۰۹ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۹ آذر ۱۴۰۳ - ۰۷:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۲۱۲۶۱
تعداد نظرات: ۵۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۱-۰۴-۱۳۹۱
کد ۲۲۱۲۶۱
انتشار: ۱۰:۱۶ - ۱۱-۰۴-۱۳۹۱

تا مرد هرزه نباشد، زن روسپی نمی شود

شهلا شرکت
عصر ایران - چندی پیش، مدیر کل امور اجتماعی استانداری تهران از برخورد با زنان روسپی در قالب طرح "زنان ویژه" خبر داد. روسپیگری یکی از نابهنجاری های اجتماعی رایج در تهران و چند شهر بزرگ دیگر ایران است. این پدیده معمولاً با سکوت و بی اعتنایی و حتی کوچک نمایی از سوی مقامات رسمی مواجه می شود. پرداختن جدی به مساله روسپیگری، گاه انگ سیاه نمایی نیز می خورد و هم از این روست که در شهرهای بزرگ ایران شاهد رشد روسپیگری در کنار سکوت رسانه ها و فقدان مطالعه عمیق آن هستیم. عصر ایران در گفتگو با شهلا شرکت، برخی از زوایای پدیده اجتماعی روسپیگری را بررسی کرده است. شهلا شرکت
شهلا شرکت، از آغاز تا پایان انتشار مجله زنان، مدیر مسئول و سردبیر این مجله بود و در دو دهه گذشته، یکی از صاحبنظران برجسته مسائل زنان در ایران پس از انقلاب بوده است.

***

روسپیگری یکی از مسائل یا آسیب های بخشی از زنان جامعه ایران است که ظاهراً درباره آن، مطالعه چندانی هم از سوی نهادهای دولتی و غیر دولتی صورت نگرفته است. دلایل غفلت از بررسی این پدیده را چه می دانید؟

این تنها پدیده ای نیست که مورد غفلت  قرار می گیرد و به آن تجاهل می شود. البته در مورد نهاد های دولتی صحبت می کنم چون نهاد غیر دولتی چندانی نداریم. ما هر روز شاهد پدیده های دیگری مثل گدایی به کمک سوء استفاده از کودکان، خشونت های مختلف در معابر عمومی، سرقت و جنایت در ملاء عام، اهانت به حقوق فردی و اجتماعی افراد و ... هستیم که هنوز اتفاقات سادۀ جامعۀ ما هستند.

انگیزه ها و علل روسپیگری را عمدتاً چه می دانید؟

توجه داشته باشید که روسپیگری را از کدام منظر و با چه نگرشی تعریف می کنید؟ امروزه بسیاری از روسپیان درهمه جای دنیا روسپیگری را شغل رسمی خود می دانند. آنها این نوع اشتغال را آسیبی فردی و اجتماعی نمی دانند و حتی خواهان تامین اجتماعی و حقوق فردی و دریافت ابزار رایگان کار خود هستند. دولت ها هم که از برخورد آمرانه و حذفی نسبت به این گروه نتیجه ای نگرفته اند، برای پیشگیری از شیوع بیماری های روانی و بخصوص فیزیکی مثل ایدز و سایر بیماری های مقاربتی، ابزار ضروری حفظ بهداشت این گروه را رایگان در اختیار آنان قرار می دهند و در مواردی حتی آنها را بیمه می کنند.

عنصر تعیین کننده ای که معمولا مورد غفلت قرار می گیرد متقاضی کالای جنسی است.  حدود 10 سال پیش، سازمان بهزیستی متوسط زمان ایستادن  یک زن روسپی – با هر سنی – را در کنار خیابان کمتر از 5 دقیقه  اعلام کرد. پس تا مرد هرزه نباشد، زن روسپی وجود نخواهد داشت. یعنی تا تقاضا  نباشد عرضه ای صورت نمی گیرد. به همین دلیل است که در بعضی کشورهای پیشرفته مردان روسپی که از زنان خدمات جنسی می خرند مجازات می شوند. اما در جوامع مردسالار همۀ توان و امکان متقاضیان برای مقصر جلوه دادن زنان در این مناسبات به کار گرفته می شود.


