۰۶ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۹۹۱۹
تعداد نظرات: ۳۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۶-۱۱-۱۳۹۰
کد ۱۹۹۹۱۹
انتشار: ۱۱:۲۲ - ۱۶-۱۱-۱۳۹۰

دو تجربه متفاوت توریستی!

ایران و ترکیه
عصرایران ؛ جعفر محمدی - درآمد ترکیه از صنعت توریسم در سال 2011 میلادی از مرز 23 میلیارد دلار گذشت(1). این رقم در سال هایی نه چندان دور برای ترک ها یک افسانه دوست داشتنی و دست نیافتنی بود ، اما اینک این کشور، درست در همسایگی ما بدون داشتن جاذبه های توریستی در حد ایران ، در زمره توریستی ترین کشورهای جهان قرار گرفته و همچنان پیش می تازد به گونه ای که در سال گذشته میلادی نسبت به سال قبل از آن ، درآمد حاصل از گردشگری اش 4 درصد بیشتر شده است.

درست است که برخی ملاحظات دینی و اخلاقی - که در چارچوب سیاست های نظام حکومتی ایران هستند - محدودیت هایی برای ورود توریست به ایران اعمال می کنند اما واقعیت این است که با همین محدودیت ها نیز می توان توریست های زیادی را به سرزمین چهار فصل ایران آورد کما این که در دهه گذشته خورشیدی در مقطعی شاهد روند رو به رشد سفر توریست های خارجی به ایران بودیم اما با بی تدبیری برخی مسوولان ، افراطی گری برخی جریان های سیاسی و نهایتاً سوء مدیریت های حاکم بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در زمان سه رئیس نخست این سازمان در دولت های نهم و دهم این روند متوقف و سپس معکوس شد.

گردشگری ایرانفارغ از مباحث کلان و مرتبط با سیاست خارجی که به طور جدی بر میزان توریست های ورودی به کشور تأثیر می گذارند ، روش های اجرایی دولت نیز می تواند در این عرصه بسیار تعیین کننده باشد. این روش ها نیز البته متأثر از نوع نگاه مدیران ارشد دولتی به مقوله توریسم و فعالان عرصه گردشگری است.

به عنوان مثال وقتی توریست خارجی ، بیش و پیش از هر چیز ، یک "مهاجم فرهنگی" قلمداد می شود که آمده است تمام دین و ایمان و فرهنگ مان را یک شبه بر باد دهد و برود ، یا توریست ایرانی که می خواهد تعطیلات خود را در یک کشور خارجی بگذراند ، مرفه بی دردی تلقی می شود که رفته تا ایدز بگیرد و بیاورد و هنگامی که فعالان عرصه گردشگری مانند آژانس های مسافرتی که بار همه این ورود و خروج ها را بر عهده دارند - و پُزش مال مسوولان است(!) - ثروتمندانی تصور می شوند که یک کار لوکس را اداره می کنند و ارزش افزوده ای ندارند ، معلوم است که اوضاع گردشگری در کشوری به نام ایران ، قمر در عقرب می شود و روز به روز عقب تر می مانیم.

سال هایی نه چندان دور در ترکیه توریست ها برای مردم ، غریبه هایی بودند که باید با تعجب نگاهشان کرد یا کودکان به سمت اتوبوس شان سنگ بپرانند. اما دولتمردان و سیاستگذاران ترک ، در کنار مهیا سازی زیرساخت های توریستی در کشورشان ، فرهنگ سازی گسترده ای را برای ارتقای سطح توریست پذیری مردمشان کردند به گونه که مدت ها ، بر روی بیلبوردهایشان جملاتی مانند این حک شده بود: "توریست ، برای ما شکوفایی اقتصادی می آورد ، دوستش داشته باشیم."

گردشگری ترکیهاینک باید تأسف خورد که همان کاری که کودکان ترکیه ای در دهه های گذشته با توریست ها می کردند و به سمت شان سنگ می انداختند ، مسوولان ایرانی با اصل صنعت گردشگری می کنند و همان نگاه های بدوی را به این صنعت پر آب و نان و آکنده از فرهنگ دارند. گو این که باید مقابل دفاترشان باید بیلبوردهای دهه های گذشته ترکیه را نصب کرد تا شاید به خود بیایند!

البته آقایان در شعارهایشان هرگز کم نمی آورند و هر کدامشان را که به همایشی در خصوص گردشگری دعوت کنی ، چنان در مدح توریست و توریسم سخن می گویند که "مگو و مپرس" ؛ اما دو صد گفته چون نیم کردار نیست!

واقعیت این است که در طول سالیان اخیر نهادهای دولتی صنعت توریسم ایران ، قدم خاصی برای توسعه گردشگری کشور برنداشته اند . همین ترکیه را بنگرید و قیمت های ارزان تورهایش را که گاه باعث شگفتی می شود.مثلاً می توان با زیر یک میلیون تومان علاوه بر تهیه بلیط رفت و برگشت هواپیما ، 5-4 روز در یک هتل 4 ستاره در شهرهای توریستی ترکیه اقامت کرد. یکی از علل مهم قیمت های پایین این است که دولتشان از فعالان گردشگری در کشورشان حمایت می کند.

برای دولت و اقتصاد ملی می صرفد که به آژانس های گردشگری و هتل ها یارانه و مساعدت هایی مانند وام های کم بهره ، معافیت های مالیاتی و بیمه ای و ... بدهد تا آنها بتوانند در بازار جهانی رقابت برای گردشگری ، جذب توریست کنند و بدین وسیله پول های سرشاری خارجی را وارد اقتصاد شان کنند.

حمایت از گردشگری در ترکیه و کشورهای توریست پذیری چون آن ، هر چند برای دولت هزینه زاست اما در جمع و تفریق نهایی به نفع کلیت اقتصادشان است . مثلاً با در نظر گرفتن این که برای ایجاد هر شغل پایدار ، 20 هزار دلار نیاز است ، می توان نتیجه گرفت که در همین یک سال گذشته ، یک میلیون و 150 هزار نفر از شهروندان ترک فقط از رهگذر بخش توریسم شاغل شده اند و این در حالی است که کل اشتغال ایجاد شده واقعی در همه بخش های اقتصاد ایران در مدت مشابه هرگز به گرد پای این رقم هم نمی رسد!

