۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۱:۴۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۸۵۹۱
تعداد نظرات: ۱۵۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۸-۰۹-۱۳۸۹
کد ۱۴۸۵۹۱
انتشار: ۱۱:۵۵ - ۱۸-۰۹-۱۳۸۹
برغم مخالفت کارشناسان

چه کسی ایده آب پاشی تهران را داد؟

نکته مهم تر این که وقتی طرحی با چنین سطحی از مخالفت کارشناسان و متخصصان و مسوولان ، مصوب و اجرایی می شود ، آیا مردم حق ندارند نگران نحوه تصمیم گیری ها در امور دیگر شوند؟ آیا در سایر حوزه ها هم نظرات کارشناسی اینگونه به محاق می رود؟
عصر ایران - ایده "آب پاشی " تهران با استفاده از هواپیمای سم پاش در روزهای گذشته تبدیل به سوژه ای جنجالی در رسانه ها و محافل مختلف شد.

این ایده که از همان ابتدا به گمان بسیاری از ناظران ، تخیلی و بدون ثمر دانسته شده ، در روزهای اخیر آزموده شد و ظاهرا آن گونه که از وضعیت آب و هوای پایتخت نمایان است و آن طور که مسئولان ذیربط آب وهوای تهران اعلام می کنند ، تاثیری در کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است و چه بسا برخی کارشناسان از تاثیرات منفی آن در احتمال بارش باران اسیدی نیز سخن گفته اند !

به هر صورت ارایه این ایده و آزمودن آن ، نشانه ای از ضعف تدبیر تعبیر شد  که بسیاری از ناظران بر سر آن اتفاق نظر داشتند  و ما هم به عنوان یک رسانه در روزهای گذشته نقدها و نظرات مختلف مسئولان و ناظران را در این باره انعکاس داده ایم.

اما نکته ای که در این میان جلب توجه می کند این است که این ایده با وجود  مخالفت جمع کثیری از مسئولان و کارشناسان ذیربط آب و هوا  ، در نهایت عملیاتی  شد و مشخص نیست که چه اراده ای وجود داشته که با وجود مخالفت های قاطبه کارشناسان و مسئولان مرتبط با آب و هوای تهران ، این ایده به بوته آزمون درآمده است ؟

اگر به اظهارات چند روز اخیر مسئولان مرتبط با موضوع آلودگی آب و هوای تهران مراجعه کنیم نظر مخالف بیشتر مسئولان و کارشناسان مرتبط نمایان است :

وزیر بهداشت در رابطه با تاثير آب پاشي هواي تهران بر كاهش ميزان آلاينده‌ها، گفته است : اگر آب پاشي با حجم وسيع صورت گيرد ممكن است تا اندازه‌اي موثر باشد اما طبق گزارش‌هاي وزارت بهداشت، آب پاشي با حجم كم موثر نخواهد بود. "(میزان آب هواپیماهای سم پاش اندک و در حد مزرعه ای است)

نماينده شهرداري تهران در كارگروه كاهش آلودگي هوا نیز در هفته  جاری  با زير سوال بردن اين تصميم ،‌آن را غير منطقي و بي فايده و در حد طنز دانسته است.

مهندس " وحید نوروزی " در این باره گفت  : "در عين حال اين سوال مطرح است كه چه ميزان آب قرار است با چند ده هزار هواپيمادر تهران 750 كيلومتر مربعي پاشيده شود؟
وی افزود: بر اساس اظهارات جناب استاندار تهران با استناد به مصوبات دیشب جلسه هیئت دولت در مورد شرایط خاص کیفیت هوا که متاسفانه ۲۸ روز است جان شهروندان تهرانی را نشانه گرفته است 100 دستگاه تهويه هوا و هواپيماهاي آب‌پاش بكارگيري مي‌شوند . آنچه جالب است این تصمیم عجیب و غریب تقریبا همه را شوکه کرد. اگر بگویم تبدیل به طنز شد اغراق نکرده ام. سئوالات و ابهام در مورد این اقدام عجیب و غریب آنقدر زیاد است که پایانی بر آن نیست."
 
