۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۱۳۶۴۵
تعداد نظرات: ۵۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۹ - ۲۹-۰۸-۱۴۰۰
کد ۸۱۳۶۴۵
انتشار: ۱۸:۴۹ - ۲۹-۰۸-۱۴۰۰

مسعود فراستی؛ از منتقد سابق تا شاخ مجازی امروز!

مسعود فراستی؛ از منتقد سابق تا شاخ مجازی امروز!
مسعود فراستی سردمدار این مدل نقدهای بی پایه و اساس است که در چهار کلمه می‌خواهد تکلیف خود، مخاطب، تمام کائنات و جهان هستی را با یک فیلم روشن سازد.

عصر ایران ؛ کاوه معین‌فر - در چند روز گذشته مسعود فراستی (منتقد سینما) یک ویدئو کوتاه درباره فیلم قهرمان منتشر کرد که واقعا بیانگر اضمحلال نقد و فرهنگ نقد نویسی در سینمای ایران است.

مسعود فراستی منتقد سینما و کارشناس برنامه تلویزیونی «هفت» با انتشار این ویدئو درباره جدیدترین ساخته اصغر فرهادی گفت:

«با توجه به اینکه پخش برنامه به تأخیر افتاده، نقد «قهرمان» به تأخیر افتاده است. باید اعلام موضع کنم، چون خیلی‌ها آن را خواسته‌اند. «قهرمان» فیلم بدی نیست، فیلم بیچاره و مفلوکی است، بدتر از «فروشنده»! آنقدر مفلوک که جایزه را گدایی می‌کند و بی همه چیز است. متأسفم برای کسانی که فریبش را خوردند.«قهرمان» به نظرم یک تله‌فیلم بسیار ضعیف و عقب‌مانده است.»

 

احمد طالبی‌نژاد (منتقد سینما) در مصاحبه‌ای با ایسنا گفته بود: «از داریوش مهرجویی شنیدم که می‌گفت وفتی نقدهای ایرج کریمی را می‌خواند، همیشه چیزهای زیادی یاد می‌گرفت. تصور کنید! داریوش مهرجویی، با تمام آن ویژگی‌هایی که از او در آثار ماندگارش می‌شناسیم، چنین استفاده‌ای از نوشته‌های یک منتقد می‌کرده و حالا عرصه نقد چنان آشفته بازاری است که دوغ و دوشاب در آن یکی شده است.»

روزگاری نه چندان دور منتقد سینمایی و جریان نقد سینمایی در همین کشور از چنان جایگاه و شانی برخوردار بود که اگر در یک مجلس مهمانی یا برخورد اتفاقی نظر منتقدی را درباره یک فیلم می‌پرسیدی سعی می‌کرد از اظهار نظر کوتاه و بدون دلیل، برهان و ... پرهیز کند، به همین دلیل از جواب دادن طفره رفته و تو را ارجاع می‌داد که به زودی نقدم را راجع به آن می‌نویسم و یا برو نوشته ام  را درباره آن بخوان که معمولا مطلبی مفصل همراه با استدلال و تحلیل بود.

اما امروزه مسعود فراستی سردمدار این مدل نقدهای بی پایه و اساس است که در چهار کلمه می‌خواهد تکلیف خود، مخاطب، تمام کائنات و جهان هستی را با یک فیلم روشن سازد. اساسا از زاویه دید خود بر سکویی نشسته است که انگار قرار دادن همین چند جمله با واژگانی چون بیچاره، مفلوک، گدایی، بی همه چیز، فریب و ... روشن کننده راه راهروان عالم سینماست!

خود در شروع حرف می‌گوید «نقد قهرمان به تاخیر افتاده باید اعلام موضع کنم» که درست ترین جمله در این 50 ثانیه ویدئوست، اگرچه اساسا نیازی به این اعلام موضع هم نبود و نیست چون همه موضع فراستی را می‌دانند، طنز ماجرا این است که شاید از خود فراستی هم بهتر بدانند!

