۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۲:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۳۷۷۴۱
تعداد نظرات: ۱۸۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۴-۰۷-۱۳۸۹
کد ۱۳۷۷۴۱
انتشار: ۱۳:۵۰ - ۰۴-۰۷-۱۳۸۹
نگاهی به دعوای طلافروش ها و سازمان مالیاتی

کمتر از کارمندان مالیات می دهند، طلبکار هم هستند!

این خود اظهاری، در کنار مزایایش، همواره این مشکل را دارد که عده ای میزان درآمدشان را در خود اظهاری کمتر از میزان واقعی اظهار نمایند و البته در عالم واقع نیز این اتفاق در سطح وسیعی رخ می دهد.
عصرایران - مدتی است صنف طلافروشان ، به صدر اخبار اقتصادی رفته است ؛ علت نیز به تقابل طلافروشان و سازمان مالیاتی در خصوص "مالیات بر ارزش افزوده" بر می گردد و تعدادی از طلافروشان در برابر این موضوع مقاومت می کنند و حتی در مواری به تعطیلی اعتراض آمیز مغازه هایشان نیز پرداخته اند.

حال سوال اینجاست که چرا از بین 12 گروه صنفی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ، تنها طلافروشان این همه مقاومت و سر وصدا می کنند؟ به ویژه آن که سه درصد مالیات بر ارزش افزوده را اصناف و از حمله طلافروشان نمی دهند ، بلکه این خریداران هستند که هنگام خرید جنس ، از جمله طلا ، آن سه درصد را پرداخت می کنند و اصناف هم بعد از مدتی که با این پول کار کردند ، در فرجه قانونی ، آن را به حساب خزانه واریز می کنند ؛ کوتاه سخن ان که در واقع ، اصناف ، ریالی از بابت این مالیات سه درصدی از جیب خود خرج نمی کنند ولی برخی از آنان ، در برابر این قانون به شدت مقاومت می کنند و حتی از تهدید به تعطیلی بازار هم ابایی ندارند.

اینجا ، دقیقاً همان نکته ای است که در ذهن مردم این سوال شکل می گیرد که علت این مقاومت ها چیست؟ آیا طلافروشان ، دلشان به حال مردم سوخته و از دولت می خواهند که از مردم این مالیات سه درصدی گرفته نشود؟ یا دردشان چیز دیگری است؟!

به نظر نمی رسد طلافروشان به وکالت از مردم وارد این تقابل شده باشند و قطعاً  آنها پیگیر منافع خاص خودشان هستند.
واقعیت امر این است که از چندین سال پیش اصناف ، بر مبنای "خوداظهاری" مالیات می دهند که به نوعی اعتماد سازمان مالیاتی به اصناف محسوب می شود. این در حالی است که پیش از آن ، ممیزان مالیاتی با بررسی دفاتر مالی اصناف ، رأساً به تعیین میزان مالیات می پرداختند.

این خود اظهاری، در کنار مزایایش، همواره این مشکل را دارد که عده ای میزان درآمدشان را در خود اظهاری کمتر از میزان واقعی اظهار نمایند و البته در عالم واقع نیز این اتفاق در سطح وسیعی رخ می دهد.

بنابراین ، باید به دنبال روش هایی بود که میزان درآمدها شفاف شود تا مالیات دریافتی نیز عادلانه گردد ، کما این که میزان حقوق ماهانه کارمندان ، تا ریال آخرش شفاف است و لذا دقیق ترین مالیات ها ، از کارمندان گرفته می شود ولی این مهم ، درباره اصناف صدق نمی کند و کسی جز خود کسبه ، نمی دانند که آنها چقدر درآمد دارند ؛ به قول ظریفی ،میزان دخل اصناف را همسرانشان هم نمی دانند ، چه برسد به سازمان مالیاتی!

یکی از این روش ها ، که درآمدها را به طور جدی شفاف می کند ، قانون مالیات بر ارزش افزوده است. در واقع مهم ترین فایده اجرای دقیق این قانون ، نه کسب درآمدهای مالیاتی ، بلکه شفاف سازی میزان درآمد

اصناف است ، مخصوصاً صنف هایی مانند طلافروشان که خرید و فروش هایشان به طور متعارف با فاکتور و اسناد مکتوب همراه است.
این شفاف سازی درآمدها ، به دنبال خود ، واقعی سازی مالیات ها را هم خواهد آورد و  آن موقع دیگر نمی توان با اعداد نازل ، خوداظهاری مالیاتی کرد و خود را از پرداختن مالیات معاف نمود یا به خود تخفیف داد!

می گویند شاگردی که تازه به مکتب رفته بود ، در مقابل یادگیری حرف "الف" مقاومت می کرد و وقتی بر او خرده گرفتند که چقدر کندهوش است که نمی تواند حرفی به سادگی "الف" را بیاموزد ، گفت : من الف را همان روز اول یاد گرفتم ، ولی می دانم اگر از الف بگذرم ، معلم مکتب رهایم نمی کند و می خواهد "ب" را یادم دهد و تا 32 حرف آخر ، باید پیش بروم.

مالیات بر ارزش افزوده ، برای برخی اصناف که تا کنون در خود اظهاری ، صادقانه عمل نکرده اند ، حکم همان "الف" را دارد که اگر به آن تن دهند ، ناگزیر خواهند بود مراحل بعدی را نیز که همان شفاف سازی درآمدها و واقعی کردن مالیات هاست طی کنند و لذا می کوشند ولو به بهای تعطیلی چند روزه مغازه ها و حتی به جان خریدن عواقب امنیتی شدن موضوع ، زیر بار "الف مالیات بر ارزش افزوده" نروند!

طبق برخی برآوردها ، متوسط کشوری مالیاتی که هر طلافروش  در سال گذشته پرداخت کرده اند ، فقط 480 هزار تومان بوده است! یعنی یک طلا فروش ، حتی کمتر از بسیاری از کارمندان و کارگران مالیات می دهد(به طور متوسط).

