۰۳ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۴۷۸۴۴
تعداد نظرات: ۱۰۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۳-۱۰-۱۳۹۷
کد ۶۴۷۸۴۴
انتشار: ۱۷:۴۶ - ۱۳-۱۰-۱۳۹۷

مدیر پیمان اجرای پلاسکو: سر فاضلاب 45 ساله که باز شد تا سه ربع فوران گاز بد بو داشتیم

عصر دیروز وقتی یکی از مقنی ها در عمق منفی 21 متری در حال حفاری بود، ناگهان اعلام خطر کرد و ما او را بیرون کشیدیم و همزمان با او، گازی بد بو با فشار بسیار زیاد از چاه به بیرون پرتاب شد.

 از روز گذشته که بویی نامطبوع برای ساعاتی تهران را فرا گرفت، مسؤولان دولتی و شهری و نیز کارشناسان گمانه زنی های متعددی را به عنوان منشأ بوی نامطبوع تهران مطرح کردند و در نهایت با اعلام این که منبع بو کشف نشد، اظهار داشتند که به تحقیقات خود در این زمینه ادامه خواهند داد. 

پیگیری های خبرنگار "عصر ایران" اما به نقطه ای در وسط شهر تهران رسید: "محل سابق ساختمان پلاسکو" در چهار راه استانبول؛ جایی که گفته می شود عصر دیروز بویی شدید اهالی منطقه را به شدت آزار داده است.
منشأ بوی بد تهران مشخص شد: فاضلاب پلاسکو در منفی 21 متر که 45 سال مسدود و پنهان بود!
مهندس علی رحیمی، مدیر پیمان اجرای طرح پلاسکو در گفت و گوی اختصاصی با عصر ایران در این باره چنین توضیح داد:
برای این که پلاسکو بازسازی شود، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهیم این است که با حفر چاه هایی دورتادور محل پلاسکو، سازه های نگهبان در آنها نصب کنیم تا ساختمان های مجاور که عمدتاً هم قدیمی هستند، دچار فرو ریزش نشوند.
به همین خاطر از مدتی قبل، حفر چاه ها را آغاز کرده ایم تا این که در روزهای اخیر به خاکی سست در عمق منفی 20 متر رسیدیم و این در حالی بود که خاک های فوقانی آن، سفت و سنگی بودند. این برای ما تعجب انگیز بود که چرا خاک به ناگهان سست شده است و بوی فاضلاب نیز از آن می آید. به همین خاطر، برای مقنی هایی که در آن محل حفاری می کردند، مهارهای ایمنی در نظر گرفتیم تا در صورت بروز حادثه، بتوانیم در اسرع وقت آنها را از چاه بیرون بیاوریم.

عصر دیروز وقتی یکی از مقنی ها در عمق منفی 21 متری در حال حفاری بود، ناگهان اعلام خطر کرد و ما او را بیرون کشیدیم و همزمان با او، گازی بد بو با فشار بسیار زیاد از چاه به بیرون پرتاب شد. فوران این گاز که مانند آتشفشان بود، چنان شدتی داشت که تا مدت نیم ساعت الی 45 دقیقه با سرعتی زیاد ادامه یافت و بعد از آن کُند و نهایتاً متوقف شد.

بعد از این ماجرا که با بدحالی برخی پرسنل همراه بود و البته به خیر گذشت، مسأله را از نظر مهندسی بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که هنگام احداث برج پلاسکو در بیش از نیم قرن پیش، یک انبار بزرگ فاضلاب در عمق منفی 21 متر احداث کرده بودند. این انبار فاضلاب بعد از سال ها پر می شود و مدیران وقت پلاسکو به جای تخلیه ، آن را مسدود و فاضلاب برج را به قنات های متروکه هدایت می کنند.

فاضلاب خاصیتی دارد که بعد از مدتی راکد ماندن، شروع به تولید گازهای بد بو ، خطرناک و اشتعال زا می کند. حال تصور کنید که بیش از 45-40 سال یک منبع زیرزمینی و سربسته فاضلاب، راکد بماند. چنین منبعی با کوچکترین ضربه و منفذی به ناگهان فعال می شود و گاز با سرعتی عجیب از آن متصاعد می شود. این اتفاقی است که در منبع متروکه و مسدود فاضلاب پلاسکو رخ داد و برای چند ساعت، بوی نامطبوع آن در تهران پخش شد. یعنی همان بویی که در محل پلاسکو متصاعد شد را دقیقاً در نقاط دیگر شهر استشمام کردیم.

