۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۰۱:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۸۰۷۷۳
تعداد نظرات: ۱۳۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۰ - ۰۴-۰۲-۱۴۰۰
کد ۷۸۰۷۷۳
انتشار: ۰۱:۵۰ - ۰۴-۰۲-۱۴۰۰
چرا با احیای برجام مخالف اند؟

پول عجیبی که برای «دور زدن تحریم ها» هدر رفت: هزینه ساخت 266 برج خلیفه یا اعطای 3 میلیارد تومان به خانواده‌های فقیر ایران

کاسبان تحریم از این ثروت نجومی دل نمی‌کنند.

عصر ایران؛ جعفر محمدی - چرا عده ای به تازگی دوباره دلواپس شده و با احیای برجام مخالف اند؟ سعی می کنم علتش را ساده و مستند به عدد و رقم توضیح دهم:
وقتی تحریم نباشیم، روند تجارت مان با دنیا عادی است؛ یعنی شما به عنوان یک تاجر می توانید هر چه را که نیاز هست از بازار آزاد و رقابتی جهان با "مناسب ترین قیمت" بخرید و وارد کنید.

اما وقتی تحریم باشیم، دیگر نمی توانید مایحتاج کشور را با مناسب ترین قیمت وارد کنید بلکه مجبور می شوید به "ممکن ترین شکل" وارد کنید. اینجا دیگر شما نیستید که بین فروشندگان مختلف، بهترین را انتخاب کنید؛ باید ببینید چه کسی حاضر می شود آن را به شما بفروشد. تازه آن فروشندگان معدود هم، تمایلی ندارند به طور علنی و رسمی به شما کالا بفروشند.

اینجاست که پدیده ای مطرح می شود به نام "دور زدن تحریم ها". یعنی اگر تا دیروز مثل آدمیزاد می رفتید و از فروشنده ای مثلاً در آلمان خرید می کردید، الان باید از فروشندگان واسط و حتی خریداران واسط استفاده کنید، شرکت های صوری در این کشور و آن کشور تاسیس کنید و کالای مورد نیاز را به عنوان تاجری از لیتوانی بخرید، به شرکت صوری تان در ترکیه بفروشید و از آنجا به امارات بفرستید و نهایتاً از طریق لنج به بندرعباس بیاورید.

مجبورید به کلی آدم خارجی و داخلی باج بدهید و گاه ناگزیر شوید اعتماد کنید و کل سرمایه تان را در معرض ریسک قرار دهید. وقتی کالایی را این گونه می خرید، آن کالا از خدمات نصب (در تاسیسات صنعتی) و گارانتی هم محروم می شود.

خلاصه آن که ورود به بازی دور زدن تحریم ها، دیگر کار یک تاجر عادی نیست. کار کسانی هست که به منابع ده‌ها میلیارد دلاری کشور دسترسی دارند و می توانند با این پول درشت، ریسک کنند چرا که هزینه این ریسک را خودشان نمی دهند و از کیسه ملت می رود.

برآوردها حاکی است در دو دولت احمدی نژاد و روحانی، حدود 400 میلیارد دلار صرف دور زدن تحریم ها شده است.

این 400 میلیارد دلار به جیب چه کسانی رفته است؟ به جیب آنها که در کار دور زدن تحریم ها هستند و شرکای خارجی شان. بابک زنجانی، فقط نوک قله این ماجراست که قصه اش از پرده برون افتاد و خود به حبس رفت. او تنها حدود 2 میلیارد دلار از این 400 میلیارد دلار را به جیب زده بود.

برای تبیین بزرگی این عدد کافی است بدانید گران ترین سازه ای که بشر ساخته، ایستگاه فضایی بین المللی است که 160 میلیارد دلار برای ساخت و نگهداری آن در دو دهه هزینه شده است و آنقدر این عدد بزرگ است که 15 کشور ثروتمند جهان طی سال ها آن را تامین کرده اند؛ کل بودجه سالیانه مالزی با آن همه رونق اقتصادی 80 میلیارد دلار است؛ تونل مانش بزرگترین پروژه عمرانی تاریخ اروپا که دو کشور فرانسه و بریتانیا را از زیر دریا به هم وصل می کند و اتومبیل و کامیون و قطار در آن تردد می کنند، 8 میلیارد دلار هزینه داشته است و برج خلیفه که به عنوان بلندترین برج کره زمین، نماد امارات متحده عربی  است، با 1.5 میلیارد دلار و استادیوم عظیم ومبلی انگلیس هم با هزینه 1.2 میلیارد دلار ساخته شده است.

پولی که برای
با این اوصاف، با پولی که از جیب ملت ایران صرف دور زدن تحریم ها شد و در واقع هدر رفت، می شد بیش از 2 ایستگاه بین المللی فضایی ساخت یا 5 سال تمام خرج کل مالزی را داد یا 50 ابر پروژه در حد تونل مانش اجرا کرد یا  266 برج مانند بلندترین برج دنیا ساخت و یا 333 استادیوم در حد و قواره ومبلی احداث کرد.

این رقم، آنقدر عجیب و غریب و فضایی است که اگر (به فرض) می خواستند به همه خانواده های دو دهک پایین جامعه که فقیرترین افراد هستند، نقداً کمک کنند، به هر خانواده 5 نفری حدود 3 میلیارد تومان می رسید؛ آیا با این پول، نمی شد یک بار برای همیشه فقرزدایی کرد؟

اما قصه این است که دل کندن از چنین پول هنگفتی به راحتی میسر نیست خاصه آن که کاسبان تحریم، زندگی و نقشه راه آینده شان را بر همین مبنا بسته اند و خرج شان زیاد شده است. اگر اینان با احیای برجام و لغو تحریم ها مخالفت نکنند و هر روز مانعی جدید نتراشند جای تعجب است.

بدیهی است که اینان هرگز نمی گویند "ما با برجام و لغو تحریم ها مخالفیم چون منافع مان به خطر می افتد" ؛ آنها باید سکه ای ضرب کنند که خریدار داشته باشد؛ مثلاً باید پشت مفاهیم ارزشی پنهان شوند و بگویند مذاکرات عزت و شرف ما را از بین برد چون مذاکره کنندگان ما خائن و نادان هستند، انقلاب را بر باد دادند، خون شهدا را پایمال کردند، آنها خود فروخته اند و ... .

