۰۷ دی ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۲
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۰۸۹۵
تعداد نظرات: ۲۲۰ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۳-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۷۰۸۹۵
انتشار: ۱۱:۳۱ - ۲۳-۰۹-۱۳۹۳
نگاهی دیگر ؛ به مناسبت سالروز استقلال امارات متحده عربی

هفت درس بزرگ امارات

عصرایران؛ جعفر محمدی - این روزها مردم امارات، در حال سپری کردن جشن های استقلال کشور خود هستند؛ کشوری که در 43 سالی که از استقلالش گذشته، توانسته است بیش از بسیاری از ممالک دارای تاریخ و تمدن و وسعت، بدرخشد و سری در میان سرها داشته باشد.

سرزمینی که امروز به نام "امارات متحده عربی" شناخته می شود، یک قرن پیش، موطن بادیه نشیانی بود که به سختی روزگار می گذراندند. قحطی دهه های 1930 و 1940 میلادی  عرصه را چنان بر مردمان آن دیار تنگ کرد که چاره ای جز سرخ کردن و خوردن ملخ های پرشمار بیابان نداشتند.

با این حال، مردم آن سرزمین، خود را محکوم به گم شدن در میان توفان های شن و محو شدن در تاریخ ندانستند. آنها تصمیم گرفتند خاک را به طلا تبدیل کنند و بی هیچ مبالغه ای این کار را کردند و از این رو ، پر بیراه نیست به مردم این سرزمین و حاکمان دوراندیش آن لقب کیمیاگر داد.

درس های بزرگ امارات

اما راز پیشرفت امارات و به ویژه شهر دوبی چیست و چه درس هایی در آن برای ملت های تشنه پیشرفت وجود دارد؟ چگونه است که مردمان زیادی در نقاط مختلف دنیا که بسیار بیشتر از اماراتی ها امکانات دارند و البته همانند آنها مشتاق رشد و توسعه هستند، هنوز اندر خم یک کوچه اند و مردم این کشور کوچک توانسته اند در کمتر از نیم قرن، از چادر نشینی به قصر نشینی برسند و از شتر سواری به مالکیت یکی از برترین خطوط هوایی جهان؟!

با مطالعه در تاریخ امارات، می توان گفت که همسایه های جنوبی، خود را به چند اصل برتری بخش آراستند و گوی سبقت را ربودند:درس های بزرگ امارات

1 - هدفمندی، ایمان به ساختن و تلاش واقعی:  «محمد بن راشد آل مكتوم» نخست وزير دولت امارات و حاكم دبي کتابی دارد به نام " نگرش من" ؛ خاطره ای جالب از او را در این کتاب که به 30 سالگی شیخ مربوط می شود، بخوانید: « در دهه 1980 ، اجلاسی متشکل از برخی مقامات عربی برگزار شده بود. همه درباره جنگ ایران و عراق و بحران فلسطین صحبت می کردند و من ، خواستم فضا را عوض کنم. بنابراین رو به مقامات حاضر در اجلاس کردم و گفتم که چرا به جای این بحث ها، فکری به حال توسعه منطقه نمی کنیم و مثلاً چرا سعی نمی کنیم دوبی را به شهری توریستی تبدیل کنیم که از سراسر دنیا به سویش بیایند؟
واکنش مقامات عربی جالب بود؛ یکی شان که وزیر بود، پاسخ داد: آخر دوبی چه دارد که بتوان آن را به جاذبه توریستی تبدیل کرد؟ چیزی جز صحرای برهوت و خورشید سوزان و شرجی دریا و شن های داغ؟ »

شاید هر کس دیگری جز شیخ محمد بود، با خود می اندیشید که عجب سخن یاوه ای گفتم! راست می گویند، شهر و کشور من چه جاذبه ای برای گردشگران دارد؟
اما شیخ، آن کنایه را نادیده گرفت و حتی به موتور محرکی برای خودش تبدیل کرد تا با عمل به گفته اش ، جواب آن وزیر طعنه گو را بدهد. او به کشورش بازگشت و در حالی که صدای وزیر در گوشش می پیچید که دوبی چه جاذبه ای دارد، با خود گفت: "جاذبه را باید ساخت." و بدین ترتیب، گام های زیربنایی را برداشت، شرکت هواپیمایی امارات را تأسیس کرد، به جذب سرمایه گذاری های خارجی پرداخت، در دادن امتیازات به سرمایه گذاران، خساست به خرج نداد و دوبی را به بهشت سرمایه گذاران تبدیل کرد، هتل ها یکی پس از دیگری ساخته شدند و آن صحرای برهوت، به زمینی گران قیمت تبدیل شد که تاجران برای متر مترش ، با یکدیگر چانه می زدند، مراکز خرید را به مدرن ترین شکل ممکن ساخت، کوشید تفریحاتی که توریست ها به دنبال آن هستند را با بهترین کیفیت فراهم کند و ... سال ها بعد، آن وزیر عربی که سخنان شیخ محمد را مسخره کرده بود، برای گذراندن ایام تعطیلات خود به همراه خانواده به دوبی رفت.

هفت درس بزرگ امارات
پیست اسکی سرپوشیده دوبی در سرزمینی که برف نمی بارد!

2 - آنچه برای تجارت خوب است برای دهکده خوب است: این شعار حاکمان دوبی بود، زمانی که این شهر، دهکده ای بیش نبود. دوبی و بخش وسیعی از امارات در حاشیه دریا قرار داشتند و مردمانش می کوشیدند با تجارت دریایی روزگار بگذرانند، تجارتی که چندان هم پر رونق نبود.

با این حال، آنان فارغ از شعار زدگی و تعصبات قبیله ای، برای تجارت ارزش بسیاری قائل بودند. این روحیه نسل به نسل منتقل شد و اینک بخش عمده ای از درآمد امارات و مخصوصاً دوبی، نه از فروش منابع زیر زمینی یا تولید کالاهای صنعتی یا کشت محصولات کشاورزی که از تجارت است.

درس های بزرگ امارات

زمانی که اعلام شد میزان صادرات امارات به ایران از مرز 10 میلیارد دلار گذشته است، کسانی که سرشان در حساب و کتاب بود، دانستند که اماراتی ها، سود هنگفت ناشی از این تجارت را به این خاطر کسب کرده اند که قواعد تجارت را بسیار خوب بلدند.
دیروز ، آنچه برای تجارت خوب بود، برای "دهکده" هم خوب است و امروز ، اماراتی ها بر این باورند آنچه برای تجارت خوب است ، برای "کشور" هم خوب است.

3 - تساهل با خارجی ها و داخلی ها: مردم عرب، عمدتاً مردمانی مهمان دوست هستند. اماراتی ها، این سنت دیرین عربی را به اقتصاد گردشگری هم گره زدند. بدین ترتیب، گردشگران سراسر جهان بی هیچ واهمه ای راهی این کشور و مشخصاً دوبی شدند تا در جایی که هیچ کس درباره مذهب و ملیت شان نمی پرسد و سلیقه ای بر ایشان تحمیل نمی کند، مورد احترام واقع شوند.
این فرهنگ نهادینه شده، باعث شد در سال گذشته میلادی، شهر دوبی بتواند به تنهایی بیش از 11 میلیون توریست را به خود جذب کند و مدیران این شهر در حال برنامه ریزی برای رساندن این تعداد به 20 میلیون توریست در سال 2020 هستند.


درس های بزرگ امارات

این سهل گیری، فقط در قبال خارجیانی که از امارات دیدن می کنند لحاظ نمی شود بلکه در درون جامعه امارات نیز چنین وضعیتی حاکم است، چنانچه شیخ محمد می گوید: ميان دين و مدرنيسم و يا ميان دين مان و آنچه تمدن سالم ارائه مي كند، هيچ نوع تناقضي نمي بينيم. از اين رو هرگز براي دنيايمان از دين مان هزينه نمي كنيم زيرا در اين صورت هم دين مان را از دست خواهيم داد و هم دنيايمان را!

4 - ما بیگانه ستیز نیستیم: اگر امارات همه مختصات توسعه را داشت ولی مردم و حاکمانش به شدت بیگانه ستیز بودند، بی هیچ تردیدی، پیشرفت امروزین نصیب این کشور نمی شد.
زمانی که اماراتی ها خواستند بندر دوبی را که در گذر دهه ها و قرن ها، گل اندود شده بود را لایروبی کنند و پولی نداشتند، از ثروتمندان دیگر کشورها - عمدتاً از کویتی ها - کمک خواستند.

تا 1984 ، پروازهای دوبی را شرکت هواپیمایی "گلف ایر" انجام می داد. این شرکت متعلق به بحرین،ابوظبی،عمان و قطر بود. در این سال، گلف ایر تصمیم گرفت تعداد پروازهایش به دوبی را کاهش دهد. شیخ محمد مذاکرات بسیاری برای افزایش پروازها کرد اما مدیران گلف ایر زیر بار نرفتند.

درس های بزرگ امارات
درس های بزرگ امارات

شیخ تصمیم به راه اندازی یک شرکت هواپیمایی مستقل گرفت اما امارات نوپا ، متخصصان مجربی که از عهده این کار برآیند در اختیار نداشت. شیخ می توانست سال ها منتظر بماند تا شاید افرادی از امارات بزرگ شوند، درس بخوانند، صنعت هواپیمایی یاد بگیرند، جذب کشورهای خارجی نشوند و بعد، اگر شرایط مهیا بود، یک شرکت هواپیمایی برای امارات تأسیس کنند.

او اما یک خلبان کارکشته بریتانیایی به نام "فلاناگان" که سابقه مدیریت در هواپیمایی بریتانیا را داشت مأمور راه اندازی شرکت هواپیمایی امارات کرد و 10میلیون دلار سرمایه اولیه این کار را در اختیار وی قرار داد.

کارها که کمی پیش رفت، فلاگان، چهار هواپیما اجاره کرد و در 1990 هنگامی که "امارات" به 21 شهر پرواز داشت، شروع به خرید هواپیمای مدرن کرد و نهایتاً هواپیمایی امارات، به یکی از مشتری های بزرگ تولید کنندگان هواپیما تبدیل شد و توانست با فرودگاه مدرنی که در این سال ها ایجاد کرده است به هاب منطقه تبدیل شود و به همه نقاط دنیا پرواز کند.

طبق اعلام مرکز آمار و تحقیقات فرودگاه‌های امارات در همین سپتامبر گذشته، بیش از شش میلیون و 600 هزار مسافر از طریق فرودگاه بین‌المللی دوبی جابجا شدند و تعداد پروازهای این فرودگاه نیز در ماه، به 31 هزار و 214 پرواز رسید.

