۰۲ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۹۷۵۶۳
تعداد نظرات: ۳۲۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۸-۱۰-۱۳۹۰
کد ۱۹۷۵۶۳
انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۸-۱۰-۱۳۹۰
نقدها نظام را ار بین نمی برند؛تقویت می کنند

از دعوت کیانوری به تلویزیون تا تحمل نکردن علایی و افروغ

سید ضیاءالدین احتشام
عصرایران - در روزهای اخیر ، دو اتفاق در عرصه "ابراز عقیده" در کشور رخ داده است که اتفاقاً در هر دو مورد ، گویندگان ، افرادی از درون نظام و معتقد به مبانی آن با کارنامه ای روشن بوده اند.

اولی یادداشت سردار حسین علایی ، از فرماندهان نامدار دوران دفاع مقدس در روزنامه اطلاعات بود و دومی اظهارات دکتر عماد افروغ ، نماینده اصولگرای مجلس هفتم ، در برنامه زنده تلویزیونی "پارک ملت"‌.

این که محتوای کلام هر کدام از آنها چه بوده است موضوع این نوشتار نیست بلکه آنچه موجد نگرانی است ، نحوه برخوردها با این دو رویداد است.

افروغ
عماد افروغ در برنامه زنده تلویزیونی پارک ملت

طبیعتاً در جامعه ای که مدام از آزادی بیان به عنوان یکی از ارزش های بنیادین انقلابش یاد می شود ، این انتظار وجود ندارد که هر گوینده و نویسنده به مجرد این که سخنی بر زبان و قلم براند با برخوردهای سلبی مواجه شود.

اتفاقی که درباره یادداشت سردار علایی رخ داد ، تکراری بود:‌عده ای مقابل خانه او جمع شدند و علیه او شعار دادند و به در و دیوار خانه اش آسیب زدند.
درباره سخنان افروغ هم علاوه بر آن که دولتی ها در رسانه های خود او را با انواع تهمت ها نواختند ، برخی مجلسی ها نیز خواستار برخورد با موضوع از طریق شورای نظارت بر صدا و سیما شدند!
 
 این اتفاقات نشانه های دیگری هستند مبنی بر این که ظرفیت شنیدن صداهای مختلف در جامعه ما به شدت پایین آمده است. اگر شرایط مطلوب برای گفتن و شنیدن در جامعه ما حاکم بود ، به جای تهدید و تخریب ، سخن را با سخن و قلم را با قلم پاسخ می دادند.

منزل علایی
تجمع مخالفان علایی در مقابل خانه او

کسانی که با روش های سلبی به استقبال سخنان منتقدان می روند ، در واقع بزرگ ترین خدمت را به گسترش تفکرات همان منتقدان و اثبات حقانیت آنان می کنند، زیرا اولاً با این هجمه ها ، افرادی که اساساً در جریان نبودند وارد ماجرا می شوند و ثانیاً وقتی می بینند یک موج تخریبی قدرت محورانه علیه آنها به راه افتاده ، به طور روانی از در همنوایی با مظلوم ، با آنان همراهی و همدلی می کنند.

در واقع ، کسانی که فکر می کنند با متورم کردن رگ گردن و برخوردهای سلبی ، می توانند منتقدان را منکوب کنند ، نهایتاً نقض غرض می نمایند و به جای ریختن آب بر آتش منتقدان با اقدامات ناشیانه و بدوی خود ، بر آن بنزین می پاشند!

نکته این که برخوردهای سلبی اخیر ، نه در برابر دگر اندیشان ، که در مقابل دو تن از نیروهای دورن نظام و "خودی"‌ انجام شده است و الا اگر همین مطالب توسط افرادی دیگر و در رسانه هایی غیر از روزنامه اطلاعات و صدا و سیما - که هر دو متعلق به نظام هستند - منتشر می شد ، مشخص نیست چه بلایی بر سر نویسندگان و گویندگان و رسانه های نشر دهنده می آمد!

  صدا و سیمای جمهوری اسلامی ، زمانی به حدی آزاد منشانه رفتار می کرد که افرادی مانند نورالدین کیانوری و فرخ نگهدار و احسان طبری این امکان را داشتند که در رسانه ملی حاضر شوند و با افرادی مانند آیت الله بهشتی و آیت الله مصباح یزدی مناظره کنند ؛ ولی اکنون جای تأسف است که فردی مانند عماد افروغ هم تحمل نمی شود و احتمالاً از این پس ، نام او نیز در فهرست سیاه نانوشته افرادی باشد که تهیه کنندگان سیما جرأت دعوتشان را به برنامه هایشان ندارند.

