۰۶ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۳:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۵۰۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۵۵ - ۳۱-۰۵-۱۳۸۷
کد ۵۰۳۷۱
انتشار: ۰۸:۵۵ - ۳۱-۰۵-۱۳۸۷
چرا پيش نمي رويم؟ / يافتن درد ، جست وجوي درمان

ما همدیگر را دوست نداریم!

ناراحت نشويد و به روحيه لطيف! ايراني تان برنخورد! فقط کافي است به دشنام هايي که در طول روز رانندگان ايراني به همتايان خود و به عابران مي دهند به يادتان بياوريد تا ببينيد که دوست داشتن و احترام گذاشتن تا چه اندازه در رفتارهاي ما نهادينه شده است.
جعفر محمدی

«18 سال پيش من در شرکت سوئدى ولوو استخدام شدم. اولين روزهايي كه در سوئد بودم، يکى از همکارانم هر روز صبح با ماشينش مرا از هتل برمي‌داشت و به محل کار مي‌برد. هوا کمى سرد بود و برفى. ما صبح‌ها زود به کارخانه مي‌رسيديم و همکارم ماشينش را در نقطه دورى نسبت به ورودى ساختمان پارک مي‌کرد. در آن زمان، 2000 کارمند ولوو با ماشين شخصى به سر کار مي‌آمدند.

روز اول، من چيزى نگفتم، همين طور روز دوم و سوم. روز چهارم به همکارم گفتم: آيا جاى پارک ثابتى داري؟ چرا ماشينت را اين قدر دور از در ورودى پارک مي‌کنى در حالى که جلوتر هم جاى پارک هست؟
او در جواب گفت: براى اين که ما زود مي‌رسيم و وقت براى پياده‌رفتن داريم. اين جاها را بايد براى کسانى بگذاريم که ديرتر مي‌رسند و احتياج به جاى پارکى نزديک‌تر به در ورودى دارند تا به موقع به سرکارشان برسند. تو اين طور فکر نمي‌کني؟»

اين ، خاطره اي بود که چندي پيش يکي از هموطنان مان براي عصرايران فرستاد و ان را مقدمه يادداشتي قرار داد که در همين سايت منتشر شد.

وقتي براي اولين بار اين خاطره را خواندم ،آنچه بيش از هر چيزي در آن برايم رنگ و معنا داشت ، حس دوست داشتن و احترام نسبت به يکديگر بود که در اين چند سطر و البته در رفتاري که حکايتش را خواندم ، موج مي زد.
اندکي بعد اما ، وقتي به ياد ادعاهاي خودمان در باب هم نوع دوستي و احترام به ديگران و عشق ورزي و اين قبيل شعارها افتادم و البته رفتارهاي متناقض مان را هم به ياد آوردم ، حسرتي بزرگ بر وجودم نشست .

اينک و در ادامه بحثي که با همفکري و همراهي کاربران عصرايران آغاز کرده ام تا حرکتي باشد براي "يافتن درد ، جست وجوي درمان" که "چرا پيش نمي رويم؟" ، مي توانم با اين گزاره را هم در ميان موانعي تعریف کنم که حرکت ما را کند و بسيار کند مي کند :« ما دوست داشتن همديگر را فراموش کرده ايم و به يکديگر احترام نمي گذاريم.»

ناراحت نشويد و به روحيه لطيف! ايراني تان برنخورد! فقط کافي است به دشنام هايي که در طول روز رانندگان ايراني به همتايان خود و به عابران مي دهند به يادتان بياوريد تا ببينيد که دوست داشتن و احترام گذاشتن تا چه اندازه در رفتارهاي ما نهادينه شده است.

يا کافي است براي انجام کاري که پروسه اداری خاصي هم ندارد ، به اداره اي برويد تا ببينيد اساساً به شما به عنوان يک انسان ذي شعور داراي شخصيت فردي و اجتماعي نگاه نمي شود چه رسد به اين که " آن ور ميزي" به احترام يک انسان ، بخواهد تحرکي به خرج دهد و کاري که مي تواند در همين ساعت انجام دهد را به فردا و فرداها موکول نکند!در حالي که اگر دوست تان داشت و براي تان به عنوان يک شهروند احترام قائل بود ، به خود اجازه نمي داد يک انسان را "سر بدواند".
اجازه بدهيد خاطره اي از يکي از استادان ايراني دانشگاه در استراليا را براي تان باز گو کنم.
اين استاد دانشگاه مي گفت: براي شرکت در کنفرانسي راهي آمريکا بودم که به ناگاه در فرودگاه سیدنی يادم آمد که يک کار اداري بسيار مهم را که زمانش در حال سپري شدن بود را انجام نداده ام .
از يک طرف ساعتي بعد بايد پرواز مي کردم و از طرف ديگر اگر آن کار اداري انجام نمي شد زيان سختي نيز متوجه من مي شد.
در حالي که هيچ اميد نداشتم ، به اداره مربوطه تلفن زدم و مشکل را گفتم.
کسي که جواب مرا مي داد ، وقتي متوجه وضعيت من شد ، گفت:ما سعي مي کنيم کارتان را انجام دهيم ؛ چند دقيقه ديگر تماس بگيريد تا نتيجه را بگويم.
... وچند دقيقه ديگر وقتي دوباره تماس گرفتم ، همان کارمند که مرا در عمرش حتي يک بار هم نديده بود، گفت: نگران نباشيد ،کارتان انجام شد.سفر به خير!

آن کارمند استراليايي ، اين تبعه ايراني را هرگز ملاقات نکرده بود، وظيفه اي هم براي پيگيري يک تماس تلفني نداشت و مي توانست مثل بسياري از ماها بگويد: بايد خودتان بياييد ، مشکل خودتان است و تلفن را قطع کند ولي چه چيزي باعث شد آن رفتار انساني را از خود بروز دهد؟ شايد پاسخ هاي متعددي براي اين پرسش وجود داشته باشد ولي محوري ترين پاسخ اين است: او به هم نوع خودش احترام قائل بود و مثل خيلي از ماها به ارباب رجوع به چشم يک "مزاحم" يا در مواردي يک "طعمه" نگاه نمي کرد بلکه او را به چشم انساني مي ديد درست مانند خودش.

