۰۳ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۱۸:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۷۰۵۹۴
تعداد نظرات: ۱۰۴ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۰-۰۹-۱۳۹۳
کد ۳۷۰۵۹۴
انتشار: ۱۱:۳۵ - ۲۰-۰۹-۱۳۹۳

4 نکته درباره معافیت مشمولان غایب با جریمه نقدی

در پایان دهه 70 با پرداخت یک تا 1.5 میلیون تومان مشمولان غایب معاف می شدند. در آن زمان قیمت دلار 750 تا 800 تومان بود. با دلار امروز به 6 میلیون می رسد که با 20 تا 50 میلیون اعلامی بسیار فاصله دارد.حداکثر 10 تا 15 میلیون مناسب است.
 عصر ایران؛ سروش بامداد-  اعلام جزییات اعطای معافیت سربازی به مشمولان غایب در قبال دریافت جریمه نقدی از زبان یک مقام ارشد نظامی را می توان به منزله هماهنگی قبلی دولت با ستاد کل نیروی مسلح دانست یعنی این طرح قبلا پخته و حالا ارایه شده است و خام نیست و تنها عدد، قطعی نشده است.20 تا 50 میلیون زیاد است؛ قیمت معافیت را کمتر کنید

بر اساس بند «ط» تبصره شماره 16 لایحه بودجه سال 1394 که رییس جمهوری روز 16 آذر به مجلس شورای اسلامی ارایه کرد دولت اجازه می یابد «کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی را که بیش از 10 سال غیبت دارند با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت معاف کند».

در حالی که تصور می شد تحقق این امر به سه «اگر» وابسته باشد با مصاحبه روز چهارشنبه و در واقع مُهر تایید جانشین اداره کل منابع انسانی ستاد کل، به نظر می رسد اصل موضوع پذیرفته شده و بحثی اگر درگیرد بر سر مبالغ و برخی جزییات باشد.

تا قبل از انتشار گفت و گوی سردار کمالی و طی 24 ساعت بعد از ارایه لایحه گفته می شد تحقق این امر اولا منوط به تصویب مجلس، ثانیا هماهنگی با ستاد کل نیرو های مسلح و ثالثا تایید شورای نگهبان است. چرا که پیشتر سردار کمالی تصریح کرده بود مشمولان غایب متولد 1354 به بعد تنها پس از 50 سالگی از شمول خدمت سربازی خارج می شوند و تا آن سن معافیتی در کار نخواهد بود.

به لحاظ پیشینه با کاهش قیمت نفت در اوایل دولت اصلاحات نیز بحث فروش خدمت سربازی در گرفت اما پس از چندی متوقف شد زیرا این احساس ایجاد شده بود که توانگران به سربازی نمی روند و یک وظیفه عمومی با پول قابل خریداری شده است.

دولت اما چاره ای نداشت و اگر درصدد جبران کسری بودجه بر نمی آمد تبعات تورمی آن اتفاقا اقشار کم درآمد را بیشتر تحت فشار قرار می داد. در سال 82 اما همه مشمولان غایب – تا متولدین 1354- بدون دریافت وجه معاف شدند. این نوع معافیت ابتدا به «معافیت رهبری» شهرت یافت اما بعدتر در کارت های صادره از آن به عنوان «معافیت خاص» یاد شد.

در ماه های اخیر نیز با کاهش قیمت نفت از 100 دلار به 70 دلار پیش بینی می شد بار دیگر و پس از 13 سال همان طرح احیا شود اما موافقت صریح و سریع ستاد کل را کمتر کسی پیش بینی می کرد. از این رو نمایندگان مجلس نیز در ابتدا با تردید گفت و گو می کردند. اعلام جزییات و مُهر تایید و نیز کاهش زمان غیبت از 10 سال به 8 سال را می توان ثمره هماهنگی ستاد کل و همراهی شخص سردار سرلشکر فیروز آبادی با دولت و شخص دکتر روحانی رییس جمهور دانست و از این رو امید به تصویب و تایید نهایی فزونی گرفته است.