اگر اوایل انقلاب ، به جای دادن تریبون و آنتن به افرادی مانند کیانوری ، از همان ابتدا آنها را سانسور می کردند ، عده بسیاری از مردم با این گمان که کیانوری و همفکرانش به دلیل داشتن منطق قوی ، از دسترس دور می شوند ، بدان ها می گرویدند و هم اکنون نیز بر همان خط بودند ولی وقتی رسانه ملی با آزاد اندیشی ، افکار مختلف را در معرض قضاوت عموم گذاشت ، مردم سره را از ناسره تشخیص دادند.

مناظره تلویزیونی:‌پیمان،بهشتی -کیانوری، نگهدار
مناظره تلویزیونی سال 1360
(از راست به چپ:‌حبیب الله پیمان،آیت الله شهید بهشتی - مجری برنامه - نورالدین کیانوری و فرخ نگهدار)

این ، برای نظام جمهوری اسلامی زشت و ناپسند است که هر کس سخنی فراتر از کلیشه زد ، فوراً موجی از تخریب و تهدید علیه او آغاز شود؛ شأن نظامی که شعار انقلاب آن "‌استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی"‌ بوده ، این است که افراد در اظهار نظرات خود کاملاً آزاد باشند و متقابلاً افکار عرضه شده نیز بی هیچ تعارفی نقد شوند.

این همان روش و منش امیرالمؤمنین علی علیه السلام است که نه تنها به منتقدان همسو با خود که حتی به دشمنانش به حدی از آزادی بیان داده بود که بتوانند در معابر و مساجد و حتی میان خطبه های ایشان ، سخن بگویند و صرفاً سخن بشنوند.
حتی زمانی که یکی از خوارج در میان منبر امام از جای برخاست و به ایشان اهانت کرد و اصحاب خواستند او را تأدیب کنند ، حضرت آنان را از هر گونه برخوردی برحذر داشت و او را در پناه خود توصیف کرد.
امام علی (ع)‌تنها زمانی با مخالفان برخورد کرد که آنان دست به شمشیر بردند و خوارج در اولین اقدامشان شکم زن حامله ای را دریدند.

کسانی که دوستدار نظام و حامی دوام و قوام روزافزون آن هستند بدانند که استحکام جمهوری اسلامی در رهگذر برون ریزی افکار متراکم در اذهان و نقد و بررسی آنها حاصل می شود نه در تبدیل نقدها به عقده ها و کینه ها.

کسانی که با شنیدن هر سخن مخالفی تمام هم و غمشان این می شود که به هر طریق ممکن اولاً گوینده را مجازات کنند و ثانیاً از او درس عبرتی برای دیگران بسازند ، متوجه نیستند که با این کارها بزرگ ترین تبلیغ را علیه نظام می کنند و این باور را به جامعه و جهان القا می نمایند که نظام آنقدر ضعیف است که ممکن است با چند نقد کلامی و نوشتاری آسیب ببیند و حال آن که واقعیت چیز دیگری است و نظامی که جنگ ها و تحریم ها و تهاجم ها آن را از پای درنیاورده ، قطعاً نقدها هم - حتی اگر غیر مسوولانه هم باشند - نمی توانند آسیبی بدان وارد کنند و برعکس مقوم آن نیز هستند.

منکوب گران نقد ، بدانند که قطعاً و حتماً و صد در صد در مسیر تضعیف نظام قدم برمی دارند و مصداق بارز دوستی خاله خرسه اند.


