۰۱ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۱ آذر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۷۳۰۵۹۰
تعداد نظرات: ۲۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۷ - ۰۸-۰۳-۱۳۹۹
کد ۷۳۰۵۹۰
انتشار: ۰۸:۲۷ - ۰۸-۰۳-۱۳۹۹

قتل رومینا به دست پدر؛ «چرا»‌ها و «اگر»‌ها / کُشتیم که کُشتیم، دختر خودمان را کُشتیم!

این قتل «چرا»ها و «اگر»های زیادی را برای افکار عمومی ایجاد کرده. این که «اگر خون پدر از سر غیرت به جوش آمده بود چرا سراغ پسر نرفته و با داس به جان دختر خودش افتاد»؟

عصر ایران؛ مهرداد خدیر- قتل «رومینا» دختر نوجوان تالشی به دست پدر، «چرا»‌ها و «اگر»‌های زیادی را درجامعه برانگیخته و از جنبه‌های مختلف به این جنایت، پرداخته می‌شود.

رومینا اشرفی دختر 13 ساله در «سفید سنگان لمیر» از بخش «حویق» شهرستان «تالش» در استان گیلان به خاطر آن که به قصد ازدواج با مردی که دوست داشته خانه را ترک کرده بود قربانی خشم پدر شد.

پدر برای یافتن و بازگرداندن او از پلیس کمک می‌خواهد. او را در خانۀ خواهر پسر می‌یابند و هر چند دختر هشدار می‌دهد که پدرم مرا خواهد کُشت، تحویل خانواده می‌دهند و مرد خشمگین، شباهنگام با داس سراغ دختر می‌رود و او را به طرز فجیعی به قتل می‌رساند.

قتل رومینا به دست پدر؛ «چرا»‌ها و «اگر»‌ها / کُشتیم که کُشتیم، دختر خودمان را کُشتیم!

نخستین «چرا»‌یی که در ذهن شکل می‌گیرد این است که اگر خون غیرت مرد به جوش آمده بود چرا سراغ پسر (بهمن) نرفت و او را نکُشت؟

چون گناه اصلی را متوجه دخترش می‌دانست که از خانه گریخته بود؟ یا چون می‌دانست اگر پسر را بکشد، قصاص خواهد شد حال آن که مطابق مادۀ 220 قانون مجازات اسلامی سابق و مادۀ 301 قانون فعلی مجازات اسلامی، پدر در جایگاه «ولیّ دم» در قتل فرزند قصاص نمی‌شود وبه جای آن مشمول «دیه» و « تعزیر» می‌شود؟

«چرا»ی دوم این است که وقتی دختری از خانه می‌گریزد، ازاحساس ناامنی حکایت می‌کند. چرا دوباره به همان خانۀ ناامن و پدر تحویل شده است؟ چرا تحویل بهزیستی ندادند یا حداقل به خانوادۀ مادر دختر؟

«چرا»ی سوم این است که اگر پسر، رومینا را فریب داده و زمینه را فراهم ساخته چرا پس از یک بازداشت کوتاه مدت، آزاد شده است؟

«اگر»‌هایی هم مطرح شد. از جمله این که اگر اجازه می‌دادند اکران فیلم «خانۀ پدری» ساختۀ کیانوش عیاری ادامه یابد و دوباره از پرده پایین نمی‌کشیدند در این باره در جامعه بحث درمی‌گرفت اما با این اتهام که سیاه‌نمایی می‌کند یا تعصب خانوادگی را زیر سؤل می‌برد یا خشونت را ترویج می‌دهد اجازۀ ادامۀ اکران ندادند و به همین خاطر کارگردان آن فیلم به طعنه گفته است: «قتل رومینا شایعه است. من باور نمی‌کنم. از این اتفاقات نمی‌افتد!»

در فیلم او «ملوک» در خانۀ پدری به قتل می‌رسد و دفن می‌شود و در عالم واقع و پس از قریب 100 سال و در روزگار ما رومینا در خانۀ پدری به دست پدر به قتل می‌رسد.‌

یک «اگر» را هم خانم کبرا خزعلی دختر آیت‌الله خزعلی و از قانون گذاران فرهنگی در شوراهای عالی مطرح کرده و آن هم این که اگر به ازدواج در سن نوجوانی انگ «کودک همسری» نمی‌زدند این اتفاق پیش نمی‌‌آمد.

در فضای مجازی این پرسش هم شکل گرفته که اگر مادر شباهنگام سراغ مردی برود که دخترش را کشته با او چه رفتاری خواهد شد؟

مهم‌ترین پرسش و «چرا» اما همان است که چرا به نهاد اجتماعی و بهزیستی تحویل نشد و البته منتقدان احکام اعدام و «کودک‌همسری» هم به چالش کشیده می‌شوند که چرا در این فقره به دنبال اعدام پدر رومینا هستید و انتقاد می‌کنید که چرا حداکثر به 10 سال حبس محکوم می‌شود؟ یا مگر نمی‌گفتید که ازدواج در سن پایین، کودک‌همسری است؟ چگونه حالا هوادار آن شده‌اید؟

داستان را اما از زاویۀ دیگر هم می‌توان دید. پدر رومینا چرا دختر نوجوان را کشته؟ چون خود را «مالک» او می‌دانسته است!

چرا سراغ بهمن نرفته؟ چون خود را مالک او نمی‌دانسته!

37 سال از پخش سریال «افسانۀ سلطان و شبان» می‌گذرد و هنوز برخی از دیالوگ‌های آن ورد زبان‌هاست و ضرب‌المثل شده است. از جمله آنجا که سلطان با بازی زیبای مهدی هاشمی در جلد شبانی می‌رود که به جای او به قصر رفته بود تا مشمول تقدیری شود که در خواب دیده بود.

روزی از سر گرسنگی سراغ مرغ‌های یک روستایی می‌رود و دلی از عزا درمی‌آورد. وقتی احساس دست‌بُرد به مال دیگری به او چنگ می‌زند خود را این گونه دل‌داری می‌دهد: «خوردیم که خوردیم، مال خودمان را خوردیم!»

یعنی ما سلطان‌ایم و صاحب و مالک جان و مال رعیت و این مرغ‌ها هم در زمرۀ اموال ماست و همان‌گونه که در قصر می‌خوردیم در جامۀ چوپان نیز می‌توانیم خورد!


رضا اشرفی هنوز حرفی نزده اما مهم‌ترین دفاع و توضیح پدر رومینا می‌تواند این باشد که «کُشتیم که کُشتیم. دختر خودمان را کُشتیم!»

نگاه مالکیتی به سلطان اجازه می‌دهد جان و مال رعیت را بستاند. نگاه مالکیتی هم به پدری مانند رضا اشرفی اجازه می دهد دختر خود را بکشد.

اتفاقا این کار حاصل جنون آنی نبوده چرا که به گواه مادر رومینا (خانم رعنا دشتی) بارها دخترشان را تهدید و حتی توصیه به خودکشی کرده بود. اگر بحث صرفا «غیرتی» بود علی‌القاعده باید سراغ پسر می‌رفت. اما نرفت. چرا؟ چون خود را مالک او نمی دانست و از پلیس کمک خواست. در حالی که مشخص بود کجاست.

دختر خود را اما «مِلک طِلقِ» خود می‌دانسته که دست خود را به خون او آغشته است.

این نکته البته نفی‌کنندۀ چراها و اگرها نیست. اگر تحویل بهزیستی یا نهاد واسط اجتماعی دیگری شده بود و اگر در مدرسه آموزش دهند و اگر مطابق نیازهای زمانه قوانینی تصویب شود که پدرها گمان نبرند مالک جان فرزندان خود هستند و بدانند فرزندان امانت‌های خداوند نزد آنان‌اند و هر کاری جز حمایت و کشف استعداد و پرورش آن و بسترسازی فرآیند رشد و از جمله آسیب وارد کردن به بدن آنان، خیانت در این امانت است چه بسا این اتفاق رخ نمی داد.

 و از این منظر و در چارچوب نظریۀ مصلحت و مانند قانون کار یا مبارزه با مواد مخدر می‌توان قوانین تازه‌ای تصویب کرد تا به گمانِ در امان بودن یا مجازات کمتر، دست به جنایاتی این گونه نزنند و در مواردی از این دست از مراکز مشاوره، پلیس و نهادهای دیگر کمک بخواهند و تصور نکنند خودشان حق دارند مجازات کنند. چرا که زندگی خودشان را نیز نابود می‌کنند.

------------------------------

بیشتر بخوانید:

مراسم یادبود رومینا اشرفی در روستای سفید سنگان تالش (عکس)