مهندسان و کارگران پلاسکو در روزهای آتی باید از این منبع عبور کنند و به اعماق پایین تر بروند و بعد از آن می توان درباره ابعاد این انبار فاضلاب اطلاعات دقیق تری به دست آورد.

آنچه در این حادثه حائز اهمیت است این که تدابیر ایمنی به کار رفته در حفر چاه ها و مهار مقنی ها جلوی یک فاجعه را گرفته و الا امکان انفجاری عظیم و کشته و مجروح شدن مهندسان و کارگران دور از ذهن نبود.

و نکته پایانی این که باید بررسی شود چند منبع مسدود شده و قدیمی فاضلاب در تهران وجود دارند که هر کدام به عنوان بمب هایی بی صدا، منتظر جرقه ای کوچک هستند تا فجایعی بزرگ بیافرینند. شاید لازم باشد مدیران ساختمان های قدیمی جلسه فوق العاده برای بررسی تاریخچه فاضلاب ساختمان هایشان داشته باشند تا در صورت وجود شرایط مشابه، نسبت به تخلیه ایمن گازها اقدام کنند.

برچسب ها: بوی بد تهران ، پلاسکو
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۱۲
غیر قابل انتشار: ۵۰
ناشناس
France
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
34
168
جالبه که مسوولان با اون همه ادعاشون نتونستن به جواب برسن ولی یه رسانه مستقل تونست. این نشون می ده چقدر مسوولان ما دچار بروکراسی هستند. ممنون از عصرایران بابت این گزارش. راستش من از دیروز دلم هزار راه رفت و حتی نگران حمله شیمیایی و فعال شدن آتشفشان دماوند و ... بودم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
منم همین طور
همش می گفتم نکنه گسل ها فعال شدن و این بوی فعالیت های زیرزمینی باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
مگه عصرایران مقنی قضیه بوده و رفت توچاه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
من پیش خودم گفتم نکنه حمله بیولوژیک کشورهای دشمن برای ایجاد یک مریضی عجیب و غریب باشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
ببخشید ولی هر چی خوندم نفهمیدم اینجا منظور شما از بروکراسی چیه، احتمالا معنیشو نمیدونین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
یعنی اگر تهران یه زمین لرزه بیاد و همچین گازهای نشت کنه مزدم از زلزله هم نمیرند همین گازها و بوها خفه میکنه
poorya
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
21
74
آفرین به عصر ایران.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
عجیبه که حتی یک ویدئو هم از این اتفاق که ادعا میکنید وجود نداره خخخ
ناشناس
Germany
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
14
72
قرار بود پلاسکوی جدید 2 ساله ساخته شود!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
11
120
باز گلی به جمال شما
مسوولان که به قول خودشون هنوز دارن دنبال منشا بو می گردن!!!! البته لابد با حق جلسه و ماموریت و ...!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
جالب تر اینه که هنوز نمیدونن منشاء بو چی بود میگفتن خطرناک نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
8
109
به این میگن یه گزارش حرفه ای که به بزرگ ترین سوال مردم از دیروز تا حالا پاسخ داده . ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
5
209
خیلی از مشکلات تو ایران همینجوری حل میشه
بوش بعدها درمیاد!
پاسخ ها
ایرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
خداییش تشبیه خوبی کردی دمت گرم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
12
82
چرا تا الان مخفی کاری کرده بودند؟!!
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
مخفی کاری نکردن ، به کی باید میگفتن؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
10
83
در آن دولت را بایستی گل گرفت که تمام ارگانهای ذیربط مثل شهرداری ، محیط زیست ، کمیته بحران وغیره نتوانستند منشا ء بورا در یک شهر بیابند ولی یک نشریه این کار راکرد.