یک مثال دیگر می زنم که اتفاقاً مثل ماجرای اول این نوشتار ، پارکینگی است.
در تهران ، پیدا کردن جای پارک در بسیاری از موارد ، یک مشکل جدی و همگانی است .
اگر دقت کرده باشید ، حتماً با این مورد مواجه شده اید که بسیاری از شهروندانی که خودروهای خود را در خیابان ها پارک می کنند ، اگر بتوانند و شرایط اجازه دهد ، به گونه ای آن را پارک می کنند که خروج از محل پارک برایشان "بسیار آسان" شود و نیازی به جلو و عقب بردن چند باره اتومبیل نباشد ؛ بنابراین اگر فضا فراهم باشد ، در جایی که می توان به طور استاندارد دو خودرو را پارک کرد ، خودرویشان را به گونه ای پارک می کنند که نه در پشت و نه در جلوی آن نمی توان خودرویی را پارک کرد.
این در حالی است که همان راننده ، به خوبی می داند که چند دقیقه بعد ، یک انسان دیگر در همان مکان نیاز به پارکینگ خواهد داشت ولی چون به اصطلاح"خر خودش از پل گذشته است" دیگر به نفر بعدی فکر نمی کند زیرا او را دوست ندارد و هیچ احترامی هم برایش قائل نیست.

در تولید و صنعت هم وضع مشابهی حاکم است.
مثال می زنم: اگر مدیر تصمیم گیر خودروساز ما ، برای مشتری اش به عنوان یک انسان احترام قائل بود ، هرگز به خود اجازه نمی داد به بهانه کاستن از قیمت، ایمنی خودروهای تولیدی اش را با برداشتن لوازمی مانند کیسه هوا و ترمز ABS به حداقل ممکن برساند (و در همان حال به بهانه های دیگر بر قیمت همان خودرو بیفزاید.)
بسیاری از خودروهای خارجی که در ایران مونتاژ می شوند ، بر خلاف مشابه های آن سوی آبی شان ،این تجهیزات ایمنی را ندارند و معلوم نیست تا کنون چند انسان از رهگذر این بی احترامی به انسان ، جان خود را از دست داده و اکنون در سینه قبرستان خوابیده اند.
این قبیل مسائل بیش از آن که ریشه های اقتصادی و حتی مدیریتی داشته باشند ، دلایل شناختی دارند و از این واقعیت ساده نشأت می گیرند که مدیران هم به عنوان بخشی برخاسته از همین جامعه ما ، دوست داشتن مردم و احترام به انسان ها را فراموش کرده اند.

ما اگر همدیگر را به طور واقعی و بر مبنای باور های خالص انسانی دوست داشته باشیم و به همدیگر از صمیم قلب احترام بگذاریم ، سمت و سوی بسیاری از رفتارهای ما تغییر خواهد کرد.
در چنان وضعیتی مهندس سازنده یک برج مسکونی ، هرگز در نحوه ساخت آن خیانت نخواهد کرد چون می داند در نهایت انسان هایی که دوستشان دارد در آن ساکن خواهند شد و در چنان شرایطی در بنگاه های ملکی دیگر نخواهید شنید کسی بگوید فلان خانه را خوب ساخته اند چون می خواستند خودشان در آن ساکن شوند ، بلکه همه خانه ها خوب ساخته خواهند شد چون کسانی مانند خود سازندگان یعنی "انسان های قابل احترام" در آنها زندگی خواهند کرد.

راستی این خبر چند دقیقه پیش بر خروجی خبرگزاری های داخلی قرار گرفت: «رئيس پليس راهنمايي و رانندگي گفت:زماني كه موتورسيكلت‌هاي بدون ايمني با قيمت‌هاي ارزان در اختيار جوانان قرار مي‌گيرد با اين مشكل مواجه مي‌شويم كه 20 درصد از فوت شدگان تصادفات كشور را موتورسيكلت‌ سواران تشكيل مي‌دهند كه اين رقم در بعضي از استان‌ها نيز به بيش از 40 درصد مي‌رسد.»

اگر همدیگر را دوست داشته باشیم، از معلم مدرسه گرفته تا استاد دانشگاه ، همه شاگردانشان را مانند فرزندان خود خواهند دید و نتیجه آموزش ها بسیار دگرگون خواهد بود.

اگر همدیگر را دوست داشته باشیم ، هیچ رستورانی غذای آلوده به ما نخواهد داد و هیچ پزشکی ، فقط برای حق ویزیت ، نبض بیمار رانخواهد گرفت ، هیچ کارگری کم کاری نخواهد کرد و خانواده های مان قوام بیشتری خواهند داشت.

وقتی همدیگر را دوست داشته باشیم ، سر یکدیگر کلاه نخواهیم گذاشت ، با هم نزاع نخواهیم داشت ، کم فروشی و گران فروشی نخواهیم کرد و دا دگاه هایمان خلوت خلوت خواهد بود ، همان طور که در برخی کشورهای اروپایی چنین است و دادگاه ها از کسادترین دستگاه های حکومتی اند که گاه به شعبه های آنان تا روزهای متمادی حتی یک پرونده تخلف رانندگی هم ارجاع نمی شود! ولی ورودی پرونده ها در ایران خودمان به 8 میلیون در سال رسیده است که اگر برای هر پرونده فقط دو طرف دعوا فرض بگیریم - که در موارد زیادی متعدد هم هستند- همین الان 16 میلیون ایرانی "رسماً "در حال دعوا با همدیگر هستند و آیا این رقم نجومی به تنهایی مؤید این مدعا نیست که ما همدیگر را دوست نداریم؟

مثال های بسیاری را می توان در ادامه این بحث آورد که اگر به اطراف مان دقت کنیم ، آنها را به چشم خواهیم دید و از این رو ، بحث را به همین جا ختم می کنم : «ما ، تا یاد نگیریم که همدیگر را دوست داشته باشیم و برای هم احترام متقابل قائل نشویم ، پیشرفت نخواهیم کرد ، چون ، زاویه دید ما به انسان ، یکی از مهم ترین تعیین کنندگان مسیر حرکت است.»


ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۴
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
3
با تشکر از مطلب مفیدتون .
همین بس یکی از بزرگان تاریخ می فرماید :
(( در کشور های دیگر اسلام دیدم اما مسلمان ندیدم ولی در ایران مسلمان دیدم ولی اسلام ندیدم .))
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
1
1
معتقدم با فرهنگ سازی امکان اصلاح وجود دارد. پيشنهاد ساده: هر شب شبکه يک ساعت 8 شب يک ربع ساعت به جای تبليغ و مصرف گرايي به مردم آموزش دهد. اين کار را 5 سال انجام دهيم خيلی از مشکلات حل ميشود. ولی با زبان مردم با آنها سخن بگوييم.
ناشناس
United States of America
۱۰:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
2
خانه از پای بست ویران است.
الناس بدین ملوکهم
ناشناس
United Arab Emirates
۱۰:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
2
ازسادگی ولی اصالت مطالب و شیوه ارایه شما سپاس گذارم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
2
برادر گرامی همین حالا سه نفر از هنرمندان گرامی ووالای ما را دادگاه ا حضار کرده که چرا سعی در تلطیف افکار مردم کرده اند و( چرا انسانها را دوست دارند ) کجای کاری داداش !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
2
شايد اين مسئله مهم علتهاي زيادي داشته باشه ام يك علت اون اينه كه
اين ملت چندين قرن است كه تا به ياد داره فقط توسري خورده.....
ناشناس
United States of America
۱۱:۱۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
کاش فقط دوست داشتن و نداشتن بود بی هیچ دلیلی نمی خواهد سر به تن ارباب رجوع یا دیگری باشد فکر می کند اگر کار دیگری انجام شود او ترقی و خود عقب می ماند به عبارت دیگر فکر میکند مبادا من نردبان دیگری شوم پس به جای انجام وظیفه چوب لای چرخ کنم و یا در شرایطی که اندکی وجدان داشته باشد پس انجام کار به شرط رشوه ای یا نفعی برای خودش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
كاشكي فقط همديگر رو دوست نمي داشتيم همه ي ما ميخواهيم كه سر به تن ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
بحث خوبي است ولي خيلي خام است.چون بحث اصلي اين است كه چرا ما همديگر را دوست نداريم.والا اينكه ما همديگر را دوست نداريم خيلي خيلي واضح است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
آقا واقعا دستتان درد نكند با اين مطلب بسيار قشنك و تاثير گذار
انسان دوستي وظيفه همه است بجز ايرانيان فعلي!
گاهي اوقات حالمون از رفتارهاي زشت بهم ميخوره.
تو رانندگي حق همديگر رو ضايع ميكنيم ولي هيچي عالمي به اين اعتراض نميكنه و در برنامه هاي ديني به اين اشاره نميكنه كه اين هم حق الناس خوردن ميباشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
مطلب با ارزشي بود اما سوال كرديد چرا ما همديگر را دوست نميداريم؟ در اين مقاله رفتار دولت ها با ملتشان را ننوشتيد تا با شرائط خودمان مقايسه كنيم اي كاش كسي بود كه بررسي كند در ديگر جوامع از نظر قانون چند نوع ممنوعيت براي شهروندان تصويب شده در كشور ما چه تعداد؟ تا دريابيم كه چرا مردم ما تا اين حد عصبي هستند كه با كوچكترين تحريكي كار به دعوا و ناسزا كشيده ميشود / آنها چقدر از اوقات شبانه روزشان صرف تفريح ميشود ما چقدر؟
در خيابانهاي آنها معضل پاركينگ هست يا نه و ........
ناشناس
Spain
۱۱:۴۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
2
بحث بسيار خوبي را باز كرده ايد و اميدوارم به نتايج خوبي هم برسد.

اين موضوع مدت زيادي هست كه فكر مرا نيز بخود مشغول كرده است و دقيقا در نهايت هم به همين نتجه رسيده ام كه متاسفانه ما همديگر را دوست نداريم.

چند سال پيش وقتي براي اولين بار از كشور خارج شده بودم، عبور از عرض خيابان برايم خيلي حالب بود و يادم هست تقريبا در هر باري كه قصد عبور داشتم رانندگان بلا استثنا برايم ايست ميكردند و من كه متعجب از رفتار آنها بودم نگاهي ميكردم و در عبور از خيابان ترديد داشتم كه بعضا با اشاره دست يا سر از من ميخواستند كه با خيال راحت از خيابان بگذرم، چون ما به اينگونه رفتارها عادت نداشتيم و اصلا باور نميكردم كه چنين چيزي در حال اتفاق است از يكي از دوستان مقيم در آنجا سوال كردم در پاسخ به من گفت:«انسان بالاترين ارزش را دراين كشور دارد و بر ماشين كه ساخته دست اوست ارجح است»

اين نكته مرا به فكر فرو برد و به خودم گقتم كه به كشورم كه برگشتم همين كار را ميكنم و من به تصميم خودم هنوز باپيندم و بسيار اتفاق مي افتد كه اين كار را ميكنم ولي نكته جالب اينجاست كه در بسياري از موارد عابران با نگاهي متعجب به من خيره ميشوند و اين اتفاق را باور نميكنند و بعضي افراد خصوصا خانمها احساس ديگري را دارند و از همه بدتر رانندگاني هستند كه پشت سرم هستند و با بوقهاي ممتد خود مرا به واسطه تعلل در عبور و اجازه دادن به عابران مورد لطف خود قرار ميدهند و ناگفته پيداست اينچنين بوقهائي چه معنيهائي دارند.

با اين حال سعي كرده ام كه تحمل كنم به اميد روزي كه همه باور كنيم انسان اشرف مخلوقات است و سعي كنيم به انسان احترام بگذاريم و همديگر را دوست داشته باشيم.

البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه دولتمردان و مسئولين حكومتي بيشترين سهم را درترويج اين فرهنگ دارند و اگر تنها ذره اي و گوشه ي چشمي به اين مهم داشته باشند و باور كنند كه بايد به مردم احترام بگذارند تاثير بسيار شگرفي در رفتار مردم نيز خواهد داشت.
ناشناس
Netherlands
۱۱:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
این مطالب عین واقعیت است که به زیبایی بیان گردیده است.به امید تاثیر گذاری و تحول فرهنگی و اخلاقی در جامعه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
با سلام
جناب آقاي جعفر محمدي عزيز
نميدانم چه چيزي باعث شده كه پس از 30 سال به ياد محبت و دوست داشتن همنوع افتاده ايد. باز هم جاي شكرش باقيست كه لا اقل يك نفر پيدا شد و داد از انحطاط فرهنگي و اخلاقي براورد... بهر حال يافتن درد در وجود خودمان است و نميتوان انكار كرد.؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
سيدجمال الدين اسدآبادي گفته بود:
در ايران مسلمان ديدم، اسلام نديدم؛
اما در غرب مسلمان نديدم و اسلام ديدم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
دوست راستین سلام، در مجموعه مقالاتی که در خصوص مشکلات جامعه ایرانی بیان فرمودید راهی بزرگ در پیش دارید و گامی بزرگ برداشته اید این گام و این راه بسیار خیر است چون اگر ما مردمها و دولتها به این مسائل ساده ولی کارآمد توجه بکنیم وضعیتمان بگونه ای خواهد شد که تک تک ما از این زندگی و از اینکه بدنیا آمدیم لذت ببریم ولی راه بسیار طولانی است و گامی بلند و استوار میخواهد به امید آن روز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
دوست عزيز ، آنگونه كه جنابعالي بدرستي اشاره كرده ايد ، اين دوست داشتن همنوع ،در نزد ديگر ملل ، وجود دارد ولي دليل آن چيست ؟ سواد آنها بيشتر است ؟ ادب آنها بيشتر است ؟انسانيت آنها بيشتر است ؟ مهرباني يا حس مسئوليت يا حسود نبودن يا دلسوز بودن يا ....يا...يا ... ؟ دليل چيست ؟ من فكر ميكنم همه اينها را بتوان با يك كلمه نشان داد : فرهنگ
بله ، فرهنگ اجتماعي اينگونه ملل از ما قوي تر است . قبول كنيم كه متاسفانه مسايل مادي چنان بر زندگي فلاك تبار ما سايه انداخته كه فرهنگ ما را هم دچار تغيير كرده است . فرهنگ رانندگي ، رعايت حق تقدم ديگران ، فرهنگ دانشجو بودن ، محصل بودن ، نظافت معابر ، تفريح رفتن ، فرهنگ مسافرت رفتن ، بوق زدن ، در هنگام رانندگي وتصادف سريعا فحش و ناسزا گفتن ، فرهنگ ازدواج كردن ، دختر شوهر دادن ، مثل آب خوردن دروغ گفتن ، قسم خوردن ، پشت سر ديگران غيبت كردن ،گران فروشي كردن ، نماز ظاهري خواندن ، چشم و هم چشمي كردن در زمينه هاي بدون ارزش ، آب دهان انداختن در كوچه و خيابان ، و..و..و.. اگر اين ها مقوله هاي فرهنگي نيست پس چيست ؟ از بچه اي هم كه در اين بلبشو ي فرهنگي تربيت ميشود نبايد انتظار داشت كه فردا روز ، فرهنگش بهتر باشد .
ناشناس
Korea (Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
1
پرواز مشهد به تهران داشتم و بعدش پرواز بین الملل در ترافیک گیر کرده بودم پیاده از ترافیک خارج شدم به هوای این که بعدش تاکسی می گیرم . دنبال تاکسی تلفنی می گشتم و نه جایی را بلد بودم نه کارت تلفن داشتم و نه موبایل پکر به یک میهمان سرا دویدم و خواهش کردم به یک تاکسی زنگ بزند پسری 16-17 ساله گفت نمی تواند در حالی که بیکار بود و گوشی هم آزاد و من هم نمی خواستم بعد تلفن زدن او در بروم. اطراف می گشتم یک مغازه لوازم ماشین بود و با 2-3 جوان که مشغول صجبت بودند و بیکار نشسته با بی تفاوتی گفتند برو بیرون با تلفن کارتی فلان شماره را بگیر تاکسی تلفنی است.مگر چقدر خرج داشت؟
به هر حال یک ماشین عبوری که راننده ای از تیپ لوتی داشت را نگه داشتم و سریع من را برد و وسایلم را برداشتم و بعد هم فرودگاه.بگذریم که در فرودگاه مسوول بار مجبورم کرد 30 کبلو بارم را دریک ساکی که همانجا خریدم تقسیم کنم چون کارگر فرودگاه کمرش اذیت می شد ! بار را بردارد.
ناشناس
-
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
به کلیه کسانی که نظر داده اند و خودم .
از خودمان شروع کنیم همین الان .تو رو به خدا حرف و نظر دیگر بس است ، عمل ،عمل، عمل و دیگر هیچ
ناشناس
United Arab Emirates
۱۴:۴۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
-حالا زمینه های بروز این درد را بررسی، و به فراخور، نحوه و طول درمان مناسب را تعریف و با هماهنگی مردم و مسئولین اجراء کنیم.
ناشناس
United States of America
۱۴:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
با سلام
متن بسیار جالب و زیبائی بود
تنها نکته ای که فکر مرا به خود مشغول کرده این است که آیا این بی مهری نشات از افرد جامعه دارد یا شرایط جاری.
جالب است بدانید که همین افراد هم وطن ما وقتی در بیرون از این خاک و مثلا در استرالیا و یا جاهای دیگر زندگی میکنند، همین عواطف انساندوستانه را دارند پس آیا نمی توان نتیجه گرفت که شاید قسمت اعظم مشکل ( نه همه آن) برگرفته از شرایط سخت و فشارهای زندگی باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
واقعا همين طوره..شما نگاه كنيد به نشستن آدم‌ها در تاكسي و سوار شدنشون...همه به فكر خودشونن..يا نگاه كنيد به مراقبت از ناموش ..مراقب ناموس خودشونن اما..ناموس بقيه را به لجن مي كشند..همون‌هايي كه ادعاي ناموس دارند..متاسفانه..ما هم بدي هاي مختص خودمان را داريم و هم بدي‌هايي كه همه جاي دنيا هست..مثلا بي نظمي و بي قانوني و رشوه و غيره كه خوراك اين جاست..و افسردگي و تنهايي و بي كس و كاري كه در اروپا يافت مي شود. اين بار وقتي سوار اتوبوس يا مترو و يا تاكسي كه مي شويد به اين خودخواهي توجه كنيدو سعي كنيد كه گوشزد كنيد به جاي اين خودتان هم هل بدهيد..اين يعني امر به معروف..مثل همين مطلب خوبي كه اين داداش نوشتند. يا علي.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۳ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
