۱۴ تير ۱۴۰۳
به روز شده در: ۱۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۴۲۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۸-۰۹-۱۳۸۸
کد ۹۴۲۱۷
انتشار: ۱۰:۰۱ - ۲۸-۰۹-۱۳۸۸
در گفت و گوی عصرایران با علی مطهری بررسی شد:

آینده اکبر هاشمی رفسنجانی

این ها ولایت فقیه را تا جایی قبول دارند که تامین کننده منافعشان باشد...فکر می کنم که منظور رهبری از نزدیکی نظر احمدی نژاد به نظر خودشان، بیشتر نظرات اقتصادی و روش مدیریت کشور بود نه اینکه در همه حوزه ها نظر آقای احمدی نژاد به نظر رهبری نزدیکتر باشد...رهبری همچنان مایلند که آقای هاشمی در صحنه باقی بمانند.
عصرایران ؛ هومان دوراندیش - علی مطهری حذف هاشمی رفسنجانی از ساختار قدرت در نظام جمهوری اسلامی را پروژه ای می داند که با همراهی و همکاری برخی عناصر ذی نفوذ واجد حسن نیت و فاقد بصیرت مواجه شده است. با این حال مطهری معتقد است که این پروژه در نظام جمهوری اسلامی به سرانجام نخواهد رسید. مطهری در مصاحبه با عصرایران از موقعیت کنونی و آینده سیاسی هاشمی سخن می گوید.

ظاهراً اصولگرایان افراطی برخلاف توصیه رهبری، تمایلی به حفظ حرمت هاشمی رفسنجانی ندارند. نظر شما در این باره چیست؟

من فکر می کنم که این افراد به دنبال اجرای تز " حذف هاشمی از انقلاب " هستند ولی این ها اشتباه می کنند و قادر به انجام این کارنیز نخواهند بود.

این افراد که داعیه ولایت پذیری دارند چرا چنین آشکار توصیه رهبری به حفظ حرمت هاشمی را نادیده می گیرند؟

این ها ولایت فقیه را تا جایی قبول دارند که تامین کننده منافعشان باشد. این افراد باید منصفانه به حوادث انتخابات نگاه کنند. به هر حال در این انتخابات به آقای هاشمی ظلم شد و به ایشان حق دفاع داده نشد. قرآن می فرماید خداوند دوست ندارد کسی صدای خودش را بلند کند و دشنام دهد مگر کسی که به او ظلم شده باشد. در این انتخابات و پس از آن به آقای هاشمی ظلم شد و ایشان حق دادخواهی و دفاع از خودشان را دارند.

شما فرمودید که این افراد قادر به حذف هاشمی نخواهند بود؟ چرا؟

زیرا اولاً آقای هاشمی پایگاه اجتماعی خوبی دارد و ثانیاً موضع ایشان، که دفاع از حقوق مردم است، موضع درستی است.

آیا در شرایط کنونی این افراد می توانند ادعای ولایت پذیریشان را با حمله به هاشمی جمع کنند؟

نه، واقعاً این ها با هم قابل جمع نیستند. رهبری فرمودند به روسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام توهین نشود ولی ما می بینیم که این آقایان به آقای هاشمی توهین می کنند. بنابراین، این ها باید در قبال این رفتار خود پاسخگو باشند.

حدود یک دهه پیش تزی با عنوان " سکوت ولایت " مطرح شد. ممکن است که این نیروها نیز با توجه به این تز به گمانه زنی در باره مواضع رهبری دست زده باشند؟ یعنی بگویند الان ولی فقیه نقد هاشمی را به مصلحت نمی بیند و ما به جای او علیه هاشمی رفسنجانی موضع گیری می کنیم.

البته من نمی دانم که مطرح کنندگان تز " سکوت ولایت " در آن زمان دقیقاً چه نظری داشتند ولی اگر بخواهیم این حرف را قبول کنیم، دیگر تبعیت از رهبری معنا نخواهد داشت؛ زیرا در این صورت ما هر طور که دوست داشته باشیم، دستورات رهبری را تفسیر و تاویل می کنیم.آن تز اگر توجیهی داشته باشد در جایی است که نصی و سخن صریحی وجود نداشته باشد و صلاح نباشد رهبر در موضوعی وارد شود اما ورود دیگری مانعی نداشته باشد.

پس شما اساساً تز " سکوت ولایت " را منافی تبعیت از ولایت می دانید.

این برداشت از آن را قبول ندارم، زیرا زمانی که نص سخن رهبری وجود دارد، دیگر نمی توان به تاویل آن پرداخت و به اصطلاح اجتهاد در مقابل نص کرد.