اگر در 1984 ، مقامات اماراتی می گفتند که فلاناگان یک خارجی است و نمی توان به او اعتماد کرد و دست روی دست می گذاشتند تا شاید دل مدیران گلف ایر به رحم آید و چند پرواز بیشتر به دوبی اختصاص دهند، قطعاً امروز امارات صاحب یکی از معتبرترین برندهای صنعت حمل و نقل هوایی دنیا نبود.

5 - تا ریسک نکنید موفق نمی شوید: انسان های موفق، ریسک های بزرگ هم داشته اند و این ، درباره امارات هم صدق می کند. شیخ های اماراتی، می توانستند مانند بسیاری از شیوخ دیگر، پول های خود را در بانک های خارجی پس انداز کنند و روزگار به خوشی بگذرانند اما آنها ریسک کردند و خطر را پذیرفتند.

زمانی که شیخ راشد تصمیم گرفت بندر جبل علی را احداث کند، وال استریت ژورنال در مقاله ای سرزنش آلود، این کار را بیهوده دانست و عقده گشایی نامید ولی اکنون هیچ کس نمی تواند نقش این بندر را در اقتصاد منطقه و امارات نادیده بگیرد.

درس های بزرگ امارات


درس های بزرگ امارات

درس های بزرگ امارات

درس های بزرگ امارات

درس های بزرگ امارات

6 - تمرکز بر امور مهم و وانهادن امور جزئی: در این باره به یک جمله از شیخ محمد بسنده می کنیم: اگر بپرسید كه چگونه در دبي توانستيم، همه اين دستاوردها را با اين سرعت ركوردي محقق سازيم، خواهم گفت كه ما به هيچ كس اجازه نداديم كه ما را غرق در ريزه كاری های جزئی كند زيرا اساس توسعه درست، همان نگرش است كه جزئياتِ كوچك آن، اهداف بزرگش را محو نمي كند.

7 - مردم ما مهم هستند: در توسعه امارات، یک اصل اساسی دیگر نیز وجود دارد که رد پایش را می توان در همه امور دید و آن این که هر تصمیمی که گرفته می شود باید در نهایت به نفع شهروندان اماراتی باشد. مثلاً مهم ترین شرط سرمایه گذاری خارجی در امارات این است که صاحب سرمایه خارجی، با یک شهروند اماراتی شراکت کند. بدین ترتیب، سرمایه گذاری خارجی همان گونه که برای کلیت کشور سودمند است، برای فرد فرد شهروندان نیز سودآوری شخصی دارد.

بی تردید، امارات نیز همانند سایر کشورهای دنیا، عاری از عیب و نقص نیست و برخی اختلافات بین امارات و همسایگانی مانند ایران نیز در جای خود محل بررسی و تأمل دارد ولی در کنار همه این مسائل، عقل سلیم حکم می کند که ضمن محترم شمردن پیشرفت های همسایه، متواضعانه درس آموز نیز باشیم که اگر درس نگیریم، عبرت می شویم.

منابع:
- دوبی سریع ترین شهر جهان ؛ نوشته جیم کرین ؛ ترجمه هرمز همایون پور ؛ نشر نی 1391
- نگرش من و چالش های برتری ، نوشته شیخ محمد بن راشد آل مکتوم ؛ ترجمه: مسلم زمانی ؛ نشر قلمکده 1390

 
 
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۲۰
در انتظار بررسی: ۳۰۶
غیر قابل انتشار: ۱۴۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
47
2002
واقعا دل آدم به درد می آید کشوری که به اندازه یک استان ایران است باید چنین پیشرفتی کند و ایران با این وسعت و قدمت تاریخی و داشن اماکن توریستی بالقوه و مواهب خدادادی باید درجا بزند و ... تازه خیلی هم خود شیفته باشیم که ما چنین و چنان هستیم زهی تاسف
پاسخ ها
ناشناس
| Puerto Rico |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
مدیریت درست اگه نباشه،توی بهشت هم باشی،بعد مدتی همه جا خشک میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
چرا دل تان به درد مي آيد ، مگر جلوي ما را براي پيشرفت كردن گرفته اند ؟؟؟
عثمان جنوبی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
واقعامقاله بسیارزیباوقابل تعمقی بود برای من که سالهای سال پدرمادرم دردبی زندگی کردند این گفته هاقابل لمس بود.پدربزرگم تعربف میکردپنچاه سال پیش همه اماراتی هایابدوی هادرکپروچادرزندگی میکردند والان راببین ومشاهده کن .همش برمیگرده به مدیریت صحیح خارج ازنگاههای تبعیض آمیزونگاه جدید وبی تعصبانه به تمام ملل دنیا..خدایارونگهدارتان عصرایران ممنون
ناشناس
| Germany |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
هیچ سرزمینی آباد نمی شود مگر به کار و تلاش هدفمند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
منفی بخاطر اوج حسادت و دل درد از پیشرفت همسایگان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
ایراد از کفش نیست، ایراد از پاهای ماست.
جواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دلواپسان کجاییند؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
تساهل با خارجی ها و داخلی ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
برادر ایران خودش پر از مغز هست
مغزهای جوونی که هر سال دو دستی از شریف میدیم امریکا و کانادا نمونه بارزش هست!
مشکل حسادت و بخل و سنتی فکر کردن هستن ، مشکل تو تفکر ماها هست
وگرنه پتانسیل ایران بالا هست ، چرا کره جنوبی که از ما دیرتر یا همین چین از ما خیلی خیلی دیرتر خودروسازی راه انداخت حالا بهمون ماشین صادر میکنه اما ما هنوز تو لوازم داخلی خودرو موندیم؟!
متاسفانه خودمون این نوع زندگی رو خواستیم و داریم ادامه میدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
قبطه نه حسادت
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
عزيز دل وقتي با دنيا در بيوفتيم....همينه ديگه!!!

وقتي همه رو بد و خودمون با هوش ترين ملت دنيا فرض كنيم اينه ديگه!!!