در ایران ، مسوولان و نمایندگان ، هرگاه سخن از توریسم می شود ، توپ را به زمین فعالان بخش خصوصی صنعت گردشگری می اندازند و انتقاد می کنند که آنان عمدتاً توریست می برند و کمتر توریست می آورند. این در حالی است که باید بسترهای ورود توریست در نهادهای حاکمیتی فراهم شود و بعد آژانس های ایرانی بتوانند در "رقابت جهانی جذب توریست"، حرفی برای گفتن داشته باشند.
به راستی دولت ، کدام تسهیلات و تخفیفات و تبلیغات را برای صنعت گردشگری اعمال کرده است که حالا انتظار بازگشت سرمایه داشته باشد و کدام گام را برای معرفی جاذبه های گردشگری ایران در جهان برداشته است؟

همین ترکیه در اواخر سال 2011 ، در رم ایتالیا مناقصه ای بین شرکت های بین المللی برگزار و مسوولیت تبلیغ گردشگری این کشور در مناطق مختلف جهان را به بهترین شرکت های تبلیغی دنیا واگذار کرد. به عنوان مثال شرکت DDF مسؤول معرفی ترکیه در اروپا، آفریقا، ژاپن و هند ، شرکت Iconisus متولی تبلیغ توریسم ترکیه در آمریکا ، شرکت Global  مسوول تبلیغات در نرورژ و سوئد شد و به همین ترتیب شرکت های دیگر برای نقاط دیگر جهان با ترک ها قرارداد بستند.(2)
حال در ایران چه کرده اند؟ آیا جز این است که مسوولان گردشگری همواره درگیر سیاسی کاری های داخلی و عزل و نصب های کیلویی و جنجال آفرینی های جناحی بوده اند؟

مسوولان ترکیه صدها سایت اطلاع رسانی در کل جهان راه انداخته اند که به زبان های مختلف - از جمله فارسی - جاذبه های گردشگری و امکانات توریستی ترکیه را معرفی می کنند. مسوولان گردشگری ما چه کرده اند؟

البته روی سخن با رئیس جدید سازمان گردشگری نیست چه آن که او به تازگی عهده دار این سمت شده و پیشداوری درباره او غیرمنصفانه خواهد بود و امیدواریم لااقل در دوره جدید ، روحی در این کالبد نیم جان دمیده شود.
مخلص کلام این که آقایان مسؤول نه در خارج تبلیغات و فضاسازی مثبت می کنند و نه در داخل دست فعالان این صنعت را می گیرند و در همان حال انتظار معجزه هم دارند!

این واقعاً برای کشوری با چنین تاریخ و تمدن و وسعتی افت دارد که در رده 114 گردشگری جهان باشد و در خاورمیانه و شمال آفریقا از بین 16 کشور اصلی ، در رده 15 بنشیند(3) و  وضعش تنها از لیبی جنگ زده بهتر باشد ، و در همین حال همسایه دیوار به دیوارش رتبه اول منطقه  را به خود اختصاص دهد و نام ترکیه با 25 الی 30 میلیون توریست ، در صنعت گردشگری جهان در کنار فرانسه ، آمریکا ، اسپانیا ،سوئیس ، چین ، انگلیس و ...قرار بگیرد.

اگر اختلاس یک ریالی تا سه هزار میلیاد تومانی و بیشتر از بودجه عمومی ، "جرم"ی است که باید در دادگاه بدان رسیدگی شود ، محروم کردن میلیون ها ایرانی از میلیاردها دلار درآمد توریستی ، "جنایت"ی است که  وجدان عمومی در محکمه تاریخ ، آن را به قضاوت خواهد نشست.

پی نوشت ها:
1 - سایت توریسم آنالیز ترکیه
2 - مجله توریسم ترکیه
3 - گزارش سال 2011 مجمع جهانی اقتصاد
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۲۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۷۶
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
26
1494
مرد مومن کدام کار اين دولت از روي فکر وتعقل بوده که شما اين انتظار بيهوده را داري؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
انتظار بیهوده؟!! چیش بیهوده است؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
تعداد غیر قابل انتشار رو دارید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
خداییش این قضیه ربطی به این دولت نداره. توریست میاد پول خرج کنه که خوش بگذرونه و شاد شه. اینجا که همش افسردگی و عزاست!
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
64
1031
از نگارنده اين مطلب كه دغدغه مشكلات داخلي اين صنعت را دارد بسيار سپاسگزارم
آنچه مسلم است توريست به كشوري قدم مي گذارد كه در آن كشور احساس تكريم كند ؛ نه اينكه در بدو ورود به يك كشور ديگر به چشم جاسوس به او نگاه كنند
ما خودمان بر گرد خود ديوار كشيده ايم وبعد مي گوييم چرا كسي به خانه ما پا نمي گذارد؛ كه مشكلات از اين دست كم نيستند .
پس ما بايد اول مشكلمان را با خودمان حل كنيم سپس بدنبال راهكار توسعه آين صنعت بيفتيم .
پاسخ ها
پوریا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
ببخشید میشه بگید ما کدوم توریست رو به عنوان جاسوس گرفتیم؟ چرا تعصبی برخورد میکنید؟این کشور های غربی هستند که این همه ایران هراسی در دنیا میکنند و حزب الله لبنان رو گروه تروریستی میدانند.متاستفم برای این همه مثبت که به این نظر غیر کارشناسی داده شده.ای کاش کمی فکر میکردیم.
ناشناس
Hungary
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
12
719
جالب اینجاست که مسوولان ادعا می کنند در توریسم هم داریم غوغا می کنیم. به قول آقای احمدی نژاد ، مشایی در صنعت توریسم ایران به اندازه 50 سال کار کرده است!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
مرغ پخته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
البته نفرموده اند این پنجاه سال رو به جلو بوده یا به عقب؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
راست ميگويند! کار کرده به اندازه 50 سال هم کار کرده! فقط کاري که کرده تخريب کارهاي قبلي و اندک وجهه باقيمانده ايران بوده!!!
هیچ کس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
برادرم کار کرده. فقط به اندازه 50 سال دنده عقب.
یادش رفته بود بنده خدا دنده رو درست جا بزنه اشتباه پیش میاد دیگه.
امين خ
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
6
478
توريست در ايران وقتي مياد دلار رو ازش به نرخ ١٢٢٦ تومان ميخرند و وقتي ميخاد برگرده و دلار بخره بايد ١٨٥٠ تومان بخره...حالا شما بگيد با اين تفاسير چرا بايد بياد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
5
414
ما فقط شعار می دهیم.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
مطمئن هستی که شعار هم می توانیم بدهیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
یه مثبت دادم نه بخاطر پستت بلکه برای پاسخت!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
3
371
از این که به مسائلی می پردازید که بقیه رسانه ها بهش نمی پردازند ممنون. اما بدانید که گوش کسی بدهکار حرف حساب نیست. با این حال شما رسالت رسانه ای خود را از دست ندهید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
9
517
...پول صنعت توریسم بیشتر میره تو جیب مردم نه مثل نفت تو جیب دولت پس هیچ اولویتی برای دولت نداره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
اشتباه فکر میکنی دوست عزیز...
آیناز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
حالا تو بیا و اشتباه فکر نکن ببینیم فکرت چیه.....
مهندس بیکار
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
9
529
اینا آثار باستانی و تمدن خودمون رو نابود نکنن،جذب توریست شون پیشکش!
ناشناس
United Arab Emirates
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
5
226
آي گفتي!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
4
416
اصلا خیلی جالبه من توی تهران یه دونه توریست هم نمیبینم .... در صورتی که توی اکثر کشورهایی که قسمت شده سفر کردم توریست یک پدیده عادیه!
پاسخ ها
مشهدی افغان زده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
چطور توریست نمی بینی؟اینهمه برادران وخواهران افغان آزادانه در کشور می چرخند پس چی هستند؟فکر نکنم در کشور خودشان اینقدر آزاد باشند.تازه یارانه هم می خواهند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
مشهدی گرامی کلی خندیدم ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
553
404
شما نوشته اید : بدون داشتن جاذبه های توریستی در حد ایران.....

