۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۶۵۵۳۱
تعداد نظرات: ۱۸۹ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۴-۰۲-۱۳۹۰
کد ۱۶۵۵۳۱
انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۴-۰۲-۱۳۹۰

روایت عجیب مختارنامه از کشته شدن حرمله: دوئل گانگستری در حومه کوفه!

جلاد بلافاصله با ضربتی سخت دو دست نحس او را افکند (آری این همان دو دستی که با یکی کمان را می‌گرفت و با دیگری تیر را و یکبار گلوی طفل بی‌گناه امام حسین(ع) و یک بار، چشم اباالفضل و یک بار، قلب امام حسین(ع) را هدف قرار داده بود. آری این دو دست پلید باید قطع می‌شد.) سپس فریاد زد: دو پایش را نیز قطع کن! و جلاد، فرمان را اجراء کرد. جسد بی دست و پای حرمله، در خون کثیفش غوطه می‌خورد که باز مختار صدا زد: آتش، آتش. و بلافاصله، چوب‌های نازکی را روی جسد انداختند و آتش زدند و جسد آن جنایتکار همچنان می‌سوخت.
 شب گذشته ، سریال مختارنامه ، ماجرای به دام افتادن بی رحم ترین قاتل کربلا و کشته شدن او را روایت کرد: حرمله بن کاهل اسدی ، کسی که وقتی امام حسین (ع) برای طفل شش ماهه اش طلب آب کرد ، به جای آب ، تیری به سمت طفل روانه کرد و گلوی علی اصغر را پاره نمود.

روایتی که مختارنامه از ماجرای قتل حرمله نمایش داد ، بسیار عجیب و دور از ذهن بود و بیشتر شبیه فیلم های گانگستری بود: مختار و حرمله روبروی هم ایستادند و مانند گانگسترها که به هم تیر شلیک می کردند ، به سوی هم خنجر پرت نمودند. خنجر مختار بر گلوی حرمله نشست و خجنر حریف ، تنها بازوی مختار را زخمی کرد!

این در حالی است که چنین نوعی از نبرد ، هرگز در آن زمان رواج نداشته است و روایات تاریخی هم نشان می دهند که حرمله ، بدین شکل مضحک کشته نشده است بلکه دستگیر شده و بعد از کشته شدن ، سوزانده شد کما این که شیخ طوسی، در «امالی» می‌نویسد:

منهال بن عمرو (از شیعیان و یاران امام سجاد(ع) است) گوید: پس از زیارت خانه کعبه، از مکه عازم مدینه شدم و خدمت امام سجاد(ع) رسیدم. امام، از من پرسید: منهال! از حرمله بن کاهل اسدی چه خبر؟ عرض کردم: هنگامی که از کوفه آمدم، زنده بود دیدم امام(ع)، هر دو دستش را به دعا بلند کرد و چنین فرمود:

«اللهم اذقه حر الحدید، اللهم اذقه حر الحدید، اللهم اذقه حر النار؛ خدایا، سوزش تیغ را به او بچشان، خدایا سوزش تیغ را به او بچشان، خدایا سوزش آتش را به او بچشان.»

آری، گرگ‌صفتان کربلا، هرکدام جنایتی بزرگ و فراموش‌ناشدنی مرتکب شده بودند، اما از نفرین امام سجاد(ع) معلوم می‌شود، هیچکس به اندازه حرمله، دل امام و اهل‌بیت(ع) را به درد نیاورده بود.

حرملهابومخنف از امام باقر نقل می‌کند: «هنگامی که علی‌اصغر، در دامن پدر هدف تیر حرمله واقع شد، امام حسین(ع) دشمن را نفرین کرد و فرمود: «...و انتقم لنا من هولاء الظالمین؛ خدایا انتقام ما را از اینها بگیر.» (1)

منهال گوید: «پس از زیارت، از مدینه عازم کوفه شدم، هنگامی که به کوفه رسیدم، مختار مشغول قلع و قمع قتله کربلا بود و من قبلاً با او رفاقت قدیمی داشتم؛ چند روزی در خانه، برای دید و بازدید مردم نشستم و پس از آن به قصد دیدار با مختار، سوار بر مرکبم شدم و به سوی او شتافتم. او را در خارج از خانه‌اش با گروهی دیدار نمودم، گویا به مأموریتی می‌رفتند، تا چشم مختار به من افتاد، گفت: ها، منهال، چطور تا حال به دیدن ما نیامدی؟ و برای تبریک و تهنیت به خاطر پیروزی و حکومت ما سری به ما نزدی؟ و ما را در قیاممان همراهی نکردی؟!

منهال، گوید: به او گفتم امیر! من به سفر حج رفته بودم و حال خدمت رسیدم. آنگاه همراه او به راه افتادم و از اوضاع صحبت می‌کردیم تا به محله «کناسه» رسیدیم مختار، در انجا ایستاد و گویی منتظر است و به نقطه‌ای می‌نگریست و به او خبر داده بودند که اینجا مخفیگاه «حرمله» است، سپس تعدادی از افرادش را به جستجوی حرمله، گسیل داشت و خود همچنان آنجا ماند. دیری نپائید که مأموران با تاخت برگشتند و با خوشحالی فریاد زدند، بشارت ای امر بشارت، «حرمله» دستگیر شد. وعده‌ای، فردی را کشان کشان به نزد مختار آوردند. آری خودش بود، حرمله قاتل دلسنگ علی‌اصغر و جانی حادثه کربلا.»