 
برچسب ها: افروغ ، علایی ، بهشتی ، کیانوری
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۳۲۵
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۱۲۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
7
1064
خودتون باورتون بشه که چه فکر میکردیم و چه شدیم . تازه این مورد در خصوص فضای نقد و بررسی مسائل سیاسی جامعه است در دیگر موارد که دگر هیچ.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
باز هم گلی به جمال عصر ایران . بقیه رسانه ها که کلا ... !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
66
634
حرفهاي قشنگي زديد . من پيشنهاد دارم كه ستوني در عصر ايران به صورت روزانه باز شود و در مورد رفتار حضرت علي با مخالفانش را در مقاطع تاريخي مختلف بازگويي نمايد. تا رفتار پيشواي اول شيعيان براي ما الگو باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
14
1132
ایران جایی است که اگر بخواهی کشورت را آباد کنی خانه ات ویران میشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
دقیقا درست گفتید.
امیرکبیر و قائم مقام فراهانی (ثانی) دو مثال کامل این قانون هستند.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
نظر بسیار جالب واقعی کاش باهم اشنا میشدیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
پس شما تا به حال هیچ کاری برای ابادانی کشورت نکردی چون ظاهرا خونت سالمه و به اینترنت هم دسترسی داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
بسیار زیبا بود دوست عزیز و متاسفانه عیان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
وقتی همه اینجوری فکر کنند خوب همین می شود. القای این طرز فکر مخرب است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
این جمله زیبا از مرحوم پروفسور حسابی است.
کیان
| United Arab Emirates |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
این جمله متعلق به پروفسور حسابی می باشد و کاملا بحق!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
جمله معروف مرحوم پرفسور حسابی ابرمرد فیزیک ایران و تنها شاگرد ایرانی انیشتین است که جا دارد از او یاد شود
ناشناس
| Malaysia |
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
مثل آقای علایی که اگر چه خانه اش هنوز ویران نشده ولی شروعش رو همه دیدن!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
ایران (کشورهای جهان سوم) مکانی است که اگر بخواهی کشورت را آباد کنی خانه ات ویران می شود و برای آبادی خانه ات باید کشورت را ویران کنی.
دکتر حسابی
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
ناشناس گرامی چقدر زیبا گفتی ای کاش می شناختمت
راسخ
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
5
274
متن جالبی بود.
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
2
233
ای کاش یک پست خبری هم در مورد صحبتهای عماد افروغ در برنامه پارک ملت میزاشتید تا ماهم علت اعتراضها را بدونیم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
143
احسنت احسنت احسنت احسنت
مهدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
204
متن كامل نظر ارائه شده كه ظاهراً منسوب به يكي از بزرگان اين ديار است اين است: ‹‹ ايران جايي است كه اگر بخواهي كشورت را آباد كني خانه ات ويران مي شود و اگر بخواهي خانه ات را آباد كني، بايد كشورت را ويران كني››
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
از مرحوم پروفسور حسابی است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
مرحوم حسابی که از هر لحاظ خانه شان آباد است!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
ایشان درباره جهان سوم گفتند.متنشون درباره جهان سوم بود.ایران هم جزش
ناشناس
United States of America
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
255
شأن نظامی که شعار انقلاب آن "‌استقلال،آزادی،جمهوری اسلامی"‌ بود!!! نه بوده...دلم تنگ است برای میثاقی که برایش از پدرم "آری" گرفته شد...دلم سخت تنگ است.ترا به قرآن بچاپ
فيروز يايجيلو
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
7
152
فكر ميكنيد با نوشتن اين موضوعات مشكلي حل ميشه ؟ كسي هست كه رسيدگي كنه ؟ طرف مخاطبتان براي دردمندي كيه ؟ مردم باشنيدن اين مطالب بيشتر عذاب ميكشند . خواهش ميكنم چاپ كنيد .
حسین حیدری
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
681
8
یک سوال!
مردم امروز با مردم زمان شهید بهشتی یکی هستند؟یعنی واقعا تمام بینندگان رسانه های ما تلقی درستی از سخنان افروغ داشتند؟
سوالم اینست می توان مناظرات دوطرفه شهید بهشتی را با مونولوگ جناب افروغ مقایسه کرد؟آیا رسانه جای این مباحث است یا دانشگاه وحوزه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