کاسبان تحریم، البته زیرک تر از آنند که آفتابی شوند و خود، این شعارها را بدهند؛ آنها با پول مفت و هنگفتی که بناحق در اختیار دارند، می توانند سیاستمداران و رسانه ها را در اختیار بگیرند. برخی از این سیاسیون و رسانه ها، شعارها را  واقعاً باور می کنند و مزدور بی جیره و مواجب شان می شوند و  بخش عمده‌ای هم  می‌خواهند لقمه ای از این سفره برای خود بردارند!

در این میان، برخی مردم پاکدل که واقعاً دلسوز کشور و انقلاب هستند، تحت تاثیر پمپاژ بی امان تبلیغاتی قرار می گیرند و واقعاً فکر می کنند که عزت و شرف ما در گرو تقابل با دنیا و پذیرش تحریم هاست و هر که بخواهد گامی در جهت لغو تحریم ها بردارد، لابد دارد وطن فروشی می کند! من این افراد خوش نیت را دعوت می کنم به اندیشیدن درباره این که کاسبان 400 میلیارد دلار چه کسانی هستند؟

البته که برجام سندی بی نقص نیست ولی اگر مسیری بهتر از این بود (در عالم واقع نه در تئوری)، چرا همان هایی که امروز منتقد برجام اند و سال ها عهده دار مذاکرات هسته ای بودند، آن توافق خوبی را که ادعا می کنند، به دست نیاوردند؟

اصلاً برجام بد؛ راهکار آنها برای لغو تحریم هایی که ملت ایران را خفه کرده، چیست؟
البته از جماعتی که کارنامه اش پر از "نه" گفتن به مردم است بی آن که برای آنچه منع می کند، جایگزینی معرفی کند، انتطار نمی‌رود که در ازای نه گفتن به برجام هم جایگزینی داشته باشد.
سَقِ برخی‌ را با "نه" برداشته‌اند، تنها بلدند، غُر بزنند و "نه" بگویند!

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۳۱
در انتظار بررسی: ۱۲۸
غیر قابل انتشار: ۲۵۸
عارف
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
103
544
چقدر زیبا بیان کردید آقای محمدی عزیز.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
خاطرتون جمع باشه ریالی به مردم نمی رسید و اوضاع ما همان است که هست .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
39
49
منظورت با من که نبود !؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
94
166
جناب محمدی، این عدد به قدری بزرگ بود که از عهده باور خیلی ها خارحه، از جمله من. پس به دنبال منبع عدد شما گشتم و اولین نتیجه ای که پیدا شد چی بود؟ یکی از سایت های سراسر «حمایت شده توسط دیگر کشور ها» که شما هم تاییدشون نمیکنید و همه میدونیم که این سایت رسانه مستقلی هم نیست ... (نام نمیبرم خودتون سرچ کنید).
و جالبتر، خود این سایت منبع این عدد رو مسئول «سابق» ذکر کرده. باز هم پدیده زیبایی که فقط در ایران دیده میشه. مسئولان در دوره کار خودشون همه چی عالی، برداشته که میشند یهو مشکلاته که میریزه بیرون و اعداد و ارقام!
مهم: نمیگم کاسبان تحریم نیست، نمیگم هیچکدوم از این حرفا صحیح نیست، با «کل متن موافقم» به جز تاکید زیاد و مقایسه های زیادی که با عدد ۴۰۰ میلیار صورت گرفته، چون همونطور که گفتم، شواهد نشون میده که این عدد از ۱۰ جا گذشته و هرجا پیازداغشو زیاد کردن، تهش شده این. پس تاکید زیاد روی این عدد رو جالب نمیبینم ...
فقط انتظار نداشتم که شخصی با سابقه آقای محمدی (تاج سرمون) همچین مطلبی بنویسه، همین.
آقا تایید هم نکردی فدا سرت، فقط این طومار مارو یه بار برسونید دست نویسنده عزیز بخونه!
پاسخ ها
ناشناس
| Azerbaijan |
۰۴:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
به طور متوسط سالانه 100 میلیارد دلار تجارت خارجی داشته ایم (بعضی سال ها بیشتر بوده مثل دوران پر رونق نفتی در دولت آقای احمدی نژاد و الان کمتره چون نفت هم ارزون شده و هم نمی تونیم بفروشیم).
در 16 سال این عدد می شه 1600 میلیارد دلار.
اگه نظرات کارشناسان اقتصادی رو بخونید تقریبا همشون متفق القول هستند که تحریم ها هزینه مازاد بر تجارت خارجی رو به طور متوسط 25 درصد بالاتر برده که میشه 400 میلیارد دلار.
البته قطعا این یک تخمین هست و ممکنه بالاتر یا پایین تر هم باشه ولی تقریبا همین حدوداست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
دوست عزیز، شما که آمار متوسط داده اید، توجه دارید که در بدترین حالت، تا ابتدای سال 90، دولت آقای احمدی نژاد تحریم های نقل و انتقال پول نداشت، در دوره برجام از سال 94 تا پایان 97 هم تحریم ها تعلیق شده بود، بنابراین اگر مابقی محاسباتتان رو نیز درست فرض کنیم، بازهم با کم کردن معاملات سال های بدون تحریم، عدد فرض شده، کمتر از نصف خواهد شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
367
85
این اوضاع را مگر فقط امام زمان بیاید و اصلاح کند
ژورنالیست
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
12
197
ممکن است بسیاری از نهاد ها ، ارگان ها ، متخصصین ، دانشگاهیان ، ... با تحریم مخالف باشند . زیرا که ضررشان است . سعی و تلاش هم میکنند که از طریق مجاری قانونی درصدد مقابله برآیند . شاکله اعظم جامعه همینگونه است .

