۲۴ آبان ۱۴۰۳
به روز شده در: ۲۴ آبان ۱۴۰۳ - ۰۷:۵۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۱۰۱۸۸
تعداد نظرات: ۵۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۷-۰۵-۱۳۹۴
کد ۴۱۰۱۸۸
انتشار: ۱۳:۳۳ - ۱۷-۰۵-۱۳۹۴

"تتلو" و ماجرای قدیمی "پیگرد و برخورد قانونی"

اگر همین الان سی دی های داخل خودورهای مردم را بررسی کنیم، خواهیم دید اکثریت مردم به موسیقی هایی گوش می دهند که در رسانه های رسمی مانند صدا و سیما نشانه ای از آنها نیست.
عصر ایران - با گذشت چند هفته از انتشار کلیپ "امیر حسین مقصودلو" معروف به "تتلو" که در آن بر روی یک کشتی جنگی ایرانی ترانه ای در حمایت از انرژی هسته ای خوانده بود، برخی از نمانیدگان مجلس به این موضوع واکنش نشان داده و گفته اند که چنین اقدامی، قابل پیگرد و برخورد قانونی است.

نویسنده این نوشتار، اساساً علاقه ای به موسیقی و ترانه هایی که تتلو و هم سبک های وی می خوانند ندارد. با این حال، نه از منظر موسیقیایی - که در تخصص نویسنده نیست - که از نظرگاه اجتماعی، نگاهی به این موضوع که از نظر برخی "قابل پیگرد و برخورد قانونی" است، می اندازیم:



1 - سال ها پیش و البته در زمانی نه چندان دور، چاپ یک اطلاعیه کوچک کاغذی برای تبلیغات شهری، مستلزم مراجعه به ادارات ارشاد شهرستان ها بود. بدین گونه که باید ابتدا متن را به اداره ارشاد می بردند. در آنجا کارشناس مسؤول متن را (که مثلاً درباره فروش تابستانی یک فروشگاه بود) بررسی می کرد و اگر اصلاحیه ای لازم بود، آن را انجام می داد و سپس نامه ای به چاپخانه می نوشت و چاپ متن پیوست را بلامانع می دانست.
چاپخانه ها هم حق نداشتند بدون مجوز ارشاد، برگه ای چاپ کنند ، در غیر این صورت، با آنها برخورد می شد و حتی ممکن بود تعطیل شان کنند.
مردم هم چاره ای جز این روند نداشتند چرا که "انحصار" چاپ در اختیار چاپخانه ها بود و چاپخانه ها هم تحت نظارت های شدید دولتی قرار داشتند.
با گسترش تکنولوژی که چاپگرها به هر خانه و اداره و شرکتی راه یافتند، لزوم مجوز ارشاد برای هرگونه برگه چاپی عملاً برافتاد.

اینک همان ماجرا درباره سایر مقوله ها در حال تکرار است. مثلاً در همین بحث موسیقی، اگر خواننده ای بخواهد اثری منتشر کند باید هفت خان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را طی کند و از شعر تا ریتم موسیقی اش را ممیزی کنند. در نهایت هم معلوم نیست به او اجازه بدهند یا ندهند!

این روش، تا 15-10 سال قبل، جواب می داد زیرا هنرمند امکانی جز این نداشت و برای عرضه نوار کاست کارهایش در فروشگاه ها مجبور به اجازه گرفتن از ارشاد بود. اما اینک به مدد اینترنت و شبکه های ماهواره ای، نه تنها می توان بدون اجازه گرفتن از مسوولان دولتی در ارشاد کار هنری ارائه کرد، بلکه می توان بسیار مشهورتر و موفق تر هم شد.

مسؤولان باید بدانند دوران "تحمیل" سلائق بر مردم پایان یافته و دوران "همراهی" با مردم فرارسیده است. آنها اگر این تحول تاریخی و جهانی را برنتابند و بخواهند در برابر رود خروشان تحولات سد بزنند، ممکن است بتوانند برای مدت کوتاهی حرکت آن را کُند کنند ولی بهتر است فکری هم به حال روزی بکنند که این سد می شکند.