در جامعه‌ای که مسعود فراستی‌پور سابق و مسعود فراستی امروز از طریق رانت و انحصار صداوسیما تنها منتقد شناخته شده در میان مخاطبان عام جامعه است، از هر گوشه تلویزیون او را چون گوهری ناب نشان می‌دهند و هیچ وقت حرفی از بسیاری از روشنفکران، منتقدان، هنرمندان و ... بزرگ نیست ، طبیعی است که چنین اتفاقی هم رخ بدهد و مسعود فراستی با خود فکر کند که اگر او اعلام موضع نکند کره زمین شاید یک درجه از مدار خود خارج شود و همه مردم جهان یا از سوز سرما یخ بزنند یا از فرط گرما کباب شوند.

مسعود فراستیو مهران مدیری

در این نوشتار اصلا بحث بر سر نقد مثبت یا منفی بر فیلم قهرمان نیست بلکه شان و منزلت نقد و منتقد مقصود است که به سردمداری مسعود فراستی به زمین گرم خورده است و بسیاری از جوانان و علاقمندان به سینما و نقد نویسی این شیوه را الگوی خود قرار داده‌اند، متاسفانه.

باید به آقای مسعود فراستی یادآور شد اخلاق حرفه‌ای بالاتر از هنر، سینما، نقد و منتقد است. شما قبلا منتقد سینما بودید اما امروزه یک شاخ مجازی هستید.

نوع کار و شکل برخورد فراستی عین شاخ های فضای مجازی مخصوصا مرتبط با سایت های شرط‌بندی است که با چهار جمله و 6 کلمه می خواهند تکلیف خوشبختی مخاطبانشان را معلوم کنند و البته دارند به کاسبی خودشان رونق می‌بخشند. افرادی مانند پویان مختاری، داوود هزینه، میلاد حاتمی، ندا یاسی، دنیا جهانبخت و ... که از هر ترفندی استفاده می کنند تا تکلیف را روشن سازند. فراستی هم تکلیف روشن ساز این سینما است، متاسفانه! این را من نمی‌گویم بلکه این ویدئو زیر یک دقیقه خودشان فریاد می‌زند.

شکل برخورد با فیلم، به دور از هرگونه استدلال، استفاده از برچسبهایی کلی، جنجالی مانند بی همه چیز ، مفلوک ، بیچاره و ... و از همه بدتر نیت خوانی از فیلمساز برای گدایی جایزه! روش مورد اشاره مسعود فراستی است.

علی الخصوص در پایان حرفهایش که سر را می چرخاند رو به خارج از کادر و می‌پرسد: «بسه بچه‌ها؟» و بعد رو به دوربین برگشته و خودکارش را پرت می‌کند انگار تمام دیگر. حجت را بر شما تمام کردم!

با دیدن این اتفاقات و شرایط حاکم بر فرهنگ و هنر جامعه تنها می‌توان متاسف بود و ناراحت شد. متاسفانه یک سقوط آزاد به تمام معنا را شاهد هستیم. همان اتفاقی که در فیلم فرهادی به آن اشاره شده است و طبیعتا فراستی را به چنین واکنشی وا داشته است.

افسوس که ایرج کریمی و حمیدرضا صدر کوچ ابدی کردند و کامبیز کاهه ترک نقدنویسی، تا مسعود فراستی به عنوان منتقد سینمایی در جامعه معروف شود.

