را ببینن، پیش خود میگویند، نباید دزدی کنیم؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
553
883
ريشه همه مفاسد اجتماعي در مشكلات اقتصادي است .
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
و ریشه همه مشکلات اقتصادی در مشکلات فرهنگی است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
مشکل فرهنگ داریم
محمد پورعبدالله از اهر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
227
501
عالي بود.

ولي اي كاش تصاوير از كامنت هاي اين عدهگرفته شود و آرشيو شده باشد. روزي كه اين اتفاق زور گيري و ضرب و حرح به سر يكي از اعضاي خانواده اش بيايد، تصوير را جلوي چشمانش آورد و گفت، اين بود واكنش تو ! حال چه مي گويي؟ به حق بود يا نه !
مجید
Switzerland
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
80
578
حرف شما مثل این می مونه که بگید : کسانی که عکس های مردم جنگ زده رو نگاه می کنن عاشق جنگن یا اینکه عکس های مردم گرسنه آفریقا نشان از لذت مردم از گشنگی کشیدن دیگران !! آخه چه منطقی که نویسنده داره . بدون این عکس ها چه چجوری میشه یه عمل اشتباه رو به دیگران نشون داد ؟؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
260
645
فاسد ، اراذل ، اوباش ، محارب هر صفتی که به این انگل های اجتماع بدهید کم است . مگر کسی که ندارد باید برای مردم دردسر ایجاب کند . باید گرفتار این اراذل شد تا فهمید اعدام بزرگترین محبت در حق آنان است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
8
178
با سلام
بحث مغفول مانده در مورد اکثر مجرمینی که به اعدام محکوم میشوند ،سابقه ارتکاب جرم آنها (بعضا به کرّات) و تحمل کیفر زندان در جرائم قبلی بوده ... شاید بتوان به این نتیجه ناخوشایند رسید که زندان هرگز عامل بازدارنده ای برای بسیاری از مجرمین نبوده و نیست چرا که در غیر اینصورت کار ایشان به تکرار اعمال مجرمانه و نهایتا اعدام نمی رسید...مسلماً عوامل وقوع جرم باید مورد بررسی و ریشه یابی قرار گیرد اما لزوم بازبینی وضعیت تربیتی و عبرت آموزی در زندانها را نباید دور از ذهن داشت.زندان به معنای واقعی باید ندامتگاه باشد یعنی فرد مجرم را قلباً از کرده خود پشیمان کند ، نه اینکه منجر به تشکیل کلونی های جدید بزهکاری در خارج از زندان و پیشرفت مهارت مجرمان در اعمال تبهکارانه گردد
مهدیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
80
81
عصر ایران عزیز
آیا ممکنه با یه مشاور گفتگو کنی درباره علت اینکه بعضی ها از تماشای اعدام لذت میبرند؟؟!
باور کردنی نیست ولی من خودم خیلی موافق اعدام نیستم اما هر بار که اعدامی در ملا عام انجام میشه از فرداش دنبال عکسها و فیلماش هستم
خیلی بده... :(
مرتضی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
125
622
کسی که به صورت وحشیانه به سمت مال ، جان و ناموس مردم حمله میکند باید چنین برخوردی بشه که درس عبرتی باشه برای سایرین!!!!!!!!!!
ترحم بر گرگ تیز دندان / ستم باشد در حق گوسفندان!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
باید برای ریشه کن کردن نا امنی ریشه یابی اساسی شود.
ناشناس
| Germany |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
مطمئن باشید اعدام هیچ دردی را دوا نمی کند !!
باز هم شاهد زورگیری های مختلف خواهید بود !
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
ترحم بر پلنگ تیز دندان
ستمکاری بود بر مستمندان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
443
603
از نظر شما برخورد شدید فقط یعنی اعدام!!!!!
من هنوز هم خواستار برخورد شدید با اراذل و اوباش هستم ولی هیچ وقت اعدام را به عنوان برخورد شدید قبول نداشته و ندارم.