بي خيال آه
مصعود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
این چند تصویر آخر رو که دیدم ..دیگه داشت گریه‌ام می گرفت.....
آقای محمدی داغونمون کردی...درود و رحمت خدا بر شما.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
قربونت اون قدیم بود فقط بچه های شریف میرفتند. الان دست رو هر دانشگاه دولتی بذاری صدی پنجاه درصد بچه هاشون رفتند. دانشجوهای تازه وارد لیسانس هم که فقط به عشق مهاجرت درس میخونند . مغزی نمیمونه که بخواد کاری هم بکنه!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
تازه اینها همه از دید اقتصادیه . دیر نیست که همانطور که امروز از عمان برای وساطت و مشاوره کمک خواهی میکنیم چهار روز دیگر با قبول هزینه های آن مجبور به دراز کردن دستمان برای مشورت خواهی از امارات حداقل در زمینه کشور داری و امثال آن شویم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
آتفاقا کشورها هر چی کوچک تر اند معمولا بیشتر پیشرفت می کنن
اگه هر استان ما به جای این که هر سال دنبال گرفتن سهم خودش از بودجه نفتی بود، سعی می کرد روی پای خودش بایسته و به نقاط قوت خودش تکیه کنه، الان ایران بهشت شده بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دلدرد نمي خواد. يكي از راههاي پيشرفت دوبي مبارزه بي امان با رشوه خواري است. همين در ايران اجرا شود كلي از كارها جلو مي افتاد اما افسوس از باندبازي هاي كثيف و مخفي كاري ها و دورويي ها.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
وقتي منافع فردی بر منافع ملی ترجيح داده شود می شويم اينی كه هستيم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
این شیوخ عرب نوکر بیگانه اند و آن استکبار برای نفت آمده است - ما ایران هستیم نه نوکر میشویم و نه آن استکبار میخواهد ما پیشرفت کنیم - ما باید روی پای خود بایستیم و ایران را آباد کنیم
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
چرا دلمان بدرد بیاید مگر حسودیم . ما بسیاری عادات زشت داریم از جمله دشمنی بین خودمان که با کنار گذاشتن آنها می توانیم پیشرفت کنیم.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
کسر زیادی از پیشرفتش مدیون بی عرضه گی و بی کفایتی مدیران ایرانی است.
ناشناس
| United States of America |
۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
با سه هزار میلیارد تومان ها چه کار ها که میتوان کرد!
ناشناس
| United States of America |
۰۷:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
برادری که نوشتی اعراب نوکر بیگانه اند
دست از این تفکر متحجرانه خودت بردار. و بیاندیش که این دست پیش گرفتن برای پاک کردن صورت مساله است.
گذشت آن دوره این تفکرات که بیگانه به دنبال نفت ماست
امریکا یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت دنیاست پس نفت ما را برای چه می خواهد.
ما نتوانسته ایم برای توریستهای مذهبی و فرهنگی کشورمان کاری بکنیم بعد بعضیها فکر می کنند هر کس گردش می کند حتما باید کثافت کاری فراهم باشد.
امارات نمایندگی بسیاری از شرکتهای مهم دنیا در خاورمیانه دارد که اتفاقا نه به نفت کاری دارد و نه به توریسم صرف
مشکل ما این است که فکر می کنیم از همه بهتریم و همه دزد و غارتگر و عرب و امریکایی و انگلیسی و اسرائیلی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
9
1267
تصمیمات درست و یانادرست حاکمان، یک ملت را به عزت برسانند و یا اینکه به ذلت و در جازدن.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
مردمان کشور مهم هستند این را قبول کنید قبل از اینکه عبرت بشوید
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
در ایران اونقدر فشار و بی ثباتی و بد بینی وجود دارد که حتی خود ایرانی ها هم رغبت به سرمایه گذاری و حتی زندگی ندارند چه رسد به دیگران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اونوقت استان کهگیلویه و بویراحمد که به اندازه کشور اماراته و یک سوم نفت و گاز ایران رو تامین میکنه باید در محرومیت باشه و بیشتر مناطق روستا های آن فاقد گازی باشند که در چند کیلومتری مناطقشون استخراج می شود!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
توجه توجه:
بدون هیچ نظر مخالفی (تا این ساعت 550 به 0).
به تک تک کلمات فکر کنیم. واقعا همه خسته اند از تصمیمات نادرست.
میثم
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
7
1069
چقدر جالب بود ،برای اولین بار به اعراب بدون نگاه ناسیولیسمی مقاله خوندم و به نظرم کاملا حق با شماست
تا حالا هیچ وقت از این زاویه به قضیه نگاه نکرده بودم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
یک مقاله بدون انبوهی از فحش و ناسزا به اعراب. عصر ایران کارش درسته.
نشری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
تو پوست خودم نمی گنجم ، مقاله ای در مورد اعراب و دبی بدون بخل و حسد و نژاد پرستی باور نمیشه ، من خارجی پرست نیسم چه برسه به حتی عرب پرستی ، من یه ایرانی آذری هستم.مخالف هر گونه نژاد پرستی که اغلب از بخل بوجود میاد.
جابر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
ميثم جان ببخشيدا ولي نگاه چي چي ؟ ناسيوليسمي !!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
منظور آقا میثم ناسیونالیستی بوده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
24
672
ميان دين و مدرنيسم و يا ميان دين مان و آنچه تمدن سالم ارائه مي كند، هيچ نوع تناقضي نمي بينيم. از اين رو هرگز براي دنيايمان از دين مان هزينه نمي كنيم زيرا در اين صورت هم دين مان را از دست خواهيم داد و هم دنيايمان را.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
این اقای محمدی مطلب نمیزاره ولی میزاره حال میده وقتی کلشو میخونی ادمو جو میگیره اما میری بیرون آستین میزنی بالا میبینی اوضاع همونی بوده که قبلا بوده
برادر برای این چیزایی که نوشتی به هر صورت یه پشتیبان قوی که دولت باشه و کاغذبازی و باندبازی نباشه ، نیازه ، اما شما تو ایران اینا رو میبینی ؟ داریم اصلا؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
تا وقتی که به همچو آقای محمدی ها در مدیریت کشور اجازه اظهار نظر و تصمیم گیری و تصمیم سازی داده نشه و تا زمانی که نخبگان جامعه مان در راس امور مثلا مجلس قرار نگیرند وضع به همین منوال خواهد بود.
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
590
متاسفانه ماشان اعراب را خیلی پایین تر از خود میبینیم،اما نگاه به شرایط فعلی خودمان و آن ها گویای همه چیز است.آن ها از درآمد نفت خود استفاده درست کردند که به جایی رسیده اند که اگر نفت هم نفروشند هیچ مشکلی برایشان پیش نمی آید،اما ما نفت،گار،محصولات کشاورزی،ذخایر معادن و خیلی چیزهای دیگر خود را فروختیم و هنوز به هیچ جا نرسیده ایم و قیمت نان و گوجه و سیب زمینی و امثالهم بحث اصلی و دغدغه جدی مردم ماست.
پاسخ ها
آرمان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
..... و نخواهیم رسید..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اقای احمد کاملا درست گفتی ما ایرنیها فقط بلدیم دیگر ملتها را مسخره کنیم و ه گذشته خود ببالیم مردمی تاریخ پرستیم و تاریخ ساز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اعراب تاجر و مدیر هستند
یک درصد مدیر بر بقیه حکومت میکنند و همه را ثروتمند میکنند
سامان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
بارزترین تفاوت ما و اعراب و حتی ترک ها در این است که هم ترک ها و هم اعراب شدیدا وطن پرست هستند و اگر چیزی برای خود می خواهند به همان نسبت برای کشور هم می خواهند و ما تک تک مان همه چیز را فقط و فقط برای خود می خواهیم... ادعای میهن پرستی داریم و در عمل دشمن میهن خود هستیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
این از اعراب!
ببینید کی گفتم,یه روز همین داستان رو برای افغانستان هم مینویسید!
ناشناس
| France |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
صدتا مثبت به ناشناس ۱۶:۰۲
احمد2
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
ضمناً اماراتی ها بخش زیادی از درآمد و بودجه خود را برای همایش های بیهوده خرج نکردند!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
204
مرسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
9
513
کاش مسوولان همان قدر که به جیب خود اهمیت می دهند به کشور هم اهمیت می دادند اگر احمدی نژاد هفتصد میلیارد دلار درامد ناشی از فروش نفت را به جای برباد دادن خرج صنایع زیربنایی کشور می کرد کجا الان تحریمها می تنوانست مشکل ساز باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
در این کشور تا مدیر میشوی میخواهی از مزایای آن استفاده کنی سفر خارجی بروی و دست خانواده را بند کنی این یعنی مدیریت ایرانی
ناشناس
| Brazil |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
آقا جان نمیدونم چرا همه چیز رو میندازن گردن اخمدی نژاد؟ قبل اون هم همین بوده و بعدشم همینه، اخمدی نژاد و امثال ایشان از میون همین مردم سر برآوردن پس مشکل جای دیگست!!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
422
به حال خودم و کشورم می نالم فقط و فقط به خاطر تصمیم گیری های نا بجای مسئولان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
تعصبات خشک، چسبیدن به میز ریاست، ریسک نکردن، بیسوادی و پر مدعا بودن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
از ماست که بر ماست
مهتاب
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
8
321
کشور ما از نظر جاذبه های طبیعی و سنتی و تاریخی در رده بسیار بالائی قرارداره از لحاظ جغرافیائی و طبیعی هم جاذب توریستهای عرب و هم جاذب توریستهای اروپائی هست. از نظر تاریخی و سنتی هم که جاذبه برای همه مردم دنیا رو داره . اما یک چیز این وسط مشکل ایجاد کرده و آنهم عدم وجود آزادی برای توریستها هست.
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
5
300
ميخ آهنين نرود درسنگ فرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
نرود میخ آهنین در سنگ.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
واقعا آقای محمد بن راشد آل مكتوم ثابت کردن که خواستن توانست است.
خواستن و تونستند مبارکشون باشه .
جلال
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
حالا هرچي.
آرشام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
260
قبلا حدود اوایل دهه 60 بین اقتصاد دانان و صاحبنظران اقتصادی که در دانشگاههای معتبر داخلی تدریس میکردند بحث بر سر الگوی توسعه مشابه ژاپن بود که بعضی میگفتند الگوی توسعه کره جنوبی برای کشور ما کاربردی تر و بهتر از ژاپن است. متاسفانه با یا بدون هیچ الگویی توسعه که پیدا نکردیم هیچ الان مجبوریم شاهد پیشرفت امارات باشیم .انشالله از همین جا ببعد شروع کنیم به توسعه زیر بنایی وگرنه 30 سال دیگه باید شاهد در جا زدن خودمان و توسعه مثلا عراق یا افغانستان باشیم. انشالله در مورد توسعه اقتصادی تاریخ تکرارنشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
مجبور نیستی شاهد باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
راست میگه در دهکده جهانی میتونی کشورت را انتخاب کنی
آرشام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
آفرین بر شما دو ناشناس عزیز.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
«الان مجبوریم شاهد پیشرفت امارات باشیم» این جمله حسادت آمیز و نگاه کینه توزانه از دلایل عدم پیشرفت ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
268
شبيه اين مقايسه را ميتوان در مورد مالزي و ايران نيز انجام داد
تاريخ مالزي هم بسيار كوتاه و منابع خدادادي آن نيز ناچيز است. اما ....
خبازي مقدم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
4
364
سواحل زيباي كيش وقشم وابهاي نيلگون خليج فارس سهم خدادادي ما است ولي توريست براي چه بيايد ماكه هنوز تكليف خود را با ساده ترين مساه يعني موسيقي روشن نكرده ايم ودر اندر خم بلا تكليفي هستيم امدن توريست معنايي ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
و البته رفتن یا نرفتن خانم‌ها به ورزشگاه و هزار و یک مسئله ریز و درشت دیگر که باعث شده تا بر امور جزئی تمرکز کنیم و امور مهم را وابنهیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
ما مشکل اساسی داریم
بخواهیم کمی باز برخورد کنیم کفن پوش ها میریزن تو خیابان
عمو اكبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
263
من يك سرمايه گذاري كوچك انجام دادم و به منظور راه اندازي يك واحد خدماتي زمين كوچكي گرفتم ، كه كاش اين كار را نمي كردم...بعد از پرداخت همه هزينه ها كه روز به روز بيشتر و بيشتر مي شود بالاخره دوسال قبل با چهار ماه تاخير ناشي از مشكلات ساخت و ساز پايان كار گرفتم كه براي آن چهار ماه جريمه سنگيني هم پرداخت نمودم . براي گرفتن آب و برق اقدام كردم كه گفتند امكان واگذاري فعلا بدليل نبود تاسيسات اضافي وجود ندارد و از امكانات قبلي هم بدليل ايجاد بار اضافي بر سيستم آب و برق خودداري كردند.حالا با داشتن برق موقت (با هزينه گزاف) ده روز است كه جهت گرفتن اشتراك آب بدنبال مجوز حفاري به طول دو متر ميدوم ...تا كنون نزديك 20 امضا گرفته ام ولي هنوز تمام نشده است براي گرفتن برخي از امضاها چند روز معطل مانده ام . اين درحالي است كه در قرارداد من آمده است كه تاسيسات آب و برق و فاضلاب در كنار زمين به سرمايه گذار داده مي شود....حالا اين وضعيت من است كه سرمايه گذاري ام كوچك است و بي اهميت ...ببينيد چه بلايي سر سرمايه گذاران بزرگ مي آورند ...البته مي گويند راه هاي ميان بر وجود دارد كه احتمالا من جزو بي خبران از آن ها هستم.
پاسخ ها
آرشام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
برادر من شما تنها نیستید. یک جوان ایرانی(مازندرانی)طرح خود در مورد شیرهای کم مصرف آب ابداع شخص خودش را به وزارت صنایع ایران عرضه کرد ولی بعد از کلی چرخاندن و سرکار گذاشتن بنده خدا توسط وزارتخانه صنایع و .... جالب است بدانیم که شهرداری بندر مالمو، یکی از سه شهر بزرگ سوئد، نخستین مشتری دوش‌های کم مصرف طراحی شده توسط طراح صنعتی 24 ساله ایرانی است که می‌تواند میزان آب مورد استفاده در هر دوش را از 75 لیتر به پنج لیتر کاهش دهد. شهرداری مالمو امیدوار است با بهره گیری از این طرح پیشرفته در حمام‌های تاسیسات عمومی شهر، ضمن صرفه جویی 90 درصدی در مصرف آب تا 80 درصد هم در هزینه‌های مربوط به انرژی صرفه جویی کند.