پاسخ ها
شناس
| Sri Lanka |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
به شهر داری ، اداره آب و فاضلاب، آتشنشانی! مشکوکه
متین
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
5
40
راستش من اولش باور نکردم ولی وقتی از یه استاد دانشگاه که از بستگان هست درباره گازهای فاضلابی پرسیدم گفت که فاضلاب در فضای بسته گازهای متعددی تولید می کنه و فضای بسته رو تبدیل به یک بمب می کنه که کافیه یه جرقه بهش برسه و منفجر بشه . حالا خدا رحم کرده که جرقه ای زده نشده و گاز فوران کرده و از درون بمب 45 ساله خالی شده. می گفت که بویی که شنیده بوی گازهای فاضلابی بوده و اگه واقعاً حجم انبار فاضلاب اونقدر بوده که 45 دقیقه فوران داشته برای آلایندگی هوای شهری مثل تهران برای چند ساعت کافیه. اینم گفت که 45 دقیقه می تونه معقول باشه چون پلاسکو یه مجموعه عظیم بوده و طبیعتاً باید مخزن فاضلاب عظیمی داشته باشد.
ش
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
18
32
مساحت زمین ساختمان پلاسکو 30000 متر مربع هست. اگر نیمی از این مساحت، چاه فاضلاب به عمق 25متر (نصف ارتفاع خود ساختمان) زیر ساختمان حفر شده باشد (شبیه مکعب) حجم فاضلاب باقی مانده 375 هزار متر مکعب میشه. اگر نیمی از فاضلاب به کاز تبدیل شده باشه و بدون هدر رفت در زیز زمین محبوس شده باشه،مقدار گاز187/500/000 لیتر. حجم هر کپسول گاز 50 لیتره که این حجم گاز برابر با 3/750/000 عدد کپسول گاز خانگی میشه. حال با این تعداد کپسول گاز و مساحت 13000 کیلومتر مربعی تهران، میشه بوی بد کل شهر رو پرکنه. (توجه کنید کل شهر) ضمن اینکه با توجه به گفته پیمانکار حدود 45 دقیقه گاز از یک چاه به عمق 21 متر و قطر حداکثر دومتری (فرض) خارج شده باشه، حجم گاز خروجی خیلی خیلی کمتر از مقدار فرض شده در بالا هست. بنابراین چنین حجم کمی از گاز نمی تونه کل تهران رو بدبو کرده باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
بنده خدا خاصیت تراکم پذیری گاز رو فراموش کردی.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
گاز رو از بیرون تزریق نکردن به اون محل بلکه در همونجا تولید شده بنابراین میتونه متراکم بشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
مهندس پس باید غلظت این گاز که تا غرب تهران آمده در آنجا هزاران برابر غرب بوده باشد و دور و بر پلاسکو همه میمردند ، نکنه مهندس تا غرب لوله کشی کردند!!! کمی بیندیش و حرف بزن ،در ضمن تا پارسال که پلاسکو سالم بوده این چاه به بیرون راه داشته و همه واکنش ها انجام و گاز حاصل تا پارسال خارج شده و از پارسال تا الان هم گازش ناچیز هست ، بله عوام فریبی و دروغ نگوییم
روزبه
Denmark
۲۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
10
33
به عنوان کسی که شیمی خونده می گم که خطر بزرگی از کنار گوش کسانی که در اونجا کار می کردن گذشته چون منبع محبوس فاضلاب می تونه مثل یه بمب عمل کنه. قطعاً از نظر فنی، مهندسان پروژه تدابیر ایمنی رو رعایت کردن چون این گاز هم می تونه منفجر بشه و هم می تونه مسموم و خفه کنه. اگه مخزن فاضلاب بزرگ بوده و چند دهه هم محبوس بوده، منطقی هست که دقایق طولانی شاهد خروج سریع السیر گازهای رها شده باشیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
9
45
واقعا تهران مثه یه بمب ساعتیه هر ان احتمال فاجعه ای خطرناک داره از زلزله حتمی که در راهه تا قناتهای زیر زمینی و اتش فشان دماوند و فاضلابهای قدیمی و ساختمانهای در حال ریزش و اتش سوزی مثل پلاسکو
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
3
34