تا چشم مختار به قیافه وحشت‌زده حرمله افتاد، به او نگاه تندی کرد و گفت: «الحمدلله الذی مکننی منک؛ خدای را شکر که به چنگ افتادی!» و بلافاصله فریاد زد: «جلّاد! جلّاد! (2) جلاد که آماده و حاضر بود گفت: بفرمائید قربان.»
مختار دستور داد: اول دو دوستش را بزن.

جلاد بلافاصله با ضربتی سخت دو دست نحس او را افکند (آری این همان دو دستی که با یکی کمان را می‌گرفت و با دیگری تیر را و یکبار گلوی طفل بی‌گناه امام حسین(ع) و یک بار، چشم اباالفضل و یک بار، قلب امام حسین(ع) را هدف قرار داده بود. آری این دو دست پلید باید قطع می‌شد.) سپس فریاد زد: دو پایش را نیز قطع کن! و جلاد، فرمان را اجراء کرد. جسد بی دست و پای حرمله، در خون کثیفش غوطه می‌خورد که باز مختار صدا زد: آتش، آتش. و بلافاصله، چوب‌های نازکی را روی جسد انداختند و آتش زدند و جسد آن جنایتکار همچنان می‌سوخت.

منهال گوید:مختار
من همچنان با چشمان حیرت‌زده، در کنار مختار ایستاده و منظره را تماشا می‌کردم، هنگامی که بدن حرمله، می‌سوخت با صدا گفتم «سبحان‌الله!» مختار ناگهان رو به من کرد و گفت: ها! منهال! تسبیح خدا گفتی، خوب اما علتش چه بود؟! گفتم: ای امیر! گوش کن تا برایت بگویم، در همین سفر که از مکه برمی‌گشتم به خدمت علی بن الحسین امام سجاد(ع) رسیدم، او از من حال حرمله را پرسید، من جواب گفتم: که هنوز زنده است. دیدم، امام(ع) دست‌ها را به سوی آسمان بلند کرد، و دوبار فرمود: «خدایا، سوزش شمشیر بر او بچشان و خدایای سوزش آتش را بر وی بچشان.»

مختار، با حالت تعجب پرسید: راستی تو خودت از امام این را شنیدی؟!

گفتم: آری، به خدا سوگند از خودش شنیدم.

منهال، می‌گوید: دیدم مختار، از اسبش پیاده شد و دو رکعت نماز خواند و سجده‌اش را طولانی کرد، سپس برخاست و سوار شد و تا آن وقت جسد «حرمله»، به ذغال تبدیل شده بود، با هم به راه افتادیم تا به محله خودمان نزدیک خانه‌ام رسیدیم، من در اینجا تعارف کردم و گفتم: ای امیر، اگر لطف کنید سرافرازم فرمائید و برای رفع خستگی چند لحظه‌ای به منزل من تشریف بیاورید و تغیر ذائقه‌ای بدهید و چیزی میل بفرمائید.

مختار نگاهی کرد و گفت: منهال! تو چهار دعای امام سجاد را برایم گفتی و خداوند دعای حضرتش را بدست من به اجابت رساند، آنگاه مرا به غذا دعوت می‌کنی؟ خیر، امروز وقت روزه شکر است و به این توفیقی که خدا نصیبم کرد نیت روزه کردم (3) و «حرمله» هموست که سر بریده حسین(ع) را حمل می‌کرد. (4)

حال با توجه به این سند تاریخی مستند ، سازندگان مختار نامه که انصافاً زحمت زیادی هم برای این مجموعه ارزشمند کشیده اند ، از کجا دوئل مختار و حرمله را آورده اند ، الله اعلم!

1- تاریخ طبری، ج 5، ص 448
2- در بعضی نسخه‌ها: «جزار» دارد که به همان معناست.
3- از این روایت معلوم می‌شود که تا آن ساعت روز، مختار چیزی نخورده بود و می‌شود روزه مستحبی را نیت کرد.
4- امالی شیخ طوسی؛ بحارالانوار، ج 45، ص 232-233، چ بیروت؛ رجال کشی و مناقب ابن شهرآشوب؛ کشف الغمه؛ محجه البیضاء فی کاشانی، ج 4، ص 241