چرا حرف مفت می زنید ؟ خجالت نمی کشید ؟ جاذبه های ترکیه 100 برابر بیشتر از ایران است . ایران بیشتر کویری هست و کویر که دیدن نداره .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
مزید اطلاع جنابعالی عرض کنم که الان در دنیا تورهای زیادی وجود دارد که
به طور تخصصی در حوزه توریسم کویر کار می کنند. توریسم فقط توریسم ساحلی
نیست. توریسم جنگل ، توریسم روستا ، توریسم کوهستان ، توریسم درمانی ،
توریسم مذهبی ، توریسم خرید ، توریسم آثار باستانی و کلی تورهای تخصصی
دیگر که سالانه میلیون ها نفر را جابجا می کنند.
بهتر است مطالعه شده
سخن بگوییم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
موافقم 100%
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
دوستانی که منفی میدهند چرا احساساتی عمل میکنند؟ چقدر در مورد ترکیه اطلاع دارید؟ شرق و غرب و شمال و جنوب ترکیه هرکدام جذابیت های خودشان را دارند. ضمنا عظمت کاخ های عثمانی را در ایران نمیتوان یافت!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
آقاي ناشناس . كجاي ايران رو از نزديك ديدي؟؟؟!! اصلا به استانهاي آذربايجان شرقي و غربي و اردبيل و فارس و لرستان و كهكلويه و گلستان و مازندران و ... سفر كردي ؟
یاسر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
من موافقم .جاذبه های ایران یک صدم ترکیه هم نمیشه.ما آرامگاه داریم....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
اول برو مطالعه كن.برو 4تا كشورو ببين.ببين همين عربها چه پولي از بيابابوناشون در ميارنوبعد بيا نظر بده.در ضمن يه كم هم ادبو نزاكت ياد بگير
بچه شهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
100 برابر عزیز؟
تو دو برابرشو نام ببر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
از نظر جنابعالی کویر دیدن نداره اما ممکنه کسی که تمام کشورش سرسبزه آرزوی دیدن کویر رو داشته باشه، حالا اینکه هر بخش طبیعت جذابیت های ویژه خودش رو داره، بماند...
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
دوست عزیز منظور از جاذبه های توریستی دیسکو و کاباره که نیست کشور ما از لحاظ جاذبه های توریستی طبق اعلام سازمان یونسکو رتبه 10 رو در جهان داره برای اینکه از هر لحاظ غنی هست و تمام شهر های ایران واقعا زیبا هستند اما ترکیه فقط چند شهر خوب داره بقیه مثل روستاهای ایران می مونند.لطفا در مورد چیزی که اطلاعات نداری حرف نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
شما یکم شهرهای خودمون رو ببینید این حرف رو نمیزدید.
اصلا بگیریم همش کویر باشه. میدونی چقدر تور کویر در دنیا وجود داره؟؟