وقتی چاه یه دستشویی معمولی رو ماشین های تخلیه چاه تخلیه مب کنن کل یه محله رو بوی گند بر می داره. حالا فکر کن از یه انبار فاضلاب ۴۵ ساله که بسته شده و انواع گازها در اون ایجاد شده به مدت زمان ۴۵ دقیقه با سرعت بالا و آتش فشانی گاز بزنه بیرون معلوم هست که می تونه برای چند ساعت بوی بدی در شهر پراکنده کنه و یواش یواش از شهر خارج بشه. به نظرم معقول و قابل بررسیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
4
43
یعنی هیچکس دیروز تا امروز از این اتفاق بزرگ که مثل آتشفشان بود مطلع نشد؟؟؟؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
3
31
حالا عصر ایران چطور پیداش کرد.کارتون درسته
ناشناس
France
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
4
22
شبیه این ماجرا یک بار در شهر گرونوبل فرانسه در سال های دور اتفاق افتاد و گار فاضلاب برای چند ساعت شهر رو گرفته بوده . من اینو از یکی از اهالی اونجا شنیدم و خودم نبودم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
6
18
من و خیلی های دیگه می گفتیم که بو، شبیه بوی فاضلابه ولی مسوولین هر کدامشون حرفی می زدن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
7
14
45 دقیقه فوران گاز فاضلابی که از نظر علمی باید عمدتاً متان باشه برای بدبو کردن کل تهران کافیه. خدا رحم کرده که کسی در اون فضا کبریت روشن نکرده چون این گاز به شدت قابلیت اشتعال و حتی انفجار داره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
متان نبوده. آلکان ها بو ندارند. گاز از رده مرکاپتان ها که نام قدیمی تیول ها هست بوده که بوی گوگردی و گند می داده.
ت
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
واقعا این حرفا قابل باوره,؟ یعنی هیچکی اون دورو بر حتی سیگارم نکشیده تو این ۴۵ دقیقه
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
9
44
باز هم صداوسیما و 20:30 با اون گزارشگر ...، این موضوع را دروغ سازی مطرح کرد و به سخره گرفت.
شرم باد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
4
55
این همه آدم دنبال منشا بو بودند چرا پیماکار پلاسکو یه تماس با مدیریت بحران، صدا و سیما، خبرگزاری ها یا جاهای دیگه نگرفت ملتی رو از نگرانی دربیاره؟!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
میگفت پروژه چند ماه میخوابید
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
5
19
من یه بار در یک روستا شاهد یه نمونه کوچکی از انباشت گاز فاضلابی بودم و می دونم که چقدر می تونه محیط رو بد بو کنه
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
25
19
واقعا چقدر فكر كردن اين دروغ را ساختن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
چرا دروغ؟ اگه می گفتن یه کارخانه یه ربع نشتی داشته باور می کردیم ولی وقتی 45 دقیقه فوران یک مخزن بزرگ فاضلابی اتفاق افتاده می گیم دروغه؟ مگه شما اون لحظه تو پلاسکو بودی؟
ناشناس
Canada
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
26
16
پس چرا با یه جرقه منفجر نشد؟ ساده گیر آوردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
شما تجربه کار در کارگاه های حفاری رو نداری.در این کارگاه ها هر گونه وسیله اشتعالزا و حتی کشیدن سیگار ممنوعه. علم پیش بینی این وقایع رو کرده و مهندسان هم اگه رعایت کنند اتفاق خاصی نمی افته.
وقتی همه چیز ایمنی اش رعایت بشه دیگه جرقه ای هم در کار نیست. حتما باید به نظر شما در اون لحظه جرقه هم حاضر می بود؟!!
ش
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
در جواب این دوستمون که گفتن تمام مسایل ایمنی در کارگاه های حفاری رعایت میشه باید بگم زهی خیال باطل. اگه قرار بود نکات ایمنی رعایت بشه ک خود پلاسکو الان سر جاش بود.