رهبری در دوره اصلاحات یک بار تاکید کردند که اگر موضعی داشته باشند، آن را علنی ابراز می کنند و چیزی را مخفیانه نمی گویند.

بله، دقیقاً همین طور است. حالا اگر ایشان هم این حرف را نفرموده بودند، باز هم ملاک ما سخنرانی ها و بیانیه های ایشان بود نه اینکه کسانی بیایند و به ملاقات های خصوصی یا شنیده هایشان استناد کنند و الا ملاکی برای عمل به نظرات رهبری در دست نخواهد بود.

شما در مجموع الان هاشمی رفسنجانی را هنوز در نظام جمهوری اسلامی در کانون قدرت می دانید؟

بله، ایشان در کانون قدرت است و این فتنه تمام خواهد شد و ایشان همچنان در کنار رهبری خواهند بود. من معتقدم که هاشمی و رهبری باید در کنار هم باشند و الا نظام آسیب می بیند.

اگر هاشمی هنوز در کانون قدرت است پس چرا این گونه مورد حمله قرار می گیرد و کسی هم جلوی این حملات را نمی گیرد؟

بله، این ناشی از بی انصافی حامیان دولت است که البته من آن ها را اصول گرا نمی دانم و یک جریان سوم می دانم . متاسفانه قدرت هم در دست این ها است و گروه حاکم هستند و دچار غرور هم شده اند و نسبت به آقای هاشمی بی انصافی می کنند. ولی من فکر نمی کنم که این وضعیت خیلی بتواند ادامه داشته باشد. این وضعیت مورد قبول مردم هم نیست. حالا ممکن است چند صباحی اوضاع این گونه باشد ولی خیلی نمی تواند پایدار باشد.

تز طراحان حذف هاشمی این است که ایشان باید از انقلاب حذف شود. آن نحوه مناظره ها هم در همین راستا و در درون همین پروژه جای داشت. برخی از دوستان هم به خیال دفاع از رهبری در دام این ها گرفتار شده اند.

حامیان این دو نفر در اجرای این پروژه چه افراد یا گروههایی هستند؟

به هر حال عده ای از شخصیتهای سیاسی و کسانی که بعضی مناصب حساس را در اختیار دارند واغلب آنها حسن نیت دارند و از روی عقیده کار می کنند اما بصیرت لازم و بینش عمیقی ندارند با احمدی نژاد و مشایی در اجرای این پروژه هماهنگ هستند و فکر می کنند که می توانند هاشمی را حذف کنند ولی من معتقدم که این پروژه به نتیجه نخواهد رسید.

یعنی شما می فرمایید که هاشمی تا پایان دوره دوم ریاست جمهوری احمدی نژاد همچنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام باقی خواهد ماند؟

بله، ایشان همچنان در این مقام می مانند و مثل گذشته مدیر موثری خواهند بود.بدون هاشمی افراد کم بصیرت وقدرت طلب ونیز دوستان نادان انقلاب به رهبری آسیب می رسانند. خطبه های نماز جمعه ایشان هم بر خلاف نظر آقای یزدی کمک به رهبری بود.

در مورد رابطه رهبری و هاشمی هم دو تحلیل در میان نیروهای داخل و خارج نظام وجود دارد. یکی اینکه رهبری به دلایلی ترجیح می دهد که هاشمی به تدریج به حاشیه قدرت رانده شود؛ بویژه اینکه رهبری در نماز جمعه به وجود اختلاف بین خودشان و هاشمی اشاره کردند و گفتند که مواضع احمدی نژاد به مواضع ایشان نزدیکتر است. تحلیل دوم هم این است که رهبری مایل است هاشمی، علیرغم تضعیف قدرت سیاسی اش، کماکان در ساختار قدرت باشد تا مبادا به منتظری دوم نظام جمهوری اسلامی تبدیل شود. شما با کدام تحلیل موافقید؟

من فکر می کنم که منظور رهبری از نزدیکی نظر احمدی نژاد به نظر خودشان، بیشتر نظرات اقتصادی و روش مدیریت کشور بود نه اینکه در همه حوزه ها نظر آقای احمدی نژاد به نظر رهبری نزدیکتر باشد. اساسا آقای احمدی نژاد یک آدم متفکر نیست که در حوزه های مختلف نظرات صائبی داشته باشد.

ظاهراً در سیاست خارجی هم نظر احمدی نژاد به نظر رهبری نزدیکتر است.