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۱۵
در انتظار بررسی: ۲۰۵
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
96
378
بچه به اجبار پدرو مادر به دنیا میاد . هزار جور منت سرش میزارن و عین کالا خودشونو صاحبش میدونن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
در این که یکی غلطی کرده حرفی نیست و باید مجازات بشه...اما چرا ارزش بقیه پدر و مادرها رو پایین میاری؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
گفتید اگر اکران خانه پدری ادامه دار میشد این اتفاق نمی افتاد؟ کسی هست بتونه آخرین باری که این پدر سینما رفته را پیدا کند‌؟
عصر ایران منظور نویسنده این نیست که اکران یک فیلم می تواند از وقوع یک حادثه جلوگیری کند. زیرا خیلی ها فیلم تماشا نمی کنند و فیلم الزاماً بر باورهای ما اثر نمی گذارد. منظور این است که نمایش یک فیلم باب بحث در این باره را می گشود. مثل فضایی که پس از نمایش فیلم " هیس، دختران فریاد نمی زنند" ایجاد شد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
کسانی که به این نظر شرم آور رای مثبت داده اند یا اینکه فهم و شعور ندارند و یا اینکه سواد خواندن. بیش از 99 در صد پدران و مادران مخصوصاً در عصر حاضر خودشان را واقعاً وقف فرزندان خود می کنند.
پدرم مادرم من دست بوس و قدردان شما هستم. شما با تمام توان و علیرغم مشکلات بسیار زیاد ، تمام قد از من بی مقدار مراقبت کردید و اینک می بینم که عده ای نادان ببه شمای بزرگوار که حق بزرگی بر گردن من فرزند دارید توهین می کنند.
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
چون متاسفانه فقط همین یکی نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
بحث فقط ازدواج دختر نیست، پدر کلا مشکل داشته و قبل از فرارش پدر مدام اذیتش میکرد و تهدید ب مرگش میکرد و میگفت خودتو بکش... این دختر از خونه و خونواده بریده بود و این پسر نه به یه پسر دیگه پناه می اورد... مشکل از پدر و خانواده بوده، دختر توی خونه نه محبت میدید نه ارامش ته امنیت نه عشق... وجدان داشته باشین یخورده دختر بااین شرایط چیکار میکرد، اخرش یا همین فرار بود، یا خودکشی، یا پدرش میکشتش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
بچه ها در سن بچگی و نوجوانی از پدر و مادر محبت ببینن سراغ کسی دیگه نمیرن . این تمایلات بخاطر عشق نیست بخاطر کمبود محبت از سوی خانواده است .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
نوشته اید که دختر احساس ناامنی داشته فرار کرده، هر دختری که با پسری فرار میکنه یعنی خونشون ناامنه، خیلی ازین فرار ها منجر به ازدواج میشن فقط بخاطر نارضایتی پدر و مادرشان این کار و میکنن، دختر 13 ساله ای که این جرئت کرده با پسر غریبه فرار کنه سرانجامش این میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
در این هیاهو، کودک آزاری توسط یک مرد بزرگسال ۲۹ ساله به حاشیه رفته!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
احتمالا هنوز پدر یا مادر نشدی که راجع به پدر و مادر این طور قضاوت می کنی،...
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
نجفی خود را صاحب زنش می دانست؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
کارش اشتباه بود چطور وجدانش اجازه داد دختر خود را سرشو ببره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
60
211
از نویسنده و منتشر کننده این متن تشکر می کنم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
متاسفانه ایران هم تحت تاثیر ماهواره و فضای مجازی در ارتباط با مسایل ناموسی و جنایات این حوزه دارد به امار کشور های غربی نزدیک میشود که به طور متناوب خبر قتل و جنایت مخصوصا از ناحیه خویشاوندان درجه یک حتی کشتن فرزندان به دست مادر منتشر میشود
فع
| Netherlands |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
این یک شایعه است باور نکنید لطفا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
64
298
نداشتن آموزش روابط صحيح در مدارس
نداشتن آزادي نوجوانان در مورد مسائل جنسي و بلوغي
فرهنگ غلط چند صد ساله
نداشتن قوانين حمايتي صريح
و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
زیاد زور نزنید دو روز دیگه این موضوع هم مثل قبلی ها فراموش میشه ....
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
حتی اندیشمندان جوامع غربی هم طرفدار روابط جنسی قبل از ازدواج نیستند و این روابط را پرخطر می شمارند. در بسیاری از کشورها روایط جنسی قبل از 18 سالگی جرم تلقی می شود. از آنجایی که من روانپزشک هستم دیده ام که بسیاری از روابط عاطفی قبل از ازدواج، ناپایدار هستند و به افراد آسب می زنند. بنابراین هرچند معترفم که نگرشهای غلط در جامعه ما بسیار است ولی تصور این که فرهنگ رایج در غرب نیز از هر جهت بهینه و به جا است نیز به نظر درست نمی‌رسد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
آزادی مسائل جنسی برای بزرگسالان هم حطرناک است حالا برای کودک 13 ساله که جای خود دارد عمل یک پدر دیوانه باعث نمی شود کودک همسری و رابطه جنسی آزاد زیر سن قانونی توجیه شود
ف
| Netherlands |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
این یک شایعه است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
روانپزشک محترم میشه چند نمونه از این کشور ها رو نام ببرین؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
روان پزشک محترم کاش کمی سطح دانش عمومی خود را بالاتر می بردید یا حداقل وقتی اطلاع کافی ندارید نظر نمی دادید. در خیلی از کشورها رابطه فرد بزرگسال با نوجوان زیر سن قانونی ممنوع است و رابطه دو نوجوان با هم منعی ندارد.
دوم این که در فرهنگ غرب رابطه جنسی اصلا ربطی به ازدواج ندارد و دو مقوله جداگانه هستند چه رسد به این که رابطه قبل از ازدواج توصیه بشود یا نشود...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
188
92
لطفا از قضاوت در مورد زندگي ديگران پرهيز كنيد هيچكدام از ما در جايگاه آن خانواده نيستيم و از ريز مسائل بي خبريم و بهتر است اجازه بدهيم قانون در اين باره تصميم بگيرد .
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
شاید هم بهتر باشه ساز و کار و قوانینی داشته باشیم که نهاد نظارتی از ریز مسائلی که منجر به هر گونه آزار فیزیکی و روانی درون خانواده میشه باخبر بشه و بتونه از فرد در مقابل خانواده ناسالم محافظت کنه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
اشتباها منفی زدم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
89
117
سلام چرا همه پدر خانواده را میکوبند البته پر واضح است که قتل حتی اگر توسط پدر خانواده باشد مورد مزمت و گناه نا بخشودنی است اما چرا حتی یک کامنت در باره کار آن پسر و خواهرش داده نشده ؟ کجای شرع و قانون و عرف گفته اگر خواستگار دختری هستی و جواب رد شنیدی آن دختر را از آغوش خانواده اش بدزدی آیا با دزدیدن و فرار بدون اذن ولی میتوان صیغه عقد اجرا کرد و این عقد آیا حلال است ؟ مگر ما در یک کشور لائیک زندگی میکنیم؟ آیا با کدخدا منشی و خواستگاری رسمی
نمی شد آبرو مندانه قضیه را جمع و جور کرد و آیا آقا داما از شغل و توانایی گرداندن یک زندگی برخوردار است و آیا از حسن شهرت و اخلاق و آداب اجتماعی برخوردار است و آیا شما اگر جای پدر دختر میبودید چکار میکردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
سلام بعنوان یه تالش که این مساله دقیقا در خانواده ما به نوعی دیگر اتفاق افتاده خواستم توضیحی بدهم:
اولا در فرهنگ تالش دختری که دلبسته مرد دیگری باشد درصورت مخالفت خانواده با پسر اصطلاحا فرار میکند ولی این فرار شبیه فرار از خانه نیست اولا چون دختر امانت حساب شده و در خانه معتمدی به امانت برای حفظ عفت و آبرو تحت نظر زن و مرد موجه ایی گذاشته میشود
ثانیا: پس از وقوع این عمل که در فرهنگ اصیل تالش راهی برای وصال دلباختگان است ریش سفیدان و بزرگان وارد شور می شوند و مساله را ختم به خیر می کنند
عدم توجه به خرده فرهنگها در وضع قانون مسائل اینچنینی ایجاد میکند. و عنوان آدم ربایی اتهام وارده طبق قانون
بحث کودک همسری ولایت پدر تعصب کورکورانه همه اینها وجود داره من منکر نیستم و به شدت از حقوق کودکان دفاع میکنم ولی حل این مسائل به نگاه جامعه شناسانه و وضع قوانین جزایی و کیفری توسط استانها و مناطق کشور یکی از پیشنهادهای بنده است به فرض در کشور سیستم طوری باشد که جرایم رانندگی استانی باهم فرق کند چه ایرادی دارد با این وضعیت مردم هر منطقه براساس عرف و قانون اساسی قوانین منتطقه ایی وضع میکنند و بدون شک در بعضی مناطق مسائلی چون خون بس اجرا و در جایی اجرا نمیشود
البته من کامل تو ضیح ندادم خواستم اشاره ایی کنم