درست است که فقر اقتصادی و فرهنگی و عاطفی می تواند عامل مهیا ساز رواج پدیدۀ روسپی گری به شمار آید اما عامل شکوفا ساز آن چیست؟ مرد متمول و تنوع طلب و گاهی بیمارجنسی است که با قدرت انتخاب کامل خود، زنان آسیب دیدۀ روانی و اقتصادی را به کام این بازار  می کشد. این زنان در معرض رفتارهای پر خطر جنسی مشتریان خود مثل ایدز، خشونت جنسی وشکنجه و متعاقبا اعتیاد و حتی خودکشی هستند.

ناگفته نماند که  روسپیگری می تواند نتیجۀ بعضی از اختلالات روانی هم باشد. مثل:  اختلال دو قطبی (افسردگی/ شیدایی) که این بیماران گاه در فاز شیدایی خود دچار بی پروایی جنسی می شوند. عقب مانده های  خفیف ذهنی که دچار بی ثباتی در رفتار و هویت و عواطف هستند وگرایش به ماجراجویی دارند و بیماران دارای شخصیت ضد اجتماعی و اسکیزوفرن ها هم ممکن است که به روسپیگری روی بیاورند.
 
مطالعات جسته و گریخته، نشان می دهد که جامعه ایران با کاهش سن و افزایش سطح تحصیلی روسپیان مواجه است. علل این پدیده متناقض چیست؟

واقعیت این است که با کاهش سن اعضای این گروه به 15 سال و حتی گاه کمتر، نمی توان به همۀ آنها روسپی اطلاق کرد. بسیاری از این کودکان قربانی اند. قربانی روابط ناسالم خانوادگی، خشونت، فقر، اعتیاد، بیکاری، ازدواج و طلاق اجباری و ساختارهای بیمار اقتصادی و اجتماعی موجود.
به طور کلی وقتی مناسبات اجتماعی به شکلی پیش برود که افراد متخصص بیکار بمانند و کم سوادان از راه دلالی و مشاغل کاذب – بدون هیچگونه ارتقای فرهنگی -  به ثروت های باد آورده دست پیدا کنند، نتیجه ای جز واژگونی ارزش ها به دست نخواهد آمد.

زنان خیابانی

 در این شرایط  کم درآمدها به نیروهای خدمتگزارِ مرفهان نورسیده ای تبدیل خواهند شد که خواهان ارضای خواسته های کاذب خود هستند. توجه داشته باشیم  کودکانی – چه دختر، چه پسر – که امروز کنار پنجرۀ اتومبیل ما پول خرد گدایی می کنند، فردا تن به بردگی جنسی می دهند تا اسکناس دریافت کنند. به خصوص آنهایی که جذب شبکه های سازمان یافتۀ خرید و فروش جنسی شده باشند.

 در این میان نوجوانانی هم هستند  که در پی ناکامی های عاطفی و اقتصادی، خشونت ها و محدودیت های افراطی خانوادگی و اجتماعی - به خاطر افزایش محرک های محیطی و افزایش مجاری اطلاعاتی عصر حاضر- مثل گذشته تحت امر پدرسالارِ خانواده باقی نمی مانند، به شبکۀ خرید و فروش جنسی داخل می شوند.

افزایش سطح تحصیلی این گروه هم از جمله آمار نامطمئنی است که می تواند نتیجۀ کاهش بی سوادی تعداد کل زنان در سال های بعد از انقلاب باشد.

آیا درباره خاستگاه طبقاتی روسپیان ایرانی مطالعه ای صورت گرفته است؟ روسپیان ایران معمولا برآمده از کدام طبقات و اقشار اجتماعی هستند؟

در جامعه ای که متاسفانه با بحران اطلاع رسانی و پژوهش علمی مواجه است و مسئولان به جای عمیق شدن در پدیده های اجتماعی از روی آنها می پرند، بدون امکان استناد به اطلاعات و آمار واقعی نمی توان اظهار نظر علمی کرد. آمار رسمی هم به علت تناقضات موجود در آنها قابل اعتماد نیستند.

