۰۶ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۹۴۳۷
تعداد نظرات: ۹۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۷-۰۹-۱۳۸۹
کد ۱۴۹۴۳۷
انتشار: ۱۰:۰۵ - ۲۷-۰۹-۱۳۸۹

برکناری متکی با اطلاع رهبر انقلاب بوده است؟

عصرایران - منوچهر متکی ، در حالی پشت میز مذاکره با مقامات ارشد سنگالی نشسته بود و "گفت و گوی دیپلماتیک" می کرد که نمی دانست ، هزاران کیلومتر آن سوتر ، محمود احمدی نژاد ، یعنی کسی که او را به "داکار" فرستاده بود تا پیامش را به پرزیدنت"عبدالله واد" برساند ، در نامه ای  کوتاه ، او را بر کنار کرده و متکی ، عملا سمتی برای مذاکره ندارد!

این موضوعی بود که سنگالی ها ، بعد از متوجه شدنش ، به شدت برآشفتند و آن را توهینی به خود قلمداد کردند.
بدین سان ، سنگال ، در اولین واکنش به این بی احترامی ، سفیر خود را از تهران فرا خواند ؛ البته هر کشور دیگری هم بود ، همین کار را انجام می داد چه آن که در عرف دیپلماتیک ، هرگز قابل تحمل نیست وسط مذاکره ، خبر برسد کسی که برای گفت و گو آمده ، دیگر سمتی ندارد!

اما فارغ از واکنش سنگالی ها به این ماجرای عجیب و غریب که در شگفتی های تاریخ دیپلماسی ثبت خواهد شد ، نکاتی چند راجع به برکناری منوچهر متکی از وزرات خارجه جمهوری اسلامی ایران قابل تأمل است:



1 - همه می دانند که نصب و عزل وزرای مهمی مانند خارجه ، دفاع ، کشور و اطلاعات ، با مشورت و نظر مساعد مقام معظم رهبری انجام می شود.
نکته دیگر آن که در محافل سیاسی ، همواره از متکی به عنوان کسی که حمایت رهبر معظم انقلاب را با خود دارد ، یاد می شود.

در همین ماجرای انتصاب نمایندگان ویژه رئیس جمهور در مناطق مختلف جهان نیز رهبر انقلاب ، در تأیید نظر متکی وارد ماجرا شدند و دستور به "حذف موازی کاری" و "اعتماد به وزرا" دادند. پیشتر نیز در جریان دیدار سفرا با  رهبر معظم انقلاب ، ایشان از دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر تمجید کرده بودند.

حال سؤال مهم اینجاست که آیا احمدی نژاد برای برکناری متکی ، نظر رهبر معظم انقلاب را جویا شده و موافقت ایشان را کسب کرده بود یا خیر؟

نحوه برکناری متکی ، هر چند اهانتی آشکار به او بود ، اما مهم تر از این موضوع ، حفظ حرمت رهبری توسط رئیس جمهوری است که بخش اعظم آرای مردمی و پشتیبانی های سیاسی اش در میان اصولگرایان را رهین رهبری است.

احمدی نژاد در ماجرای انتصاب مشایی به سمت معاونت اولی رئیس جمهور و دستور رهبر معظم انقلاب در خصوص بازپس گیری این حکم ، نمره قابل قبولی نگرفت و این بار چشم همه کسانی که دل در گرو ولایت فقیه دارند ، به این ماجراست تا مشخص شود رهبر معظم انقلاب ، تا چه اندازه در جریان امر بوده اند؟
 
2 - نحوه برکناری ، نه تنها با آداب دیپلماتیک و اصول کشور داری مغایرت داشت ،بلکه با فرهنگ ایرانی و اسلامی هم همخوانی نداشت. این گونه رفتار کردن با وزیری که 5 سال تمام ، به معنای واقعی کلمه "شب و روز" برای کشورش کار کرد ، با هیچ اصل اخلاقی قابل توجیه نبود.
متکی از وزارت خارجه رفت ، احمدی نژاد نیز روزی ریاست جمهوری را ترک خواهد کرد ولی آنچه می ماند ، "اخلاق و فرهنگ ایرانی - اسلامی" است که حکومتگران حق ندارند از آموزه های آن عدول کنند و بی اخلاقی را در جامعه نهادینه کنند.