برخورد شدید یعنی آن جوان متولد سال 71 تا سال 1400 اقلا در زندان میماند و مشغول کارهای سخت میشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
فکر می کنی جوان متولد 70 از زندان بیاد بیرون چه کاره می شه ؟ مهندس !
یا بدتز از قبل میشه/
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
چرا هزینه کنیم برای کسی که هنجار شکن و بی رحم است موجودی که بتواند از فاصله نزدیک به یک همنوع خودش اسیب برساند خطر ناک است
محمد حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
و بعد: 1400 یک جانی حرفه ای تر وارد اجتماع میشد! چه جالب!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
اون وقتی از زندان بیاد بیرون ۷خطه روزگاره.
ناشناس
| France |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
بعد میموند بیرون دوباره همون بساط بود، من به شخصه دلم براشون سوخت، ولی از یه طرف امنیت جامعه رو نمیشه رها کرد، حالا یکی از اون دو تا چند وقتی هم تو زندون بود آیا اصلاح شد؟
KAZEM
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
انان که حکم اعدام دارند که هیچ مابقی انهارا به جزایر بی اب وعلف تبعید کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
36
129
با عرض معذرت این متن یک مغلطه تمام عیار است.
این که عموم کامنت گذاران در خبر اول خواستار مجازات شدید مجرم هستند منافاتی با این قضیه ندارد که عموم کامنت گذاران در خبر بعدی با اعدام مجرمان مخالفند. به سادگی نشان می دهد که حکم صادره را عادلانه نمی دانند.
از نظر من نویسنده این متن با حق اظهارنظر عموم افراد در مورد مسایل جاری در جامعه مشکل دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
79
96
حقشان همان اعدام بود دست نیروی انتظامی و قضایی درد نکند ودستشان رامی بوسیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
25
93
براي شما حل يک مسئله فقطآدم کشتنه و چقدر راحت
nema
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
91
56
دست و پا زدن انساني ديگه و جون دادنش ديدن داره؟؟؟؟؟؟؟؟كاش اونها رو تو اون لحظه آخر مي بخشيدن چون واقعا طمع ترس رو تو چهرشون ميشه ديد..............................
مسعود
United States of America
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
48
132
حقیقتن گل گفتی، یه عده تو فیسبوک نشستن، منتظر کوچکترین حادثه ای هستند از حکومت انتقاد کنند. آقا جان، انتقاد هم می کنی، انتقاد به حق کن
اما در مورد اعدام، هر انتخاب هزینه ای به همراه دارد و هزینه قمه به دست گرفتن و از بین بردن امنیت جامعه، مرگه. حالا هی نیاید ژست حقوق بشری بگیرید. حقوق بشر، حق منه که بتونم با امنیت و بدون ترس تو خیابون قدم بزنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
7
178
مگر نمی دانید ما ملت صبح وبعد از ظهری هستیم تا ظهر درود بر مصدق بعد از ظهر مرگ بر مصدق
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
13
19
احسنت، خیلی عالی بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
2
18
شاید با تمام این مقاله موافق نیستم اما وجود چنین رسانه ای که یک نقد خوب بنویسد را بسیار عالی می دانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
31
101
اتفاقاً بهترین کار اعدام ارازل و اوباش است مگه همه مردم در بهترین شرایط اقتصادی زندگی می کنن و فقط اینا وضع مالی خوبی ندارند اون بدبختی که اینا بهش حمله کردن یه تحصیلداره با حقوق ماهی 400 یا 500 تومن
سراج
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
31
57
من نظرم مثبت است. این ها حتی در روز روشن یک جوراب هم به سرشان نکشیده
بودند. روز. جلو مردم عبوری. پخش فیلم
در جامعه و جهان حتی... زندان
معمولی و بخور و بخواب این ها را جری تر
کرده است. باور کنید کار هست. به پول
مفت مردم عادت کرده اند. در کشورهای
دیگر مانند اروپا و آمریکا شدیدتر برخورد
می کنند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
7
32
عده ای اصل مقاله را نفهمیدند و بر سر اعدام و یا عدم ان بحث میکنند ولی بحث بر سر در میان مردم بودن یا نبودن آن است
در پاسخ باید گفت حتی اگر عده ای از مخالفین از دیدن اعدام لذت میبرند این دلیل بر اجرای آن در برابر مردم نمیشود از طرف همین حکومت در تلویزیون برنامه ای بحث میکرد که خواندن کتابهای وحشتناک برای بچه ها خوب نیست و آنان قسی القلب میشوند و از طرف دیگر صحنه اعدام در خیابان اجرا میشود حال پاسخ این تناقص چیست جناب جهانیان؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
12
90
کسی از شما خواهری دارد که قربانی این زورگیرها شده باشد؟؟؟؟ قطعاً نه
پس خود را جای من بگذارید تا معنی امنیت برایتان ملموس تر شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
7
40
قاضی که نباید بر اساس حرف مردم حکم بدهد جناب عصر ایران.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
4
25
جامعه مدنی دوستان !