طبق برآوردهای صورت گرفته، استفاده از این دوش‌ها که براساس بازیافت آب در یک سیستم مدار بسته طراحی شده، سالی هزار یورو (1351 دلار) به نفع هر مصرف کننده خواهد بود و علاوه بر این با استفاده از این طرح می‌توان به بهبود زندگی ساکنان مناطق کم آب جهان کمک کرد.
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
ما هم استعداد داریم هم منابع خدادای هم از شانسمون پر از اماکن مذهبی تاریخی هستیم ، اما دریغ از حسادت های نا به جا و سنگ اندازی ها که سرمایه گذار ایرانی هم پشیمون میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
سلام عمو اکبر شما میتونید درد و دلی که در مورد کسب و کار دارید با برنامه پایش از شبکه یک یکشنبه شبها ساعت 11 با اقای حیدری بگویید و صدر صد جواب میگیری
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
195
تا وقتی برای توجیه ضعفهایمان کلمه ملی را به آن می چسبانیم و خود را بی نیاز از عالم و آدم می دانیم جایی برای سرمایه گذار خارجی نخواهد ماند.
ناشناس
Netherlands
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
7
139
...یقین داشته باشید اگر هم اکنون ایران درس بگیرد ما می توانیم بهتر از آنها بلکه بهتر از بهترین ها باشیم فقط باید آزاد اندیش باشیم و به مردم کشور و خواسته های آنها اهمیت دهیم و احترام قایل باشیم و با دنیا با عقل و خرد و تدبیر و اندیشه رفتار کنیم، باید در کشورمان قانون برای تمام مجرمان کوچک و بزرگ یکسان اجرا شود و کسی تنواند از قانون فرار کند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
متاسفانه برای آزاد اندیشی مجالی داده نمی شود.
رحيمي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
156
واقعاً در كشور امارات عربي متحده تا حدود سه دهه پيش هيچ چيز در خور توجهي در آن مشاهده نمي شد
؛اينهمه تحول و دگرگوني دقيقاً مرهون روحيه تلاش گر امثال شيخ محمد (حاكم خوش فكر امارات در شهر دبي است ) به هر حال براي مسئولين كشور ما هم هنوز دير نيست كه كمي از بازي هاي سياسي و جناحي خود دست بردارند و به فكر ساختن امروز و آينده فرزندان اين مرزو بوم باشند .
صالح جزي
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
91
خيلي جالب و به جا بود
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
109
کوگوش شنوا ماکجا بودیم دردهه هشتاد اوناکجابودن والان راببین ........
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
190
امارات چنان شرایط امنی برای سرمایه گذاری بوجود آورد که بی اعتماد ترین افراد به اعراب یعنی فارس ها رو مجاب به سرمایه گذاری انبوه در این کشور کرد . در عوض ایران چنان شرایط نا امنی برای سرمایه گذاری بوجود آورد که بسیاری از هموطنان هم سالهاست سرمایشون رو از کشور خارج کردند که روز به روز به تعدادشون اضافه میشه.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
160
هرجایی دید مردمانش به جایی رسیدند بدانید که لیاقتش رو داشتن
ناشناس
Japan
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
335
49
درصد بالایی از موفقیت امارات مرهون شرایط پیش امده برای ایران است اگر جنگ تحمیلی پیش نمی آمد و هزران اگر دیگر که نمی توان ذکر کرد اکنون نه امارات این جایگاه را داشت و نه ما ایرانی ها با 2500 سال تمدن حسرت امارات را می خوردیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
مهم این است که حاکمان دبی از یک تهدید (شرایط جنگی منطقه و...) استفاده درست کردند و آنرا تبدیل به فرصت کردند
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
الان 26 سال از جنگ میگذره پس چرا رشد امارات کم نشده؟!!! تا کی باید برای عقب ماندگی ها از جنگ مایه بگذاریم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
بعضی ها اندر خم یک کوچه اند اما شما هنوز به اون خم اولی هم نرسیده ای اگر جنگ ایران باعث پیشرفت امارات شده لابد از نظر شما جنگ کره هم باعث پیشرفت مالزی یا سنگاپور شده؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
اصلا نه امارات بلکه همه دنیا مدیون ما هستند!
فقط نمیدونم چرا برای خودمون عرضه نداریم
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
ایران از جنگ افغانستان و عراق و قره باغ آذربایجان چه استفاده کرد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
خیر جناب ناشناس ,با اندکی بررسی خواهید فهمید که بیشترین سود را از جنگ تحمیلی کشور های ترکیه و یاران شفیقمان(!) چین و روسیه(شوروی) بردند نه امارات.
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
5
145
از ماست که بر ماست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
جایزه ی بهترین نظر رو باید به مسعود بدن. واقعا از ماست که بر ماست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
285
17
خوب دوست عزیز پول رو با چه زحمتی و فکری بدست آوردن؟ هیچی فقط نفت رو خام فروختن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
درسته ولی از درآمد حاصل بدرستی استفاده کردند و دزدی نکردند
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۲:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دوست عزیز ، دبی اصلا نفت نداره ، اون ابوظبی هست که نفت داره ، دبی فقط با صنعت توریسم و تجارت به اینجا رسید...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
چرا بدون فکر حرف میزنی برادر من؟ دوبی به نفت متکی نیست! فقط شش درصد درآمدش از نفت است.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
خب لیبی و نیجریه و ونزوئلا هم همین کار رو کردند پس چرا اونها نتونستند و در فلاکت غوطه ور هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
ما چی؟
البته ما نفت رو خام خام خوردیم سر سفره ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
امیدوارم این دوست عزیزوکسانی که همچین فکری دارند با این جوابها قانع شده باشن.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
ما چندین برابر اونها نفت فروختیم خیلی بیشتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
124
کاستی های دولت به کنار که یکی از عوامل مهم در جا زدنمون هست . ولی یکی دیگه از عامل های در جا زدن و بدبختیمون اینه که مردم یکدلی نیستیم و خیلی هامون نون به نرخ روز خوریم هر کی فقط به فکر منفعت خودش هست یه مثال کوچیکش تاکسی ها تو روزای بارونی
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
عزیز من فرهنگ مثل باران از بالا به پایین جاری میشه نه بالعکس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
4
74
با تشکر از مقاله خوبتان
جالبه که تعدادی از صنایع تبدیلی توسط سرمایه داران ایرانی در کشورهای حاشیه خلیج فارس ایجاد و مواد اولیه آنها از کشور خودمان تامین می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
4
140
داداش اینارو ولش کن راستی قرار بود خانوم های کلاه پوش رو بگیرن چی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
107
هرچه فریاد دارید بر سر مدیران نالایق بکشید
بینام
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
26
96
شک نداشته باشید پیشرفتهای امارات متحده عربی و بخصوص دوبی ، فقط به دلیل برنامه ریزی و درایت مدیران و حاکمانشون نیست . حداقل 50 درصد پیشرفتهای اونها بدلیل عملکرد غلط و از دست دادن فرصتها توسط ماست . اگر ما درست عمل کرده بودیم ، بسیاری از فرصتها برای آنها فراهم نمی شد . در واقع ما فرصتهای ناب را دو دستی تقدیم آنها نمودیم و خودمون رو درگیر یک سری مسائل بی اهمیت و یا کم اهمیت کردیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
6
126
درود خدا بر شیخ محمد آفرین و احسنت به این همه درایت
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
72
23
من واقعا موافقم بودجه ای در نظر گرفته بشه تا تصمیم گیران مهم کشور از هر جناح و تفکری به نقاط مختلف دنیا سفر کرده و علت توسعه کشورهای مختلف رو بررسی کنند، آنگاه حداقل یا اجماع نسبی درباره توسعه کشور حاصل شود
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
از این سفزها زیاد انجام شده و فقط نتیجه اش حیف و میل بیت المال و جهانگردی آقایون بوده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
11
52
مشکل ما اینه که همش منتظر یک نفر هستیم تا برای ما کاری بکنه
نه عزیزم این تک تک ماییم که باید برای این مملکت کار کنیم
گاهی وقتا باید از خودگذشتگی کرد یعنی باید این نگرش در ما باشه که حتی اگر مثلا من تمام تلاشمو برای آبادانی کشور کردم ولو آبادانی اون رو ندیدم مهم نیست، مهم اینه که نسل های آینده با افتخار از گذشتگانشون یاد کنن
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
98
تا وقتی با دنیا وارد تعامل نشیم و درهای مملکت رو ببندیم و صبح تا شب قربون صدقه هم بریم وضع همین است که میبینید
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
141
ما در این سالها سنگ هسته ای به سینه زدیم و تحریم و ..... دیگران به آباد کردن مملکت شان و بهبود زندگی دنیوی و اخروی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دوست گرام اقای علی شما درست میگی جالب اینجاست همین دولت امارات عربی متحده در همین سال ها که ما جنجال مسئله هسته ای را دنبال میکنیم تا سه سال دیگه با عقد قرار دادبا امریکائی ها یکی از مدرن ترین نیروگاههای هسته ای را ایجاد میکنن
فرزان
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
101
یکی از آقایان اوایل دوره احمدی نزاد آمده بود کیش می گفت کیش باید مثل زاهدان باشد کیش باید مثل یزد باشد و از این حرفها....
آنها در راستای عدالت و مهروزی جاهای خراب را نتوانستند آباد کنند. اما جاهای آباد را خراب کردند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
73
ازماست که برماست
دنبال بهانه نگردید
ناشناس
Netherlands
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
193
5
فقط دو تاش حقیقت داره یکی اینکه اونها بیگانه ستیز نیستند بلکه بیگانه پرست هستند و دومی اش هم باز کردن درهاشون به روی سرمایه داران غربی. اما این همه از دوبی تعریف می کنید انگار نمی دونین که امارات هرچه داره از وابستگی اش به غربی ها داره و اگر آنها بروند باز همان صحرای بی آب و علف قبلی میشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
مهم اینه که الان مردمش خوشحالن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
آنها بروند ساختمانها را هم باخود می برند؟آبادیها را هم با خود می برند ؟ تجربه و فرهنگ مردم را چطور؟
مورچه
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
32
افسوس و صد افسوس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
54
مرسی از عصر آقای جعفر محمدی که بدون نگاه ناسیونالیستی خوب ی های همسایگان ما را ذکر کرد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
58
بسیار زیبا بود، اولین بار بود که به اعراب احسنت گفتم، زنده باد مدیریت...
آیدین
Turkey
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
72
حالا ما ایرانیها هی عربها رو تحقیر کنیم
بابا همه جا خوب و بد داره به خدا ربطی به عرب بودن، فارس بودن ترک بودن، اروپایی بودن و غیره نداره. برنامه ریزی، انگیزه، اراده و کار مداروم میتونه جامعه ای رو به پیشرفت برسونه نه تاریخی که معلوم نیست به درستی برای ما منتقل شده است یا نه!!
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
80
البته اینم مینوشتین که با همه کشورهای دنیا رابطه سیاسی دارن! همین اصلی ترین عامل توسعه یه کشور هست برخلاف کشور ما که اقازاده ها بهترین کشورهای دنیا بورسیه میشن ! ولی در عمل صبح تا شب بد و بیراه به همه کشورها باید مردم بگن
دوم اینکه کشورهای عربی قدرت اقتصادی و نظامی بالاتری از ما دارن متاسفانه به خاطر طبیعت نژادپرستانه ما ایرانی ها باورش برامون سخته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
39
چقدر مطلب جالب بود چقدر صحبتهای مردم جالب بود چقدر ایده ها و نظرات جالب بود ولی چه فایده و افسوس که ایران ما با این وضع و اوضاع مدیریتیش و حرف و حدیثهای حاشیه ایش در همه موارد به هیچ جا نمی رسد...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
16
اصل 4 و 7 بی نظیره ......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
51
تو اونجا نه خبری از اختلاس هست، نه بانکداری با ربا، نه ربا خواری، نه دزدی، نه پشت هم اندازی، نه حسادت، نه فرار از زیر بار مسئولیت و نه ... همین هم باعث پیشرفت میشه و همشون برای اعتلای کشورشون تلاش میکنند و پشت هم هستند بهتر کمی به خودمون بیایم ببینیم چیکاره ایم... فقط یک جمله: اینجا فقط هر کی به فکر خویشه نه به فکر مملکتش ... والسلام
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
38
با سلام هموطنان عزیز
در امارات یک نفر عاقل تصمیم گرفت همه گوش کردند و عمل کردند
در کشور ما همه عاقل و هم تصمیم گیر ولی عمل کننده و همکاری کننده ای وجود ندارد و هیچکس ، هیچکس را قبول ندارد
مرتضي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
48
دور باطلي ساخته‌ايم كه براي فرار از پاسخگويي در مقابل خود و مردم خود، همه تقصيرها را گردن نيروهاي مرموز و يا متخاصم (عمدتا" اثبات نشده) مي‌اندازيم. در روابط بين الملل از كمترين خلاقيت بهره جويي نمي‌كنيم. اگر كسي دانمارك را مثال كشور صاحب تمدن و احترام به حقوق شهروندي معرفي كرد، او را با رگهاي ورقلمبيده گردنمان، تقي‌زاده زمان مي‌خوانيم. ... خدا وكيلي، كداميك از محورهاي هفت گانه فوق در كشور ما، به همان كيفيت اماراتيها مورد توجه بوده؟
مجید
Kazakhstan
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
32