چند ایموجی گریه، ناراحتی و غم را هم خود در انتهای این نوشتار تصور کنید. که بهترین ترجمان برای پایان این نوشته است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۶۱
غیر قابل انتشار: ۸
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
42
156
درود بر شما کاوه معین فر که حرف دل من رو زدی متشکرم از شما و عصر ایران
ناشناس
Germany
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
160
69
فیلم قهرمان رو ندیدم ولی اگر از جنس "سینمای نکبت" باشه که همه چیز رو سیاه نشون میده ، این نقد حقش هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
لطفا بیاموزید که قبل از حرف زدن حداقل یکبار فیلم را ببینید و اندکی هم فکر کنید وگرنه شما از آقای فراستی هم جلو می زنید. موید باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
لطفا شما هم زياد در اظهار نظر عجله نكن. بهتره اول فيلم رو ببيند، بعد نظر بدين. فكر ميكنم اينطوري منطقي تر باشه.
سالومه
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
11
38
قهرمان فیلم نیست روایت است
این سینما نیست و فرهادی هم سینماتوگراف نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
26
84
یه فیلم هم شما بساز تا ما نقد کنیم شما رو
یک فیلمساز
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
58
177
فراستی ، یک مزدور قلم به مزد است که از تلویزیون پول می گیرد تا فیلمهای غیرتلویزیونی را بکوبد وگرنه اگر اصالت و شرافت داشت ، اول از همه باید صداوسیما و تولیدات چرندش را منکوب میکرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
تو هم با این ادبیاتت دست کمی از فراستی نداری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
اشتباه منفی زدم ببخشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
فراستی حرف نداره. حرفهاش از سطح درک بسیاری بالاتره. خیلی هم بالاتره. فقط نقدش تیزه. که ما به اینجور نقدها عادت نداریم. ما دوست کلی از خوبیهای فیلم بگه و مثلا آخرش یک اگر و امایی بگه. همون شیوه ای که ما توش غوطه وریم و بسیاری از مصیبتهای ما به خاطر همین محافظه کاریهاست. سبک زندگی منافقانه، نقد غامض و گنگ و رفتارهای ابهام آمیز را می پسندیم هرچند که ممکنه بعضی وقتها حالمون از خودمون و اطرافمون بهم بخوره. خب فراستی اینجوری نیست.
گفته شده رانتخوار. اما واقعا فراستی تیز از صدا و سیمای محافظه کار چه رانای گرفته.
اصلا نویسنده معنی رانت رو میدونه؟؟؟
شاید کمی مطالعه در باب رانت و رجوع به نظریه پردازان برجسته چون ناسو سینیور به اون کمک کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
رانت گرفته خوب هم گرفته اونهم تریبون عظیم تلویزیونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
22
75
با این خبرها به شهرت این آدم لمپن کمک می کنید. با حرفهای این مقاله موافقم ولی این آدم ارزش نداره که درباره اش مطلب کار کنید. ممنون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
دقيقا موافقم. احسنت. حيف يك دقيقه اي كه تلف شد براي ديدن اين ادم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
34
67
این مردک فسیل چقدر حرف مزخرف میزنه . مردک تفلون.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
جالبه تفلون ،معنیش چیه؟
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
11
35
فرهنگ محاوره و جاری در بطن جامعه تحصیل کرده ما بهتر از این نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
17
52
چه اهمیتی داره من و امثال من بدون توجه به نقد این آقا فیلم می بینیم
آکادمی اسکار با این همه عضو و این همه داور می فهمند یا این آقا؟
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
17
31
نقد نکرده، نظرشو گفته- هر چند به کار بردن این جور واژگان قشنگ نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
16
15
اگر چه فراستی رو دوست دارم چون نقدهایش باعث شد خیلی از اثار درجه یک سینمای جهان رو ببینم و بشناسم اما در مورد این ویدیو کاملا حق با شماست و توقع بیشتری از اقای فراستی داشتم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
43
18
معین فر شپشو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
8
35
درود جناب معین فر