آنچه که من از بیانات رهبری فهمیدم، نزدیکی آراء و روش مدیریت اقتصادی بود.

نظرتان در خصوص آن دو تحلیل درباره نظر رهبری نسبت به آینده سیاسی هاشمی چیست؟

من هیچ کدامشان را قبول ندارم. به نظر من رهبری همچنان مایلند که آقای هاشمی در صحنه باقی بمانند ولی شاید از برخی موضع گیریهای آقای هاشمی دلخور باشند. مثلاً ممکن است رهبری از شرکت نکردن آقای هاشمی در مراسم تنفیذ دلگیر شده باشند ولی فکر می کنم که ایشان هم توجه دارند که آقای هاشمی در مناظره های انتخاباتی مظلوم واقع شدند و در سخنانشان هم اشاره ای به خطای آقای احمدی نژاد داشتند.

عدم حضور آقای هاشمی در مراسم تنفیذ، اعتراض به رهبری نبود بلکه اعتراض به عدم عذر خواهی آقای احمدی نژاد بود. من خودم اولین فردی بودم که در سال 1380 خواستار شفافیت فعالیت های اقتصادی برخی از فرزندان آقای هاشمی شدم اما آقای احمدی نژاد از این مسئله به عنوان یک ابزار برای افزایش آرای خود استفاده کرد.

پس در واقع شما همان تحلیل دوم را قبول دارید که می گوید رهبری مایل است هاشمی کماکان در ساختار قدرت باشد.

رهبری می خواهند هاشمی به صورت جدی در ساختار قدرت باشد نه اینکه در ساختار قدرت باشد تا مبادا به منتظری دوم نظام تبدیل شود. من فکر می کنم نظر رهبری واقعاً این است که هاشمی در ساختار قدرت حضور جدی و موثر داشته باشد.

ظاهراً عدم محکومیت جنبش سبز از سوی هاشمی برای اصولگرایان افراطی خیلی گران تمام می شود. آیا کشاکش بین هاشمی و افراطیون اصولگرا تاثیری بر روی موقعیت جنبش سبز می گذارد؟

جنبش سبز را باید به دو قسمت تقسیم کرد. یک قسمت آن به پایمال شدن حقوق اجتماعی مردم از قبیل آزادی بیان و بازداشتهای گسترده و خشونت پس از انتخابات و توقیف مطبوعات معترض است. این اعتراضات را برخی از اصولگرایان هم دارند.

ولی بخش دوم جنبش سبز در دست عده ای غربگراست که اساساً با انقلاب اسلامی، حکومت اسلامی و دخالت دین در اداره جامعه مخالفند و به دنبال آزادی و دموکراسی غربی و زندگی به سبک غربی هستند. این ها از فرصت پدید آمده استفاده کرده و وارد جنبش سبز شده اند و شعارهایی را بر خلاف مبانی انقلاب اسلامی ابداع کرده اند.

تمام هواداران انقلاب اسلامی با این گروه و شعارهایشان مخالف هستند و این افراد را فرصت طلب می دانند. ولی بسیاری از اعتراضات معترضین اعتراضات به جایی است و مسئولان باید پاسخ مناسبی به آنها بدهند.

صدا و سیما هم باید نظرات آنها را منعکس کند. آقای هاشمی هم اگر جنبش سبز را محکوم نمی کند، به گروه اول نظر دارد که در چارچوب قانون اساسی حرکت می کنند و گر نه انکار گروه دوم یک امر بدیهی است و هیچ کس نمی تواند آنها را تایید کند. مثلا شعار "جمهوری ایرانی" برای هیچ فرد علاقه مند به انقلاب اسلامی قابل قبول نیست اگرچه جمهوری ایرانی همان جمهوری اسلامی است زیرا اسلام یکی از عناصر مهم ملیت ایرانی است.



ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۸
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
4
6
حذف هاشمی مقدمه ای است برای حذف بسیاری از بزرگان انقلاب ولی این هدف محقق نخواهد شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
7
5
ملت هاشمي را تازماني مي خواهد كه درخط رهبري وملت كه همان انتخاب آنان است باشد والا ملت با احدي تعارف ندارد جناب علي آقاي مطهري !!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
4
امام خمینی(ره): هاشمی زنده است تا نهضت زنده است.
مقام معظم رهبری: هیچ کس برای من هاشمی نمی شود...حرمت روسای سه قوه و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام حفظ شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
3
این عین بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه 29 خرداد:
"هم در زمينه‏ى مسائل خارجى اختلاف‏نظر دارند، هم در زمينه‏ى نحوه‏ى اجراى عدالت اجتماعى اختلاف‏نظر دارند، هم در برخى مسائل فرهنگى اختلاف‏نظر دارند؛ و نظر آقاى رئيس جمهور به نظر بنده نزديكتر است."
می بینید که ابعاد مختلفی داره فقط یه بعد خاص نیست که آقای مطهری میگن
ناشناس
-
۱۰:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
2
كاملا بانظر ايشان موافقم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
3
با کمال تاسف منافق و دروغگو زیاد شده و بیشترین ضربه را همین منافقین نادان و ابله به نظام و اسلام می زنند.
رهبری و هاشمی با اتحاد و همدلی، این منافقان را رسوا می نمایند
انشاءالله
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
3
2
اين آقاي مطهري خيلي باحاله . يادش نيست كه اگه احمدي نژاد اشتباه نميكرد و اسم اونو تو ليست رايحه خوش براي مجلس نميداد الان بايد مسافركشي ميكرد!! خوذ اين آقاي مطهري كه فقط بلده حرف بزنه هم مديون متفكر نبودن احمدي نژاده .
اصلا از اين آدم خوشم نمياد بهتره از رهبري دفاع نكنه!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
5
"اساسا آقای احمدی نژاد یک آدم متفکر نیست " چه جمله پر معناییست!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
2
ايشان و ساير افراد بفرمايند چگونه مي شود بين 2 گروه سبز تشخيص داد يك گروه تخريب مي كند گروه ديگر تاييد يا لااقل محكوم نمي كند
ناشناس
-
۱۱:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
4
شاید آقای هاشمی به عنوان فردی "منفعت طلب" شناخته شده باشد ولی حوادث اخیر نشان داد که ایشان منافع ملی و مردم را بر منافع شخصی ارجح می داند. یک استاد دانشگاه
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
4
در جمع آقاي هاشمي يكي از شخصيهاي مهم وتاثير گذار نظام هستند كه خدمات بسيار ارزنده اي در دوران سخت به انقلاب داشته اند و كسي كه اين خدمات را ناديده بگيرد بسيار بي انصاف است متاسفانه كشور ما نيز پر است از انسانهاي بي انصاف و تندرو به هر حال ما آرزوي طول عمر با بركت براي آقاي هاشمي اين ابر مرد سياست ايران داريم . خدا قوت
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
2
1
با اغتشاشگران بعد از انتخابات خیلی هم مدارا شده والا اگر قرار بود براساس قانون باهاشون برخورد بشه که الان وضعشون این نبود. و اگر هم بیشتر از این بهشون میدون داده میشد ایران میشد افغانستان.
ناشناس
-
۱۱:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
0
بهتر است کسانی که به دنبال حذف هاشمی هستند به اتفاقات و توهین کنندگان و سرنوشتشان در دوران اصلاحات توجه کنند اما ما اکثر العبر و اقل الاعتبار
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
3
خندیدیم آقای مطهری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
2
ما آدمها را با مسلمان بودنشان میشناسیم نه اسلام را با آدمها!! هاشمی یا هرکس دیگر تا وقتی درستکارند محبوبند وگرنه ..... راستی مهدی کجاست؟؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
2
ما که پشت آقای هاشمی ایستاده ایم تا زمانی که ایشان پشت ملت ایستاده باشند, شایعات هم اصلا مهم نیست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
2
تازمانی که آقای احمدی نژادودوستانشون دست از تخریب آیت ا..هاشمی وهم فکران ایشان برندارند کشوربه حالت عادی برنخواهدگشت.
اگرامثال هاشمی حذف شونددیگه ازانقلاب چیزی نمیمونه..!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
3
حذف هاشمی،موسوی،کروبی و خاتمی یک سیاه بازی پلید ناشی از تفکرات فرشته هایی چون شریعتمداری عزیز است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
2
2