(به یاد آوریم حضور سردار فیروزآبادی در فیلم دوم تبلیغات انتخاباتی دکتر روحانی اسباب تعجب برخی شده بود و اکنون روشن شده که پیشینه همکاری تا چه اندازه به کار می آید. کما این که اجراییات به وزارت دفاع سپرده شده و دولت و ستاد کل این کار را با هم پیش می برند و هیچ اختلافی در کار نیست.)

مقام ارشد نظامی البته از اصطلاح «خرید» یا «فروش خدمت سربازی» استفاده نمی کند و از «جریمه غیبت» سخن می گوید اما بر سر واژه ها بحثی نیست و جامعه ایرانی دیگر بر سر کلمه چانه نمی زند. مهم این است که متولد 1355 اکنون 38 ساله است و اگر در 20 سالگی صاحب فرزند شده باشد باید همراه فرزند خود به خدمت برود!

بنابر این اعطای معافیت به مشمولان بالای 30 سال اعمال تبعیض نیست چون طی سال ها با محرومیت از استخدام و خروج از کشور و در مواردی از منع ثبت معاملات مجازات شده اند و مجازات هم حدی دارد و الی القیامه نیست. اما چند نکته هم باید مد نظر قرار گیرد:

1- در پایان دهه 70 با پرداخت یک تا 1.5 میلیون تومان مشمولان غایب معاف می شدند. در آن زمان قیمت دلار 750 تا 800 تومان بود. اگر اکنون دلار 4 برابر شده باشد آن 1.5 میلیون به 6 میلیون می رسد که با 20 تا 50 میلیون اعلامی بسیار فاصله دارد. نهایت این که  10 میلیون شود. عدد 20 تا 50 میلیون که اعلام شده قدری نامتعارف و زیاد به نظر می رسد. حداقل وام و تسهیلات اعطا شود. البته از منظر توان مالی خانواده ها و گرنه با نگاه مالی و بودجه ای و با هدف تامین 30 تا 40 هزار میلیارد تومان همان 20 تا 50 میلیون خود را موجه نشان می دهند.

60 سال قبل هم که با 100 تومان معافی می دادند معادل قیمت دو راس گوسفند بود. چون غالب جامعه ایران روستایی بود این معیار قابل درک تر بود. حالا البته با قیمت گوسفند محاسبه نمی کنیم. اما با دلار یا قیمت سکه باید همان تناسب را حداقل نه به نسبت معافیت های صد تومانی که با معافیت های یک میلیونی احساس کرد. البته اگر بنا بر محاسبه بر پایه قیمت زمین باشد 50 میلیون که سهل است سر به 200 میلیون می زند اما قیمت ملک را نباید معیار قرار داد. نرخ تورم و قیمت دلار یا سکه را باید معیار قرار داد و قیمت ملک را نمی توان. چون آن گاه سر به فلک می زند!

2- از اصل اعطای معافیت به مشمولان پا به سن گذاشته دفاع می کنیم کما این که گرداگرد خود کسانی را می شناسیم که گرفتار این موضوع هستند و به خدمت رفتن آنان نیز مشکلی از نیروهای نظامی را حل نمی کند. اما نگاه صرفا اقتصادی و بودجه ای نباید داشت.

این که تا قیمت نفت پایین آمد بفروشیم و تا نفت بالا رفت بگوییم 49 سال تان هم باشد باید به خدمت بروید تکریم شهروندان به حساب نمی آید. نگاه بودجه ای این احساس را نمی دهد که به وقت شهروندان و جلوگیری از بطالت اوقات آنان احترام گذاشته شده است.

از این رو بد نیست که معافیت مازاد احیا شود و با مکانیسم هایی از این نوع معافیت هم اعطا شود. یا حداقل در گفت و گوها و مصوبه ها هدف کسب درآمد در مرتبه بعد اعلام شود و بر این نکته تاکید کنند که همین که چند سال از استخدام و خروج و معامله محروم بوده اند کافی است و بیش از این نباید مجازات شوند.

3- چنانچه عدد 1.5 میلیون مشمول غایب درست باشد و هر یک 20 میلیون تومان بپردازند درآمد 30 هزار میلیارد تومانی حاصل می شود. هر چند کلیت آن به خزانه واریز می شود اما اگر مصارف خاص بهداشتی و اموزشی برای آن لحاظ شود به جای احساس تبعیض احساس عدالت ایجاد می شود.