مهم اینه که از این فرصت ها استفاده بشه که متاسفانه نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
هر کشوری که می خواد تو صنعت توریسم پیشرفت کنه شروع می کنه به ساخت جاذبه های گردشگری، ساخت سواحل زیبا، برج های آنچنانی، و ... باید دونست که کشور ما بدون اینکه در این ضمینه کاری انجام داده باشه رتبه 10 رو تو جهان داره مثلما اگه ما هم در این ضمینه فعالیت های آنچنانی داشتیم دیگه ترکیه حرفی برای گفتن نداشت
ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
در جواب به آقای "بچه شهر":
از عجایب هفتگانه دو تاش در ترکیه است.
برو مطالعه کن ....
مسعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
ترکیه کشوری است که در گذرگاه شرق و غرب واقع شده و آثار به جا مانده از تمدن آن (چه در دوران بیزانس و چه دوره عثمانی)اگر بیشتر از ایران نباشد، قطعا کمتر نیست
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
تو راست میگی دبی 1000 برابر ایران جاذبه داره
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
این رتبه 10 که میگید لطفا منبعش رو هم اعلام کنید لطفا
نکنه این هم مثل IQ ایرانیهاست که همه میگیم اولیم ولی واقعیت یه چیزه دیگست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
در جواب به آقای ش
عجایب هفتگانه رو یه نویسنده یونانی صدها سال قبل تو کتابش معرفی کرد و منظورش معرفی نقاط جالبی بود که برای یونانی های اون زمان زیاد شناخته شده نبودن. نقاط معروف که همه میدونستن رو تو کتابش نیاورد! وگرنه معابد جالبتر از اون معبد دیانا در افسسوس و بناهای باشکوه تر از موزولیوم کم نبود! در ضمن طرف ایران رو هم ندیده بود. در واقع فقط جاهای آشنا برای یونانیهارو مکتوب کرد. وگرنه جاهای جالب در ایران و روم و چین کم نبود!شما هم برو یه کم مطالعه کن
سیروس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
من چندین بار به ترکیه هم از طریق زمینی و هم هوایی مسافرت کرده ام ...ترکیه از نظر تنوع اقلیمی هیچوقت به پای ایران نمی رسه .. هرگز اما اونها از همون اندکهای خودشون کمال بهره رو برده اندو دارند ازش پول در میارن ... فی المثل: قشر دلاک و حمام سنتی ایران نابود شده چون ما ایرانیها کسر شانمون میشه بریم حمام بیرون اما ترکها برای ورود به همین حمام ها 30 دلار و برای شسته شدن و مشت و مال 70 دلار به بالا میگیرن! مشکل ما اینه که ار یکسو راه رو بر ورود خارجیها بسته ایم و از سوی دیگر همه آنچه رو هم که داریم نفی میکنیم .... عثمانی تمدن نداشت! فقط شمشیر بود و توپ ... تمام عظمت کاخهای توپکاپی هم به اندازه مجموعه گلستان نمی رسه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
موافقم ایران در حد ترکیه جاذبه ی تاریخی نداره اما باید جایگاه خودش رو هم به دست بیاره. نه افراط نه تفریط
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
2
105
جانا سخن از زبان ما می گویی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
369
ای بابا انقدر وضع خراب و اسف باره که خود ایرانی ها هم رغبت نمی کنن نقاط توریستی کشورشون رو ببینند و سعی می کنن هر طوری شده برای گذروندن اوقات فراغت و تعطیلات برن یک کشور خارجی . شما همین ایرانی های ایران گریز رو دریابید صنعت توریست کشور آباد میشه... توریست خارجی پیشکش آقایون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
2
364
نمیدنم تا حالا ترکیه رفتین یا نه . این دو کشور اصلا قابل مقایسه نیستن . انقدر فرق دارن که ایران تور و پرواز مستقیم به آنتالیا رو ممنوع کرده...
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
واقعا که.......خطر پروازو 2برابر کردن ..........
یعنی مردم نمیتونند تشخیص بدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
12
226
چندین برابر ترکیه جاذبه گردشگری داریم ولی مثل ویرانه شده شما یک خانه لوکس و زیبا را در کنار یک قطعه زمین خرابه تجسم کنید ، این شده حال و روز گردشگری ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
آقا اینجوری ها هم نیستا که چندین برابر ترکیه باشه اما در حدش داریم بهتره شعار ندیم تا شعار زده نشیم
انتظار توریست
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
270
حرف دلمان را زدید .ممنون . عالی بود . ولی اگه کف دستمان مو در آورد این صحبتها در مسئولین محترم مربوط نیز اثر گذار خواهد بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
2
222
توریست در ترکیه مطابق سلیقه و فرهنگ شخصی خودش زندگی و تفریح می کند اما توریست در ایران باید مطابق فرهنگ و سلیقه از پیش تعیین شده تفریح کند ! شما توریست باشی کجا میری؟
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
3
241
عصر ایران وضعیت خیلی بدتر از اینها است که شما اشاره کردید
یک توریست اولین شرطی که لازم داره امنیت هست
من به عنوان یک ایرانی تو کشور خودم احساس ناامنی دارم بعد میخوایم توریست بیاد و ارز وارد کشور بکنه و اشتغال ایجاد بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
عالی!!!!!!!!!! صد در صد موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
15
این نظر آخری ملیونها رای مثبت منفی داره! یادمه یبار گفته بودن احمدینژاد در فلان سایت خارجی 1 میلیارد نظر دادن به حرفش پس اینجوری شده بوده بنده خدا!
نامور
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
26
226
شما ترکیه رو دست کم نگیرید. ترکیه جاذبه های گردشگری بسیاری دارد. انصاف داشته باشید کجای ایران مانند سواحل اژه و مدیترانه است؟ و یا در کجای ایران رودخانه خروشان ، دریا ، اسکی ، سنگ نوردی و آب و هوای خوش در یک محدوده 50 کیلومتری جمع شده اند؟ فقط شهر آنتالیا جذابیتی فراتر از یک کشور دارد و چهارم مقصد توریستی جهان در میان شهرهاست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
شما تا حالا شمال نرفتی مثل اینکه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
شمال رفتیم ، ولی به جز آشغال و زباله در جنگل ها و ویلاهای شخصی و دولتی در خط ساحلی چیزی ندیدیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
ناشناس عزیز مثل اینکه خود شما شمال نرفتی!!!سواحل شمالی که بیشترش قطعه بندی و فروخته شده تنها محدود جاهایی است اونم به لطف مردم عزیزمون انقدر کثیف شدن که اصلا قابل قیاس با ترکیه نیست.
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
اونوقت همین امارات کدوم یک از این جاذبه ها را داره؟! حتی با همون شن صحرا کلی توریست جذب کرده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
من رفتم شمال محمود آباد فقط بوی آشغال می داد همین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
دوست عزیز شمال یه دریای بسته است بنحوی که اگه شما رفته باشید!!! حتما دیدید هر ساله کیفیت آب دریای خزر بدتر و بدتر می شه
ماني
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
77
اينقدر درگيري داخلي داريم كه مسولان حالا حالاها به اين نتيجه نميرسن كه در اين زمينه كاري كنند.
خبر امروزتون:(معاون گردشگری: وضعیت کنونی نرخ ارز در کشور باعث افزایش ۳۰ درصدی ورود توریست می شود)
دود اينكه ارز به اين روز افتا د اينقدر به چشممون رفت كه داريم كور ميشيم.
همه قيمت ها افزايش پيدا كرده:لب تاپ،موبايل،لوازم آرايش،...
حالا معاون خوشحاله و پيش بيني ميكنه!
حتما 100 چيز رو بايد ازمون بگيرن تا يه چيز رو بهمون بدن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
حرف معاون گردشگری در صورت عادی بودن شرایط صحیحه!! و قطعا الان درست نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
21
98
سلام : اول اینکه 70 در صد این توریست های ایرانی که میروند . برای سیاحت مخصوص خود میروند که کلا ما با این نوعش میانه ای نداریم !!! دوم ارزان است !! شما اگر بروی شیراز خدمون دو برابر باید هزینه بدهیو خدا عاقبتت را هم بخیر کن بیمار نشوی !!! سوم خر ید هائی میکنند و میاورند که هز ینه اشان را میپوشاند . چهارم اینکه امنیت و بویژه احترام به توریست ها در ایران جائی ندارد . تحت پوشش نیستند . و بعضی وقتها بد جوری آنها را سر کیسه میکنند . و گرنه ترکیه نیمی از آثار باستانی ما را هم ندارد و اصولا تفریح واستراحت هم نیمی از کردار توریست است که در ایران نیست !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
دوست عزیز در تایید حرف شما :یک خارجی هم فرهنگ خودش را دارد ما نمیتوانیم در بدو ورود فرهنگ خود را به او تحمیل کنیم !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