2 - به جرأت می توان گفت که فضای ذهنی بسیاری از مسؤولان و نمایندگان مجلس با محیطی که اغلب مردم و مشخصاً میلیون ها جوان و نوجوان در آن زندگی می کنند، کاملاً متفاوت است. گو این که آنها در جایی دیگر زندگی می کنند و اینان در جامعه ای جدا!
تا این فاصله وجود داشته باشد، بسیاری از مشکلات و سوء تفاهم ها هم وجود خواهند داشت و خیلی ها هم خواهند کوشید این شکاف ها را با "پیگرد و برخورد قانونی" پر کنند، غافل از این که دارند فاصله ها را زیادتر و زیادتر می کنند.

موسیقی یکی از همین مقوله هاست. اگر همین الان سی دی های داخل خودورهای مردم را بررسی کنیم، خواهیم دید اکثریت مردم، در داخل خودروهایشان به موسیقی هایی گوش می دهند که در رسانه های رسمی مانند صدا و سیما نشانه ای از آنها نیست. گو این که مسوولان می پندارند هر آنچه در رسانه ها و بخشنامه ها و مقررات شان عرضه می کنند، عیناً توسط مردم پذیرفته می شود!

آقایان و خانم ها مسؤول!
از برج عاج پایین بیایید، ببینید مردم چه می گویند، چگونه فکر می کنند، چه باورهایی دارند، چه فرهنگی بین شان حاکم است، چهره های محبوب شان کیست؟ در چه اتمسفری تنفس می کنند؟ و اساساً ماجرای نقاب های ناگزیر را جدی بگیرید.

حرف درصد اندکی از مردم و اقلیتی خاص هم نیست. سخن از اکثریتی است که یاد گرفته است چگونه در میان ادبیات تبلیغ شده رسمی، زندگی به سبک خود را داشته باشد و کاری به کاری عرصه رسمی فرهنگ و هنر نداشته باشند.

همین امروز، یک نظرخواهی بین جوانان از تهران گرفته تا دورترین روستاهای مرزی داشته باشید تا ببینید آنها خوانندگانی که با مجوز ارشاد می خوانند را بیشتر می شناسند یا آنانی که به خواننده های زیر زمینی معروف اند یا در آن سوی آبها می خوانند!

وقتی خواننده ای به نام تتلو در اینستاگرامش یک و نیم میلیون نفر عضو دارد که کارهای او را دنبال می کنند، باید مسؤولان بفهمند که خیلی چیزها تغییر یافته و این، خودشان هستند که نتوانسته اند این تحولات اجتماعی را درک کنند.



3 - بعضی ها فقط دافعه دارند. می گردند دنبال آدم و پرونده اش را با حرص و جوش ورق می زنند تا بلکه بتوانند سوژه ای پیدا کنند و او را از همه حقوقش محروم کنند: فلان شخصیت سیاسی در فلان تاریخ این جمله را گفته یا عکسی در کنار فلانی است ، پس باید رد صلاحیت شود، فلان خواننده، فلان شعر را خوانده و تازه، سگ هم دارد و خالکوبی کرده است، پس حق ندارد بخواند، فلان روزنامه نگار، فلان بازیگر و ... نیز به همین شکل و با عناوین مختلف باید طرد شوند.

امیر حسین مقصودلو معروف به تتلو مگر کار بدی کرده که در حمایت از انرژی هسته ای صلح آمیز ترانه خوانده است؟ آیا حمایت از انرژی هسته ای هم در انحصار افراد خاصی است و مردم عادی جز سر دادن شعار "انرژی هسته ای حق مسلم ماست" آن هم در مراسم رسمی، حقی ندارند؟! شعاری که البته مدت هاست که خیلی از مردم از خیرش گذشته اند.

حالا که در بین بخش های مختلف نظام، یک بخش به نام نیروی دریایی ارتش پیدا شده و به یک خواننده که میان بسیاری از جوانان محبوبیت دارد اجازه داده ترانه ای، آن هم در حمایت از سیاست رسمی نظام اجرا کند، آیا باید این اتفاق را به فال نیک گرفت که بالاخره می خواهند فاصله ایجاد شده را به نحوی خردمندانه مدیریت کنند یا باید به سنت مألوف، شمشیر از نیام برکشید خبر از پیگرد و برخورد داد؟!