4- شرط برخورداری از این نوع معافیت غیبت بالای 8 سال اعلام شده است. حال آن که ممکن است شخصی بالای 35 سال داشته باشد اما به خاطر اشتغال به تحصیل در مقاطع بالاتر از لیسانس، از زمان مشمولیت او تنها دو سه سال گذشته باشد. در این صورت فردی با مدرک دکترا از این امکان محروم می شود. به نظر می رسد شرط سنی بهتر ازقید 8 سال غیبت باشد. البته در لایحه قید 10 سال  آمده اما در مصاحبه سردار کمالی 8 سال گفته شده است.

در مجموع این نکته را باید در نظر داشت که اعطای معافیت به مشمول غایب در ازای جریمه تبعیضی علیه سربازی نرفته ها نیست زیرا سربازی نرفته ها تاوان آن را پرداخته اند و کم نیستند کسانی که در شغل و ازدواج و سفر خارجی با مشکل رو به رو شده اند. ضمن این که از درآمد حاصله که می تواند تا 30 هزار میلیارد تومان و چه بسا بیشتر باشد همه جامعه - به خاطر اختصاص ان به بهداشت و آموزش و امنیت و توسعه- بهره مند می شود و همه در یک جامعه زندگی می کنیم.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۴
در انتظار بررسی: ۵۴۱
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
222
527
آفرین عصر ایران صدای مردمی
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
با این رقم (20 تا 50 میلیون) کمتر از یک دهم غائبین قدرت خرید سربازی رو دارند. مطمئنا باید رقم کمتر از این مقدار بشه و گرنه دوباره همون آش و همون کاسه !
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
ناشناس 12:23

همون اش و همون کاسه؟؟؟ چیه نکنه فکر کردین خونتون از بقیه رنگین تره که شما نرید ما بریم عمرمونو تلف کنیم؟ نه عزیزم یک میلیاردم کمه. باید کره شمالی میبودیم که میفرستادنتون اردوگاه کار اجباری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
رنگین تر نیست ولی دولت می خواد تکلیف سربازان غایب رو مشخص کنه. به همین خاطر اگر رقم بالا باشه کمتر سربازی رو می خرن و دوباره همون مشکل پابرجاست.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
تکلیف غایبین رو یه طور دیگه حل کنن نه با بی عدالتی.همون اردوگاه کار اجباری عالیه.حیف!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
کلا به کره شمالی خیلی علاقه داری ! انشاأ الله با اون کشور محشور بشی آقای کره شمالی !
ناشناس
| Mauritania |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
این اقدام نشان دهنده تبعیض در کشور ماست زیرا جوانان بسیاری برای گذراندن خدمت وظیفه عمومی حداقل یک سال و نیم از عمر خود را در این راه گذاشته اند. اگر چه بحث بودجه در این تصمیم مهم بوده ولی لطفا تلاش نکنید این موضوع را با چنین استدالات سخیفی امری عادی و عادلانه نشان دهید. عده ای قانون گریزی می کنند و عده ای آن را تئوریزه می کنند. متاسفم بر ای عصر ایران که منافع عمومی را در این موضوع در نظر نمیگیرید. اگر بنا باشد معافی در نظر گرفته شود و یا فروشی در کار باشد باید قوانین وظزیفه عمومی برای عموم مردم و جوانان تغییر کند تا آنگاه عدالتی که شما از آن دم میزنید محقق شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
