۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۱
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۳۴۶۱۸
تعداد نظرات: ۲۹ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۶ - ۲۲-۰۱-۱۴۰۱
کد ۸۳۴۶۱۸
انتشار: ۱۹:۲۶ - ۲۲-۰۱-۱۴۰۱

پیامی به دختران ایران: شما مثل خاتون نباشید!

پیامی به دختران ایران: شما مثل خاتون نباشید!
در قسمت آخر سریال خاتون تبدیل می‌شود به یک زن که فقط گریه کردن بلد است، دیگر هیچ نشانی از آن زن قوی و با اراده سابق نیست.

عصر ایران ؛ نهال موسوی - چند روز از پایان سریال خاتون گذشته است و هنوز از شوک پایان بی منطق و خارج از چهارچوب روایت داستان آن به سر می برم.

واقعا چرا باید سرانجام یک سریال در قسمت آخر آن به چنین نقطه ای برسد که در تضاد کامل با تمام 22 قسمت قبلی است؟!

خاتون داستان زنی به همین نام است که بنابر شرایط زندگی که دارد متفاوت از زنان سنتی زمانه خودش ظاهر شده است. او دختر یک مبارز سیاسی است که زبان فرانسه بلد است، تیراندازی می‌کند و از همه مهمتر قرار نیست که فقط یک زن خانه دار باشد، او کنشگر است و به همین دلیل هم با شوهر خانزاده ارتشی خود به مشکل خورده و اساس قصه بر پایه این شخصیت انقلابی و شورشی است که بعدتر میان وظیفه همسری و آزادی خواهی دست به انتخاب آزادی می زند. اگرچه مسیر سختی پیش روی اوست ولی همین انتخاب است که او را خاتون کرده تا سریالی برای او ساخته شود.

یک جمله کلیشه ای تکراری وجود دارد و آن هم این است که مشکل سینمای ایران فیلمنامه است، که متاسفانه در مورد سریال خاتون این گزاره کاملا صدق می کند و باید گفت بزرگترین مشکل سریال خاتون فیلمنامه آن است و به این جمله تکراری باید اضافه کرد یکی از بزرگتین مشکلات فیلمنامه در سینمای ایران پایان و چگونگی تمام کردن فیلم است.

از منظر کشش دراماتیک قصه سریال خاتون، فراز و فرود رویدادها، شکل روایت، شخصیت پردازی، بازی بازیگران، کارگردانی، طراحی صحنه و لباس، تدوین، موسیقی و ... هم می توان سریال خاتون را مورد بررسی قرار داد اما پیام اصلی سریال چنان سردرگم و حتی آزار دهنده است که ترجیح این است که به هیچ نکته دیگری غیر از آن نپردازیم.

از زمان ارسطو که در کتاب فن شعر از پایه و اساس درام نوشته است تا به امروز یک قانون تقریبا ثابت وجود دارد و آن هم این است که هر نمایش، فیلم یا سریالی یک نقطه اوج پایانی دارد ( در ساختار کلاسیک و یا شاه پیرنگ )، نقطه اوج پایانی روشن کننده سرانجام قصه و شخصیت‌های آن است. اگر فیلم باشد تقریبا 20 دقیقه پایانی حائز اهمیت می شود و در سریال قسمت آخر آن است که حکم جمع بندی تمام سریال را پیدا می کند.

اگر شما در یک فیلم 100 دقیقه ای 80 دقیقه ابتدایی بسیار خوب به بیننده ارائه دهید ولی در 20 دقیقه پایانی منطق دراماتیک داستان به هم بریزد مخاطب خواهد گفت که فیلم ضعیف یا بدی را دیده است، چون نتوانسته آن را درست به سرانجام برساند. این اتفاق برای سریال هم صادق است و اتفاقا سریال خاتون از این منظر لطمه خورده است.

شخصیت پردازی خاتون از ابتدا سریال بدین گونه است که او زنی فراتر از زمانه خود است، اهل مطالعه است (حتی کتابهایی به زبان اصلی)، تیرنداز خوبی است،در برابر مادر شوهر فئودال ماب خوب ایستاده و به زن دوم پدر شوهر و بچه های او رسیدگی می‌کند، زمانی که احساس می‌کند باید در مقابل اشغالگران عملی انجام دهد اقدام می کند و ... در یک کلام خلاصه خاتون آن زن سنتی که در خانه باشد و فقط پخت و پز کند و بچه بزرگ کند و نگاهش به شوهر نظامی اش باشد و هرچه او گفت را بپذیرد نیست.