سالها پیش مساله ایی بوجود آمد با پتانسیل مشابه ولی با درایت بزرگان به سرعت در خانواده حل و فصل شد در این مساله متاسفانه دمینو وار اشتباهات متعدد و بعضا بدون تعمد صورت گرفته که نتیجه به فاجعه منجر شد که قلبنا متاثر شده ایم امیدوارم قانونگذاران محترم و جامعه شناسان عزیز در این باره نظر داده و قوانین در راستای صیانت از کودکان بهبود یابد
مینا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
من جای دختر پدر بودم مهاجرت میکردم . و رفتارمو با کمک مشاور با دخترم اصلاح میکردم باهاش حرف میزدم .
ناشناس
| Germany |
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
احسنت هیچکس از اون پسره لات حرفی نمیزنه همان اندازه که پدر مقصر است اون پسره نامرد هم مقصره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
136
خیلی داستان غم انگیزی و هست رومینا تنها 13 سال داشت و تازه از دنیای کودکی کمی فاصله گرفته و تازه خودش داشته به دنیای بزرگسالان نزدیک میکرده تازه ازمون و خطاهای زندگیش شروع شده باید هزاران بار می خورد زمین و هزاران بار با کمک خانواده مدرسه بزرگان محله شهر کشور دستانش گرفته می شد و از زمین بلند می شد که متاسفانه شاید در اولین خوردن زمینش توسط خانواده(پدرش)،بزرگان شهر(بازپرس پرونده) سنت های دست و پا گیر گوشه و کنایه زدن های تمام مردم کشور برای همیشه به زمین زده شد
پاسخ ها
محمدرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
رومینا بچه بود و حقش این نبود. ولی اون پسر که با رومینا فرار کرد و خیلی هم بزرگتر بود و عقلش می رسید چه. اون پسر باید به اشد مجازات برسه. مردی که دنبال بچه برای ازدواج میگرده حتما خیلی مشکل داره چون فریب دادن یک دختر بچه کار خیلی راحتیه و اغلب معتادا و مردای مشکل دار این شیوه رو برای شکار و گول زدن دخترها استفاده میکنند. مقصر اصلی داستان این پسره، ضمنا مادر رومینا هم بی تقصیر نیست. دختر باید درد دلش رو به مادرش بگه و مادر غیرمستقیم باید کنترلش کنه تا کار به اینجا نرسه.
ندا
Germany
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
32
69
نویسنده شریف
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
55
74
از تمام مردم و مسئولان کشورم خواهش میکنم انگشت تنها به سمت پدر رومینا نگیرید همه لاقل در خفا با خودتون و پیش وجدان خودتون یک بار اقرار کنید که من در قتل رومینا شریک جرم هستم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
78
54
فقط باید به این دوجمله داخل مقالتون جواب بدید:
چرا در این فقره به دنبال اعدام پدر رومینا هستید و انتقاد می‌کنید که چرا حداکثر به 10 سال حبس محکوم می‌شود؟ یا مگر نمی‌گفتید که ازدواج در سن پایین، کودک همسری است؟ چگونه حالا هوادار آن شده‌اید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
بحث اصلی اعدام یا عدم اعدام پدر رومینا نیست بلکه این است که مجازات قتل های ناموسی و قتل فرزند نباید کمتر از سایر انواع قتل باشد.
کسی هوادار ازدواج رومینا نیست و هنوز هم کودک همسری تقبیح می شود مساله این است که برای اشتباه نوجوانان خصوصا دختران نباید سخت گرفته شود و مسائل نوجوانی از راه درست حل شود.
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
پاسخی زیبا و بدون عیب و نقص/ خوشبخت باشید آقای ناشناس22:17
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
ناشناس 22:17
اینطور که شما میگید هم نیست
الان همون گروهی که کودک همسری و اعدام رو محکوم میکردن ازش حمایت میکنند.
اسمشو نمیگن ولی میگن این یه عشق بوده!!
عشق میان یه پسر سی و چند ساله و یه دختر 14 ساله که اتفاقا باباش به شدت با این ازدواج مخالف بوده.
باباش خیلی اشتباه کرده که دختر معصوم نوجوون رو کشته باید اون پسر رو ادبش میکرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
حالا عشق هم بوده باشه مگر هر عشقی درسته؟ و یا باید به ازدواج منتهی بشه؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
8
88
چرا دادگاه، بلافاصله حکم قهری داده و دو طرف مشکل را رها کرده بدون ارجاع به خدمات روانشناختی. در تمام دنیا دو طرف قضیه را مجبور به استفاده از خدمات مشاوره می کنند و سپس حکم صادر می شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
اصلا مگه دادگاه رفتن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
14
104
اين مجرم با كشتن دخترش انسانيت خودش را كشت
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
این مجرم قبل از قتل دخترش به حیوان تبدیل شده! مگر انسانی وجود داره که خودش رو بی اشتباه بدونه و دیگران رو برای اشتباهشون به قتل برسونه؛ اون هم یک دختر ۱۳ ساله رو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
53
76
چند اگر و چرای دیگر:
اگر رومینا آموزش کافی میدید که روابط عاطفی قبل از ازدواج پر خطر است ...
اگر رومینا تحت تاثیر رسانه‌هایی که فرهنگ غربی را نرمال و عادی و بیخطر جلوه میدهند نبود...
اگر روشهای فرزند پروری مثبت به پدر رومینا و والدین دیگر آموزش داده می شد...
اگر قوانین و وظایف افراد به صورت بهتری به ایشان آموزش داده می شد ...
و غیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
چه غولی از فرهنگ غربی برای خودتون ساختید! قتل های ناموسی لابد تو فرهنگ غربی اتفاق می افته!!! جمع کنید این بساط نعل وارونه زدن را
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
ناشناس 22:26تو چه بتی از روابط و فرهنگ غربی برای خودت ساختی که حاضر نیستی کوچکترین انتقاد رو بهش بپذیری؟!!
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
با نظر جنابعالی من اینطور برداشت میکنم که شما قاتل را بیگناه و قتل را اجتناب ناپذیر می دانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
7
75
عقل نمی پذیرد پدر مانند آب خوردن قتل کند هرچه عقل نپذیرد شرع مقدس هم نمی پذیرد باید فرهنگ سازی کرد باید تدبیر اندیشید باید کسی با پدر حرف می زد نباید دختر را فورا" تحویل پدر می دادند و صدها مورد از این نبایدها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
درست ترین حرفی در اینجا دیدم همین بود
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
46
... کسی که خون جلو چشم شو میگیره دیگه ممکنه هر کسی رو بکشه ... این سوال رو مطرح کنید که چرا مرکزی نیست واسه جوابگویی و حمایت ۲۴ ساعته از اینجور افراد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
22
80
مجرم اصلی این ماجرا مرد بزرگسالی است که کودک 13 ساله را اغفال می کند اگر این اتفاق تلخ توسط پدر دیوانه رخ نمی داد ازدواج این کودک با چنین مردی عاقبت خوبی داشت چه آینده تلخی در انتظار آن دختر بیچاره بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
احسنت. موردهای متعددی از این روابط دیده ام که منجر به طلاق شده. پسرهای خیلی بزرگتری که دنبال دخترهای خیلی کم سن میگردند برای سواستفاده، اینها یا معتادند، یا متجاهر، یا بیعار. این پسر را مجازات کنید تا عبرت بقیه شود.
مش قلم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
اشکال اصلب عدم تربیت صحیح و عدم آموزش کافی خانواده بوده پس پدر خانواده بازهم مقصر اصلی بودن بنظر شایسته بود برای کوتاهی در تربیت فرزند به شیوه ای که مورد علاقه ای خودشون بوده!! باید اول خودشونو تنبیه میکردن و چون شیوه تربیتیشون در کشتن خلاصه شده چه بهتر که خودشونو میکشتن
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
پس مجرم اصلی ، قاتل (پدر) نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
3
43
اونو که می کشت اعدامش می کردن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
دختر وقتی بزرگ میشه از هرکسی بیشتر دوست داره به پدرش تکیه کنه مطمین باشید اگر پدر با دخترش دوست بود ومحبت پدرانه میدید هیچوقت تو این سن کم به دنبال کسی که سن پدر داشت نمیرفت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
7
53
...
آموزش صحیح و نحوه ارتباط با جنس مخالف به دانش آموز گوشزد و تعلیم داده شود...قابل ذکر که در وضعیت کنونی پدر و مادر در اولویت آموزش باید باشند......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
عصر ایران...چرا مثل رسانه میلی سانسور کردی؟
اگر تیغ سانسور کند بشه، آموزش درست به بچه های این کشور راحت تر انتقال پیدا میکنه.
من یک معلم هستم و می دانم سانسور اگر نباشه بسیاری از تابو های دست و پاگیر برداشته خواهد شد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
14
48
اگه این پسره واقعا قصد ازدواج داشت از راه درستش می رفت نه فراری دادن و در خونا خواهر خود جا دادن یه کف دست دختر که صرفا تحت تاثیر هیجانات و عواطف نوجوونی بود. .....
...فرزند هم باید اصول و حساسیت ها و قواعد فرهنگی و خانوادگی را رعایت کند هر چند ممکن است برخی از این اصول غلط باشند..... ولی قبول دارم هیچ کدام از موارد دلیل بر قتل به این فجاعت نیست....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
اون آقا مثل اینكه دو نفر رو واسطه برای خاستگاری كرده بودند ! چیزی رو نمیدونیم بهتره اظهار نظر نكنیم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
92
42
سالانه ده ها مورد به خاطر ول بودن فضای مجازی، زن ها هم با همدستی دوست پسرشان شوهرشان رو کشته اند . آیا به اونها هم شما اینقدر می پردازید.
آمار آنها چقدر است ؟ این اتفاق کشتن دختر خیلی نادر و کم هست هر ۷ سال یک مورد روی می دهد. به خاطر یک مورد نادر که حکم خدا رو تغییر نمی دهند. راه حل جای دیگری است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
چرا اینقدر سطحی به مسائل نگاه میکنین؟؟!! موارد نادر !!!! کشتن افراد فقط به ریختن خون اون فرد نیست برای اطلاع عرض کردم
در ثانی اگر طلاق گرفتن برای خانم ها راحت بشه مطمئن باشین آمار جنایت کمتر میشه دقیقا عین آقایون که هر وقت اراده میکنن خانمشونو طلاق میدن لطفا الان ی عده نیان بگن مهریه پس چیه؟؟ که دیگه گند قضیه رو با این مسئله دراوردین و همش دارین ازش سواستفاده میکنین و هرروزم ی قانون میذارین که بنفع آقایون باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
هیچ هم نادر نیست این موارد. هر هفت سال یکی؟ پیشنهاد میکنم امار منتشره از همین رویداد ها رو بررسی کنید و میبینید زیادن. 20درصد از کل قتلها و 50درصد از قتلهای خانوادگی به همین دلیله. شما به این میگید نادر؟ بعدشم اون مسئله ای ک گفتین کلا جدا از این قضیه هس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
9
73
بايد قانوني وضع بشه كه مردان را از ارتباط با دختران زير سن قانوني منع و با متخلفان بشدت برخورد شود ...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
27
40
اگر پدرش اجازه ازدواج دختر 14 ساله اش با یک مرد سی ساله را میداد، مصداق کودک همسری بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
بله بود. شما چرا قضیه را سیاه و سفید می بینید؟ یا قتل یا ازدواج؟ راه سومی وجود نداشت؟ نمی شد با صحبت و رابطه درست با نوجوان مساله را حل کرد؟
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
باز هم میگم، یعنی پدر در اینگونه مسائل حتما باید دخترش رو بکشه؟
ایا عقل و منطق نداشت؟
به نظر من با این نظراتی که مردم دارند میدهند، قتل ناموسی را مجاز میدونند!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
معلومه که مصداق کودک همسری بود. مگه صفر و یکه که یا دختر ازدواج کنه یا کشته بشه؟ اولا چرا اون پدر باید انقدر "ناپدر" باشه که بلد نباشه با بچه اش چطور برخورد کنه. ثانیا اگه قانون درست و حسابی داشتیم و مشاوره دادن به این جور موارد جدی گرفته می شد امروز شاهد ای تلخی وحشتناک نبودیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
17
50
به نظر من این به اصطلاح پدر اگه بخاطر غیرت میخواست اقدامی بکنه باید اون پسره رو که دخترش رو اغفال کرده بود میکشت
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
از نظر شما و خیلی دیگه از دوستان اینطور معلومه که قتل کار درستی بوده، مقتول درست انتخاب نشده. "چرا"یی که هیچ کس بهش اشاره نمیکنه اینه که چرا اولین جوابمون به هر اتفاق ناخوشایندی خشونت شده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
ای بابا میشه بکش بکش را توصیه نکنید؟ واقعا هیچ راه عقلی قانونی و منطقی وجود نداره؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
الان بحث سر اینه که "چه کسی" باید کشته می شد؟ نظرتون چیه هر کی یه داس دستش بگیره راه بیفته تو خیابون؟ کلا در دادگاه و کلانتری رو هم تخته کنیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
9
39
به نظرم این واقعه به قدری دردناکه که برای آرامش جامعه بهتره تحلیل اونو قدری به تاخیر انداخت... فقط یک نکته ناگفته موند و اونم اینکه اکثر پدران جامعه ما عاشق دختران خودشون هستند و نباید بدرفتاری یک عده‌ای یا کار هولناک یک یا چند نفر معدود جایگاه پدر و واقعیت رابطه پدری دختری تو جامعه ما رو مخدوش کنه یا نادیده بگیره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
نه خیر ما فقط داریم در مورد پدر رومینا و پدر هایی که خشونت را انجام داده اند صحبت می کنیم و بله در جامعه پدر های خوبی هم وجود دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
16
23
چرا فقط آنگونه که خود می خواهیم به مسأله نگاه می کنیم .
پاسخ ها
دارم رووانی میشم از دستتون
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
چجوری نگاه کنیم؟؟؟ تشویق کنیم پدربی شرف بی ناموس رو؟ مدال بدیم بهش؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
چه جوری نگاه کنیم شما خوشحال می شید؟ بگیم آخی باباهه عصبانی شده دیگه. عیب نداره. پیش میاد. این جوری بگیم خوبه؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
25
30
یک مورد در برابرمیلیونها موارد دیگر. همه ما پدرهای زیادی را در اطرافمان می شناسیم که عاشقانه دخترانشان را دوست دارند. نویسنده محترم جوری نوشته که انگار جامعه ما پر از اینگنه موارد است. اتفاقا چون چامعه در این مورد سفید است یک لکه سیاه اینچنینی دیده می شود و جامعه حیرت زده و گرنه اگر عادی بود که این واکنش ها رخ نمی داد هرچند همین تعداد معدود هم برای جامعه ما زیاد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
خیلی خوش خیالی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
شما یه تحقیقی در موارد قتلهای ناموسی فقط تو همین چند ماه سال 99 و وسط همین کرونا بکنید تا حساب دستتون بیاد. حالا فعلا عجالتا کاری به "با آتیش سوزوندنهایی" که منجر به فوت نشده نداریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
33
24
دوست عزیزی که صحبت از فرهنگ غلط می کنید به خاطر یک دستمال قیصریه رو به آتش نمی کشند . یکی یه جنایتی کرده دیگه نباید فرهنگ و باورهای خودمون رو زیر سئوال ببریم. باید کار آن مرد جانی را تقبیح کرد اما خودمون رو نابود نکنیم
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
19
36
ظاهرا پدرش گفته پشیمانم! واقعا که !! طفل معصوم کشته میشود اقا پشیمان است! رشد بچه ها (دختر ها) متفاوت است اگ دختر زیر سن قانونی اگاهانه به کسی علاقمند شود فرق میکند تایک کودک را بزور چوب و چماق بفرستند خانه شوهر!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