با سلام خدمت نگارنده گرامی و ایرانیان پاک روان.به نظر اینجانب،اسلام،کاملترین و جامعترین دین خداونداز تمام جنبه هاست،به طوری که همه نیکیها را شامل می شود.مشکل ما در برخورد مصلحتی بااسلام و تولید دینی تنها مشابه آن اسلام واقعی است.باشد که با نگرش انسانی راه را از چاه بشناسیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
با سلام بر نویسنده عزیز
تک تک این مسایل که گفته شد ، البته با در صد بالا و تعدد و تنوع بیشتر در جامعه ما قابل مشاهده است من معتقدم که ملت ما را اینجوری بار آوردن یعنی فرهنگ حاضر حاصل زحمات مسئولان دلسوز ، فهیم و مسلمان و ... ماست ، آنها طوری برخورد کردند که ما الان به بیماری لا علاج مبتلا گشته ایم و متاسفانه باید گفت که این بیماری واقعا لا علاجه یا لااقل صعب الالعلاجه ، تا وقتی که مسئولان سر مردم شیره میمالند ، تا وقتی که سر قدرت با خودشون درگیرند ، تا وقتی که بیت المال را بصورت مستقیم از خزانه میخورند ، تا وقتی که حق انسانهای بیگناه را مثل آب می خورند ، تا زمانیکه بخاطر مسایل ساده همدیگر را می کوبند ، تا ......
وقتی به من بیچاره اینقدر ستم میشود انتظار دارید من توی برخوردام خیلی منطقی باشم و مثل یه انسان عمل کنم ، نه به خدا این اتفاق نخواهد افتاد
دوست عزیز احتمالا اینها را چاپ نمیتونید چاپ کنید چون شما را هم میکوبند اما لااقل خودتون بدونید این مملکت درست نمی شود و بیچاره نسلی که عمر محدودشون اینجا سوخت....... این بحثی که باز کردید به تنهایی کافیه که انسان دق کنه و بمیره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۳۸ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
خيلي ممنون . مطالبتون مفيده
من اين مطالب رو پيگيري ميكنم و سعي ميكنم در زندگي خودم تا آنجايي كه با قوانين شخصي ام همخوان است اجرا كنم . مطلب چند روز پيش را شايد نتوانيم كاري براي كشور كنيم اما اين مطلب امروز را ميتوانيم جهت پيشبرد ايران عزيز استفاده كنيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۶ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
دمتون گرم.خیلی باحال بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
جناب آقای محمدی
موضوعی به ذهنم رسید که شاید بتواند دنباله این مطالب مورد بحث قرار گیرد ،
بزرگان میگویند که همه چیز باید در خدمت زندگی انسان باشد :::
میخوام بگم که ما فقط بلدیم خوب حرف بزنیم و دیگر هیچ ...
- به ادعای مسئولین ما همه روزه پیشرفتهایی در همه زمینه ها داریم
- مخترعان ما چه بسا بهتر از نمونه های خارجی چیزهایی تولید میکنند
- همه روزه شاهد کشف منابع جدید نفت و گاز و ... در کشور هستیم
- این همه سازمانها و تشکیلاتی که در کشور ایجاد می شوند ( برای خدمت به خلق خدا )
- در زمینه کشاورزی شاهد افزایش تولید و ... هستیم
میخوام بگم وقتی همه اینها کوچکترین تاثیری در زندگی من نمیگذاره پس این همه جار زدن و هزینه کردن ها و ... برای چیست یعنی همه حرفه به خدا نگویند بهتر است
در واقع داستان فرق نفت 20 دلاری با نفت 120 دلاری است که هیچ تاثیری بر این اقتصاد ویران نگذاشته و نخواهد گذاشت و فقط بعضا بوی آن از سفره مسئولان می آد
این مملکت فقط مدیریت درست و مردمی ندارد ،مردم مدتهاست که مرده اند فقط کسی نیست که بر آنها مرثیه خوانی کند و گریه...
اما آقای احمدی نژاد میگه که ببینید مردم وضعشون خوبه بازار می روند ، خرید می کنند و ...
یکی نیست بگه که ............
ناشناس
Seychelles
۱۸:۲۷ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
1
0
آقای محمدی عزیز من برخلاف شما معتقدم که امروزه نباید انساندوست باشم بخصوص در ایران چون از بلایی که سر خانم شیرین عبادی و آقایان هنرمند ( عزت اله انتظامی .....) میاورند باید در س عبرت بگیریم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۰ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
آقا بیداد می کند بی خیالی بی محلی بی احترامی خودخواهی بی نظمی دزدی منفعت طلبی شخصی بی احساسی ....
اینجا عاطفه و مهر و محبت مرده فقط بلدیم با زور تبلیغات ادای انساندوستی در بیاریم .امروز خوبیم فردا تیشه به ریشه هم می زنیم . بیایید مردم ایران با فرهنگ ملل مختلف آشنا کنید . مراودات فرهنگی را بیشتر کنید .فکر میکنیم واجد همه خوبیها هستیم و اجنبی هیچ ندارد و..............................
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۹ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
به قول نیما :
غم این خفته چند
خواب در چشم ترم میشکند
این عذاب اعمال وانتخاب های خودمونه ....
هممون مقصریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۲ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
وقتی داشتم متن رو می خوندم همراش گریه کردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
واقعا دستان رسانه شما رو باید بوسید با اینکه با خیلی از تحلیل هایی که ارائه میدهید موافق نیستم ولی الحق و انصاف مطالب اجتماعی خوب بیان میکنید در خشکسالی رسانه خبری وجود عصر ایران غنیمیتی ست
ناشناس
Switzerland
۲۲:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۵/۳۱
0
0
khanom e man 3 hafteh ast keh dar iran gir kardeh va ba vojood e dashtan e blit e iranair nemitavanad anra ok kardeh va be orupa bargardad dar natijeh karash ra az dast dade va bachehayeman ham keh hameh koochak va madreseii hastand tanha mandeand.in ham az IRANAIR ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۱
0
0
با سلام