پیامی به دختران ایران: شما مثل خاتون نباشید!


حال در قسمت آخر سریال خاتون تبدیل می‌شود به یک زن که فقط گریه کردن را بلد است، دیگر هیچ نشانی از آن زن قوی و با اراده سابق نیست. وقتی در شرایط مرگ و زندگی هم قرار می‌گیرد تنها کاری که می کند این است که این بار شوهر سابق و شوهر کنونی هر دو مراقب او هستند و فقط به او دستور می دهند که پشت یک ستون پنهان شود و از آنجا تکان نخورد، او هم تنها کاری که می کند این است که از آنجا به گریه و شیون می‌پردازد!

حتی ظرفیت شخصیتی و مهارت خوبی که از ابتدا سریال برای او ساخته شده که خاتون تیرانداز قهاری است را خود فیلمنامه نویس از یاد برده است، والا حتما باید از این تیرانداز بودن خاتون در صحنه درگیری مفصل قسمت آخر بهره می‌بردند.

خاتون که قرار بود آن زن خاص، مقاوم و تسلیم ناپذیر باشد، در قسمت آخر تبدیل شده به همان زنی که بهتر است یک گوشه ای پنهان شود و مردان به او بگویند چه کند و چه نکند و او هم مطیع ، سربه زیر است! متاسفانه پیامی که فقط و فقط انفعال و سر فرود آوردن در برابر نیروی اشغالگر قویتر را برای مخاطب به همراه دارد.

این چه منطقی است که سریالی با این همه زحمت ساخته شود تا در نهایت پیامی غیر از تسلیم و انفعال برای دختران این سرزمین نداشته باشد. حیف از این فرصتی که به هدر رفت! 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۹
در انتظار بررسی: ۷
غیر قابل انتشار: ۵
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
8
39
کلا توی این فیلم بعضی از اتفاقات می توانست با لجبازی نکردن خاتون با همسرش شیرزاد حتی اتفاق نیفتد. اتفاقا خاتون زنی قوی ولی لجباز بود که اشتباهات زیادی هم داشت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
زن باید زن باشد و مرد باید مرد باشد

ممکن است در موارد خاص یک زن نقش مرد را به عهده بگیرد، اما الزاما این برای او ارزش و کرامت محسوب نمیشود.

زنی که روحیات مردانه داشته باشد دیگر زن نیست و مردی که روحیات زنانه پیدا کرده باشد دیگر مرد نیست.