معاون سابق سازمان حفاظت محيط زيست نیز هشدار داده است که  با بالا بودن غلظت برخي آلاينده‌ها مانند دي‌اكسيدگوگرد و مونوكسيد‌كربن در تهران و تركيب آن با قطرات آب كه توسط آب‌پاش‌ها پخش مي‌شود، باران اسيدي در تهران شكل مي‌گيرد.

حسن اصيليان درباره بارش باران اسيدي ناشي از آب‌پاشي هواپيماها در تهران گفت:  اگر ميزان غلظت آلاينده‌ها بالا باشد احتمال بارش باران اسيدي زياد است.

اين استاد دانشگاه در ادامه افزوده است : " اگر دي اكسيد گوگرد در هواي تهران بالا باشد پس از تركيب با آب اسيد سولفوريك ايجاد كرده و در نهايت منجر به بارش باران اسيدي مي‌شود يا اگر ميزان غلظت اكسيد‌هاي نيتروژن بالا باشد پس از تركيب با آب ايجاد اسيد‌نيتريك مي‌كند.

وي ضمن انتقاد از روش مورد نظر، گفت: اصل قضيه مشكل دارد؛ پاشيدن 10 هزار ليتر آب در فضايي مانند تهران مثل قطره‌اي در درياست بنابراين در وهله اول بايد به نفس عمل بپردازيم كه آيا كارشناسي هست يا خير؟

مدیرکل هواشناسی استان تهران نیز روز چهارشنبه  با تاکید بر این که آب‌پاشی تهران بوسیله هواپیماهای آب‌پاش هیچ پایه علمی ندارد گفت: سامانه‌ای در غرب و شمال غرب کشور مستقر شده است که از بعدازظهر چهارشنبه تهران را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدین ترتیب این سامانه ضعیف بر روی کاهش غلظت آلاینده‌های تهران تاثیر می‌گذارد و انتظار می‌رود تا روز جمعه آلودگی هوای پایتخت به میزان قابل توجهی کاهش یابد.

مهندس "جباری دقایقی " در خصوص آب‌پاشی تهران از طریق هواپیماهای آب‌پاش گفت: این طرح به هیچ عنوان پایه علمی ندارد و سازمان هواشناسی این طرح را به هیچ وجه از نظر علمی تایید نمی‌کند چرا که تاثیری در کاهش آلودگی هوا ندارد.

 مدیرکل هواشناسی استان تهران افزود: اجرای این طرح تنها موجب ترکیب آب با آلاینده‌های جوی و ریزش آن بر سطح زمین و آلودگی آب و خاک و بارش‌های اسیدی می‌شود.

 وی گفت: در حالت عادی به دلیل این که پیش از بارش باران شاهد بروز باد و پراکندگی آلاینده‌ها هستیم و با توجه به حجم بالای آبی که در بارندگی‌ها حاصل می‌شود کمتر مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌شود.

 مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به این که موضوع آب‌پاشی با هواپیماهای آب‌پاش نیز روز دوشنبه در کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران مورد بحث قرار گرفت تاکید کرد: در همان جلسه هم تاکید کردیم که قرار است سامانه جوی جدیدی بر تهران حاکم شود لذا اگر شاهد کاهش روند آلاینده‌ها از روز چهارشنبه بودیم به حساب آب‌پاشی نگذارید!

 مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران هم با اشاره به اظهارات مسئولان در مورد بهتر شدن آلودگی هوای تهران گفت: «هنوز که ما وضعیت بهتری ندیده‌ایم و همه این کارها برای افزایش نیافتن آلودگی بوده است.» رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه باید طرح پیشگیری از آلودگی هوای تهران دنبال شود گفت: «با این وضعیت آلودگی هوا مردم به مرگ تدریجی دچار می شوند و با سپری شدن این ایام نیز به طور حتم معضل آلودگی هوا فراموش می‌شود.»

 مجید عباسپور، رئیس دانشکده محیط‌زیست و انرژی دانشگاه علوم تحقیقات تهران یکی از این کارشناسان است. او در این باره می‌گوید: «اقداماتی از این دست مانند ایجاد باد مصنوعی یا آب‌پاشی هوا برای کاهش آلودگی بیشتر جنبه تخیلی دارد تا علمی.»