جناب آقای مطهری شما هم کمی انصاف داشته باشید وکارهای خوب وبد هاشمی راباهم ببینید دعوت به شورش از سوی همسر وفرزندان هاشمی را که نمی توانید انکار بکنید اگر هاشمی درکنار رهبر ی بود قطعا از دولت علیرغم وجود اشکالات که درهردولتی طبیعی است حمایت می کرد .مردم درانتخابات نهم به هاشمی رای نداد ند چراهاشمی به نظر مردم احترام نگذاشت؟مگر نمی گویید اواز حق مردم حمایت می کند .دردور دهم بازمردم که عملکرد 4 ساله دولت فعلی رادیده بودند به این دولت رای دادند چرا باز به رای مردم بی احترامی شد؟مواضع رهبری وهاشمی را درکنار هم بگذارید آقای 180 درجه باهم اختلاف ندارند؟چرا تمام سران استکبار از موسوی وکروبی ومواضع آنها حمایت می کنند آیا اینها نشانه انحراف نیست؟24 میلیون نفر به روش دولت فغلی رای داده اند شما اینهارا مردم حساب نمی کنید ولی آن مرفهین بی درد که بابستن پارچه سبز دور گردن سگ خود درنمازجمعه هاشمی حاضر می شود ومی رقصد وباکفش ومختلط نماز جمعه می خواند مردم هستند چشمتان رابه روی حقایق باز کنید وتعصب کورکورانه شما به یک فرد باعث نشود از راه حق وحقیقت منحرف شوید .امیدوارم نظر این حقیررا گردانندگان سایت منعکس کنند
ناشناس
-
۱۲:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
2
زنده باد آقاي مطهري مثل پدر بزرگوارتون با خرد و راستگو و تحليلگر هستيد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
2
تحليل بسيار عالمانه اي بود.اين تحليل به نظرات و افكار مردم خيلي نزديك است.مردم ايران اسلامي جانفشانيها و ايثارهاي آقاي هاشمي رفسنجاني را در دوران سي ساله انقلاب بخوبي بياد دارد.كساني كه عليه ايشان تهمت مي زنند،خودشان را منزوي مي كنند و نفرت مردم از انها بيشتر و بيشتر مي شود.مردم ايران اسلامي به هاشمي و رهبري افتخار ميكنند.هردو را مي خواهند.تفكرات اقتصادي هاشمي باعث پيشرفت روزافزون كشور در ساليان گذشته شد،ولي حالا چطور!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
در دوران امام آیت الله هاشمی رفسنجانی توانستند به کمک مردم مسئله بنی صدر را حل کنند ان شاالله در این دوران نیز بتوانند به کمک مقام معظم رهبری بحران افراطی گری حاصل را حل کنند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
2
ای کسی که نظر دوم رو دادی، لطفا از قول ملت حرف نزن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۲۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
2
اینکه اصولگرایان واقعی به این درک و شناخت رسیده اند که احمدی نژاد یک «جریان سوم» است، جای بسیار خوشوقتی است. اصلاح طلبان از بدو ظهور تا کنون اصولگرایان را از جنس انقلاب می دانسته اند. ولی احمدی نژاد بی شک از جنس اصولگرایی نیست.
ناشناس
UNITED ARAB EMIRATES
۱۲:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
آقایان توجه داشته باشند که امروز محبوبیت و اعتبار هاشمی در میان عامه‌ی مردم به اوج خود رسیده است. و مهمتر این که این اعتماد و اعتبار از یک شناخت سی ساله و پس از انواع و اقسام تخریبها به دست آمده پس زوال ناپذیر است و آقایان تنها عرض خود می‌برند!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
2
آدم عاقل ستون خیمه را تکان نمیدهد مگر قصد و غرضی داشته باشد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
2
آقایان مخصوصا ذوالنور وحسنیان و...... دیگران بدانند حذف هاشمی یعنی حذف انقلاب وآرمانهای حضرت امام (ره)
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
هاشمی در خط رهبری و انقلاب همیشه مورد احترام مردم بوده است . اما ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
4
امروز اگر تندروها بتوانند هاشمی را حذف کنند فردا برای رهبری نیز مشکل ایجاد خواهند کرد میگید نه من مرده شما زنده میبینید
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۲:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
5
هر جریانی با هاشمی در افتاد بر افتاد. تاریخ را بخوانید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
من براى امثال آقايان مطهرى، توكلى و...
آرزوى موفقيت و توفيق روز افزون دارم. اگر امثال ايشان نبودند براستى خط اصول‌گرايى را گم مى‌كرديم. اصول‌گرا يعنى كسى كه پايبند به اصول و ارزش‌هاى اسلامى، انقلابى است و افعالش بر مبناى قانون اساسى است
و بر سر عزت ايران معامله نكرده و از همه مهمتر رهبرى انقلاب را سرمشق و راهنماى مسير خود مى‌داند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
تضعيف هاشمي، تضعيف اركان نظام است. پايان جنگ تحميلي و مهار كردن آبهاي به هدر رفته با ايجاد سدها واحداث دهها كارخانه سيمان ودانشگاه آزاد اسلامي ودهها پروژه ملي ديگر ،انصافا در دوره رياست جمهوري ايشان به بار نشست. البته شايد اشتباهاتي هم فرزندانش يا خودش داشته باشند .انسان كه معصوم نيست؟ مهم نيت خير انسانها ست.يكي هم اينكه هاشمي رفسنجاني به اندازه سن اين سياستمداران جديدكار سياسي كرده است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