شما را به خدا تلاش نکنید عزت و شرف و ارزش زن را به شبیه مردان شدن گره بزنید....
نیرم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
12
45
با نگارنده متن مخالم، به نظر من در این سریال خود شخصیت خاتون یه نماده، نماد ایران همون موقع هست. همون طور که ایران اون زمان بین دو کشور روسیه و انگلستان دو تکه شده خاتونم بین دو تا مرد تو زندگیش قرار گرفته که بین این دو دست به دست میشه. سریال نشون میده که خاتون تیراندازی بلده و میتونه از خودش دفاع کنه، ایران اون موقه هم سپاهو و لشگر داشت ولی اخرش چی؟ تنها تونست همونطور که به صورت نمادین در قسمت اخر نشون داده شده روسو انگلیسو زخمی کنه ولی نتونست استقلالشو حفظ کنه، به خاطر این حالو روز اون موقه همون وضعیتیه که خاتون به نمایش میزاره، گریانه و سر در گمه، در عین اینکه عزیزانشو از دست میده، عزیزانی که برای استقلالش جنگیدن. خاتون در واقع مام میهنه. میهنی که مادر همه ماست و باید ازش محافظت بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
ببخشید مخالف نظرتونیم ولی نظرتون محترمه، اشتباهی منفی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
19
23
با سلام.
کاملا با نظر منتقد موافقم، گرچه در شخصیت پردازی خاتون از همان ابتدا ایرادهای فاحشی وجود داشت که اپیزود پایانی فقط کار را یکسره کرد.
اینکه اساسا چرا اسم سریال، خاتون شد و همه باید این موجود بی دست و پا و بی فایده برای ایران را نجات می دادند و در آخر هم اینهمه تلفات برجای می ماند، به هیچ عنوان درک شدنی نیست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
18
37
تحلیل بسیار آبکی بود...قرار نیست اخر هر فیلم به سبک دهه ۷۰ شمسی همه چیز به خوبی و خوشی تمام شود...اگر یک لحظه خود را جای زنی گذاریم که همسر سابق و جدیدش را به همراه صدها مرد شریف به سیبری می برند، از سرنوشت بچه اش خبر ندارد و پدر و داییش در زندان هستند و در میان خون شهدای مبارزه برای اسنقلال ایران قدم می زند آن موقع می فهمیم که چنین پایانی اصلا دور از انتظار نیست...
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
24
14
عصر ایران چند تا نویسنده زن فیمینیست داره که کل سال خبری ازشون نیست و به محض اینکه یه خبری در ارتباط با زنان پیش میاد آفتابی میشن، دیگه نه ما ازشون تحلیلی در زمینه مسایل سیاسی می بینیم نه مسائل اجتماعی و غیره، فقط در حالت آماده باش هستند که در مورد موضوعات زنان عقده گشایی کنن علیه مردان. از مسئولین عصر ایران تقاضا دارم جلوی مقالات جنسیت ستیز این چند نفر رو بگیرن و اجازه انتشار بهشون ندن. نقش اصلی زن مادریه و بقیه نقش هاش همه در ذیل این وظیفه قرار می گیره. اطاعت زن از شوهر هم ریشه در شرع داره همونطور که مهریه ریشه در شرع داره زنان قرار نیست هر جای دین به مذاقشون خوش آمد بپذیرن و جا بد آمد ضدیت کنن. متوجه عرضم که هستی خانم موسوی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
خب خدارو شکر ک هم خانم موسوی نویسنده کلی منتقد و مخالف داره هم شما، چرا فکر میکنی ی تنه مخت کامله و هرچی بگی درسته!!!! اونوقت شما چیکاره باشی ک نقش اصلی ی ادم تعریف کنی و تحکم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
4
8
اصلا هم خاتون زن جالبی نبود، به طرز عجیبی حس بد اومدن از شخصیت خاتون تو خانمهای دوروبرم زیاد بود. اتفاقا قسمت اخرش خیلی هم پایان خوبی بود بر تایید اینکه خاتون شخصیت خاص و مثبتی نبود و نویسنده اصلا نتونست نشود بده شیرزاد ادم بدیه ای بسا ک بدتر از خاتون نیست گرچه عملکرد درستی نداشت، بلحاظ شخصیتی با اینکه خانزاده و شاید اصلا چون خانزاده بود زیادی مطیع بود. ماها از اولم نمیخواستیم شبیه خاتون باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
4
3
ما نه میخوایم نه میتونیم مثل خاتون باشیم زیادی حتی نسبت ب زنان این عصر امکانات و ازادی و پشتیبان، اینقدر ادا و اصول مختص خود ایشونه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۲
14
1
خوب نویسندش زن بوده ، غیرقابل پیش بینی ظاهر شده با انتهای فیلمی ضعیف !
ناشناس
Germany
