صفحه نخست

عصرايران دو

فیلم

ورزشی

بین الملل

فرهنگ و هنر

علم و دانش

گوناگون

صفحات داخلی

کد خبر ۶۴۸۰۳۱
تعداد نظرات: ۳۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۷ - ۱۵ دی ۱۳۹۷ - 05 January 2019

اولین فیلم و عکس ها از فاضلاب 500 متر مکعبی پلاسکو که 45 سال مسدود بود

مدیر پیمان اجرای پلاسکو: بویی که در شهر پیچید همان بویی بود که از این مخزن متصاعد شد؛نمی دانم مسؤولان چه چیزی را تکذیب می کنند؟

عصر ایران - در پی انتشار بوی نامطبوع در تهران، مدیر پیمان اجرای پلاسکو به خبرنگار عصر ایران گفت که منشأ بوی نامطبوعی که چند ساعت در تهران پیچید، فاضلاب مخفی پلاسکو بوده که در عمق منفی 21 متر به مدت بیش از 4 دهه پنهان بوده است.

مهندس علی رحیمی گفت که این منبع فاضلاب بعد از پر شدن در حدود 40 الی 45 سال گذشته مسدود و به اصطلاح کور شده بود و در این مدت، گازهای آن، محبوس شده بودند. با حفاری انجام شده، ناگهان این منبع سر باز کرد و به مدت 30 الی 45 دقیقه با به شدت فوران کرد. بعد از مسدودسازی این مخزن، فاضلاب پلاسکو به قنات های متروکه هدایت شده است.

این سخنان وی، با واکنش های متعددی مواجه شده است و اکثر مسؤولان آن را تکذیب کردند.

امروز، مهندس رحیمی سه عکس و یک فیلم از محل وقوع حادثه برای عصر ایران ارسال کرد و در توضیحات تکمیلی به عصر ایران گفت: بعد از فروکش کردن گازها، به حفاری ادامه دادیم و به یک مخزن بزرگ و استثنایی رسیدیم که بسیار عظیم تر از آنی بود که تصور می کردیم برای جایی مثل پلاسکو ساخته شود. برآورد ما از ابعاد این انبار فاضلاب این است که بین 400 الی 500 متر مکعب وسعت دارد و گازهای محبوس شده در این انبار در چندین دهه برای انتشار بوی بد در محدوده بزرگی از تهران کفایت می کند. ضمن این که دهانه ایجاد شده، حدود 40 سانتی متر در 40 سانتی متر بود و نزدیک به 45 دقیقه، متصاعد شدن گاز به شدت ادامه داشت و بعد از آن نیز با سرعت کمی ادامه یافت تا این که بعد از 2 ساعت کاملاً متوقف شد.


رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا از دقایق وقوع این واقعه فیلمی تهیه نکردید گفت: به محض این که با خطر انتشار گاز مواجه شدیم، همه پرسنل را به سرعت از محوطه خارج و دور کردیم چون گاز فاضلابی به حدی خطرناک است که گفته می شود دم آن بازدم ندارد و مرگبار است.



وی در پاسخ به این سوال که چرا کسی از اهالی محل متوجه این موضوع نشده است گفت: محیط کارگاهی مسدود است و از بیرون دید ندارد، گاز متصاعد شده هم صدای آنچنانی نداشت و مثل یک کپسول گاز بوده است.

مدیر پیمان اجرای طرح پلاسکو درباره این که از کجا مطمئن است این حادثه منشأ بوی بد تهران بوده است گفت: اولاً که من خودم شاهد ماجرا بودم و همین الان هم انبار عظیم فاضلاب و بقایای آن موجود است. ثانیاً در همان زمان، در منطقه پلاسکو بوی شدیدی پیچید که در سایر نقاط کمتر بود کما این که وقتی بعد از ماجرا من به سمت میدان فاطمی رفتم، در آن میدان بو بسیار کمتر از چهار راه استانبول بود که محل وقوع حادثه بود و ثالثاً بویی که در میدان فاطمی استشمام کردم همان بویی بود که در محل پلاسکو پیچیده بود.

به گفته رحیمی، اگر آن روز در تهران باد مناسبی می وزید، گاز به سرعت پراکنده و از بویش کاسته می شدولی به علت وارونگی هوا، گاز متصاعد شده، دچار رکود شد و با سرعت کمی ولی ماندگارتر در شهر پخش شد.