 تنها یک دلیل می تواند برای برکناری وزیر خارجه در هنگام مأموریت دیپلماتیک به ذهن متبادر شود: سایه افکندن بحث های مربوط به «نحوه برکناری» بر «اصل برکناری» چرا که نوع برکناری به اندازه ای غیر متعارف و بحث انگیز بود به راحتی می شد پیش بینی کرد با چنین عزلی ، همه نظرها به نوع برکناری معطوف می شود و کمتر کسی سراغی از علت اصل برکناری می گیرد.

در طول پنج سال اخیر ، مسوولان همواره از سیاست خارجی موفق دولتین نهم و دهم سخن گفته اند و لذا حذف رئیس دستگاه سیاست خارجی ، می توانست این سوال را به وجود  آورد که اگر سیاست خارجی تان موفق بوده ، چرا وزیر خارجه را برکنار می کنید و اگر موفق نبوده ، آن همه سخن از توفیق گفتن چه بود؟ البته عده ای دوست دارند بگویند هر چه موفقیت داشتیم مربوط به شخص احمدی نژاد بوده و هر چه ناکامی متوجه مان بوده ، به وزارت خارجه بر می گردد که البته سخنی نامعقول است و مگر می شود در پنج سال سیاست خارجی ، همه موفقیت ها را متعلق به یک نفر بدانیم و مدیران و کارشناسان و دیپلمات های مجربی که حتی نامشان هم در جایی ذکر نمی شود ، در این موفقیت ها بی سهم باشند و تنها کارکردشان این باشد که کاسه کوزه های ناکامی ها بر سرشان شکسته شود؟! زهی انصاف و پرهیرگاری!

 علاوه بر این از نظر زمانی هم می توان گفت که احمدی نژاد تعمداً  زمان منتهی به تعطیلات سه روزه  را انتخاب کرد تا موج رسانه ای ناشی از تصمیم خود را مهار کند و در این باره ، مشاورانش ، مشاوره خوبی به او داده اند!

برکناری در سفر خارج ، در عالم سیاست ، فقط در یک مورد صورت می گیرد و آن هم موقعی است که در داخل کشور کودتایی رخ دهد و مقام مسافر ، برکنار گردد ، ولی در ایران که کودتایی رخ نداده است.
اگر احمدی نژاد بنا داشت متکی را حذف کند ، می توانست دو - سه روزی صبر کند و خیلی محترمانه ، این کار را انجام دهد.

3 - تغییر در رأس هرم سیاست خارجی هر کشور ، در سطح بین المللی این گونه تعبیر می شود که قرار است تغییرات اساسی در رویکردهای سیاست خارجی آن کشور به وجود آید. برکناری متکی در حالی صورت می گیرد که مقام معظم رهبری به عنوان کسی که سیاست های کلی نظام را تبیین می کنند ، هیچ تغییری در سیاست خارجی را  ابلاغ ننموده اند و همچنان بر اصول ثابت نظام در سیاست خارجی ، به ویژه در برابر غرب پابر جا هستند.

بنابراین مردم حق دارند بپرسند که آیا قرار است در سیاست خارجی دولت ، اتفاقی بیفتد که از آن بی خبریم؟
این سوال وقتی جدی تر می شود که همزمان با سفر متکی به سنگال و نیز بلافاصله بعد از برکناری او ، اسفندیار رحیم مشایی ، رسماً وارد فعالیت های دیپلماتیک شده و در قامت یک وزیر خارجه ، با پادشاه اردن دیدار می کند و با سفیر سوئیس(حافظ منافع آمریکا در ایران) جلسه می گذارد.

4 - وقتی ، مدیری در حد وزیر ، آن هم شخص باسابقه و جا افتاه ای مانند متکی ، این چنین کنار گذاشته می شود ، معنای دیگرش این است که ثبات مدیریتی در ایران معنا و مفهوم ندارد و تنها مدیرانی می توانند برنامه های مدیریتی خود را تدوین کنند و پیش ببرند که اطاعت پذیر باشند و رمز بقایشان نیز همین باشد.

متأسفانه این رویه ، پیشتر بنیان گذاشته شده و غایت آن ، بی اعتبار شدن مدیریت ها و بی حرمت شدن انسان هاست.
راستی ، وزیر خارجه بعدی که به سفر برود ، طرف های خارجی اش ، هنگام گفت و گو با او ، با خود نخواهند گفت که این شخص کاره ای نیست و حتی همین الان هم که داریم با او حرف می زنیم ، ممکن است حکم برکناری اش امضا شده باشد؟!