ولی جناب آقای محمدی !
در سیستم حاکمیتی ما افرادی وجود دارند که تصمیم سازی میکنند . این تصمیم سازی ها در پشت پرده و در خفا رخ میدهد و اغلب ناشناخته . آنها در اغلب دو راهی های بزرگ ، با رویکردشان موثر تر از همه افکار عمومی ، رسانه ها ، و بدنه کارشناسی جامعه واقع میشوند و نظرات کارشناسی را در مرحله آخر ضربه فنی میکنند .
به نظرم در ماه های پیش رو باید این گونه افراد را یافت و به جامعه معرفی کرد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
518
165
ذات درون شما برای ما شناخته شده است این مقالات آتشین چند روزه شما بعلاوه بیانیه وزارت خارجه بیانگر پروژه تحمیل یک توافق فاجعه بار دیگر است و میخواهید با عوام فریبی مردم را تحریک کنید که نظام دوباره به باتلاق بیافتد وگرنه کدام ادم عاقل از رفع تحریم بدش میاید دروغ های شاخدار شما قبل از تصویب برجام هنوز موجود است اینکه بازا هر روز تاخیر در تصویب برجام ۱۷۰ میلیون دلار ضرر میدهیم و حرف کری هم شد تضمین بدروغ گفتید یکباره تحریم ها برداشته خواهد که نشد حتی در دوران اوباما و ترامپ لعین هم لگدی به تابوت برجام زد و شد وضعی که الان مردم حسرت قبل از توافق را میخورند حتی با تحریم با این بلایی که بر سر مردم آوردید دوباره چون به انتهای قدرت رسیدید و شهوت ریاست جمهوری علیرغم دروغی که میگویید ریاست جمهور کاره ای نیست شما را نگران کرده نظر سنجی ها را میبینید که اقبال مردم رای دهنده به شما چیست تنها راه را حیله عمرعاص میدانید ولی این مملکت با خون شهدا پایدار مانده است و همان خونها شما را به زباله دان ناریخ خواهد فرستاد
لعنت خدا بر کذابین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
از عدد و رقم و اداعاهای دولت و طرفداران دولت هم بگذریم.... یعنی شما وجود اینهمه گرفتاری های ناشی از تحریم برای صنایع کشور را متوجه نشده اید؟؟؟ اصلا شما در این مملکت زندگی می کنید که ببینید بسیاری از مردم با چه فلاکتی زندگی می کنند؟ مشکلات بیماران بخصوص بیماران خاص را در تامین دارو متوجه نیستید؟ از همه که بگذریم بر اساس اعلام رسمی دولت، 60 میلیون نفر از مردم یعنی بیش از 75 درصد مردم نیازمند کمک معیشتی شناخته شده اند بعبارتی این تعداد از مردم به زیر خطر فقر رانده شده اند باز هم متوجه اثر تحریم نشده اید؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
عدد فیش حقوقیت رو این پایین بنویس
اونی که واقعا میگیری رو بنویس
اسم ارگان رو هم نمیخواد بنویسی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
شما هم کم آنشین ننوشتید. کاش یکم قبل حرف فکر کنیم به اینکه شاید من هم اشتباه فکر می کنم و متعصبانه دفاع می کنم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
سلام. خون شهدا مملکت را فقط در همین سطح نگه می‌دارد؟ بهتر از این نمی‌شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
601
64
عزت و استقلال مملکت خرج داره . حفظ خون شهدا خرج داره . اینها را میفهمی ؟! چاپ کن اگر مردی !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
اینم نون خور تحریمه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
چند تا شهید دادی؟
شغلت چیه؟
ناشناس
| Canada |
۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
قشنگ معلومه به چه دلیل آویزون شدی به خون شهدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
بیخود از شهدا مایه نذار.
شهدا برای آزادی و سر بلندی ایران جونشون رو فدا کردن. نه برای نابودی مملکت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
شهدا رفتن ملت ذلیل نشن! 60 درصد مردم الان زیر خط فقزن!
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
برادر یا خواهر عزیز من! بزگورار! هموطن خوب و دلسوزم! خواهش میکنم بلکه عاجزانه تمنا میکنم از شما بعنوان برادر هموطن شما، فقط یکبار و نه بیشتر یک نگاه خارج از مسایل ایدئولوژیک و واقع بینانه به مسایل روز جامعه داشته باشد. والله ، به پیغمبر به هر آنچه مقدسات که شما و من بهش اعتقاد داریم شکم گرسنه ، جیب خالی، نعوذبالله خدا رو هم بنده نیست. و یک سوال ؟ آیا واقعا در شرایط فعلی مردمی که برای نون شب دارن زجر میکشن و عده زیادی از مردم طبق گفته خودشون سقوط آزاد به زیر خط فقر کردن عزت و شرف و آبرو ندارند؟ عزیز دل من عزت کمی تفکر.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
شما اگه اسلام و پیامبر(ص) رو قبول داری باید بدونی که خود پیامبر هم با مشرکان مکه مذاکره کردن و پیمان هم بستن و از بعضی از حق ها گذشتن چرا؟؟ چون به نفع اسلام بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
خون شهدا را شماها دارید سر می کشید....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
51
264
چه عجب یک درصد جرات پیدا کردید بخشی از حرف مردم رو زدید !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
البته بخشی از حرف بخشی از مردم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
بارها نظر نوشتم مودبانه و بدون هیچ توهینی و حرف دل البته کم رنگ که براتون دردسرساز نشه ولی منتشر نکردید. همه ما محافظه کار و مصلحت بین شده ایم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
44
215
خیلی مشتی نوشتی. دمت گرم خدایی.