تا کی می خواهند مردم را به گروه های مختلف تقسیم کنند، به هر کدامشان انگی بزنند، بین شان اختلاف بیندازند و توان جامعه را صرف این امور کنند؟ ایران ، ملک مشاع 80 میلیون ایرانی است و همه در آن، سهم مساوی دارند، چه نامشان تتلو باشد و خواننده زیر زمینی باشند و چه با نام دیگری در عنوان نماینده مجلس یا وزیر و ... را یدک بکشند.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۵۲
در انتظار بررسی: ۲۲۳
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
9
780
دوستان باید توجه داشته باشند که فرهنگ مردم، سلیقه مردم و طرز تفکر مردم با بخشنامه و دستورات اداری تغییر نمی کند..
پاسخ ها
حسین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
من با نظر شما کاملا" مخالفم.
به نظر من باید برای هر کاری مجوز گرفت. واقعا" چه معنی داره که مردم توی ماشینشون ترانه های لس آنجلسی گوش بدن؟
آمنه
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
حسین آقا جان مزاح میفرمایید دیگه انشااله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
مشخصه حسین آقا "مزاج"می فرمایند :)
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
به کسی ربطی نداره ، مردم دوست دارند گوش کنند
حسیـــن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
100% شک نکن مگه میشه ؟ مگه داریم ؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
6
456
بعضی ها دافعه که دارند هیچ، از خود متشکر هم هستند و در همه ارکان زندگی مردم می خواهند قانون بگذارند و محدودیت بتراشند!
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
جالب اینه که همه شون هم از جانب مردم حرف میزنن.
خاص
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
5
328
زنده باد زندگی...
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
4
181
احسنت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
290
62
یه برخورد کنید باهاش عقل تو کله نداره این بشر
ماکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
20
212
اصلا یکی از دلایلی که خیلی ها رو آوردن به موسیقی های راک و متال و ... خارجی ها اینه که موسیقی میهنی و سنتی ما هیچ وقت به درستی معرفی نشده بهشون ! وگرنه با رِنگ های شاد و نوا های عارفانه یکی از کامل ترین هاست...
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
2
365
با اینکه از تتلو خوشم نمیاد ولی حرفتون کاملا منطقی است و باید به عقاید همه احترام گذاشته بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
3
136
درود
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
2
174
گل گفتی ولی کو گوش شنوا...؟ عزیز دل برادر خواب نیستند که با نجوایی بیدار شوند، خودشون رو به خواب زدند و با صدای توپ هم بیدار نمیشوند...
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
2
143
با اینکه از تتلو خوشم نمیاد ولی حرفتون کاملا منطقی است و باید به عقاید همه احترام گذاشته بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
404
28
یکی از اشکالات فکری و مبنایی عصر ایران اینه که در مقوله فرهنگ طوری بحث می کنه که گویا فعل مردم همیشه و در همه حال درسته و اگه کسی از مردم فاصله داره مشکل داره! پس ارشاد مردم و اصلاح جامعه چه جایگاهی داره؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
اونوقت دقیقا چی باعث میشه فکر کنی فعل شما در همه حال درسته!!؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
خيلي با خودتون حال مي‌كنيد، مردم ، روشنفكرها، اساتيد و اصولاً كل دنيا از نظر شماها مشكل داره.
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
1
73
احسنت احسنت...
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
119
14
لطفا اینو تیتر یک نکنید :|
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
153
11
ای بی بصیرت!
mohammad
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
199
29
آقای عصر ایران با توجه به نظرات قبلی بنده در همین سایت متوجه میشوید که من از حامیان این رسانه هستم.
ولی با شناختی که از این تتلوی شما دارم خیلی مشتاقم دلیل حمایت شما را از این مذکر بدانم.
توضیح لطفا.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
اول درست و حسابي متن رو بخون بعد. ميبيني كه نويسنده كلي حرف زده.
اهل خمین
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
86
96
بارالهی هرچه زودتر اسلام واقعی را باظهور منجی آخرالزمان به ما عرضه بدار. مردیم ازغم واندوه ،دپرسی، نبود شادی، نبود احترام به حقوق یکدیگر، فسادفراوان درهرزمینه ای، مشکلات اقتصادی، گیردادن بیخودی به یکدیگر وهزاران مشکل دیگر
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
258
20
طبق معمول مطلبی بی مایه. قرار نیست مسئولان با هر موج احمقانه ای که به راه افتاد "همراهی" کنند. مسئولیت دولتی ها تعالی اجتماعی و فرهنگی و خدمت رسانی به موسیقی فاخر است نه "موسیخی" فاجر. "همراهی" با تقی و نقی و کلا سوار شدن بر هر موج فراگیری بیشتر در رده ی رذالت اخلاقی ست تا اقدامی درست.
دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
160
19
عصری جان با اینکه همه تحلیلهاتو قبول دارم ولی این یکی رو شدیدا مخالفم. چطور میتونید از این قبیل آدمهای نون به نرخ روز خور حمایت کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
لطفا مطلب را به دقت بخوانید. نویسنده این آقا را بعنوان مثال بیان کرد و به هیچ وجه شخصیت ایشان را تایید و یا رد نکرد.
برادر شهید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
5
147
آقایان مجلس نشین خجالت بکشید، به درد مردم برسید. ببینید ملت بدبخت چی میخوان، دردشون چیه، هی کم به حاشیه بریدو مشکلاتو بیشتر کنید
بهمن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
3
105
یعنی دوستان واقعا فکر می کنند الان مردم برای انتخاب موسیقی، فیلم، کتاب، مجله، سایت خبری و غیره به مجوز داشتنشان فکر می کنند؟
یعنی الان من باید به سلیقه یک آدمی را که توی یه اداره نشسته اهمیت بدم؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
3
125
افرین به قلمتون !
مخصوصا " ایران ، ملک مشاع 80 میلیون ایرانی است و همه در آن، سهم مساوی دارند، چه نامشان تتلو باشد و خواننده زیر زمینی باشند و چه با نام دیگری در عنوان نماینده مجلس یا وزیر و ... را یدک بکشند."
ای کاش همه ما این چند خط رو درک می کردیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
مشاع؟ منم میخوام برم رو ناو فیلم و عکس بگیرم ! اگر ایشون به دنبال خوانندگی رفته من هم سالها دنبال تحصیل علم رفتم (البته دو تاش به رفتن روی ناو جنگی بی ارتباطه)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
1
67
اصولا این جامعه بوده که فرهنگ رو در طی سالیان بلند تاریخ حفظ کرده. لذا باید فرهنگ رو به خود جامعه واگذار کرد، خود ملت می فهمند چه چیزهایی را بپذیرند و چه چیزهایی را نه
نیکو
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
0
58
جانا سخن از زبان ما میگویی
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
163
29
با این قسمت از مقاله شما (تازه، سگ هم دارد و خالکوبی کرده ) مخالفم . آخه کسی که شب و روز همنشین سگ بشه و روی بدنش بشه نمایشگاهی از حرفهای بی مایه این آدم بشمه نماینده تمام افکار مردم . بشه الگوی مردم ؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
0
6
تشکر وسپاس فراوان از درک درست وشجاعت ستودنی نویسنده این مقاله؛دمت گرم !!!
این نگاه کاملا سنجیده و بروزه!!
مرحبا!!!
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
6
1
یعنی خیلی از جونها از اون فیلمها خوششون میاد یعنی باید صدا سیما از اون فیلمها بزاره
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
123
10
عصر ایران واسه این دیدگاه شما مناسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
احسنت
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
1
7
هرکسی رو تو گور خودش میزارن.
آقایون دلواپس خواهشا کلاه خودتونو بگیرید.نگران بهشت نرفتن "امیر تتلو" نباشید!
ابوالفضل
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
2
9
دست نیروی دریایی راهبرداری ارتش درد نکنه که از مردم و برای مردم است .
مهرداد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۷
2
6
مقاله بسيار بجا و پري بود ، دستتون درد نكنه
جواد خورشیدی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
3
5
عالیه باید ظرفیتها رو بالا برد احسن امیر احسن پرسپولیس باغیرت
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
4
3
تتلو که عشقه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
1
10
اگه کسی فهمید تو این مملکت چه خبره، به ما هم بگه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
5
10
من از موسیقی امیر تتلو خوشم نمیاد ولی میدونم آخر مرام و معرفته این آدم و یه سرباز جون بر کف وطن!
محسن
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
1
9
متاسفم که آقای رضا عطاران و تتلو میدانند مردم چه میخواهند ولی آقایان ضرغامی و سرافراز نه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
1
10
من تتلور را نمی شناسم.ولی این جمله اخر که حمایت از انرژی هسته ای باید برای فقط بعضیها باشه جالب بود.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
1
11
صر ف نظر ازموضوع تتلو اصل بحث کاملادرسته.فاعتبروایاالواالالب
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
16
2
از قدیم گفتند کافر همه را به کیش خود پندارد
عصر ایران جان شما هم همه رو مثل خودت نبین
سینا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
1
6
عصر ایران اگر ممکن است به مسایل اداری مرد بپردازید. مثل شهر داری، مانند میزان
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۸
31
5
حالم از این خواننده ها و خواندنشون و طرفدارانشون به هم میخوره