یک ساعت بعد از آب‌پاشی آسمان تهران، مرکز هماهنگی اطلاع رسانی آلودگی هوای تهران در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد: « بر اساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران بر میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها به غیر از منوکسیدکربن نسبت به روز گذشته افزوده شده، همچنین در میزان غلظت آلاینده ازن تغییری ملاحظه نمی‌شود. بدین ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوای تهران در شرایط «هشدار» است.»

حال با توجه به اظهارات این مقامات مسئول فعلی و سابق در دولت و شورای شهر و شهرداری و نیز متخصصان  که  نظرات آنها یا مشابه آن در کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران نیز مسموع شده است ، این سوال جدی پیش می آید که چه اراده ای پشت قضیه ایده آب پاشی تهران بوده که با وجود این مخالفت ها و اعلام نظرات کارشناسی صریح مبنی بر بی فایده بودن آن ، آن را پیش برده و به مرحله عملیاتی هم رسانده است؟

نکته مهم تر این که وقتی طرحی با چنین سطحی از مخالفت کارشناسان و متخصصان و مسوولان ، مصوب و اجرایی می شود ، آیا مردم حق ندارند نگران نحوه تصمیم گیری ها در امور دیگر شوند؟ آیا در سایر حوزه ها هم نظرات کارشناسی اینگونه به محاق می رود؟

ومورد دیگر : حال که این ایده آزموده و نتیجه آن در عمل مشخص شد ، برای بسیاری از رسانه ها و مردم بسیار جالب خواهد بود تا با پیشنهاد دهنده یا پیشنهاد دهنگان این ایده آشنا شوند ؛ هوا که با این طرح پاک نشد ، لااقل بدانیم کار کی بوده است!



ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۵۸
در انتظار بررسی: ۱۶
غیر قابل انتشار: ۵۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
119
18
یعنی واقعا در سایر امور هم این طوری تصمیم گیری می شه؟ من که فکر نمی کنم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
منظورت از ساير امور چيه؟ اموري براي رسيدگي وجود ندارد.
دادا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
بله داداش همه چی عالیه مٍثل دریاچه ارومیه که کاش نزدیک تهران بود
علی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
185
17
بس کنید دیگه چرا اینقدر به این خبر می پردازید مشکل سوژه دارید؟ اجرای هم نشد.
ضمنا فرق بارون با آب پاش چیه؟
اولین بارانی که در هوای الوده ببارد باران اسیدی است و بسیار الوده است.
حالا قراره اگر بارون نباره بارش مصنوعی صورت بگیره که خیلای هم خوبه و با بارون هیچ فرقی نمی کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
سلام علی جون
1 - بله درست می گی ، آب آبه و آب بارون و غیر بارون نداریم اما وقتی آب کم بپاشی ، مثل اینه که روی خاک ، یه ذره آب پاشیدی و در نتیجه خاک می شه گِل و اوضاع بدتر می شه مگر این که آب انقدر زیاد باشه که گِل رو بشوره و ببره.
فرق آب پاشی با هواپیماهای سم پاش که برای مزارع کشاورزی طراحی شدن با بارون هم همینه که اولی چون کمه ، خرابتر می کنه و دومی چون حجمش زیاد تره ، آلودگی رو میشوره و می بره.
کار خدا رو با کار بنده یکی نکن!
2 - این همه کارشناسا می گن طرح آب پاشی بی فایده است ، از استاد دانشگاه تا متخصص آب و هوا و محیط زیست ، حالا شما از کجا می گید خوبه؟
3- اصلا بی خیال نظرات کارشناسان! آب پاشی هم شد ؛ هوا بهتر شد؟ دیدیم که فایده ای نداشت و کلی هزینه اضافی موند رو دست مردم. حالا برای چی داری عصبی می کنی خودت رو ؟ الله اعلم. نکنه خودت این طرح ضایع رو داده بودی ؟!
4 - همه چیز رو سیاسی کن ، خب؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
علي جون!
نكنه پيشنهاد خودت بوده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
آخه پسر خوب! اگه خبر رو کامل میخوندی نوشته فرقش چیه. اگه نخوندی من برات دوباره میگم:
در حالت عادی به دلیل این که پیش از بارش باران شاهد بروز باد و پراکندگی آلاینده‌ها هستیم و با توجه به حجم بالای آبی که در بارندگی‌ها حاصل می‌شود کمتر مشکلات زیست‌محیطی ایجاد می‌شود.
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
7
62
سلام
بيايد با يك تير دو نشان بزنيم ! بدينصورت كه هواپيماهاي كه تهران را آب پاشي مي كنند آبشان را از خليج فارس و درياي خزر بياوند كه اولا" با كمبود آب روبرو نشوند و ثانيا" با بر داشت آب ، سطح آب دريا عقب نشيني نموده و به خاك كشورمان افزوده شود. نظر شما چيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
آقا داود من در شما پتانسیل عجیبی برای مسئول شدن در کشور میبینم!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
اگر خودش هم مستقیماً مسئول نشه، مشاور خوبی میتونه باشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
1
36
واقعا در حد طنز بود ! آخه اینم شد راه حل ؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
2
21
حالا باید پیدا کرد پرتقال فروش رو!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
2
26
در تاييد حرف آقاي ناشناس به علي جون بايد اضافه كنم موضوع كمبود سوژه نيست موضوع تصميماتي كه بدون اخذ نظرات كارشناسي اجرا ميشه و نهايتا هم هزينه اي كه از بودجه بيت المال بر باد ميره ديگه دنيا دنياي سعي و خطا كردن نيست دانش بشر به جايي رسيده كه بشه يه تصميم علمي گرفت و بعد عمل كرد خود شما علي جون ميشه يه كاري كه هزينه هم برات داره الكي و با حرف مردم تو زندگيت انجام بدي بعد بگي هرچي بادا باد!! نه عزيزم حتما با يك نفر بزرگتر و دنيا ديده تر از خودت هم مشورت ميكني حالا اين موضوع رو ببر تو اجتماع كه جان و مال و سرنوشت ميليونها نفر مطرحه آيا اونجا هم ميشه رو هوا تصميم بگيري بعد هم راحت بگي نشد ديگه !! نخير بايد پاسخگوي تصميم اشتباه بود البته بگذريم كه تو اين مملكت اين موضوع واقعا محاله
سروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
1
30
الان تازه متوجه مي شويم كه چرا تا امروز مشكل آلودگي هواي تهران حل نشده...!!!به علت كسرت كارشناسان خبره وكاربلد..غيراينه..؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
1
75
آقا کی گفته هوای تهران آلوده است؟ هوای تهران خیلی هم پاکیزه است. اسنادش هم موجوده!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
42
علي جون فوق پروفسور يك چيز يادت رفته كه هميشه قبل از باران باد ظاهر ميشود و مقدار آلاينده ها را به حد اقل ميرساند حتما پروژه فوت كردن هم پيش رو داريم.اخه برادر من چرا فكر ميكني هر كس انتقاد ميكند منظور دارد انتقاد جهت سازندگيست حتي ب طنز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
1
23
بابا خود همین هواپیماها هوار را کثیف تر میکنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
40
عصر ایران آب پاشی تهران را رها کن بالاخره هوا درست می شه جان مادرت دوباره از مهار آتش جنگلهای شمال بنویس هر لحظه که میگذره کلی از منابع ما نابود میشه دست روی دست نگذارید منابع کشور ما در حال نابوذی است باید کاری بکنیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
17
5
خدمت شما عرض كنم كه خود مسئولين و خانواده محترمشان از اين هوا استفاده ميكنند.آدم وقتي به فكر خودش نباشه انتظار هست كه به فكر ديگران باشد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
مگه هوای لندن هم آلوده شده؟
حسام
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
5
4
سلام ناشناس
كاملا" باهاتون موافقم
مهیار
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
1
57
جالب است! اول مشکل می سازیم!بعد با مشکلی دیگر به حل مشکل قبلی می پردازیم!و بدتر از همه!! می گوییم برای مدیریت جهان طرح داریم!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
1
پس ایده منو یادتون رفت
ناشناس
Netherlands
۱۸:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
23
آقا اين طرح خيلي هم خوبه چرا وحدت ملي رو تضعیف مي كنيد؟!
متاسفانه دست استكبار جهاني از آستين يكي از تصمیم گيران در اومد و برادران مجبور به انتخاب هواپيماي سمپاش شدند، اگه طرح اصلي كه تانكر سوخت رسان بود اجرا ميشد همه ميديديد كه مو لاي درز كار اين دولت نميره!
هوشنگ
Germany
۱۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
1
12
حالا چرا اینقدر سخت میگیرید حتماً این مدیران روی این موضوع کار کرده واز تمام دانش استادان خودی وغیر خودی استفاده کرده اند.تازه این مدیران احتیاج به وقت دارند چون تازه صاحب مدرک شدند و یا شغل دیگری گرفتند. درهرصورت درست نیست آ نها ییکه در زمینه دیگر دانش فراوان دارند اینقدر زیر سوال ببریم.
مهدی...
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
6
راها کارهای زیادی برای از بین بردن آلودکی هوای تهران وجود داره :
1 - راهپیمایی مردم و درخواست رسیدگی از مسئولین محترم
2- فرهنگ دوچرخه سواری ( بجای این که ممنوع کنید دوچرخه سواری را واسه خانم ها )
3- جلوی تولیدات ایران خودرو و سایپا را بگیرین
4- خطوط مترو باید هر چه سریعتر افزایش پیدا کنه.
5 - باید در مکانهای شلوغ چهار راه ها تبدیل به زیر گذر بشه ( یک سری ماشین از زیر عبور میکنن - یک سری از رو - این باعث میشه زودتر به مقصد برسیم و در نتیجه بنزین کمتر میسوزه و آلودگی کمتر...)
6 - فرهنگ موتور سواری ایجاد کنیم.
7- استفاده از پکیج بجای بخاری و شومینه ( پکیج برعکس بخاری و شومینه هیچ الودگی نداره برعکس شومینه و بخاری که گاز سمی تولید میکنه ...)