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۸۹
در انتظار بررسی: ۲۳۶
غیر قابل انتشار: ۱۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
139
327
در صحنه آخر خاکسپاری زن و فرزند یار ایرانی مختار روی قبر آنها پارچه ای کشیده بودند که پرچم ایران بود!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
پرچم بو ولی مال ایران نبود
اصلا نیازی نبوده که پرچم سر قبر باشه اون موقع
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
و واقعا خنده دار بود بيننده را احمق فرض كرده اند سابقه تاريخي پرچم سه رنگ ايران حداكثر تا زمان قاجار است گل منگولي هاي كلاه ياران ايراني كيان هم همين سه رنگ بود؟؟؟؟ضمنا آن پهن شدن كيان روي خاك قبر هم دور شان يك سردار بزرگ بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
439
802
خداوكيلي ديگه ميرباقريم شورش در آورده آخه يكي نيست بگه وقتي يه چيز نميدوني چرا....
پاسخ ها
سعیدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
شما فکر کرده اید نویسنده از روی هوای شکمش فیلمنامه نوشته ؟ پیشنهاد میکنم اگر شما چیزی نمیدانید اظهار فضل و رای نکنید بخدا طوری نمیشود ، تاریخ های قدیم معمولا مملو از تناقضات است و اینکه بفهمند فلان سند صحت دارد یا فقط مشهوریت عامه است ، خیلی سخت است و گاهی فقط از دست یک مرجع تقلید کارکشته بر می آید .... و مطمئنا هم در چنین پروژه عظیمی شهرت عامه در نظر گرفته نمیشود بلکه صحت سند است که ملاک قرار میگیرد مثلا در صحنه مربوط به شمر هم مشهور بین عامه بود که شمر را در دیگ آبجوش انداختند در صورتیکه در فیلم به دست کیان ایرانی کشته شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
20
137
با توجه به تاثیر شدیدی که فیلم ها و تصویر بر روی مخاطب می گذارند و با کتاب قابل مقایسه نیست کاش آقای میرباقری بیشتر در صحت صحنه ها دقت می کرد
درهر حال از ایشان به خاطر ساخت این سریال بسیار متشکرم
ناشناس
United States of America
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
13
359
پرچم ایران رو بگو این پرچم مال زمان قاجاره اون وقت که نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
گیر نده خواسته بگه کیان مال ما ایرانی ها بوده شما هم که باید براتون مو به مو تاریخ تکرار بشه!فیلم تاریخی باید اصل تاریخ رو روایت کنه که این فیلم میکنه حالا جزئیاتشو به بزرگی خودتون ببخشید!!!
بزار اینو اگه مردی از من!
عبدالرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
البته عده ای معتقدند که رنگ های پرچم کنونی کشورمان قدمتی بسیار بیشتر از زمان قاجار دارد ولی حتی به فرض صحت این مساله نباید تاریخ را به زور ایرانیزه کرد.
باید توجه داشت که سریال هایی این چنین که با صرف هزینه و زمان بسیار تولید می شوند باید به گونه ای ساخته شوند که قابلیت عرضه به خارج از کشور را داشته باشند. این سبک استفاده از رنگ های پرچم در فیلم (روی قبر، روی کلا ایرانیان، بیرق های لشکر) برای یک بیننده عرب مضحک جلوه می کند.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
20
194
تازه تو صحنه نبرد مختار و حرمله كوه وجود داشت در حاليكه عراق جز در مناطق شمالي كوه ندارد و تماما دشت و صحراست !
فرشید
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
73
389
شبیه خوانی هایی که من توو بچه گی دیدم به مراتب از این اشفته بازار مختارنامه قویتر بود.
مختار... حرمله... افکت مسخره ردشدن خنجرها... لانگ شات... (مثلاً) تعلیق این که مختار خنجر خورد یا حرمله.
بعدش هم تا پاشی از شب مدلسازی سازی تاریخی دوران مختار و فتنه ...
نمدانم رسانه ها چرا می خواهند این طور القا کنند که مختار سریال فوق العاده ایه؟
آقای میرباقری! یک پلان از «سفیر» (با بازی فرامرز قریبیان در نقش حبیب مظاهرآن هم در دهه 60) رو با کل شونصد قسمت آشفته بازار تو عوض نمی کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
مختار واقعا زیباست هموطن! در زحمتی که کشیدن شائبه وارد نکنید ولی بعضی صحنه هاش ایراد داره , این کل زحمت رو زیر سوال نمیبره
کریم
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
دلبندم نقش قریبیان در سفیر قیس ابن مسهر بود نه حبیب ابن مظاهر!
دوست فرشيد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
قريبيان در نقش قيس بن مسهر بود نه حبيب ابن مظاهر
جواد*
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
فرشیدخان سفیر مربوط به حبیب ابن مظاهر نبود..البته منظورت مسلم ابن عقیل بود ولی باید بگم سفیر مربوط به قیس ابن مسهر صیداوی بود.
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
سفير يك فيلم فوق العاده بود و مختار نامه سرشار از خيالبافي هائي است كه تاريخ را مسخره كرده لا اقل بگن كه اين عين تاريخ نيست بلكه برداشت آرادي از زندگي مختار ثقفي است
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