نکته اساسی که در متن فوق اهمیت بسیار زیادی دارد ، نوع نگرش دولتمردان امارات و بخصوص شیخ نشینی دبی است.امیدواریم بتوانیم نگرشها را مطابق خواست جامعه و در جهت پیشرفت کشور اعتلا دهیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
50
چند سال پیشتر از ژاپن بعنوان الگوی پیشرفت برای ایران صحبت میشد.بعدها کره جنوبی وحالا امارات متحده حتما چند سال بعد عراق وافغانستان و....
باربد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
47
اقا يكي نيست بگه امارات اينقدر خرج كرده تا به يك كشور توريستي تبديل بشه
ولي ايران خودش از لحاظ طبيعي و تاريخي بقدري غني هستش كه براي توريستها خيلي جذاب باشه
ولي قوانين كشورمون بايد اصلاح بشه چون توريست دوست نداره بياد ايجا با گشت ارشاد پليس دست و پنجه نرم كنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
112
3
ايشالا همه شهرهاي ايران تا 10 سال ديگه هر كدوم يك دبي ميشن تحريم ها برداشته بشه سيل عزيم سرمايه گذاري خارجي وارد ايران ميشه فقط از ايراني هايي كه در اين 35 سال سرمايه اشون رو از وطن خارج كردن و به كشورهاي ديگه رفتن و ويزاي سرمايه گذاري گرفتن مي خوام از تجارب سرمايه گذاري و كسب و كارشون براي سرزمين مادريشون استفاده كنن و كمكي به اشتغال خواهران و برادرانشون كنن. مطمئنا رفاه و پيشرفت در ايران به رفاه و پيشرفت در افغانستان -پاكستان - عراق كمك خواهد نمود و خشونت-فقر و تروريست ضعيف و ضعيف تر خواد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
دادا بیدارشو بیدارشو!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
51
ما درس نمی گیریم همین چند سال قبل به شرکت شل اجازه سرمایه گذاری در صنعت گاز را ندادیم رفت قطر و باعث اشتغال و بیشرفت قطر شد در صورتیکه مطالعات اولیه در ایران انجام داده بود ولی اجازه کار ندادند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
9
51
بندر چابهار میتوانست کریدور منطقه باشد و با ساخت بنادر عظیم و فرودگاههای مدرن و ساختارهای تجاری تبدیل به قطب اقتصاد شود ولی تهران نگذاشت
تهران شهری است زلزله خیز که تمام منابع کشور را می بلعد و فرودگاه امام خمینی باید در بیایانهای اطراف آن پر هزینه بنا شود و تمام خطوط راه آهن باید به آن ختم شود و اتوبانهای مدرن کشور و سازهای اقتصادی و ... در آن بنا شود
تا تهران و تهران نشین هست پیشرفتی نیست البته چون زلزله خیز است طبیعت این مشکل را دیر یا زود حل خواهد کرد و کشور به پیشرفت لازم خواهد رسید
مدو
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
29
به اين ميگن استفاده از تجربه هاى مفيد ديگران
اما مسولين کشور ما با ديد ملى گرا تمام خارجيهابويژه غربى ها رو دشمن فرهنگ مردم ما ميدونند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
14
بی ارتباط با این پست
سلام آقای محمدی
به این نتیجه رسیدم که
همه حرف خوب میزنن اما کی خوبه این وسط
بد و خوبش با شما ما که رسیدم ته خط
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
71
در عوض به انداز ه کل جمعیت امارات معتاد داریم!!!!!!!!!!!
باران
Belgium
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
49
هرچه اونها کردند، ما مخالفش رو انجام دادیم:
- تساهل با خارجی ها و داخلی ها : رفتی ایران ممکنه بگیرنت. این تنها جمله ایه که دوستان خارجی من در مورد ایران رفتن، دارند.
- ما بیگانه ستیز نیستیم : تمام دنیا که دول استکباری محسوب می شوند برای ما.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
40
ب نظر من ما فقط قصد پیشرفت با انرژی هسته ای رو داریم ....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
34
شیخ می توانست سال ها منتظر بماند تا شاید افرادی از امارات بزرگ شوند، درس بخوانند، صنعت هواپیمایی یاد بگیرند، جذب کشورهای خارجی نشوند و بعد، اگر شرایط مهیا بود، یک شرکت هواپیمایی برای امارات تأسیس کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
21
کشوری با این همه سرمایه مادی-معنوی و انسانی و غیرانسانی هنوز اندر خم یک کوچه است!!!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
38
جایگاهی که امارات از نظر اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی و ..... داره
شاید ما100 سال دیگه بهشون برسیم
ahmad
United Arab Emirates
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
14
مطلب خوبی بود در سایت اوز استارز دبی خواندم خوشم امد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
48
هی شعار می دیم و هارت وپورت می کنیم،دلمون رو خوش کردیم که قدرتمندترین کشور منطقه هستیم!!!
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
43
از اینکه بدون تعصب از پیشرفت کشوری که اکثر ما ایرانی ها آن را کوچک ، ذلیل و بی دین می پنداریم نوشتید تشکر می کنم .
امیدوارم درباره ی کشور های دیگر نیز چنین مقاله هایی بنویسید
ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
49
این جور نوشته ها ، جهل مرکب دلواپس های پوچ و بی خاصیت رو خوب نمایان می کنه گرچه خودشون نفهمند!!!
ناشناس
Netherlands
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
75
نکته بسیارمهمی راکه شیخ محمد(حاکم دبی)گفته اند وازنظردوستان مغفول مانده کلیداصلی پیشرفت دبی است:"هرگز براي دنيايمان از دين مان هزينه نمي كنيم زيرا در اين صورت هم دين مان را از دست خواهيم داد و هم دنيايمان را!"
ناشناس
United States of America
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
5
59
کمی هم به خودمون فکر کنیم.
آیا ما می پذیریم در ایران، یک افغان، وزیر شود؟
آیا ما می پذیریم زیردست یک کارشناس شایسته افغانی کار کنیم؟
آیا ما می پذیریم دیگر افراد متفاوت در زبان، نژاد و فرهنگ، بتوانند تنوع خود را حفظ کنند؟
آیا ما فرهنگ ها و زبان ها و نژادهای گوناگون در ایران را می پذیریم؟
ناشناس
United States of America
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
13
کمی هم به خودمون فکر کنیم.
آیا ما می پذیریم در ایران، یک افغان، وزیر شود؟
آیا ما می پذیریم زیردست یک کارشناس شایسته افغانی کار کنیم؟
آیا ما می پذیریم دیگر افراد متفاوت در زبان، نژاد و فرهنگ، بتوانند تنوع خود را حفظ کنند؟
آیا ما فرهنگ ها و زبان ها و نژادهای گوناگون در ایران را می پذیریم؟
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
27
چه عجب يك بار هم مقاله اي درباره پيشرفت كشورهاي همسايه بدون فحاشي و سعي در فرافكني و كم رنگ كردن نقش مردم آن سرزمين در اين مملكت منتشر شد.
مردم ما نيازمند اين شكل نگاه هستند تا بتوانيم از پيله فكري كه به دور خود تنيده ايم و خود را ناآگاهانه در مركز دنيا تصور مي كنيم بيرون بياييم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
23
لطفا اون نقشه رو به من برسونین که من کشور کومور رو نشون بدم به حضار تا معنی مجاهدتهای سالیان قبل رو بهتر درک کنند!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
16
مرحبا به عصر ايران، با مقالات موشکافانه ایام اخیر.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
40
اگر امارات هم "دلواپس" داشت به هیچ جا نمیرسید...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
21
دو گروه به اصطلاح خودشون اصولگرا و اصلاح طلبان را تاریخ درباره آنها قضاوت خواهد کرد و باید پاسخگوی خیلی مسائل در این دنیا و آخرت باشند.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
62
6
باسلام
این تحلیل وبررسی درست است اما درستر اینکه ماشین اقتصاد انها از جاده سیاست ارام عبور می کند وبه هیچ وجه با ایران اسلامی قابل قیاس نیست ایران هزینه زیادی بابت استقلال از جنگ 8 ساله گرفته تاتحریم های ناجوانمردانه راتحمل کرده است اگر این بحران ها برای این کشور بوجود می امد حتی ملخ هم برای خوردن دراین کشور پیدا نمی شد این کشور حتی به قیمت عقب نشینی از اعتقادات خود بت کده ها ی دنس به راه انداخته است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
117
6
متاسفم برای نویسنده خودباخته این مقاله و تاسف بیشتر برای عصر ایران که بدون شناخت نظریه های توسعه این مقاله را منتشر کرده تا حاکمان فاسد امارات را برای ما ملت متمدن منطقه تبدیل به الگو کند . نوشته اید پر بیراه نیست به مردم این سرزمین و حاکمان دوراندیش آن لقب کیمیاگر داد.
لیاقت شما همین است که همین عرب ها برای شما کیمیاگر شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
آره! فقط تو خوبی ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
26
چرا ما خودرا دست کم می گیریم دبی و صد دبی حتی به گرد پای ما نمی رسند ما هر روز شاهد یک اختلاس میلیاردی هستیم زمین خوار شدیم کوخ را خراب می کنیم کاخ برای از ما بهتران می سازیم آیا این نکات شاخص را اهالی امارات دارند مسلما نه پس ما چیزهای داریم که آرزوی اون بر دل دبی و امثالهم است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
36
و ما اینجا خبر آمدن یک قطار 120 نفری توریستهای اروپایی را میخوانیم و ذوق مرگ میشویم!!!!
میانالی
Germany
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
14
ما این همه ثروت داریم اونوقت .........
تهرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
21
بندر اقیانوسی چابهار بسیار خوش آب و هوا تر از دبی است و مردمانی مهمان نواز وجاذبه های دیدنی متنوع هم دارد اما متاسفانه حرکت برای پیشرفت این نقطه از ایران زمین بسیار کُند است اگر پای سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به این شهر باز و به مردم بومی اش بها بدهند بزودی یکی از مهمترین بنادر جهان از نظر تجاری و توریستی خواهد شد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
23
یک نمونه خیلی ساده
هموطنان ما در دبی از روی خط کشی عابر پیاده عبور میکنند و تمام قوانین راهنمایی ورانندگی را کامل اجرا میکنند و از نظم و انضباط اجرای قانون لذت میبرند ولی وقتی بر میگردد ایران هیچ اهمیتی به قانون نمیدهند.
طاهایی
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
12
اگر میخواهیم کشوری داشته باشیم که الگویی برای دنیا باشد باید مسئولین را وادرا به مطالعه زندگی مردان بزرگ وجاودانه تاریخ کنیم.که من فکر میکنم کشورهایی که پیشرفت سریع و غیر قابل تصوری داشته اند این چنین مسئولینی داشته اند.بد نیست به این سخن گهر بار امیر المومنین حضرت علی علیه السلام دقت کنیم که در فرمانی میفرمایند:چنانچه بازرگان و گردشگر خارجی در بلاد اسلامی وارد شود .حفظ جان ومال وناموس آن به عهده حکومت اسلامی میباشد ودر صورتیکه خسارتی به آنها وارد شود وظیفه حکومت است که از بیت المال نسبت به جبران آن اقدام نماید.حال ما از این توصیه برای ایجاد رونق وسربلندی وتبدیل شدن به الگویی برای جهان استفاده می کنیم یا دیگران.یا علی مدد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
25
افرین بر عصر ایران با انتخاب مطلب مهم و رعایت کامل اصل بی طرفی . وقتی از دبی دیدن میکنید نا خود اگاه با خود میگویید احسنت که در دل جهنم بهشت ساخته اید.
شاهین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
26
باور کنید گریه ام درآمد نبخاطر عقب افتادگیمون بخاطر جوانهای معتادوبیکارمون کهمثل گل جلو چشامون پرپر میشن و فقط دنبال حواشی هستیم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
26
وقتی سنگ بزرگی وسط رودخانه باشد اب از کنار گذرخواهد گذشت: وقتی کشوری با این وسعت و جمعیت و منابع و موقعیت استراتژیک با اکثر دولتها ی پیشرفته دنیا مشکل دارد انتظار نداشته باشد در اقتصاد جهانی جایی داشته باشد: جای آن را همسایه ها پر مبی کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
11
1
این توسعه بر پایه نفت و بحران در برخی از کشورهای خاورمیانه شکل گرفت مشکل اساسی نبود عمق توسعه ای در این کشور است که با بحران کوچک تاسیسات در معرض نابودی قرار دارند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
27
قافیه را به عربها باختیم حالا باید حسرت بخوریم که پس ما در این چند سال چه کردیم و پول نفت کجا رفت
مجید
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
33
شیخ محمد و مدیران اقتصادی امارات علاوه بر این پیشرفتی که گفتید تونستند با همه تورم ها و بحرانها 43 سال برابری پول امارات رو در برابر دلار حفظ کنند .......ولی ما همش شعار میخواهیم دنیارو مدیریت کنیم
عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
29
من سال 1353 به دبی رفتم درحد یک شهر کوچک با خیابانهای بدون اسفالت . چند تا عکس هم ازان موقع دارم وحالا....
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
70
7
هیچ کدوم از این موضوعات ذکر شده دلایل اصلی موفقیت و پیشرفت کشور تازه بدوران رسیده امارات نیست ، علت اصلی در کسب سود سرشار و هنگفت ناشی از مبادلات بازرگانی امارات با ایران بود که بعلت تحریمها ، ایران کشور امارات رو بعنوان کانال اصلی واردات کالاهای مورد نیاز خودش ( و برای سالیان سال ) انتخاب کرد و همین مسأله عامل اصلی رشد اقتصاد امارات شد !
دقیقا" اصل انتخاب یک کشور بعنوان کانال اصلی واردات کالا به یک کشور پر جمیعت و ثروتمند مثل ایران باعث رشد اقتصاد کشور ژاپن در سالهای ۱۳۵۸ تا ۱۳۷۰ شد ، بعدا" کشور کره هم به همین جرگه از کشورها مبدل شد که باعث ترقی اقتصاد اون کشور شد. در واقع پول و ثروت ایران عامل اصلی پیشرفت اقتصاد کشورهای ژاپن ، کره ، ترکیه ، امارات و الان چین و روسیه هست ، ورود تعداد کثیری از کالاهای مورد نیاز مردم ایران از این کشورها در زمانی که کشورهای دیگه منطقه از حوزه اروپا و آمریکا کالاهای مورد نیاز خودشون رو خریداری میکردن عامل اصلی رشد کشورهای گمنامی مثل ژاپن و امارات شدند ( که در زمانی نه چندان دور کالاهای تولیدی ژاپن به بنجل بودن معروف بودند ) ...