نه رسانه فقط بايد تام و جري پخش كنه
ناشناس
| Netherlands |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
اگرنگرانی وجودنداردجلسات مناظره رابین ایشان وامثال ایشان برگزارکنندتاازمونولوگ به دیالوگ تبدیل شود.اماآیاجرآت این کاروجوددارد؟
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
اولا یه نیگاه به منفی هایی که گرفتی بکن ثانیا یک جواب: رسانه به ویژه ار نوع ملی فقط محل تعریف و تمجید و چاپلوسی است و هیچگونه نقدی نباید در آن صورت گیرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
خیلی دانشمندی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
درسته آقاي حيدري موافقم كه مونولوگ نباشه و ديالوگ باشه . دقيقا مثل مصاحبه آقاي احمدي نژاد و حيدري .
دانشجوی شریف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
یعنی واقعا فکر میکنی تو دانشگاه میشه حرف سیاسی زد که میگی بریم اونجا مناظره کنیم ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
ببخشید نه که همیشه اخبار ما دیالوگه: آمریکا در حال نابودی! ایران در قله های موفقیت! هر کی هم حرف دیگه ای بزنه مزدوره! به این میگن دیالوگ!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
منظور شما اینه که مردم این زمان از آن موقع بی دین ترند یا احمق تر که نمی تونن خوب را از بد تشخیص بدن؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
چطور رسانه 24 ساعت شبانه روز تعریف و تمجید میکنه ولی تحمل شنیدن چند دقیقه حرف مخالفتون رو ندارین
بندی خدا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
7
295
برادر بزرگوار تا زمانی که امثال اقایان شریعتمداری کیهان خود را اسلام مطلق و دیگران را غیر اسلامی میدانند فضایی برای نقدو انتقاد وجود نخاهد امد چون هرکس سخنی که حتاکمی با این افراد زاویه داشته باشد بر زبان بیاورد این اقایان از تریق تریبون هایی که در خدمت دارند بلایی برسر او خاهند اورد که کس دیگری جز مجیزه گویی حرف دیگری بر زبان نیا ورد.
شما درست میفرمایید مگر مرحوم دکتر بهشتی از طریق گفتمان در همین صدا وسیما فردی مثل مسعود رجوی خا ئن را منکوب نکرد او که خود را خیلی دست بالا گرفته بود بعد از مناظره دیگر حرفی برای گفتن نداشت و به یک باره ابهت کاذبش از بین رفت ما عاشق افرادی مثل مرحوم بهشتی ها هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
104
سلام
كلام خوب خوب است مگر اينكه بهانه چيز ديگري باشد.فقط اي كاش مي توانستيم بفهمييم ميزان درك وپذيرش اين حقايق در دولتمردان چقدر است؟
رضوي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
666
71
خودتون داريد مي گيد بصورت مناظره . نه اينکه يه نفر بيايد هرچي از دهنش در مياد به ولايت فقيه بگه و هيچکس هم نباشه که جوابش رو بده.چرا مغلطه مي کنيد و مسايل را با هم غاطي مي کنيد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
در دفاع از عصر ایران باید بگم مگر همه سخنرانیها و اظهارنظرهای موافق آقای رضوی به صورت مناظره و دوطرفه برگزار میشه که از این طرفیها حتما باید دوطرفه باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
مثل رحیم پور که هرجمعه با خودش مناظره میکنه دیگه؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
آقاي رضوي اينها از خودتون هستند (البته ما هم اينها رو از خودمون ميدونيم افروغ و سردار اعلايي رو ميگم ) مناظره با مخالف يعني مناظره با تاج زاده جرات دارين ؟؟؟؟؟؟؟؟
عصر ايران اگه به ازادي بيان اعتقاد داري منتشر كن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
به به! بالاخره یکی پیدا شد که معتقد به مباحثه دو طرفه باشه! ما حاضریم در همه موارد بخصوص موارد انتخابات و مباحث اقتصادی و انرژی هسته ای و صدها موضوع دیگر مباحث چند جانبه در تلویزیون برگزار شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
آقاي رضوي عزيز مشكل امثال شما ديالوگ و يا منولوگ نيست. شما تحمل نظر مخالف رو در هيچ شرايطي نداريد. مناظرهاتون رو هم ديديم. صدا و سيما اين يكي هم از دستش در رفت وگرنه جرعت برگزاري هيچ مناظره واقعي و بي طرف را با هيچ منتقدي ندارد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
تو هم دانشمندی !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
متاسفم برات رضوی جان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
5
311
وقتی یک سردار و سیاستمدار نمیتونند انتقاد کنند، وای بحال و روز ما.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
نکته همین جاست. اصولا برخی با این حرکات میخواهند همین نکته را جا بیاندازند که کسی به هیچ وجه انتقاد نکند.
ناشناس
| Germany |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