آقا بیخیال! بگذار حرفش بزنه. من چیزی از سینما نمی دانم ولی به شعر و موسیقی علاقه دارم و دنبال می کنم. در شعر هم همینطوره خیلی وقت ها که نقد یک شعر را می خوانم می بینم طرف داره حرف رایگان می زنه. ولی به جای اینکه برآشفته شوم یه کم بهش می خندم و دوباره مولوی می خوانم و موسیقی گوش می کنم. آقا بگذار بگویند...ولش کن...
اشكان
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
51
31
دمش گرم حرف دل مردم رو زد.
هرچي ميخواهيد پشت نقاب هاي فريبنده و عوامپسند پنهان شويد و اداي روشنفكري در بياوريد.
مردم از شما بيزارند.
فراستي دست شماها رو خوب خونده.
بازم دمش گرم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
کدوم مردم؟ کی گفته شما نماینده مردم هستید؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
26
13
در اینکه فراستی تندرو است شکی نیست
اما زود قضاوت نکنیم هنوز کسی قهرمان را ندیده چگونه نقد اورا بی اساس میخوانید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
درد اینه که فراستی هم ندیده فیلمها را نقد میکنه
گمنام
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
26
19
نقدتون موتسفانه جانبدارنست..
انتظار بیشتری میرفت
موفق باشید
پاسخ ها
مهدی جرجافکی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
برادری که سعی کردید بر اساس جملات ادبی صحبت کنی، اولا متاسفانه است نه موتسفانه!
دوما" اون جانب دارانه است ، ولی در کل برادر کجای این نقد غیر منصفانه است، بفرمایید ماهم بدونیم، اینکه فراستی رو با دنیا جهانبخت و حاتمی مقایسه کرده بود که به نظرم بعضی وقتها جملات ادبی جان موضوع رو نمی رساند، و باید بر اساس واقعیت های کنونی صحبت کرد تا جامعه درک کند، فراستی خودش هم این ادبیات رو بیشتر دوست داره. پس نباید متاسف بود برای این نقد، باید بر ادبیات نقد این جامعه کلا گریست،،
فیلم باز یا فیلم ساز؟
Germany
۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
21
16
اتفاقا فراستی منتقد خوبیه. تریلر فیلم قهرمان را دیدم و خلاصه داستانش را خواندم.از 29 نفری که نقد فیلمش را در سایت imdb نوشته اند 9 نفر بشدت انتقاد کرده اند ونمره بسیار پایین 1 را داده اند!نمره نهایی فیلم 6.9 شده است! شما یک آمار بگیر 9 از 29 می شود 31درصد منتقدین! بقیه هم بجزیکنفر یا نمره 9 داده اند یا 10 ! پس نتیجه اینکه یا خیلی بد است یا اینکه خیلی خوب است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
دوست عزیز , روتن این فیلم 96% هست که نمره منتقدان به این فیلم این عدده ( لطفا شیوه نمره دهی روتن رو مطالعه کنید تا از مکانیزم آن باخبر شوید )
IMDB نمره تماشگران عادی است که میتوانند نمره دهند و بیشتر نماینده این هست که تماشاگران چقدر با این فیلم ارتباط برقرار کرده اند هردوشون معتبر هست ولی خوب اگر بحث منتقدام را داشته باشید قطعه باید نمره روتن رو ببینید حالا بگذریم از اینکه یکسری از هم وطنان عزیزمون ( چه داخل و چه خارج ) بعد از ماجراهای کن این فیلم نمران زیر 2 در IMDB ثبت کردند تا همایت از هم وطن را به خوبی نمایش دهند
افشین
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
19
12
به صراحت میگه اعلام موضع و نه نقد
وازقضا اعلام موضع او هم برای خیلی ها از جمله جنابعالی مهمه و الا این اعلام موضع(!) شما هم بلاموضوع میشد
راستی این اسمهایی که ردیف کردید کی هستند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
اولش میگه نقد فیلم عقب افتاده و بعدش میگه ازم میخوان اعلام موضع کنم. یعنی خودش هم اعلام موضعش رو جای نقد میدونه!! که این فقط از آدم های خودرای و متوهم برمیاد