بقول شاعرکه میگه :
سالها دل طلب جام جم از ما میکرد
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا میکرد
پاسخ ها
سریرام
| India |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
جناب نا شناس هرچی خواستم جوابت رو ندم اما نتونستم!!!. یه دفعه بگو تمام دنیا به خاطر تحریمهای ما پیشرفت کردن؟! مرد مومن تو میدونی در آمد سالیانه چین و روسیه چقدره؟! چین و روسیه در آمدی بالای چند تریلیونی دارن اونوقت تو فکر میکنی ما با چند میلیارد دلار کشورشونو زیر و رو کردیم؟!! دوست من یه خورده مطالعه کن و به شعور ما و خودت توهین نکن.
کوکو سبزی
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
41
عده یی زالو صفت با اختلاس ها دزدی های هزاران ملیاردی
مدیران نالایق
سواستفاده از دین
مردم فلک زده
منصور نوين
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
42
عصر ايران اين حرف ها چيه كه ميزني برو شرم كن از حرف هات مهم اينه كه كي فتنه گره..... اينا همه كشكه. ما بايد تلاش كنيم تا فتنه گر شناسايي نموده به كشور هاي ديگر نيز صادر نماييم. اين اصل زيربنايي بايد راست كار ما تا قرن آينده (!!!) باشه.
هومن
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
93
7
اگه قرار بود کشورمان را ۲ دستی به غربیها واگذار کنیم جوری که ازادی و بی بندوباری جنسی توش ازاد باشه ما هم الان پیشرفت زیادی کرده بودیم حالا اگه مردی اسم یک دانشمند یا اندیشمند اماراتی رو نام ببرید که تو کشور خودش مطرح باشه نه دنیا????هر کشوری توش پایگاه نظامی امریکا باشه همینه فکر نکنید سودش برای اونهاست نه برادر سودش برای غریبه از هر نظر که بگی فرهنگی نظامی یا سیاسی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
قرار نیست هر کشوری همه کار را خودش به تنهایی انجام دهد بلکه عقلای آن مینشینند و و در جاهایی که پتانسیل پیشرفت و توسعه دارن سرمایه گذاری می کنن. چرا یکی از ابر قدرت های صنعتی دنیا (آلمان) با اینکه توانایی آنرا دارد در صنعت تولید CPU سرمایه گذاری نمی کند با این که اگر بخواهد برایش میسر است؟ جواب ساده است اونا تو صنایع خودرو، شیمیایی و ... مزیت نسبی دارن و خودشون رو درگیر این صنعت نمی کنن. دبی ، ژاپن، کره جنوبی و خیلی دیگه از کشورهای از این دست هم برای تامین امنیت نظامیشون بجای تلاش برای دستیابی به تکنولوژي ساخت سلاح های پیشرفته، بهای تامین امنیت مرزهاشون رو به امریکا می پردازن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
4
51
امارات را نادانی های ما امارات کرد وقتی به تمام دنیا مرگ گفتیم و بیخود و بی جهت همه دنیا را از خود رماندیم و خود را در تحریم و تنگنا قرار دادیم و مجبور شدیم کلی از کالاهای مورد نیاز خود را ازطریق دوبی وارد کنیم ناخواسته باعث رونق اقتصادی آنها شدیم یا در زمان آقای احمدی نژاد با بگم و بگم و بگیرو بگیری که فقط حرف بود و هیچوقت عملی نشد به نقل از آقای شاهرودی و آقای دری نجف آبادی سرمایه داران را ترسانیدیم که موجب خروج ششصد میلیارد دلار ارز از کشور توسط آنها به امارات شدیم یعنی معادل ده سال درآمد نفت در سه الی چهار ماه از کشور خارج شد در حالیکه اگر آقای احمدی نژاد قصد خدمت داشت باید رانت خواران را بدون سر و صدا و بر اساس اسناد و مدارک به دادگاه معرفی می کرد و پس از محاکمه و محکومیت با اطلاع رسانی درست اموالشان ضبط می شد ولی بیگدار به آب زد و اینگونه باعث خروج سرمایه از کشور شد که حالا باید له له بزنیم شاید 500 میلیون سرمایه جذب کنیم و قص علیهذا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
25
مقصر اصلی ملت ایرانه بعد دولت.
بقول شاعر از ماست که بر ماست
فرهاد صالحين
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
76
1
ضمن خرسندي از پيشرفتهاي همسايه كوچكمان ولي فراموش نكنيم ان پيشرفتي ارزشمند است كه قدرت ابراز وجود بدهد نگاه كنيد امارات دركدام مناقشه جهاني نظرمستقلي داشته است وازان بدتر سكوت همراه با رضايت اين كشور در هنگاميكه زنان وكودكان فلسطيني درزيربمباران وحوش قرن بودند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
این بحث فلسطین شما چه ربطی به موضع تاپیک داره الان؟!
نیما
Canada
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
37
مطلب کاملا درستیه . من اوتاوا زندگی می کنم کانادایی ها هم همین مسیر را رفتند و خوب زندگی می کنند. راه موفقیت و قواعد آن یکی است فرق نمی کند دبی یا اوتا. من دبی بوده ام سیستم حمل نقل دبی بسیار محترمانه است. هتل هایش در استاندارد بهترین هتل های دنیا هستند. فقط یک نکته رفتار حوزه خرده فروشی در امریکای شمالی محترمانه تر از دبی است . البته فروشندگان دبی ای از ایرانی ها خیلی جلوتر هستند لبخند می زنند به طرف شما می آیند سعی می کنند نکات قوت کالای خود را معرفی کنند اما وقتی می خواهید جنسی را پس بدهید رفتار فرشندگان در امریکای شمالی اخلاقی تر از دبی هاست. البته در مقیاس تجربه شخصی عرض می کنم همیشه استثنا وجود دارد . اما قاعده پیشرفت و توسعه اخلاق است و احترام کشورهایی اخلاقی تر و مودب تر پول دار تر هم هستند دموکراتیک تر هم هستند. این برداشت شخص من است از مقایسه تهران دبی و اوتاوا. شاد وسلامت باشید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
60
اونوقت تو سیتی سنتر اصفهان ریختند و توالت ایستاده ها رو شکستند که مال فرهنگ غربی هاست.اونوقت ما داریم حرف از این میزنیم که چرا دبی پیشرفته شده
عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
14
ما هنوزتکلیف مان با خودمان روشن نیست چطور توقع داریم خارجی ها برای سرمایه گذاری در ایران ریسک کنند در حال حاضر امن ترین کشور منطقه ایران است ولی ایا برای سرمایه گذاری هم امن ترین هست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
15
تو ایران میرن مذاکره کنند. وسطش میخوان عکس یادگاری بگیرن. درست مثل بازی با آرژانتین که عشق بچه ها گرفتن پیرهن مسی بود!!!! وال...
على
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
22
اميدوارم گروه دلواپسان كشور ما اين گزارش جالب را ببينند وكمى فكر كنند
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
16
بسیار جالب بود . اینگونه مقالات در شناخت بیش از پیش مردم ما نسبت به کشورهای همسایه و مقایسه نقش مدیریت و نحوه نگرش مدیران کلان بسیا ر موثر است. متشکرم آقای محمدی.
یک دوست دار داشتن مدرک دانشگاهی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
23
توسعه سیاسی و آزادی مقدم بر توسعه اقتصادی است.
در یک جامعه ازاد با قبول هر اندیشه، تفکر و عقیده ای، تضارب اراء، تحول فرهنگی و در نهایت توسعه اقتصادی به مثابه میوه فرآیند مذکور می تواند تحقق پیدا نماید.
اگر عقیده و یا فرهنگی که من بهش باور دارم و مطمئنم غنی است چرا به آزمون نزارمش!!!!!!!!
در یک جامعه کاملاً آزاد نهادهای مدنی و دموکراتیک شکل خواهد گرفت و بستر توسعه فراهم خواهد شد.
جامعه آزاد لزوماً به معنای جامعه دموکراتیک نیست، بلکه دموکراسی نتیجه اصالت آزادی است و نه ابزار دوام حکمرانی.
پس برای رسیدن به توسعه بلند مدت باید با قبول نمودن اینکه ممکن است من اشتباه کنم و قبول کردن اینکه عقاید دیگران هم مهم است و هم محترم و حتی ممکن است آنها بهتر و با دانش بیشتر از من اظهار نظر می کنند جلوی اظهار عقیده و بیان را نگیرم و گوش بدم میتونم بستر توسعه را فراهم کنم.
باید یاد بگیرم که در یک فرآیند آزاد و با تلاش خود پیشرفت کنم نه با رانت و پارت بازی. البته تا زمانی که این فرصت ها برای پیشرفتم باشد استفاده خواهم کرد مگر اینکه جامعه ورسانه ازاد باشه و آبروی من را در استفاده از رانت و پارتی ببره که مجبور شوم به تلاش رو بیارم.
به امید آنکه مجبور شویم با رقابت سالم و در سایه تلاشمان پیشرفت کنیم و نه با استفاده از فرصت های رانتی موجود که با شعار نمی شود بلکه در یک محیط شفاف و آزاد میسر می گردد که در اینصورت کشورمان هم توسعه پیدا خواهد کرد.
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
22
پول که هست یخورده عقل میخواد که شمال ایران از دبی سرتر بشه ..
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
80
1
همش درست
اما يه كم عنصر بي غيرتي را هم چاشنيش كنيد! خدا وكيلي ببينيد يه سري مهمونايي كه به دوبي دعوت ميشن و جنبه تبليغاتي دارن چه آدماي فاسدي هستند.بعلاوه مراكز فسادي كه در اونجا فعاليت مي كنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
چشاتا وا کن ببیند فساد تو کشور خودمون کمه؟ همه جوره فساد داریم اگه از من بپرسید جزو فاسدترین کشورهای دنیا هستیم.
خسرو پرویز
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
15
درود بر ایرانیان
از ماست که بر ماست
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
25
احتمالا این نظر را منتشر نمی کنید اما این موضوع را فراموش نکنید که یکی از عوامل سرعت گرفتن پیشرفت امارات سرمایه های ایرانیانی بود که به سمت امارات سرازیر شد و آنها هم به نحو احسن از آن استفاده کردند. متاسفانه ما هنوز هم در حال از دست دادن سرمایه های مادی و معنویمان هستیم و تنها به شعارها دلخوش کرده ایم... به هر حال خلایق هر چه لایق
عصر ایران
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
2
16
کاش مسئولان کمی دور اندیش وبه فکر مردم و کشور بودند و کمتر به فکر جیب خودشان بودند چون ایران میتونست قطب صنعتی دنیا و یکی از مراکز جذب توریستی دنیا باشد خدا کند بدتر نشویم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
21
در کتار اون همه استعدادهای اماراتی ها بی استعدادی و حماقت ما ایرانی ها را هم بنویسید که همه فرصتهای اقتصادی منطقه را که در اختیار ما بود دونه دونه به اونا واگذار کردیم
ناشناس
United States of America
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
1
39
ایا بجز دو سه کشور دوست ما! کشور دیگری هم وجود دارد که از ما پیشی نگرفته باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
28
برای گرفتن اب مغازه به اداره اب مراجعه کردم بهد از دین کارشناس و نقشه کشیدن و پرداخت پول به شهرداری حهت کندن موزایک و بردن کارشناس (پول تاکسی تلفنی و ..... ) و پرداخت نوسازی و شغلی و ......... مجوز گرفتم به اداره اب جهت اتصال مراجعه کردم بعد از واریز حدود 2000000 تومان و زمان مراجعه بعد از 10 روز به من داده شد دیروز مراجعه کردم گفتند کنتور نداریم اگر خودت از بازار ازاد تهیه کنی وصل می کنیم و تا الان نمیدانستم کنتور اب هم می فروشند
حالا شما جای من باشید چه می کنید.