 وقتی مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور می گوید: «دسترسی به زنان روسپی با هیچ روشی برای ما میسر نیست و هیچ‌ کجا آماری هم در این ارتباط وجود ندارد»، از محققان مستقل و بدون ارتباط با مراکز و منابع دولتی انتظار چه اظهار نظری دارید؟ تنها نظر احتمالی که می توان داد این است که روسپیان از گروه های آسیب پذیر جامعه اند.

زنان خیابانی

شما به عنوان یکی از کارشناسان مسائل زنان در ایران، چه پیشنهادهای کوتاه مدت و بلندمدتی برای حل معضل روسپیگری و بازگرداندن روسپیان به سبک زندگی متعارف و شایسته دارید؟

برای حل معضلی که در درازمدت به وجود آمده است هیچ راه کوتاه مدتی سراغ ندارم. اما آنچه به عنوان پیش درآمد می شود مطرح کرد این است که به جای نادیده گرفته شدن، این گروه دیده شده و به مشکلات آنها رسیدگی شود. فرآیند آگاه سازی و سپس واگذاری تصمیم برای انتخاب زندگی بهتر به خود آنها می تواند اقدام مفید دیگری باشد در برابر به اجبار بردن آنها به بهشت مورد نظر خود. چون این روش کهنه و ناکارآمد  تا کنون به نتیجه نرسیده است.

فعالان غیر رسمی حقوق زنان در ایران، تاکنون چه اقداماتی برای مهار روسپیگری و یا بهبود وضع روسپیان انجام داده اند.

 در شرایط حاضر هر گونه فعالیت سادۀ اجتماعی  نیازمند داشتن مجوز دولتی است و حساسیت بالا نسبت به مسائل زنان، ورود به امور مربوط به آنان را از مجاری غیر دولتی تقریبا غیر ممکن کرده است. افزون بر اینکه مراکز رسمی  در پی  مهار آسیب های اجتماعی در این حوزه نیستند، وجود قوانین حامیِ حقوق بنیادی پدران و شوهران، هیچ امنیت و توفیقی را برای  کنش فعالان امور زنان  تضمین نمی کند. آنها حتی برای تاسیس خانۀ امنی به منظور پناه دادن به زنان خشونت دیده در خانواده هم امکان اقدام ندارند.

شوهران مجرم قانونا می توانند با استفاده از حق ریاست و ولایت خود، متعرض چنین نهادهایی شوند. سازمان های غیر دولتی و نهاد های مدنی هم که می توانند کمک کننده به مردم و دولت برای رفع چنین بحران هایی باشند، تعطیل شده اند.

جنبش زنان در ایران، چه موضعی نسبت به پدیده روسپیگری و چه نگاهی به روسپیان دارد؟

راهبرد جنبش زنان  برای حل مشکلات زنان عموما جست وجوی علت هاست و نه برخورد در سطح با معلول ها و قربانی ها. جنبش زنان انتظار دارد اولا به مسئلۀ زنان به عنوان موضوعی خاص توجه شود  و دوم اینکه زن را از دایرۀ بسته و محدود نگرش و برخورد سیاسی خارج کنند و سوم اینکه در برنامه ریزی و اجرای طرح های مربوط به مسائل زنان اولویت با نیروهای متخصصی باشد که با مباحث نظری و عملی این عرصه درگیر بوده اند. ضمن آنکه بودجه و امکاناتی که به موضوع زنان اختصاص می یابد، هزینه تلقی نشود؛ زنان سرمایه های اجتماعی این جامعه اند.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۳
در انتظار بررسی: ۶۳۷
غیر قابل انتشار: ۲۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
1577
2917
خب منم میتونم بگم تا زن روسپی نباشه مرد هرزه نمیشه!!!