Poorya261
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۹
44
26
نقدهای فراستی رو خیلی دوست دارم.آدم باسوادی هم هست.
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
11
28
بی همه چیز ....
این واژه قدیم‌ به عنوان توهین و ناسزا به کار میرفت ولی جزئی از ادبیات منتقد اول آثار فرهنگی کشور هست . منتقدی که تا به امروز نه یک فیلم ساخته و نه حتی یک دقیقه در یک اثر سینمایی بازی کرده‌ اما صدا و سیما ایشون و به عنوان تنها منتقد ایران به مردم غالب کرده. یاد یه داستانی افتادم یه نفر یه تابلو نقاشی که تازه کشیده بود و میاره در میدان شهر و به مردم میگه نظرتون و در مورد نقاشی من بگید. کوچک و بزرگ زن و مرد به نقاشی ایشون ایراد میگیرن دقیقا مثل همین فراستی خودمون . فرداش طرف باز همون نقاشی و میاره میدان شهر و این بار یه قلم موی نقاشی هم کنارش میزاره و باز از مردم دعوت میکنه که ایرادی اگر در نقاشی میبینند بهش بگن . ملت تا جمع میشن که ایراد بنی اسرائیلی بگیرن قلم مو رو میده به دستشون و میگه لطفا ایرادی رو گه گرفتید با قلم نو تصحیحش کنید و اون قسمت نقاشی و کسی که ایراد میگیره نقاشی کنه ....
و اون رور همه به طرز عجیبی لال میشن و هیچ ایرادی نمیکیرن
امیدوارم آقای فراستی مطلب و گرفته باشه .. !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
جناب، منتقد فیلم نمیسازه بلکه فیلم ساخته شده رو نقد میکنه
حسین
Germany
۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
11
13
دنیای نقد ، چهره ها و ادبیات مختلفی داره، جنابان کریمی و صدر جنسی متفاوت از فراستی داشتند، ولی دال بر این نیست که فراستی رو شاخ مجازی اعلام کنیم و یا اسمی از اینفلوئنسرهای ایرانی بیاریم، این یک نوع بد اخلاقی فاحش رسانست. دوست من در کل دنیا لذت نقد به بی پرواییشه، و این بی پروایی میتونه با ادبیات متفاوت بیان بشه که سلیقه نقاده. این نوع نگرش شما باعث میشه که اصل نظارت و سانسور بر هر نوع رسانه تحمیل بشه. متین باشید و سلایق را قبول کنید
حسن
Denmark
۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
30
23
اولاً فراستی نقد نکرد و اعلام موضع کرد. ثانیاً اعلام موضع فراستی برای عده‌ای در جامعه مهم است. همچون خود شما که اینچنین از اعلام موضع فراستی برآشفته‌اید. شما که از اعلام موضع فراستی ناراحتید، خوبتان هست که ما هم بگوییم ابراز تأسف شما از نقد سینما در مملکت، مدار زمین را جا به جا نخواهد کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
دوست عزیز، نقد با توهین متفاوته... نقد با توهین متفاوته... نقد با توهین متفاوته...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
دمت گرم اخوی. حرف دزست همینه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
من نویسنده این مطلب نیستم اما درک میکنم که برآشفته شدن نویسنده به خاطر اخلاق و منش جناب فراستی نیست چون همه جای دنیا همه جور عاقل و دیوانه داره اما چیزی که آدم رو به شدت آزار میده انحصار تریبون برای امثال فراستی هاست
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
2
14
این آقای سابقا حزب توده ای که اقتصاد سیاسی خونده و اصلا تخصصش سینما نبوده جوری توهین آمیز نقد میکنه که انگار پدر فیلم سازی هنری بوده و هست. ادبیات سخیف و صرفا تحقیرآمیز فقط از امثال چنین اشخاصی دیده و شنیده میشه. خیلی جدی نگیرید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
3
9
تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد!

