فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۵۴۵۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۶-۰۲-۱۴۰۴
کد ۱۰۵۴۵۴۴
انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۶-۰۲-۱۴۰۴

«پتاسیم» ناجی بدن در برابر نمک زیاد

«پتاسیم» ناجی بدن در برابر نمک زیاد
پتاسیم ماده‌ای معدنی است که در میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود و به کاهش فشار خون و دفع سدیم اضافی از بدن کمک می‌کند. به همین دلیل، توجه به نقش آن در رژیم غذایی می‌تواند اهمیت زیادی در سلامت عمومی داشته باشد، به‌ویژه برای کسانی که نمی‌توانند مصرف نمک خود را کاهش دهند یا علاقه زیادی به غذاهای شور دارند.

با وجود هشدارهای مکرر درباره خطرات نمک، بسیاری از مردم همچنان بیش از حد مجاز از آن استفاده می‌کنند. اما پژوهشی تازه نشان می‌دهد که مصرف بیشتر پتاسیم می‌تواند راهی ساده برای کاهش برخی از آسیب‌های ناشی از نمک زیاد باشد.

به گزارش ایسنا، نمک، یکی از پرمصرف‌ترین افزودنی‌های غذایی، در صورت مصرف زیاد می‌تواند سلامت رگ‌های خونی را به خطر اندازد و زمینه‌ساز بیماری‌های قلبی شود. در حال حاضر، راهنمای غذایی رسمی آمریکا مصرف روزانه بیش از ۲۳۰۰ میلی‌گرم سدیم را توصیه نمی‌کند، اما آمارها نشان می‌دهند که مصرف واقعی بسیاری از مردم، بیش از این مقدار است. این یعنی بخش زیادی از جامعه در معرض خطر پنهان مصرف بالای نمک قرار دارند.

در مقابل، پتاسیم ماده‌ای معدنی است که در میوه‌ها و سبزیجات به وفور یافت می‌شود و به کاهش فشار خون و دفع سدیم اضافی از بدن کمک می‌کند. به همین دلیل، توجه به نقش آن در رژیم غذایی می‌تواند اهمیت زیادی در سلامت عمومی داشته باشد، به‌ویژه برای کسانی که نمی‌توانند مصرف نمک خود را کاهش دهند یا علاقه زیادی به غذاهای شور دارند.

در این زمینه، پژوهشگرانی از دانشگاه دلاور آمریکا، مطالعه‌ای با محوریت تأثیر مصرف پتاسیم بر آسیب‌های ناشی از نمک زیاد انجام داده‌اند. این مطالعه که در چارچوب نشست سالانه انجمن فیزیولوژی آمریکا ارائه شده، به بررسی روشی نوین برای مقابله با اثرات منفی رژیم غذایی پرنمک پرداخته است.

در این تحقیق، ۱۹ فرد سالم و جوان که فشار خون‌شان در برابر رژیم غذایی پرنمک تغییر نمی‌کرد، در سه چرخه‌ی ۱۰ روزه، رژیم‌های مختلفی شامل ترکیب‌های متفاوتی از سدیم و پتاسیم را تجربه کردند. در هر چرخه، شاخص‌هایی از عملکرد رگ‌های خونی و میزان التهاب در بدن شرکت‌کنندگان اندازه‌گیری شد.

یافته‌ها نشان دادند زمانی که رژیم غذایی حاوی سدیم بالا و پتاسیم متوسط بود، شاخص‌های التهابی افزایش یافتند. اما در شرایطی که میزان پتاسیم بالا بود حتی با وجود سدیم زیاد، این شاخص‌ها به سطحی مشابه با رژیم کم‌نمک کاهش یافتند. نتایج فوق نشان می‌دهند که پتاسیم می‌تواند اثرات منفی نمک را کاهش دهد.

بر این اساس، محققان نتیجه گرفتند که به جای تلاش‌های بی‌نتیجه برای کاهش مصرف نمک در سطح عمومی، تشویق مردم به مصرف بیشتر پتاسیم - مثلاً با مصرف میوه‌ها، سبزیجات، و حبوبات - می‌تواند راهکار مؤثرتری باشد. این موضوع به‌ویژه برای گروه‌هایی مانند افراد مبتلا به فشار خون بالا یا زنان یائسه که در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد.

این مطالعه همچنین بر این نکته تأکید دارد که مقدار فعلی توصیه‌شده پتاسیم برای بزرگسالان ممکن است نیاز به بازبینی داشته باشد. یافته‌های جدید می‌توانند مقدمه‌ای برای بازنگری در راهنمای تغذیه‌ای در زمینه مصرف پتاسیم باشند تا سلامت قلبی عروقی جمعیت ارتقا یابد.

برچسب ها: پتاسیم ، نمک
ارسال به دوستان
رئیس کمیسیون امنیت ملی: پاسخی به آمریکا می‌دهیم که در تاریخ ثبت شود / آمادگی بالای نیروی‌های مسلح در خارک حادثه در پنتاگون و تخلیه چند طبقه از ساختمان این وزارتخانه برای اولین بار تعداد زیاد ستاره‌های موسیقی در جام جهانی 2026 ؛ شکیرا، مدونا ، کیتی پری ، گروه بی‌تی‌اس و ... معاون ترامپ: نتانیاهو در ارتباط با ایران دچار اشتباهاتی شده تیم‌های جام جهانی ۲۰۲۶ کجا مستقر شده‌اند؛ ۳۸ تیم در آمریکا پاکستان، چین و ترکیه خواستار ازسرگیری مذاکرات ایران و آمریکا شدند زندگی در عصر حواس‌پرتی دائمی معماری سبک لیبرتی در قلب ایتالیا (+عکس) نتانیاهو: برای مقابله با پهپادهای انتحاری حزب‌الله دنبال راه حل هستیم فیوردن‌هوس؛ پیوند هنر و معماری در قلب آب‌های دانمارک (+عکس) انتقال ۵۹۸ زندانی تبعه افغانستان به کشورشان ایران و آمریکا/ روزها: مذاکره و توافق- شب‌ها: موشک و پهپاد سنتکام از حمله به یک نفتکش در دریای عمان خبر داد تجربه عجیب مدیریت کافه توسط هوش‌مصنوعی / سفارش ۶۰۰۰ دستمال برای منویی که وجود ندارد درخواست عون برای خروج اسرائیل از لبنان