۰۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
4
11
به نظر من قرار نیست قهرمان حتما از جنس هالیودی باشه. قهرمان ممکن است ضعف هم داشته باشد.
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
4
12
سریال خوبی بود. پایانش رو هم دوست داشتم. سرنوشت ادمها در اون زمان همین بوده.
ناشناس
Netherlands
۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
1
0
الان خیلی سال است که فیلم ایرانی غیرطنز نگاه نکرده و نمیکنم.حیف وقت که پای سریال و فیلم جدی ایرانی بگذارید.دروغ نگفته باشم دوسه سال پیش به اصراروتقاضای یک دوست عزیز و گرانقدری(که تعریف سریال را کرده بود) یک سریال با بازی مریلا زارعی دیدم اونهم تهش بالیوودی هالیوودی ازآب درامد.فقط بازی مریلا زارعی درنقشش خوب بود.
منصور
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
1
2
عصر ایران چرا کامنت منو منتشر نمی کنی؟
ناشناس
Netherlands
۰۳:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
2
6
۱. خاتون خیلی لجبازه و بعضی کارهایی که میکنه اصولا شجاعت نیست بلکه حماقته. مورد دوم اینه که فیلمنامه میخواد او رو یک آدم شجاع نشون بده اما در عین حال به شدت طلبکاره و گو اینکه همه کس و همه چیز بهش بدهکارند و او خودش هم ظاهرا این رو پذیرفته!
۲. پایان فیلم میتونست غم انگیز باشه، اما بیشتر مضحک بود. سرنوشت شخصیت های داستان میتونست متنوع رقم بخوره. فیلمنامه همه شخصیت ها رو یکجا جمع میکنه و سرنوشت همه رو همونجا رقم میزنه و تماااام.
۳. یک تناقض بزرگ در شخصیت خاتون هست. زنی که این همه شجاع هست کلا در حال گریه و زاریه. مخصوصا توی چند قسمت آخر.
۴. نقطه قوت فیلم وجود شخصیت های متنوع با شخصیت پردازی جالب بود و فضاسازی بسیار زیبا. اما نقطه ضعف، واقعا فیلم نامه بود مخصوصا در چند قسمت آخر که تبدیل شده به تعقیب و گریز طولانی و خسته کننده. شخصیت ها زیاد بودند و متنوع و به جا، و شهرها و خونه ها و ... هم قشنگ بود اما فیلمنامه نتونسته بود به خوبی از این همه شخصیت بهره برداری کنه.
۵. نکته آخر هم که شاید خوشایند بسیاری نباشه، اینه که متفقین برخی کارهایی که بهشون نسبت داده شده انجام ندادند. مثلا تیرباران تیمسار ارتش به دلیل عدم پذیرش پست نظامی!
شهروند
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
2
8
نقدها کاملا درست و منطقی هست
اولا باید از خود نویسنده بپرسیم که چرا اینچنین تمام شد، شاید دالایل منطقی دیگری داشته باشد که با این نقدها و تحلیل ها کاملا فرق کند
دوم اینکه : نشان داده در ایران متاسفانه اینچنین است ، زن هرچقدر قوی باشد و کاربلد متاسفانه آخرسر به او میدان داده نمیشود و محکوم به تسلیم در برابر مرد میشود
بعنوان مثال : چرا زن ایرانی نمیتواند نامزد ریاست جمهوری شود؟ چون رئیس جمهور با از "رجال" سیاسی باشد!!!!
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
11
8
سلام
ما نفهمیدیم خاتون چکاره بود. دنبال چی بود. نه رهبر بود نه هدفی داشت. شانس می اورد و عاشقش میشدن. کم هم عشوه نمیومد لامصب. جلوی شوهرش وحشی بود با مردهای غریبه لاس میزد. زنو چه به جنگ و درگیری. اینا که هیچ. کلا سناریو چرت بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
حرفهای زنان در مناطق جنگی دوره دفاع مقدس لااقل بخونید و مادرانی ک چندین فرزندانشونو ازش گذشتن. جنگ زن و مرد نمیشناسه غیرت و معرفت و عقلانیت میخواد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
3
2
فقط خانم پاکروان می تونست به این زیبایی در قسمت آخر همه شخصیت های سریال دو سوار قطار کنه ، ببره سیبری و از دستشون خلاص بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
6
7
نویسنده فمنیسم است
تحلیلگر امور مربوطه
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
2
7
به نظرم سریال خاتون اصلا چیزی برای ارائه نداشت. یه سریال مثل بقیه سریال های ایرانی. کاملا معمولی
اما نمیدونم این منتقد انتظار داشت یه آر پی جی میدادن دست خاتون به تنهایی تمام سربازان دشمن رو نابود میکرد و شیرزاد و رضا رو نجات میداد و موقع خروج از اون سوله یه دکمه رو فشار میداد و پشت سرش تمام سوله میرفت رو هوا؟!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