دوست عزیز کار پدر این خانم وحشی گری بود، اما شما میشه بگید انتخاب اگاهانه یک فرد ۱۳ ساله یعنی چی؟؟ یک بیشرف با ۳۰ سال سن یک دختر ۱۳ ساله را اغفال کرده، بعد شما میگید انتخاب آگاهانه؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
آگاهانه را از کجا آوردی؟! نوجوان اسیر احساسات است تجربه زندگی واقعی را ندارد. باید بیاموزد تجربه کند و بعد بهش اجازه بدیم تصمیم بگیره. وقتی که به سن قانونی رسید. حرف شما مثل این که بگوئیم زیر سن قانونی و بدون گواهینامه هم میشه آگاهانه رانندگی کرد.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
سن قانونی را چه کسی تعیین کرده که 18 باشد؟؟مگر ان که تعین کرده خودش عقل کل بود؟؟من از دستورات کسی پیروی میکنم که همه چیز را بداند(خدا)
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
اینکه پدرش یه قاتله که هیچی از بچه بزرگ کردن نمی دونه درست. ولی اینکه کودکی به خاطر فرار از جو و فضای خونه و پدرش گرفتار احساسی بشه که اسمش ظاهرا عشقه باعث نمیشه که اگه با اون به اصطلاح عشقش ازدواج کنه خوشبخت بشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
9
34
بحث آموزش و غیره ربطی مساله نداره.در کشورهای توسعه یافته تا 18 سال تمام حقوق مربوط به کودک اعم از آموزش و تحصیل اجباری و خوراک و مسکن و تفریحات از طرف حکومت برنامه ریزی میشه و حتی پدر و مادر نمیتونن دخل و تصرف داشته باشن و فقط وظیفه سرپرستی رو دارن که اون هم میتونه از طرف حکومت سلب بشه نمونه همین کشور سوئد یا چین یا آمریکا یا...
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
10
39
حتي فكر كردن به اين موضوع تن ادم را ميلرزاند نميدانم پدر دران لحظه تا چه حد عصبي بوده كه اين تصميم وحشتناك را گرفته است تا اخر عمر خودش هم عذاب وجدان خواهد داشت ولي جوانان ما هم از كنترل خارج شده اند همه عاصي وسرخود هستند حرف بزرگترها يا درك نميكنند يا گوش نمي دهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
19
11
همه این مطالب درست ! ولی خارج از همه بحثهای روانشناسی و تربیتی و فرهنگی و مذهبی ، یک موضوع مهم هم وجود دارد متاسفانه تاکنون حتی یک کلمه درباره اش ننوشته اند وآنهم مشکل ژنتیکی هست 0همانطور که ترانس ها درک شان برای خیلی ها سخت و متاسفانه نامفهوم هست بعضی از انسانها زن جنسی بسیار قوی دارند و این خدابیامرز به احتمال خیلی زیاد از این نوع بوده که از 9 سالگی عطش دوست یابی داشته آنهم سه برابر سن خود(دختر 9 سال - پسر 28 سال) و متاسفانه این مشکل باید نوع دیگری حل بشود ارتباط به هیچ فرهنگ و مذهبی ندارد لطفا کمی هم در این خصوص بنویسید و راه کنترلی وجود ندارد بجز ازدواج با تدبیر خانواده که بهتر است فک و فامیل باشند تا مشکل بعدیشان سریع به جدائی نرسد. لطفا این موضوع را بیشتر مدنظر قرار بدهید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
چرا نمی گید که این طفلک کمبود شدید عاطفی و محبت و امنیت داشته و همه چیزهایی رو که پدرش نتونسته بود بهش بده در وجود یکی تقریبا همسن و سال اون پیدا می کرد.
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
4
20
من آن ساعات اولی که خبر را شنیدم از شدت سردرد هیچ کاری نتوانستم بکنم و دیشب هم خواب این قضیه را می‌دیدم که البته الان برایم مبهم است ولی بیدار شدم و دیگر خوابم نبرد. خیلی روی جنبه ملکیت تاکید شده است ولی از فشار اجتماعی که با این قضایا به پدر وارد شده چشم پوشی شده است.... فرد به خاطر تعصبات و احتمالا مشکلات روانی و همینطور فشار جامعه محلی به مرزی از جنون می‌رسد که دیگر به عواقب کار خود فکر نمی‌کند. صد در صد اینجا باید قانون محکم از یک طرف برای پدر و از طرف دیگر برای آن مرد وجود داشته باشد و همینطور برای حمایت از کودکان و نوجوانان در خطر، ولی مشکل اصلی فقر فرهنگی و تا حدی اقتصادی ست که با آموزش ومداخله سازمان‌های اجتماعی حل خواهد شد. در ضمن فیلم خانه پدری یا وجود اینکه دغدغه‌ای را مطرح می‌کند واقعا موضع درستی ندارد و این اثری که شما مد نظر دارید را به این شکل ایجاد نمی‌کند. خیلی بهتر می‌توانست باشد که لااقل ما را وادار به قضاوت منفی در مورد دخترک به قتل رسیده در فیلم نکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
14
21
"چون خود را مالک جان پسر نمی‌دانسته اما مالک جان دخترش می‌دانسته است. شبیه استدلال شبانِ ..."
آقای نویسنده! بحث استدلال نیست، بحث احساسات است. شاهد مثال آن که در موارد مشابه، افراد زیادی از طرف مقابل کشته شده اند.
مولف این متن هم احساساتی نوشته.
بدیهی است، مردم ما کشته مرده احساسات هستند، نه استدلال.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
اگر مساله احساسات بود که حس پدری مانع قتل میشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
20
14
درود بر نویسنده گرامی و تحلیل بسیار زیبا و آموزنده شون
ناشناس
United States of America
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
28
45
جناب خدیر گرامی با درود...تمام قتلهای ناموسی ، ناشی از دیدگاه منفی مردسالاری ایرانیان است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
..
فرهنگ مسموم غربي و لاابالي گري و بي قيدي كه در روح و جان بعضي از جوانان رخنه كرده است و ترويج فرهنگ موهوم غربي كه فقط بر نفسانيات تاكيد دارد و چيزي از ارزش انساني در ان نيست از چشم نويسنده دور مانده است
...
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
چند بار رفتی غرب که میگی فرهنگ مسموم غربی؟
ali
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
124
36
هر چی سر این دخترا بیاد بازم کمه برید تو خیابونا برید تو چه وضعین از نظر ظاهری و حجاب و ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
نظر پر از نفرت و مشوق خشونت واقعا ارزش جواب دادن ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
به وضع باشه که باید با تریلی از روی بسیاری از مردان هوسباز ایرانی رد شد
شمس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
آقای محترم،متاسفانه غیرت را برای مامردها بد تفهیم کردند. غیرت اونه که از غیر به ناموست آزاری نرسه . نه اینکه خودت باعث آزار و اذیت ناموست بشی .
سعید
| Netherlands |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
به من و تو چه که چجوری توی خیابونن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
61
42
" به قصد ازدواج با مردی که دوست داشته خانه را ترک کرده بود"
یعنی مگه شهر هرته که بچه پاشه بره خونه رو ترک کنه با کسی که دوستش داره ازدواج کنه....این چه حرفیه؟ جوری می گید انگار کار اون بچه توجیه داره. خوب یه مقدار حق رو به پدر بدین گرچه نباید تا این حد عصبانی میشد که دخترش رو بکشه و البته که اینم جنایته.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
خوبه خودتون دارین میگین بچه!!!متوجهین بچچچههههه
مریم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
توهرجملت گفتی بچه.... بچه بوده ازروی بچگی ودنیای خودش تصمیم گرفته. حقش مرگ نبود
ممقانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
23
17
یک سال پیش یک پدر تهرانی دو دخترش را با قرص خواب کشت به خاطر ولگردی هایشان و بردن آبروی خانوادگی
هر روز در جامعه به خاطر تدبیر دولت و این که همیشه ملت را با این اخبار زرد سر کار گذاشته و چه ها که نکردند اخبار قتل و... خودکشی هست
محمدعلی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
44
55
یک طرفه به قاضی رفتی و حتما هم خوشحالی که نتیجه را به دلخواه گرفته ای
قانون می گوید که سن ازدواج اين خانم نرسیده بود و اگر چنانچه سن ازدواجش هم رسیده بود باز باید پدر رضایت می داد یا از دادگاه اجازه می گرفت که هیچ کدام صورت نگرفته که نتیجه میگیریم که دختر و پسر تأ اینجا مقصر بوده اند
آزادی رابطه دختر و پسر را هرکس تبلیغ می کند مقصر در اين قتل است
هر کس غیرت افراطی را تبلیغ می کند مقصر در اين قتل است
هرکس شرع را نادیده می گیرد مقصر در اين قتل است
هرکس مطلبی نادرست می نویسد که باعث گمراهی مردم در ادامه خواهند شد مقصر در اين قتل است
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
به نظرم محتوای این یک کامنت بهتر از خود مقاله بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
مقصر در قتل های آینده هستند
ابن قتل هم نتیجه ی ایجاد یک جنجال موهومی به نام کودک همسری توسط یک سری فمنیست است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
سنجیده تر از خود مقاله حرف زدس
معصومه
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۳
دقیقا همینه. مردم ما یا از این طرف بوم می افتن یا اون طرف بوم. من نه کار اون پدر رو توجیه می کنم نه به هیچ عنوان می تونم درک کنم چرا بعضیا اصلا به اصل قضیه توجهی ندارن که چرا ما این همه ارزش های اخلاقی رو در بین جوانان زیر پا می ذاریم و روز به روز اونا رو با لا ابالی گری به ورطه نابودی می کشونیم. کافیه سری به آسایشگاه های روانی بزنید ببینید پر از جوان هایی هستن که دور شدن از ارزش های دینی و اخلاقی و زندگی در خانواده های آزاد اونا رو به این مراکز کشونده مرگ همیشه مردن نیست. گاهی اوقات زندگی با این وضعیت هزار بار از مرگ بدتره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
63
تا قانون و پلیس از زنها و کودکان حمایت نکنند اش همین خواهد بود و کاسه همین....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
52
23
اتفاقا یکی از بحث های مهم همان قانون منع کودک همسری بیجا هست که با جیغ بنفش تبلیغش میکنند ، دختر 13 ساله ای که بالغ شده از نظر جسمی و عقلی و عاشق هم شده و توان جسمی و عقلی هم دارد چرا نباید ازدواج کند ؟ اتفاقا باید دختر و پسر رو با قانون به ازدواج هم در می آوردند تا بروند دنبال زندگی اشان و پدر هم احساس حقارت و بی آبرویی و ... نکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
از کاری که کرده معلومه چقدر پخته و عاقل بوده!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
چرا علاج همه چیز رو ازدواج می دونید؟ مگه هر کی ازدواج کرده خوشبخته؟ الان مادر رومینا خوشبخته مثلا؟ اگه رومینا اسیر این ازدواج شتابزده و ناآگاهانه که فقط به خاطر کمبود محبت و عشق در خانه پدری اش بود می شد مطمئن هستید که قتل دیگه ای اتفاق نمی افتاد؟ یا طلاق؟ یا خیانت؟
عزیززاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
31
31
الان یه سئوال. اگر این دختر می خواست ازدواج کنخ آیا مسئله کودک همسری رو علم نمی کردند. اینکه این دختر در چنین سنی به دنبال این مسائل هست نشاندهتده ضرورت اصلاح فرهنگ کودک پنداری دختران در این سنین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
راه حل های بهتری هم غیر از قتل یا ازدواج هست. ازدواج در سن پایین و با مردی سن پدر قطعا نشاندهنده کمبودهای عمیق عاطفی دختره. آدمها قبل از ازدواج باید مشکلات عاطفی شون رو درمان کنند و گرنه ازدواج نه تنها اونها رو برطرف نمی کنه بلکه تشدید می کنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
61
این سوال براتون پیش نیومده که چرا پلیس این دختر رو به پدرش سپرده؟ چرا با وجود اظهارات دختر مبنی بر این که اگه برم خونه پدرم منو میکشه باز هم اونو تحویل پدر بی لیاقتش میدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
5
58
من مالیات می دهم که آرامش روان داشته باشم.
از دیروز که این خبر را شنیدم حالم بد شده است.
چرا در هر شهری خانه امنی برای این افراد وجود ندارد .همین مساجد را می توانند خانه امن کنند.
با تایید یک روانشناس افرادی که دچار این مشکلات می وشند می توانند مدتی از خانه های امن استفاده کنند.
اگر قرار است من مالیات بدهم و راه حل به دولت بدهیم چرا باید دولت باشند /چرا مدیران باید حقوق چند میلیونی بگیرند و فقط بخورند و بخوابند و نهایت برای فرزندانشان اشتغال زایی نمایند ؟
ناشناس
Maldives
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
45
49
یه سوال ، دختر ۱۳ ساله چه به ازدواج و این حرفا ؟؟؟ اونم با یکی که ۱۶ سال از خودش بزرگتر ، بعد فرار کنه بعد این داستانها پیش بیاد ، اخه یه کم هم از کله خری این دختر هم باید گفت . پدر کار بسیار شنیعی کرده حرفی نیست اما این دختر هم غلط اضافه کرده ، غلط خیلی بزرگ ! مادرش که الان قصاص میخواد کجا بود اونموقع که این فرار میکرد...
پاسخ ها
زیبا
| Germany |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
خب بحث هم همینه که دختر نابالغ بوده و نیاز به حمایت و گذشت داشته، اون مادری که دارین ازش حرف میزنین خودش قربانی یه زندگی پر تنش بوده و توانایی و قدرت تغییر در امور زندگیش رو نداشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
فکر نمیکنی ازاین الفاظ درمورد یک مرده نباید استفاده کنی خانواده الان عدادارهستن نظرتوروبخونن چقدر بیشتر داغون میشن همه میدونم دخترکاراشتباهی کرده خیلی هم اشتباه وولی قانونی باید باشه ک قتل فرزند توسط پدرو مثل بقیه قتلها جرمش و اعدام بدونه که همه به خودشون اجازه ندن همچین کاری کنن اینجوری سنگ روی سنگ بند نمیشه ...
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
1
23
والا چند سال پیش هم تو شهر ما ی پدری دخترش رو سر برید درست به همین دلاایل ولی کسی حرفی نزد..و هنوز هم این رفتارها ادانه دارد واقعا جای تاسفه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
18
13
با سلام
ما هر روز شاهد کشتن بجه های خود هستیم آن هم از نوع سقط جنین! هر دو این ها بجه های ما محسوب می شوند اما جنین هیچ صدایی و تصویر معصومی از خود ندارد تا طلب بی گناهی و کمکی از کسی بکند پس آزادیم تا به اسم فقر و بدبختی و ... او را بکشیم! اما فرزند 13 ساله صدا و تصویر دارد خیلی ها دلسوزش می شوند! خیلی ها از این رفتار ناراحت می شوند! تعداد زیادی مدافع پیدا می کند از رئیس جمهور گرفته تا دادگستری اما جنین کوچکی که در شکم داریم و به آسانی او را می کشیم هیچ مدافعی ندارد بلکه بر عکس گاهی خیلی هم طرفدار دارد.
این فرزند کشی خیلی سال است در تمام جهان باب شده آن هم بیشتر در سن جنینی چون هیچ فریاد رس و مدافعی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
البته طرفدار سقط جنین بی دلیل و عمدی نیستم. (مگر در موارد خاص) ولی به نظرتون واقعا مقایسه درستی کردید؟
ناشناس
Germany
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
1
20
آیا این دختر واقعاً اونقد جرم بزرگی مرتکب شده بود که باید کشته می شد؟ چرا مگه چکار کرده بود؟ مگه اونم انسان نبوده و حق نداشته از یه پسر خوشش بیاد؟ آیا پدرش که اونو کشته خودش از هر گناه و فسادی پاک و مبرا بوده؟ یا اگر قرار بر این بوده که کار ننگی کردن، پس چرا فقط دختره کشته شده؟ چرا پسره الان زنده ست؟
چرا همه کاسه کوزه ها باید سر دختر شکسته بشه؟ چرا دختره دیگه حق زندگی کردن نداشته اما اون پسر همچین حقی رو داره؟
...
خ
Germany
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
9
34
این پدر به تمام معنا یک فرد روانی بوده است.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
7
46
می دانید گفتن کلمات دارای بار معنایی جنسی به دختر زیر 18 سال در قوانین جزایی آمریکا 10 سال زندان قطعی دارد؟