در ضمن اگه به مدت 45 دقیقه گاز فوران کرده باید اهالی اون منطقه خبردار می شدن
حداقل صداشو ک نمی تونستن آف کنن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
5
37
به اون مهندس که پیشگیری کرده باید مدال بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
مدال طلا نقره یا برنز؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
3
21
کسانی که می گن ممکن نیست چنین اتفاقی، با ماهیت عجیب و غریب گازهای فاضلابی و خطراتش آشنا نیستند. این گازها می تونن انباشت بشن ، منفرج بشن یا فوران کنن و محیط رو آلوده کنن و خیلی هم قوی و بد بو هستند. باز خدا رحم کرده که با انتشار بوی بد ماجرا تموم شده و الا شاید الان در حال شمارش کشته ها و مجروحان بودیم. معلومه که در اون کارگاه اصول ایمنی کار رعایت شده
ناشناس
Sweden
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
16
9
پس چرا آنهایی که در غرب تهران هستند هم بو را استشمام کرده اند. مگر باد های تهران به صورت دایمی از غرب به شرق نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
اتفاقا تهران دیروز باد نداشت و بو در همه جای شهر پیچیده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
9
18
عجب شهر نحسی داریم ... از گمرک گیت به دانشگاه آزاد رفتیم ... از آنجا به پلاسکو و از پلاسکو به ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
4
15
من این نظر رو خیلی پسندیدم که یکی از دوستان در بالا نوشته بود:
وقتی چاه یه دستشویی معمولی رو ماشین های تخلیه چاه تخلیه مب کنن کل یه محله رو بوی گند بر می داره. حالا فکر کن از یه انبار فاضلاب ۴۵ ساله که بسته شده و انواع گازها در اون ایجاد شده به مدت زمان ۴۵ دقیقه با سرعت بالا و آتش فشانی گاز بزنه بیرون معلوم هست که می تونه برای چند ساعت بوی بدی در شهر پراکنده کنه و یواش یواش از شهر خارج بشه. به نظرم معقول و قابل بررسیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
6
14
بنده خدا ها ترسیدن چوب تو استینشون کنند چیزی نگفتند ...
در کشور تنبیهات به سر می‌بریم
ناشناس
United States of America
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
27
15
به اتاق فکری که این شایعه را درست کرده باید جایزه داد، چون قابل باوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
کدام شایعه؟ وجود بو در تهران و یا منشا آن؟
فرهاد
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
6
28
دوستان صاحب نظر، نظر دادن و استفاده کردیم. بنده به عنوان دانشجوی دکتری مهندسی معدن تایید میکنم که در حفاری تمام شرایط ایمنی رعایت میشه، مثلا تو معادن زغال سنگ حتی استفاده از ساعت مچی ممنوعه..( بخاطر احتمال جرقه ساعت مچی)... حالا سوال اساسی اینه که مهندس سرپرست پلاس، چرا اینقد دیر به مردم اطلاع دادن؟ آیا نمیشد این خبر همون لحظه مخابره بشه؟ واقعا جای تامل داره! خدا کنه علت همین بوده باشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
چه دکتر بی ادبی هستی که پلاسکو را مخفف می کنی و میگی پلاس ، که معنی تحقیرآمیزی داره !
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
6
10
دیروز این همه گشتن پیدا نکردن امروز چسبیدن به پلاسکو
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
0
0
من که باور کردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
0
5
معمولا" فضولات انسانی و یا حیوانی پس از تخمیر تولید گاز متان میکنند؟
ناشناس
United States of America
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
1
4
خدا خیرتون بده من برای بچه م نگران بودم تا خودم
رضا
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
16
7
این داستان کاملا ساختگی بخاطر اینکه پلاسکو را نسازند بعد چند ماه کارشناسی می‌گویندحجم انبار فاضلاب بقدری بزرگه که سازمان نظام مهندسی ساخت و ساز بروی آن را غیر اصولی و تخلیه آن را غیر ممکن یا مقرون بصرفه اعلام میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
این همه منفی بافی ؟!چرا به همه چیز با عینک بدبینی نگاه میکنید؟!
ش
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۳
8
13
در پاسخ به " بنده خدا خاصیت تراکم پذیری گاز رو فراموش کردی."
صحبتی که شما فرمودی درباره مخازن زیرزمینی گازی درسته که دما و فشار بالایی دارند و باعث میشه حجم گاز درون مخزن وقتی به سطح میاد خیلی بیشتر باشه و اصطلاحا منبسط بشه.
و اما اگه منظورتون این بوده که حجم 187/500/000 لیتر گاز رو وارد کپسول کنیم، تعداد کپسول ها 3/750/000 نمیشه؟؟؟ باید بگم تا حدودی حق با شماست اما هدفم این بود که بدترین شرایط رو توضیح بدم (در اصل تعداد کمتری از مقدار محاسبه شده خواهد بود) ضمن اینکه لایه های زمین نفوذناپذیر نیستند و حتی سازه فاضلاب پلاسکو هم اگه با اون شرایطی که محاسبه کردم باشه، اما طی لین سال ها تخریب شده و نمی تونه چنین حجمی از گاز رو درون خودش محبوس کنه
در نهایت بنظرم این داستان خیالیه و شاید اتفاق افتاده باشه اما فوران به مدت 45 دقیقه به هیچ عنوان منطقی نیست
ناشناس
Germany
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
2
11
پس از اجرای طرح شبکه فاضلاب شهری چاه های فاضلاب منازل به حال خود رها شدند میخواستم بپرسم که آیا مشکلی ایجاد نمیکنه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
میشه و تهران با یه زلزله در فاضلاب غرق میشه.