عمق دانش آقای فراستی را باید با آن شاهنامه خواندنش شناخت! از خواندن یک بیت ساده عاجز بود! "گلوی سیاوش بِرید" به جای "بُرید"!! و ده ها اشتباه دیگر فقط در چند بیت!

مثل آقای مهدویان که تا دهان باز کرد و درباره شاهنامه اظهار نظر کرد مشخص شد حتا یکبار هم لای این کتاب سترگ را باز نگرده است (که اگر کرده بود می دانست داستان آرش در شاهنامه ذکر نشده و فقط نام آرش در شاهنامه هست و داستانش در متون دیگر است).

متاسفانه تلوزیون کارش شده میدان دادن به سلبریتی های کم سواد و بی سواد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
4
12
یه فیلم هم این فراستی بسازه ما ببینیم فیلم خوب چجوریه؟
من هیچ وقت ندیدم ایشون نکات مثبت یه فیلم رو هم بگه .
در نظر ایشون آلفرد هیچکاک و چارلی چاپلین هم فیلمهای مزخرفی ساختن .
ناشناس
Netherlands
۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
7
3
کاوه معین‌فر به نظرم از فیلم قهرمان خوشش میومده و صحبت های فراستی به مذاقش سازگار نبوده.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
1
5
فراستی سابقاً یک فعال سیاسی کمونیست بود. او سخنگوی انشعابی مائویستی از حزب توده با عنوان حزب رنجبران ایران بود و پس از انقلاب زندانی و به اعدام محکوم شد. اما در نهایت تواب شد
خروس بی محل
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
4
آق من یه زمانی خیلی سینمایی بودم و تئاتری و بحدی این ماجرا غلیان داشت که رفتم رشته هنر امتحان دادم ولی فهمیدم آدم اینکار نیستم. هم دوره ای من مرحوم حبیب کاسه ساز بود که با هم در یک ساختمان امتحان دادیم. اینو گفتم که فکر نکنید خیلی پرت هستم از موضوع. الانه خیلی وقت سینا رفتن ندارم چون مسیرم تغییر کرد و به سمت تاریخ رفتم. ببینید هر کارگردانی یک سبک و سیاق خاص خودشو داره و اصولا اگر کسی میخواد نقد سینمایی انجام بده باید با نوع دید کارگردان آشنا باشه. هیچوقت نمی توان ناصر تقوایی را مثلا با اصغر فرهادی مقایسه کرد. هرکدام اینها پشت هر فیلمشون یک فلسفه وجودی دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
12
4
آدم باسوادی است. فقط اگر در جایی جز ایران زندگی میکرد، شاید نقدهایش شکل دیگری بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
1
10
سلام و خدا قوت
یاد سریال نون خ افتادم اونجایی که می گفت کی فیلمَ از روی تیتراژش نقد مُکُنه؟ همه گفتند مه لقا خانم! در جوابشون گفت فراستیه مِگه خُ!(ضمن احترام به گویش زیبای کردهای قهرمان)
مهری.پ
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
3
6
آقای معین فر میدونید بد قضیه چیه؟! اینکه انقدر سطح تحلیل و درک مردم رو پایین آوردن و افراد فرهیخته و باسوادی که می تونن نمونه و الگو باشن، چه در اخلاق حرفه ای و چه در سطح سواد آکادمیک و شعور برخورد رو در پستو گذاشتن، امثال فراستی شده الگو و سره از ناسره تشخیص داده نمیشه. واقعا فقط باید تاسف خورد به حال و روز فرهنگ و هنر و اخلاق این جامعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
4
7
پیشنهاد می کنم ایشان به روانشناس و طرحواره درمانگر مراجعه داشته باشند.
naser
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
2
5
فراستی از ان دسته از ادم هایی است که در روانشناسی تحلیل رفتار به ان می گوبند "دنبال توجه منفی" است