این در حالی است که کارمندان و سایر حقوق بگیران ، قبل از این که حقوقشان را بگیرند ، مالیات از آن کسر می شود ولی اصناف ، اول پول درمی آورند ، با آن پول کار می کنند و سر سال که می شود ، از ایشان می پرسند خودتان بگویید چقدر در آمد داشتید تا بر مبنای آن ، مالیات بدهید!

طبیعی است که در این میان عده از اصناف و از جمله برخی از طلافروشان که تا دیروز در سایه عدم شفافیت مالیاتی ،هر چقدر که دوست داشتند مالیات می دادند ، در برابر مالیات بر ارزش افزوده ، مقاومت کنند و نگذارند حساب و کتاب هایشان شفاف شود ؛ بنابراین ، درد ، درد شفاف سازی است نه درد مردم!

این واقعاً اجحاف به حقوق عمومی است که کسی با سودهای کلان ، حتی از یک کارگر هم کمتر مالیات دهد و سرآخر هم کلی طلبکار باشد و نظام مالیاتی کشور را به هماوردی و مبارزه بطلبد.

سخن بر سر این دولت و آن دولت نیست ، بلکه لب مطلب این است که بعد از قرن ها که در این مملکت حرکتی شروع شده تا درآمدهای اصناف شفاف و مالیات ها عادلانه شود، نباید اجازه داد عده ای در یک یا چند صنف بر سر این شفاف سازی که شعار بنیادین رشد و توسعه است ، سنگ اندازی کنند. عدالت نیز حکم می کند همانگونه که درآمد و مالیات کارمندان و کارگران شفاف است ، درباره سایرین و از جمله طلافروش ها نیز چنین باشد.

مقاومت برخی اصناف در مقابل این شفاف سازی ، به حدی عیان است که حتی در برابر این پیشنهاد که " خود اظهاری ادامه یابد و هر چه شما گفتید ملاک باشد اما سازمان مالیاتی ، به طور رندوم ،  درآمد 7 درصد از اصناف را بررسی نماید" به شدت مقاومت کردند! این در حالی است که اگر آنها در خوداظهاری صداقت داشته اند ، چرا باید از بررسی ، آن هم نه بررسی همه بلکه رندومی ،این همه واهمه داشته باشند؟