هرچند که واقعا احساس میکنم این وضعیت تا ابد برای ایران و ملت بدبخت خواهد بود.
در کل خوب شد از چند نفر از این کاسبان تحریم اسم نیاوردید. وگر نه سایت را تعطیل میکردند.
افراشته
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
29
111
ممنون از تحلیل تون
ای کاش از منابع اطلاعاتتون هم اسم میبردید...
البته نه اینکه با حرفاتون موافق نباشم چون عدد واقعا بزرگیه..
وهمین طور هم از فشل بودن و بی خاصیت بودن سازمان صدا و سیما بابودجه 2000 میلیاردی همین واضحه که برنامه های اینترنتی چه رشد روز افزونی دارن... و قاعدتا این سازمان هم دنباله رو قشر خاصی هست.
محمد
Canada
۰۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
36
129
کاسب تحریم داخلی یک طرف کاسب تحریم ترامپ پرست و جمهوری خواه آمریکایی هم طرف دیگه! داداش دقت نکردی الان ۴ ساله فقط دارن جنگ روانی میکنند که همین برجام رو از چنگمون درارن. دولت روحانی الان ۴ ساله داره با جنگ روانی شدید میجنگه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
تقريبا هيچ كه نگه داشتن نمي خواد
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
20
101
و ما شما را به زور به بهشت می بریم
ناشناس
Belgium
۰۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
15
132
عدد 400 میلیارد دلار آنقدر عدد بزرگیست که با یکدهم آن می شود جنگ جهانی راه انداخت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
360
73
مقاومت هزینه دارد ولی سازش هزینه اش بیشتر است همان طور که در برجام دیدیم، هن هسته ای رفت هم دلار ۱۰برابر شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
هسته ای کجا رفت؟
چرا دروغ های تلویزیون رو بلغور می کنید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
هم تحريم برداشته نشد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
برای عنی سازی باید همه چیزمانرا بدهیم؟
مگر نه اینکه اگر فقر از دری وارد شود ایمان از در دیگر خارج میشود!
به دختران و پسران این کشور نگاه کن
به کدام سو میروند بعد قضاوت کن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
15
200
واقعا مردم دارند خفه می شوند...
ناشناس
France
۰۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
15
163
احسنت.رانت باعث فساد واختلاف طبقاتی میشود .وافراد برخوردار مخالفت میکنن..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
اها یعنی برجام برای مقابله با رانت خواریه. یک کلام هم از مادر عروس خانم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
6
55
سلام
چرا برای این ماجرا کاندو درست نمی کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
102
54
شما هم کاسب مذاکره هستین و باسم رفع تحریم در صدد رای آوری. وگرنه هیشکی از تحریم خوشش نمیاد.
مردی چاپش کن
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
با شما موافقم
امثال آقایان محمدی و داننده و خدیر یه ماه دیگه مشغول جمع کردن رای برای ظریف هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
در پاسخ به علی آقا:
عصر ایران و نویسندگان آن همشه مدافع و روشنگر حقوق مردم بوده اند.
آن زمان روحانی برای مردم بهترین گزینه بود و الان هم اگر بنویسند که به کسی رای بدهید حتما به آن رای خواهم داد.
م ج
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
54
32
آیا تحریم ها را مردم وضع کرده اند یا دشمنان ما که اینطوری تفسیر می کنید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
41
55
شب انتخابات شد و با حرفهای تکراری دولت روحانی ۳ رو تکرار کنیم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
91
48
شما دیگه کی هستید یعنی واقعا نمی فهمید که آمریکا تحریمو گذاشته و از برجام خارج شده و بازهم خارج میشه و اینو هنوز نمیفهمید و ... واقعا شما کاسب تحریم هستید. تا مملکت و نابود نکنید ول کن‌نیستید. یه بار دلار از ۵ کردید ۲۵ هنوز ول نمی کنید تا ۱۰۰ نکنید.
مثل این است بگوییم امام حسین جان چقدر انسان و زن و بچه رو به خطر انداخت چون با یزید مذاکره نکرد.
پاسخ ها
زهرا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
امام حسین علیه السلام جان خانواده خودش رو به خطر انداخت.
مسئولین هم اگه مرد هستن از خانواده خودشون مایه بگذارند نه مردم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
زنده باد زهرا خانم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
94
62
این جیغ و فریادهای عصر ایران مشکوکه
هر چه باشه نشانه ای از حق توش نیست
تو تصویب برجام هم از همین کارها میکرد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
72
35
همشه جواب داره ولی کلا عصر ایران از این حرفا نزنه چون صلاحیت نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
23
95
همه مشکلات از زمانی شروع شد که خدا ترسی وحیا در جامعه کم شد و ریا و دروغ ابزار قدرت شد
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
51
48
اول متن میگید مستدل و منطقی
بعد عدد چهارصد میلیارد مشخص نمیشه از کجا اومده
وجود چهارصد میلیارد رو فرض میگیرید و برای بزرگی آن استدلال می‌آورید
عجب منطقی فوق العاده ای واقعا!!!
شما سر دبیر سایت هستید؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
23
54
یاد اون حرفی افتادم که میگفتند هر روز که برجام دیرتر امضا میشه چند صد ملیون دلار ضرر میکنیم! البته بعدا کسی جواب نداد بعد از برجام این همه سود چی شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
47
48
باز شروع شد!!