با سلام من سال 89 خدمت کردم متاسفانه افرادی در واحد خدمت بودن که حتی نمیدونستن ماکارونی چه غذایی است ا ین یک ظلم نسبت به افراد فقیره و تبعیض خیلی بد بین دارا و نداره جلوی این کار باید گرفته شه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
این رقم واسه فوتبالیستهای فراری پول تو جیبیه
ناشناس
| Spain |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
آقای احمد ،شما توی عمر پربرکتتون چیکار کردین که 2 سال سربازی تلفش کرده؟
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
80
300
اونایی که پول ندارن چیکار کنن ؟ چرا همیشه باید تبعیض باشه تو این مملکت ؟ اونی که پول نداره و دلش نمیخواد بره سربازی باید چکار کنه ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
میخاست بره سربازی مثه بقیه جوونا وقت و عمر گذاشت،بنظرم باید ازاین بیشتر هم باشه
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
گل گفتی داداش، همین معافیت پزشکی ها نبایدمیشدن. هرکی مشکل داره بره پشت میز بشینه توی خدمت نه اینکه معاف بشه... ما که دو سال از بهترین روزای عمرمون رفت!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
192
215
کجا کمه؟ بعضی از این عزیزان خدمت نرفته تو 21 ماه بیش از 50 میلیون کاسبن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
خوب اون "بعضی های" دیگه که کاسب نیستند چیکار کنند؟
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
والا ما که 20 میلیون هم نتونستیم جمع کنیم. وقتی از همه نظر توی دوران محرومیت در تنگنا هستی، واقعا پول در آوردن کار راحتیه ؟ اونی که پایان خدمت داره هزار مشکل داره، وای به حال ما !
ناشناس
Germany
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
66
263
پس ما ... بودیم رفتیم سربازی 2 سال توی سرما باد گرما بارون برف نگهبانی دادیم رزمایش رفتیم .....
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
نه خوب کاری کردی رفتی، و گرنه مثل ما الان حداقل 10 سال از زندگی عقب بودی ...
عبد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
204
220
افرین ،خیلی نگاه دقیق و خوبی بود، خداوکیلی مبلغش بیارن پایین این مبلغ برای من 34 ساله با دوتا بچه و مستاجری خیلیییییییییییییییییییی زیاده یا حداقل برای هر بچه یه تخفیف بدن تا مردم به بچه دار شدن تشویق بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
تو سربازی نرفتی بعد دوتا بچه هم داری تازه میخای تشویق به فرزندآوری هم شی؟
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
نه قتل کرده و نه خلاف شرع ! فقظ ازدواج کرده ، این گناه این بنده خدا نیست که حتی برای پاسخ به نیازهاش از آقایان اجازه بگیره . شما هم حرص نخور ، کمی منطقی فکر کن . ما باید از همدیگه حمایت کنیم .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
48
129
هما٦مليون تومان كافيست اصلا سربازي شغل باشد هركس دلش خواست برود يا حداقل مقاطع تحصيلي بالا نروند وعمرشان را هدر ندهند ازآنها ٦مليون پول بگيرن وبقيه شغلشان سربازي باشد ومنبع در آمدي هم برايشان باشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
62
78
کاملا مبلغش منطقی هست. چون تعداد به نسبت کل مشمولین کمه
اگه همه معاف شن بله میشه آورد پایین چون درآمد دولت بیشتر میشه