8 - کمتر کردن زمان رسیدن به مقصد با ایجاد بزرگ راه ها ( البته این یکی تا وقتی چهار راه وجود داره فایده نداره..)

9 - فرهنگ درخت کاری ( هر شخصی تو آپارتمان یا منزل شخصی یک قسمت حیاط را درخت بکارن )

10 - احترام به طبیعت ( بله چیزی که کمتر بهش اهمیت میدیم )

11 - در صورت امکان از بنزین سوپر استفاده نمایید.( البته دولت باید تمام بنزین ها را در حد سوپر به دست مردم بده )

12 - کارخانجات را از شهرها بیرون ببرید.

13 - بجای زوج فرد کردن بیایید یک قانونی بگذارید و آن این که ( ماشین های تک سرنشین را مثلا در روزهای زوج ممنوع کنید - یا در ساعت شلوغ عبور ماشین تک سرنشین ممنوع بشه -اینطوری همکاران یک ادراه مجبور میشن با هم قرار بگذارن هر روز یکی ماشین بیاره - 50% خودروها تک سرنشین هستن )
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
2
25
با طرح اين ايده آب پاشي مطمئن باشيد كه اونطرف دنيا دارن بهمون مي خندند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۱
نه بابا اونا بعيد مي‌دونم اصلاً باور كنن كه چنين طرحي در تهران اجرا شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
13
بهتره این هاپیماها رو ببرند آتشسوزی جنگلهای شمال را خاموش کنند که چند هفته است داره می سوزه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
2
28
بهتره این هاپیماها رو ببرند آتشسوزی جنگلهای شمال را خاموش کنند که چند هفته است داره می سوزه
م
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
2
27
من فکر می کنم چون چند روز تعطیل شد و مردم هم نیاز به مشغله ای غیر از رسانه دولتی داشتند، دولت خواست کاری بکنه که مردم یکم بخندند و از این حال و هوا دربیاند.
آب پاشی تهران در تقویت روحیه مردم تاثیر بسزایی داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
15
0
خدایی اگه تو یه دهاتی از گمنام ترین کشورهای خارجی این کار رو میکردن همین عصر ایران شروع میکرد به تعریف و تمجید از اونها و کوبیدن دولت و مسئولین که از این کارها نکرده و کاربران هم اینجا نظر میدادن که عقل ما نمیرسه و همه اینجا بی سواد هستن و اونها رو ببین چه کردن
خدایی خیلی از حرکات خجالت داره
فقط کمی باید فکر کردش به کارهای خودمون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
1
32
خدا شکر که این هواپیماها به سلامت ماموریتشان را انجام دادن. چون من می ترسیدم خدایی نکرده با این ایمنی بالای پروازهامون(!) اونا دچار حادثه شوند انوقت دیگه قوز بالا قوز میشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
2
میگم مگر نمیگن کنیستر رو حذف کردن و مشکل بوجود اومده و تشدید کرده
خوب از فردا بگن خودرو ها اگر روشون کنیستر نزنن خودرو ساز ها پلاک نمیشن
حقیقتگو
Germany
۲۳:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
0
10
وای چقدر بابا مشکل میگیرید و انتقاد می کنید ..قدری سازنده فکر کنید دیگه ..
این ایده خیلی خوبی بوده ولی تکمیل کافی نبوده !اگر به این قارقارگ های پرواز کننده سم پاش یه طناب بلند می بستند میتونستند بهش چند تا سطل آویزون کنند که مرتب چند نفری روی زمین سطل ها رو پر آب میکردند و خلبان هم سطل ها می کشیده از زمین بالا و پسر خلبان هم بعدا اون سطل ها خالی میکرده روی هوای آلوده خلبان و پسرش اگر تمام روز این کارو میکردند جون شماها هوای تهرون ذلال ذلال می شد !!
طرح دوم که بازم دست خلبان و پسر خلبان رو میبوسه اینه که بدونیکه حاج خانم بفهمه جارو برقی شو و چندتا کیسه ذباله بندازند تو قارقارک سمپاششون و پرواز کنند و با چارو برقی هوای تهرون رو ازون بالا چارو و فیلتر کنند ودوده ها رو بریزن تو کیسه ذباله..دستشون درد نکنه یه نیم کیلو پنیر بلغار و چند تا نون بربری هم بهشون بدبد که اون بالا بخورند و گرسنه نمانند !! این طرح ها برای تمیز کردن هوا از نوع مشابه خارجیش خیلی بهتره و ساخت داخله و ارز هم براش خرج نمیشه !!
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۸
1
28
می گم اگه این طرح جواب داد!! خوبه چند تا از هواپیماهارا کنترات بفرستن دریاچه ارومیه رو هم آب پاشی کنه. شاید اونجا هم از نابودی نجات پیدا کنه.
ناشناس
Germany
۰۰:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
12
من فکر میکنم این ایده بکر آبپاشی از ایده های جهانی میاشد و فقط مسئولین یک اشتباه بزرگ کردند که اعلان کردند و همین باعث میشه دیگر کشورها مجانی و بدون هزینه از این اختراع بهره ببرند میبایستی بدون اعلام شبانه و یا شبها اینکار را میکردند که طرح لو نره !
مهدی
Japan
۰۰:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
18
1
بعضیها منتظرند یه موضوع پیداکنند و تو بوق و کرنا کنن.آخه بی انصاف ها حداقل یه حرکتی کردند،آب که ضرر نداره خدا امواتشون رو بیامرزه که به جای شما که کلاغ و چهل کلاغ میکنید یک اقدام عملی کردند حتی ناچیز. امان از این مطبوعات چیا وقتی بخوان بهانه بگیرن!