دبی نخواستیم این مسائل اولیه را حل کنید
ناشناس
France
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
3
11
آقا چرا این نظرات غیر قابل انتشار انقدر زیاده عجیبه من دلیل شو نمی دونم شما که می دونید بگید :)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
25
درود بر محمدی عزیز و مقالات عالیش..اما حیف از ایران و این حال و روزش...تنها ملیتی که اونجا اسکن چشم میگیرن ما ایرانیها هستیم ادم دلش میگیره...
و بعد با خود میگویی:
باید گذاشت و رفت...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
اگر اسکن میگیرن ما مقصریم وقتی ایرانی اونجا اقدام به پخش مواد مخدره میکنه انتظار داری چه رفتاری دیگری با ما بکنن
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
36
دلت خوشه عصری جون!!
الان بزرگترین دغدغه ما اینه خانمها برن ورزشگاه والیبال ببینن یا نه...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
33
ای کاش مسئولین کشور ما این مقاله و تعدادی از کامنت های آن را می خواندند.
عصر ایران
مسعود
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
16
مقاله قابل تاملی بود و از این مطلب پرینت می گیرم تا شاید محرکی با شه برای خودم در برداشتن قدم کوچکی برای کشورم من نمی دونم بقیه چه فکر می کنند و چه می کنند من برای کشورم می خوام کاری انجام بدم هر چند کوچک در واقع نمی خوام هیچ بهانه ای جلو دار من باشه .
اما اونایی که هزار بهانه می ارن تا جیب خودشان پر بشه می تونند هزار جور تایراد به این مقاله بگیرن مثلا اینکه اونا به مادیات رسیدن و مادیات تو مذهب ما جایی نداره یا اینکه ما با دشمنان در ستیزیم و ارمان ما بسی بزرگتر از انهاست اونا به شما خواهند گفت ما می خواهیم دنیا را بسازیم و ....
تازه ما تو این مملکت به فکر جیب خودمان هستیم مگه نه ؟ .....
ناشناس
United States of America
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
28
دبى اونور دريا، سيستان و بلوچستان اينور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۳
0
34
تو را بخدا یکی این مقاله رو بده به این احمد خاتمی امام جمعه تا کامنتهاشو بخونه فقط تا نگه تحریمها ذره ای در زندگی مردم اثر نداشته وبین خودش و خدای خودش خلوت کنه و ببینه ایا این بود وعده ما با مردم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
34
همه اش برميگردد به شيخ ممد حاكم دبى ،صحبت كردنش نشان از هوش وذكاوت بالا ودور انديشى اوست كه مردمش را به اينجا رسانده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
2
43
و7درس بزرگ ما
1-خیالبافی وایمان به قدرت رانت واقازادگی
2-انچه برای برخی خوب است برای هر ایرانی خوب است
3-تساهل با برخیهاوبرخورد با اب پاشهادر پارک
4-بسم اله الرحمان الرحیم همه بدن، ما خوبیم
5-ریسک و خطر اصلی ما اسراییله
6-تا مسئله مهم فلسطین هست بقیه مسائل اولویت ندارن
7-مردم یه وقتهایی مهم ان نه همه اوقات
امید
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
63
4
واقعا برای شما متاسفم که کشورهای مانند ژاپن و المان که مردمی پویا دارند و نه امارات که مردمی تن پرور هستند که کشوری حباب گونه درست کردند یه سوال دارم اگر یک جنگی در امارات به اندازه چند سال حتی کمتر از یک یا دو سال در این کشور رخ دهد و مانند المان یا ژاپن نابود شود یا مانند ایران از توسعه باز بایستد ایا کشوری به نام امارات از نو درست نمی شود ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
6
21
به نظرم دوستمون راس میگه کشور ما اگه برا ملت خودمون آب نداره برای سایر کشورها از جمله کره، امارات، ترکیه، روسیه، چین و ... نوووووووووووووون داره!
انصافا هم همینطور بوده بازار ما عامل موفقیت سامسونگ و ال جی و هیوندای و ام وی ام و... شده. هر چند اونا هنرشو داشتند از بازار ما استفاده کنند ولی خودمون نداشتیم!
دنیا دنیای رقابته غافل بشی سالها عقب میوفتی!
بیایید یه تکونی به خودمون بدیم، ماهی رو هروقت از آب بگیری تازس!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
1
30
اما راز پیشرفت امارات و به ویژه شهر دوبی چیست؟
بنظر بنده رازش این است که خودشان ، کشورشان و آینده فرزندانشان را فدای دیگران نکردند و بیشتر به منافع خود می اندیشند تا دیگران
ناشناس
India
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
1
55
خدمت آقایونی که فکر میکنن اماراتی ها نوکر اجنبی ها هستن عرض کنم. نوکر هرکسی میخواهند باشند مهم این است که برای مردم خودشون آسایش، رفاه و امنیت ایجاد کردند و مردمشون تو دنیا عزت و احترام دارن نه مثل ما که نه در داخل احترامی داریم و نه در خارج!! یادم زمانی در دهلی دنبال هتل بودم بعد از بررسی هتلها و قیمتها نهایتا با یه هتل دانشجوئی پیدا کردم و روی قیمت توافق کردیم ولی وقتی پاسپورتمو دادم طرف تا دید ایرانی هستم گفت شرمنده ما ایرانی ها نمیپذیریم!!!!. یعنی فقط آرزو داشتم زمین دهن وا میکرد و منو فرو میبرد!!!. همش داد میزنیم دیپلماسی عمومی و تسخیر قلوب ملتها!!! باور کنید پاسپورت ما به اندازه افغانستان و پاکستان ارزش ندارید!!!. باور کنید ما خیلی مظلومیم!. تو ایران باید زیر دست و پای دلواپسان له بشیم و بیرون ایران به خاطر ایرانی بودن توهین بشنویم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
49
2
اینا رو ولش کن مهم نیست چرا از سقوط رژیم آمریکا با جنبش "من نمیتونم نفس بکشم" خبری نمیگذاری؟
we really can't breath here...
یاسر
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
90
7
واقعا مقاله سطحی وعوام فریبانه ای بود. اولا اگر مردم امارات این همه خصوصیت خوب داستند و پرتلاش بودند و حاصل تلاش خود را دریافت کردند پس چرا تا پیش از استخراج نفت دچار این تحول وپیشرفت شگفت انگیز نشدند. در ثانی شما هم در ایران اگر کل در امد نفت کشور را در یک شهر کوچک هزینه می کردید خیلی نیاز به مدیرتی لایقی نداشتید و همین اتفاقها هم در آن شهر می افتاد. واقعا متاسفتم که اینقدر مغرضانه مطلب می نویسید.الان دبی از لحاظ علمی تولید علم در کجای دنیا است و به چه سمتی حرکت میکند
مهدی
United States of America
۰۴:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
115
9
عزیزان عصر ایران!

