۰۳ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۲۳:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۶۶۳۵
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۸-۰۷-۱۳۹۷
کد ۶۳۶۶۳۵
انتشار: ۱۰:۵۱ - ۲۸-۰۷-۱۳۹۷

دختران و استادیوم فوتبال/ از کولوسئوم تا آزادی

زنان به استادیوم نمی‌روند تا همراه مردان ورزش کنند. می‌روند یک «نمایش» مدرن به نام فوتبال را تماشا کنند. فرم ورزشگاه‌ها هم برگرفته از «‌کولوسئوم»- بزرگ‌ترین تماشاخانه امپراتوری روم- است.

 عصر ایران؛ مهرداد خدیر- در بحث‌ها و مناقشه‌های اخیر بر سر ورود دختران و زنان به ورزشگاه‌ها برای تماشای مسابقات فوتبال، یک نکته مورد غفلت واقع شده و چه بسا اگر به این وجه، توجه شود بسیاری از بحث ها فروکش کند و سوء تفاهم ها برطرف شود.

دادستان کل کشور پس از ورود زنان گزینش شده به استادیوم برای تماشای بازی ایران و بولیوی گفته اند:«حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد و اگر بخواهد ادامه پیدا کند برخورد می کنیم. وقتی خانمی به ورزشگاه می رود و با مردانی که با لباس ورزشی و نیمه لخت مواجه می شود و آنها را می بیند گناه می کند، برخی دنبال این هستند که حریم ها را بشکنند.»

پس از آن عزت الله ضرغامی رییس پیشین سازمان صدا و سیما، معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری و مهدی تاج رییس فدراسیون فوتبال صریح تر از همیشه و فارغ از ملاحظات سیاسی از حق حضور زنان در ورزشگاه دفاع کردند.

واکنش های سریع و صریح را احتمالا می توان ناشی از این دانست که ضرب الاجل فدراسیون جهانی فوتبال ایجاب می کرده ولو گزینشی شماری از زنان دست چین شده یا کارمند فدراسیون یا بستگان فوتبالیست ها مجوز ورود دریافت کنند تا فوتبال ایران با خطر تحریم رو به رو نشود و اگر موضوع امنیتی و سیاسی نشده بود چه بسا به این صراحت موضع نمی گرفتند.

داستان اما از جای دیگری قابل بررسی است. این که اساسا زنان به ورزشگاه نمی روند. بلکه به تماشاخانه می روند. به این معنی که نمی روند ورزش کنند یا ورزش کردن مردان را تماشا کنند. می روند یک بازی را تماشا کنند. همین!

اساسا بحث ورزش نیست که بگوییم ورزشگاه مردانه است و دختران و زنان در آن چه می کنند. اگر زنان و دختران وارد یک سالن بدن سازی می شدند که پسران برهنه در حال انواع ورزش های بدن سازی هستند و عضلات شان را بیرون انداخته اند بحث لباس ورزشی و نیمه لخت موضوعیت داشت. اما اینجا یک نمایش است.

 دختران و استادیوم فوتبال/ از کولوسئوم تا آزادی
 شکل ساخت ورزشگاه های فوتبال هم برگرفته از« کولوسئوم»- بزرگ ترین تماشاخانه امپراتوری روم- است. به این صورت که دورادور برای تماشاگران ساخته شده و تفاوت دنیای مدرن با آن زمان در این است که مردم به تماشای نبردهای خونین «گلادیاتورها» می نشستند و حالا گلادیاتورها همان فوتبالیست ها هستند. گلادیاتورها یا با همدیگر یا با حیوانات وحشی می جنگیدند و تماشاگران را سرگرم می کردند. البته در آن زمان تماشاگران غالبا از اشراف بودند و حالا تماشاگران فوتبال از همه طبقات هستند. تفاوت دیگر البته پخش مسابقات از تلویزیون است و تأثیر رسانه که تصاویر را چند برابر بزرگ تر نشان می دهد و دغدغه مشاهدۀ فوتبالیست با لباس ورزشی در چشم زنان در ورزشگاه را بلاموضوع می کند.

همین ورزشگاه آزادی در طبقه بالا درها یا دروازه های متعدد دارد که دقیقا تقلیدی است از کولوسئوم که 80 درِ ورودی داشت. بگذریم از این که در ایران عادت دارند بیشتر درها را ببندند و اتفاق تلخی که در بازی ایران و ژاپن در سال 88 افتاد هم به خاطر این بود که جمعیت ناگزیر بود از چند در خارج شود نه همه درها.

حتی ظرفیت کولو سئوم هم بین 60 تا 80 هزار نفر تخمین زده می شود.