کوتاه سخن آن که اگر قرار است مالیات ، به نسبت معینی از درآمد از همه اخذ شود ، باید در اجرا نیز عادلانه بدان پرداخته شود ؛ نه این که کارمندان و کارگران ، حقوق نگرفته ، مالیاتشان را تا ریال آخر بدهند و بقیه حتی از مشخص کردن درآمدهایشان نیز خودداری کنند و با جریان سازی ، برای خود حاشیه امن درست کنند.
وزارت امور اقتصادی و دارایی هم بداند که مالیات ، نه موضوعی خصوصی بین این وزارتخانه و برخی اصناف ، که بخشی از حقوق عمومی است و کسی حق ندارد درباره این حق عمومی ، اهمالکاری کند یا آن را در معاملات پشت پرده به قدرتمندان بازار واگذار نماید.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۸۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضا
-
۱۳:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
حرف حق جواب نداره. من کارمند همون سر برج مالیات می دم ولی طلافروش چی؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
بعد از مدتها یک حرف راست از خبرگزاری شما خواندم. کاملا موافقم
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
مالیاتی که از مردم گرفته میشه باید خرج خود مردم بشه و اگر اینطور باشه و همه این مساله رو به عینه ببینند و احساس کنند اکثرا با دل و جون مالیات میدن ولی وقتی اینطور نیست زورش ادم میاد مالیات بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
قطعا برخي از اصناف مالياتي بمراتب كمتر از ميزان تعيين شده پرداخت مي كنند ولي كساني هم هستند كه مجبور به دادن ماليات بيشتر از درآمدشان هستند البته اين را هم بايد در نظر بگيريم كه با توجه به ركود بازار اگر حق و علالتي وجود داشته باشد مي بايست ميزان ماليتهاي امسال كاهش مي يافت نه اينكه بشتر هم بشود كه اين افزايش ماليات براي كسبه اي كه مغازه اجاره اي دارند و ديگر هزينه هاي كار و زندگي بسيار سنگين است . من كاسب دون پايه هستم ولي بشخصه از صنف طلا فروشان تشكر مي كنم كه دربرابر زياده خواهي دولت ايستاده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
بیچاره کارمندان . دولت نباید در مقابل برخی اصناف زیاده خواه کوتاه بیاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
دولت اگه مقابل اینا کوتاه بیاد دیگه سنگ رو سنگ بند نمیشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
نگاه واقع بینانه ای دارید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
جانا سخن از زبان ما مي گويي! طبق قانون كار ميزان مالياتي كه مشمولان اين قانون بايد بپردازند بسيار بيشتر از كسبه و حتي بيشتر از كارمندان است. بنده حساب كرده ام يك كارگر مشمول قانون كار بين 5 تا 10 برابر كارمندان و بيش از 20 برابر كسبه ماليات ميدهد كه واقعا بي انصافي است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
من فقط همین رو می دونم که بازاری ها فقط به منافع خودشان فکر می کنند و به فکر مردم عادی نیستند و ایران هم مبدل به بهشتی شده براشون که تا می خوان می تازن... درست رکود شده ولی بازم وضع اونا از بقیه بهتر و دلیلی نداره که ما کارمندها مالیات بدیم و اونها ندند و اعتصاب کنند....
ناشناس
Germany
۱۴:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
لطفا یک نفر توضیح بده در کشور اسلامی که معادن و نفت فراوان داره مالیات به چه معناست
اگر درصد این مالیات معقول باشه حرفی نیست ولی دولت میاد یه دفعه نصف پولت رو میگیره به عنوان مالیات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
مانند همیشه ، صادقانه و کارشناسانه نوشته اید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
بلآخره مالیات بر درآمد یا بر خرج کرد؟
کارمندان ار حقوقشان مالیات میدند وقتی که میخوان خرید کنن مالیات میدن حالا مالیات ارزش افزوده رو هم بازم کارمندان میدن و...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
ببینید الان مشکل طلا فروش ها بر سر دادن یا ندادن مالیات نیست... مشکل این است که اداره مالیات میخواهد ارزش افزوده ی کل قیمت طلا را بگیرد که قیمت کل طلا(32000 تومن)+اجرت ساخت+ سود 1-1.5% بازاریاست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
دمت گرم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
اگرمنصفانه قضاوت کنیم بهترین راه برای شفاف سازی درآمدها ، اجرای همین قانون است . وقتی درآمد شفاف شد هرکس به میزان درآمدش مالیات میدهد و حقی از کسی ضایع نمی شود . مسلما مقاومت طلا فروشان حکایت از صدق مطالب این مقاله دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
اگر از همه مثل كارگران و كارمندان ماليات ميگرفتند و ماليات را درست خرج ميكردند مملكت بهشت ميشد!
من يك مهندس در يك شركت نيمه دولتي هستم و پارسال 3 ميليون تومان ماليات داده ام ولي مطمئنم سوپري سر كوچه با درآمد چندين برابر من يك دهم من هم ماليات نميدهد .
بيش از 90 درصد ماليات را حقوق بگيران ميدهند و دولت نيز تا به حال جرات نداشته از بقيه اصناف به تناسب درآمدشان ماليات بگيرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
آخرش می کشن روی قیمت طلاو سکه. خود کارمند و کارگر مالیات طلا فروشا رو باید بدن...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
بالاخره يكي پيدا شد از اين ظلمي كه به قشر كارگر ميشه صحبت كنه. بنده كارگر قراردادي هستم كه با 100 ساعت اضافه كار در هر ماه و پايه حقوق 350 هزار تومان ماهانه 100 الي 120 هزار تومان ماليات از فيشم كسر ميگردد كه نصف آنرا حلال نميكنم و راضي نيستم
ناشناس
-
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
شفافيت در كسب ماليات به همان اندازه مهم است كه مصرف ماليات. نگاهي به شيوه هزينه بيت المال نشان مي دهد كه اگر در پرداخت ماليات 50% تخلف وجود دارد در هزينه ان 90%
آرش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
مگر طلا فروشان محترم قرار است اين سه در صد را از جيب مبارکشان پرداخت کنند که دوسال است دارند مقاومت مي کنند ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
طلا فروشان عزيز از ما كارگران كه به هر طريقي هست (راضي نيستيم ) ماليات مي گيرند واي بحال شما. در ضمن الان از مرده در قبرستان ماليات مي گيرند چه برسد به زنده . وقتي يك گواهي انمحصار ورث بخواهيد بگيريد مي فهميد از يك مرده هم ماليات مي گيرند چه برسد به طلا فروش زنده .
حقیقت
Canada
۱۴:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
به عنوان یک طلافروش که سال گذشته حدود هشت میلیون تومان مالیات پرداخت کرده ام باید به حال این مملکت افسوس خورد که (بنا به برخی برآوردها)خیلی راحت مقاله می نویسیم وقضاوت می کنیم.اگر نویسنده این اندک آگاهی از معنی 3درصد ارزش افزوده در طلافروشی داشت میفهمید که اجرای این قانون چه اجحاف برزگیست در حق مردمی که می خواهند طلا بخرند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