بی زحمت اون پول برجام قبلی رو بیارین بدین بعد شروع کنید واس برجام جدید چرتکه انداختن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
51
29
اشکال نداره داداش ما کاسب تحریم ... شما کاسب مذاکره ...
هر دوتاییمون سروته یه کرباس ... یعنی دروغ می گیم تا حزبمون بر مسند بمونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
34
49
اون وقت وقتی برجام بود این پول ها حرام نمی شد؟ برجام میشه بفرمایید کدام تحریم را توانست بردارد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
هواپیما خریدیم یه تعدادیش رو تحویل دادن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
32
50
هیچ کسی با برداشته شدن تحریم مخالف نیست، فقط گفته میشه که این راه و برجام و مذاکره تحریم رو بر نمیداره، فقط یه اهرم بازی میشه دست آمریکا که هر جور خواست رفتار کنه، یه روز بزنه زیرش یه روز تعلیقش کنه یه روز کمش کنه یه روز زیادش کنه، راه رفع تحریم اینه که نگاهمون به داخل باشه که تحریم کمترین اثر رو داشته باشه و الا تا قیامت همین بازی تحریم و مذاکره طول میکشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
17
51
همین بوده که در طول تحریم ایران هر روز بیچاره تر و اطرافیانش چون قطر و امارات و ترکیه و عمان هر روز ثروتمندتر شده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
قطر و امارات فقط حکومتشون پول داره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
25
59
یه سفر برید عربستان یا امارات و پیشرفت و آبادنی اونجا رو ببینید، متوجه میشید این اعداد عین واقعیته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
عربستان جمعیتی کمتر از نصف ایران و فروش نفتی دوبرابری و مستمر در مقایسه با اوج فروش نفت ایران داره و هرچقدر هم که پیشرفته باشه چیزی را ثابت نمیکنه البته بگذریم که جاهای زیادی در همان عربستان وجود داره که مردم با کمترین امکانات زندگی میکنند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
"عربستان جمعیتی کمتر از نصف ایران..."
قانع شدم!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
من نگفتم که قانع بشی گفتم که آگاه بشی قانع شدن یا نشدنت به خودت مربوطه و هرچقدر هم که دلیل قانع کننده ای وجود داشته باشه وقتی نخوای قانع بشی نمیشی. عربستان جمعیتی در حدود 35 میلیون داره و نیاز به گفتن نداره که با این جمعیت قطعا هزینه های خیلی کمتری نسبت به ما داره! اون هم با وجود در آمد بیش از 3 برابر بیشتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
50 میلیون جمعیت بیشتر ایران یعنی نیاز به حداقل 15 میلیون واحد مسکونی بیشتر, 50 میلیون خدمات آموزشی و بهداشتی بیشتر 50 میلیون نون خور بیشتر اگر اینا از نظر شما تاثیر گذار نیست حتما برو خودتو به دکتر نشون بده!
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
6
64
آقای محمدی بیا و از خود گذشتگی کن و اسامی این کاسبان تحریم را بیان کن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
50
31
به جای دور زدن تحریم ها چکار می کردیم در برابر قلدر بازی و زور گویی ترامپ تسلیم می شدیم و با مذاکره امتیازات بیشتری می دادیم؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
اصلا نباید اجازه میدادیم تحریمی بوجود بیاد مگه همه دنیا دارن زندگیشون میکنن پیشرفت میکنن این بازیها رو ندارن سر سپرده امریکان؟ اگه امریکا اینقدر خوبه که کره جنوبی الان اتومبیل هاش در دنیا داره فروش میره ؟ کشورهای دیگه ای که رابطه منطقی با دنیا دارن چی شدن بدتر از ما هستن ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
13
35
پس با اين اوصاف زماني كه تحريم نبوديم اوضاع مان گل بلبل بوده و ما خبر نداشتيم ، پس چرا وضع اقتصادي ، جهش قيمت ها چه در دورن تمام تحريم ،چه نيمه تحريم و چه بدون تحريم فرق نمي كرو و هميشه جهش قيمت به سمت بالا بوه ، در اين خصوص لطفاگ يه تحليل بنويسيد
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
38
47
چرا در این چند سال طرفداران برجام از مناظره زنده تلویزیونی فراری بودند؟؟؟؟؟؟چرا واقعا؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
استاد تلویزیون چه موقع خواست یه مناظره واقعی با موافقان و مخالفان برجام برگزار کنه که موافقان برجام استقبال نکردند؟؟؟ اینکه یکی رو بیارن به اسم موافق برجام ولی طفلی هیچی بارش نباشه رو شما اسمش رو مناظره میزاری؟
مناظره مورد نظر شما مثل دعوت به مناظره اون دختر نوجوان از فائزه هاشمی بود که بعد از قبول فائزه هاشمی دختره گفت مشقام مونده میرم ورس بخونم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
16
31
خب این عدد و ارقامی که گفتی دیگه کشور نیاز به دشمن خارجی نداره. دشمن خودی و داخلی داریم، که مغزها از کشور دارن فرار میکنن میرن. دشمن خارجی سیاه نمایی هستش.
یوسفی
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
16
34
خوب خدارو شکر که تو همین صفحه آفتاب آمد دلیل آفتاب .
خود عزیزان دلواپسی که حرف کاسبان تحریم رو باور کردن و سازش رو خلاف عزت کشور و پایمال شدن خون شهدا میدونن بلافاصله واکنش نشون دادن و اصلا نذاشتن مرکب این مقاله خشک بشه .
دست مریزاد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
28
39
در این مملکت هیچکس از باند اصلاح طلبان بیشتر پولی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
23
41
زمان تصويب اوليه برجام هم همين دروغ ها رو جار ميزديد اما وقتي اباما به تعهدات پايبند نبود همتون ساكت شديد و اين ارقام هم فراموشتون شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
19
27
برجام زمانی شاید سود داشت. اما الان ما را از بن بستی که گرفتارش هستیم نجات نمی دهد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
شاید !!!
شاید هم نداشت عزیز !
غضنفری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
20
37