بعدش هم خیلی معذرت میخوام بیخود شما نرفتی و روفتی ازدواج کردی. به بقیه چه؟ باید الان جورش رو بکشی
هر کی خربزه میخوره پای لرزش هم میشینه
abas
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
11
223
قانون سربازی اجباری را مثل همه جای دنیا بردارید و سرباز استخدام کنید . خرید سربازی خلاف عدالت است و فقط به درد فرزندان نمایندگان و مسوولان دولتی که در خارج زندگی می کنند خوب است.
پاسخ ها
ممداقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
این که برای مردم عادی نیست... برای از ما بهتران است
ناشناس
Germany
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
60
142
چرا باید معافیت بدن اگه اینظوریه اونایی که 21 ماه از زندگیشون جوانیشون در سربازی گذشت اونا چی بگن ؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
45
150
آیا ما که 2 سال از جوونیمونو گذاشتیم واسه سربازی آنقدر عقل نداشتیم که نریم؟ من حاضرم به شما دو برابر این مبلغ بدم در عوض شمام 2 سالی که ازجوونیمو گرفتین رو برگردونین میتونین؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
عوضش شما دوسال بیمه داری، اونی نرفته. شما موقعیت کاری داری، اون نداره و هزار مورد دیگه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
22
94
کاملا مخالفم
اون موقع تو شهر ما با یک و نیم میلیون میشد زمین خرید الان با چهل میلیون هم نمیشه این کار را کرد
چرا فقط با دلار مقایسه می کنین
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
13
86
این برای فوتبالیست ها ی با کارت جعلی نه همه.درضمن نسبت به قرارداد هاشون هم خیلی این رقم پایینه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
19
93
پس لطفا برای کسانی که سربازی رفتن و 20 ماه از عمرشون رو صرف خدمت به این کشور کردن هم تسهیلاتی در بهبود زندگیشون در نظر گرفته بشه. زمین و زمان میگن قدر یک روز عمرتونو بدونید که با هیچ چیزی قابل برگشت نیست ما که اون همه از عمرمون رفت چه کار کنیم؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
16
91
به نظر من اگر کسی توانگر باشد و دلیل خیلی خاصی برای غیبت نداشته باشد حتی 100 میلیون هم کم است و باید بیش از این بپردازد ... ضمن اینکه بهتر است این درآمد خرج سربازانی که در خدمت هستند هزینه کنن مثلاٌ حقوق سربازی یک لیسانس از ماهی 70 هزار تومان بشود 700 هزار تومان تا کمی عدالت اجرا شده باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
حالا اون دیپلم بدبخت چی؟ چون لیسانس داری خودتو میبینی فقط؟ مگه لیسانسه ها به چه درد مملکت میخورن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
عزیزم منظورش همه سرباز ها بود، با هر مدرکی. لیسانس رو مثال زد. یعنی حقوق همه رو ده برابر کنن. ناراحتیااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
منظورم افزایش حقوق کلیه سطوح سربازان بود نه فقط کسانی که لیسانس دارند
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
8
99
خوبه دیگه، باز ببین کدوم اقازاده ها مشمول میشن!!! یادمه چندسال پیش قانون سه برادری (دو برادر، برادر سوم معاف) فقط دو ماه اجرا شد اونم بی خبر!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
29
65
مسایل مربوط به امنیت کشور نباید قابل مبادله با پول باشه اگه اینجوری بود فرزندان روسای جمهور یا سرمایه داران دیگر کشورها نباید سربازی بروند. ضمنا این گونه مسایل باعث تبعیض و بی عدالتی نیز است
mohsen
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
18
56
اینجوری باشه هرکی برای خودش حساب میکنه میگه 21 ماه نرم سربازی ماهی 2 میلیون کاسب باشم میشه 42 میلیون