مگه قدیما نمیگفتن زن اگه زن باشه هزار تا مرد هرزه نمی تونن کاری از پیش ببرن؟؟!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
1011
1699
ببخشید پس فرق یک خانم عفیف با یک خانم روسپی در چیست.
عرضه و تقاضا یعنی چه . نکند این را هم می خواهید بندازید گردن...............
عفیف بودن گوهری است که هر زنی لایق ان نمیباشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
722
865
واقعا این نوع نوشته ها زیبا و موثر هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
307
1745
روسپیگری حاصل:
1- مسائل اقتصادی
2- قوانین نادرست
3- عدم وجود قوانین حمایتی از زنان
من فقط این را میدانم هیچ زنی بدون موافقت خودش قابل تعرض نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
666
1186
سخنان ایشان به نوعی تا 80 % توجیح بود. درست است که تا تقاضا نباشد عرضه ای صورت نمیگیرد اما آیا زنانی که به طمع درآمد بالا و یا از روی هوس دست به روسپی گری هم میزنند مقصر نیستند؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
238
2218
به داد اقتصاد برسید که فقر عامل تمام انحرافات است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
248
1004
تا زمانیکه فقر و اختلاف طبقاتی بیداد می کند و سن ازدواج بعلت بیکاری پسران بالا می رود و غریزه جنسی جوانان از راه طبیعی و شرعی ارضاء نمیشود مشکل روسپی گری حل نخواهد شد پس لازم است صورت مساله پاک نشود و برای جلوگیری از تبعات احتمالی نسبت به آنها ساماندهی صورت گیرد.
اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
596
156
آخه به من چه به تو چه؟
گرونی رو چیکار کنیم ؟وضعیت قرمزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
751
914
ایول با این نظر دادنت .کلا همیشه مردا مقصرن.یارو تیپ بد میزنه لباس بد میپوشه میاد وایمیسه تو خیابون مردا مقصرن.یارو تو خیابون جلف بازی در میاره و مردا رو منحرف میکنه مردا مقصرن اصلا کلا خدا مردا رو اشتباهی آفرید و همه کاراشون اشتباهه و زنها همشون کارشون درسته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
444
659
تا زن روسپی هم نباشه مردها به فکر اینکه نیازهاشون رو توی خیابون جستجو کنن نمی گردن . متن بالا یک طرفه هست , چون از طرف یک خانوم هست. باید گفت دو طرف ماجرا آمادگی دارن که این پدیده گسترش داره . مشکل فقر رو هم فراموش نکنین که یک عامل اصلی هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
488
583
اصلا همه اينها تقصير مردان است زنان كاملا مظلوم هستند!!!
محمد7
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
387
804
با تيتر كاملا مخالفم ، و البته قبل از اينكه متن رو بخوانيم هم مي توانيم پي ببريم كه نويسنده يك زن بوده !!!
خانم شهلا چرا اين زن كنار خيابان مي ايستد ، مطمئنا براي گرفتن تاكسي نيست !!! و چرا سوار مي شود ؟؟؟
خانم شهلا بهتر نيود مي گفتيد اين هرزگي در دو طرف وجود دارد ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
287
787
در کل اعصار تاریخی روسپی گری وجود داشته و خواهد داشت بهتر است بجای جلوگیری دنبال ساماندهی باشیم تا اسیب ها قابل کنترل شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
516
665
سلام -دقيقا اين خانم برعكس اظهارنظرفرموده 0 بيماري جنسي مردان درارتباط مستقيم ديدن مناظر شهوت انگيز است وباخوردن وآشاميدن تفاوت دارد چراكه بهنگام احساس گرسنگي نيازبه رفع آن اجتناب ناپذير است اما نيازجنسي درهرصورت تا منظزه شهوت انگيز بوجودنيايد ابراز نخواهدشد - اندسته معدود از زناني كه به روسپيگري روي مياورند يا سرزده خانواده هستند ويا جهت انتقام گيري اين كارراانجام ميدهند وبندرت باعدم ميل واراده فقط وفقط جهت امرار معاش تن به اين كارميدهند--دقت بفرماييد طي سالهاي اخير وسهل انگاري مسئولين بسياري ازقتلها وزورگيري ها درموردناموس مردم بهمين دليل است