5 - منوچهر متکی در دوران وزارتش وزنه تعادل در سیاست خارجی بود. حضور او - که از حلقه مرکزی یاران احمدی نژاد نبود - باعث مهار برخی تندروی ها و جلوگیری از نفوذ نیروهای افراطی به بدنه دستگاه سیاست خارجی بود. در واقع بخش مهمی از توان متکی و تیمش ، مصروف متوازن سازی و رفع و رجوع کردن مشکلات دیپلماتیکی می شد که برخی افراد به وجود می آوردند که یکی از آخرین موارد آن ،مربوط به اظهارات بقایی - معاون رئیس جمهور و نماینده سابق و مشاور کنونی او در امور آسیا - می شود که با اظهارات خود درباره نسل کشی ارامنه ، روابط ایران و ترکیه را متشنج کرد و واکنش متکی را به دنبال آورد.

اینک با حذف منوچهر متکی ، باید دید در سال های باقی مانده از دولت احمدی نژاد دستگاه سیاست خارجی چه سمت و سویی خواهد داشت؟ آیا روند دیپلماتیک را خواهد پیمود یا تازه کاران هیجان زده ، در رده های مختلف آن حضور خواهند یافت و  مشکل سازی خواهند نمود؟!
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۹۸
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۲۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
67
18
رحیم مشائی بهترین گزینه برای وزارت خارجه است ...
کریمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
4
83
من که به شدت از این روش برخورد متاسف شدم.
این روش همه قواعد را به هم میزند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
3
97
بیشتر اینطور برداشت میشه که اقای احمدی نژاد مثل همیشه خواستن از روش قدیمی خودشون استفاده کنن , طوری سر و صدا به پا کنن که اصل موضوع فراموش بشه ! ... البته دنیا دار مکافاته !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
11
19
سر انجام رهبری در بر کناری آقای متکی چه نقشی داشته است یعنی با تائید رهیری بوده یابدون هماهنگی با ایشان صورت پذیرفته اگر بوده که حتما مصلحت بوده اگر نبوده باید برای بنده وامسال بنده به عنوان یک ایرانی باید روشن شود ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
28
33
سوابق درخشاني از خود به جاي گذاشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
5
71
ضمن تقدير از تحليل مناسب شما در اين مورد بايد بگويم بنده بعنوان يك اصولگرا از كارهاي اين رئيس جمهور خسته شده ام و بايد مجلس طرح سوال از رئيس جمهور را به طور مصرانه پيگير باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
2
77
بسیاری از حامیان دو آتیشه احمدی نژاد در قشر مذهبی و سنتی با این رفتارهای دوگانه آقای احمدی نژاد عملا خلع سلاح شده و هیچگونه دفاعی از ایشون نمی توانند داشته باشند زیرا پارادوکس بسیار جالبی ایجاد شده: حمایت از احمدی نژاد با اطاعت از مقام معظم رهبری و فرمانبرداری از ایشان یک جا جمع نمی شوند؛ این مطلب رو در عمل مردم به کرات دیده اند. این پست های پشت سر هم جناب مشایی هم که دهن کجی آشکار به آقاست به زعم مردم . ابن مجلس ما اگه مجلس بود تا الان یک کاری انجام می داد . آبرویی که 27-8 ساله انقلاب چه زود داره جلوی چشم همه از بین میره ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
93
17
تغییر یک وزیر از اختیارات رییس جمهور است مطالبق با قانون اساسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
صد البته! ولی گنجاندن این اختیارات در چارچوب مسائل دیپلماتیک هم از وطایف رییس جمهوره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
من هم با این رفتار ایشان مخالفم چون هر انسان (توجه کنید هر انسان) شخصیت و غرور دارد اما دوستانی که به ایشان رای داده اند با اخلاق و رفتار ایشان اشنا بودند فراموش نکنید 26 میلیون به این شیوه رای داده اند!!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
112
5
شما عصر ایرانی ها که دشمن احمدی نژاد هستید و هر کاری بکند بهانه می گیرید مشکلی نیست فقط خواستم بگم با وقت کشی موافق نیستم کسی که قراراست برود امروز برود بهتر از فرداست ضمنا وقت مملکت بیشتر از اینها اهمیت دارد که سه روز آن هیچی باشد بعدش هم کار قانونی بوده پس دیگه چی می گید شما ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