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
اگر چاههای فاضلاب دارای لوله ونت باشند گاز تولیدی خارج می شود.کاری که هم اکنون یک مهندس ناظر تاسیسات مکانیکی مو ظف است از اجرایش اطمینان حاصل کند.
مسعود سعیدی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
17
18
نمیدونم حکمت خدا چیه ، شاید خدا با تخریب پلاسکو و مرگ چند ده نفر از هموطنان از جان هزاران نفر محافظت کرده باشد
شما حساب کن یک روزی در یک ساعت شلوغ پاساژ منفجر میشد
اللهُ ُ اعلم
پاسخ ها
الف
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
بیش از حد سریال های "کلید اسرار" و "شاید برای شما هم اتفاق بیفتد" رو دیدید.
سحر
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
2
1
اگر این خبر صحت داشته باشه .باید همان لحظه تمام کارگران می مردند .گاز هیدروژن سولفید گاز بسیار کشنده است اونم با این غلظت که شما گفتید . محال هست این همه غلظت گاز بسیار خطرناک کسی را نکشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
3
2
احمقانه است . تهران که دهات شما نیست که با یک چاه فاضلاب بدبو شود ! تهران با این وسعتی که دارد امکان ندارد در اثر چاه پلاسکو ، از شرق تا غرب و از شمال تا جنوبش بدبو شود .
alishafie
Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
3
واقعاً گزارش عجیبی بود دمتان گرم !!!!.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
عجیبه حتی یک تصویر هم از این نیم ساعت تا ۴۵ دقیقه ندارید! !؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
تصویر از چی از بو؟!؟!؟!؟!؟!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
خوب شد این مردم تهران هم کمی به خودشان بیان. بوی این فاضلاب باعث شد خیلی وصیت رو بنویسن بذارن زیر سرشون!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
2
3
عجب ،راست ودروغش رافقط خدامیداندما میگوییم انشااله که گربه است ؟'
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
1
7
کافی است یک زللزه کوچک بیاید و این بمبها منفجر شوند از شبکه فاضلاب تهران چه خبر؟ سالهاست بابتش روی قبض اب پول می دهیم هم برای ساختش هم برای کارش!
بیات
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
6
7
اگر شب عید این اتفاق می‌افتاد و پلاسکو منفجر میشد هزاران نفر کشته می‌شدند .برید خدارو شکر کنید .باز نگید خدا به فکر مانیست
افشین
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
1
3
البته یک آفرین به مهندسین اجرای این پروژه باید گفت که از یک فاجعه جلو گیری کردند ...و سهل انگاری نکرده و حداقل جان چند نفر را نجات دادند ...در مملکتی که همه بیخیال همه چی هستند..
ویک آفرین به عصر ایران برای اطلاع رسانی و هشدار ..