دولت زورش به بازار نميرسد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
اي بابا ول كن توهم مطلب نداري بنويسي مردم از ارزاني آنقدر خوش ميگذرانند كه تو نمي فهمي.
راستگو
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
اگر واقعیت ماجرا را بخوایم،میبینیم که موضوع حتی شفاف سازی در آمد هم نیستش! واقعیتی که نویسند نخواسته بگه اینه که این دولت هر گونه طرحی در هر زمینه ای بیاره و از مردم بخواد اجراش کنند، ولو مسئله مالی هم نباشه، گروههای زیادی مقاومت خواهند کرد و جلوش وا می ایستن! حالا اینبار اصناف بوده و بعدی هرچی وحتی در مورد کارمندان هم باشه، اونها هم صرف نظر از اینکه بسودشون یا ضررشون باشه، چون اعتماد و اطمینانی ندارن، مخالفت میکنند. ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
به هر حال با توجه به عدم كنترل در كشور بازاريها هرچه بدهند از جيب مردم ميدهند پس اينقدر خوش خيالي نكنيد كه كارمند و كارگر و حقوق بگير و و....و.... .چاپ نكني بامردي
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
من پارسال يك ربع سكه خريدم فرداي آن روز پشيمان شدم سكه را به همان طلافروشي فروختم حدود 15 هزارتومان ضرر كردم اينها كه اينجوري به بهانه هاي مختلف مردم را سر كيسه مي كنند نمي خواهند ماليات بدهند اگر طلا فروش ها اعتصاب كنند مردم نيز آنها را تحريم و كسي از انها طلا نمي خرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
آفرين گل گفتيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
ما هم مثل بقیه کارمندا که با این گزارش شما داغ دلشون تازه شد.... یعنی اگه سازمان امور مالیاتی یا هر کس دیگه ای ذره ای کوتاه بیاد ظلم کرده به میلیونها نفر کارمند که در پرداخت مالیاتشون هیچ نقشی ندارند... فقط 20 درصد و 30 درصد از حقوقشون کم می شه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
اين اداره دارايي اگر مي توانست از پرندگان آسمان نيز ماليات پرواز مي گرفت. نمي دونم اين همه ماليات كه مي گيرند به جيب چه كساني و يا به حساب كدام شهرها واريز ميشود و با اين همه پول چه مي كنند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
فرزند شش ساله ام در اثر يك تصادف فوت نموده بود و اداره دارايي جهت دادن گواهي انحصار وراثت مي گفت تمام اموال بچه را بايد اعلام نماييد .مگر يك بچه معصوم بي گناه به غير توپ و يك دوچرخه و مقداري اسباب بازي چيز ديگر دارد كه دارايي حتي از يك مرده شش ساله نيز مي خواهد ماليات بگيرد . پس آقاي طلا فروش ناراحت نباش اينان از مرده نيز ماليات كسب مي كنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
علیرغم اینکه بحث، بحث درستی است و نگرانی اصناف از مالیات بر ارزش افزوده به دلیل شفاف شدن درآمد و فروش آنهاست، ولی یک نکته هم هست که بایستی نگارنده مطلب بدان توجه داشته باشد.
مالیات بر ارزش افزوده به نوعی مالیات بر مصرف مصرف کننده نهایی است
از آنجاییکه که طلا و مسکوکات جزو لوازم مصرفی ( به ویژه در خانواده های ایرانی) نمی باشند، قانونگزار محترم بایستی به این نکته توجه میکرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
آیا روش دیگری برای محاسبه درآمد اصناف بجز مالیات بر ارزش افزوده وجود نداشت تا کارمند وکارگر مجبور به پرداخت دوباره مالیات نگردد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
اگر مالیات بر خرج کردن هست چرا از درامد مالیات می گیرند ؟ پول میگیریم باید مالیات بدهیم ! می خریم باید مالیات بدیم... بماند وارث باید مالیات بدهد ... خمس و زکات هم که چون مسلمانیم باید بدهیم ... چی رو می تونیم ندهیم ؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
باید حق این مردم بیچاره رو از این بازاریها بگیرن.درامدهای آنچنانی دارن اونوقت برای دادن مالیات سالانشون که نصف مالیات ما هم نمی شه این همه تو بوق کرنا کردن.بابا شما هم دارین تو همین مملکت زندگی می کنید .همونجاییکه کارمندا و کارگرای بیچاره زندگی می کنن.واقعا که نفس آدها سیری ناپذیره.
هرچند دل خوشی از رییس جهمور نداریم ولی اینو بدونه توی این یک قلم کار ما باهاشیم.بالاخره یکی باید جلوی این آدم های زیاده طلب رو بگیره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
علیرغم اینکه بحث، بحث درستی است و نگرانی اصناف از مالیات بر ارزش افزوده به دلیل شفاف شدن درآمد و فروش آنهاست، ولی یک نکته هم هست که بایستی نگارنده مطلب بدان توجه داشته باشد.
مالیات بر ارزش افزوده به نوعی مالیات بر مصرف مصرف کننده نهایی است
از آنجاییکه که طلا و مسکوکات جزو لوازم مصرفی ( به ویژه در خانواده های ایرانی) نمی باشند، قانونگزار محترم بایستی به این نکته توجه میکرد.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
بعضی وقتها می گویند که به افرادی که مالیا تشان را به موقع پرداخت نمایند برایشان جایزه می دهند تا حال برای کدام حقوق بگیر جایزه پرداخت کرده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
به نظر من كاملا حق با طلافروشان است چون طلا را مصرف كننده مي خرد و چندين بار وارد چرخه توليد و مصرف مي شود و ضرر زيادي را متوجه خانواده ها مي كند. بعضي ها در باره طلا جوري اظهار نظر مي كنند كه هنوز فرق بين طلا و سيب زمين را نمي دانند. ...
يك معلم نمونه كشوري
saman
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
تا جایی که من اطلاع دارم قرار بود سهمی از مالیات بر افزوده به شهرداری اختصاص یابد و در عوض شهرداری عوارض از مردم و کسبه نگیرد اما هم مالیات بر ارزش افزوده را گرفتند و هم عوارض شهرداری را اینجاست که می بینیم دولتیها هم به عهد خود وفا نکرده اند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
عجب!
محمد حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
مطالب خوب و قابل توجهی بود
یک کارمند بخش خصوصی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
بنده یک کارشناس با حقوق نسبتا خوب هستم با این حال آشنایان بنده که در بازار داد و ستد می کنند با اینکه "در آمد یک روز" آنها به مراتب بیش تر از "حقوق یک ماه" بنده است اما مالیاتی که آنها می دهند کمتر از مالیاتی است که از بنده می گیرند.
ضمن اینکه همان مالیات ناچیز را هم سال بعد آنهم بطور اقساط پرداخت می کنند !!!!
متاسفانه عده ائی که درآمد سرشار دارند با هزاران طرفند از دادن مالیات فرار می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
مگه طلافروشا خونشون از بقیه رنگینتره!