وقتی با سردار علایی با آن همه سوابق عملیاتی و ایدئولوژی اثبات شده این گونه رفتار میشود خب خود بخوان حدیث مفصل از این دموکراسی.
مردی بزارش حداقل با این فشار اقتصادی یه کم دلمون خنک شه !!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
2
119
خیلی عالی بود.
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
211
شهید مطهری در اوایل پیروزی انقلاب می گفت باید به مارکسیتها فرصت داد تا فلسفه مارکس و لنین و هگل را در دانشکده الهیات دانشگاه تهران تدریس کنند! تا فرصتی برای پاسخگویی به آنان فراهم شود و با تعاطی افکار و اندیشه ها به رشد و تعالی فکری رسید.
ولی هرچقدر از استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی گذشت ما از این روند آزادی بیان و اظهار نظری غیر از نظرات رسمی دور شدیم...
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
265
راستی این نظام را چه شده است که کیان این مملکت با یه مقاله سردار علایی و چهار نفر دلار فروش فردوسی و 5 نفر دانشجو و پارک ملت افروغ و سکه فروش های بازار و محتکران کالا و غیرو.. متزلزل شده و صدای وای مصیبتا بلند میشود و یکی هم میگوید حرف های سردار علایی از دشمنی 30 ساله امریکا بدتر بوده حال باید پرسید چرا مملکت رو به اینجا رساندیم که با کوچکترین حرف همه در صف امریکا میشوند ایا اشکال از خود ما نیست که باعث شدیم فداکاران انقلاب را از خود دور کنیم و اگر خدایی ناکرده در دام دشمن افتادن این از عملکرد ما نمی باشد
پاسخ ها
نا شناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
اگر نقادی اقایان بر مبنای دلیل و برهان است خوب جای این همه داد وفریاد نیست . اگر هم بدون دلیل وبرهان است . اهل فن با انها روبرو شوند .وبر اساس عقل و منطق با یکدیگر مناظره نمایند .بهترین داور هم مردم هستند .بنده فکر نمی کنم کسانی که مورد نقد اقایان واقع شده اند .راضی به اینگونه تخریبها ی نقادان باشند .انشاالله در این خصوص تذکر خواهند داد
a-s
United States of America
۱۱:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
91
كاملا" درست مي گوئيد ، اما چه فايده و كو گوش شنوا !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
omid
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
4
63
عصری جون این مناظره ها که گفتی صرفا مربوط به اوائل انقلاب می باشد وعدم استمرار آن ربطی به این چند سال اخیر ندارد امیدوارم منعکس کنید
وحيد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
373
2
متاسفانه متن شما يك طرفه به قاضي رفتن است .من صحبهاي اقاي افروغ رو قبول دارم اما مطالب اقاي علائي رو خير .ضمنا در عكس سوم ميزگرد است وموافقين ومخالفين مباحث خودرا مطرح ميكنن نه اينكه مثل برنامه پارك ملت ونامه آقاي علائي مطالب ونوشتار يك طرفه باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
آخه اون برنامه مناظره ها که دوطرفه بود هم تحمل نشد. چرا مناظره ها بعد از انتخابات تحمل نشد؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
ميشه به غير از اين موردهاي بسيار محدود در سال ها موردي رو نشون بدين كه مدافعان نظام در كنار منتقدان بشينند و حرف بزنند؟ حالا همين يك بار رو هم بر نمي تابيد و هوس مناظره داريد؟!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
اگر نامه آقایان علایی وافروغ یکطرفه بوده پس بفرمایید پاسخ هایی که مثل آوار بر سر آنها خراب شد چی بود؟؟
majid
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
2
79
با سلام علیرغم همه این انتقادها به رسانه ملی ظاهرا اراده ای در این سازمان وجود دارد که بدون شنیدن نقدها همان راه پر از انتقاد خود را می رود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
5
163
آخر كساني كه داعيه دين داري دارند و خود را حامي و مدافع سينه چاك اسلام ميدانند غافلند از اينكه به فرموده پيامبر اكرم (ص) اسلام دين تساهل و تسامح است و تعقل و تفكر وشنيدن اقوال گوناگون و انتخاب برترين آنها كلام خداست كه بارها در قران بدان اشاره شده است.(سوره مباركه زمر آيه 17 و 18)
يادمان باشد كه اگر بخواهيد چيزي را خراب كنيم كافيست كه از آن بد دفاع كنيم.
پاسخ ها
Ali.MT
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
خیلی عالی نوشتی
آفرین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
در آيه 9 سوره ملك از جهنميان مي گويند اگر گوش مي كرديم يا فكر مي كرديم جهنمي نمي شديم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
153
در كشور ما فضاي آزادي بيان آنقدر باز است كه اگر كسي از داخل نظام از روي دلسوزي نقدي داشته باشد چماق بدستان و شعبان بي مخ ها جلو درب منزل با ژست اسلامي معركه راه مي اندازند!!!!!!!!!!!!!!! بنازم به اين آزادي فكر و انديشه و بيان!