هاشمی همواره امتحانشو خوب پس داده / خامنه ای زنده باد هاشمی پاینده باد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
من هم کاملا موافقم که اگر هاشمی امروز حذف شود فردا نوبت بقیه افراد انقلابی است , هاشمی نشان داده که یک سیاست مدار به تمام معناست . حذف او عملا غیر ممکن است
این اقایانی هم که مدام داعیه اسلام شناسی دارند و می گویند تا وقتی هاشمی در خط اسلام بود عزیز بود و ... باید به انها گفت لطفا ساکت! هاشمی عزیز است چون سیاستمدار بزرگی است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
آقای مطهری کوچک شما در حدی نیستی که منویات رهبر معظم را تفسیربه رای نمائید همان بهتر که نوکر هاشمی رفسنجانی باشی نمی بینی فرزندانش چه میکنند وهاشمی چه حمایتی؟خون پدر شریفت را پایمال هاشمی نکن و لازم نیست خط باطل خود را به رهبر بدهی.عصر ایران تو هم که عرضه چاپ کردن نداری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
صحبتها کاملا پخته و آگاهانه بود.آقایان دقت کنید آقای هاشمی از ارکان نظام هستند.حذف یک رکن از ارکان نظام شاکله ارکان را بهم میریزد.عمر سیاسی این دولت 4سال است اما عمر سیاسی آقای هاشمی بیش از 50 سال.اگر آقای هاشمی از احمدی نژاد حمایت نمیکنند بخاطر توهین احمدی نژاد به آقای هاشمی است.اصلا توهین از یک شخصیت رسمی و سیاسی به دیگران را احمدی نژاد در مناظرات باب کرد.چرا و با چه هدفی؟آقای هاشمی بازوی توانمند رهبری بوده و خواهد بود انشا الله.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
چرا اصرار داريد كه يك عده دنبال حذف هاشمي هستند.عملكرد هاشمي در چند اخير به خصوص امسال چقدر با خواست مردم همراهي داشت . امثال اقاي مطهري از كاخهايشان بيرون بيايد و ميان كوخ نشينان بيايند ببينند مردم چه نظري نسبت به هاشمي دارند.
يك كارمند خبر در شهرستان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
سلام بر هاشمی مبارز
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۰۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
من نیز موافق نظر آقای دکتر مطهری می باشم آقای هاشمی سیایتمداربزرگی میباشدوبدانید که در بسیار ی از مواقع حساس توانست با تدبیر ش کشور را از گزند دشمنان در امان بدارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
امام عزيز فرمودندشرايط حال افرادملاك ميباشدپس هاشمي هم از اين مثتثني نميباشد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
مردم ديد خوبي نسبت به هاشمي ندارند!علت راي به احمدي نژاد هم همين بود وبس!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
نظرات آقاي مطهري در مورد جنبش سبز درست ترين نظر حال حاضر است
ناشناس
-
۱۵:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
بعضيها فكر ميكنند اگر كوچكترين انتقادي به آقاي احمدي نژاد شد آن فرد جاسوس است وبايد حذف شود .بياييد سوابق اين آقايان را بررسي كنيد كه از كجا پيداشون شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
هاشمی اگه تخلفم داشت چهارتا سد و راه ساخت لطفا با کمال تواضع از دوستان طرفدار دولت تقاضا می کنم جهت اطلاع اینجانب بفرمایید طی این 5 سال دولت چه کار کرده و اینهمه پول را در چه راهی خرج کرده ایا دو سه میلیون دادن به فقرا اونا را نجات میده نمی شد کارهای بهتری کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
دقيقا يادم است كه زمان انتخابات دوره هفتم در زمان راي گيري مقام عظماي والايت ايشان فرمودند. هر كس از اين آقايان راي بياورد هيج كسي براي من هاشمي نخواهد شد.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۵۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
عجبا!!!! وا اسفا !!؟ آقاي مطهري نژاد شما كه خون پدر شريفتان مايه آبروي انقلاب است اين سخن ارباب جديدتان را كه در مشهد افاضه كرده اند خوانده ايد و چنين شتابان مي تازيد؟
ايشان نظر مي دهند كه ولي فقيه تا وقتي ولي فقيه است كه مردم بخواهندش و مردم را هم تعبير به معترضيني مي كند كه بسياري از آنها لائيك و اصل نظام و حكومت را قبول ندارد؟؟ كجا اين آقا در كنار ولي فقيه است ؟؟؟؟
اي ْقاي مطهري نژاد و هاشمي صفت !! ممكن است نامه بدون سلام و والسلام اين مدعي را حالا كه گرد وغبار فتنه خوابيده يك بار ديگر بخوانيد و بعد راي به برائت اين مظلوم!!! تاريخ بدهيد واي بر شما كه دينتان را چه زود به دنياتان مي فروشد پس دنياتان اگر هاشمي گونه است اميد واريم آخرتتان هم با او باشيد چون او اكنون از نظام نيست ! اگر چه تا كنون بر نظام بوده است و شما را به خواندن متن سخنراني رهبر انقلاب در تاريخ 20 خرداد 1375 و در جمع فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله ( ص ) توصيه مي كنم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
زنده باد هاشمی