ناشناس
Netherlands
۰۰:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
0
مدیرکل هواشناسی استان تهران با اشاره به این که موضوع آب‌پاشی با هواپیماهای آب‌پاش نیز روز دوشنبه در کمیته اضطراری آلودگی هوای تهران مورد بحث قرار گرفت تاکید کرد: در همان جلسه هم تاکید کردیم که قرار است سامانه جوی جدیدی بر تهران حاکم شود لذا اگر شاهد کاهش روند آلاینده‌ها از روز چهارشنبه بودیم به حساب آب‌پاشی نگذارید!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۳۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
1
همه چیمون باید به هم باید هوای تهران مثل اقتصاد تهران شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
9
توپولوفا الان كارايي دارن بفرستن بالا پر از آب منفجرش كنن
دانمارک
Malaysia
۰۳:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
3
0
به خدا دلتون خوشه که به این چیزا میپردازین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
11
خدا لعنت کنه این استکبار رو که هوا رو آلوده کرده (یا لااقل هوای آلوده اش رو می فرسته طرف ما) و هواپیمای درست و حسابی هم نمی ده که حداقل درست و حسابی آب پاشی کنیم کشورمون رو.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
11
اقا هوای شیراز بعد از چندین وقت دوباره آلوده شد و مه دود گرفته
نتیجه میگیریم همش مال بنزین پتروشیمی ها هستش
حسام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
9
لطفا به آقایان بفرمایید بجای آریختن بیخودی روی تهران و هزینه پروازهای هواپیمای اب پاش از انها برای جنگلهای سمنان و گلستان استفاده نمایند.
فيضي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
13
1
شما هم كه مسخره كرديد هر كاري ميكنن يه ايراد ميگيريد و شهرداري هم كه قزبونش برم هيچ مسوليتي نداره و از همه طلبكاره !!!
فرشید
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
11
این طرح و میشه کاملترش کردو از طریق رسانه ها از مردم نیز کمک گرفته بشه به این صورت که هر یک از اعضای خانواده با یک افتابه یا آبپاش به مرتفع ترین نقطه پشت بام رفته و اقدام به ابپاشی نمایند که دو حسن بزرگ هم داره یکی اینکه تفر یح سالم و خوبی برای تمامی اعضای خانواده هست در ثانی الودگی هم کاهش پیدا میکنه..!
سعید
Germany
۱۶:۰۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
14
0
سلام ... اصلا دقت کردین که چرا اوضاع جوی تو کشور اینطوریه ؟
آب سد ها ته کشیده - دریاچه ارومیه خشکید چاه های کشاورزی خشکید و .... هیچ میدونید این خشکسالی میتونه عمدی باشه ؟
شما آمریکا و قدرت علمی که در دستش داره رو خیلی دست کم گرفتین ! اصلا به ذهنتون هم شاید خطور نکنه که آمریکه شرایط جوی رو با قدرتی که در دستش داره میتونه کنترل کنه ! پروژه harp رو مطمئنه خوندین ... و تو ذهنتون تصور کردین که یک مقاله علمی تخیلی بود ! ولی نه اینطور نیست ....
آمریکا با حمله نظامی ایران و این حکومت رو قصد نداره که داغون کنه ... شرایط زندگی رو برای مردمش تنگ میکنه تا خود مردم از دست این نظام خسته بشن و حکومت رو تغییر بدن .
فرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
5
یه آهنگ کوچلره سو سپیرم هم بدین به خلبان هال کنه
Salim
Canada
۲۱:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
0
..اميدوارم هواپيمايش توپولف و يا ساخت چين نباشد درآنصورت تلفات بيشتر خواهد شد!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
7
واقعا عالیه حتما دیگر طرحها هم اینطوری کارشناسی شده اند؟!!!!!!! شک نکن .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۱۹
0
5
بايد ديد چه كساني از پرواز اين هواپيماها سود ميكنند ؟
عضو اتاق بازرگانی ایران: تعداد «اسنپی‌ها» بیشتر از نیروی انسانی کارخانه‌ ها هستند رئیس ستاد تیپ گولانی استعفا کرد تغییر رنگ این موجودات به اندازه دویدن انسان به مدت ۲۵ دقیقه انرژی مصرف می‌کند یک مقام راهداری: روشنایی جاده‌های کشور الزامی نیست/ در کشورهایی با سرعت 200 کیلومتر در ساعت هم سیستم روشنایی اجباری نیست مقاومت اسلامی عراق: اگر رژیم صهیونیستی بغداد را بزند، آمریکا را می زنیم معاون ترامپ: بچه‌دار شدن را تشویق می‌کنیم/ بچه‌ها روح زندگی‌اند مهدی چمران: پذیرفته نیست که در حوزه های زیرساختی و خدمت به مردم دچار عقب ماندگی باشیم نروژ: هیچ ارتباطی بین پیجر های بمب گذاری شده و شرکت‌های این کشور پیدا نکردیم نمایشگاه نقاشی‌های مسعود کیمیایی در گالری ثالث چالش بزرگ کیانوش رستمی برای حضور در مسابقات جهانی تاریک‌ترین دوره رسانه در تاریخ معاصر ؛ جان باختن ۱۳۷ فعال رسانه‌ای در یک سال اسطوره اینتر و تیم ملی آرژانتین: پله، مارادونا و مسی بهترین‌های تاریخ هستند ضربه سنگین به رئال مادرید؛ وینیسیوس جونیور مصدوم شد صلاح: از لیورپول ناامید شدم، احتمال جدایی‌ام زیاد است ترکیب پرسپولیس برای دیدار با الریان مشخص شد