عزيزجان! اون نقش قيس‌بن‌مصهر بود نه حبيب‌بن‌مظاهر!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
179
367
اينهم از کارگردان و نويسنده اهل مطالعه و تاريخ شناس!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
104
239
تازه اينها كلي مشاور تاريخي هم دارند خير سرشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
41
242
با سلام
متاسفانه كسانيكه فيلم هاي تاريخي مثل حضرت يوسف و مختار را درست مي كنند كاملا سعي دارند تا به سبك و فرهنگ ايراني ها درست كنند و به اصطلاح بومي سازي اش مي كنند در حاليكه گاها اين نوع فيلم ها با واقعيت فاصله زيادي دارد. مثل همين دوئل مختار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
گاهاً غلط است! "گاه" کلمه ای فارسی است که تنوین نمی پذیرد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
354
390
درسته که اینها همه از اشقیا و بدکاران بودند ولی نشان دادن کشتن آنها اینجوری که واقع شده در رسانه عمومی باعث جریاناتی در افراد نا آگاه و غیر مسلمان میشه که نمیشه احساسات اونا رو کنترل کرد و باعث هتک حرمت امام و شهیدان کربلا میشه. قاعدتا نباید اون چیزی که انجام شده رو نشون بده. اصل پیام کربلا و مظلومیت کربلائیان است که به خوبی تصویر شده و قصاوت و سنگدلی قاتلان امام حسین و یارانش رو به خوبی منتقل میکنه. توقع نداشته باشید همه جزئیات نشون داده بشه.
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
حرف شما کاملا درست اما اینکه ما کشته شدن حرمله رو به شکل فیلم های گانگستری نشون بدیم باعث خندیدن جریاناتی نا آگاه و غیر مسلمان نمیشه؟؟؟؟
پسر آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
کاملا باهات موافقم مصلحت این بوده که همه چیزو واقعی نشون ندن
کریم
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
من با نظر شما موافقم. اما آقای میرباقری از اونور بام افتاده و متاسفانه با سکانس های طولانی زندگی پس از عاشورای ستم پیشگان کربلا و ذکر استدلال های مکرر آنها در دفاعشان چهره کریه آنان را تقریبا نبرئه کرده است. وحتی در مواردی نظیر حرمله چهره اسطوره ای و قهرمان از آنها ساخته است.
ناشناس
| Switzerland |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
منظور شما اینه که تاریخ رو تحریف کنیم چون ممکنه از حقایق خوشمون نیاد؟ حقیقت تاریخی اون چیزیه که اتفاق افتاده و افراد مختلف اونو نقل کرده باشن نه اون چیزی که به غلط تو ذهنمون بش باور داریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
حداقل ضايع بازي هم نباشه
محمد ابراهيم
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
8
83
از همه جالب تر ديشب معناي تير سه شعبه را هم فهميديم! كارگردان به جاي اينكه پيكان فلزي تير را به صورت سه گوش بسازد كل تير را از ميانه ان به سه قسمت تقسيم كرده بود. اصلا از نظر ايروديناميكي چنين شيئي كه ديديم زير سوال بود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
9
467
من فکر می کنم بیشتر به خاطر تلطیف شخصیت مختار از به تصویر کشیدن صحنه واقعی کشته شدن حرمله جلوگیری شده ( که البته نباید این کارو می کرد چون واقعیت رو نیمشه انکار کرد) همونطور که کشته شدن پسر عمرسعد رو به دست مختار نشون ندادن
پاسخ ها
کریم
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
سن پسر عمربن سعد هم کمتر از سن واقعی او نشان داده میشود. ونقش این پسر شوم در کربلا هم کمرنگ جلوه داده شده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
بدست مختار یا خواهرش..؟
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
221
37
من هر جمعه شب با اشتیاق فراوان مجموعه مختارنامه را دنبال می کنم و الحق و و الانصاف در این مدت تاثیر چشمگیری بر من گذاشته اما به نظر من قصاص اشقیا و حذف برخی صحنه های کربلا(که مهمترین عاملی است که 30 قسمته مردم رو پای مختارکشونده!) لطمه بزرگی بر سیر داستانی مختار زده و هیچ کدوم از قصاص قاتلین اهل بیت پیامبر به دل ننشست... این آخری هم که اصلا قابل قبول نیست..واقعا سند تاریخی این دویل کجاست؟؟؟
من از سایت محترم عصر ایران می خواهم بیشتر به مطالب و حاشیه های مختارنامه بپردازد با تشکر فروان
ناشناس
Netherlands
۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
101
11
روایتی که شما ـوردید خیلی مشهور است اما سند تاریخی آن ضعیف است.
ضمن اینکه در این فیلم به کنه مطلب اشارات خیلی خوبی داردو نحوه کشته شدن چندان اهمیت ندارد و بعضا برای تلویزیون قابلیت پخش هم ندارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
1
44
نظر شما قبول ولی قبول بفرمایید پرچم ایران روی قبرها دیگر توجیه شدنی نیست.
علی
United States of America
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
9
دستتان بی بلا که روایت را با سند ذکر کردید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
13