یک روز از شمال سوار ماشین یک راننده سواری شدم به مقصد تهران این راننده تاکسی خودشو سرهنگ نیروی انتظامی معرفی کرد که کارتشو هم بهمون نشون داد و من هم از این اقا انتظار رعایت کامل قوانین رو داشتم ولی با کامال تعجب رفتارهایی رو که من از این اقا مشاهده میکردم برام قابل باور نبود تنها چیزی که این اقابه ان عمل نمی کرد رعایت قوانین بود تو مسیر دوبار پلسی راه نگهش داشت که یک بارهم جریمه شد اگه کارتشو ندیده بودم باور نمی کردم که ایشان مجری اجرای قوانین در جامعه هستند شما چی فکر میکنید این فرهنگ از کجا باید به مردم اموخته بشه تو اون کشورهایی مه شما کفتید این فرهنگ ها توسط دولت به مردم اموزش داده شده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۲ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۱
0
0
ما ايرونيها خيلي مغروريم، اين غرور بايد بشكنه، اتفاقا شكست ايران در المپيك چين حق ايران بود. شكست بايد اين غرور و نخوت و افتخارات توخالي و پوسيده را...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۰۶ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۱
0
0
به نظراين حقيردررابطه با مشكل اساسي فوق مهمترين عامل انتخابات است چطوراست كه اكثرمابطورمثال براي برطرف نمودن عيب يك دستگاه كوچك خانگي پس از مدتهاتحقيق وپيدا نمودن ماهرترين فرد دستگاه را به اومي سپاريم ولي براي راي دادن به فردي كه چهار سال ازعمرگرانمايه خودرا به دست اومي سپاريم وهرتصميم اوبند بند وجود مان را تحت تاثيرقرارمي دهد تااين حد ساده برخورد مي نمائيم وازخودسئوال نمي كنيم كه درجايگاههائي به اين مهمي خوب بودن ودلسوزبودن به تنهائي كافي نيست ومهارت وتخصص و سياست وبسياري ازپارامترهاي لازم را نيازدارد كه بايد قبلا به منصه ظهوررسيده باشد ( به گفته پيامبراعظم"ص" يك ساعت تفكربهترازهفتادسال عبادت است ).
ظريفي مي گفت زماني كه خداوند ازدامن پربركتش به زمينيان نعمت عطامي نمود برسرهرمنطقه اي نعمتي فرو ريخت به آفريقا معادن، به اروپا جنگل و... درنهايت برسر ايران جدول مندليف را . تنهامسئله مامديران
اجرائي بسياركارآزموده وقوي است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۰ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۱
0
0
با سلام دوست عزیز،
من هم از جمله افرادی هستم که فرصت ادامه تحصیل و زندگی در یکی از کشورهای اروپایی را داشتم.تمامی مواردی که درارتباط با احترام به انسانها نوشتید در آنجا دیدم. بقول متفکر معروف کشورمان " من اسلام رادر غرب دیدم" . ایکاش کمی بجای شعار دادن و تظاهر، در عمل به یکدیگر احترام می گذاشتیم و.... جناب آقای وزیر محترم فرهنگ ؛ امیدوارم اظهار نظرهای دوستان را مطالعه فرمایید . بد نیست کمی هم به حرف مردم توجه داشته باشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۱
0
0
پیشنهاد میشود این مورد به کمیسیون فرهنگی مجلس ارسال شود ودرخواست مهندسی ارزشها و اخلاق در سطح چامعه بشود.
لطفاٌ این مورد را به توسط امضاء الکترونیکی در سایتهای اینترنتی قراردهید تا کمسیون بداند این درخواست ملیونی مردم ایران برای بازانگاری رفتار های موجود مردم است.
ناشناس
-
۱۱:۵۲ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۱
0
0
انسانیت وخوب زندگی کردن هیچ ارتباطی به دین مذهب وایینی ندارد قبل از اینکه مسلمان باشیم انسانیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۱
0
0
باسلام وسپاس
از مطالعه مطلب بسیار ارزشمند شما جبرا مرا به تفکر واداشت ودر محور ان
سوال اول ؟ایا ما همدیگر را دوست داریم
ویا دوست نداریم
اگر بگوییم دوست نداریم کمی تاقسمتی بی انصافی واگر بگوییم نوع دوست هستیم مصداق جامعه چیزدیگری را حکایت میکند
انسان ذاتا نوع دوست ومحبتگرا ست
باید بگویم اگر از شاخه رز انتظار شکوفایی گل زیبا داشته باشیم تقاضای زیادی نکرده ایم
فقط کافی است باغبان خبره با تجربه
وکار ازموده ده را در خدمت شاخه رز بگیریم اگر خواست ما براورده نشد
آنگاه بگوییم رز ایرانی معیوب است
ما ایرانیها انسانهای فداکاری را در تاریخ داریم حکایت از نوع دوستی بسیار میکند ولی اگر جامعه امروز از نوع دوستی ایرانی برخوردار نیست مشکل
مدیریت وفرهنگ سازی است
امیدوارم روزی شیفته گان خدمت برتشنگان قدرت فائق امده روزی فرابرسد که دیگران رفتار ایرانی را مورد
توجه قرارداده و زبانزد خاص وعام گردد
اگر چنین نشد قطعا بدانید تشنگان
قدرت ..........
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۱
0
0
نوشتاری ارزشمند بود. بسیار درست است و درد جامعه ما این است که خیال می‏کنیم بسیار آدمهای اتوکشیده و بی‏عیبی هستیم. تلنگری به‏جا و لطیف بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۵ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
مطالب بسیار جالبی را مطرح کردید .امید است با کنکاش در معضلات اجتماعی مشکاتمان شناسایی و انشاالله با همت آحاد مردم حل شود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
خواستم از شما تشكر كنم كه مطلب به اين مهمي را مطرح كرديد . ما هنوز ياد نگرفتيم كه احترام به ديگران نه تنها از اعمال ديني ديگر ما كمتر نيست بلكه چون عملي اجتماعي است اثرات آن بيشتر نيز مي باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
ما الان در تناقض شعار وعمل گیریم ومتاسفانه شاید به صورت همه گیر منافع شخصی را به همه چیز ترجیح می دهیم وفرهنگ سازی باید از بالا به پایین باشد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۱ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
وقتي صبح تا شب راديو و تليويزيون در سطح شهر و خيابان روزنامه ها و.... خشونت را خواسته يا نا خواسته تبليغ ميكنند و در واقع خشونت در جامعه نهادينه شده است اين رفتارها طبيعي است؟!
وقتي توده مردم از دلايل مختلف از دين و فرهنگ خود فاصله بگيرندبراي اخلاقيات ديگر جايي نمي ماند؟!