به عبارت دیگر ما با دو فوتبال رو به رو هستیم. یک فوتبال همان ورزشی است که مردانی تمرین می کنند و جایی برای تماشا ندارد هر چند عده ای می روند و آن را هم تماشا می کنند. یکی اما مسابقه و نمایش است و این که بگویید دختران و زنان نبینند مثل این است که بگویید وقتی شبکه سه فوتبال پخش می کند دختران و زنان نگاه نکنند یا به سینما نروند یا تئاتر.

منظورم این است که وقتی مسابقه فوتبال در ورزشگاه آزادی یا هر استادیوم دیگری برگزار می شود در واقع آن مکان یک تماشاخانه می شود و بازیکنان در حال بازی هستند مثل نمایش و نه ورزش.

در فارسی هم ما از کلمه «بازیکن» استفاده می کنیم همان گونه که برای سینما و تئاتر از واژه «بازیگر» و در هر دو «بازی» مشترک است.

یادمان هست که میرسلاو بلاژویچ سرمربی اسبق تیم ملی فوتبال ایران نیز از لفظ «نمایش» استفاده می کرد و مثلا می گفت «بچه ها نمایش خوبی ارایه دادند.»

صریح و روشن و کوتاه این که دختران و زنان به تماشای ورزش مردان نمی روند. به تماشای یک نمایش به نام فوتبال می روند و بازیگران این نمایش همان بازیکنان هستند و لباسی که پوشیده اند لباس نمایش است. وگرنه اگر بحث ورزش باشند آن عرق ریزانی است که در سالن های ورزشی انجام می دهند و در آنجا واقعا نیمه عریان هستند و هیچ جایی هم برای تماشا در نظر گرفته نشده است.

اما نمی شود یک تماشاخانه بسازی با گنجایش 80 هزار نفر و درهای متعدد ورود و خروج هم داشته باشد و تلویزیون هم در ابعاد بزرگ نمایش دهد و دختران و زنان در مکان های عمومی بتوانند در ابعاد بزرگ ببینند اما نوبت به تماشا در ابعاد واقعی که برسد دنبال اشکال شرعی باشیم.

ضمن این که به تجربه دریافته ایم هر گاه فشار نهاد های بین المللی باشد کوتاه می آییم و در دقیقه 90 می پذیریم.
داستان اخیر هم از همین سیاق است.

hگر به قضیه از جنبه تماشای بازی در تماشاخانه یا به نام استادیوم نگاه کنیم دیگر زن و مرد ندارد. همان طور که زن و مرد به کنسرت می روند. اما اگر به قضیه از جنبۀ ورزشی نگاه کنیم آنگاه داستان متفاوت می شود.

شاید اشکال اصلی در ترجمۀ کلمۀ استادیوم به ورزشگاه باشد. خیلی از برگردان ها باعث سوء تفاهم شده است. مثل متعه یا صیغه به ازدواج موقت در حالی که ازدواج یک نهاد با فرض دایم بودن است و معلوم است که وقتی ازدواج را با واژه موقت توصیف کنی حساسیت زا می شود.

استادیوم فوتبال هم جایی است که مردم بلیت می خرند تا بازی را تماشا کنند. از فاصله دور. همین. ورزش نیست، نمایش است. حداکثر این است که نمایش ورزشی است. بلا نسبت و بلاتشبیه مگر وقتی به سیرک می رویم به بازیگران درون سیرک و خود حیوانات، نزدیک می شویم؟ از بیرون نگاه می کنیم و تمام.