آقای محمدی حقیقتا من کاری با اعداد و ارقام و محاسبات شما ندارم. گیرم همه این ها درست. اما شعور مردم را دست کم نگیرید دیگر. دولت شما از سال 92 می گوید می خواهم مذاکره کنم که تحریم ها برود. مذاکره شد. هسته ای رفت. تحریم ها ماند. ماندن تحریم ها و اضافه شدن برخی از تحریم ها از قضا در دوره اوباما صورت گرفت. مثلا تحریم های مالی و بانکی در دوره اوباما هم پابرجا باقی ماند. وزیر خارجه می گفت برجام آنقدر محکم است که حتی اگر یک جمهوری خواه مخالف برجام هم رئیس جمهور آمریکا شود نمی تواند از برجام خارج شود و تحریم ها را برگرداند. اما دقیقا این اتفاق افتاد. حالا هم که بایدن آمده باز می گویید می خواهیم مذاکره کنیم کاسبان تحریم نمی گذارند. بنده می گویم گور بابای کاسبان تحریم. شما حمایت رهبری و مجلس و شورای عالی امنیت ملی را دارید. اگر می توانید همین فردا مذاکره نهایی را بکنید و تحریم ها را بردارید. چرا توهم شما را گرفته است و پای کاسبان تحریم را وسط می کشید؟ این وسط دلسوزان فقط یک حرفی دارند که امثال شما عصر ایرانی ها حاضر نیستید بزنید. آن حرف نیز این است که تحریم ها اولا باید لغو شوند و نه تعلیق. ثانیا آمریکا تضمین بدهد آینده هر کس که رئیس جمهور آمریکا شد نتواند از برجام خارج شود و به تعهدات خود عمل نکند. مشکل اما این است که تاکنون آمریکایی ها حاضر نشده اند این تعهدات را بده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
دوست عزیز مشکل اینه که کسی که این مقاله رو نوشته شناختی درباره تحریم نداره !
کنگره و سنا مارو تحریم کردن اونا هم باید لغوش کنن
بایدن فقط میتونه مدت دار(3ماهه) تعلیغش کنه که اونم عملا به درد نمیخوره چون هیچ سرمایه گزاری خودش رو برای 3 ماهی که معلوم نیست چی میشه به خطر نمیندازه !!
نتجیه: آمریکا نمیخواد به معنای واقعی کلمه مذاکره کنه!
فقط میخواد روغن ریخته رو نذر امام زاده کنه
کاری که تو برجام کرد!
ali
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
21
33
اقا کی گفته ما با تحریم مخالفیم؟
ما باین مخالفیم که کسایی میرن مذاکره که در قبال هیچ(به گفته رییس بانک مرکزی دولت برجامی)همه چیز رو میدن و دلشون هم خوشه که تحریم ها لغو شده
این عدد 400میلیارد رو وزیر سابق گفته دیگه؟
اولا ایشون بر چه اساسی همچین عددی رو گفته؟
دوما ایشون بهتر نیست در مورد هواپیماهای برجامی و واسطه ها در خرید این هواپیماها و دلیل محرمانه بودن قراردادها با بویینگ و ایرباس رو مشخص کنن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
هواپیما های برجامی چی شد؟؟
مشخصه اگه پیگیر باشی از 20 تا ای تی ار600 13 تاشون تحویل شد
یدونه ایرباس 321 و ایرباس330 هم تحویل شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
19
30
اون زمان که برجام تصویب شد و قرار بود شرکتهای خارجی مستقیم با ایران کار کنند ، توی نمایشگاه نفت و گاز با یکی از دلالها صحبت میکردم و اینقدر از این ماجرا عصبانی و ناراحت بود که کلی فحش میداد. برای من خیلی عجیب بود که یک آدم چطور میتونه حاضر باشه مملکتش اینقدر تو شرایط سخت قرار بگیره ولی خودش به سود خودش برسه.
چه کسی پاسخگوی این همه ظلم روا داشته به این مردمه؟
اون افراد بلند مرتبه ای که یکسال پیش کرونایاب رو با افتخار نشون دادن کجا هستند که بگن اختراعشون چی شد؟ با همین سبک و بدون پاسخگویی برای مملکت تصمیم گیری میکنند و هر کسی مخالفت کنه هزار جور انگ بهش میزنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
30
44
افتضاح ترین تحلیل که از عصر ایران دیدم
من اتفاقا از طرفداران برجام هستم ولی ماجرا مذاکرات در این یک ماه فرق دارد
شما چرا دم انتخابات از قرارداد هول هولکی دفاع میکنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
آفرین !
اصلا کی گقته دولتی که 2 ماه از عمرش مونده
و با اختلاف کمترین محبوبیت رو در بین رئیس جمهور های گذشته داره
حق داره برای مردم تصمیم بگیره !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
میخواین بدیم دست مجلس که نماینده مردمه !اون تصمیم بگیره؟
سید
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
17
15
ممنون که مفهوم اعداد رو نمایش دادید
ولی ایکاش میشد با ذکر چند عدد دیگه که مستند هستند و من تو خبر قبلی گذاشتم شفاف کنید که عمق فاجعه خیلی بیشتر از این حرفاست.
وحید مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
25
35
بنظرم کاسبان تحریم اتهام خیلی بدی هست که شما به کسایی می زندید که نگران یک توافق بد هستند
هیچ ادم عاقلی مخالف رفع تحریم نیست
شما که بعضی ها رو کاسبان تحریم صدا میزنید که مخالف توافق خوب نیستند بلکه موافق توافق بد هستند ما که تجربه یک برجام بد رو داشتیم برجامی که نه چرخ زندگی و نه چرخ سانتریفیوژ
دلار از سه هزار به سی هزار رسید
خدا می داند با برجام_دو وضع زندگی مردم به کجا میرسد
دلار به ۱۲۰ هزار خواهد رسید
پس مواظب باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
23
25
کاسبان تحریم یک روز پرده کنار میرود و رسوا میشوید البته که مخالفان برجام از سادگی قشر ضعیف استفاده میکنند ما ملت باید هوشیار باشیم و اجازه ندیدم کاسبان و منصب پرستان از احساسات ما برای جیب خود استفاده کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
5
36
من هم دوست دارم تحریم برداشته بشه ولی نه موقتی و مقطعی بلکه تحریم ها باید کامل و دائم برداشته بشه در غیر اینصورت ضررش بیشتر هم میشه و با وجود اینکه با لغو تحریم ها اکثر قیمت ها پایین نمیاد در زمان اعمال مجدد تحریم دوباره قیمت ها بالا میره علاوه بر این باعث بلاتکلیفی ادامه دار میشه و عموم مردم نمیتونن برای زندگیشون برنامه ریزی کنن!
خیلی از مردم ثبات را به لغو موقتی برخی تحریم ها ترجیح میدن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
15
17
این کشور که هیچی، کل این دنیا دیگه جای موندن نیست...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
پاشو برو نیوزیلند و استرالیا.
نظرت کاملا عوض میشه.
ولی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
13
31
دور زدن تحریم یعنی اینکه بجای خرید دارو از داروخانه از ناصرخسرو تهیه کن با 100برابر قیمت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
12