دولت به هیچ وجه حق کوتاه اومدن نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
1. فرق ماليات كنوني با ماليات اسلامي چيه؟ آيا كساني كه به دولت ماليات مي دهند بايد ماليات اسلامي (خمس) را هم بپردازند؟
2.بنده شخصاً هيچكونه عدالتي در دريافت ماليات نمي بينم مگر در بين كارگران و كارمندان چرا كه ساير اقشار با درآمد بسيار بيشتر ماليت بسيار كمتري پرداخت مي كنند.
LOHRASB
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
اگر بر اساس حق و عدالت و درآمد مالیات پرداخت شود خیلی از مشکلات کشور حل خواهد شد ظلم است که کارگر و کارمند بیشتر از تجار و طلافروش و کارخانه دارن و سرمایه داران و ملاکان مالیات دهند و این تیپ افراد لوس و ننر با قلدری و بدون واهمه از پرداخت مالیات شانه خالی کنند .
علي اهري
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
من با اصل ماليات موافقم و اصلاً جاي بحث هم در مورد آن نيست اما نمي دانم چرا اسم اين ماليات را گذاشته اند ماليات بر ارزش افزوده! البته در مورد طلافروشي كه طلاي خام را ميخرد و با تبديل آن به طلاي زينتي بر ارزش آن مي افزايد (به فرض اين كه خودش اين كار را مي كند) اين نامگذاري درست است اما اولاً بايد اين ماليات از خودش گرفته شود نه از مشتري و ثانياً اگر از خريدارمالياتي گرفته شود (چه خريدار طلا باشد چه خريدار چيز ديگر) اسمش ديگر ماليات بر ارزش افروده نيست بلكه شايد مثلاً ماليات بر مصرف باشد. من از شما و هركسي كه در اقتصاد و امثال آن تحصيلات و تخصص دارد خواهش مي كنم اگر بنده اشتباه مي كنم اصلاح بفرمايند و اگر درست مي گويم از مسئولين مربوطه خواهش مي كنم علت اين نامگذاري بي توجيه را روشن فرمايند.
اشكان
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
با تشكر از عصر ايران
خواهش ميكنم در خصوص نحوه محاسبه و درصد ماليات حقوق بگيران و تفاوت ماليات كارمندان و شاغلين بخش خصوص ،كه به صورت پلكاني مي باشد گزارشي تهيه نماييد تا علاوه بر اطلاع صنف محترم طلا فروشان ،مسئولين نيز به فكر چاره اي جهت يكسان سازي ماليات باشند.
مبلغ ماليات كارمندان بخش دولتي و خصوصي متفاوت مي باشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
آقا اونجایی جالب می شه که از مالیات بنده و شمای کارمند، آجان می زارن از مغازه های این آقایون طفل معصوم طلافروش مواظبت کنن نکنه یکوقت خدایی نکرده دزد بزنه ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
اصلا قرار نیست طلا فروشان یا هر صنف مشمول قانون مالیات بر ار.ش افزوده مالیات بدهند مالیات مذکور را مصرف کننده نهایی میدهد و مشمولین از جمله طلا فروشان فقط واسطه دریافت هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
نيازي به حسادت شما به طلا فروشان نيست ماليات بي جهته - براي چه كاري ماليات ميگيرند؟ با گرفتن ماليات كدام مشكل را حل كرده اند؟!
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
کاش حرف طلا فروشان را هم می نوشتید و یک طرفه به قاضی نمی رفتید
اصلا مالیات مبلغی نیست برای طلا فروشان که اغلب سرمایه خوبی درند/ نحوه اجرا در بازار طلا بسیار سخت است/ بنده با 21 سال سن 7 سال در کار طلا هستم و به این صورتی که اینها می خواهند مالیات بگیرند امکان پذیر نیست / در مورد اطلاع رسانی هم هیچ کاری نکرده اند
اگر بخواهد اجرا شود همین کارمند و مقاله نویس اندیشمند شما باید مالیات را هنگام خرید پرداخت کنند
کمی تحقیق کنید بعد به این صنف محترم بی احترامی کنید
ناشناس
Germany
۲۲:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
احسنت برعصرایران.من کارمندسالی 5ملیون تومان مالیات می پردازم.چرایک طلافروش480هزارتومان!!!!؟؟؟ اگرنمی توانیدازاصناف بگیریدحداقل به کارمندان رحم کنیدتاخدابه شمارحم کند.
ناشناس
Sweden
۲۳:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۴
0
0
farhang sazi niaz hast!!
آقائی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
سلام شما که از اقتصاد و رابطه درآمد و هزینه سرانه و خط فقر سر در میاورید لطفا برسی کنید که چگونه هزینه های کارمندان و کارگران را به دلار محاسبه و پرداخت میکنند ولی درآمدهای این اقشار را به ریال آن هم زیر خط فقر مشخص و پرداخت میکنند
ناشناس
United States of America
۰۲:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
حالا اگر يك صنف مهم كه در زندگي مردم عادي نقش حياتي داشتند و اين اداها را در مي آوردند خوب بود!
از همه بيشتر سود مي برند. ماه ها هم اگر تعطيل شوند به هيچ جاي زندگي مردم هم صدمه وارد نمي شود. بگذاريد اينها هم بدانند كه بايد بدهي شان را به كشور بايد بپردازند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
يكي هم به داد ما كارگرها برسه كه همگي زير خط فقريم ولي ماهيانه 150تا 170هزار تومان ماليات پرداخت ميكنيم و از انجايي كه قشر كارمند و كارگر اكثرا در جنوب شهر هم زندگي ميكنيم از كمترين خدمات شهري و اجتماعي نيز برخورداريم به قول معروف مالياتش رو ما ميديم كيفشو بازاري و بالاي شهر نشيني كه از ما كمتر ماليات ميده ميبره به اميد اون روزي كه ما كارگرها هم به خودمون بيائيم و اعتصابات كارگري رو در سراسر ايران به پا كنيم و از حق چندسال به باد رفتمون دفاع كنيم.
كارگري از ايران خودرو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
ای کاش برای خبری که درج میکنید لااقل یک ساعت تحقیق می کردید و اینگونه مردم را در مقابل هم قرار نمی دادید.این مالیات سه درصد نیست این مالیات صددرصد است چون طلا فلزی است که از بین نمیرود بلکه شکل آن عوض می شود. امروز طلای خام/فردا سکه/روز بعد النگو و......به همین دلیل یک گرم طلا در بازار ممکن است در سال ده بار گردش پیدا کند ضمن اینکه در بازار سود را از اجرت کار می گیرند نه از اصل جنس.اگر کمی فکر کنید متوجه مشوید که اصل وفرع ماجرا یعنی خریدار وفروشنده باید به فکر جیب دولت باشند.مالیاتی که ایکاش یک بار دولت جواب می داد کجا هزینه کرده وکجا هزینه خواهد کرد.
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
دمت گرم عصر ایران
ناشناس
United States of America
۰۷:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
مالیات از تولید ثروت گرفته میشود. کدام سازمان دولتی تولید ثروت میکند تا از آن به کارمند حقوق بدهد و بخشی از آنرا مالیات بگیرد. مالیات از کارمندان و کارگران دولتی دروغ است . پول نفت است که دولت از این جیب به آن جیب میکند. مسیر تولید ثروت را باز کنند آنوقت مالیات حقیقی بگیرند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
ساده دلان !!!! آيا ظلم بالسویه عدالت است ؟ بجای اینکه مالیات زیادتری از اصناف بگیرند خب بخواهید مالیات کمتری از کارمندان بگیرند