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
226
614
در کشور نروژ مردانی که سراغ اینگونه زنان می روند مجازات زندان می شوند. و روسپیگری جرم است. بهتر است چنین قوانینی در کشور اسلامی ایران نیز اجرا شود.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
423
734
بسیار نابخردانه صحبت شده چون اگر همین زن روسپی نباشه مرد چطور و چگونه میتواند تقاضایی داشته باشد.چه مرد هرزه باشد چه نباشد زن سالم هیچ وقت تن فروشی نمیکند.کاملاً برعکس زن ناز است و مرد نیاز پس اگر زن اشاره ای کند این مرد است که بدان پاسخ میدهد. حداقل از یک کارشناس آقا در این خصوص مشاوره میگرفتید. این خانم کارشناس بگونه ای سخن گفتند که مردان هرزه هستند و عامل فساد در جامعه مردان هستند. عجبا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
256
654
وقتي كه سن ازدواج به بالاي 30 سال براي زنان وحدود 40 سال براي مردان رسيده و فقر بيداد ميكند شما انتظار داريد در اين مدينه فاضله 100 درصد مردم پاك باشند هميشه نيمه پر را نبينيد چون نيمه خالي هم وجود دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
56
523
البته مردان با شرف هم در این مملکت کم نیستند و همینطور زنان با شرف ... بارها می بینم که همکاران و شرکت های مختلف با تهدید از دست دادن کار خانمها را تحت فشار قرار می دهند... . بارها دیدم که در قسمت بانوان مترو خانمها به زحمت دارند کیسه های بزرگ رو حمل می کنند و امرار معاش می کنند... دسته ای از ما هم که متاسفانه یک طرفه قضاوت می کنیم من که باور ندارم که جنس ما اختیاری از خود ندارد.! یعنی همه بیماریم؟؟!!!!! من و زن یک اندازه مقصریم... و البته زن ضعیف تر...
متعجب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
181
540
جرم جرمه. خلاف خلافه.
یعنی چي تا تقاضا نباشد عرضه ای صورت نمی گیرد.
مثل اين مي‌مونه كه بگي مردم عادي بالقوه ميتونن مقتول باشن و تقاضا كنن بيا ما رو بكش بعد يه عده بگن چون تقاضا هست ما هم اجابت مي‌كنيم.
واقعاً كه.
هر دو طرف ماجرا مقصر هستن. با اين حرف ايشون انگار مردها مقصر اين اتفاق هستن و خانمها هم از روي دلسوزي دارن ايثار ميكنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
574
404
چه عجب بالاخره یکی حرف حساب زد !! پس لطفا دست ازسر زنهای بدبخت بردارید . بسه هزچی بهشون گیردادید .
دلسوز
France
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
536
572
از عصر ایران بعید بود چنین گفتگوی کم کیفیتی را منتشر کند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
376
649
مصاحبه خیلی خوبی بود ، از این جمله خیلی لذت بردم "وقتی مناسبات اجتماعی به شکلی پیش برود که افراد متخصص بیکار بمانند و کم سوادان از راه دلالی و مشاغل کاذب – بدون هیچگونه ارتقای فرهنگی - به ثروت های باد آورده دست پیدا کنند، نتیجه ای جز واژگونی ارزش ها به دست نخواهد آمد"
ناشناس
Armenia
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
200
150
اينجوري هم مي تونه باشه كه تقاضا عرضه خود را ايجاد مي كند
دکتری اقتصاد سیاسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
236
564
با تورم 50%،نرخ بیکاری 40%،40هزار میلیارد تومان وام های بازپرداخت نشده،تعطیلی 50%دامداری ها و مرغ داری های کشور،و....چرا روسپیگری بوجود نیاید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
534
547
وقتی زنِ یه جوری آرایش و تیپ زده و به قول امروزی ها آمار میده خب شیطون وسوسه میکنه دیگه!
ما که یوزارسیف نیستم بتونیم صبر پیشه کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
583
438
البته آقایون باید چشماشونو درویش کنند شکی نیست ولی خدا حجاب و عفت رو بیشتر از مردان برای زنان آورده. اینقدر فمنیستی نگاه نکنید خدا رو ول می کنید میرید دنبال فمنیسم بازی آخرش ایجوری میشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