نكته ديگه فيلم اين بود كه حرمله گفت تير اول را به گلوي علي اصغر زدم و تير سوم را به قلب امام حسين (ع) پس تير دوم چه شد؟
دهه پنجاهی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
5
15
قطعاً آقای میر باقری هم چگونگی کشته شدن حرمله رو تو کتابهایی که در تیتراژ پایانی سریال هست خونده ولی باید از زبون خودشون شنید که چرا این قسمت سریال رو اینجوری ساخته!
.
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
125
6
بابا یه خورده تحمل چیزه بدی نیست مطمئن باشید چیزی که تو تاریخ اومده نشون داده میشه صبر کنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
10
70
صحنه های نبرد و توهم و شلوغ تو فیلم به شدت بچگانه بوده.چرا اون لانگ شات تو قسمتهای گذشته که دوربین بالا سر مختار بود ، دوربین لرزش داشت ؟
چرا تو قسمت های قبلی مختار تو توهمش اسب خودشو میدید و اسب امام حسین نبود ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
216
16
دست شمادردنکنه بااین سریال ولی انصافا روایت تاریخ مذهبی رادستکاری نکنید وبگذاریدجوانان وبچه های ماباواقعیت تاریخ مذهبی ماهمانطورکه بوده آشنابشن وازغلووآرتیست بازی واکشن بازی دست بردارید.اجرشماباسیدالشهدا انشا الله .
امير
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
9
10
با سلام در ابتدا سريال مختار خيلي جذاب مينمود و من بي صبرانه منتظر وقايع كربلا مخصوصا به صحنه كشيدن واقعه نهر علقمه و يكه تاري عباس بودم اما به مرور زمان اينقدر ضعف اين سريال زياد شد كه اون حس رو ازم گرفت . هيچ قسمتي نيست كه چندتا ضرب المثل ايراني از دهان اين عربها بيرون نياد . چرا با ندانم كاريها مردم رو به شك و شبهه ميندازين ؟
بابک
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
15
در سریال امام علی (ع) از میزانسنها و دکوپاژهایی استفاده شده بود که باور پذیری فیلم را دوچندان میکرد. ضمن آنکه شیوه اجرای نقشها توسّط بازیگران (مخصوصآ در زمانی که کنشهای خاص دراماتیک صورت می گرفت)، گریم و طرّاحی لباس مناسب با آنزمان، دوبله ی بسیار خوب، تدوین و در نهایت واقع گرایی، فیلم را مخاطب پسند کرده بود. اما در سریال مختار نامه، تا حدّی در روایات تحریف شده که انتقاد کارشناسان مذهبی را به دنبال داشته است. ضمن آنکه استفاده از تکنیکهای خاص فیلمبرداری و تدوینی که مناسب فیلمهای تاریخی اسلامی نیست و اغراق در برخی از شخصیت پردازیها، فیلم را تا حدّی از واقعیّات دور کرده است.
فضول آباداني
Kazakhstan
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
3
191
فيلم مختار آدمو ياد فيلم خوب بد زشت ميندازه ديشب فقط اون آهنگ معروف خوب بد زشت رو كم داشت... ديري ديري دين ... دينديندين
hossain
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
8
26
2 تا مساله تو این فیلم بیداد میکته . یکیش نژاد پرستیه یکیش هم استفاده اعصاب خورد کن از ضرب المثل . اون هم ارانیش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
13
اكثر مخاطبان سريال، نحوه انتقام گيري جناب مختار برايشان مهم بوده، كه متأسفانه از كارگردان محترم نقل قول شده كه زياد اين روايت ها رو مستند نميدونه! اين ضرب المثل ها و ادبيات محاوره اي فيلم هم اعصاب خردكنه. ولي از طرفي ساخت سريال درباره شخصيت آن بزرگ مرد قابل تقديره.
ناشناس
Germany
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
7
24
این میرباقری اگر حسن نیت وسلامت نفس داشت حتما پلانهای مربوط به حضرت عباس علیه السلام را بااحترام گذاشتن به نظر علما ومردم نورانی کرده وپخش میکرد نه اینکه آنها رااز سر لج بازی و ژست هنری گرفتن حذف کند!این دوئل خیالی که جای سوال دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
36
72
خب توقع داشتید که صحنه بریدن دست و پا و بعد زنده زنده آتش زدن یک انسان (هر چقدر کثیف) رو در تلویزیون ببینید!! حتما با بچه ها هم این سریال خشونت بار رو تماشا می کنید که سر مشق بگیرند!! درجه چنین سریالی با این میزان خشونت بالای 21 سال است. بهتر نیست به جای ساختن سریال فردی که زیاد هم به نظر نمی رسه ائمه با کارهاش موافق بوده باشند، مثلن سریالی درباره سلمان می ساختند؟ این وجه رحمانی دین اسلام مثل اینکه اصلن در ورژن ایرانی اسلام کاملن ناپدید است.
الفا
Poland
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
3
33
پرچم ایران از همه جالب تر بود!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
46
جناب عصر ایران
با اینکه برای این مقاله مراجع را هم ذکر کردی بعید میدانم امام حسین یا امام سجاد اهل نفرین بوده باشند!
شما میدانید که در میان شیعه غالی ها(غلات) وجود داشته اند و در برخی احادیث مبالغه کرده اند. بعید است که امام حسین نفرین کنند ولی حضرت زینب بگویند: و ما رایت الا جمیلا!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
60
53
من که چند قسمت از این فیلم را بیشتر ندیدم، ولی با این صحنه های دلخراش و وحشتناک، چهره ی خوبی از مختار در ذهنم نقش نبست.