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۱۶ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
زندگي نامه شهيد بهشتي را بخوانيد تا بفهميد كه لازم است قدر انسان هايي مانند آقاي هاشمي را بدانيم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۲۴ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
اینکه عده ای دائما از قول ملت صحبت می کنند ، واقعا مسخره است .
در جامعه ای که نه حزب درست و حسابی داره و نه نهادهای غیر مدنی مستقل ، کلمه "ملت" ، "مردم" و ..... هیچ ارزشی نداره ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۹:۳۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
نقسیم بندی جنبش سبز توسط آقای مطهری کاملا" درست است اما چرا اصولگراها تن به این تقسیم بندی نمیدهند؟ چونکه حضور یک گروه سازمان یافته معتقد به نظام را برای خود خطرناک میبینند. اگر 90 درصد سبزها به امام ، انقلاب و نظام اعتقاد داشته باشند که دارند، اصولگراها ترجیح میدهند این 90 درصد را لای آن 10 درصد ساندویچ کنند و به عنوان گروه فتنه دفن کنند!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
ما مسلمانیم ودر مقابل سحنانمان فردا ی قیمت پاسخگو نباید جو زده شویم باید بصیرت داشته باشیم امام حسین (ع) در چنین جوی شهید شد و اب از اب تکان نخورد بیائم از گذشته مسلمانان عبرت بگیریم کجای دنیا مرسوم است مقامات کشور را مورد اهانت قرار دهند باور کنید ملت های دیگر به کارهای ما میخندند انقلاب گردنه های نفس گیر زبادی را پشت سر گذاشته از این گردنه هم به سلامت عبور می کند انشاله بجای اینکه تهمت و افترا بزنیم واقعا مطیع مقام رهبری باشیم گذشت زمان حق و باطل را نشان میدهد فقط باید صبور باشیم و قدر شخصیت های انقلابمان را بدانیم والسلام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۵۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
من دقیقا نمی دونم ایدئولوژی آقای مطهری چیه؟ یه بار در مخالفت برنامه دولت حرف می زنه فرداش در دفاع از آقای دانشجو(مورددارترین عضو کابینه) سخنرانی میکنند فرداش درمورد ازدواج دانش آموزان بیان افاضات می کنند
یعنی هم نعل میزنند هم به میخ و هم به دست خودشون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
من پیشنهادم به دوستان عصر ایران این است که سعی نکنند به تعداد مساوی نظرات موافق و مخالف را بازتاب دهند، سعی کنند تعداد واقعی نظرات موافق و مخالف را به همگان نشان دهند! تا این جماعت تند روی تمامیت خواه، فکر نکنند که تعدادشان در ایران خیلی زیاد است!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۱:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
دریک دل دومهر نمیگنجد جناب آقای هاشمی یارهبری یاجنبش خراب کاران وجناب آقای مطهری این مصاحبه ها ازفرزند شهید بعید است
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
1
بهتره علی مطهری از جانب مقام معظم رهبری حرف نزند فقط گوش به فرمان معظم اله باشد وحد و اندازه خود رابداند وخون به دل شهید والا مقام مطهری نکند وسلام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
0
0
هاشمی بامردم هم سیاسی برخورد میکنه!!!!!!!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
0
خیلی حال کردم با این تحلیل آقای مطهری امیدوارم کردید. خدا هم شما رو هم مظلومانی امسال هاشمی و موسوی خاتمی رو برای این مردم نگه دارد . مردم ما قدر شناسند . همانگونه که خاطره امام - شهید مطهری - شهید بهشتی و... را همیشه بخوبی و نیکی یاد دارند شما را هم اگر حق را بگویید یادتان را پاس خواهند داشت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۲ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۸
1
0
کو گوش شنوا؟؟؟
در کشور ما سياستمداري مثل هاشمي نيست.اي کاش ذره اي قدر ايشان را داشتند.
ناشناس
UNITED STATES
۰۰:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
1
0
خیر الامور اوسطها
آفرین آقای مطهری
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۱۸ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
1
0
همه بايد بدونيم كه چه چيزي مي خواهيم اگه يه نفر باشه الان بتونه به داد مردم برسه هاشمي هست و بس مهندس مير حسين بيچاره رو كه دستاشو بستن بقيه هم كه به فكر قدرت شون هستن هاشمي سالاريه كه ميشه به قدرتش اطمينان داشت...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۵:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
1
0
هاشمي حقانيت هميشگي انقلاب است
ناشناس
KUWAIT
۰۶:۵۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
0
1
چقدر جالب است! آقاي مطهري در آستانه انتخابات نهم رياست جمهوري اولين كسي بود كه رسماً از هاشمي خواست كه نيايد، آن هم با لحني شديد و تند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
0
1
سلام