متاسفم که تا این حد غیر واقع بینانه و متعصب با مساله برخورد می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
متاسفم برات ! مگه قايم باشك بازيه؟ آبروي يك ملت و يك كشور و............ چي؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
اگه قرار بود بره چرا به ماموریت سنگال فرستاده شد؟
اگه قرار بود بره چرا حکم برکناریش تو سه روز تعطیلی و در نبود ایشون صادر شد؟
اگه قرار بود بره یعنی خودش می دونسته .پس چرا رفت به سنگال؟(پس خبر ندشت)
اگه خبر نداشت چرا رحیمی تو مراسم تودیع (بخوانید توهین) گفته متکی خبر داشته؟
اگه.....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
علي جان واقعآ به اين حرفهايي كه نوشتي اعتقاد داري؟
خدا مغز رو براي آكبند نگه داشتن به تو عنايت نكرده عزيزم ازش استفاده كن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
انگار شما قضیه رو نفهمیدید و فکر میکنی احمدی نژاد نعوض به الله اماام و معصومه !!! کمی چشمات رو باز کن و کورکورانه حرف نزن من هم طرفدار احمدی نزاد هستم و به ایشان رای دادم ولی اصلا با این کار ایشان موافق نیستم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
23
34
........... این موضوع را ما ولایتی ها نمی پذیریم و ساکت نمیشینیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
4
39
تحليل زيبايي بود
m-b
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
103
5
با مایه گذاشتن از رهبر چه سودی می خواهید ببرید رییس جمهور از حقش استفاده کرده والسلام لطفا توطئه چینی نکنید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
4
72
به نظرتون رئیس جمهوری که حداقل کمی حرمت وزیرش رو نگه نمی داره ( آبروی کشور بماند )حرمت من شهروند رو نگه می داره ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
63
2
آقای عصریران!جواب های منطقیتونو از آقای:کیهان (شریعتمداری ) بگیرید
ذره بین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
70
2
سلام
این سئوال که آیا برکناری متکی با اطلاع رهبر انقلاب بوده است یا نه؟
مانند این است که بپرسیم آیا رئیس جمهور نماز میخواند یا نه؟
همانقدر که این سئوال سئوال برنگیز و موجب تضعیف دولت و رهبری است
سئوال برکناری متکی نیز در جهت تضعیف نظام است
مسلما دولت مکتبی تبعیت از رهبری را شرظ لازم بقای اسلام میداند
و شک و شبهه کار معاندین است
الیته ما هم شخص متکی را فردی ولایی و دلسوز میدانیم ولی ممکن است ایشان در مواردی توان لازم را نداشته باشند
بهر صورت ما شخص محور نیستیم
ومنافع و مصالح نظام برایمان اهمیت نخست را دارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
کجای اسلام نوشته یک نفر می تواند آبروی یک کشور ویک نفر را در سطح بین المللی ببرد.لطفا هر موضوعی که اتفاق می افتد پای اسلام رو برای جلب ترحم مردم و لاپوشانی یک شخص خاص وسط نکشید.اسلام شان ومنزلت بالاتری نسبت به یک شخص یا یک گروه خاص دارد.
مشکل اینجاست که امروزه دین ودینداری ظاهرا در اختیار یک عده خاصی می باشد ولا غیر!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
آبروی کسی نرفنه آقای متکی هنوز هم محترم و محبوب ملت است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
1
112
فعلا یکی از درسهای نحوه مدیریت جهان به جهانیان ارائه شد تا فکر نکنند الکی حرف میزنیم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
ای ول خیلی باحال اومدی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
احسنت...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
1
28
احسنت به نویسنده محترم که خیلی منطقی مطالبات مردم را از بابت این عزل به رشته تحریر در آورده این اتفاق به هیچ عنوان قابل توجیه نیست چرا که کشور ایران ملک خصوصی کسی نیست که مانند ارباب و رعیت رفتار نمایند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
17
11
سلام احسنت ما با رهبری پیمان بسته ایم نه با شخص هر کسی در هر دوره ای بداند تا جایی از او حمایت میکنیم که رهبری از او راضی باشد ولا غیر.ضمنا از شما دوستان عزیز عصر ایرانی هم به شدت گله مندم چون تا کنون هیچ کدام از نظرات منو درج نکردید . درحالی که با بررسی دیگر نظرات درج شده اشکال خاصی در نظر خود نمیبینم .
