صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۷۹۳۷۷۲
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۳ - ۲۴ تير ۱۴۰۰ - 15 July 2021

مصائب اصغر فرهادی بودن! و رویارویی با اتفاقات عجیب و غریب این روزها؟!

این حجم از خشم و ناراحتی نسبت به یک اتفاق هنری که باید با خوشحالی و شعف درباره آن حرف زد ریشه در چه دارد؟ این نکته بسیار قابل تامل و مهمی است.

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - از دو روز قبل که در جشنواره کن فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی برای اولین بار به نمایش درآمد تا به این لحظه یعنی حدود 48 ساعت انواع و اقسام حاشیه‌ها برای فیلم فرهادی و خود او به عنوان یک فیلمساز رقم خورده است.

واقعا با یک نگاه اجمالی به این اتفاقات و بررسی آنها به تنها نتیجه‌ای که می‌رسیم یک نوع اغتشاش، هرج و مرج و اختلاط مباحث بی ربط با همدیگر است.

گروهی فرهادی را با انواع و اقسام پرسش‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی به چالش کشیده اند که چرا چنین هستی یا نیستی؟! چرا چنان کردی یا نکردی؟! چرا گفتی یا نگفتی و ...!!!

برخی دیگر به او انواع و اقسام تهمت ها را زنده اند که او همیشه در حال کوبیدن طبقه متوسط جامعه است و احتمالا این فیلم هم در ادامه آنهاست و ... (فیلم ندیده قهرمان را منظورشان است).


از یک طرف دیگر مصاحبه او با نشریه ورایتی و اشتباه در ترجمه باز حاشیه‌ای دیگر را رقم زد که این بار نیروهای توئیتری و شبکه های اجتماعی به او حمله کردند که باعث شد فرهادی در جلسه مطبوعاتی فیلم به صراحت اعلام کند بخشی از صحبت‌هایش توسط ورایتی به اشتباه به انگلیسی ترجمه شده و او از کلمه سرکوبگر استفاده نکرده است. فرهادی گفت: « این تصور در دنیا وجود دارد(البته نه همه جا) که اصلا شبکه های اجتماعی در ایران وجود ندارد. مصاحبه کننده از این مسئله شگفت زده شد و من گفتم که بله حتی به نظرم بیشتر در میان جوانان ما حضور دارد تا کشورهای غربی، چون فضای بسته‌ای وجود داشته که در ترجمه زده شده "سرکوبگر" اما حرف من «فضای بسته» بود، فضای بسته‌ای برای بیان نظرات! وقتی این فضا با شبکه‌های اجتماعی باز می‌شود، طبیعی است که نظرات در آنجا مطرح می شود.»

باز یک حاشیه دیگر این بود که ایده فیلم قهرمان متعلق به خانمی است که قبلا هنرجوی اصغر فرهادی بوده و او مستندی ساخته که بر اساس این مستند فیلم قهرمان ساخته شده است، که این اتفاق هم باز عجیب است و با توجه به شناخت فرهادی از پخش فیلم او در سطح وسیع داخلی و بین المللی بسیار بعید است چنین اتفاقی رخ داده باشد. البته اصل ماجرا درست است و آن خانم در یک دوره مستند سازی هنرجوی فرهادی بوده است و گویا برای پایان دوره هر کدام از هنرجویان یک مستند ساخته اند و ایده فرهادی برای ساخت همه ان مستندها این بوده که یک شخص کیفی پر از پول پیدا می کند و آنرا به صاحبش بر می گرداند. هر هنرجویی بر اساس ایده فرهادی در یک شهری بر اساس اخباری که از رسانه ها داشته اند مستند ساخته است و مابقی ماجرا ...

حال که همزمان با نمایش فیلم قهرمان در کن این موضوع از طرف شاگرد فرهادی مطرح می‌شود  باز جای سوال دارد، چون انواع و اقسام راه‌های دیگر برای پیگیری این قضیه قبل و بعد از جشنواره کن وجود داشت و دارد! (حرف من قضاوت درباره صحت و سقم ماجرا نیست و بی اطلاعم که چه کسی درست می‌گوید و چه کسی نادرست، منظورم به طرح این داستان در همین 2 روز بعد از نمایش فیلم در کن است).