هر چند دشمنان ائمه باید به سزاشون برسن، ولی یه جورایی اسلام را دین خشنی معرفی کرده و فکر نمیکنم این چیز خوبی باشه...
ناشناس
United States of America
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
82
شخصیت مختار و کار تاریخی اش چیزی نیست که بشود کتمان کرد یا تلطیف کرد! آقای میرباقری ! قرار نیست مثل داستانهای پریان یکی خوب خوب و دیگری کاملا بد باشد.دوره اینگونه داستان سرایی ها بسر رسیده است. تغییر چهره حقیقی آدمها و کارهای تاریخی شان در قالب فیلم و تصویر تحریف بزرگی است
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
93
9
سلام
اقایون کارگردان مجبور شده صحنه های خشن رو نشون نده
مگه میشه نشون داد با اون وضع یکی رو کشتند هر چند اون ملعون بیش از اینها حقشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
64
میخوان مثلا فیلم را جذاب کنند.من نمیدونم چرا همش میخوان تاریخ را تحریف کنند
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
10
بر عکس قسمتهای اول، الآن مختارنامه بدجوری آبگوشتی شده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
7
با اين كار مختار نامه را به فيلم هندي تشبيه كردنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
15
ولله همه اينها جاي بحث داره. اول اينكه مثله كردن و سوزاندن اصلا مورد تاييد ائمه و پيامبر نيست پس خود روايت هم شايد سره نباشه. بالاخره امام سجاد موافق تيغ و آتش بوده يا نه و از اين طريق كشتن خوشحال شده يا نه؟ ميرباقري سعي كرده فيلمي قوي بسازه اما شايد نشه اين فيلم رو تاريخي دونست بخاطر همين مسائل. يا خونه حرمله كه آدم رو يا فيلم "اره" ميندازه. و مختار هم سوپرمن نبوده كه همه غولها رو بكشه و مرتب به مرحله بعدي گيم بره. باز هم ميرباقري رو اول ميدونم و هنوز جا براي اين گافها داره. ديشب داشتم از ماهواره (روم به ديفال) ملك سليمان رو ميديدم آخرش احساس كردم چقدر بازيگر و كارگردان و تماشاگر! اين فيلم بيكاراند. ايضا فيلم يوسف و ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
5
109
اصلش این بوده که مختار با آر پی جی 7 حرمله رو می کشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
0
10
بعضی چیز ها هم که تاریخ گفته خیلی ضد و نقیض هستند. نمیشه گفت کاملا میشه از واقعیت خبردار شد به تحلیل و تعقل شخصی هم نیازه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
3
با نقد شما موافقم .اما احتمالا اگه واقعیتش رو نشون می داد احتمالا بیشتر از این مواخذه اش می کردند که مختار خشن بوده و حقوق بشر رو رعایت نکرده ! و ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
12
یکی به اون میرباقری بگه که خرما رو فقط ما ایرانی ها بالای قبر مردگانمون می زاریم.
رستم
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
94
204
اینقدر در باره عراق سریال میسازید درباره تاریخ کهن ایران سریال ساختید؟
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
159
9
با سلام . بنظر من نشان دادن ان گونه که در واقعیت مختار قاتلان اما حسین ع را کیفر کرده بهترین بهره برداری را برای دشمنان تشیع اماده می نماید تا شیعه را کوبیده و متوحش جلوه دهند . و اقا میر باقری کار خوبی نموده است که بعضی واقعیات را نشان نداده است . اگر چه بدتر از انچه که مختار به سر قاتلان امام حسین ع اورده خداوند در اخرت بر سر انان خواهد اورد . لطفا شما هم دوستیتان خاله خرسه نباشد . اشکال گیری از هر چیزی خوب نیست . کمی هم تحلیل داشته باشید بد نیست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
99
76
اين ندانم كاريها باعث ميشه كه در كشورهاي عربي مورد تمسخر وهابيون قرار بگيريم اخر اين تودستگاه عريض طويل سيما كسي نيست اثرات اينگونه تحريف ها را گوشزد كند
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
6
85
جالب اینجاست که به مردم میگن این از روی تاریخ طبری هست ، می گی نه برو بخون
حالا کی بره این کتاب رو بخونه، پانصد هزار تومن پولشه
حالا کی بره چی بگه
یکی باید اون وسط کیان رو جمع می کرد می گفت من از تبار آرش کمانگیرم، حالا نگو چهارصد سال بعد فردوسی شاهنامه رو نوشته اون موقع اون کیان از کجا آرش کمانگیر رو گیر آورده خدا می دونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
5
12
اگر شمر رو هم در این دوئل شرکت میدادن دیگه کاملاً نسخه ایرانی فیلم خوب، بد ، زشت رو ساخته بودن.
ناشناس
Spain
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
1
432
از مختار كه مرد سياست مداري بوده انجام اين كار بعيد است چرا كه به مهارت حرمله كاملا آگاهي داشته و كار خلاف عقلي است كه فرد خودش را جلو تير دشمن قرار دهد حلا اگرحرمله زده بود زير گلوي مختار مردم نمي گفتند عجب فرمانده بي عقلي خيلي مفت جانش را از دست داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
10
26