الف م
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
1
45
واقعا جای تاسف داره
ببین با چه حرکات ناپخته ای خودمان رو در دنیا انگشت نما کردیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
17
3
1- بيابيد ارتباط موضوع با متن را؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
2
26
...من با متكی موافق نیستم. اما نحوه تعامل احمدی نژاد به طرزی فاجعه بار هست كه واقعا" برای یك كشور با تمدن 5 هزار ساله هر چه باشد مایه آبرو نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
24
فقط باید تاسف خورد. اخلاق و احترام از پایه ای ترین اصول مسلمانان است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
20
1
حالا لا مشکل همه میان ومیرن چه اینجوری وچه اونجوری حتما دلیلی داشته ببینیم بعدش چی میشه
عيسي
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
2
5
درشتي و نرمي به هم در به است.چو جراح رگزن و مرهم نه است.عصرت بخير دلسوزي؟يا.....؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
4
17
معلومه رهبری خبر نداشته. از رسانه ای کردن سریع موضوع میشه فهمید که نخواستن ایشون وارد شده وجلوگیری کنند وگرنه لزومی نداشته. این بار چندم هست که به مقام رهبری اینگونه اجحاف شده.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
17
6
با اینکه کار درستی نبود اما سوال اینجاست که رئیس جمهور حق عزل وزرا را دارد و ربطی به رهبری ندارد که بیاییم و با ایشان مشورت کنیم .............
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
32
احتمالا" اول احمدی نژاد وزیر خارجشو برکنار کرده و بعد شروع به فکر کردن کرده که ایا کارش درست بوده یا نه. وگرنه هر آدم عادی هم میفهمه که نحوه برکناره وزیر خارجه درست نبوده..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
1
45
از این جا به بعد سیاست خارجی رو بچسب که
میخواد رو دست قهوه تلخ هم بلند بشه و جوک محافل بشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
2
8
بیاییم موضوع را همه جانبه ببینیم
ما خیلی حق ها را داریم ولی دلیل نمیشود از آنها استفاده کنیم. ما حق داریم با همه قهر کنیم ولی پیامد آن می شود تنهایی...
پس هر حقی پشت سرش تبعات و مسئولیت هایی می آورد که بایستی بپذیریم.
رئیس جمهور حق دارد وزیرش را عزل کند اما آیا حاضر است مسئولیت تبعات مثبت و منفی اش را شخصاً برعهده بگیرد؟؟؟
یا من یعلم إهد من لایعلم...
saeed
Canada
۱۷:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
1
2
khodaeish ajab dast be ghalami dari !!! man yeki ro nadide shifte khodet kardi !! ino jedi migam
الیاس
United States of America
۱۷:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
9
8
البته این نقدی که شما نوشته اید خیلی تند رفته اید ولی برکناری متکی با این وضعیت کار درستی نبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
1
8
همانطور که در تحلیل خبر هم آمده است سیاست خارجه ایران در 5 سال اخیر با حضور آقای متکی که به وزیری آرام در بین وزرا مشهور بوده و با رهنمودهای رهبری دستاوردهای ارزشمندی کسب کرد و جا داشت به گونه ای منطقی و اصولی از تلاش های متکی قدردانی شود چون مدارج ترقی را در وزارت خارجه به صورت پله به پله طی کرده بود و مانند بعضی ها یک شبه ره صد ساله نرفته بود.
مطمئنا آقای متکی همچنان در مسیر ولایت فقیه موفق تر از گذشته طی مسیر خواهند کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
0
10
منتظر نظر رهبر عزیز انقلاب درباره این موضوع که باعث مسخره کردن ایران توسط دشمن شد هستیم
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
2
13
با سلام . آقاي احمدي نژاد با اين كار خود كه قطعاً به توصيه مشايي صورت گرفته است به همه دلسوزان نظام دهن كجي كرده اند و راهي براي دفاع از خود باقي نگذاشته است. انشاالله كه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۷
3
23