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
188
4
در طرف اول قیاس آورده ا ید کیانوری یا شهید بهشتی مناظره داشته در پارک ملت چه شد عماد افروغ با خودش مباحته کرد وتمام....
پاسخ ها
علي
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
يكم تحمل كن متن بالا رو دوباره بخون آباريك الله
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
4
83
فراموش نكنيم شهيد دكتر بهشتي با منطق قوي و برداشت روشنفكرانه از دين مقابل امثال كيانوري مناظره مي نمود ولي امروزه با كدام منطق قوي مقابل ضد انقلاب كه نه ، اصلاح طلبان هم كه نه ، حتي مقابل اصولگرايان واقع بين مي خواهند مناظره كنند؟؟؟
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
41
در آن زمان همزمان دو مناظره برگزار میشد
اولی مناظره ایدولوژیکی با حضور آقایان مصباح ، سروش ، مرحوم طبری و فرخ نگهدار.
دومی مناظره سیاسی با حضور آقایان پیمان ، شهید بهشتی ، مروحوم کیانوری وفتاپور
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
101
از تمام زحمت کشان عصر ایران متشکرم البته با نظرات شما تو این مقاله مخالفم چون مردم حق اظهار نظر ندارند مردم فقط باید مطابق با نظرات کیهان فکر کنند
رشتی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
204
5
اخر عصر ایران منگول یا واقعا منگلی یا خودت را به منگولی زدی اخر ... اوایل انقلاب را با الان که سی سال از ان زمان گذشته مقایسه میکنی البته جوانان تشنه اگاهی را میتوان با همین سیاست گول زد کاری که مستکبران میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
هااااان !!!؟
من فقط منگولش رو فهمیدم !
حالا چرا ناسزا میگی ؟ نمیتونی مثل بقیه با استدلال صحبت کنی ؟
شميسا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
آفرين اتفاقا حرف درستي زده ؛ عصر ايران هم بيخودي جوابش را داده و به اسم مردم منتشر كرده
فصث
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
حالا بالاخره منگول یا منگل؟ منگل
ناشناس
| Canada |
۰۱:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
بيشتر فكرتو بذار روي نحوه ي حرف زدن توي يك محيط فرهنگي
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
ای وای به همین راحتی گول خوردم نفهمیدم. یکی منو درست کنه.
ناشناس
-
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
75
کاش حرف ملت اثربخش بود کاش میدانستند که با این حرکتها تیشه به ریشه میزنند کاش...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
به نظر من میدانند .
سهند
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
66
مرسي عصر ايران!
با خوندن مقاله هات احساس بهتري دارم!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
26
عزیزم این عکس مربوط می‌شه به جشنواره شعار نویسی روی یک دیوار خالی که از شهرداری اجازه شو گرفتن. بیخودی جوسازی نکن. مگه رییس جمهور نگفتند ایران کشور آزادی و همه می‌توانند حرفشون رو بزنند. برای یه برنامه انتقادی در صدا و سیما که دوستان اینجوری آتیشی نمی‌شن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
27
فرق جوامع پیشرفته با ما کشورهای جهان سوم هم در همین چیزهاست...
اگه نشه یک انتقاد ساده و سالم مطرح کرد باید فاتحه اسلام رو بخونیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
19
گوش اگر گوش اینها وناله اگر ناله عصر ایران است البت انچه هیچوقت به جایی نخواهد رسید فریاد عصر ایران است
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
102
19
مناظره با سخنرانی تفاوت داره . بله آقا مناظره بذارن یکی هم جواب بده نه طرف هرچی دلش خواست بگه بدون جواب . ببخشید عادل فردوسی پورم که یکی رو رو خط میاره همیشه به طرف مقابلم اجازه دفاع میده . به قوله قدیمیا هرکی تنها بره به قاضی راضی بر می گرده.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
قبل و بعد از افروغ تریبون صدا و سیما دست شما بوده وهست . اگر میخواهید خوب جواب بدید چرا توهین میکنید . جواب بدید و قضاوت و پذیرش را بعهده مردم بذارید. ولی اگه مردم صحبت شما را نپذیرفتند دیگه اسلحه کشی نکنید , و به افروغ هم تهمت نزنید . فقط قضاوت مردم را قبول کنید...
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
21
اجر نویسنده با خدای بزرگ راستی چرا به اینجا رسیدیم که دیانت به راحتی فدای سیاست میشود
ومتملقین ولو مفسد موردعزت ومنتقدین دلسوز و دست ازجان شسته مورد تهاجم قرار میگیرند ازاین نوع مقالات نوشته اید وخواهید نوشت اما چه سود فردا ممکن است همین عده محدود باشما آن کنند که با دیگران کردند وباید بگوییم جه میخواستیم چی شد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
38
اشكالي نداره . در عوض به قول رييس جمهور :