براي بهبود اين وضعيت شايد 20 -30 سال بايد تلاش كرد و برنامه اي هدفمند داشت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۲ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
با سلام به نگارنده عزیز و سایر دوستان
سالها است که ما ایرانیان نقد کنندگان خوبی شدیم تحلیل می کنیم منبر می رویم خطابه می کنیم و ... مسئولین محترم هر روز و هر روز سخنرانی دارند و دم از عدالت و حقوق اسلامی و بشر و ... دارند و همیشه کشورهای غربی را متهم به نقض حقوق انسانی و ... می کنیم تا هر جا گیر می کنیم کوروش و تاریخچه 2500 سال پیشمان را از لا به لای تاریخ بیرون کشیده و به آن افتخار می کنیم تا مبحثی پیش می آید سریعا یاد مهمان نوازی سالیان قبل می افتیم که ملت ما مهمان نواز است و بعضا خارجی پرستی و غریبه پرستی را با مهمان نوازی اشتباه می گیریم مثال ساده این است که ملت ما از گرسنگی می میره و دولت عدالت محور به کشورهای آمریکای لاتین و آفریقایی و دوستان عرب در اقصا نقاط جهان وام و کمکهای بلا عوض می دهد ... و اسم آن انسان دوستی است ؟!؟!؟! آری همه می دانیم ... همه آشناییم ... همه راه درست را میدانیم و قادریم ساعتها راجع به این مسائل سخنرانی کنیم اما راه حل چیست ؟؟؟ و چطور این راه حل به نتیجه می رسد ؟!؟!؟ را یا نمی دانیم یا اوضاع اینقدر خراب شده که قادر به اصلاح آن نیستیم ... کشور و این چند نسل گذشته و حال و فردا از بین رفته اگر بخواهند هم نمی شود کاری کرد باید تنها به فکر نسل فردا بود و همان طور که از بالا خراب شد از بالا اصلاح کرد ... امیدواریم که این پول عظیم نفت که سر به حمداله سر سفره مسئولین به خوبی مشاهده می شود سبب گردد تا بعد از فراغت از دغدغه های مالی کمی با غیرت نه مصلحت به فکر مردم باشند و به جای باند و دوست و فامیل متخصصین واقعی را بر سر کارها نهاده و حرکت اساسی بدون توقفی را آغاز کنند !!! شتر در خواب بیند پنبه دانه ....... !!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
گسترش معنویت و عمل به آن می تواند ما را از مشکلات کنونی رهایی بخشیده و حتی در جهان الگو سازد. در ایران هم انسان های خوب وجود دارند. در کتابی خواندم که یکی از علما در گذشته از همدان عازم شهر دیگری بود و در بین راه پس از گذران کیلومترها متوجه شد که تعدادی مورچه در سفره او بوده و ایشان سفر را نیمه کاره گذاشتند و به همدان بازگشتند تا مورچه ها را به خانه یشان برگردانند تا آنها را از خانه شان دور نکرده باشد.
یا فلان عالم دینی در طول عمرش به خانه کسی تکیه نزد تا نکند حق الناسی به گردن او بیفتد. ما زمانی می توانیم این مشکلات را نداشته باشیم که تمامی انسان ها را در آفرینش مشترک و همه آنها را آفریده خدا بدانیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
باسلام
بنده باشماموافق بودم ؟ولي بااتفاقات هفته قبل نظرم برگشت .روزجمعه (هفته قبل)براي يك خريدساده 10دقيقه كنارخيابان ماشين رونگه داشتم ووقتي برگشتم ديدم دوجاي ماشين فرورفته است.روزچهارشنبه براي يك مورداورژانس به بيمارستان رفتم وماشين راكنارخيابان وبين دوخودروي ديگرنگه داشتم وقتي بعداز2ساعت برگشتم خودروي خودرادروسط خيابان وروي جدول درحاليكه به درخت خورده بودديدم وطبق گفته يكي ازشاهدان صحنه خودرويي كه مي خواسته عقب ماشين بنده توقف كندمرحمت نموده وجاي خودرو بنده گذاشته بود(شبيه فيلم mr.Been). حالااگراين بنظرشمانبود محبت است بنظربنده كينه توزي ،دشمني وواژه هاي ناهنجارترمي باشد كه راه حل آن از يك برنامه تلويزيوني و...بالاتراست.
ناشناس
-
۰۹:۱۶ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
با آن دوست گرامی موافقم که گفته این ملت تا یاد دارد تو سری خور بوده همین زمان حال را در نظر بگیرید از یک طرف می گویند ایرانی هوشمند است و فلا و بهمان از طرف دیگر مدام تو سری خور که شما در مصرف این یا آن در دنیا اولید من نمی دانم آیا در کشورهای دیگر ماشینهای تک سرنشین کم است؟ به خدا من که تا حالا توی این تصاویری که از خیابانهای شلوغ سایر کشورها نشان می دهند فراوان اتومبیلهای تک سرنشین دیدم اما فرق آنها با ما این است که ماشین آنها سوخت کمتری می سوزاند نازلهایی که در پمپ بنزینهاشان هست به گونه ایست که نمی گذارد بنزین به بیرون بریزد در مورد برق همین شهرهای بزرگ خارجی را در شب ببینید که چقدر چراغانیست لامپهای آنها اتلاف انرژی کمتری دارد و بسیاری موارد دیگر اما در ایران همیشه مردم در همه زمینه ها مقصرند و دولتمردان هستند که خود را طلبکار مردم می دانند.
دوست عزیز دیگری به حق از زبان معصوم آورده اند:الناس بدین ملوکهم
این یعنی اینکه فرهنگ سازی باید از مسوولان شروع شود تا بعد نوبت به مردم برسد. در مورد اینکه از تبلیغات بازرگانی کم شود و کمی وقت صرف برنامه های آموزشی در این زمینه شود نیز می دانم که اکثر قریب به اتفاق مردم با این ایده دوست عزیزمان موافقند.
کاش مقاله ای در باب علل این دوست نداشتن نیز به زودی در سایت خوب عصرایران ببینیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۹ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
با سلام. بسياري از اين بد رفتاريها را تلويزيون در جامعه رواج مي دهد.
من اجازه ديدن بسياري از برنامه هاي تلويزيوني و حتي برنامه كودك را به فرزندم نمي دهم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
تازه بيشتر سلام عليك كردن ملت ما به خاطر اين است كه فلاني مسئول است و ... شايد يك روزي به درد مان بخورد پس بايد به او احترام بگذاريم حال به اين روش احترام -چاپلوسي -نقش بازي كردن -حيله گري و ...چه مي گويند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
بسيارمفيدبود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
1