آثار باستانی ترکیه از ایران بیشتره! 2 تا از عجایب هفتگانه در ترکیه است در ایران نداریم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
146
خوب تمام دنیا دشمن ماست برای همین همونهایی هم که درخواست ویزای ایران رو می کنند باید از هفت خان رستم رد بشن
ولی ترکیه جون دشمنی نداره ویزا هم نمی خواد ، توریست از تمام دنیا به راحتی براش میره
ناشناس
Germany
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
167
دوستان کم و بیش مشکلات اساسی توریسم کشور را شرح دادند. شرط اول انتخاب یک کشور توسط یک توریست داشتن امنیت ارامش راحتی و ازادی عمل می باشد. هیچ کدام از این فاکتورها در ایران معنایی ندارند. شرط بعدی داشتن شرایط زیر بنایی برای ورود خروج و مسافرت در داخل ان کشور به همراه اطلاعات گردشگری اعم از دولتی و شخصی میباشد. من که زبان فارسی صحبت میکنم به سختی به هدفم میرسم چه برسد به یک توریست. شرط دیگر دادن روادید اسان به توریست میباشد. شش ماه قبل بنده به همراه همسرم که گذرنامه خارجی دارد بعد از سالها به ایران مسافرت کردیم. باور کنید بیش از یک ساعت همسر بنده را معطل دادن ویزا کردند. از ایشان در فرودگاه ساپورت مالی خواستند. قابل باور کردن نیست ولی واقعیت دارد. نکته دیگر جاذبه گردشگری و زیباسازی میباشد. کجای سیستم گردشگری ما جذاب است. تازه از نظر قیمت هم از اروپا بالاتر است. کلام اخر اینکه صحبت راجب این مساله هیچ فایده ای ندارد. کار باید کرد بادمجان دور قابلمه چین !!!!!
ناشناس
Germany
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
2
63
من در آلمان زندگی می کنم و بسیار شده که در مورد گردشگری ایران از من سوال شده اما متاسفانه حتی یک سایت انگلیسی زبان جامع هم در این زمینه وجود ندارد!!!!!
Amir
Finland
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
128
238
با سلام
واقعیت را بخواهید نمی دانم از کجا باید شروع کنم!!
اینجانب حدود 4 سال به عنوان راهنمای تور کار می کردم بیاد می آورم اولین باری که به ترکیه مسافرت کردم(1370) در استانبول اسب و گاری تردد می کردند.
1- مقایسه ترکیه با ایران در تنوع مناطق و مکانهای توریستی واقعاً کار صحیحی نیست . چون ترکیه از نظر تنوع در حد ایران نیست ولی در ترکیه برای مکانهای توریستی هزینه شده است.
2- هم اکنون در اروپا در اکثر شهرها تبلیغات گسترده و فراگیر مکانهای توریستی ترکیه را (تلویزیون و روزنامه و تابلوهای دیواری )مشاهده می کنید.(با توجه به اینکه در اروپا زندگی می کنم ومسافرتهای متعدد دارم لذا با هر شخصی برخورد کردم حداقل یک بار به ترکیه مسافرت کرده است)
3- در ترکیه علاوه بر کانالهای همگانی کانال تلویزیونی خاص توریستی شبانه روز مشغول پخش برنامه می باشند.
4- نوع امکانات و حمل و نقل (اتوبوسهای مجهز و خدمات رایگان و نوع برخورد ) و هتل های ارزان قیمت در ترکیه واقعاً در حد بالایی می باشد.
5- به قول نویسنده مطلب .سیاسی کاری مسئولان و دعواهای سیاسی را در نظر بگیرید.
6- توریستی که این همه هزینه می کند و به کشور دیگری مسافرت می کند می خواهد احساس آرامش کند و از سواحل گرم و آفتابی لذت ببرد که این موضوع در کشور ما قابل اجرا نمی باشد.
هنگامی که در ترکیه زندگی می کردم و فوج فوج توریست را می دیدم که چگونه به ترکیه می آمدند به عنوان یک ایرانی واقعاً حسرت می خوردم.
امیدوارم که فکری برای صنعت مرده توریسم کشورمان بشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
دیگه خالی نبند بابا
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
119
310
ترکیه ای که تا 30 سال پیش در مرز ته مانده سیگارهای ایرانی ها رو از رو زمین جمع میکردن و میکشیدن ، الان دیگه ما ها رو در شان خودشون نمیدونن.واقعاً متاسفم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
شما تو مرز بودی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
اگه شک داری از همون راننده تریلی ها که تو مسیر ترانزیت ایران -ترکیه کار میکردند بپرس.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
سیگار فروش بودی تو مرز؟!
حالا کدوم مرز؟!
من که 27 سال لب مرز زندگی کردم چنین چیزی ندیدم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
داشتم داشتم حساب نيس داداش.....!!!
کرد ایرانی از فنلاند
Finland
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
207
115
من شخصا 2 سال رو تو ترکیه بودم .ترکیه فقط ظاهر زیبای داره و گرنه از نظر آثار باستانی و گردشگری با ایران اصلا قابل مقایسه نیست این رو آمارهای جهانی گردشگری میگه ایران در رده 5 جاذبه های گردشگری دنیا قرار داره در حالیکه ترکیه 70 به بالاست .اما چرا ترکیه این همه گردشگر داره به نظر من اینه که اولا امکانات زیادی برای گردشگر ها داره گردشگرها آزادن ....من که ایرانی هستم و 7 سال تو اروپا هیچ تبلیغ مثبتی برای ایران نمی بینم . خودم می ترسم بیا ایران چه برسه به اروپای . ایران برای 4 فصل سال می تونه گردشگر داشته باشه در حالیکه ترکیه نه. تو کشورهای اسکاندیناوی کمتر کسی رو می بینی که ترکیه نرفته باشه . ترکیه هزینه کمی برای گردشگر داره . هر ساله از ایران دو میلیون گردشگر می ره ترکیه !!!! مسولان گردشگری تا حالا از خودشون پرسیده اند چرا !؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
این برادر کرد آمارش را از کجا گرفته به ما هم بگوید.ترکیه 70 به بالاست!!!
تا ما از واقعیت ها فرار می کنیم وضع از این بهتر نخواهد بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
عجایب هفتگانه در غارها معنایی داره؟
ناشناس
| Turkey |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
آدم با آمارهای شما یاد یک آمارگیر دیگه می افته. بپا ندزندت برادر کرد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
من تو سردترين زمان ممكن تركيه بودم.باورم نميشد كه انقدر توريست زياده.شما از كجا اين حرفا رو ميزني؟مطمينا از حسودي!
1
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
129
بحث امنيت مهمترين بحثه .دوسال پيش استانول بودم تو خرداد ماه يك شب مسابقه ليگ فوتبال تركه برگزار شد بين بيكيش تاش و يك تيم ديگر كه بيكيش تاش قهرمان شد ما باتفاق خانواده در خيابان استقلال كه خيلي هم شلوغ بود قدم ميزديم باور ميكنيد جوونها بدون مزاحمت براي كسي به شادي مشغول بودند پليس هم از دور نظاره گز بود. مقايسه كنيد با شرايط كشورمون .
و موضوع دوم به نظر من اينكه تفكراتمان را لازم نيست توريستها رعايت كنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
89
درد ما یکی دو تا نیست که اصلا مسئولان ما در یک عالم دیگر سیر می کنند. پدر دوست ما یک آژانس هواپیمایی دارد میگوید بارها مسئولان یک اداره دولتی به آژانس مراجعه کردند و از آژانس خواستند که نام لاتین آژانس را از سر در بردارد. در حالیکه نام فارسی آن هم کنارش نوشته شده بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
10
16
مشکل از کجاست ؟ از قوانین یا از مجریان ؟
کمی باید منطقی بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
64
88
ايكاش كيش يا يه جزيره كوچيك رو كاملا آزاد اعلام ميكردن تا ببينيد ديگه چه كسي ميره تركيه يا دبي يا....؟
هر كسي هم دلش نميخاد اون نقطه كوچيك از كشور رو نميره...
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
68
از توریست که از آن صنعت توریسم نام می برند فقط پز برگزاری سمینارها و کنفرانس ها و جلسات و ..... آن را می دهیم آخه آن کسی که متولی صنعت توریست در کشور می شود حداقل باید یک بار دور دنیا را زده باشد و نگاه و دیدگاهش به وسعت فهمش از کل دنیا باشد ؛ ولی خدا وکیلی مدیران و مدیر کل و روسای مربوطه از چنین مشخصاتی بهره مند هستند؟
بنده بعنوان کسی که کشورهای مختلف را رفتم
فقط باید بگویم برای ایران و ایرانی حداقل در صنعت توریست متاسفم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
92
22
با غیرت باشیم
ناشناس
Netherlands
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
48
54
این شرکت های تبلیغاتی غربی فکر می کنین کمر غول میشکونند؟ چندتا رسانه مهم مورد توجه توریست ها را انتخاب می کنند و در آن ها آگهی می کنند. خوب یعنی خود ایرانی ها اینقدر دست و پا چلفتی هستند که این کار رو نمی تونند بکنند؟ چرا باید پول هنگفت به اون شرکت ها داد در حالی که میشه با پول خیلی کمتر همان کار را کرد؟ فقط باید یه کمی کار کرد. مشکل تنبلی سفارتخانه های ایران در خارج است که در اصل باید این کارها را انجام بدهند اما در سفارتخانه های ایران از این کارها خبری نیست.
ناشناس
Netherlands
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