ايران آزادترين كشور دنياست.
lمحسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
64
1
با سلام اگر کمی در زیر نویس عکس ها دقت فرمایید متوجه مغالطه خود می شوید."عماد افروغ در برنامه زنده تلویزیونی پارک ملت" "مناظره تلویزیونی سال 1360
(از راست به چپ:‌حبیب الله پیمان،آیت الله شهید بهشتی - مجری برنامه - نورالدین کیانوری و فرخ نگهدار)" در اولی حرفها زده می شود و مجری ولایت مدار ؟؟؟؟ فقط نظاره گر است اما در دومی کارشناس حضور دارد و به شیوه مناظره عمل می شود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
19
بدلیل همین اختلافات ملت را دو دسته کردند و بدبینی نسبت به همدیگر توسعه یافته و هیچ کس در دستگاهها کار نمی کنند و فقط ظاهر سازی است تا حقوق بگیرند و السلام
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
29
از امیرالمومنین علی (ع) نقل شده است: تضارب آرا سبب تولید نظر صحیح می شود. یادتون باشه اختلاف و گوناگون بودن اندیشه ها از آیات و قدرت خداست. پیامبر هم با مسیحیا و یهودیا و مشرکا بحث می کرد. همچنین همه امامان.
شروین
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
29
دوست دارم بخوابم و برخیزم و ببینم, تمام کسانی که از دیوارها بالا می رفتند و رنگ بر درب خانه های مردمان می پاشیدند ,قلم در دست دارند!
حسین حقگو
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
214
2
جعفر خان کمی هم انصاف!
توکه سال 60را یاد داری آیا تریبون آزاد را در اختیار کیانوری گذاشتند ورفتند یا نه شهید بهشتی را در مقابلش قرار داده تا هر طرف پاسخ سخنش را بشنود ومردم مناظره دو طرف را بنگرند ؟!
آیا مناظره آقای مصباح و گلزاده غفوری را یاد داری (که بنده خدا غفوری مات ومبهوت فقط نگاه میکرد )؟! آیا بارها علمای ما بحث مناظره با سروش را مطرح نکردند ولی او فرار را بر قرار ترجیح داده و میداد؟! آیا مقاله علایی را خواندی که فحشنامه بود وبوی کثیفی آن از دل پاک یک رزمنده حکایت نداشت؟! آیا واقعا فحش جواب دارد؟!
هر چند بنده به هر دوی این افراد علاقه مندم ولی شما بحث را خلط نکن واز به به و چه چه دیگران شاد نباش. آیا کدام رجل سیاسی ویا فرهنگی ویا مذهبی ویا حتی اجتماعی است که بخواهد مناظره در سیماداشته باشد ( البته بدون شرط ) ونظام ویا مردم ممانعت کرده باشند. خدا رحمت استادمان را وقتی برای یک بحث علمی در میان جمعی اورا دعوت کردم نپذیرفت وبیان داشت که جای این بحث در جمع علمی است نه در میان مردم کوچه وبازار .دقت کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
هدف از مناظره رسیدن به یک نتیجه منطقی هست (که البته مردم باید قضاوت کنند) یا فراری دادن و انگشت به دهان کردن بقیه؟جنابعالی حرف های علایی رو فحش دیدی و دنبال فراری دادنش هستی، ولی من حرف هایی دیدم که میشه بررسی و نقدش کرد.
وحید2
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
مقاله علایی فحشنامه بود؟؟؟
شما که جنبه یک انتقاد ساده رو ندارین و به اون می گین فحش نامه اگه ازتون یه انتقاد اصولی بشه چی میگین؟؟
حسین از مشهد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
53
با تشکر از عصر ایران لطفا این روال را دنبال کنید .
به امید روزی که مسئولین مملکت ما هم بتوانند انتقادها را تحمل کنند .
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
88
من متن صحبتهای آقای افروغ را خواندم ایشان همش از سخنان حضرت علی (ع) در نهج البلاغه و سخنان امام خمینی در صحیفه نور اشاره می کند و پیرامون آنها بحث می نماید.کسانی که مخالفند و اعتراض می کنند یا با نظرات حضرت علی (ع) مخالفند و یا نظرات حضرت امام مشکل دارند که چون با منافعشان همسو نیست سخنان آقای افروغ را ضد حکومت می دانند و همه چیز را فدای مصلحت (منافع خودشان) می کنند.
ناشناش
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
44
حرف هایی که این تازه روشنفکران میزنند را ملت سالها فریاد زدند ... 2 برداشت بیشتر نمیتوان داشت: یا تازه فهمیده اند که در این صورت از مردم بی سواد جامعه نیز عقب ترند. یا ما به انتخابات نزدیک می شویم.
علي
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
17
زنده باد مخالف من
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
12
سلام :بسیار خوب و خردمندانه بود امید وارم گوشی شنوا باشد ولی متاسفانه چشم بر واقعیت جامعه بسته اند...
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
23