به قول شما اگر نرخ 15 میلیون باشه طرف 15 تومان میده بقیه اش را هم می گذاره در جیبش حالش را می بره

اونوقت اونی که به نون شب محتاج هست، باز هم از طبقه متوسط و مرفه عقب تر (عقب نه عقب ترررر) میافته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
9
79
خب بالاخره کار یه عده از نور چشمی ها زمین مانده بود و باید فکری می شد.
امیدوارم چند صباح بعد تصمیمی عکس نگیرند
امروز آخرین روز سربازی ام هست.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
5
98
اگر یک سربازی 20 تا 50 میلیون می ارزه و ما متوسط را 35 میلیون در نظر بگیریم، برای 24 ماه خدمت میشه تقریبا ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان، خب اگر ارزش خدمت ماهی یک میلیون و پانصد هزار تومان است چرا به سربازها حقوقهای خیلی کمتر از این پرداخت می کنند؟
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
به یک لیسانس 86 تومان میدن اونم این ماه ندادن، میگن بودجه نداریم!
علی بمانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
60
36
مسئولین محترم
به نظر بنده افرادی که به خدمت مقدس سربازی نرفتند نه از روی ترس بلکه از روی فشار اقتصادی و گرفتاری های روزمره نرفته اند و درخواست این مبلغ نیز مشکل مضاعف می باشد.خواهشمند است تحقیق کنند کسانی که بدون دلیل یا متمکن هستند جریمه شوند وگرنه گرفتاران باز هم گرفتار تر می شوند. متشکرم
ناشناس
Germany
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
26
37
مبلغ زیاد نیست..به قیمت دلار نباید حساب شود باید شرایط روز را در نظر گرفت برای کم کردن کسری بودجه شیوه مناسبی است. در ضمن افراد غایب مجازات نشده اند خودشان خواسته اند. لطفا شما که به میانه روی مشهورید فرافکنی نکنید....
KAMRAN
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
10
22
معيارها و ملاك هايي كه درنظر گرفته شده چي بوده كه في معافيت شده 20 تا 50 ميليون؟؟وجدانن مسولين جواب بدن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
19
69
تا سی سالگی چه محرومیتی داشتن؟ ما نزدیک سی سالمونه سربازی هم رفتیم ولی اون محدودیت ها هیچ فایده ای نداشته. نمونه هاش:ما که تا این سن توان مالی خروج از کشور رو نداریم، استخدامی هم در کار نیست. نمی رفتیم سربازی هم هیچ اتفاقی نمی افتاد
کاظم
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
38
71
غیبت کردند و حالا با پول ماست مالی کنند؟ عجب مملکتیه؟ به نظرم 3 ماه باید به اردوگاههای کار اجباری ببرند تا درس عبرت دیگران شه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
38
32
به نظرم سربازی رو به صورت روزی بفروشن، یعنی روزی مثلا 50000 تومان، اینطور هر کی هر چقدر در توان داره میتونه بده و از خدمتش کسر بشه، تازه برای دولت هم بهتره، اصلا قیمتش بره توی بورس مثل وام مسکن، براساس عرضه و تقاضا قیمتش رو بالا و پایین کنن! دی
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
33
62
براي اين يادداشت گرايش نويسنده‌ به حل موضوع سربازي نرفتن خود يا بستگانش سخت توي ذوق مي‌زد.
ما هم واجد خيلي حقوق و فرصت‌ها بوديم اما "قانون" خدمت وظيفه عمومي همه را گرفت؛ به نظرم کماکان بايستي شديدترين محروميت‌ها براي کساني که با فرار از خدمت سربازي (چه خوب و چه بد براي همه) سراغ زندگي خود رفتند و حالا گستاخانه سر قيمت چانه مي‌زنند؛ در نظر گرفته شود.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
12
46
من کسانی را می شناسم که سربازی نرفته اند و حاضرند پنج برابر این مبلغ را هم بپردازند. همه یکسان نیستند.
جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
30
64
این چه قانونی است ما هم به فرزندانمان بگوییم خدمت نروند در آخر با پول حلش کنیم با این کارهاست که صدای مظلومان در خواهد آمد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
اگر بچه شما قبول می کنه که حداقل 10 سال و حداکثر 20 سال از تمامی حقوق اجتماعیش محروم بشه، باشه نره سربازی ! تا شاید بعداً بتونه بخرتش ...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
والا ما محرومیتی نمیبینیم. همین چندروز پیش یکی از دوستان سربازی نرفته، یک ماشین به نام خودش سند زد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
14
51
اینجور که شما میگین پس باید همه بچه پولدارها معاف شن و فقط فقیرها برن سربازی و این ظلم آشکار هست. بنظر من سربازی وقتی الزامی هست واسه همه باید الزامی باشد فرقی هم بین فقیر و پولدار و تحصیل کرده و بی سواد نمی کند.
ناشناس
Germany