208
83
ترکیه بجز سواحلش و یکی دوتا مسجد در استانبول دیگه چه چیز دیدنی داره؟ علت این که این همه توریست اونجا میره اینه که ارزونه در مقایسه با مقاصد اروپایی و آمریکایی و دیگر این که آزادی و این جور چیزهاست که بیشتر مورد توجه توریست های جوان غربی است. ترکیه جاذبه های دیدنی ایران رو در خواب باید ببینه اما در ایران به دلیل فرهنگ خاص مذهبی و محدودیت های ناشی از آن برای غربی ها، توریست های غربی خصوصا جوان هایشان رغبتی نشان نمی دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
یکی دو تا مسجد؟ در استانبول قریب به هزار مسجد وجود داره بطوری که رو به هر طرف بکنید یک مسجد خواهید دید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
شهر باستانی تروا، شهر باستانی اسپارتا، بقایای تمدن هیت هیت و ....
ناشناس
| Turkey |
۰۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
حرفت اینقدر خنده داره که مرغ پخته رو به خنده می ندازه. دوست گرامی؟ تا حالا رفتی ترکیه و استانبول که می گی بجز سواحلش و دو مسجد چیز دیگه ای نداره.
مشکل ما اینه که تنها از بیرون نگاه می کنیم و از داشته های دیگران اطلاعی نداریم و می گیم ما برترینیم و مدیریت جهانی و از این حرفا!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
معلومه كه تركيه نرفتي.اين نشانه نهايت تعصب هستش كه بدون مطالعه و اطلاع در دفاع از كشورت حرفي بزني و كشور ديگه رو نفي كني.بهت پيشنهاد مي كنم حتما تركيه برو.اگه زميني بري همون ورود به تركيه و شهر مرزي بسيار كوچيك "دوغوبيازيت" تفاوت رو در مقايسه با شهر هاي خودمون چه بزرگ چه كوچيك مي بيني.پيشنهاد ميكنم خودتو اون موقع كنترل كني تا سكته نزني!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
2 تا از اجایب هفتگانه ترکیه هستش نه هلند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
من همين ارديبهشت اونجا بودم 4 روز فقط تونستم يك گوشه كوچيكي از استانبول رو ببينم. اگه بخواي اين شهر زيبا رو ببيني بايد يك ماهي كامل وقت بزاري. در ضمن استانبول به خاطر تعدد مسجدهاش به شهر هزار مسجد مشهوره.نمي دونم چرا ايرانيها اينهمه توهم دارن و فكر مي كنن تو همه چي بهتر از ديگرانند.
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
79
با تشکر از عصر ایران باید عرض کنم که در حل حاضر متاسفانه تعداد بیشماری از هموطنانی که در این صنعت فعالیت داشتند متاسفانه به وضع فلاکت باری دچار شده اند. این صنعت بسیار کم هزینه است و سود آن مستقیم به جیب مردم عادی می رود و هزینه مواد اولیه نیز ندارد ای کاش برای این صنعت یک مسول از ترکیه ترانسفر می کردیم مثل تیمهای فوتبال مگر چه اشکالی دارد
ناشناس
Germany
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
6
156
شما با تاسیس رستوران مک دونالد و کی اف سی مخالفید از کدام توریست صحبت میکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
3
87
من شخصا حاضرم 2سال تو ایران مسافرت نرم ولی یک هفته برم ترکیه
بکو
Armenia
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
170
78
به عنوان یک متولی امر گردشگری میگم
واقعا ایران عزیزمان صد برابر که نه شاید هزاران برابر ترکیه و اروپا آثار و ابنیه باستانی و جاذبه های بکر طبیعی داره و در واقع بهشت باستانشناسان لقب گرفته ... بعید مردم ما حداقل این موضوع را لمس نکرده باشند!
از طرفی از ترکیه خوشگذرانی های توریستی را بگیر بعد ببین چی داره در مقابل ایران،
در دنیا فقط سه کشور تقریبا یارای رقابت با جذابیت آثار و ابنیه تاریخی ایران را دارند یونان_ ایتالیا ، مصر
ولی متاسفانه مشکل ما در این مسائل خلاصه نمی شود مشکل ما عدم وجود مدیریت فرهنگی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هست و تا این سازمان ساختار مدیریتی سیاسی دارد وضع همین است و بدتر ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
هزاران نه صد هزاران اصلا ملیونها!!!
ناشناس
| Turkey |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
بنده هم به عنوان کارشناس باستانشناسی که اکثر مناطق ایرانو گشتم می گم. تاریخ ایران بسیار پرباره ولی از این تاریخ پربار آثار و ابنیه زیادی برجای نمونده. تو برو توی 81 استان ترکیه ببین توی چند ده تاش می تونی دو برابر بنای معظم تخت جمشید کاخ و غیره ببینی.
می خوای بگیم ایران عزیزمان هزاران برابر کره زمین جاذبه و آثار و ابنیه باستانی داره؟ :))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
4
37
جان مادرت ایران را با جاهای دیگر مقایسه نکن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
3
64
شما فقط جنبه اقتصادی صنعت توریست را نگاه کردی . جنبه های دیگری مانند فرهنگی , اجنماعی , سیاسی نیز دارد. از شخص خود شما میپرسم : چقدر تحمل فرهنگ یک توریست را داری؟ چقدر پایبند اخلاقیات هستی تا تحت تاثیر رفتار بد دیگر فرهنگها قرار نگیری ولی از رفتار خوبشان آموزش بگیری؟
چقدر مطمئنی که مسئولیت شرعی به شما حکم نکند توریست کافر را مسلمان کنی ؟
ما در کشور خودمان تحمل یگدیگر را نداریم .توریست ها هم با اهداف خاص خودشان به مسافرت میروند و اگر میخواستند برای هدایت به بهشت بروند تا الان میامدند( البته شخصا معتقد نیستم انها هدایت نشده باشند و ما باشیم).حال اگر میتوانید برای رفع مشکل نسخه بپیچید
ناشناس
Turkey
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
80
با وضعیتی که در هتل های ایران ایجاد شده سفر به آنتالیا و استانبول به مراتب ارزان تر از سفر به شیراز و کیش تمام می شود! وقتی که برای خودمان صرف ندارد می خواهید برای دیگران صرف داشته باشد؟؟؟
رحیم دانش پژوه
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
76
توریست:امنیت میخواهد،آسایش وآرامش میخواهد.ماهزاران کیلومتر دریا درنقاط گرمسیرودرشمال بکرترین سواحل راداریم هیچگونه سرمایه گذاری نشده.مردم کاروتلاش می کنند به نقاطی سفر میکنندشادمان باشند.همه مردم مثل ما ایرانی ها نیستند بروند عراق،سوریه،عربستان کتک بخورند....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
56
یک دلاری که توریست در یک کشور خرج میکند تماماً سود است و هزینه ای ندارد ولی یک دلاری که از فروش نفت بدست می آید هشتاد سنت آن هزینه استخراج و... و بیست سنت آن سود ! حالا نفت بهتر است یا ...
بیگی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
123
جالبه که به جای ترویج گردشگری در شمال به عنوان قطب اصلی این صنعت، آقای احمدی نژاد در آغاز کارش دستور داد تا پالایشگاه و پتروشیمی و صنایع سنگین به اکوسیستم حساس شمال برود.تازه از دولتهای قبلی هم به علت منع چنین کاری به شدت انتقاد می کرد!
حالا شمالی که باید اعراب پولدلرو برای گردش به اونجا بکشونیم شده پاتوق صنایع سنگین و ایران سالانه میلیاردها دلار پول در قالب گردش و زیارت به جیب اونها می ریزه!این طوره که موازنه تجاری ما با اعراب از فرش تا عرش است.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
42
تمام توريست ها چه كويري و درماني و جنگلي و شهري و غيره اول بايد در فرودگاه هاي ما پياده بشند و از گيت پليس فرودگاه گذر كنند و سپس برند همون جا كه ميخواهند وقتي هنوز عرقشان خشك نشده بهشان گير ميدن و بعد هم پليس انكر و منكر بهشان ميچسبد و وضع حمل و نقل و هتل و ساير عوامل شهري رو ميبينند آخه كي مياد ايران مگه كم ما در دنيا كوير و جنگل و كوه و درمان داريم طرف خارجي مگر مغز خر خورده باشد پاشه بياد ايران سين جين بشه .
هادي
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
3
22
خيلي لازم نيست تحليل منطقي ارائه كنيد.در كشوري كه خارج رفتن با كلاس گذاشتن و يا با چشم و هم چشمي كردن در فرهنگ برخي ممزوج شده اگه وضع گردشگري داخلي بهبود هم پيدا كنه فرقي در اصل قضيه نخواهد كرد.واقعا شكل ديگه نمايشنامه جعفرخان از فرنگ برگشته به جاي اوايل سده اخير شمسي در اواخر اين سده هم درحال اجرا است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
1
8
آفرين . خوشم آمد . منصفانه نوشته بوديد . ولي افسوس ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
16
توریست می خواد راحت ودر امنیت با شه توریست می خواد ازاد باشه
واقع بین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
27
لطفا واقع بین باشید . این که شما می گین کاملا درسته ولی به شرط اینکه تمام دنیا ما رو به عنوان تروریست نشناسن !!! اول رابطه با بقیه کشور ها رو درست کنین که ضد ما تبلیغات نکنن بعد به فکر صنعت توریست و گردشگری باشید. لطفا برین آقایون رو راضی کنید روابط بین الملل رو درست کنن.