هميشه حکومت از ما انتظار حمايت داشته است اما من هر چه در اطراف زندگيم مينگرم نميبينم دولت کاری برای من کرده باشد به غير يک ميليون تومان وام ازدواجی که با هزار مکافات به ما دادند خاصیتی برای من نداشته است

کلا من مالیات را حرام میدانم چون خرج بی تدبيری و ولخرجی مسئولان حکومتی میشود نه خرج آبادانی کشور و برای همين است که همه از دادن آن گريزانند
اصلا اين پولها کجا میره ؟ حالا هم که قرار سوبسید ها را بردارند و همه چی را هم خصوصی کنند پس دولت این همه پول واسه چی میخواد
m
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
زور دولت به كارمندان بيشتر ميرسه تا به بخض خصوصي
ناشناس
Germany
۰۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
كاش دارايي مي گفت اين همه پول تحت عنوان ماليات از مردم كه گرفته ميشود را خرج چه چيزهايي ميشود و بصورت مكتب اعلام مي نمود تا مردم با رغبت ماليات پرداخت كنند و كاش اين همه ماليات صرف آباداني كشور ميشد و به كشورهاي ديگر به عنوان كمك تقديم نميشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
بابا چرانميگيرين اين ماليات ارزش افزوده است كه نهايتا از من مصرف كننده گرفته مي شود و ربطي به مالياتي كه ما كارمندا مي ديم نداره . اخه شما حساب كنيد كه 600 هزا تومان طلامي خريد بايد 20هزار تومن هم مصرف كننده ماليات بده نه طلافروش . اينجا ديگه دل طلافروش ها يه خورده به حال مصرف كننده مي سوزه
s.gh
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
با سلام، اين خط اينم نشون يا صراف ها و طلا فروش ها ماليات نميدن يا اگر هم بدن انقدر نرخ طلاو ارز را بالا مي برند كه 2 برابر ماليات را از مردم بگيرن. مجلس كه قربونش برم تعطيله ، دولتم هييييييييييييييييييييييييييچ كاري نمي كنه. حالا ميبينيم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
واقعاً دولت نباید در مقابل این افراد کوتاه بایاد کارمندان قبل از اینکه حقوق ناچیز خود را دریافت کنند مالیات را به صورت کامل پرداخت می کنند ولی کسبه با درامد های میلیونی و بعضاً چند ده و چند صد میلیونی حاضر به پرداخت مالیات نیستند و همین امر موجب پیدایش اختلاف طبقاتی فاحش در جامعه شده است به نظر من دولت و نظام در این مورد باید کاملاً قاطعانه برخورد کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
کارمندان (مستخدمین دولت) مالیات مقطوع 10درصد می دهند در حالی که کارگران (مستخدمین غیر دولتی) 10، 20 درصد و بالاتر می دهند. اولاٌ این تفاوت و تبعیض را داشته باشید. ثانیاً مالیات کارگران در حالیکه باید بعد از 10% اول به 15% افزایش یابد، یک دفعه سر از 20% در می آورد. حال مقایسه کنید نرخ مالیاتی کارگران را با اصناف بازاریان پر و پا قرص و پر بنیه. البته کسبه خورده پا را باید در ردیف کارگران دید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
من مستاجر یک طلا فروش هستم این مرد بقدری طماع ، حریص و آب زیرکاه و نزول خور است که خانه ای را که به ما اجاره داده تبدیل به زندان برایمان کرده است خدا به این طلا فروش ها خیر ندهد که مردم از آنها خیر نمی بینند !!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
اين مردم بيچاره بخصوص قشر اسيب پذير چه گناهي مرتكب شده اند كه علاوه بر ماليات ماهانه كه از حقوق انهاكسرمي شود مي بايست بابت هر خريدي كه انجام ميدهند حالا چه بصورت قسطي يا نقد باشد ماليات ان رانيز پيشا پيش همانند ماليات حقوق پرداخت نمايند اگر اصناف ماليات ساليانه پرداخت مي نمايند ديگر ماليات بر ارزش افزوده را از جيب خود پرداخت نمي نمايند بلكه اين مردم عادي و حقوق بگير جامعه هستند كه پرداخت مينمايند به عبارتي علاوه بر ماليات بر در امد حقوق بايد ماليات بر مصرف هم پرداخت نمايند چه بسا همين حالا نيز داريم از طريق قبوض اب وبرق و گاز و... اين سه در صد ها را پرداخت مي نماييم فقط منظور اين است اگر قراراست قانوني اجرا گردد بايد براي همه باشد نه براي قشر ي خاص تمهيداتي درنظر گرفته شود و براي بقيه كه دستشان به جايي بند نيست هيچ كاري نشود مانند همين كاري كه اخيرا سازمان مالياتي با اعتراض اصناف تهران و بسته شدن چند روزه مغازه ها به ناچار عقب نشيني كرده و نرخ خود را از 70 درصد به 15 درصد تقليل داد من سوالم از مسولين محترم اين است اجراي مقررات براي همه!!!!!! چرا اقشار اسيب پذير نمي توانند چنين كاري انجام دهند؟!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
با تشكر از مطلب جالبتان خواهشمنديم مطلبي نيز در خصوص ماليات كارگران فلك زده تهيه كنيد وآن را مقايسه كنيد با مالياتي كه ديگر اصناف مي دهند.
بنده خدا
-
۱۰:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
گارگران و كارمندان هم ماليات مستقيم مي پردازند هم ماليات بر مصرف(ارزش افزوده؟)
ناشناس
-
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
اخه عدالت همینه که به افراد ضعیف فشار بیشتری واردبشه!!1
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
با سلام
من طلا فروش نيستم اما متوجه يك نكته در اين موضوع ماليات بر ارزش افزوده شده ام و ان اينكه اين ماليات بجاي آنكه بر ارزش افزوده اعمال گردد بر كل مبلغ اعمال ميگردد كه مسخره است بسياري از شركتها همينگونه اين مبلغ را از مردم دريافت ميكنند!!! وقتي در مملكتي هم قانون گذار هم مجري قانون و هم مردم معناي قانون را نميدانند واقعا چكار ميتوان كرد!!! در ضمن توضيح داده شود در مملكتي پول در دست دولت است و همه ما جيره خور دولت اصولا ماليات چه معنايي دارد؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