0
6
موضوع انفعال سال هاست که در فیلم ها و سریال های ایرانی به صورت زیرکانه ای مطرح می شود. من هنوز پایان سریال خط قرمز که سال هاست به عنوان یک سریال موفق از آن یاد می شود را نفهمیده ام، اینکه عده ای جوان سرمست و شجاع با آن پایان تلخ روبرو می شوند آن هم با تاکید بر میدان آزادی اصلا قابل فهم نیست! در حالی که در فیلم هایی که در دنیا ساخته می شود این سرمستی و شهامت تبدیل به نیروی مثبت و در نهایت بالندگی می شود.
واقعیت این است که از آن به بعد هرآنچه در فیلم ها و سریال های ایرانی دیدم همین بود.
مثل کیف انگلیسی و صدها مثال دیگر.
"سرخوردگی و انفعال" پیام این روزهای محصولات فرهنگی در ایران است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
2
4
مخالفم، اینکه یک زن به سیبری فرستاده شود ولی مردان دست در جیب نظاره کنند بسیار دور از انتظار است فلذا به نظر اینجانب مردان با غیرت هرگز اجازه نمی دهند یک زن و ان هم زنی که به تازگی مادر شده به دست دشمنی متجاوز و وحشی بیوفتد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
4
6
تا وقتی سریالای خفن در سطح اول دنیا وجود داره ، آخه خاتون و امثالهم وقت گذاشتن دارهههه؟
یه نگاه به لیست IMDB بندازین و وقتتونو تلف این سریالا نکنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
1
0
خاتون یک داستان واقعی بود و قرار نیست داستان واقعی ، برخلاف اصل ماجرا تموم بشه .
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
0
2
این سریال از ابتدا مشکل فیلمنامه داشت مثلا" در قسمت های آغازین این سریال نیروی دریایی ارتش ایران با روسها درگیر میشوند و خیلی کوتاهاز کنار بایندر عبور میکنه و این در حالیست که حماسه برادران بایندر یکی در خرمشهر در جنوب و دیگری در انزلی و در شمال ایران که در این سریال در انزلی به نمایش گذاشت خیلی راحت از کنار حماسه و دلاوری این فرمانده گذر کرد در صورتیکه میبایست در این سریال حداقل یک قسمت به حماسه سازی ناوسروان یدالله بایند می پرداخت
ناشناس
Switzerland
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
0
3
عکس مقاله خانمی با اسلحه است که دقیقا نشانه رفته است. نویسنده مقاله هم دقیقاً جایی را نشانه رفته که مانند گروه فمن در ذهنش بهترین هدف است اما از نگاه بیرونی نتیجه آن برای زنان مفید نیست.
به مناسبتی سوالی از نویسنده محترم داشتنم که هنوز بی جواب مانده و منتظر پاسخ است.
چرا در فیلمهای هالیوودی که بعداً در فیلمهای عموم کشورها کلیشه سازی شد. وقتی یک زن سیلی به مردی میزند هیجان و ذوق زدگی و هورا و آفرین دارد اما وقتی مردی به زنی سیلی میرد بار منفی؟
چرا وقتی زنی جنایتی مرتکب می شد مثلاً ماشینی می‌دزدید یا بانکی را میزد نقش مثبتی داشت اما برای مردان منفی؟ و ...
لطفاً ما را اسیر آموزشهای غلط نکنید.
مازیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
2
1
حیف یک ثانیه وقت که آدم برای فیلم ها و سریال های مضخرف ایرانی بزاره
پلیس لندن بسته مشکوک یافت‌شده در اطراف سفارت آمریکا را منفجر کرد کیا جواب هیوندای را داد! / ئی وی9 جی تی وارد بازار می شود(+عکس) مقاومت عراق : اهمیتی به تهدیدات اسرائیل نمی‌دهیم حذف تراکتور از جام حذفی با کامبک شاگردان تارتار کرملین : حمله با موشک های هایپرسونیک پیامی برای غرب است کمالوندی : اقدامات جبرانی در واکنش به قطعنامه بلافاصله شروع شده است بیمه تکمیلی درمان میلیون ها بازنشسته تامین اجتماعی در محاق؟! محسن رضایی : اروپا بزرگترین بازنده آمدن ترامپ است نماینده مجلس : واردات هر کالایی را که ممنوع کنیم ، قاچاق می‌شود حمایت هواداران تراکتور از مردم مظلوم فلسطین واکنش علم الهدی به گران شدن خودروها : نکند توطئه نفوذی ها باشد ! ایران خودرو افزایش قیمت ها را اعمال کرد (+قیمت جدید) پیام فضلی‌نژاد: مشکل از صداوسیما نیست، مشکل از مدیریت است کسری بودجه وحشتناک در دولت رئیسی که کتمان می شد مهدی فضائلی نقل قول معاون پزشکیان از رهبری را تایید کرد
#videojsscript