مینا
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
عصر ایران یک سوال دارم تا الان وقتی یک سری مسئولین به مشکلات اقتصادی رسیدگی نمیکردن میگفتم خودشون تامینن بچه هاشونم ایران نیستن الان تعجب میکنم خودشونم تو تهران زندگی نمیکنن؟ مشکلی با بوها و خطراتش ندارن؟ اصلا ببینیم نکنه مسئولین ساکن مریخی جایین با پرواز میان ایران
یک مهندس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
3
15
چند سوال در رد این فرضیه
1_چرا در عمق 21 متری که ظاهرا همین حالا به گفته مهندس مجری از سنگ سخت عبور کردن و با هزینه گزاف انبار فاضلاب ساخته شود وقتی میتوانست در عمق پایین تر از زیرزمین ساخته شود و وقتی در این مصاحبه مشخص است که تا عمق 21 متری زیر زمین نبود وگرنه چاه نیاز نبود و اواربرداری میشد
2_ یک انبار فاضلاب با این حجم که 45 دقیقه گاز از ان خارج شود قطعا باید بتنی باشد تا بار ساختمان روی خود را تحمل کند پس قطعا به این راحتی سوراخ به عمق چاه در ان ایجاد نمی شود
3- اگر فرض کنیم انبار فقط حفاری شده بود و سازه بتنی دران اجرا نشده باشد قطعا با وجود گسل های فراوان در تهران و فشار گاز میبایست در طول زمان گاز ذره ذرهخارج میشد
4- کارگر مقنی چگونه احساس خطر کرد ؟ و بعد چگونه گاز منتظر خارج شدن او شد و سپش خود با فشار اتشفشان گونه خارج شد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
مواد موجود در فاضلاب وقتی در محیط دربسته قرار میگیرند تخمیر شده و گاز متان تولید میکنند که بوی چندان بدی نداره به گاز مرداب هم شهرههست بنده که میدان آزای این بو را شنیدم به همان اندازه هم میدان امام شنیدم در حالیکه باید مقادیر وشدت متفاوتی باشه این گونه مخازن دربسته مشتعل میشوند ولی مسیله انفجار منتفی است شایط خاصی باید موجود بشه تا انفجار حاقل بشه
مواردی مشاهده شده که بر اثر تولید این گاز سطح رودخانه یا مردابی روزها و هفته ها مشتعل شده
بویی که در تهران شنیده شد بیشتر شبیه معرف های شیمیایی است که به گازهای قابل اشتعال مانند پروپان بوتان که خوشبو هستند و حتی متان که به گاز شهری شهرت داره اضافه میشه تا در صورت نشت اعلامیه خطر صادر بشه
موادی مثل مرکپتن متیل مورگان و....
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
12
این تهران چی داری همه چسبیدن به اون ازاون خارج شید برید جاهای دیگه زندگی کنید و راحت باشید
آتوسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
1
9
دقت کنید نوشته چیزی که مهم بوده این هست که ایمنی موقع ساخت چاه ها حفظ شده اینم به زمان قدیم برمیگرده که ساختش خوب بوده وگرنه به الان بود باز کل تهران مرده بودن. الکی الکی
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
عجب استدلالی?!
ناشناس
France
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
مهم ترین گاز فاضلاب، گاز سولفید هیدروژن است که گاز بسیار سمی و کشنده ای است. اگر این خبر درست باشد باید کارگران آن بلافاصله در دم جان می باختند.
نیما
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
2
یعنی هیچ کس یه فیلم از این صحنه نداره ؟؟؟؟؟
پارسا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
4
تعجبم از این هست که مردم موبایل به دست همه جا هستند چه جوریه که از فوران ۴۵ دقیقه ای گاز متراکم هیچ عکس یا فیلمی منتشر نشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
این دروغه
چرا که اگر این اتفاق بود حداقل مردم حوالی همون لحظه خبردار میشدند و خبرش میپیچید و لازم نبود بعد ۳ روز حالا بگن هیچکی نتونست علتش رو پیدا کنه و فلان چیز علتش بوده
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
1
5
من غرب تهران زندگی میکنم هیچ بویی حس نکردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
4
پلاسکو عجیب مکانیه پس.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
مثلث برموداست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
این همه آدم اونجا بوده... یکی فیلم نگرفته... فوران این حجم گاز هم هیچ صدایی نداره...
۱۲۳
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
1
اگه راست میگن فیلمشو نشون بدن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
این بود فقط مربوط به دیروز نیست، جمعه هفته گذشته هم بو در برخی بخش های جنوبی شهر پخش شده بود
در حالی که در این روایت، دیروز را عامل انتشارگاز دانسته
علی
Canada
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
1
9
عجب سال باحالی در زمینه کشفیات در تهران داشتیم.
بهار 97 مومیایی مشکوک یه بنده خدا!!! در محل احداث دستشویی حرم شاه عبدالعظیم- پاییز 97 کشف چند چشمه توالت قدیمی ولی آکبند در استادیوم آزادی-زمستان 97: استخراج گاز از فاضلاب پلاسکوی سابق
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
2
0
همه شما بیکارید که با هم جدال می کنید واقعا
مهندس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
3
0
من به عنوان مهندس تاسیسات این داستان خیالی رو قبول ندارم وقتی یک مخزن فاظلاب به این عظمت ساخته میشه سیستم ونت جهت تخلیه گازها تعبیه میشه پس دنبال ی دروغه دیگه باشین
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
2
1
خب با این خبر جاداره ساخت پلاسکو چند وقتی عقب بیفته!!!!!