بد نیست به موضوع فریب دختر توسط مرد سی و چند ساله بپردازید که اگر قوانین ما برخورد محکمی با وی می کردند شاید مرد بیچاره به مرز جنون نمی رسید و دختر بدبخت خردسال اکنون زنده بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
آقا سعید با شما موافق هستم تصمیم پدر جنون آمیز و دیوانگی بود اما این پدر را یک موجود بی شرف دیوانه می کند و چون پدر آموزش ندیده و جامعه بی رحم است فاجعه پیش می آید مقصر این حادثه مرد بی شرفی است که با یک دختر 13 ساله رابطه دارد
سینا صابر وکیل دادگستری
Germany
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
13
3
سلام جناب خدیر عزیز
مطلب خوبی بود
جامع بود و از زوایای مختلف نگاه شده بود
منصفانه تر از مطالب دیگری بود که در این مورد خواندم.
چون شما قلم علمی خوبی دارید و در پایان هم به امکان قانونگذاری جدید اشاره کردید پیشنهاد می کنم مقاله دکتر طوبی شاکری گلپایگانی رو بخوانید با عنوان دعوای قتل فرزند. نویسنده این مقاله می گوید منع قصاص حکمت خاصی دارد و دلیل بر منع تعزیر حداکثری نیست. مقاله بسیار خوبی است مقاله آن خانم. از مقاله خوب شما هم ممنونم
ناشناس
Germany
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
7
6
چقدر خوب مینویسید آقای خدیر. با حداقل قضاوت و با بی طرفی. در عین حال کنجکاوی و نظریه پردازی ژورنالیستی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
5
20
هر اشتباهی هم بود از طرف هرکسی پدر نباید دخترش رو میکشت مشخصه که چرا از خونه فرار کرده با همچین پدری، کاش میذاشتن ازدواج کنه هر چی هم میشد بهتر از این بود که شد
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
4
13
در جامعه ایی که اکثریت ازدواج ها بدون داشتن آگاهی و مطالعه است، در جامعه ایی که حتی فرهیختگان آن جامعه هم از ازدواج و وظایف هر یک از زوجین در قبال ازدواج و فرزندآوری و ادامه زندگی زناشویی و چگونگی تربیت و رشد فرزندان آشنایی چندانی ندارند چگونه انتظار دارید تا یک دختر که در یک مکان تقریباً بسته دست به چنین کار پر ریسکی نزند (چون که به هزینه این کار از هیچ طریق مانند آموزش دادن توسط والدین،مدرسه و صدا و سیما و ... وجود نداشته است).
پدر این دختر خانم هم مثل همان دختر رفتار کرده است و بدون هیچ منطق و دانشی مثل موجود دو پا و بدون فکر با قضیه برخورد کرده است چه انتظاری از افرادی دارید که از ابتدایی ترین آموزش ها در امور زندگی سالم و داشتن آینده و کار مناسب و ... بی بهره هستند.
نقش آن پسر و خواهر و اطرافیان این پس هم باز در این مقوله ها می گنجد نمی توان از این افراد انتظار بیشتر از این را داشت چه بسا که مثل این اتفاق در خیلی جا هاافتاده است و بعدها اگر دختر و پسر با هم به زندگی ادامه دادند متوجه اقدام نادرست خود بشوند و پشیمان هم بگردند.
در جامعه هم اکنون خیلی از ازدواج ها که با سختگیری های فراوان همراه است در مسیر زندگی متلاشی می شود حال این نوع اقدام که جای خود دارد...
این وسط نقش و وظایف نهادها و سازمان های مسئول هم مشخص نیست و در روز مزگی به سر می برند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
11
2
ماجرای هفته: رومینا "استاد" شد.
ناشناس
United Arab Emirates
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
10
4
... برای یک کودک ،نوجوان و جوان که سراسر وجودش انرژی و تحرک است برای خالی کردن خود به تفریحات ناسالم ،روابط ناسالم و هزار کوفت و زهرماری که توسط فضای مجازی تبلیغ میشود روی می اورند و در مورد این دختر و هزاران امثال او که هنوز آن اتفاق وحشتناک برایشان نیفتاده و کشف نشده اند نیز این عشق و عاشقی حکم سرگرمی و بازی داشته و از عواقب آن بیخبر بودند.بنظر من نه دختر در این قضیه مقصر و نه آن مرو هر دو محصول نحوه تربیت محیطی هستند که در آن پرورش پیدا میکنند ...
نهال شاکری
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
13
29
رومینا به اون پسر پناه برده بود ...ترس از پدر و تشنج های در خانواده این دختر رو به ترک خانه و خانواده وادار کرد ...
(مرد بودن به نر بودن نیست یعنی در هر شرایطی حافظ ناموست باشی نه اینکه داس دستت بگیری و از ترس ریختن آبروت خون دخترت را بریزی ...
حق جو
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
7
31
وقتی سواد کافی و عقل کافی نباشه همین میشه . غیرت برای اینه که محیط رو برای ناموست امن بکنی نه خودت مثل یک شیطان مطلق سر بچه ت رو ببری. تو اگه غیرت داشتی بچه ات از خونه ات فرار نمیکرد پناه به یه پسر 28 ساله ببره . تو اگه غیرت داشتی دخترت حاضر نمیشد تورو به میلیارد ها پول عوض بکنه چه برسه فرار با غریبه. پدر واژه مقدسی هست که امثال تو سعی در نجس کردن اون دارید. مگر ما و بقیه پدر نداشتیم ؟مگر ماها بچگی نمیکردیم؟ آیا جرمی را سراغ دارید که یک بچه 14 ساله بتواند انجام دهد و سزایش بریده شدن سرش توسط پدرش باشد؟ ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
22
8
دوباره یه موضوع پیدا کردی و داری عقده گشایی می کنی؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
40
13
همش تفصیر شما اصلاح طلبان و فمنیست هاست که مخالف ازدواج تو سنین زیر 18 هستید
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
40
نیروی انتظامی چرا دختری را که در خانواده امنیت جانی ندارد گرفته و تحویل می دهد ؟؟؟؟
علیرضا
Australia
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
7
31
کاملا مشخص می‌باشد که در واقع این طفل معصوم رومینا بیگناه است و آن مرد فاسد دروغگو هوس باز آن را گول زده چراکه رومینا سنی ندارد اما مجبور شد چرا که پدرش آن را همیشه به باد کتک می‌گرفت پس ترسیده و چاره ای جز فرار با این مرد ابله و فاسد نداشته.به نظر من هم پدر قسی القلب رومینا و هم این مرد فاسد دروغگو باید اعدام شوند.رومینا زنده نیست که بگوید که در واقع این مرد چه بهش گفته و چکار کرده.روح رومینا شاد.
بامداد
Canada
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
1
25
... سیستمی وجود ندارد که از زنان و کودکان یا مردان آزار شونده حمایت کند
سید محمود
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
11
8
قدرت تحلیل آقای خدیر بی نظیره. هم ماجرا رو شرح داده و هم نظر مخالفین رو هم آوردن مثل کبری خانومی که اشاره کرده و هم هیچ تعرضی به قوانین نداره و در عین حال در آخرش هم راه حل داده و بجای این که به شرع ایراد بگیره در قالب مصلحت قابل حل دونسته و واقعا استادانه مطلب رو جلو برده. به نظرمنم حکومت می تونه مدعی بشه. یعنی مدعی شهروند خودش بشه. مدیران مدرسه ش و همه هم محلی هاش میتونن خونخواهی کنند.چون امنیت رو این پدر نقض کرده. فرض دختر این بوده که خونه امنه و پدر قابل اعتماده کی قابل اعتماد تر از پدر و در واقع دادگستری و نیروی انتظامی دختر رو برای نگه داری تحویل اون آقا دادند. تحویل ندادن که بکشه که. پس بر اساس اختیارات حکومت میشه با این فرد به شدت برخورد کرد و هیچ منافاتی هم با شرع نداره. مگه در شرع اومده که اخلال در نظام اقتصادی اعدام داره که اون انگلای خودرو را به اعدام محکوم کردن اما وقتی با هستی مردم بازی کردن مفسد تشخیص داده شدن. نیاز به یه قاضی شجاع داره تا با استنباط فقه پویا با این جنایت برخورد کنه. آفرین بر جناب خدیر و نگاه تیزبینش.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
جوگیریا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
1
27
... نوجوانان خطا می کنند باید راه درست به آنها نشان داده شود.
پدر
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
39
قاتل رومینا اون پسره لجن آشغال هست که با احساسات دختر بازی کرده و اونو به این روز انداخته نه پدرش.دقیقا اون قاتله
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
12
37
مقصر اصلی آن شیاد شیطان صفتی است که این نوجوان را اغفال کرده است. شما که به راحتی دم از اعدام میزنید چگونه است که برای بخشش دیگر قاتلان تیتر میزنید و کمپین راه می اندازید؟ آنها مقتول خود را با نوازش کردن کشته بودند؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۸
63
24
سلام.
چراانقدر این مسئلرو بزرگش میکنید؟اگرهمه پدرهای ایرانی همین قدرغیوربودند الان فساد جامعه مارونگرفته بود.قدیمااین نوع فسادوفحشا بین خانمهای ایرانی بسیارکم بودچون به همین نحومجازات میشدن به خودشون اجازه همچین کاریونمیدادن.دختری که ازراه رسم و شرع و قانون برای ازدواج جلونره و ازخانه فرارکنه ومعلوم نباشه چه کارهایی درین چندروز انجام داده،باید بدترازین مجازات بشه.توی عرف شرع وقانون پدرنبایدبخاطرقتل فرزندش مجازات بشه به این دلیل که غیرازتملک فرزند،برای اون بچه بارهاوبارها جونشوبه خطرانداخته و ازخیلی چیزها گذشته.به این دلیل خداوقانون این اجازرو به پدر داده چونیک پدر دنیادیده و معمولا داناست واگر ببینه فرزندش احتمال فاسد کردن خودش خانوادش و یا جامعه را دارد اول تذکر دوو تذکر و وقتی مسئله بالاگرفت بچرو ازبین ببرن تا ضرری به کسی نرسه.مطمین باشید بابای رومینا چیزی ازون دیده بوده وبارها تذکر بهش داده بوده که رومینا گفته اگرمنو به پدرم بدید جونمو میگیره!!تذکر،تذکر،برخورد. شمایی که انقدر مدافعه حقوق بشری،بگو حاضری یه دختر برادرت یا پدرتو به فساد بکشه یا برعکس،یه پسرخواهر یا خانواده یا جامعتو؟میدونم باید مجازات به دستگاه قضا واگذار بشه اما بعضی از پدرای ایرانی تا کی سرشونو بکنن زیر برف ازفحشا دخترانشون؟بسه دیگه بذارید این دررس عبرتی بسه برای دختران مملکت والگویی بشه برای پدرای بی غیرت جامعه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
اشتباه مثبت دادم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
سلام اینطوردرست نیست که هرکسی به اینجارسیددخترخودشوبکشه پس هرکسی هم که ازانحراف پسری یامردی مطمئن شداجازه داشته باشه اورابکشه پس قانون وقاضی ووکیل برای چه درجوامع متمدن پیداشده است پدربه جای تحمل وصبروفکربرای برخورددرست،صورت مسئله رابه وسیله ازبین بردن زندگی یک انسان وبه فجیعترین شکل ممکن پاک کند!! من بعدبه خاطرشبکه های ارتباطی وسیع ممکن است خیلی ازدخترپسرهاباهم آشناشوندتا چنین اتفاقی افتاددخترتوسط یکی ازاعضای خانواده اش ازبین برود!! کی چنین اجازه ای رابه آنهاداده گربه که نمیخواهندبکشندبا زندگی یک انسان طرف اند. چراهمیشه زنان این وسط قربانی بشوندحداقل50درصدارتباط مربوط به مردان است پس چه کسی آنهارابکشد؟؟زنان کشته میشوندچون زوربدنی کمی نسبت به مردان دارندوبااین گفته ی شماقانون هم طرف مردان راخواهدگرفت وفکرنمیکنیدکه نتیجه چقدرفاجعه باراست مردان بیشترپیشروی میکنندوزنان بیشترکشته میشوند.این اظهارنظربسیارمنفعلانه است بایددرموردهرواقعه اجتماعی درست فکرکردوبسیارکارکردوانرژی وسرمایه صرف کردتاوقایع درست هدایت شوند.نه اینکه یک عده به خاطرامیال خودخواهانه دیگران قربانی شوندوماسرجای خودمان راحت چنین نظراتی بدهیم....
بهروز
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
6
14
مرد هوس باز بايد مجازات شود، احتمالا جنون ادواري دارد. متاسفانه در مورد اقدام پدرش فقط بايد افسوس خورد.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
7
1
خدا شفات بده ی سر روانپرشک برو
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
2
8
بله دیگه وقتی یه فیلم سینمایی بازی می کنند به نام (مغز های کوچک زنگ زده) از نوید محمد زاده که به خاطر تعصب به طرز وحشتناکی برادر کوچیک خواهر خودشو می خواد خفه کنه و بکشه صحنه ای بسیار وحشتناک و بد آموزی داره که تو روحیه هرکسی میمونه . البته که این پدر باید حتما مجازات سنگینی براش در نظر گرفته بشه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
47
17
ازنظره من پدرش کاره خوبی کرده .خواهشاً اینقد نگین کارش اشتباهه .ازهمچین پدرایی توایران 50درصد داشتیم الان دخترایی ک تو خیابون تن فروشی میکنن نداشتیم .ازنظره من باید پدرشو آزاد کنن تا درس عبرت بشه بع تمام دخترا و زنا.اون بزرگ میشد چی میشد توبچگی با یه مرده سی ساله فرار کرده.من دستای اون پدرو می بوسم .آفرین به غیرتش آفرین