324
392
یعنی زنها فقط به خاطر هرزگی مردها روسپی میشن؟
خوب با یک مرد هم مصاحبه کنید درباره مردان هرزه که ایشون هم بگن تا زن روسپی نباشه مردها هرزه نمیشن!
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
523
578
یعنی چی تا مرد هرزه نباشد
براساس قوانین مترقی اسلام مرد بنا به خصوصیت خدادادی میتواند بیشتر از یک زن یا شریک جنسی داشته باشد اما متاسفانه به خاطر اینکه قوانین اسلامی در جامعه درست تبیین نشده از نظر عرفی داشتن زن صیغه ای برای مرد یک خصوصییت منفی درنظر گرفته میشه که اگر تفکرات جامعه رو اصلاح کنند خود به خود با گسترش فرهنگ صیغه این زنان در صورتیکه بعلت نیاز مالی دست به روسپیگری میزنند تحت حمایت مالی مردان قرارگرفته خود بخود بنای روسپیگری جمع خواهد شد
علي13
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
339
364
تحليل و مصاحبه تلخي از واقعيت جامعه بود!
محمد امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
419
312
این اشتباه که مردان را مقسر می دانید اگر زن روسپی در خیابان نباشد مرد نیاز خود را در خانواده رفع می کند .و از طلاق و بی بنده باری در جامعه در خوسوس مسائل جنسی اتفاق نمی افتد.من در مازندران زندگی می کنم واین مورد بی بنده باری در کنار ساحل زیاد مشاهده کردم پس مسئولان را نمی توان مقسر دانست.مردم به جوامع و فرهنگ غربی روی آوردن .
فریاد ایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
307
284
روسپیگری قبلا برای لذت بود وبه همین خاطر تعداد روسپیان خیلی کم بود چون فقط لذت نمی توانست گناه فرد راتوجیه کندبنابراین روسپی ازطرف خانواده واجتماع وحتی قانون به شدت مورد نفرت بود.اگردر یک محله حتی یک روسپی وجودداشت مردم اعتراض می کردند وفرد رااز محله می راندند اما اکثر روسپیان امروز برای امرارمعاش تن به خود فروشی می دهند ویه جورایی کارشون از نظر خانواده واجتماع قابل توجیه شده وقانون هم که دیگه کاری به اینها نداره وخیال میکنه با گیر دادن به چند تا جوان این مشکل را حل می کند
عماد
Germany
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
180
338
تا روسپی کنار خیابان نباشد ترمزی زده نمی شود ضمن اینکه در حال حاضر بیشتر فعالیت های روسپی ها تلفنی شده است ودرصد پایینی خیابانی هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
65
407
تیترتون رو اصلاح کنید:
تا جیب خالی نباشد، زن روسپی نمی شود مرد هم دزدی نمی کند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
288
109
این موضوع قابل بر طرف شدن نیست . بهترین کار ساماندهی به وضعیت این افراد است تا مشکلات بهداشتی گریبان جامعه را نگیرد و باعث افزایش بیماریها نگردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
25
119
مشکل گرانی و بیکاری جوانان که حل شود می توان با تشویق به ازدواج جوانان را از این موضوعات دور کرد.
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
215
140
کلا موندن چی کار کنن
ناشناس
Australia
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
403
379
باعث بسی تاسفه که این تعداد مردان هرزه در شهرمون داریم.
مرد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
329
433
کاملاً موافقم
از قدیم گفتند یک دست صدا نداره اگه مرد روسپی وجود نداشته باشه عملاً زن روسپی وجود نخواهد داشت ضمن اینکه بیشتر این زنان از روی ناچاری تن به خود فروشی می دهند در حالی که مردان روسپی فقط برای لذت جنسی غیر اخلاقی و نا مشروع.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
اگر منه مجرد زود ازدواج کنم سمت زنان روسپی نمیرم . گناه تو جامعه زیاد شده و قاعدتا یکی از دلایل کمتر شدن ازدواج عادی شدن گناه تو جمعه است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
276
515
بهتر است تصحيح شود:
تا تحريكي از سوي زنان روسپي صورت نگيرد مرد هرزه نمي‌شود!