این نفت باعث شده همه بدهکار دولت باشیم و مسئولیت مدنی عملا کشک !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
71
60
اکثریت مردم خواستار اعدامند . اقلیتی که در فضای مجازی می نگارند و مخالف این حرکتند اکثریت نبوده و نیستند . حضرت عالی زیادی یک جمعیت کوچک را بزرگ می بینید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
93
9
درسته برخورد شدید اعدام نیست ولی نحوه اعدام میتونه کمی از کارهای زشت افراد شرور بکاهه.بشخصه سنگ سار را برای این افراد مناسبتر میدونم.
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
4
40
دیدن صحنه اعدام انسان را قسی القلب میکند ( مخصوصا برای کودکان ) و عواطف انسانی را از بین میبرد و تاثیر آن در جامعه بی تفاوتی آدم ها نسبت بهم میباشد.
علیرضا فاتحی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
1
39
بحث حقوقی این عمل بسیار پیچیده است ولی نفس عمل نیک است امنیت حکم حیات رادارد و حفظ ان واجب ونکته مهم اینکه برخورد کلیشه ای با این جور موارد برای بازی با مردم جای تاسف دارد وای کاش مسببان گرانی محتکرین واقا زاده های که با زندگی مردم بازی میکنند وازاد می گردند چنین سرنوشتی می داشتند....!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
4
8
با حرفت موافقم. ولی این مسائل خیلی پیچیده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
4
27
فقط بعضی آدم روانی از ديدن اعدام لذت می برد.
تاجی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
8
88
من خیلی مواقع به جوانهای کم سن وسالی که چنین جرات و شهامتی دارند فکر کردم
خیلی از ماها به هیچ وجه نمی توانیم فکر اینرا بکنیم که مثلا سر کسی وسط خیابان داد بکشیم و یا دعوا ی ساده راه بیندازیم ولی چگونه است یک جوان 22 سال اینقدر جرات پیدا میکنه که با یک شمشیر در روز روشن زورگیری کند مطمئنا این جوان جزء جوانهای استثنا جامعه هست و همینطور که قدرت خلاف دارد همانگونه قدرت انجام کارهای مهم و خارق العاده را هم دارد فقط بستر کار خلاف برایش زودتر آماده بوده ولی مطمئن باشید اگر همین جوان در مسیر دیگری قرار میگرفت حتم داشته باشید در آنجاهم تاثیر گذار بود
جامعه و دولت باید سعی کند از این پتانسیل های جامعه درست استفاده شود و تا جامعه عوض نشود هرروز بدتر از دیروز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
4
111
اینکه حکومت احساس کنه اعدام زورگیران ممکن است که آرامش را به چامعه برگرداند که منطقی نیست در روز دهها مورد زورگیری در تهران اتفاق می افتد و اگر تعداد کمی از آنها هم دستگیر شده باشند چرا این حکم در مورد بقیه صادر نشد فقط چون این مورد توسط دوربین ضبط شده این دو نفر اعدام شدند ولی اگر دوربینی در کار نبود اینها هم مثل بقیه کسی کاری به کارشان نداشت
اگر در این موردقانون داریم که داریم روزانه باید دهها نفر به این جرم اعدام شوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
61
79
خوشحال شدم که اعدامشون کردن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