پاسخ ها
کتایون
| United States of America |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
متاسفم برای طرز فکرتان. تن فروشان به چه کسی تن می فروشن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
چند تا کامنت این مدلی هست، نشون میده چقدر تعداد کسانی که میتونن پدر رومینای دیگه ای باشن زیاده.
واقعا جامعه نیاز به قانون و فرهنگ سازی داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
توجه کنید که تقریبا چهل درصد مثبت دادند
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
16
4
دمش گرم
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
5
14
پدوفیلی یا میل جنسی به کودکان (Pedophilia)، نوعی انحراف جنسی است که در آن فرد در مواجهه با برخی تصورات و تخیلات دچار برانگیختگی و رضایت جنسی می‌شود و دست به رفتارهای جنسی نابهنجار و شدید می‌زند. افراد مبتلا معمولا در تصورات خود یا واقعیت، وارد رابطه‌ی جنسی با کودکان (۱۳ ساله یا کمتر) می‌شوند. پدوفیل‌ها معمولا مرد هستند و ممکن است به یک جنس یا هر دو جنس دختر و پسر گرایش داشته باشند. نوع ارتباط آنها با بزرگسالان از جنس مخالف نیز متغیر است.
ناشناس
Canada
۰۴:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
5
24
من قلبم برای زندگی رو مینا بیشتر از مرگش به درد میاد. تصور کنید ۱۳ سال پدرتون از شما بخواد خودتون رو بکشید. حجم این رنج رو نمی تونم تصور کنم. امیدوارم هر کدوم از ماها بتونیم یه قدم برای از بین بردن تعصب و نادانی بر داریم. هیچ انسانی قربانی تعصب و جهل انسان دیگه ای بشه.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
7
9
روح این دختر قبل از قتل توسط پدر توسط یک مرد دیگه به سرقت رفته و دزدیده شده. خیلی دور نرین توی همین جامعه الان دخترانی در سن همین رومینا هستند که با مردان بزرگتر از خودشون اتباط دارند منتهی چون یا پدرمادرا خبر ندارن یا اگرهم خبر دارن دختراشون رو نمی کشن این نوع ارتباطات غیر متعارف برملا نمیه یا مردم بی توجه از کنارش رد می شن نمونه اون هم یم از همکلاس های دخت بند بود که در سن 15 سالگی از طریق این شبکه های اجتماعی با یه داشجوی دکتری ارتباط گرفته بود و این ارتباط تا همین الانم هم که دیپلمشو روگرفته ادامه داره و لی منجر به ادواج هم نشده وپدر دختر هم مطلع و ناراضی از این ارتباط و حتی ازدواج در آینده. کدوم قانون تونسته دختر این پدر رو از دست این هیولا خارج کنه.درضمن اتفاقا این دختر و و این آقا هم اختلاف مذهبی هم دارن
ماجد زبیدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
7
14
همانگونه که رومینا از ستم پدرش فرار کرده خود پدرش هم از انسانیتش فرار کرده بود
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
38
9
دختره کشته شد سزوار کشته شدن بود وپسره اگه قانون ان معاف کنه باز هم بایستی کشته بشه این لا ابالی وبی بند وباری وآزادی بی حد وحصر یعنی چه آزاد فساد اخلاقی وآبروریزی حدی دارد درود بر پدر رومینا
نگار
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
5
25
اینجور که پیداست مقصر اصلی رومیناست که دختر بدنیا اومده...
مهرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
17
سلام چقدر زیبا و منطقی این مطلب نوشته شده است. من بازگرداندن دختر بچه به پدرش و تحریک پدر را مقصر می دانم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
1
8
اگر خانواده ها به همدیگر احترام متقابل کنند با همفکری و مشورت مشکلات حل میشه
اماج
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
5
تردیدی نیست که اینگونه کارها حکایت از مشکلات روحی پدر است اما به نظر من در فرهنگ خانوادگی نباید یک قانون باشد باید ملاحظات فرهنگی هر قومی را در نظر گرفت. بله همه ما میدانیم کا در روستاها یا قبایل مختلف تعصب نسبت به ناموس وجود دارد. و همین تعصبهای درست بود وهست که زنان قدرتمند و خانه دار و تحصیلکرده در جامعه داریم . یه نگاه بندازیم به بسیاری از پدرها که از لحظه به لحطه فرزندانشان خبردارند نه اینکه مزاحم آزادی آنان هستند بلکه تمام هم و غمشان اینه یک پسر و یک دختر خوب تحویل جامعه بدهند. من با این پدر که این کار را به دخترش که انسان وقتی به دختر خودش نگاه میکند آرزو دارد که بهترین باشد و توقع ندارد اشک از چشمش روان گردد چطور این پدر دلش امد الله اکب .من با این ادم میگویم باید مجازات شود وباید فرهنگ ناموسداری را درست به جامعه بفهمانیم. صرب المثلی است "اگر پدر کافر شود پسر میتواند فرار کند اما اگر فرزند گهراه و نادان یا به عبارتی کافر شود پدر چکار کند؟"یعنی پدران باید بدانند این حاصل تربیت خودشان است پدر نباید ونمیتواند از فرزندش که از قوانین خانواده فرار کرد تعدی کند. این ضرب المثل تاریخی میفهماند که ظلم وتعدی نه برای فرزند نه برای پدر نیاز نیست اول گفت فرزند اگر پدر تاخلف داشته باشد آخرش این است که دوری کند فرار کند اما پدر و ولی فرزند باید راه وچاره بیاندیشد باید تحمل کند. این برخا
مراد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
40
6
واقعا دم پدر گرم مردانگی رو ثابت کرد . ولی خدایی قبل کشتن دختر باید ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
2
26
به نظر من اگه همه ی فرهنگ ها درست بود :
نه اون پسر می رفت سراغ رومینا با اون سن کم ،
و نه اون دختر داخل خونه خودش اذیت میشد که حاضر بشه با یک مرد سی و چند ساله فرار کنه ،
و نه اون پدر « پدر رومینا و برخی پدرهای دیگه ، نه همه ی پدر ها » دست به قطل دخترش می زد .
دلم برای رومینا میسوزه که نه در میان خانواده اش امنیت داشته و نه کنار اون مرد سیو چند ساله و نه در پناه قانون « که با وجود شنیدن حرف های دختر بازهم اونو به پدرش تحویل دادن »
مثل این میمونه که کل دنیا باهات دشمن باشن .
به نظر من همه ی ما در این اتفاق مقصریم و نقش داشتیم .
پس بیاین تا حد امکان تمام سعیمان را بکنیم که خودمان و بقیه را اصلاح کنیم تا دیگر شاهد چنین اتفاقات نا گواری نباشیم . ❤❤❤
سید محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
8
6
اگر چه جنایت بدی شده است ولی جواب سوالهاتونو از پدری که دختر ۱۳ ساله داره و دچار فریب شیطان صفتی میشه بپرسی
شیرازی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
7
19
به نطر من باید اون پسر رو سرش رو بتراشن و تو کوچه ها رو الاغ برعکس بگذارند و بچرخوانند تا این دسته ادمهای شیطان صفت جرات نکنند از معصومیت دختری بی گناه سو استفاده کنند و درس عبرتی بشه برای همه اقا پسرهایی که از یر خود خواهی دست به خر عملی میزنند و نباید جنایت پدر حیانت پسری بی حیا و پر رو را سرپوش بگذارد
هم جنایت زشت بوده و هم خیانت هردو باید به شدت بررسی بشه و جرو گیری از این دسته فسادها بشه
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
5
1
با نظر محمد کاملا موافقم.⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘⚘
مریم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
3
15
دلم برای مادرش میسوزه.همه ی ما خطا کردیم .کی تو سن ۱۴سالگی پخته و عاقل و درستکار بوده.به نظرم پدر باید [مجازات شدید] بشه. قتل عمد هست دیگه.به فکر آبروی خودش بوده.انتظار داره بعد ازین زندگی کنه؟ خوشبخت باشه؟آرامش داشته باشه؟ اصلا به همچین کسی میشه گفت انسان؟
الشین ۸پری
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
13
24
چرا ما همگان پدر رومینا رو مقصر اصلی می دونیم.بیاییم خودمان را جای پدر رومینا بزاریم.درسته دختر در سن ۹ سالگی بالغ می شود ولی نه بالغ عقلی،اگر پسر ۳۰ ساله شبانه به دنبال رومینا نمی رفت تا فرارش بدهداین دختربا کی فرار می کرد واگر پسراون پیام و عکسا رو نمی فرستاد هیچ وقت دست به همچین جنایتی نمیزد......
پاسخ ها
حمید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
درود بر شرفت حرف دلمو زدی
ستار
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
14
13
غربی ها راجع به فرهنگ ایران قدیم {خصوصا هخامنشیان) میگویند ایرانیان مردمی خشن و بی فرهنگ هستند که دنبال جنگاوری و کشت کشتار هستند{احتمالا نقل از هرودوت). در همین خیابانهای تهران اگر به کسی بگویی بالای چشمت ابروست !برخوردی که میکند کاملا حذفی و به قصد کشت است! مجازات کارمندان خاطی اول جریمه نقدی است و بعد مثلا توبیخ و ....اخر سر اخراج است .... این اقا هزار کار برای تنبیه دخترش میتوانست بکند ولی متاسفانه همان کاز اخر را انتخاب کرد! نکند تاریخ راست میگوید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
کاملا معلومه داره عقده گشایی میکنی. هرودوت بیجا کرد با تو. تو ایرانی نیستی
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
6
2
عصر ایران هم فقط نظراتی رو منتشر می کنه که نقد به خودش و نویسنده اش نباشه. شما واقعا مستحق آزادی بیان هستید!
عصر ایران نه. دوست عزیر این مورد بسیار خاص است و بحث قصاص هم بسیار حساس. طبعا ملاحظاتی در انتشار وجود دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Switzerland |
۲۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
عصر ایران اینگونه نیست هیچ نظر مخالف مستند و قوی را درج نمی کنید.
موسوی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
11
12
خب درست گفته ادم می تونه جلو بچه خودش را بگیره درسته پدر نباید برای یه استباه دخترش را میکشت ولی شهرستانها همه همدیگر را میشناشن اینکار این پسر با اون عکسی که فرستاده ونمکی که فامیلا رو زخم پدر پاشیدن دیگه چیزی برای پدر نمونده بوده اون دیگه نمیتونسته دیگه اونجا زندگی کنه حرفی بزنه، حتما هرکسی رد میشده یه چیزی میگفته خیلی عصبانی شده
جواد آزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
4
17
با تشکر از آقای خدیر
فکر می کنم نویسنده می‌توانست این نکته را نیز به مطلب اضافه کند که چرا یک مرد بالای 25 یا 35 سال می‌تواند به یک دختر 13 ساله پیشنهاد ازدواج و عشق بازی دهد. به نظر من متهم اصلی آن مرد است که به یک دختر نوجوان که از لحاظ عقلی هنوز کامل نیست چنین پیشنهادی داده است. باید در کشور قانونی وضع شود که هیچ کس جرات نکند به دختر زیر 18 سال پیشنهاد ازدواج دهد.
م.ف
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
2
9
یک نکته خیلی مهم دیگر این است: در جامعه ما محدوده جنسی تابو است. من نمی گویم نباید به این مسایل اهمیت نداد یا آن را کم اهمیت دانست ولی برخورد ما با این مساله باید معقول و در حد ارزشش باشد نه بیشتر. ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
2
24
متاسفم برای طرز فکرت چقدر بی رحمی چقدر خشن اون یه انسان بود هراشتباهی که کرده بود باید راهنمایی میشد خدا در توبه رو به روی بنده ها همیشه باز میذاره توکی هستی ک میگی باید میکشتش خدا مارو افریده خودش هم جونمون روباید بگی معلومه خیلی جنسیت زده و عقده ای هستی مردهرکاری خواست بکنهدچون مرده ولی زن نه ..میتونه دخترمردمو فراری بده و میتونه فرزند خودشو بکشه هیچ اشکالی نداره ولی زن حق کوچکترین خطایی نداره......حیف اسمت واقعا حیف ....کاش کمی ازاخلاق ومهربانی های پیامبرمون وداشتی متاسفم تو هموطن ما هستی و بیچاره زنی که باید باتو زندگی کنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
10
24
اون ... 35 ساله را باید اعدام کنن که دختر 14 ساله را گول زده وازش استفاده کرده من جای بابای دختره بودم اون ... را می کشنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
الکی حرف نزنین به این فکر‌کن که دخترتو بکشی بدنت نمیلرزه عجب ادمی هستی ها خجالت بکش
وجدان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
6
6
چرا به قتل زن دوم نجفی نپرداختید بس است جناحی عمل نکنید مردم شماراشناخته اند که چقدر خالی بندید.
عصر ایران