واقعا" مختارنامه يك از ضعيف ترين كارهاي ميرباقري است كه تا به حال ديده ام. ديالوگها بسيار ضعيف و عاميانه است چه برسد به دوئل هاليودي مختار با حرمله. مختارنانه كجا و سريالهاي معصويمت از دست رفته و امام علي كجا؟!
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
15
سریال مختار بیشتر کار هنری در آن برجستگی دارد و نه عین دقت تاریخی .
به نظر بنده عمده اشکال و خطر انحرافی و تشویش در جریان قیام مختار در این فیلم تخصیص اکثر جنبه اضافی هنری ( ساختگی هنری خارج از تاریخ) است.
موالیان که بر غیر عرب اعم از ترک و رومی و افریقای وکرد وفارس هستند را مختص ایرانیها فقط نموده اند تا جای که پرچم سه رنگ ایرانی (هنجار شکنی)را هم بر سر سربند نیروهای موالی با سوژه بندی بزرگ در مقابل دید بیننده آورده اند و دائما دیالوگهای درگیری قومی میان عرب و عجم را در این فیلم پرنگ نموده اند .
آسیب ناشی از این اقدام (ترویج مخالفان مذهب شیعه ) که آن را می خواهند مذهبی ساختگی توسط ایرانیان تلقی کنند را برایشان بیشتر مستمسک می سازد و از سوی نهضت بزرگ و حماسه حسینی را بیشتر به حاشیه کشمکشها بر سر به ریاست رسیدن فارسها را به دید بینندگان آلقاء می کند که در نهایت بیشترین آسیب را شیعیان و مسلمانان علی العموم مناطق غربی همجوار ایران از جمله کشور عراق و سوریه و لبنان را در معرض حساسیت های غیر دینی و مذهبی می کشاند و خطر انحراف را از این زاویه می سازد.
انتظار از آقای جعفریان که از مشاورین ساخت سریال محتار نامه است در این باره فکری می کردند و جلوی تحریفهای آن را آن را می گرفتند.
آیا خطر تشویش تخریب وجه نهضت حسینی و تنزل آن تا سطح درگیریهای قومی و به اصطلاح عجم و عرب در مقابل دیدگان مردم خطر و آسیب آن بیشتر است ؟
یا فرد ویا اشخاصی از بالندگی فرهنگی ایران سخن بگویند؟
چرا آقای جعفریان که به تمجید از فرهنگ غنی ایران و ایرانی وسواس و حساسیت شدید نشان می دهد و در نوشتهایش بی تابی می کند و وا اسلاما سر می دهد از کنار آسیبهای مذهبی و ساختاری این فیلم بی تفاوت می گذرد؟
بلاخره حب و بغض سیاسی چه پارادوکس وتناقضی را که نشان نمی دهد.
ارام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
5
44
به شکلی در فیلم می خواهد بگوید تمامی کارهای مختار درست بوده در حالی که در حرکت مختار اشتباهات فراوانی بوده ( گرچه نکات مثبت آن را هم می دانیم)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
3
94
مثله كردن در اسلام مطرود است علما بگويند پس چرا مختار اين كارها را مي كرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
16
سريال مختار بسار عالي شروع شد و مدت زيادي در اوج بود ولي متاسفانه اين اواخر بسيار افت كرده، مقدار زيادي هم آب بسته شده؛ اين قسمت آخر هم كه افتضاح بود واقعا! البته ماجراي كشته شدن پسر عمر سعد هم دسته كمي نداشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
6
72
صحنه قتل حرمله کل فیلم را زیر سئوال میبرد و من دیگر رغبت ندارم ادامه فیلم را ببینم
ناشناس
United States of America
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
31
188
من این سریال را نگاه نمی‌کنم ولی هر بار که بر حسب تصادف پای تلویزیون نشستم جز صحنه‌های وحشتناک کشت و کشتار و خونریزی چیزی ندیدم!
واقعاً برای من سؤاله که آیا نشان دادن این صحنه‌ها به این شکل فجیع الزاماً ضرورتی داره؟
چطوره که همواره مدعی هستیم که رسانه‌های غربی بدلیل ژانر فیلم‌ها و نمایش خشونت بیش از اندازه‌ باعث رواج این حد از خشونت در جوامع غربی هستند!
صحنه‌های خشن و زننده‌ی فیلم‌های غربی که از رسانه‌ی ملی پخش میشه را تا حد امکان قلع و قمع می‌کنیم تا از دید مخاطبین دور بماند ولی نشان دادن این حجم عظیم از خشونت در این سریال و آن هم از رسانه‌ی ملی ایرادی نداره! صرفاً به این دلیل که رنگ دینی و مذهبی و اسلامی بهش زده شده؟
نمایش خشونت در رسانه‌های جمعی به مرور باعث عادی جلوه کردن آن برای مخاطب میشه٬ مخاطبی که از دیدن خون هم حالش بد میشه به مرور با دیدن این صحنه‌ها فرو رفتن خنجر در گلو و قطع کردن سر با شمشیر و پرت کردن سر بریده و ... آن هم به این صورت و دقیقاً با انعکاس تمام صداها مشمئزکننده‌ی ممکن برایش عادی جلوه می‌کند.
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
6
64
آقاي ميرباقري كه سريال امام علي را كرد داستان عشقي وليد و قطام. اكنون به مختار هم رحم نمي كند. به ديد من بايد ايشان را بايد پايه گذار يك گونه ي جديد در سينما دانست: تاريخي-تخيلي!!
سیدابراهیم احمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
1
50