عصر ایران ممنون
ناشناس
Spain
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
40
شما جلوی خروج میلیونی مردم بخصوص مغزها را با ایجاد جاذبه (نه با زور ) بگیرید توریست پیشکش !
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
45
دوستان عزیز مخالف؛
جهت مزید اطلاع:
در آنتالیا در ساحلی به طول 150 کیلومتر، 300 هتل ساخته شده که همگی بالای 4 ستاره هستند. در هر ساعت 4 پرواز حداقل 200 نفره از نقاط مختلف دنیا وارد این منطقه می شه. یعنی بطور متوسط هر ساعت حداقل 800 نفر و اگر هر کدام حداقل 2000 دلار هزینه کنند، می شود 000/600/1 دلار؛ اگر فرودگاه این شهر هر روز 10 ساع فعال باشه می شه هر روز 160 میلیون دلار؛ اشتغالزایی موضوع رو حساب کردید؟ هتل، بازار، رستوران و ...
در ضمن فقط شهر آنتالیا یکی از بزرگترین مناطق تولید سیفیجات در اروپاست که هر روز ساعت 4 صبح با چندین هواپیما به نقاط مختلف اروپا ارسال می شده و بصورت تقریبی روزانه 80 میلیون دلار درآمد برای این منطقه و ترکیه ایجاد می کنه. بازهم بگم؟
وای به حال ما که هنوز اندر خم یک کوچه هم نیستیم. افسوس
اظهار نظر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
13
افراد بخندند!
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
82
در دوره هاي مختلف .. فقط دوره 8 ساله دولت اصلاحات به خاطر بهبود وجهه ايران در مجامع بين المللي و سياست مثبت و صحيح تنش زدايي آقاي خاتمي و نظريه گفتگوي تمدنها و.... ورودي گردشگر به كشور افزايش پيدا كرد و درآمدهاي غيرنفتي ايران از اين ناحيه افزايش پيدا كرد و اشتغالزايي نسبتا خوبي هم در شهرهاي توريستي كشور صورت گرفت. اما متاسفم در دي ماه در سفري كه به عراق و عتبات عاليات داشتم با جواني شيرازي آشنا شدم كه ليسانس باستانشناسي داشت و مي گفت در شيراز زندگي مي كند و دو سال است بيكار است!! شگفت زده شدم در شهري با اين حجم گسترده آثار باستاني و تاريخي يك جوان اين مملكت كه مذهبي هم بود بيكار است و نتوانسته بود كار پيدا كند.! مي گفت به چندين جا هم مراجعه كرده است!!
حميد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
21
در يك ساحل طولاني از بوشهر تا شهرهاي ساحلي ديگر تا عسلويه و ... به غير از بوشهر ديگر در هيچ شهري كمترين امكانات ساحلي گردشگري داخلي هم نداريم چه برسد به گردشگري خارجي.. هموطنانمان در زمستان و بهار صدها كيلومتر را طي مي كنند براي ديدن مناظر زيباي ساحل خليج فارس اما بعد از اين هم مسافت طولاني طي كردن .. دريغ از يك محوطه سازي ساده.. چند آلاچيق.. سوپرماركت.. سرويس بهداشتي.. مسجد و... . در همين ساحل زيباي بندر سيراف . مسافران خسته از راه رسيده بايد روي خاك و ماسه ها بنشينند و هيچگونه محوطه سازي يا سايبان و سرويس بهداشتي و... وجود ندارد.. تو را به خدا ببينيد.. اگر دولت خودش سرمايه گذاري كند يا حتي به بخش خصوصي بدهد و مالياتش را بگيرد .. خود دولت يا بخش خصوصي فكر مي كنم ظرف مدت يك سال يا كمتر كل سرمايه گذاري انجام شده شان بازگشت مي شود و سود سرشاري نصيبشان مي شود و مردم نيز از مسافرت به اين سواحل زيبا لذت وافري مي برند و گردشگري داخلي رونق مي گيرد اما چه سود كه گويا گردشگري در كشور ما اصلا در اولويت برنامه هاي دولتمردان و مجلس نشينان نيست.
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
88
اون دوستانی که میگند ترکیه ای ها 30 سال پیش ته سیگار ما رو میکشیدندیا هیچی نداره، آیا واقعا می توانند پذیرای توریست باشند؟؟؟ ما ها با خودمون هم مشکل داریم چه جوری میخواییم یک کشور توریست پذیر داشته باشیم پذیرایی از توریست فرهنگ میخواد ماها پیش خودمون همه دنیا رو دشمنمون میبینیم مثل همین دوستمون که میگه ترکیه ای ها ته سیگار ما را میکشیدند. ضمنا ترکیه شانزدهمین قدرت اقتصادی دنیا و ششمین اقتصاد اروپاست خب مصلما از هیچ نظر ایران قابل مقایسه با اونجا نیست صنعت توریسمش هم قوی است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۶
0
29
بخش قابل توجهی از این توریست ها از ایران هستن، در همین ارومیه ی خودمون، ترکیه رفتن مثل شمال رفتن تهرانی هاست، تا یه تعطیلاتی در پیشه مردم شال و کلاه می کنند و با خانواده میرن ترکیه... به نظرم مسئولین ما هیچ تلاشی برای جذب توریست و تبلیغ زیبایی های کشورمون نکردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
0
29
یه شمال میری و برمی گردی دو سه روزه 500هزار خرجته.مگه آدم دیونه است خوب میره ترکیه
aa
Netherlands
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
1
66
قابل توجه تهرانیها امسال تعطیلات نوروزی به جای شمال به کویر لوت بروید! و یا به جای تایلند به کویر نمک بروید، خیار یادتان نرود با خودتان ببرید!
بیخیالِ نام
Turkey
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
57
194
جالبه که باز هم جو شدید ایرانپرستی دوستان عزیز رو گرفته. به عنوان کسی که بسیاری از نقاط گردشگری ایران رو دیده ام به جرأت می توانم بگویم آنچه که درباره جاذبه های توریستی ایران گفته می شه اغراقه.
بله، کشورمون پیشینه تاریخی عظیمی داره. اما غیر از تخت جمشید و سلطانیه و میدان امام و چند جای دیگر چه جاذبه تاریخی ملموسی داریم. وجب به وجب ترکیه بناهای فراوانی همانند تخت جمشید و چه بسا معظم تر وجود داره که حفظ و نگهداری می شه.