چرا اینقدر ساده لوحانه به قضیه نگاه میکنید. امارات هنوز هم همان بادیه نشین عهد دقیانوس است که خارجیها تصمیم گرفتند پر رونق شود. اهدافشان هم هر چه هست قطعا مربوط به موقعیت سیاسی و فرهنگی ایران بعد از انقلاب است. تا قبل از انقلاب ایران تمام این سرمایه ها بدون هیچ حسابی فقط به ایران میامد و هیچ کس حتی نگاهی به این بیابانگردها هم نمیکرد. ولی بعد از انقلاب اوضاع عوض شد. مجبور شدند برای ترویج فرهنگ کثیف خودشان در منطقه جایی مثل دبی را درست کنند که به همه جا هم دسترسی داشته باشد. این فقط یکی از اهدافشان بوده.
شما اگر به فرهنگ امروز مردم دبی هم نگاه کنید هنوز هم همان بیابانگردهارامیبینید که سوار رولز رویس شده اند و پول مسلمین را دارند حیف و میل میکنند. من خودم ساکن یکی از کشورهای خلیج فارس هستم که الان مدتیست در آمریکا درس میخوانم. اینهایی که میگویم را با تمام وجودم حس کرده ام نه از رسانه میلی ایران شنیده ام.

من آنچه شرط بلاغست با تو می‌گویم. تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال.
ناشناس
United Arab Emirates
۰۶:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
3
71
ما هم به دنيا فحش داديم و حواسمان رفت سراغ ماهواره و جوراب نازك و آرايش خانمها و يارانه و اختلاس ب.ز. و يك نيروگاه كه هزينه اش صد ها برابر قيمت ان برايمان تمام شده و ادامه دارد. البته هنر حمله به سفارت ها را هم داريم !!!
خداوند عقل و شعور عنايت فرمايد... بقيه أش خود به خود خواهد أمد.
 
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
5
11
غبطه نخوريم...همين امروز هم دير نيست،كشور ما رو در درجه اول بهبود روابط با دنيا و وارد كردن سرمايه گذار خارجي و استفاده ار پتانسيل داخلي نجات ميده و در درجه دوم دوري از حواشي و يكدل شدن همه با هم...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
2
50
تنها امارات عربی متحده نیست که به شدت داره پیشرفت میکنه کشور سعودی اکنون به شدت در حال صنعتی شدنه و در زمینه خود کفائی و صادات گندم کشور سعودی رتبه یکم را داره همچنین کشور قطر و کویت و عمان به شدت در حال عدم وابستگی به نفت و صنعتی شدن هستند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
38
تنهايك كلمه مي توان گفت: افسوس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
1
36
آفرین بر شما که به جای نفی‌های شعاری، نگاه واقع‌بینانه‌ای را ترویج نموده‌اید. به خدا هر ایرانی منصف وقتی پا به دبی می‌گذارد دلش از سوء مدیریت در ایران به درد می‌آید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
1
64
باید بپذیریم که آنها حسود و تنگ نظر نیستند و خیلی راحت کار را به دست خارجی ها می سپارند.
نمونه بارز تنگ نظری ما در ماجرای فرودگاه امام رقم خورد.
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
0
79
نوش جون همسایه های عربمون در امارات. برنامه ریزی کردن ، زحمت کشیدن و الانم دارن نتیجه زحماتشون رو می بینن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۴
5
68
امارات اندازه فرودگاه امام ما قدمت داره... حالا بیا این فرودگاه رو ببین هنوز تکمیل نشده؟؟؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
5
0
شاید باورتان نشود، سال گذشته که به دوبی سفر کردم برای پیدا کردن یک استخر که مختلط نباشد، تمام این شهر 3 میلیون نفری را گشتم و جایی پیدا نکردم. برای صرف ناهار به رستورانی عربستانی در ساحل جمیرا رفتم و با صحنه های شدیداً غیر اخلاقی روبرو شدم و قید ناهار در کنار ساحل را زدم. برخی توریست ها هم که دوبی مال را با اتاق خوابشان اشتباه گرفته بودند. خلاصه که هنر می را که جمله گفتید، عیوبش را نیز بگویید. دیگر به خودباختگی فرهنگی رسیدند.
ناشناس
Romania
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
7
0
امارات یک کشور التماسی است

این حجم سرمایه گذاری بخاطر این است که به همه بله میگوید و رام است
نه تنها رام امریکا بلکه رام ایران رام عربستان حتی رام یمن

هیچ تاب اوری در مقابل سختی ها ندارد
هیچ چیزی تولید نمیکند( نفت را استخراج میکند و میفروشدو وارد میکند)
التماس میکند که امنیتش را دیگران تامین کنند
الان التماس میکند گندم بگیرد
اینها کشورهای دوران صلح و استخراج نفت هستند
هیچ عمق راهبردی ندارند

گول نخورید مطالعه کنید و خودتان فکر کنید
رستم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
0
2
نکنه مهم و اساسی را اشاره نکردید که ، آنها به «امارات» فکر کردن و پولهارا خرج کشور خودشان کردند
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۳
0
2
واقعا مقاله جالبی بود. باشد که به امارات و تفکر اماراتی احترام بزاریم و تعصبات خشک و کلیشه ای که اعراب غربزده و نوکرند رو فراموش کنیم و به دید واقعی به همسایگانمون نگاه کنیم
۷ روز عزای عمومی در هند در پی درگذشت نخست وزیر سابق این کشور ایران عضو ناظر اتحادیه اقتصادی اوراسیا شد دور از دسترس ترین نیایشگاه جهان / سفر به کلیسایی که در بالای کوه و جای عجیبی ساخته شده (فیلم) هشدار فرمانده سپاه خوزستان : دشمن با استفاده از فضای مجازی به دنبال ایجاد یاس و ترس در جامعه است سید حسن خمینی : بیشترین نفع وقایع سوریه را اسرائیل برد/ ترکیه بسیار خودخواهانه رفتار کرد نخست وزیر عراق : نظام اسد از عراق درخواست مداخله نظامی نکرده بود تاریخ مصرف مردم فریبی با عناوینی مانند "تجمع امت حزب الله" تمام شده است / همه می دانند که قصه پول و قدرت است نه غصه دین و انقلاب! یمن : فرودگاه تل آویو را با موشک مافوق صوت هدف گرفتیم اعتراض جمعی از هنرمندان به ستاد بزرگداشت «فروغ و سهراب» نتا S چینی و تحمل 7.7 تن فشار؛ آلمانی ها و آمریکایی ها کجایید؟! (+فیلم) عملیات استشهادی در غزه / حماس : یکی از نیرو‌های مقاومت خود را در میان نیرو‌های اسرائیلی منفجر کرد آقای جلیلی! اگر «عمق راهبردی» توقف قانون حجاب را درک کنید متوجه می‌شوید چه معنایی دارد ثبت لحظه حضور پلنگ ایرانی با توله‌اش در جنگل‌های گیلان (فیلم) مدودف : جنگ بین روسیه و آمریکا، اتمی خواهد بود عراقچی وارد پکن شد