رحیمی در پاسخ به این سوال که آیا نهادهای مسؤول موضوع را بررسی کرده اند گفت: "بعد از انتشار خبر در عصر ایران از جاهای مختلفی مثل سازمان محیط زیست و شهرداری و ... به اینجا آمده و نمونه برداری هم کردند و به ما گفتند که منشأ بو همین جا بوده است ولی نمی دانم چرا در اظهار نظرهای رسمی، چیز دیگری می گویند."

نکته اینجاست که در روزهای گذشته، همه جاهایی که گفته می شد منشأ این بو هستند - از مترو تا پالایشگاه - این موضوع را رد کردند و حالا که یک منبع، آن را پذیرفته، بدون بررسی کافی مردود شمرده می شود!

اگر منبع بو، واقعاً فاضلاب متروکه و بزرگ پلاسکو بوده باشد، باید گفت که نگرانی برطرف شده است ولی اگر این گزینه نیز رد شود، باید نگران بود چرا که اولاً بویی در شهر پیچیده که منشأ آن هنوز نامعلوم است و ثانیاً این همه مسؤول و نهاد با آن همه بودجه هنوز نتوانسته اند دریابند که در پایتخت چه خبر است؟!
به هر روی، نباید با گذر زمان، حادثه مهم انتشار بوی نامطبوع در تهران به فراموشی سپرده شود. این حق مردم است که بدانند منشأ بو چه بوده است؟

ارسال به تلگرام
انتشار یافته: ۳۳
در انتظار بررسی: ۳۶
غیر قابل انتشار: ۳۲
ناشناس
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
یعنی اینجا آدمی نمرده !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
عادل
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
این چاه که تقریبا" خشک بود از طرفی کانال ها و سوق های بزرگی داشت مثل قنات متروکه بود فکر نکنم گاز اونم این قدر زیاد در آن انباشته بشه. مسئولین این فیلم رو دیدن که تکذیب کردن من هم با مسئولین موافقم. موضوع چیز دیگری است.!!!!!؟؟؟؟؟
حامد
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
خیلی خنده داره مخزن 500 متر مکعبی یعنی 10 متر در 10 متر در 5 متر . داخل بسیاری از مجتمع ها و کارخانجات سپتیک های به مراتب بزرگتر از این داریم. که هر روز تعداد زیادی شون پر و تخیله میشن .در سپتیک فاضلابشون هم از 40 سانت بزرگتره.
ناشناس
۲۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
زیر و روی تهران یکی است متاسفانه
ناشناس
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
كلي پول ميديم عطر ميزنيم ميريم بيرون آنوقت بخاطر اين بو همه دماغاشون گرفته بودن كي خسارت ما رو ميده
ناشناس
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
500 متر مکعب بوده اونوقت 40 دقیقه با فشار در حال خروج بوده!!!! اصلا چنین چیزی منطقی هست؟