و بهترین راه مقابله برای این اینه که هر حرفی که میزنه (که معمولا سعی میکنه جنجالی باشه) هیج گونه عکس العملی یا واکنشی در جامعه بهش داده نشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
3
6
ایشان تا حدودی خل و چله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
2
8
به نظرم بهاره رهنما و مسعود فراستی عاشق مطرح شدن به هر شکل حتی .... هستند
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
3
7
وقتی عقاب ها زمینگیر میشن، دوره پرواز کلاغ ها شروع میشه
مقوایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
3
4
سلام..باز این مقوا دوست دهنش باز شد........خودش که شبیه مقوا وکارتن شد ازبس که گفت فیلمها وکاراکترها همه مقوان!!!!!!!!!!!!!!!
رضا ن.
Germany
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
6
فراستی لات بازی و برخورد چاله میدانی اش را کنار بگذارد و مثل یک آدم فهمیده و متمدن نقد سازنده بکند نه فحاشی! به قول زنده یاد شاملو: فهماندن چیزی به کسی که پول میگرد تا نفهمد سخت یا غیر ممکن است! آدمهای کوچک با انتقاد به بزرگان سعی میکنند خودشان را کمی بالا بکشند یا بزرگ جلوه بدهند مثل فراستی که کسی برایش تره هم خُرد نمیکند! انتقادش از روی غرض یا مرض است و فقط میخواهد مثلا از اعتبار جهانی استاد فرهادی بکاهد. تو کجا و اصغر فرهادی کجا که اینقدر ارزش چند میلیون دلاری دارد که شرکت جهانی آمازون آمریکائی ابرقدرت مالی مهارت فیلمسازی او را زیر چتر حمایت خودش گرفته! درک این موضوع برای فراستی گویا خیلی مشکل یا دردناک است! از حسادت چشمشان بیرون نزند یا ایست قلبی و...!
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
0
2
ایی چه جالب امروز دبیرمون درموردش حرف زد همین امروزم تو اخبار دیدمش.جالب بود برام
امیر ولیزاده
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۳۰
3
5
فراستی هم شعبان بی مخ سینمای ایران است. کسی است که لمپنیزم را وارد دیالوگ سینما کرده، با سوادی اندک و درکی سطحی از سینما.
وحید
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
2
5
آقای فراستی معمولا توی فیلم ها و دنیا منتقدین به انسان هایی تعریف میشوند که هیچ کار موفقی نداشتن و سرخورده به انتقاد آثار دیگران مشغولند اما حداقل نقد می کنند به نظرم شما حتی در کار نقد هم سر خورده اید چرا که حتی تعریف اولیه نقد رو نمی‌دونید در این سال ها که تلویزیون و تریبون رو قبضه کردید چی یاد سینما دادید چی اضافه کردین به روند فیلم سازی و ... جز دل سرد کردن عده‌ی جوان فیلم اولی نقد یعنی بررسی نقاط قوت و ضعف یک اثر بدون هیچ گونه تعصب، منتقد باید به خود اثر نقد کند نه به دید و جهان بینی سازنده ی اثر که البته در حدی نیست که اصغر فرهادی رو بشناسه ممنونم از آقای معین فر با این مقاله زیباشون که واقعا خودش یک کلاس نقد بود
از یاسوج
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
2
6
بدنامی خود یک نوع شهرت است.
درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است بازداشت نگهبان سفارت آمریکا در نروژ به اتهام جاسوسی برای ایران و روسیه سردار سلامی: شریان‌ اقتصادی اسرائیل باید از زمین و دریا قطع شود واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به قطعنامه شورای حکام: ملاحظات هسته‌ای را کنار بگذاریم / هرچه تهدیدات بیشتر باشد، بهره مندیمان بیشتر می شود  علی لاریجانی مطرح کرد / اعلام آمادگی ایران برای توافق جدید هسته ای با ترامپ ماشین انسان‌شویی ساخته شد! واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل با ۲۸ حادثه‌دیده و ۴ مصدوم موز چسب‌ خورده روی دیوار ۶.۲ میلیون دلار در حراجی فروخته شد موشک‌های ویژه حزب‌الله فراتر از تل‌آویو را هدف قرار دادند/ انهدام تانک مرکاوای ارتش اشغالگر کدام سامانه مرجع اصلی اطلاعات مکانی و سکونتی افراد است؟ وزیر علوم: در چند سال اخیر، ۲۵ درصد از استادان دانشگاه مهاجرت کرده‌اند /بسیاری به خاطر معیشت می روند پیش بینی آب و هوا در هفته آینده/ آغاز بارش‌ ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید تصویب ۱۲۴ هزار میلیارد تومان طرح برای محرومیت‌زدایی از سیستان و بلوچستان روزهای آفتابی تیم‌های ایتالیایی در زمستان اروپا دستگاه های کارت خوان اولیه چه شکلی بودند؟ (فیلم)
#videojsscript