61
10
به نظر من نباید اعدام شوند.باید طبق قانون دست راست و پای چپشان قطع شود.اینطوری خیلی بهتره
محسن
France
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
4
89
همه چیمون به همه چیمون میاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
39
37
با اینکه من متخصص مسائل حقوقی نیستم، اما فکر می کنم با توجه به سن مجرمان، حکم اعدام قدری با رافت اسلامی مغایرت داشت. چراکه با آموزش و برخورد صحیح و البته تنبیه و مجازات و ایجاد شرایط بهتر اجتماعی و شغلی احتمال اصلاح مجرمان و بازگرداندن آنها به اجتماع و ایجاد زمینه برای زندگی سالم آن ها وجود داشت. باز تاکید می کنم این نظر شخصی بنده بوده و بر صحت آن اصرار نمی ورزم. شاید طرز فکر بنده اشتباه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
29
94
واکنش این دسته افراد،آدم را یاد داستان ملانصرالدین و پسر و الاغش می اندازد.بنده های خدا هر جور سوار الاغ می شدند مردم ایراد می گرفتند!باید کار درست را انجام داد و از ایرادگیریهای بیجا نترسید.
سعید
Canada
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۲
15
113
بنظر من با توجه به هزینه های اعدام و اینکه تعدادشون داره روز به روز زیاد میشه و مردم هم مشتاق دیدن این صحنه هستند و چهارصبح برای دیدنش میان باید یه طرح برای درآمد زایی از این مراسم در دولت محترم بررسی بشه! خصوصا با توجه به تحریم ها و کسری بودجه و اینها میشه با بلیط فروختن برای این مراسم یا پخش مستقیمش از تلویزیون همراه با تبلیغات میان برنامه ای همه درآمدزایی کرد و هم مردم رو از دیدن برنامه های ماهواره ها به دین صدا و سیما کشوند.
دادستان کل کشور : ضارب امام جمعه کازرون جانباز نبود، سابقه بمب گذاری هم داشت علی لطیفی: با این بازیکنان تیم ملی به مشکل می‌خورد/ فردوسی‌‌پور با حذف از تلویزیون محبوب‌تر شد رشد ۱۳۱ درصدی درآمد تپسی و سهم ۲۳ درصدی از بازار در ۸ شهر بزرگ درخواست ۱۰۸ نماینده مجلس از پزشکیان : وام مسکن را افزایش دهید ادعای زلنسکی : روسیه طی یک هفته گذشته ۴۶۰ پهپاد ایرانی «شاهد» را به سمت اوکراین شلیک کرد در پی توقف صادرات گاز ایران ؛ برق عراق قطع شد شمار شهدای غزه به ۴۴۲۳۵ تن رسید توضیح وزیر آموزش و پرورش درباره دانشجویان دانشگاه شهید رجایی: اخراج سیاسی نشدند، 3 ترم مشروط شده بودند سخنگوی شهرداری تهران : تعدادی از اتوبوس‌هایی که از یکی خودروساز‌های داخلی خریداری کردیم، حتی روشن هم نمی‌شوند عارف : اگر حملات غیرمنصفانه ادامه یابد، به مردم اطلاع خواهیم داد چه تحویل گرفته‌ایم / «آگاهانه» سکوت کرده‌ایم دستگیری ۳ شهروند ازبکستان به اتهام قتل خاخام اسرائیلی در امارات (+عکس) امضای توافقنامه ایران با گروه مبارزه با پول‌شویی اوراسیا ؛ یک گام دیگر برای FATF ادعای نماینده مجلس: قانون عفاف و حجاب تا ۱۵ آذر توسط رئیس مجلس ابلاغ می‌شود معاون حقوقی رئیس جمهور: قانون عفاف و حجاب در حالت تعلیق قرار گرفته است تکذیب توقیف لوگو پرسپولیس توسط طلبکار میلیاردی !