دولت فقط زورش به کارمندای بیچاره میرسه! بازاریها برای دولت تره هم خورد نمی کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
اقای محترم .طلا فروشان مالیات میدهند.ارزش افزودنی بیشترازمنافعه طلا میباشداین مثل بعضی کالاهانیست که 40درصدسودداشته باشدلطفاعدالت رارعایت فرماییدازطرف بهزادسلمانی فتحی ازاردبیل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
این مالیات نهایتا از جیب خریدار پرداخت خواهد شد،پس به مالیات بستن به طلا فروشان شاد نشوید.
ناشناس
Spain
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
مالیات بر ارزش افزوده باعث افزایش درامد دولت و در نتیجه افزایش رفاه و امکانات جامعه میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
من دوستی داشتم در دوران مدرسه که تا سال سوم راهنمائی بیشتر نکشید و اخراج شد و خودم شدم لیسانس اکنون بعداز 25 سال او شد طلا فروش دارای باغ و ویلا و بی نهایت خانه و مسکن و سرمایه بی حد و تمام افراد خانواده اش وسیله شخصی که هر چند وقت مدلش را عوض می کنند و تمام برادرانش هم به او پیوستند و من شدم کارگر در دانشگاه فردوسی با 345 هزار تومان حقوق با یک موتور گازی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
خب مالبات مارو كم كنيد تا مثل طلا فروشها باشيم. حتما چيزي كه شما ميگيد كه درست نيست. اينور قضيه رو هم ببينيد. شايد ماليات اونا درست باشه و مالياتي كه از كارمند جماعت ميگيريد، زيادي بالاست!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
بنده بار دیگر آخرین جمله این مطلب را بیادآو.ری می کنم و از وزارت امور اقتصاد و دارائی به عنوان یک شهروند ایرانی می خواهم که با این مساله بدون اغماض برخورد کند.
" وزارت امور اقتصادی و دارایی هم بداند که مالیات ، نه موضوعی خصوصی بین این وزارتخانه و برخی اصناف ، که بخشی از حقوق عمومی است و کسی حق ندارد درباره این حق عمومی ، اهمالکاری کند"
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۸ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
اگه دولت بتونه از اصناف و بازاريان محترم از جمله طلا فروشها ماليات واقعي بر درآمد و ارزش افزوده اونا را بر اساس كاركرد و درآمد واقعيشون بگيره، باور كنيد نياز به فروش نفت براي چرخوندن مملكت نداره، ولي حيف كه اين دولت هم مثل دولتهاي ديگه زورش به كسبه محترم و بازاريها نميرسه. اگه دولت موفق به برداشتن قدم اول در اين راه بشه و مسير شفاف سازي درآمد بازاريان محترم رو براي اخذ ماليات هموار كنه واقعا اسمش در تاريخ ايران ثبت خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
پولي كه طلافروشان به جيب ميزنند در ايران خيلي زياد تر از اين است كه فكرش و كنيد .اصلا و ابدا در برابر اونها كوتاه نياييد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
دوست عزیز نویسنده توگوئی همه چیز رو میدونی . مشکل تمام اصناف رو میدونی. میدونی که مالیات و بیمه و عوارض شهرداری و تعزیرات و حقوق کارگر و صاحب ملک و اجاره مغازه و چک برگشتی و اخرش که جنس میفروشه چک 6 ماه یا حتی بعضی اصناف چک 1 ساله میگرن تازه بعد از یه سال چک برگشت میخوره. مرد حسابی نشستی کنار گود میگی لونگش کن .
علي اكبرسليمي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
اووووه چقدر كامنت !!!!! بيچاره كارمندان از يك طرف بايد تاوان كسري هاي بودجه را جبران كنند . از يك طرف هم مصيبت شان را به رخ ديگران مي كشند.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
بحث درمورد مالیات بر ارزش افزوده بسیار زیاده
اما نکته ای که من بین نظرات بعضی خوانندگان دیدم جالبه که باید توضیح بدم.درحال حاضر چون مالیات بر ارزش افزوده در مراحل ابتدایی کاره در کنار سایر منابع مالیاتی از مردم وصول میشه.اما نکته اینجاست که غایت و نتیجه نهایی کار اینه که باید مثل سایر کشورهای مجری این قانون , صرفا مالیات بر ارزش افزوده وصول شده و سایر منابع مالیاتی لغو شوند.
امیدوارم این قانون درکشور ما بطور تمام و کمال اجرابشه که مزیت اصلی اون شفافیت مالی و واقعی شدن قیمت کالاها و خدمات خواهد شد.
ضمنا:
روح قانون بر ارزش افزوده مطالبه 3 درصد از قیمت نهایی کالا و خدمات هست و این کاملا روشنه که نظر طلافروشان مبنی بر عدم کسر مالیات از قیمت خود طلا امکان پذیر و اجرایی نخواهد بود.
نکته بعدی که در این مقاله بخوبی مطرح شد اینه که مالیات بر ارزش افزوده یه نوع از مالیات بر مصرفه . یعنی برای طلا فروش نه تنها بار مالی منفی نداره بلکه یه نوع کمک مالیاتی به این صنف هم هست.
جالب شد نه؟ پس توضیح میدم: طبق این قانون فروشنده خدمات یا کالا موظفه 3 درصد از قیمت کالا یا خدمات از خریدار اخذ کنه.منتهی باید هر سه ماه یه بار اظهارنامه مربوطه رو به ادارات دارایی تسلیم کرده و مالیات کسر شده از خریدار رو به دارایی استرداد کنه.این یعنی 3 درصد مالیاتی که از خریدار گرفته تا 3 ماه در اختیار فروشنده باقی مانده و میتونه از منافع مالی این وجوه استفاده کنه.
پس :
با این شرایط مخالفت طلافروشان پرتوقع ما که مسلما پشتیبانهای سیاسی خوبی هم دارند !!!! بخاط ترس از شفافیت مالی این نوع مالیاته نه تبعات منفی مالی اون.