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
9
42
وقتی شامل حال فقرا نمیشه چرا باید کم باشه ؟ نگران آقازاده های خارج از کشوری باید باشیم ؟ 100 میلیون هم کمه . هر وقت برای همه مشمولین این قانون رو گذاشتن اون موقع میتونن مبلغش رو کم کنن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
36
17
اتفاقا طرح خیلی خوبیه فراموش نکنید اون قبلی فروش بود این جریمه است اگه بحث 5 یا 6 تومن باشه که میشه شاباش نمیشه جریمه بهتر معقولانه تر مطلب بنویسید در ثانی مثل اینکه گفتن 20 تا 50میلیون که مدت زمان غیبت و مدرک تحصیلی در اون لحاظ شده عجله نکنید خواهشا تا طرح بیاد اونوقت ایرادات رو بگید
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
عزیزم چطوری اسمشو میذاری جریمه؟ جریمه یعنی اینکه پول بده، سربازیشم بره، به جای دو سال چهار سالم بره هنگ مرزی هم بره .... این میشه جریمه! اونی که اینا میگن همون خرید سربازیه
ناشناس
Germany
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
3
48
اگه دولت با این طرح میخواد زمینه حرفه ای کردن سربازی رو فراهم کنه حمایت میکنیم در غیر اینصورت چیزی جز بی عدالتی نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
24
47
20 میلیون که خیلی خیلی کمه، 50 تا هم کمه!!!
میدونید 20 ماه یعنی چی؟؟؟؟
بهرام
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
28
49
من متولد65 هستم و تقریبا 27.5 سن دارم و تقریبا دو سال غیبت دارم چرا من نمیتوانم از این قانون استفاده کنم ولی اونی که 8 سال غیبت داره میتونه.یعنی اگر من دانشگاه نمیرفتم الان این قانون مشمول حال من هم میشد.
عصر ایران درست گفته باید شرایط سنی بزارن ولی اگه نظر من رو میخواهین کسانی که 27 سال به بالا دارن بتوانن از این قانون بهره مند بشن(چون منم میخوام معاف بشم) و مبلغی هم که از این راه بدست میاورند رو قسمتیش به کسانی که به سربازی میرن اختصاص دهند.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
21
42
چرا زیاده؟ تبعیض اونجایی هست که کسی نره و بخواد با 10 میلیون بخره و به ریش اونایی که رفتن بخنده.
جلال
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
12
62
اصلا تبعيض و فخر فروشي جزئي از تصميمات و برنامه ريزي كلان مملكت ماست . بخدا اگه اشتباه ميكنم و غير از اين چيزي ديگري داريم لمس ميكنيم پيام بديد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
لایک
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
65
42
به نظر من فروش سربازی کار بسیار درستیه و عین عدالت. اونی که میتونه سربازیش رو بخره داره هزاران برابر کاری که در این دو سال میخواد برای کشور انجام بده رو بصورت نقدی به دولت می ده و اونی که نمیتونه بخره میره سربازی. بدین طریق مشکلات کمبود بودجه دولت هم حل میشه و کاملا عین عدالته. در ضمن قیمت 20 تا 50 میلیون زیاد نیست چون اگه کمتر باشه عین ظلمه نه عدالت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
سلام اقازاده...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
40
39
اصل فروش سربازی مشکل داره شما سر قیمت چانه می زنی. کسی که از تمام امکانات کشور استفاده می کنه و حاضر نیست دو سال از عمرش رو برای این کشور خدمت کنه به چه دردی می خوره. فکر خانواده سربازهای شهید رو کردین
محمدرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
3
44
حقوق سربازی در سال 56 از نصف حقوق یک کارمند بیشتر بود. الان حقوق سربازی از یک دهم حقوق یک کارمند ساده هم کمتر است. ماهی 80 هزارتومن چیزی جز تحقیر یک سرباز لیسانس و فوق لیسانس نیست. حقوق خوب بدند که مردم با رغبت بیشتری خدمت کنند.
پاسخ ها
بهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
كجا ماهي 120تومان نصف حقوق يك كارمند بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
4
27
نحوه محاسبه قیمت با تناسب بستن با دلار و بدون استفاده از فرمول های اقتصادی از عجایب روزگار است. حرفتان از بن اشتباه است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
15
37
عصری جون نمیخاد دلت برا پولدارها بسوزه
کاوه
Canada
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
33
27
اونایی که سربازی رفتن و ناراحت هستند ، بالاخره گرفتن این پول هم باعث جمع شدن نقدینگی میشه ، هم باعث میشه دولت به خاطر کسری بوجه دلار را گرون نکنه و مالیاتها را کمتر افزایش بده . پس همه جوره به نفع همه است از جمله کسی که خدمت رفته.
حسين رضائي
Germany
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
4
30