احمدی نژاد فقط تحمل بله قربان گوها را دارد و هر کسی که بخواهد در مقابل احمدی نژاد حرفی بزند محکوم بهاین برخوردهای ناجوانمردانه است، یکی از موفقترین وزیرهای ایشان همین اقای متکی بودند که در سفرهای خارجی تا حد جان کندن کار میکردند خداوند حفظش فرماید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
6
1
الان آقا متکی شدش ناجی ملت و مردم؟
شما چرا همش موندید هر کس که کنار گذاشته میشه رو بزرگ کنید
تا دیروز بنده خدا خود آقای متکی رو سد راه میدید و میگفتید عزت ایران رو به باد داده
عجب ادم هایی هستید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
1
11
کجاست مجلسی که در راس امور باشد و .......
مهتاب
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
2
12
آقاي احمدي نژاد خوب ميدونه داره چيكار ميكنه . اون با اين حركت خواست قدرت نمائي كنه و نشون بده كه قادر هست هر كاري انجام بده و از هيچ كاري هر چند كاملا غير منطقي باشه ابا نداره. متاسفم براي ....
طبسی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
0
13
بنده معتقدم بدتر از نحوه عزل دکتر متکی توجیه ها و ماست مالیهای آقای رحیمی در مراسم تودیع!!! بود که بنظر اینجانب توهین به شعور حاضرین در جلسه و مردم بود.
ناصر
Netherlands
۱۶:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
0
5
اين بركناري يكباره و شتاب زده آدم را ياد بركناري و عزل اميركبير مي اندازد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
1
5
متکی،دانش جعفری، ذوالقدر، لاریجانی، پور محمدی، طهماسبی، لنکرانی، اژه ای، رهبر، بذرپاش، مظاهری علی اکبری و ... میتوانند کابینه سایه تشکیل بدن.
این برخوردهای رییس جمهور دیگه داره از بانمکی خارج میشه. نه؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۸
0
10
بابا اینقده حرص نخورید! اینکارها تو مملکت ما عادیه!! دارن به اسم........هر کاری میکنن..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
1
4
هردم از اين باغ بري مي رسد تازه تر از تازه تري مي رسد
دانشجو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
1
13
احمدی نژاد معجزهزاره سوم است!! تا دوران تصدی گری او باقی است از این معجزات زیاد خواهید دید.
این عمل را باید بعنوان شگفتی تاریخ دیپلماسی جهان ثبت کرد ، تا مردم جهان با مضحکه کردن آن به هر چه فرهنگ اسلامی و ایرانی بخند ند
ناشناس
Belarus
۱۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
0
12
من معذرت می خوام ولی وقتی که چنین کاری می شود دیگه هیچ سیاست مداری تو دنیا واسه ما تره هم خورد نمی کنه الان تو دنیا ما به بی برنامه گی معروف هستیم ولی تا کنون به بی آبرو کردن خودی انگشت نما نشده بودیم که به کارنامه این دولت این هم اضافه شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۹
0
9
جای تاسف داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۳۰
0
9
احمدی نژاد با این کار با شعور یک ملت بازی کرد و عزت ایران و ایرانی را خرد کرد
فرزاد فرجام
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۱۰/۰۲
0
2
باورم نمى شه
چمران : مستنداتی از فاکتورهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در موسسه همشهری به صورت غیرررسمی ارائه شده است/ نمی‌دانم مافیا کیست ۱۰ پیش بینی اکونومیست درباره سال ۲۰۲۵/ جهان در خون غرق خواهد شد! پیش بینی وضعیت بارش در استان ها تا دی ماه مردم این ۱۸ استان منتظر بارش برف و سرما باشند قالیباف : روزانه تا ۳۰ میلیون لیتر فرآورده از کشور قاچاق می‌شود/ تردید نکنید که این قاچاق سازماندهی شده است طعنه سنگین روزنامه فرهیختگان به جلیلی : میز مذاکره ، کلاس تاریخ و فلسفه و پدیدارشناسی روح هگل نیست دستگیری کلاهبرداری که از دختران زیر سن قانونی اخاذی می‌کرد آیا ایران با درخواست احتمالی آمریکا برای مذاکره دوجانبه موافقت می‌کند؟ علم چطور دژاوو را توجیه می‌کند؟ آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کرد؟ نوجوان قائمشهری به دلیل برخورد با قطار جان باخت بورل : آینده اتحادیه اروپا در خطر است قالیباف : وزیر نیرو در تابستان جرأت ندارد بگوید که در تولید برق مشکل نداریم اما در زمستان می گوید بازجویی محسنی اژه‌ای از متهمان یک پرونده مهم دلفین دریای بالتیک از تنهایی با خودش صحبت می‌کند