هاشمي فقط براي رسيدن به قدرت اين كارها را مي كند و گرنه چرا 8 سال قبل در خواب بود.
اگر به خود نيايد و نظام با تمام قوا هم بخواهد از چشم خدا و ملت مي افتد.
انشاء ا...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۹ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
1
0
اين اقايان باصطلاح اصول گرا تادر جايي كم مي اورند به حربه تهمت رو مي اورند
ناشناس
-
۰۷:۴۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
1
0
ما برای ایت الله هاشمی آرزوی سلامتی و موفقیت داریم و مطمئن هستیم دروغگویان روزی رسوا خواهند شد و مردم خوب اتفاقات را رصد میکنند اما خیلییها خوابند.عجب روزگاری شده مشایی و احمدی نژاد بخواهند هاشمی را حذف کنند و یاران انقلاب هم زنده باشند زهی خیال باطل
ناشناس
-
۰۸:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
1
1
"...اما آقای احمدی نژاد از این مسئله به عنوان یک ابزار برای افزایش آرای خود استفاده کرد."
واقعا برای اقای مطهری متاسفم !
بعد از چند ماه از انتخابات چنین تحلیلی از پیروزی آقای احمدی نژاد دارند.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۱۳ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۹
1
1
درود برهاشمي سلام برمطهري رحمت خدابرپدرش
مهدی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۲/۲۹
4
4
هرکس تا زمانی مورد تایید است که در خط اسلام و رهبری باشد ولی وقتی پایش را از این ورطه بیرون گذاشت هرکسی می خواهد باشد باید حذف گردد چه رفسنجانی و چه حتی خود علی مطهری
هیولای گیلا؛ مارمولکی که می‌تواند انسان را از پا دربیاورد(+عکس) پیشنهاد یک دانشمند: غذاهای فوق‌فرآوری‌شده باید مثل سیگار برچسب هشدار داشته باشند عوارض خطرناکی که نوشیدن آب یخ برای سلامت بدن دارد چرا انقراض «دایناسورها» باعث گسترش «انگور» شد؟! قهوه اسپرسو چیست؟ آئودی با انتشار تصویری از اسپورت‌بک جذاب Q6 E-Tron، تولید این خودرو برقی را تأیید کرد(+عکس) اگر خوب نمی‌خوابید عملکرد این غده را حتما چک کنید نقل‌قول‌هایی از «سِنِکا»؛ فیلسوفی که ظالم‌ترین امپراتور روم را تعلیم داد ناو هواپیمابر تا چه مدت می‌تواند بدون سوختگیری روی آب بماند؟(+عکس) سقف قراردادها در لیگ برتر شکسته شد؛ قراردادهای میلیاردی و دلاری در سایه نظارت فدراسیون! آیا گلکسی واچ جدید سامسونگ قند خون را اندازه‌گیری می‌کند؟ افشاگری رنجبران مقام سابق صداوسیما: صداوسیما ۳ سال است که در خدمت جلیلی و فامیل‌هایش است یک کار مهم در روز انتخابات: پدر، مادر، پدربزرگ و مادربزرگ تان را با خود سر صندوق ببرید بازیکنان پرسپولیس همچنان چشم انتظار؛ وعده‌های مالی باشگاه عملی می‌شود؟ اعلام شعب ثابت اخذرای مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری ایران در عراق