در ضمن یک توریست بخواهد تهرانو و شیراز و اصفهانو شمالو بگرده باید نصف سفرشو توی راه بگذرونه (بگذریم از اینکه راهها چقدر ایمن، پروازها چقدر منظم و رانندگیمان چقدر اصولیست) . در حالی که در عرض نیم یا یک ساعت در ترکیه می توانید تمامی محیطهای مشابه اونا رو داشته باشید.
به چیمون دلمونو خوش کنیم؟ به رفتارمون؟ به تحقیر دیگران توسط مردممون؟ به توالتهای بین راهیمون؟ به هتلهامون؟ به تیغ زدن توریستها توسط مغازه دارانمون؟ به کردیت کاردها و مسترکارتهامون؟ به وضعیت ارزمون؟ به هواپیماهامون؟ به جاده هامون؟ به آزادیهایی که به توریستهامون می دیم؟ به اتوبوسهای بین راهیمون؟ آخه آدم از چی بگه؟
تا کی توهم؟ تا کی نژاد برتر. بابا ول کنید این حرفارو، یک عمر حرف زدیم بسمون نیست؟
بعد هم می آییم و می گیم که اگه توریست ایرانی به ترکیه نره ترکها ورشکست می شند. توی کدام دنیا سیر می کنیم؟ نصف بیشتر به اصطلاح توریستامون که برای وقت مصاحبه امریکا و کانادا می رند، برای خرید پارچه و شلوار ارزان و غیره می روند. برای ادامه تحصیل به صورت غیرقانونی (بدون گرفتن اجازه اقامت) می روند. تازه خیلی از هتلها هم به خاطر اخلاقیات خاصمون توریستهای روس و انگلیسی و غیره را سعی می کنند از محلهای اقامت ایرانیان دور کنند.
بسه دیگه توهم، بسه دیگه خودبرتر بینی و غرور مسخره بیجا.
(می خوای منتشر کن، می خوای هم منتشر نکن عصرایران جان، اما حرفاییه که خودتون و خودمونم تا حد زیادی قبولش داریم. واقعیت تلخه نه؟)
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
2
103
ايران؟؟؟؟!!! ترکيه؟ کجا رو با کجا مقايسه می کنيد؟!!!
اصلا اين دو قابل مقايسه نيستند. چه از نظر اقتصادی، چه از نظر فرهنگی، چه از نظر کشاورزی، نظامی، صنعت، ورزش و ....
ما بايد خودمونو با کشورهايي مثل افغانستان، پاکستان، کشور دوست و برادر کومور مقايسه کنيم.
ناشناس
United States of America
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
0
172
کی گفته ما تبلیغات نمیکنیم؟ کشور ایران همش توی رسانه ها غوغا میکنه! یک روز اعدام ، یک روز تحریم، یک روز شایعات جنگ اسرایل با ایران، یک روز میگیم اروپایی ها دهاتی هستند، عربها ملخ خورند،..بابا تبلیغات از این بیشتر!ویزا هم که به همه میدهند!! بازار گرمه..فقط نمیدونم چرا همه میترسان بیان ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
0
30
میدونید که خلاقیت خیلی مهمه و به همین خاطر گردگشری پزشکی و گردشگری مذهبی و ....راه افتاد
من پیشنهاد میکنم گردگشری غم و غصه و عزا و گردشگری زندگی در شرایط سخت تو ایران ره بندازیم برای خارجی ها
چون اونها همیشه خوشحال و شاد هستند این تورها براشون تنوع خوبی میشی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
27
3
متاسفم برای همه حداقل جستجویی در اینترنت کرده و
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
2
31
قربان
كي به فكر اقتصاد اين مملكته
بياد به فكر جيب خودشون باشند كه در دوران پيري نهايت استفاده رو ببرند
مردم ما واقعا بيچاره اند واقعا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
7
42
بزرگترین میراث باستانی ما - تخت جمشید - در حال نابودی و پودر شدن است و آقایان میراث فرهنگی و دولت حاضر نیستند که آن را از باد و باران بپوشانند و نگهداری کنند. اوضاع خیلی خرابتر از چیزی است که فکرش را می کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
4
35
من موندم که این همه ادم مهربون که اینجا کامنت گذاشتن کیا میرن رو سنگهای تخت جمشید وامیسن عکس میگیرن و رو اجرهاو نقاشی های بناهای تاریخی یادگاری مینویسن همون ترکیه مردم امی و عادیش تو خیابوناشون آب دهن میاندازن؟مردهاشون به یه دختر به بدترین چشمی نگاه می کنن که طرف احساس امنیت نکنه؟شده دخترهای جوون ما حتی تنها برن تو خیابونهای اروپا و امنیتشون تامین نشه؟
همه چی ربط به دولت نداره مردم هم مقصرن البته سیاست جدای از تفکرات ماست
بلاتکلیفیِ ۱۰۰ کارگر کارخانه «عطا طب نوین» پس از آتش سوزی کشف و ضبط ۳ کیلوگرم «شیشه» در فرودگاه امام خواص لوبیا قرمز برای سلامت قلب و درمان بیماری ها ساخت مجموعه انیمیشن‌هایی از قهرمانان فوتسال و کشتی قرارداد نوسازی ۴۰۰ اتوبوس ۱۸ متری BRT دیزلی پایتخت شارلیز ترون هم آمد ؛ جمع ستارگان جذاب در فیلم جدید کریستوفر نولان نانوحباب‌ها داروی ضدسرطان را به ریه می‌رسانند لامبورگینی از موتورهای برقی مرسدس‌بنز استفاده می‌کند! (+عکس) هزینه حق ثبت مهریه چقدر است؟ اگر عاشق کتاب خواندن هستید؛ به این مقصدها سفر کنید(+عکس) تلاش مذبوحانه برای ادامه فیلترینگ... و ناگهان توئیت جدید ایلان ماسک درباره اتصال موبایل ها به اینترنت ماهواره ای آزاد شدن برداشت نارنج در بابل برای شهروندان چمران : مستنداتی از فاکتورهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در موسسه همشهری به صورت غیرررسمی ارائه شده است/ نمی‌دانم مافیا کیست ۱۰ پیش بینی اکونومیست درباره سال ۲۰۲۵/ جهان در خون غرق خواهد شد! پیش بینی وضعیت بارش در استان ها تا دی ماه