توضیح نویسنده: درست سال پیش همین موقع به ماجرای قتل خانم میترا استاد هم پرداختیم و یک جست و جوی ساده گواه است.


ضمن این که مگر پدر رومینا شخصیت سیاسی است که با آن مقایسه می کنید؟


در این که هر دو فقره قتل اند و در هر دو زنی یا دختری قربانی شده اشتراک دارند ولی در ماجرای میترا استاد اگر مرتکب یک شخصیت مشهور سیاسی نبود این همه سر وصدا نمی کرد.


ضمن این که درست یا نادرست، جامعه در آن داستان چندان با مقتول هم داستانی نکرد و بیشتر از انجام آن به دست یک شخصیت مشهور سیاسی شگفت زده شد.


در این ماجرا شگفت زدگی به خاطر قتل دختر به دست پدر و نوع مواجهه و مجازات اوست  وگرنه تصور کنید مثلا پدر رومینا بهمن خاوری را کشته بود. آیا این همه بحث درمی گرفت؟


نویسنده انکار نمی کند که در وهلۀ اول تحلیل‌گر سیاسی است و نگاه سیاسی نیز دارد اما این مقاله اجتماعی است و به سه موضوع مشخص پرداخته است:


اول: احساس مالکیت فرزند که سبب شده پدری تصور کند می تواند فرزند خود را به مثابه مایملک و دارایی خود مجازات کند. حال آن که مجازات حق انحصاری حکومت بر وفق قانون و پس از طی مراحل قانونی است. در موارد خانوادگی عرف تنها تنبیه محدود را  پذیرفته تازه از نوع بدنی هم دیگر پذیرفته نیست. اما رأسا مجازات کرده آن هم از نوع شدید ترین. این فرضیه را که دچار جنون آنی شده نیز نمی توان نپذیرفت چون در این صورت سراغ پسر هم باید می رفت یا خودش را هم می کشت.


محور یا انگیزه دوم نوشته ، یادآوری جای خالی نهاد واسط و رابط و اورژانس اجتماعی است که در این گونه موارد میانجی می شود.


در شهرهای بزرگ هم چندان پررنگ نیستند چه رسد به روستایی با جمعیت کم.


 


موضوع سوم این که هر چند در شرع برای پدر، در این موارد قصاص نفس در نظر گرفته نشده اما بر پایۀ نظریۀ مصلحت و اختیارات حکومت، می توان قوانینی تازه وضع کرد و حالا اگر نه قصاص نفس و اعدام که تعزیر حداکثری.


همان گونه که مصرف مواد مخدر در شرع به صراحت گناه شمرده نشده اما در جمهوری اسلامی با فروش و توزیع و مصرف متظاهرانۀ مواد مخدر برخورد قانونی صورت می پذیرد. یا رابطه کارگر و کارفرما در قالب اجیر و موجر تعریف می شده و اکنون بر پایه قانون کار و دخالت دولت که امری است مدرن.

پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
شما خودتون نبودید که کودک همسری رو میکوبیدید ؟! اگر این ازدواج سر رفته بود همین شما نمیگفتید وای بر ما با این شرایط کثیف ؟!
سقط جنین چی ؟! اون مگه قتل نیست ؟!
شهره
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
2
8
هم مقاله عالیه. هم اینکه نظرات رو تا جایی که بشه منتشر میکنین. نظر خودمنو یه کم ویرایش کردین که حق داشتین. هم یه غلط املائی مو گرفتین هم یه ذره تند بود و درستش کردین. این توضیح آخری آقای خدیر هم خیلی خوبه. لذت بردم هر چند کاش به خاطر یه موضوع دیگه بود و پای قتل یه بچه وسط نبود. به اون دوستی که با قتل زن نجفی مقایسه کرده هم میگم اینکه پدر دخترشو بکشه و حکم صریحش اعدام نباشه قضیه رو فرق داده تو قضیه نجفی زن صیغه ایش رو کشته بود دخترش نبود. تازه دختر بالای هژده سال با بچه 13 ساله فرق داره و بیشتر بحث ها درباره ی نوع مجازاته. در حالیکه دادگاه به سرعت برای نجفی تشکیل شد و حکم قصاص هم دادند و برادره بخشید. حالا دیدی چقد با هم فرق دارن؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
2
12
یعنی واقعاگناهش اونقدربزرگ بودکه بایدکشته میشد؟؟؟؟اون فقط دنبال یه ذره محبت بودحتما.طفلک دختربیچاره. وای ازدل مادرش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
32
7
پدر خوب کاری کرد تقصیر پسره بوده نمک پاشیده رو زخم ایران یه باغیرت
حنانه
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
5
10
ب نظر من پدر طبق خواسته ای که مادر رومینا داشته باید قصاص بشه واقعا در تعجبم که ایا مهر پدری نسبت ب دختر خودش نداشته
روحش شاد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
13
دختران از سن ۵سالگی تا ۲۰سالگی نیاز شدید به دیده شدن و محبت پدر و مادر و ازادی معقول در استفاده از لباس و...دارند باید برای آنها با محبت و جذب کردنشان به سوی خود یعنی پدر و مادرها وضع جامعه و امنیت وعرف رو توضیح داد البته نصیحت نه فقط با محبت .تا دخترکان بیچاره از بی محبتی سوال انگاری وخشن بودن خانواده فریب عشق های خیابانی محبتهای دروغین رو نخورند
تالشی دور از تالش
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۰۹
0
13
اینجانب متولد تالش و اهل تالش هستم ولی 40 سال است که بدلیل کارمند بودن از تالش دور هستم و در بازنشستگی نیز دز یک استان دور هستم/ نه در خوبیهای تالش نقشی داشته ام و نه در بدیهای تالش نقشی داشته ام ولی در شهرهای مختلف که بوده ام کتک و طعنه بدیهای تالش را خورده ام و و خوبیهای تالش را نیز به اینجانب احترام کرده اند که در هیچکدام نقشی نداشته ام اکنون هزاران نفر تالشی که در جاهای مختلف زندگی می کنند طعنه این وحشی گری و جنایت را می خورند این یک ذهنیت است که تفکیک پذیزر نیست متاسفانه/ امیدوارم این ننگ جنایت از تالش با مجازات پاک شود تا اینجانب و امثال اینجانب که بخدا سر مرغ حلال را نمی توانم ببرم ارامش داشته باشیم
فاطمه
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
1
8
...چرا جهان را برا ی همه جهنم می خواهید مگر شما زنان را آفریده اید که ملکیت قائل هستید؟ زمان دگرگون شده چرا قبول نمی کنید؟
داودیان
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
1
7
در کنار گناه بزرگ پدر رومینا نباید از خلأ قانون حمایت از کوکان گذشت چرا ک ی فرد بزرگسال ی کودک را گول زده و اغفال کرده همانطور ک میدونید در کشورهای پیشرفته حمایت های قوی از کودکان در این زمینه انجام میشه در این مورد گناه پسره از گناه پدر رومیناکمتر نیست. چرا ک ی کودک را اغفال کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
2
8
این وسط نقش مادرش چیه؟ اون ظاهراٌ هیچ وظیفه ای نداشته
fatima
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
6
2
جالبه یک ذره هم به نقش فضای مجازی در این اتفاق تلخ اشاره نکردین.
سیدمجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
4
7
این خانواده اصالتا تالش نیستند و فقط در تالش زندگی می کنند. قوم تالش به درازای تاریخ این سرزمین دارای مردمانی با فرهنگ و دلاور با روحیات انسانی و مفتخر به پرورش بزرگ مردانی چون میر مصطفی خان تالش، میر حسن خان اسبق المجاهدین، رستم کلاه چرمینه و ... در عضر معاصر و صدها شهید در جنگ تحمیلی بوده و از هرگونه تهمت و افترا به دور است.