27
من نمیدونم این عدد را از کجا آوردید. ولی شما اگر مطمئنید که این عدد درسته حتما خورندگانش را هم میشناسی و اگر میشناسی و اعلام نمیکنی بدان و آگاه باش که داری خیانت میکنی و اگر نمیدونی خوردنگان کیان پس این عدد هارو هم بزار در کوزه آبشو بخور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
21
37
سال 92 و 96 هم همینا رو گفتید. بگذریم که معلومه حرف جدیدی ندارید. ولی سوال اینه:
کاسب تحریم یعنی چی؟ الان من کارمند اگر بپرسم چی شد سرنوشت این شعارتون که همه چیز رو به تحریم وصل کردید، میشم کاسب تحریم؟
خب اگه به برچسب زدنه، شما هم همه جاسوس انگلیس هستید.
امیرحسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
11
30
ان شاالله با یک توافق عزتمندانه تحریم ها برداشته شود هر چند خودم هنوز به آمریکا خوش بین نیستم.
اما تو رو خدا یه ماه دیگه برای ظریف یا لاریجانی رای جمع نکنید.
مردم خسته شدن از بس دروغ شنیدن.
الله بنده‌سی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
13
25
تحریم یعنی کوچک شدن اندازه اقتصاد ایران؛
تحریم یعنی فقیرترشدن ملت، فسادبیش‌ترو...
به قول اقبال لاهوری از خواب سنگین بیدار شویم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
16
30
کسی با رفع تحریم مخالف نیست
با اینکه 8 سال است مردم را معطل خود کرده اید همه کارهای کشور را تعطیل کرده اید و چسبیده اید به مذاکره مخالفیم.
مگه روحانی بعد برجام نگفت همه تحریم ها لغو شده؟
خب بعدش چه اتفاقی برای مملکت افتاد.
8 سال است هیچ اتفاقی نیفتاده. همین دو ماهه می خواهین اقتصاد رو گل و بلبل کنید؟؟
امیدوارم سانسور نشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
13
17
18% از خوانندگان شما کاسبان تحریم هستند و این یعنی فاجعه .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
9
17
کاش این رقم رو با 250 ملیارد دلار مقایسه می کردی که چین رو در 25 سال تونست به اینجا برسونه و با اون 500 ملیون نفر رو از فقر دربیاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
21
34
چرا انقدر چرت و پرت میگین ما با امریکا یجوری میگه انگار ما اومدیم بیرون یا ما پایبند نبودیم جمع کنید این بساطو هرچی می کشیم از شما و امسال شماست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
15
13
من یکی از این هایی که تحریم رو دور میزنن میشناسم.
ادم خوب و دلسوزیه بهش میگی فلان قطعه رو میخوام میره از زیر سنگم پیدا میکنه با هزارتا کلک و دور زدن تحریم و این رو هم بگم خیلی از این افراد اگه تحریما برداشته بشه بدشون نمیاد بجای دور زدن تحریم تجارت میکنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
شما هم که شدی ما تو فامیل یه اشنا داریم تو اطلاعات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
14
20
بی کفایتی و دور زدن تحریم ملتی را فقیرکرده است بجزکاسبان تحریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
27
45
من به عنوان یک شهروند فقیر ایرانی
با برجام
با آمریکا
با روحانی
و با شما مخالفم
همین !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
شما که با امریکا مخالفی پس نگذار کشورت ضعیف شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
20
31
از کجا معلوم چیزایی که این اقا گفته و یهو 400 ملیارد دلار از دهنش پریده بیرون درست باشه؟؟
بعضی ها استاد موج سواری هستن
امیدوارم سانسور نکنی تو که حرف از ازادی میزنی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
10
31
هزینه رفع تحریم چیه؟ نابودی کشور.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
16
36
بهتره قبل از این که برید دوباره مذاکره کنید و مملکت رو بفروشی به دستاورد افتخارآمیز مذاکره قبلی تون که تقزیباً هیچ بود یه نگاهی بندازید !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
15
27
آقای محمدی مگر در دفعه قبل کدام یک از تحریمهای اولیه برداشته شدند؟ تازه تحریمحهای ثانوی هم که برداشته شدند در عمل خیلی از شرکتها نتوانستند با ایران تجارت کنند. چرا عملا تحریمهای سوئیفت برداشته نشد؟ چرا قبول نمیکنید که برجام فقط برای کند کردن فعالیتهای هسته ای ایران بود و هیچ ثمره ای برای کشور نداشت؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
12
29
گوجه و پیاز که دلار نمیخورن!!
زنبور عسل که دلار نمیخوره!!عسل گرون شده
سید محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
14
39
از این آمارهای درپیت تو این دولت زیاد شنیدیم بیشترشون پایه و اساس درستی هم نداره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
24
38
چه کسی جلوی برجام را گرفت؟
دولت که همه خطوط قرمز را رد کرد. مجلس هم در 20 دقیقه تصویب کرد.
چرا حتی نمیتواند به گفته خودتان نفت را بفروشد.!!!! اگر هم بفروشد پولش را انتقال دهد. اینها همه حاصل برجامه.!!!
اتفاقا این برجامه که بسوده کاسبان تحریمه. چون تا برجام هست تحریم بداشته نمی شود.
چه کسی همه تعهدات را داد و دستمان را خالی کرد؟
چه کسی گرای منفی به غرب داد تا پررو شود و تحریم بیشتری کند.
کاسبان تحریم همان طرفداران برجام هستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
8
28
برج میلاد ظرف 15 سال بدون مطالعه کارشناسی (زلزله) با هزینه ای چند برابر برج خلیفه ساخته شد. درد که فقط تحریم نیست.
سراج
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
15
31
عصر ایران {اخوندی}خود گویی خود خندی عجب مرد هنرمندی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
18
35
شما که اینقدر با اعداد و ارقام سرو کار داری، لطفا در مورد ارقام کرسنت و 6 سال از بین بردن کارت سوخت هم بنویس ببینیم چند صد میشه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
25
41
تجربه این 8 سال به ما ثابت کرد حق با دلواپسها بود.
از ایندعدد و رقم ها قبل از برجام هم زیاد نشخوار میکردید بعد برجام و گرم نشدن هیچ آبی از اون حتی در زمان اوباما خیلی از همین عاشقان بذجام اذعان کردن برای بزک کردن و فشار به مجلس برای تایید برجام مجبور به دروغگویی شدن