البته متأسفانه بايد گفت اين يك امر دوجانبه است.
قلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
264
279
فساد تا مغز استخوان در جامعه پیش رفته و این تنها به دلیل سردرگم بودن دولتمردان در تصمیم ها و تعریف نادرست پیشرفت و پسرفت است.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
41
98
گر نکوبی شیشه غم را به سنگ، هفت رنگش میشود هفتاد رنگ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
429
404
همه اینها به کنار .سکس لذت داره ..جوونا مجردن نمی تونند ازدواج کنند ....بقیه حرف ها ادای روشنفکریه
شایان
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
428
331
سلام به این خانم کارشناس محترمه بفرمائید که معمولاً زن یا مرد کارشناس از باب خود و بواسطه سلیقه و برداشت نوع خود این حرفها را میزند . من کاملاً با سخنان ایشان خصوصاً تیتر این خبر مخالفم و معتقدم تا انگیزه جنسی ، هوس و یا موردتماشا واقع شدن از سوی خانم ها بعنوان نیازهای جنستی و شخصیتی مطرح است این رفتارها بروز خواهد کرد و این مربوط به ذات خانم ها و اعتقادات انهاست که روسپیگری را شایع می کند . اگر به خاطر هوس یک مرد هرزه بود که هیچ خانمی سالم نمی ماند و همه اینکاره میشدند . خانم طرز تفکرات شما بسیار بی ربط است دیدگاه خودتان را اصلاح کنید .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
388
369
حرف مفته!
زنان نباید با لباس های اونجوری مردها رو تحریک کنن!
زن اگه خراب نباشه، هیچ مردی سراغش نمی ره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
189
390
بارك الله اينو خوب اومدي
تا تقاضا نباشد عرضه نيست
اينو در بد حجابي زنان هم موجوده تا وقتي كه مردان از اينگونه زنها خوششون مياد وتشويقشون ميكنند كه هرروز برتعداد اين زنها اضافه ميشه ومردها بيشتر مقصر هم بد حجابي ومشكلات ديگه هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
334
249
آره دیگه همه چی تغصیر مرد هست
دخترا هاااااااار نشدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
36
111
بله درسته ولی مرد هرزه رو چطور باید شناسایی کرد؟
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
216
362
قدم اول قبول واقعیت است (کاری که مسئولین دولتی اصلا بلد نیستند). گام بعدی بهره گیری از تجربیات و تحقیقات انجام گرفته در حوزه علوم انسانی و روانشناسی است (حوزه ای که بزودی ریشه آن را خواهند زد) و گام آخر روش یابی و تفکر آزادنه است (امری که به هیچ وجه در این مملکت جایی ندارد) ......
پس این درد را درمان نیست...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
225
315
فقط ميتونم بگم متاسفم براي اين جامعه !!!
ناشناس
Switzerland
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
147
270
bayad jam shavand.mannad e zobalahae shar.
سمانه
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
254
246
چه عجب ؟
يكي پيدا شد كه بگويد مردها هم مقصرند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
15
117
هر کسی که گناه کند به انداره تقصیرش مجازات می شود.البته اگه خدا نبخشدش!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
325
511
برخورد حدفی با زنان روسپی مانند برخورد چماقی با بد حجابی نه این پدیده ها را از بین میبرد نه منجر به گسترش اخلاق و تحکیم بنیان خانواده میشود و فقط این مسائل را از رو به زیر پوست شهر هدایت میکندباید به دنبال علتها بودو این مسائل را ریشه ای حل نمود . من فکر میکنم بهبود وضعیت اقتصادی و فراهم نمودن فرصتهای شغلی و امکان ازدواج برای جوانان و نیز گسترش شبکه تامین اجتماعی و زیر پوشش قرار دادن زنان بی سرپرست یا بد سرپرست و یا سرپرست خانوار وکمک به آنها برای آنکه بتوانند روی پای خود بایستند چاره ساز بخشی از مشکلات میتواند میباشد
mozhde
United States of America
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
0
22
فقر فقر فقر.......