در مواقعی که اتفاقات خوشایندی در تالش رخ می دهد معمولا در اخبار بصورت کلی و بنام گیلان ثبت می شود و می گویند فلان اتفاق خوب در گیلان رخ داد ولی الان همه اخبار بر تالش متمرکز شده است که از بعد حواشی اطلاع رسانی صحیح نیست. لطفا به صورت حرفه ای اشاره ای به این مساله داشته باشید. با تشکر
ارشیا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
1
9
واقعا متأسفم ... دختری تو خونه خودش احساس امنیت نمی کنه و کاری هم نمی تونه بکنه و آخر دست به فرار می زنه
اون پدر اگه آدم بود و واقعا امانت خداوند رو به درستی حفظ می کرد و به دخترش محبت می کرد دختر حتی به خودش اجازه نمی داد با کسی حرف بزنه چه برسه به فرار
...
عبدالرحیم
Germany
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
1
3
آین اقا به حسب بافت فرهنگی که در اغلب شهرستانها غالبه و ان اینکه دختر موجب رسوایی خانواده شده پس باید مجازات بشه یعنی تنها این فرد مقصر نیست بلکه یک جامعه مقصره که همیشه به این خانواده بدیده حقارت نگاه می کنند و بعضا توهین هم می کنند لذا نگاه یک جامعه باید عوض شود و اینکه این دختر در این سن و سال چرا هوس شوهر کرده اگر واقعا در بعضی انسانها ممکن است طبیعی با شد پس باید زمینه های فرهنگی و قانونی آن فراهم شود و بنظرم مسلتزم یک بحث جامعه شناسی واقع بینانه از نیازهای هر انسان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
8
اینکه کلانتری توجهی به التماس ها و درخواست های دختر درخصوص تهدید به قتل از جانب پدرش نکرده شایسته توجه بسیار زیادیه! درواقع این کار ادامه دهنده و تایید کننده همان نگاه مالکانه پدر نسبت به فرزند هست و قوانین الزام آوری جهت اصلاح این رویکرد باید تصویب و اجرا بشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
2
13
قضیه خود کشی حدودا سه سال پیش دو دختر اصفهانی و فیلمی که قبل از خودکشی از خودشون گرفتن رو یادتون هست!؟ یادتونه که کسی در خانواده و دوستان به حرف اونها درخصوص خودکشی توجهی نکرده بود!؟ در اینجا هم کسی حرف رومینا مبنی بر تهدید جانی از سمت پدرش رو جدی نگرفت! مشکل اینه که ما نسل جدید رو اصلا نمی بینیم و به حساب نمیاریم!
الهام
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
2
15
لطفا هیچ وقت دخترها رو مقصر ندونید بخدا بعضی پدر و مادرها انقد بیرحمن که جوونها رو وادار به همه کار میکنن انقد دلم پره که میگم کاش هیچ دختری به این مرحله نرسه
زهرا
Germany
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
7
با این که بعد این مقاله م کلی مطلب درباره این موضوع خوندم هنوز فکر می متن نگاه و قلم آقای خدیر بهتره. دستتون درد نکنه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۰
0
5
من جای پدره بودم اگه قانونم ازادم میکرد از عذاب وجدان خودم خودمو چال میکردم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
5
«اگر خون پدر از سر غیرت به جوش آمده بود چرا سراغ پسر نرفته و با داس به جان دختر خودش افتاد»؟
دقیقاً پرسش اساسی همینه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
0
2
خودم در زمان. نوجوانی وجوانی چند بار بیش از پنج بار عاشق شدم ولی حتی یک کلمه با طرف مقابل صحبت نکردم همیشه حریم ها را حفظ کردم......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۱
1
3
الهام خانم چرا به پدر مادرها تهمت می زنی خجالت بکش
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
0
7
درود بر همه عزیزان،ای کاش پدر سنگدل قبل از ارتکاب جرم به چهره معصوم دختر عمیقاً نگاه می‌انداخت و لحظه ای خودش را جای او می‌گذاشت ،کجای درس غیرت و مردانگی گفته شده انسانی ضعیف و بی دفاع را در خواب به قتل برسانی !!! باور بفرمایید از روزی که این خبر دردناک را شنیدم از لحاظ روحی بسیار آشفته و چشمانم اشک بار است.نکته دیگری هم در مورد بهمن خواستم به عرض برسانم: نباید خطای محرز این جوان نامرد را ندیده گرفت که از بحران روحی رومینای مظلوم نهایت سو استفاده را کرد،من حتی مصاحبه با بهمن را که دیدم قیافه حق به جانبی گرفته بود و چیزی به نام پشیمانی در وجودش مشاهده نمیشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
1
5
به نظر من مابایدفکری به خاطره این مسائل بکنیم تانوجوانانمون انقدرگول نخورند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۲
2
3
به نظر من مابایدفکری به خاطره این مسائل بکنیم تانوجوانانمون انقدرگول نخورند
نانسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
3
10
این دختر با این ظاهر شاد و موی بیرون و تیپ نچنذان مذهبی، و فعالیت موفق تو مدرسه و صحبت های مدیر، اصلا پدر سخت گیری نداشتهاینقدر راجع پدرش که از قبل اذیتش میکرده قضاوت ناحق نکنید، پدرش یک دفعه از تعصب و تحریک پسره، دست به قتل زده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۴
0
8
فقط بگم پدرش روانیه
اصغر
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۵
2
5
فرار رومینا فقط یک بهانه بود تا پدرش او را به قتل برساند بر اساس گفته های مادر رومینا پدرش قبلا هم او را تحدید به مدگ کرده بود بنابراین این قتل نه از روی جنون بوده نه از روی غیرت این قتل از قبل در ذهن پدر بوده اما فرار رومینا به پدرش فرصتی داده تا از ان استفاده کند ذهنی که فکر قتل فرزند خودش را بکند قطعا بیمار است
؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
1
5
وقتی دادگاه رومینا رو از بهمن پس میگیره.بعد از معاینه پزشکی قانونی به پدرش تحویل میدن. رومینا پاک بود .اون مظلومانه از دنیا رفت.ودستش از دنیا کوتاه س.ونمیتونه حتی کلمه ای از خودش دفاع کنه.لطفا گناهش رو نشورین.در ضمن شما که میگین کار بهمن اشتباهه. شاید نمیدونین تو روستاهای ایران بقول خودتون کودک همسری یه هنجار وعرفه. حداقل رومینا ۱۴ ساله با قلب خودش بهمن ۲۸ ساله رو انتخاب کرد.تاکید میکنم ۲۸ ساله نه ۳۵ ساله.در صورتی که خیلی از دخترای حتی ۱۰ ساله به زور کتک مردابی که همسن پدرشان هستند رو مجبورند به همسری انتخاب کنند.شمایی که بهمن رو محکوم میکنید اگه در جایگاه رومینا بودین چیکار میکردین؟ خونه پدری امن نیست، بین خفقان وشکنجه ومرگ یکی رو انتخاب میکریدین یا با بهمن فرار میکردین؟من بیشتر دلم واسه پدر رومینا میسوزه ،اینکه بخاطر یه باور غلط جگرگوشتو قربانی کنی دردی وحشتناکیه که حتی مرگ نمیتونه تسکین ش بده.اون ابلیسی که پدر رومینا رو وسوسه کرد و گفت بکش این لکه ننگ رو بکش. قاتل واقعی رو میناست..نه پدرش ونه بهمن ونه فرهنگ جامعه.همه ی اونایی که باعث شدن رومینا بجای خونه بخت راهی خونه آخرت بشه .باید از خودشون خجالت بکشن.چوب خدا صدا نداره. شک نکنید یه روزی تغاصشو پس میدین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۱۶
2
10
من یه دختر ۱۵ سالم که چند ماه دیگه میرم توی ۱۶ سال پس خوب درک میکنم پدر چه نقش مکملی توی زندگی یه دختر داره و این مسئله که یه پدر اونقدر..........باشه که سر دخترشو با داس ببره اصلا برام قابل درک نیست واینک برخی از دوستان راجب لباس پوشیدن و .....رومیناصحبت میکنن باید بگم خیلی از دخترای جامعه به دلایل مختلف برای مثال مدگرایی و .....لباس های نامتعارف میپوشن.پس ب نظر شما باید سر تمام اونهارو با داس برید؟ از این گذشته چون دختری هم سن و سال رومینا هستم میدونم دل کندن و فرار از خونه و خانواده چقدر برای یک دختر نوجوان سخته پس باید ب این موضوع اشاره کرد که اون آقای نسبتا پدر چقدر ...... بوده که رومینا به خودش اجازه داده از خونه فرار کنه و اصلا درست نیست پشت سر دختری ک مرده اینطور که بقیه تو نظراتشون گفتن (غلط زیادی و ....) حرف زد
فیبا به ایران حق داد: بازی با قزاقستان در تهران برگزار می‌شود حکم بازداشت نتانیاهو در لاهه صادر شد معیدفر: دستیابی به وفاق ، خیال است / افراد با حجاب متفاوت در مترو یا خیابان به هم احترام می گذارند / حاکمیت مانع تعامل آزادانه افراد و گروه ها می شود ترکیب پرسپولیس برای دیدار با مس سونگون مشخص شد روسیه؛ شلیک موشک قاره‌پیما به اوکراین برای اولین بار مهران مدیری در جشنواره دریای سرخ عربستان ؛ چه سیاستی پشت این انتخاب است؟ واریز یارانه تا امشب / تامین منابع ربطی به سازمان هدفمندی ندارد / تکمیلی: یارانه واریز شد ‎ همراهان رییس جمهور در اولین سفر استانی دکتر پزشکیان به سیستان و بلوچستان چه کسانی بود؟ طرح ناکام بمب‌گذاری در بورس نیویورک / مرد فلوریدایی که خود را بن‌لادن فرض می‌کرد دستگیر شد چه کسانی مسؤولان را به سمت تصمیمات غلط می برند و ما به عنوان مردم، برای نجات ایران چه می توانیم بکنیم؟ واکنش به انتشار شعری منتسب به رهبری در کیهان؛ تکذیب می‌شود نوه آیت‌الله طالقانی معاون ایلان ماسک شد؟ (+ عکس) توضیحات وزیر رفاه در خصوص عدم پرداخت یارانه: یارانه کسی را حذف نکرده‌ایم/ بزودی قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی بسته می‌شود تلویزیون آخر هفته چه فیلم‌هایی پخش می‌کند؟ پزشکیان: قرار است از کارشناسان بین المللی برای مشورت دعوت کنیم؛ با رهبری صحبت کرده ایم