بابا افروغ حداکثر نیم ساعت صحبت کرد . دوستان بعضیها هر هفته در برنامه دیروز امروز فردا هر هفته که چشم فتنه رو از حدقه بیرون میارندوهم مجری وهم میهمان برای همدیگه کوکاباز میکنندادم خوبه یک کمی جنبه داشته باشه
عباس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
12
با تشکر ازعصرایران که مقاله اش به دلم نشست ودرودبر همه حق جویان و علی گویان
مجتبی جواهری
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
19
هر چی کار تو ایران خراب میشه کار دشمنه و هر کی هم که انتقادی بکنه دشمنه حالا چطور میشه ا.......
کی میتونه جواب بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
10
همین الآن تعداد نظرات غیر قابل انتشار و نگاه کن
ب ع
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
16
دستون درد نکنه اینها حرف بسیاری از رزمندگان و ایثارگران و خانواده شهدآ و در یک کلام انقلاب کنندگان واقعی است که بنده نیز احدی از آنها میباشم
ناشناس
Iraq
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
1
13
مقاله شهید آوینی رو درباره آزادی بیان بخونین.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
16
در جامعه ای که همه مثل هم فکر کنند هیچ کس فکر نمی کند.آقایان تحمل سخنانی از جنس دیگر را داشته باشید . مایه پیشرفت هر جامعه ای افکار آزاد و بیان آزادانه افکار متفاوت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۳۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
41
2
بنده هم به برخوردهای غیر منطقی به مواضع آقای افروز معترضم
ولی بیشترین انتقادم یه صدا و سیما است چرا که اینگویه مباحث میبایست در برنامه هایی مطرح گردد که مانند برنامه مناظره شهید بهشتی همه عقاید در آن وجود داشته باشد نه اینکه یک نفر هر نقد و شبهه ای را که میخواهد مطرح کند و پاسخ متقابلی نیز دریافت نکند
روحي
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
28
6
باسلام
تازماني كه غارتگران و و چپاولگران تحت عنوان خصوصي سازي به مردم تحميل مي شوند تازماني كه عده اي يك شبه با يك تلفن به ثروتهاي ميلياردي دست مي يابند تازماني حقوق بعضي از مديران بيش از ده برابر كاركنان مي باشد تازماني كه مدرك گراي به جاي تخصص و دانستن و مهارت حرف اول را مي زند تازماني كه رياكاري و ظاهر سازي به اوج عليارسيده است تازماني كه پندها و نصايح دلسوزانه مقام معظم رهبري و ساير دلسوزان نظام مورد بي اعتنائي قرارمي گيرد ديگر نمي توان انتظار داشت كه حتي به نقد هاي غير مسئولانه هم بها داده شود البته نظام اسلامي مستحكم است و در آن شك و ترديدي نيست ولي غارتگران و چپاولگران بيت المال احساس خطر مي كنند چون كه نقدها ي منصفانه به زيان آنهاست البته پاسخ نقد بايد با نقد داده شود ولي پاسخ اخلال و شكستن شيشه را بايد به گونه ديگر داده شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
0
19
اگر تمامي احزاب را در اداره كشور شركت دهيم. كشور از اين مجلاب بيرون ميايد. اتحاد رمز پيروزي است.انحصارطلبي دشمن كشور است. و به نفع دشمنان ايران/
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
52
1
رسانه ملی جای این حرفهای به ظاهرروشن فکری نیست جای این حرفهادر حوزه ودانشگاه است..............
علیزاده
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۹
0
16
انتقاد سازنده همیشه مفید و جدا کننده خوب از بد بوده
انسداد جاده چالوس تا ۱۰ آذر / ترافیک سنگین در هراز محمد نزال عضو ارشد حماس: انتظار نمی‌رود مذاکرات غزه در صورت از سرگیری به نتیجه‌ای برسد می گویند «تحریم مهم نیست!» ؛ از جیب کی مهم نیست؟ (فیلم) درمان بیماری ایدز در کشور رایگان است بازداشت نگهبان سفارت آمریکا در نروژ به اتهام جاسوسی برای ایران و روسیه سردار سلامی: شریان‌ اقتصادی اسرائیل باید از زمین و دریا قطع شود واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به قطعنامه شورای حکام: ملاحظات هسته‌ای را کنار بگذاریم / هرچه تهدیدات بیشتر باشد، بهره مندیمان بیشتر می شود  علی لاریجانی مطرح کرد / اعلام آمادگی ایران برای توافق جدید هسته ای با ترامپ ماشین انسان‌شویی ساخته شد! واژگونی اتوبوس در جاده زاهدان به زابل با ۲۸ حادثه‌دیده و ۴ مصدوم موز چسب‌ خورده روی دیوار ۶.۲ میلیون دلار در حراجی فروخته شد موشک‌های ویژه حزب‌الله فراتر از تل‌آویو را هدف قرار دادند/ انهدام تانک مرکاوای ارتش اشغالگر کدام سامانه مرجع اصلی اطلاعات مکانی و سکونتی افراد است؟ وزیر علوم: در چند سال اخیر، ۲۵ درصد از استادان دانشگاه مهاجرت کرده‌اند /بسیاری به خاطر معیشت می روند پیش بینی آب و هوا در هفته آینده/ آغاز بارش‌ ها از دوشنبه با ورود سامانه جدید