در جلسه مطبوعاتی روز گذشته انواع و اقسام سوالات هم مطرح شد درباره اینکه چرا با امیر جدیدی و محسن تنابنده کار کرده است در صورتی که آنها بازیگرانی هستند که قبل تر در فیلم یا سریال های نزدیک به حاکمیت فعالیت داشته‌اند و یا نظر شما درباره فاجعه هواپیمای اوکراینی، اتفاقات آبان 98 و ...

در ادامه، بعد از مصاحبه مطبوعاتی روز گذشته فرهادی و بحث‌های مطرح شده باز بسیاری مخصوصا سینماگران در قالب پست اینستاگرامی یا توئیت و ... به حرف های فرهادی واکنش نشان دادند و باز مسائل دیگری مطرح کردند و ...

اصل ماجرا این است که اصغر فرهادی یک فیلم ساخته است و در معتبرترین جشنواره سینمایی دنیا ارائه شده است که از سراسر جهان فقط 20 فیلم در بخش مسابقه اصلی پذیرفته می‌شود و فیلم او یکی از این 20 فیلم است. تا همین جا اتفاق بزرگی رقم خورده است مابقی آن فقط حاشیه است.

بسیار بعید می‌دانم هیچ فیلمسازی از هیچ کشور دیگری همزمان با شرکت در جشنواره کن، چنین فشاری را از طرف جامعه و فضای مجازی کشورش متحمل شود. من سراغ ندارم.

اصغر فرهادی یک فیلمساز است، نه ادعای فعال اجتماعی یا سیاسی دارد و نه چیز دیگری. او فیلم ساخته است و انتقاد به فیلم یا فیلم‌های او امری بسیار طبیعی و منطقی است ولی این حجم از انتقاد، حمله، هجمه، پرسش های شخصی و تفتیش عقایدی و ... به شخص او با هیچ معیاری نه قابل قبول است و نه قابل درک؟!

اساسا این حجم از خشم و ناراحتی نسبت به یک اتفاق هنری که باید با خوشحالی و شعف درباره آن حرف زد ریشه در چه دارد؟ این نکته بسیار قابل تامل و مهمی است.

خودم بالشخصه آرزوی موفقیت و گرفتن جایزه برای فیلم قهرمان دارم نه به دلیل پاسخ و سرپوشی برای این فضای غیر طبیعی، یا برای اتفاقی در زندگی اصغر فرهادی، چون اتفاقات سینمایی زندگی فرهادی رخ داده است، او 2 بار اسکار برده، بهترین جایزه جشنواره برلین را گرفته و در کن هم 2 بار برای بازیگران فیلم هایش و یک بار هم خودش جایزه بهترین فیلمنامه را گرفته است و ...

این آرزو و خواست قلبی من بیشتر به دلیل آن نوجوانان و جوانانی است که از اقصی نقاط دنیا (ایران، افغانستان، تاجیکستان، اقلیم کردستان عراق و ...) به اصغر فرهادی نگاه می‌کنند و با دیدن موفقیت های او  انرژی می گیرند تا قدم در این راه بگذارند و یا مصمم تر از قبل ادامه دهند.

آن علاقمندانی که اصغر فرهادی را در قله سینمای جهان می بینند و فکر می کنند اگر فرهادی توانست پس من هم می‌توانم و این پدیده یک الگو و دوپینگ برای ادامه راه هنری آنها محسوب می‌شود.

پس دوباره آرزوی موفقیت دارم برای فیلم فرهادی در کن و برای تمام آن علاقمندان و شیفتگان هنر، سینما، موسیقی و ... که این راه را ادامه می‌دهند.

 

ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۶۵
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اگر پاسخهای دلخواه غرب را به سوالات ندهد از جایزه خبری نیست که نیست
ناشناس
۱۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
من یکی از طرفداراشم ولی واقعا طرفداری ایشون از ایران را تا حال ندیدم احساس میکنم کمی از ایرانی بودن دور شدند.
ناشناس
۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
مشکل اینجاست که دیگران حتی از جنایت خود قهرمان میسازند مثل قهرمان سازی از گلادیاتورها یا از هفت تیر کشان غرب اما ما به افتخارها کشورمون همیشه یه جور بد رفتار میکنیم مثلا یکیش همین فرهادی یکیش دایی و غیره
پرنیان
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
انگیزه انسانی نویسنده متن در باره اهمیت وجود فرهادی قابل تحسینه
ناشناس
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
حتما ما هم ببو گلابی هستیم و مثلا این فیلمو اگه مسعود ده نمکی هم میساخت تو همون جشنواره همین جایگاه رو داشت. برو عمو...
سهراب
۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
این خبرنگار احیاناچرامثبت ترجمه نکرد
ذره بین
۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
درود به فرهادی عزیز ….
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
درود ..ولی با درود کار حل نمیشه...ببخود بت نسازین
ناشناس
۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
احسنت
ناشناس
۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
طرف به خاطر لجبازی آکادمی اسکار با ترامپ سر ویزا یک جایزه مفت گرفت حالا شماها هم هی بادش کنید خخخخ
پاسخ ها
حمید
| |
۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
خاک بر سرت
حسود ،عنود،...
ناشناس
| |
۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
گیریم اصلا همینطور بوده
نکته اینجاست که فرهادی خودشو تا اون مرحله رسونده بود
مثل همین الان که اثرش جزو 20 فیلم برگزیده هست
ناشناس
| |
۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
فرهادی مایه سربلندی مردم ایرانه
ناشناس
| |
۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
چرا هموطنت رو که تونسته موفق بشه تخریب می‌کنی؟
ناشناس
۱۶:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
«اگر فرهادی توانست پس من هم می‌توانم و این پدیده یک الگو و دوپینگ برای ادامه راه هنری آنها محسوب می‌شود.»به هیچ وجه قبول ندارم.چیزی که از «توانستن»مهم تراست«اجازه دادن»است.آیا به مثلا فرزند من نوعی هم این مجوز فیلمسازی را (دراین سطح جهانی) خواهند داد؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
پسر شما فیلمسازه؟ یک نمونه از فیلم هاشو میشه معرفی کنید . یا همینطوری گفتید!
ناشناس
| |
۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
معنای کلمه «من نوعی»را نمیدونی عزیز؟
ناشناس
| |
۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
در ضمن ما همگی خودمان فیلم هستیم. لازم نیست فیلم بسازیم :)
ناشناس
| |
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
ناشناس دوم تو یا نمی فهمی این بابا چی گفته یا سوادت در حد همون ...
ناشناس
۱۶:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
سوال مهم تر این است: چرا وقتی دموکراتها درآمریکا قدرت میگیرند آقای فرهادی یک جایزه میگیرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
مثلا نکته گیر اوردی؟؟؟ آخه چه ربطی داره؟؟؟؟
مجتبی
| |
۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
شما احتمالا نسبتی با رائفی پور دارید؟؟
ناشناس
| |
۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
مزخرف نگو بابا
مجید
۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
عالی.
امیدوارم روزی برسد که همانند مردم کشورهای عادی، اینقدر خشمگینانه به همه کس و همه چیز گیر ندهیم و از همه طلبکار نباشیم. قضاوت نکنیم و بقولی «سنگ اول را کسی بزند که بیگناه است».
یه نفر فیلم ساخته و در جشنواره شرکت کرده، جرمش چیست؟؟؟ یک طرف میگه از اون تریبون بگو مرگ بر آمریکا و اسراییل اون یکی میگه بگو مرگ بر جمهوری اسلامی... مگه با پول من و تو فیلم ساخته که طلبکارش هستیم؟؟؟
ناشناس
۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اپوزیسیون از یه طرف و جماعت اقندارگرا از یه طرف دیگر به او حمله می کنند ...
چرا محمد رسوال الله نساختی؟
چرا درباره مدافعین حرم نساختی؟

یکی نیست به این ها مگر شما شکر خور دیگران اید که دیگران چه بسازند یا نه ...دوست دارید فیلم راببینید دوست هم ندارید نبینید.....اصغر فرهادی کارگردان است و نه فعال سیاسی ...خبرنگارها هم شیطنت می کنند و سوالات بی ربط می پرسند..
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
اول برو ادب و حرف زدن یاد بگیر بعد مفسر هنری شو و به قول خودت شکر خوری کن
ناشناس
| |
۰۰:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
اقتدارگرا تر از اصلاح طلب ها هیشکی
ناشناس
| |
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
بی تربیت
مهران
| |
۰۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
کسی از ایشون نمیخواد برای مدافعان حرم فیلم بسازه فقط اگر ایرانی هست یه فیلم برای ایران بسازه که توش ایران و ایرانی رو زیر سوال نبره
تعداد کاراکترهای مجاز:1200