40 دقیقه یعنی 2400 ثانیه. قطر سوراخ هم که نیم متر بوده
ناشناس
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
اون همه گاز متان فوران کرد و کسایی که در نزدیکی چاه بودند هم هیچ مشکلی براشون پیش نیومد عجبا قدیما با حجم کمتر این از گاز متان مقنیها میمردند !!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
شما ببخشید که یه پیمانکار پیدا شد که بی احتیاطی نکرد و چند نفر رو به کشتن نداد!
ناشناس
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
ولی پدر علم هواشناسی و کویر شناسی نظرهای دیگه داشتند و قضیه فاضلاب رو کاملا رد کردند و احتمال خرابکاری دادند
ناشناس
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
من كه ميگم كار آمريكا بوده
ثابتی
۱۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
ایدئولوژی دایی جان ناپلئونی و تفکرات پوپولیستی مش قاسم، در ذات مدیریتی بسباری از مسئولین نهفته... قدرت تشخیص و تصمیم در ایشان صفر و اعتماد بنفسشان ، تعطیل محض ....
ناشناس
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
تهران شهری که فاضلاب آن زیر پای خودش است.
مهرداد
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
فقط کیف کردم از پیگیری عصر ایران
سپاس...
ناشناس
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
این ضد خبر بوی بد برای منحرف کردن مردم از حادثه دانشگاه آزاد بودکه مردم دست به اعتراض نزنن. پلاسکو هم بهونس
ناشناس
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
بعد از افت فشار مخزن ادعایی چقدر محیط داخل ان خوب تخلیه و پرج شده که فیلمبردار و نفر همراه خیلی راحت بدون ماسک دارن تردد می کنند. یه چیزی بگید از نظر علم مهندسی قابل قبول باشه
بوی بد 3-4 ساعت قبل بارندگی شبانه تهران بود قبل از شروع بارندگی و شکل گیری ابرهای باران زا معمولا جهت باد بر عکس میشه یعنی از شرق به غرب ضمن احترام به نظر دکتر کردوانی به نظر منشاء بو شرق تهران و به گفته ایشون 40-50 کیلو متری تهران بوده بعنی دقیقا قله دماوند
عباس
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
مقصر اصلی صدا و سیما میباشد.خصوصا مرکز کیش.
البته CFT نیز کم مقصر نیس.
ناشناس
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
قضا بلا بود رفع شد!
ناشناس
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
عصر ایران کند شدی از اخبار عقبی!
لایحه پولشویی در مجمع تصویب شد
ناشناس
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
امکان نداره با یه انبار فاضلاب ۴۰۰ متری، هوای شهری به وسعت ۷۳۰ کیلومتر مربع!! به این شدت تحت تاثیر قرار بگیره
عصر ایران بجای توجیه چند باره، قبول کن اشتباه میکنی
سعید
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
این بو جمعه پیش در خیابان هلال احمر چهاراه عباسی به سمت میدان رازی بشدت بود..طوری که من فکر میکردم پایم را روی مدفوع انسان گذاشتم ومتوجه نشدم.چون همه جا این بوبد بود.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
اتفاقا بوی خیلی خوبی بود
احمد
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
تهران از نظر زمین شناسی روی لایه های جوانی از رسوبات قرار گرفته که به شدت نفوذ پذیر است و به همین علت هم برای دفع فاضلاب از چاهها استفاده میگردد با این توضیح مختصر بسیار عجیب است که در لایه هایی با نفوذ پذیری بالا برای مدت چهل سال گازی مانده باشد که بوی آن شهری را آلوده کند ضمن اینکه هر چاهی ورودی فاضلاب دارد که اگر فشار گاز در چاه بالا برود حتما از ورودیها خارج میشود . نقیض دیگری که وارد است با مسدود کردن این چاه طی 45 سال گذشته پلاسکو برای دفع فاضلاب خود چکار میکرده؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
نوشته که فاضلاب به قنات های متروکه هدایت شده
عباس
| |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
متاسفانه فاضلاب انسانی به علت چربی که داره منافذ رو سیل میکنه و بعد از مدتی نفوذ پذیری انباریها خیلی کم میشه تا اینکه به صفر میرسه وسطح آب بالا میاد و تازه به فکر تخلیه میوفتیم .!!من تو کار ساخت وساز هستم و همین دو و سه ماه پیش موردی را دیدم که بعد از نزدیک سی سال کار اجرایی برای اولین بار بود که میدیم .چاه فصلابی رو میخواستم پر کنم با بیل مکانیکی تازه چاه در حال استفاده هم بود و سرش هم باز بود اولین باکت خاک را که داخل چاه ریختم انگار که ته چاه اتش بود یه دود غلیظ سیاه از چاه متصاعد میشد که راننده بیل ترسید گفت چی بود !!!
ناشناس
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
باشه قبوله. شما بودید :))
ناشناس
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
ولی پرفسور کردوانی چیز دیگه ای گفته و احتمال خرابکاری زیاده
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
حتما بازم كار كار انگليسه
ناشناس
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
گفته اند نمی دانم مسئولان چه چیزی را تکذیب می کنند. آقای مهندس! مگر نمی دانید یکی از لوازم مسئولیت تکذیب کردن است؟ این اقایان اول تکذیب می کنند بعد بررسی می کنند که ببینند چه چیزی را تکذیب کرده اند.
ناشناس
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
به نظرم حرفاش منطقیه: چون اگه 45 دقیقه از یه دهانه 40 در 40 گاز فاضلاب با فشار بیرون بزنه، برای این که کل شهر رو بگیره کافیه
ناشناس
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
یعنی فقط بوی فاضلاب بوده؟! خیالمون راحت باشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
مثلا اگه خیالت ناراحت باشه میخوای چیکارکنی عزیز؟!!؟
دانشجو
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
با این توضیحات وای به حال و روزمان در زمان زلزله از هر چی تو زلزله سالم در بریم از گازهای این منابع کور شده در تهران که بی شمار است فکر نکنم بتونیم در بریم
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
مسئولان به صورت اتوماتیک اول تکذیب میکنن حتی فاضلاب رو.
تعداد کاراکترهای مجاز:1200