آنچکه در سریال مختارنامه مشاهده کرده ام چیزی جز گرفتار در دوراهی بین روایات و به تصویرکشیدن روایات دستگیرم نشد کتابهای تاریخی علما و تاریخ نویسان و شناسان و ... چیز دیگه ای نوشتند مداحان اهل البیت(ع) چیز دیگه ای می گویند و سریال مختارنامه چیز دیگه ای من نمیدانم کدوم یکی از این گفته ها درسته لطف کنید طبق روایات و احادیث کار کنید که هیچ شهبه ی میان روایات صحیح و درستی که از معصومین وبزرگان گفته شده جایی باز نکند و دیگران برداشت منفی نکنند و گرفتار عقوبت منفی انحرافی دین نشویم از دست اندرکاران مجموعه سریال مختارنامه کمال تشکروقدردانی را دارم که تاریخ رابه تصویر کشیده اند اما به درستی نه باید بیشتر توجه به روایات صحیح می کردید آقای میرباقری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
44
بعضی از دیالوگهای این سریال خیلی خنده دار و در سطح پایین است؟ مثلا حرمله میگفت : شتر در خواب بیند پنبه دانه؟ معلوم نیست تو کدام کتاب تاریخی این دیالوگها پیدا شده؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
2
19
تازه نوار دور سر ياران ايراني كيان كه كلاه نمدي بر سر دارند هم پرچم سه سرنگ ايران است!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
44
همه اينا يه طرف اون لهجه آباداني دو تا غلام حرمله يه طرف
وقتي داشتن به سمت همراهان كيان تير مي انداختن به خودم گفتم الانه كه اين سياهه با اون لهجه آبادانيش عينك ريبن شو دربياره كلي با هاش پز بده
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
7
95
اين سريال هم داره مثل سريال يوسف حال آدم را به هم مي زند باز هم گلي به جمال سريال امام علي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
107
6
تا حالا در مورد مگس صفتی چیزی شنیده‌اید؟!
بد نیست به جای کارشناس شدن! دنباله برنامه را با حضور کارشناسان تاریخ (هنگامه درنگ) پیگیری کنید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
9
18
بدیهای فیلم بزرگتر از خوبیهاشه میخواد کسی بپذیره یا نپذیره
شخ پیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
4
59
در کل مختاری که در سریال می بینیم از مختار واقعی خیلی رقیق تر و لطیف تره. مختار واقعی با خشونت تمام اشقیا رو از بین برد. تاالآن بعضی جاها دقیقا طابق تاریخ نبوده مثلا مختار واقعی خودش پسرعمرسعد رو می کشه ولی اینجا مادر پسرشو کشت. سازندگان مختار یه کم بتاریخ رو تحریف کردن تا متار رو آدم منطقی تر نشون بدن. هرچند بعضی جاها هم اشاره شد که مثلا مختارقسم دروغ خورد تا از زندان خارج بشه یا به دروغ گفت که از برادر امام حسین برای قیامش اجازه گرفته و...
بهرحال مختار معصوم نبوده و اشتباهاتی داشته...
مجيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
103
13
در هر حال خداوند به آنها اجر عظيم و سعادت اخروي نصيب فرمايد زحمت هاي فراوان كشيدند بعلاوه اينكه بايد از خود آنها در اين مورد هم پرسيده شود شايد آنها اسنادي در اين باره داشته باشند
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
10
61
پرچم ایران رو نمیگی؟اولش یکم چشمام رو مالیدم فکر کردم اشتباه می کنم.ولی دیدم نه!پرچم پرچمه ایرانه!این دیگه نوبرشه
حداقل یه درفش کاویانی،چیزی،هیچی هم نشد همون پارچه سیاه خودمون!ولی نه دیگه پرچم سه رنگ ایران که از زمان قاجار مرسوم شد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
73
52
این سریال که همش تحریفه
چرا اینجوری ساختن این فیلمو
asqar
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
5
23
وسترن نه گانگستر
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
11
21
در قسمت قبل هرمله مثل فیلم اره دستگاهی اختراع کرده بود که با کشیدن دسته هایی تیر اندازی می کرد و خیلی خنده ام گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۲/۲۴
96
21
این خیلی خوبه که صحنه های خشونت آمیز در این سریال حذف کرده اند. این صحنه ها روی مخاطب تاثیر منفی میگذارد.
افراد در رویارویی با ویروس‌های تنفسی، درگیر برونشیت حاد می‌شوند بهترین رژیم غذایی بیماران کلیوی تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام/ پاسخ ایران؛ راه‌اندازی مجموعه قابل‌توجهی از سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته نیمار در دبی خانه خرید (+عکس) خطوط تلگراف کرج؛ عکسی از دورۀ قاجار که یک شاهکار مینیمالیستی است غریب‌آبادی: قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام تبعاتی برای ایران نخواهد داشت لاریجانی و اعلام آمادگی برای توافق جدید هسته ای با امریکا روسیه: قطعنامه ضدایرانی تروئیکا در شورای حکام از حمایت چشمگیری برخوردار نیست هشدار پوتین به غرب: ما آماده‌ایم کارهای ساده روزانه که از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می کنند کرواسی از ترکیه پهپاد خرید وزیر دفاع ایتالیا: اگر نتانیاهو وارد ایتالیا شود بازداشت می‌شود بیانیه مشترک ۷+۱ کشور در حمایت از ایران در نشست شورای حکام عراقچی: عملیات «وعده صادق ۳» حتما اجرا می‌شود؛ هوشمندانه برخورد خواهیم کرد آیت الله جوادی آملی در دیدار فرمانده بسیج: اگر درست عمل کنیم، اگر بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، همه به ما احترام می گذارند و می توان بدون دردسر و با امنیت زندگی کرد