عاقل از یک سوراخ دوبار گزیده نمبشه
هرچند حساب خائن از عاقل جداست
saeeded
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
14
15
این خبر خیلیییی شبیه پست های دلواپسان اونور آبی هست ...
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
8
20
حالا بین خودمون...
اگر برجام به قول شما احیا!! شد تحریم ها لغو خواهد شد یا تعلیق؟!

به نظرم چنان لغوی خواهد شد که دیگر امثال ترامپ هم نتوانند آن را برگردانند!
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
18
23
آقای محمدی انهم لا ایمان لهم آنها به هیچ عهد و پیمانی پایدار نیستند
مگر الان اتحادیه اروپا ترکیه و آلبانی که همه دستورات آنها را انجام دادند وارد اتحادیه کرده است
با این ارقامی که دادید چرا دولت زودتر به فکر ارتباط با شرق نیافتاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
اگه برجامی نبود شرق الان به فکر تضعیف ایران بود ! مثل اینکه امثال شما یادتون رفته که تحریم های ایران رو همین روسیه و چین تصویب کردند
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
25
22
آقا من یه سوال دارم
چطوره که این آقایان به اصطلاح اصولگرا که مخالف دو آتشه اسراییل غاصب هستن ، در این یک مورد دقیقا با اونا یکجور فکر میکنن ؟
هردوشون مخالف سرسخت توافق هستن !!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
6
32
چرا این کاسبان تحریم را معرفی نمی کنید؟
معرفی کردنشان کاملا نشون خواهد داد که پای چه کسانی در میانه
کاسبان تحریم = کاسبان برجام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
5
29
راست میگه آقای محمدی یک عده سود دارند. خوب ببینید کی ها نامه نوشتند به اوباما که تحریم لغو نشود.
م ی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
15
20
۱. منبع آمار شما کیست؟
۲. بله دور زدن تحریمها هزینه دارد، چشم بسته غیب گفتید؟ معلوم است که اگر تحریم ها برداشته شود وضعیت بهتر میشود، اما مگر ایران از مذاکرات خارج شد؟ مگر ما بودیم گه تحریم ها را وضع کردیم؟
۳. ۸ سال کشور دست افرادی بود گه ادعای مذاکره، دانستن زبان دنیا و تدبیر را داشتند؟ ۸ سال اقتصاد شرطی مدیریت شد چرا؟
۴. اگر خود دولت به جای نگاه به بیرون و دیپلماسی التماسی به ظرفیتهای درون نگاه میکرد نیازی به دور زدن تحریم ها با این حجم (به فرض درستی داده ها) نیود.
۵. انتظاری از نویسنده نیست، روزی شما در دوقطبی و اهداف حزبی است، اعداد و ارقام بدون ذکر منبع و وصل کردن آن به مسئله حساس فقرزدایی! واضح است که برجام قابل دفاع نیست و باید پشت فقرایی که تا الان به آنها نگاه نمیکردید پنهان شوید
انتظار نشر این کامنت را ندارم چون آرادی بیان شما معلوم است که سیاستزده و منافقانه است و تابعی از انتخابات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
12
16
دوست گرامی آقای محمدی هیچ کس از رفع تحریم ها ناراحت نیست، بلکه آمریکا هدف اش استقلال و آقایی کشوره. دعوا بر سر بمب اتم به خدا نیست. دعوا سر اینه که منافع دراز مدت آمریکا با دست یابی ایران به تکنولوژی هسته ای و چرخه کامل سوخت به خطر افتاده و ایشان از ایران قهرمان و سرور در منطقه یک شیر بی یال و کوپال می خواهد یعنی خدایی فردا ایران باید به کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس هم باج دهد و ترکنچای دیگر و صدها بار بدتر از آن در انتظار ایران خواهد بود.
به جای منافع قشری تان به منافع طولانی مدت ملی بیندیشیم و قاجاریه عمل نکنیم که فردا مغبون خواهیم شد.
ناشناس
Singapore
۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
18
4
این دولت نماینده اکثریت مردم است و میزان هم رای ملت است. کاسبی تحریم در حال از بین رفتن است .
ناشناس
Singapore
۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
4
9
کاهش ۵۸۰ هزار تومانی واکنش «سکه» به مذاکرات وین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
0
18
بعد از این همه تحمل سختیها ، گرانی ها ، کمبودها و اتلاف این همه سرمایه به چی رسیدیم ؟ باید مسولان کشوری همه پاسخگو باشند ..... چه کردید با این سرمایه ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
1
11
وقتی پایه و اساس زندگی بعضی روی گرده دیگران بنا میشه به این راحتی امکان تغییر وجود ندارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
9
22
کسی با احیای برجام مخالف نیست. شما عرضه احیا ندارید و در زمین سوخته ای که درست کرده اید، با شعار درمانی دنبال جمع رای هستید. کاش عرضه داشتید و احیا می کردید.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
2
18
جالب اینجاست اخرش ما مردم به جهنم میریم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۰۴
14
27
یاد حساب و کتابا موقع برجام افتادم که می گفتند هر روز تاخیر در اجرا فلان قدر به کشور ضرر می رسوند!؟ خسته نمی شید از این همه هول و هولکی زفتار کردن! اونور تو آمریکا موقع مذاکرات گنگره میاد تحریم وضع می کنه اینجا ما رو می خوان هول بدن تو توافق! در ضمن کاسبین برجام، کاسب تحریم امثال فائزه هاشمی هست که می خواست ترامپ بمونه!
چرا قورباغه‌های «چرنوبیل» سالم و طبیعی هستند؟(+عکس) تبدیل پوست موز به انرژی پاک! بعد از امارات یک اسرائیلی دیگر در آمریکا کشته شد آخرین تغییرات سازمان سنجش از زبان وزیر علوم سفارت ایران در ابوظبی: ادعای مداخله ایران در قتل خاخام اسرائیلی را قاطعانه رد می کنیم استاندار خوزستان وضعیت دانشجویان مسموم شده را پیگیری کرد فرستاده آمریکا: اگر ظرف روزهای آتی توافقی حاصل نشود، از میانجیگری میان لبنان و اسرائیل عقب نشینی می‌کنم درگیری مسلحانه در شیراز/ سارق مسلح کشته شد؛ همدستش دستگیر شد هشدار دبیر شورای اطلاع‌ رسانی دولت به مدیران دولتی؛ شان اصحاب رسانه را رعایت نکنید برخورد می‌‌کنیم فرمانده کل ارتش: دیرباورترین افراد هم به این نتیجه رسیدند که رژیم صهیونیستی بعد از ۲۵ سال دیگر جهان را نخواهد دید جریمه ترویج رفتار بدون فرزند در روسیه: از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار روبل رسانه‌های اسرائیل: آتش بس با لبنان قطعی شده این خانم جوان ترین شرکت کننده جوکر بانوان است (فیلم) کلیات طرح نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ ها تصویب شد وقتی گوهر خیراندیش مقابل نعیمه نظام دوست کم می آورد (فیلم)
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