توضیح خود این مالیات هم نیاز به مقاله های مبسوطی داره. فقط همینو بگم که در این قانون کسی که تولیداتش (خدمات و کالا)
بیشتر از مصرفش باشه بیشتر مالیات میده و کسی بیشتر مصرف میکنه که درآمد بیشتری داشته باشه.با در نظر گرفتن این موضوع که کالاها و خدمات اساسی و استراتژیک از این مالیات معافه , میتونیم به نتیجه متعادل و عدالتمند اجرای این قانون پی ببریم.

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
چرا حسادت میکنید بازاری اگر سه روز سر کارنرود پول ندارد بخورد شکم زن و بچه اش را سیر کند طلا فروش اگر قیمت طلا افزایش یافت ضرر کرد کی جواب ضرر این بابا را میدهد منطقی باشیم اگر در زمان ضرر دولت جبران کرد در زمان سود ازش مالیات کلان گرفته شود
فرزندایران
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
باورش برام خیلی سخته که عصرایران
با اون همه تدبیری که داره چین مطالبی از روی بی انصافی وبی اطلاعی میگذاره
ای کاش به جای آتش انداختن به جان کارگرو کارمند وربروکردن مردم با هم
کمی درباره وضعیت بازار طلادرمورد درخواست مالیات از ین صنف تحقیق میکردید در این شیوه مالیاتی دولت فقط به ازائ هرکیلو طلای خام بدون اجرت که تقریبا 34ملیون تومان میشود مبلغ یک ملیون وبیست هزارتومان فقط 3%درصدمالیات ارزش برافزده خواهد گرفت این درحالی است که درآخرسال هم حداقل 24 %درصد مالیات بردرآمد اخذ خواهدکرد.
کل سود سازنده واعوامل فروش میانگین درهرکیلوبدون کسرهزینه ها کمتراز 3ملیون تومان میشود به ازائ هرکیلوطلا حداقل 30نفر مشغول بکارهستند حالاخودتان پیداکنید پرتقال فروش را...........؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
من فقط همینو میدونم که امور مالیاتی کشور از بیخ وبن اشکال داره.باید طوری برنامه ریزی بشه که ازپول مالیات هر گروهی مقداری اختصصاصی برای همون گروه خرج بشه و در جهت رفاه خانواده ها باشه.اونوقت ما کارمندان دیگه از پرداخت مالیات ناراحت نیستیم. ولی شما اگه تونستین از طلا فروش مالیات واقعی رو بگیرین خیلی مردین!
m-b
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
پیشنهاد میکنم حالا که قراره این سه درصد را هم از مصرف کننده که اکثرا همان کارگر و کارمند بگیرند از حقوقشان کم کنند و این صنف نازنین طلا فروش را اذیت نکنند ضمنا خدمت آنهایی که نمی دانند مالیات کجا مصرف میشه عرض میکنم که یک نگاهی به لایحه بودجه دولت بیندازند شاید بفهمند
nader
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۵
0
0
مگه طلا فروش یک سکه بکارمند بفروشه این کارمند است که 3% ارزش افزوده رو باید بپردازه . انهم سکه ای که هزار تومن رون بشه 18 مرتبه در صدا و سیما جار میده.
سعیدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
0
0
با سلام اکثر خریداران طلا آنرا بعنوان نوعی پشتوانه مالی خرید ونگهداری می کنند ومصرف استهلاکی ندارد ودرزمان فروش تکلیف مالیات پرداختی چه می شود ؟
يك
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
0
0
يك از اقدام نزديك من در يك شهرستان در جنوب شرق كشور طلافروشي دارد اخيرا با هم صحبت ميكرديم راجع به ماليات ميگفت: اگر قرار باشه من ماليات واقعي بدم بايد 200 ميليون تومان هر ساله ماليات بدم پارسال 2.8 ميليون تومان دادم امسال شده 5 ميليون تومان ناراضي بود چه جور عصباني عصباني ....
واقعا چه بدبختيم ما كارمندا...
ستوده
Spain
۰۹:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۷/۰۶
0
0
صنف طلافروشان با توجه به اينكه نسبت به ساير اصناف سواد بالاتري دارند قانون ماليات را از خود مسوولان سازمان مالياتي نيز بهتر مي‌دانند و مشكل عدم‌اطلاع نيست بلكه ترس از شفاف‌ شدن درآمدها دارند.
افراد در رویارویی با ویروس‌های تنفسی، درگیر برونشیت حاد می‌شوند بهترین رژیم غذایی بیماران کلیوی تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای حکام/ پاسخ ایران؛ راه‌اندازی مجموعه قابل‌توجهی از سانتریفیوژهای جدید و پیشرفته نیمار در دبی خانه خرید (+عکس) خطوط تلگراف کرج؛ عکسی از دورۀ قاجار که یک شاهکار مینیمالیستی است غریب‌آبادی: قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام تبعاتی برای ایران نخواهد داشت لاریجانی و اعلام آمادگی برای توافق جدید هسته ای با امریکا روسیه: قطعنامه ضدایرانی تروئیکا در شورای حکام از حمایت چشمگیری برخوردار نیست هشدار پوتین به غرب: ما آماده‌ایم کارهای ساده روزانه که از ابتلا به آنفولانزا و سرماخوردگی جلوگیری می کنند کرواسی از ترکیه پهپاد خرید وزیر دفاع ایتالیا: اگر نتانیاهو وارد ایتالیا شود بازداشت می‌شود بیانیه مشترک ۷+۱ کشور در حمایت از ایران در نشست شورای حکام عراقچی: عملیات «وعده صادق ۳» حتما اجرا می‌شود؛ هوشمندانه برخورد خواهیم کرد آیت الله جوادی آملی در دیدار فرمانده بسیج: اگر درست عمل کنیم، اگر بیراهه نرویم و راه کسی را نبندیم، همه به ما احترام می گذارند و می توان بدون دردسر و با امنیت زندگی کرد