با یه تیر چند نشان...
محسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
2
1
این بارم انداختن گردن پلاسکوی بدبخت.
حالا یکی جواب بده ببینم این بوی بد چرا تو سراسر تاکستان در استان قزوین هم حس میشد؟
والا ما دیگه پلاسکو نداریم اینجا. دقیقا همون روز هرجای شهر می رفتیم بوی بد فاضلاب میومد.
س
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
1
2
این اتفاق که میگین دقیقا چه روز و چه ساعتی افتاده ؟
کمی تخیلی به نظر میاد داستانتون، حداقل تلفات همچین داستانی باید کارگر مقنی که "احساس خطر کرده" باشه...
بعد تا آنجا من خاطرم هست برای نصب شمعک بتنی از کارگر مقنی استفاده نمی کنن، از ماشین حفاری استفاده می کنن
مجتبی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
1
2
دوستان بنده مهندس معدن هستم وتجربه کاردرمعادن زغالسنگ،سرب وروی،اهن،ومس رودارم.چندماه پیش به فاصله 200kmکرمان رفتم وازشکافهاییی که درسطح زمین دراثرزلزله به وجودامده بودبازدیدکردم که دقیقا همین بویی که درتهران به مشام میرسیدازان شکافها بیرون میامد.خدابه خیرراضی شوداین بو شبیه گازهای اتشفشانی وامثال ان میباشد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
0
باسلام...این بوی بد که شبیه بوی فاضلاب هستش وقتی هوا خیلی آلوده میشه به مشام میرسه...من تو ماه گذشته متوجه این بو شدم وقتی به دوستان میگفتم میگفتن اره تو محله ما هم بوده ما فکرمیکردیم از فاضلاب ساختمون خودمونه...اول هم سمت شهرقدس سمت غرب این بو شنفته میشد از پلاسکو اینا نیست....سر منشاش چیز دیگست که باید پیدا بشه....
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۴
0
2
فاصل آب پلاسکو و بوی گند کل تهران؟! اگر اینطور است چرا از ابتدا اعلام نشد؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
2
یه مدت دیگه نگه میداشتین تبدیل به نفت میشد!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۵
0
0
در پلاسکو چند نفر زندگی می کردند نهایتا روزی 1000 نفر از دستشویی استفاده می کردند. یکی از جاهایی که ممکن است حادثه عجیبی اسجاد کند زندان قصر است که 75 سال چند هزار نفر در آن زندگی می کردند و تمام محوطه زیر آن پر از فاضلاب است که ممکن است همین اتفاق در آنجا هم بیفتد.
بهزیستی: سالانه ۶۷ هزار تصادف جاده‌ای به معلولیت منجر می‌شود مسی در جشن تولد 125 سالگی بارسلونا شرکت نمی‌کند معاون رئیس قوه قضاییه: برای اولین بار بعد از حدود ۱۳ سال شاهد کاهش سرقت بوده‌ایم استقلال با چالش مصدومیت روبرو شد؛ کاکوتا بازی با پاختاکور را از دست داد محکومیت بازیکن سرشناس برزیلی به ۹ سال زندان تایید شد یک مقام اوکراینی: اوکراین بیش از ۴۰ درصد قلمرو در منطقه کورسک را از دست داده سد آهنین حزب‌الله در برابر میل به پیشروی اسرائیل در جنوب لبنان ۳۷ کشور شانس صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ را از دست دادند باز شدن پنجره جدید برای بازیکنان دو تابعیتی در بسکتبال ایران ثبت نام انتخابات شورای شهر از ۲۲ اسفند رونمایی از ۸۵ فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ رئیس‌جمهور فیلیپین از سوی معاونش تهدید به ترور شد معرفی برندگان مهمترین جشنواره فیلم مستند سینمای جهان ایدفا شگفتی بزرگ گل‌گهر در تبریز / رویای سه‌گانه تراکتور نقش بر آب شد جدال بر سر پرداخت حق ماموریت خارجی؛ نمایندگان خواهان پرداخت ریالی شدند
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