 دختران و استادیوم فوتبال/ از کولوسئوم تا آزادی

اینجا هم دخترانی به تماشای یک نمایش به نام فوتبال رفتند. بگذریم از این که نوع انتخاب خود این تماشاگران و چینش چند ده زن از میان هزاران دختر علاقه مندهم یک نمایش بود و مثلا اطلاعیه هایی که به دیوار نصب کرده بودند تا به فیفا بگویند استادیوم ما مردانه نیست. خود این چینش هم یک نمایش بود و اگر آنان در استادیوم یک نمایش را تماشا کردند ما در خانه دو نمایش را تماشا کردیم. یکی نمایش بازی ایران و بولیوی و دیگری نمایش حضور گزینش شده زنان در آزادی.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۱۶
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
21
1
من اصلا مخالف حضور خانم ها در استادیوم ها نیستم
ولی منطق مطلب شما مثل اینه که بگیم وسط استادیوم فیلم بالای 18 سال بازی کنن و بعد شما بگید زن ها نمی روند که مردان و زنان لخت را نگاه کنند،‌می روند که یک نمایش را تماشا کنند!
مگه جنگ گلادیاتوری یا فوتبال یا ... توجیه کننده نوع لباس و پوششه؟
خويي
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
1
15
احسنت عصر ايران انقدر بنويسيد تا احقاق حق شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
23
3
عنوان یک سایت مردمی
استادیوم رفتن زنان؟
مشکلات انبوه را رها کرده اید و چسبیده اید به موضوعی که شرم و حیا و بی عفتی به ارمغان دارد.
سیاست های غلط، عدم کارآیی، فساد حکومتی و چشم به دست خارجی ها دوختن دولت باعث شده 95 درصد ملت این مملکت غنی بروند زیر خط فقر و آنگاه شما....
افسوس و هزاران افسوس از این همه غفلت و تساهل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
1
17
این کبری صغرا بافی برای چیه..اگر واقعا شجاعتش را داری درست دفاع کن.خسته شدیم که هر حق ابتدایی وانسانی را گدایی کنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
9
1
البته در آن زمان تماشاگران غالبا از اشراف بودند...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
1
14
منطق قوی و درستی است
ولی شاید برخی را به فکر اندازید که در تلویزیون هم زنان در حال دیدن مردان نیمه برهنه هستند و تندروها مجبور شوند برای قطع پخش برنامه های ورزشی اعتراض کنند که این میتواند یک جوک باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
1
13
چرا در دهه شصت که انقلابی تر و اسلامی تر بودیم این محدودیتها مطرح نبود و اکنون بعد از سی سال محدودیتها بیشتر میشود
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
6
2
من با ورزشگاه رفتن خانم ها موافقم، اما با پرداختن به این موضوع در این حد و ابعاد مخالفم، به نظر من این موضوع بیش از حد بزرگ شده و تصویر نادرست و تاریکی از وضعیت زنان جامعه ایران ارائه داده. الان جو یه جوری شده که خارجی ها فکر می کنند که خانمهای ایرانی در عرصه اجتماعی ایران هیچ گونه نقشی ندارند و توی خانه ها توسط مردان به اسارت گرفته میشند.
صالح
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
4
4
عصر ایران روحانی= کیهان احمدی نژاد
هر وقت بحران های اقتصادی شدت میگیره و دولتها بی کفایتی شون ظاهر میشه، منتظر عناوینی مانند ازادی و احقاق حق مدنی هستیم...
حامد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
2
9
پس چرا مردان نمیه لخت را از تلویزیون پخش می کنید، اگر دیدن مردات با لباس ورزشی و نیمه لخت مفسده هست، پس دیدن آنها از داخل تلویزیون هم مفسده بر انگیز هست و لذا باید چلوی پخش تلویزیونی زا گرفت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
3
5
اینکه ما معتقدیم که فقه شیعه، بسته به مقتضیات زمان و مکان پویا هست، میتواند در چنین مواردی نمود پیدا کند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
3
3
اینکه زنان به ورزشگاه بروند یا نروند کاری بهش ندارم.
اما یه سوال برام پیش میاد که شما به دنبال احقاق حقوق اکثریت زنان جامعه هستید یا اقلیت؟؟
اگه این همه زور و تبلیغات رو برا بیمه دار نمون زنان خانه دار می زدین الان به نتیجه رسیده بود که صد در صد جامعه زنان رو پوشش می داد
فریبرز
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
0
5
فشار نهاد های بین المللی و کوتاه اومدن در دقیقه نود خیلی جالب بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
2
1
اولا کاش این همه تلاش و یکسره مقاله نوشتن رو منعطف به مشکلات بزرگتر زنان مثل کاستن هزینه زایمان و افزایش مرخصی زایمان میکردین. ثانیا الآن فهمیدم که استدلال به کلام یک مربی خارجی هم میتونه شیوه ای از استدلال باشه!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
3
2
آیا می دانید تورم چند درصد است؟
کشف جسد خانم ٤٥ ساله در رودخانه کرج سیتی با چهار گل مقابل تاتنهام تحقیر شد کامبک تاریخی ایران مقابل روسیه؛ پیروزی شیرین در لیگ پادوبنی شکست غیرمنتظره الهلال در لیگ عربستان تظاهرات در اسرائیل در اعتراض به عدم توافق مبادله اسرا انتقاد تند پیروز قربانی از جواد خیابانی: «نقد فنی نه، حمله بی‌رحمانه!» عضو مجمع مدرسین قم: فضای مجازی مقصر انحراف جوانان است یا مشکلات معیشتی و ناامیدی؟/ فقر، گرسنگی و نادانی خطرناک است، نه فضای مجازی کاراته‌کاهای ایران با اقتدار به فینال جام جهانی رسیدند سرنوشت «طرح ژنرال‌ها» در غزه به کجا رسید؟ ادعای تروئیکای اروپا و آمریکا: ایران قصد دارد برنامه هسته‌ای خود را به روش هایی که منطق صلح آمیز معتبری ندارد، گسترش دهد ادعای دریافت پول از خانواده بازیکنان؛ خان‌محمدی را به دادگاه کشاند معافیت‌های مالیاتی کارگران به سراسر کشور ابلاغ شد شهادت 38 نفر در حمله امروز اسرائیل به غزه مقایسه حرف رسایی با سخنان رهبری درباره ظریف نقدهایی بر رفتار و گفتار علیرضا بیرانوند؛ فاصله از یک الگوی ملی
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