فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۴۸۶۸۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۶-۰۱-۱۴۰۴
کد ۱۰۴۸۶۸۵
انتشار: ۰۹:۵۷ - ۱۶-۰۱-۱۴۰۴

دوری از دیابت بارداری به کمک این غذا مهیا شد

دوری از دیابت بارداری به کمک این غذا مهیا شد
لوبیا که به دلیل توانایی خود در تثبیت سطح قند خون و حمایت از سلامت دستگاه گوارش شناخته شده، قبلا جایگاه خود را در بسیاری از فهرست‌های غذایی سالم به دست آورده است.

نتایج تحقیقات جدید نشان داد که مصرف خوراک لوبیای پرادویه در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد.

به گزارش ایسنا، بارداری اغلب ترکیبی از انتظار، اضطراب و تصمیمات بسیار را به‌خصوص در مورد غذا به همراه دارد. برای چندین دهه، متخصصان سلامت، لوبیا را به‌عنوان غذایی مقرون‌به‌صرفه و غنی از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات‌های پیچیده معرفی کرده‌اند.

در حال حاضر، نتایج تحقیقات جدید موارد جالبی ارائه می‌دهد که خوراک لوبیای پُرادویه در دوران بارداری ممکن است خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهد.

این یافته را محققان دانشگاه بوفالو در نیویورک آمریکا ارائه کردند و نتایج تحقیق آنان در مجله Nutrients منتشر شده است، خوراک لوبیای پُرادویه را به‌عنوان ترکیب رژیم غذایی احتمالی برای افراد باردار و به ویژه افرادی ارائه می‌دهد که در معرض خطر عوارض قند خون قرار دارند.

دیابت بارداری، وضعیتی است که در دوران بارداری تشخیص داده می‌شود و بر نحوه پردازش قند توسط بدن تاثیر می‌گذارد. این وضعیت اگر کنترل نشود، می‌تواند هم برای نوزاد و هم برای مادر منجر به عوارض جدی شود. در حالی که این وضعیت معمولا پس از زایمان برطرف می‌شود، اما احتمال ابتلای مادران به دیابت نوع دو در مراحل بعدی زندگی بیشتر است.

عواملی مانند چاقی قبل از بارداری، سن مادر، افزایش وزن بیش از حد بارداری، فعالیت بدنی کم، رژیم غذایی نامناسب و حتی کووید- ۱۹ با این وضعیت مرتبط هستند.

بر اساس داده‌های اخیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا، دیابت بارداری در این کشور از ۶ درصد در سال ۲۰۱۶ به ۸.۳ درصد در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. محققان در پاسخ به این افزایش، راه‌هایی برای کاهش خطر را بررسی می‌کنند.

لوبیا که به دلیل توانایی خود در تثبیت سطح قند خون و حمایت از سلامت دستگاه گوارش شناخته شده، قبلا جایگاه خود را در بسیاری از فهرست‌های غذایی سالم به دست آورده است.

بر اساس نتایج این تحقیق، زنانی که یک بار در ماه فلفل چیلی مصرف کردند، ۳.۵ درصد در معرض خطر ابتلا به دیابت بارداری بودند اما افرادی که هرگز فلفل قرمز نخورده بودند، ۷.۴ درصد در معرض خطر بودند. این تفاوت قابل‌توجهی برای تنها یک وعده در ماه بود.

لوبیا به تنهایی فواید زیادی ازجمله فیبر بالا و شاخص گلیسمی پایین دارد، اما خوراک لوبیای پرادویه اغلب شامل چیزی بیشتر از لوبیا است. به‌طور معمول در این خوراک، لوبیا، پودر فلفل قرمز و گاهی ادویه‌های اضافی، همه ممکن است به اثرات منحصربه‌فرد بر قند خون کمک کنند.

محققان به دو جزء خاص کپسایسین، ماده‌ای شیمیایی تند موجود در فلفل‌های چیلی و ترکیبات فنلی موجود در لوبیا اشاره کردند. کپسایسین و ترکیبات فنلی مزایای بالقوه‌ای در بهبود کنترل قند خون از طریق کند کردن جذب گلوکز و افزایش ترشح انسولین ویا حساسیت به انسولین دارند.

این توصیه غذایی نباید جایگزین مراقبت‌های پزشکی یا توصیه‌های غذایی شود، اما ممکن است جایی در سفره داشته باشد، به‌خصوص برای زنانی که در معرض خطر بالاتر دیابت بارداری قرار دارند، می‌تواند یک راه ساده و خوشمزه برای حمایت از سلامت آنها باشد.

سایت ارث گزارش کرد، در حال حاضر، افراد باردار باید روی تغذیه متعادل، معاینات منظم و فعالیت بدنی تمرکز کنند اما با تحقیقاتی مانند این، حتی انتخاب‌های کوچک می‌تواند تفاوت معنی داری ایجاد کند.

 نتایج این تحقیق در مجله Nutrients منتشر شده است.

برچسب ها: دیابت ، بارداری
ارسال به دوستان
افزایش قیمت جهانی طلا و نقره مصدومیت ۳ نفر در استان تهران در پی حملات شب گذشته وزارت خارجه ایران: مسئولیت آتش‌افروزی برعهده آمریکاست بیانیه ستاد حقوق بشر در محکومیت محاصره دریایی ایران معجزه اقتصادی کریم خان زند: مالیات اندک، رونق بازار و بهبود معیشت ادعای دوباره وزیر خارجه لبنان علیه ایران حادثه دریایی نزدیک سواحل عمان ادعای ترامپ: مقامات ایران مستقیم با من صحبت کردند و خواستند حملات متوقف شود/ مقام ایرانی: تکذیب می شود ؛ دروغ است کشته شدن 3 ملوان هندی در حمله آمریکا فرمانده قرارگاه خاتم‌: به هرگونه تهدید پاسخ دردناک و پشیمان‌کننده می‌دهیم کنایه تاکر کارلسون به ترامپ : اگر 38 بار خبر از توافق بدهید اما محقق نشود، یعنی اهل معامله نیستید پزشکیان: تنها راه مقابله پایدار با فساد، حکمرانی داده‌محور است فعال شدن آژیر هشدار در شمال اسرائیل کارگروه‌های ویژه عملیاتی پلیس فتا درباره فعالیت‌های مجرمانه مرتبط با جام جهانی نماینده ایران در سازمان ملل: هرگز تحت تهدید و فشار مذاکره نمی‌کنیم