نويسنده گرامي كاش يك بار هم با همين قلم توانا بنويسيد كه هر كسي اصلاحات فرهنگي را از خودش شروع كند نه منتظر باشد كه ديگران پيش قدم شوند آن وقت ايران با داشتن تمدن چندين هزار ساله مي شود گلستان. متاسفانه ما منتظر فرهنگ سازي هستيم و سالهاست كه زمان را از دست داده ايم زيرا خودمان را براي شروع كردن از ياد برده ايم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۵ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
در تمامي جوامع بشري تحول از بالا به پايين انجام ميشود و تا زماني كه زمام داران اين مملكت خودشان را اصلاح نكنند از ديگران نميتوان انتظار تحول داشت .
ناشناس
-
۰۹:۵۷ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
آزادی انتخاب و استفاده از نعمت الهی اختیار در ایران معنایی نداره، تمام مشکلات مستقیم یا غیر مستقیم به این مورد برمی گردند.
وقتی که احترامی به آزادی انسانها و حق انتخاب آنها گذاشته نمیشه، همه چی تو جامعه رنگ دروغ، زیرآب زنی، تملق، چاپلوسی، تنفر از همدیگه و . ... به خودش می گیره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
ریشه همه این مشکلات در اسلام تحریف شده و مصلحت طلبانه است.
ناشناس
United States of America
۱۰:۳۷ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
فقط به اين جمله بسنده كنم كه ما بايد منتطر عذاب الهي باشيم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۶ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
اسلام را میشود در این جمله پیدا کرد "آنچه بر خود میپسندی بر دیگران بپسند و آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران مپسند" حالا شما بگویید کشوری که می خواهد جوانان را مسلمان کند چقدر موفق شده !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
فقط همدیگر را دوست نداریم؟! ! متاسفانه ما از خورد شدن و نابودی دیگری بیشتر از موفقیت خودمان لذت می بریم و احساس غرور و مهم بودن بهمان دست می دهد. در بدبختی و فلاکت عقلی و رفتاری گیر کرده ایم و در یافتن راه درست وا مانده ایم ولی دشمنی و نابودی دیگری را ارجح به هر کاری می دانیم. مثلاً اگر ما فرد موفقی در امور بازرگانی باشیم و درآمد و ثروت هنگفتی نصیب ما بشود به اندازه ورشکستگی رقیب و هم صنفی ما را خوشحال و هیجان زده نمی کند. وای بر ما، پس به نظر می رسد اول می بایست به خودمان درست کمک کنیم بعد از آن به دیگران. قانون و رویکرد به آن در اینجا بسیار سازنده است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
چند ماه پیش به اروپا رفته بودم برای رفتن به هتل به ایستگاه تاکسی رفتم واز خانم راننده خواستم منو به هتل ببره.ولی با کمال تعجب گفت:من میتوانم از شما 20یورو بگیرم وشما را برسانم ولی شما اگر از زیرگذر رد شوید 2 دقیقه دیگر به هتل میرسید. در صورتی که اگر شما در همین شهر اگر جایی رابلد نباشید......
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۸۷/۰۶/۰۲
0
0
دوستان عزیز ؛ امروز چیزی برای من اتفاق افتاد فکر میکنم اینجا باید آورده شود من باید 8 صبح سر کارم حاضر میشدم ساعت 6:45 از کرج راه افتادم با هزار تا مکافات ساعت 8 رسیدم میدان آزادی اما چشمتان روز بد نبیند تا چشم کار میکرد مردو زن و کوچک و بزرگ ... همه منتظر تاکسی و اتوبوس ... دوستان خدا میداند که همه ماشینها اعم از تاکسی ، ون ، مسافربرهای شخصی و ... همه و همه خدا میداند خالی می آمدند و می رفتند خدا به سر شاهده حتی نیش ترمز هم نمی زدند جز یه سری شون که دنبال دربستی بودند ، به خدا این سیل جمعیت تا پل یادگار امام بود که بنده مجبور شدم همه مسیر را با سر بهبودی با خط 11 (پیاده) بیام و در نهایت ساعت 9:45 سر کارم رسیدم
اما نتیجه سخن اینکه کسانی که دم میزنند که ما برای این مردم کاری کردیم کجایند که بیان ببینن این مردم چه مصیبتی میکشند و البته الفاظ موزون و مسجع نثار مسئولان دلسوزشان میکنند واقعا دیدن داشت ، فقط یک روز بود که من این وضعیت را دیدم حتما این داستان همه روزه هست
به خدا قسم فقط میتونم بگم که این مسئولینی که ما داریم منتخب ما نیستند و به اندازه ای که نگران پست و مقامشان هستند به فکر مردم ::: که خدمت به آنها عبادت محسوب می شود ::: نیستند ، باید واقعیت را پذیرفت که در صد بسیار بالایی از اینها فقط و فقط به فکر منافع خود هستند
نتیجه مدیریت همچین مسئولانی است که امسال به امید خدا هر هفته تورم داشتیم ؛ باید منتظر بمانیم و ببینیم کی آتش غضب این مردم کی دامن این مسئولان را خواهد گرفت
شاید مسئولان ما در جامعه ای دیگر زندگی میکنند که هر روز از بهتر شدن وضع مردم و افت قیمت و .... سخن می رانند.
در پایان لازم است که از عصر ایران به خاطر از خود گذشتگی اش تشکر کنم چون واقعا همت بالایی به خرج داده در نشر این مطالب ...
آتشگاه ۶۵ هزارساله عصر حجر / یک شاهکار مهندسی(+عکس) رتبه‌بندی ۱۰ ابرکامپیوتر قدرتمند جهان (+ اینفوگرافی) فلسفه چگونه می‌تواند دلیلی برای بلند شدن از تخت‌خواب پیدا کند؟ مصرف انرژی تغییر رنگ هشت‌پاها به اندازه ۲۵ دقیقه دویدن انسان آفت دهان، علت‌ها و درمان فرمانده دوران دفاع مقدس: باید هر چه می توانیم خط مقدم غزه و لبنان را پشتیبانی کنیم که اگر آن خط سقوط کند بعد نوبت ایران می‌رسد حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در شمال شرق سوریه ایران خواستار اقدام فوری شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های مؤثر علیه اسرائیل شد سفیر اسرائیل در سازمان ملل: توافق آتش‌بس لبنان نهایی نشده اما نزدیک است افزایش شمار شهدای لبنان به ۳۷۶۸ نفر قاسم‌پور یا حسن یزدانی؛ معمای بزرگ کشتی ایران حل می‌شود؟ تظاهرات مجدد در تل‌آویو در اعتراض به عدم توافق مبادله اسرا پرسپولیس در آسیا متوقف شد؛ تساوی مقابل الریان و از دست رفتن دو امتیاز حیاتی آمریکا: اوکراین اجازه استفاده از موشک‌های «اتکمز» را در کورسک دارد آلمان مذاکرات بین تروئیکای اروپایی و ایران را تأیید کرد