فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۰۰۷۳۲
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۷-۰۱-۱۳۹۷
کد ۶۰۰۷۳۲
انتشار: ۱۱:۰۴ - ۰۷-۰۱-۱۳۹۷

در تعطیلات عید زیاد کباب نخورید

یافته‌های جدید پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد مصرف بیش از یک‌بار کباب در طول هفته موجب افزایش خطر فشارخون شده و تأثیرات نامطلوبی روی رگ‌ها و قلب خواهد داشت. توصیه می‌شود از سوختن و برشته شدن بیش‌ازحد کباب نیز اجتناب کنید.

کباب یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین غذاها در بسیاری از نقاط جهان است و ممکن است شما نیز مانند بسیاری از دیگر افراد، قادر به کنترل خود در برابر انواع گوشت، مرغ و ماهی کبابی نباشید. اگر در طول یک هفته بیشتر از دو بار کباب می‌خورید باید به شما هشدار بدهیم که خود را در معرض خطر قرار داده‌اید زیرا یافته‌های پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد پخت سریع مواد غذائی در حرارت زیاد موجب تشکیل مواد شیمیایی خاصی می‌شود که عامل اصلی افزایش فشارخون هستند. باید توجه داشت که فشارخون عامل اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی به شمار می‌رود.

افرادی که در طول ماه بیش از پانزده بار غذاهایی مانند گوشت، مرغ و یا ماهی کبابی مصرف می‌کنند، ۱۷ درصد بیش از دیگران در معرض خطر افزایش فشارخون قرار داشته و توصیه می‌شود مصرف این‌گونه غذاها را به‌یک‌بار در هفته کاهش دهید. از سوی دیگر در بین کباب خورهای حرفه‌ای نیز میزان خطر افزایش فشارخون در گروهی که کباب‌های خود را کاملاً برشته می‌کنند ۱۵ درصد بیشتر از سایرین است.

در این مطالعات مشخص شد افرادی که در طول ماه بیش از پانزده بار غذاهایی مانند گوشت، مرغ و یا ماهی کبابی مصرف می‌کنند، ۱۷ درصد بیش از دیگران در معرض خطر افزایش فشارخون قرار داشته و توصیه می‌شود مصرف این‌گونه غذاها را به‌یک‌بار در هفته کاهش دهید. از سوی دیگر در بین کباب خورهای حرفه‌ای نیز میزان خطر افزایش فشارخون در گروهی که کباب‌های خود را کاملاً برشته می‌کنند ۱۵ درصد بیشتر از سایرین است.

در این مطالعات مشخص شد غذاهای پروتئین در هنگام پختن با حرارت زیاد به زغال تبدیل‌شده و ماده‌ای شیمیایی به نام آمینه‌های معطر هتروسیکلیک (heterocyclic aromatic amines) براثر این فعل‌وانفعالات به وجود می‌آید که عامل اصلی بروز فشارخون هستند.

دکتر گانگ لیو (Gang Liu) پژوهشگر دوره پسادکترای دانشگاه هاروارد در بوستون درباره این یافته‌ها اعلام کرد: «آزمایش‌های انجام‌شده روی حیوانات نشان می‌دهد که مواد شیمیایی حاصل از قرار گرفتن گوشت در برابر حرارت زیاد می‌تواند باعث استرس اکسیداتیو، التهاب و مقاومت به انسولین شده و درنهایت خطر بروز فشارخون افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، استرس اکسیداتیو، التهاب و مقاومت به انسولین بر بافت‌های داخلی رگ‌ها تأثیرات نامطلوب و دائمی داشته و موجب تصلب شریان و تنگی عروق می‌شوند.

نتایج این یافته‌ها در نشست اخیر انجمن قلب آمریکا - اپیدمیولوژی و پیشگیری، شیوه زندگی و جلسات علمی سلامت قلب و عروق ۲۰۱۸ در نیواورلئان ارائه‌شده است. در این تحقیقات، پژوهشگران روش‌های مختلف طبخ غذا را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار داده و اثر مصرف کباب‌ها را بر ۱۰۳ هزار و۹۴۱ فرد داوطلب که به‌طور مرتب از این غذاها استفاده می‌کردند، مطالعه و بررسی کردند

منبع: سیناپرس

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: تعطیلات عید ، کباب
ارسال به دوستان
۱۰ نقل قول عمیق و تامل‌برانگیز از ۱۰ فیلسوف یونان باستان تاریخ به روایت تصویر / سربازان شوروی در دفتر هیتلر تحقق رؤیای انرژی نامحدود؛ زمین یک گام دیگر به شبیه‌سازی انرژی خورشید نزدیک شد اطلاعات: کسانی که علیه قالیباف و عراقچی شعار می دهند نمی دانند مذاکره و تفاهم به تصویب شورایعالی امنیت ملی و سپس رهبری رسیده است؟ منظرۀ شهر قزوین و یکی از قدیمی‌ترین هتل‌های ایران در دوران قاجار تانک سورتمه ای شوروی؛ داستان عجیب ترین سلاح زرهی جنگ جهانی دوم (+عکس) توسعه چک الکترونیک و کیف پول در دستور کار بانک مرکزی؛ ۹۵ درصد تراکنش‌ها زیر یک میلیون تومان است انسان‌ها تمایل دارند خلاف عقربه‌های ساعت حرکت کنند؛ اما دانشمندان نمی‌دانند چرا وقتی گوشی هوشمند، انگشت شست را از پا درمی آورد! (+اینفوگرافیک) تب فوتبال در این جام جهانی قربانی می‌گیرد! آیت الله میرباقری درباره توافق: پمپاژ اضطراب نکنید، رهبری صحنه را کنترل می‌کنند امروز با سعدی: چه خوش بود... به هم نشستن و حلوای آشتی خوردن از کانال «فارس» تا صرافی‌های تحریم‌شده؛ تعدادی از کانال‌های ایرانی از یوتیوب حذف شدند حسین شریعتمداری: آقایان قالیباف و عراقچی! با چه توجیهی می خواهید تنگه هرمز را به روی کشتی های امریکا، اسرائیل و کشورک های عرب باز کنید؟ مجموعه شعرهای کوتاه شفیعی کدکنی منتشر شد