سلام كسيكه سواد درستي نداره و سربازي هم نميرود . قطعا بدانيد چنين پولي ندارد كه جهت معافيت پرداخت نمايد . افراد تحصيل كرده اكثرا بيكار و خانواده كم درآمد دارند. بظرم اين طزح خيلي خام و غير كارشناسي مطرح شده. متوليان كمي با درايت و آگاهي از اوضاع جامعه طرح ارائه نمايند. تا مورد استقبال عموم شود نه خواص؟
امید
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
15
27
چرا زیاده ؟ تازه مبلغش کم هم هست ... مشکلی دارن برن سربازی .. ما که 2 سال رفتیم خدمت چی شد ؟
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
11
34
فقط برای کسائی که بالای 45 سال سن دارند موافقم.شما متوجه نیستید چی دارید می گید! این طوری هرکی یکم پول داره نمی ره تا 8 سال یا 10 سال بگذره و بعد معاف بشه.این رقم ها رو هم خیلی ها توی این مدت براحتی می تونن به دست بیارن به غیر از فقیر بیچاره ها.
شما نمی دونید بعضی از دیپلم تا فوق لیسانس تو چه شرایط بدی خدمت کردن یا می کنن ، به همین راحتی صحبت می کنید.
این کار عین بی عدالتیه...
غمگین
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
34
57
نظرات دوستان فاجعه است!
فرد گرایی افراطی تو اکثر جامعه مون موج میزنه؛...
اون دوستانی که خدمتشون تموم شده و از عمر تلف شده شون گله دارند مایل به اتلاف عمر بقیه اند!
هرکی به جیب خودش نگاه میکنه و نرخ تعیین میکنه...
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
اسمش فردگرایی افراطی نیست. اسمش عدالت جویی است! اره فدات شم...
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
ممکنه با چنين نظراتي هم بشه در برابر نظر ديگران تمايل به فرار از خدمت رو توجيه کرد.
همه شهروندان بايستي به طور مساوي در توليد امنيت سهيم باشند يا همه خدمت سربازي کنند و يا هيچکس
چه برسه به اونکه براي فرد خاطي تسهيلات اينچنيني هم در نظر گرفته بشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
دوست عزیز این اسمش عدالت هست نه فرد گرایی
ناشناس
Netherlands
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
11
42
روحانی مچکریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
2
27
هرکس بادرامد خودش اظهارنظر میکند
آرش
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
32
58
یک چیزی که دوستان هم حتی در کامنت ها بهش اشاره کردن طرز فکر باطلشون از کسایی هست که سربازی نرفتن فکر می کنید چرا نرفتیم ؟ به خاطر دوردانه بودن و ترس از کم شدن خوشگذرونی هامون بوده؟ فکر می کنید الان نرفتیم و رفتیم چسبیدیم به کار و میلیاردر و میلیونر شدیم ؟! نه برادر من! بنده خودم به خاطر فوت پدرم و افتادن بار زندگی خانواده ام به دوشم و حذف شدن قانون معافیت سرپرست خانواده (یک پسر) مجبور شدم کار کنم چون با حقوق سربازی هزینه ادامه تحصیل و برادرها و خواهرم و هزینه زندگیمون با چندرغاز حقوق بیمه با این حجم تورم نمی چرخید. 10 ساله دارم شب و روز جون میکنم که این خرج و مخارج رو در بیارم تا خانواده ام سر افکنه نباشن و خودم تو این سن هنوز ازدواج هم نکردم که هیچ بهش فکر هم نمی تونم بکنم.
عادلانه است ؟ دولت به جای پول گرفتن 20 تا 50 میلیونی از من و امثال من باید همین پول رو به من بده چون باعث شدم با ادامه تحصیل برادران و خواهرم چند تا نیروی تحصیل کرده به جای چندتا دزد و معتاد تحویل جامعه بشه ... دوسال رفتین سربازی؟ دستتون درد نکنه ولی این لحن صحبت با امثال منی که بیش از 10 سال دارن از نوجوانی شدن سرپرست یک خانواده عادلانه نیست هم وطن عزیز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
همه شهروندان بلحاظ شمول قانون برابرند؛ متاسفانه بيش از اين توضيحات شما صرفا توجيه‌هاي شخصي خواهد بود.
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
اقا ارش نمی تونم درکت کنم ولی حرفات رو باور می کنم و آرزو می کنم مشکلاتت حل بشه و قانون به نفع آدم هایی مثل شما بشه . پسر بزرگ خانواده بودن خیلی مسئولیت داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
علي قول خودتون سربازي نرفتيد اما حالا که گذشت، اگه براتون مقدوره يه روز اول صبح به يکي از پادگان‌هاي محل سکونتتون سري بزنيد و بررسي کنيد که سربازي بدون مشکلاتي که اگر از صورت مساله شما سخت‌تر نباشد ساده تر نيست، پيدا مي‌کنيد؟!
ناشناس
Germany
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
28
52
طرف هشت سال از سربازی در رفته حالا شما میگید چرا اینقدر زیاد باید پول بده؟؟!! طبق قوانین طرف مرتکب جرم شده. میخواهید یه پولی هم بهشون بدن که لطف کنن و وضعیت خدمت را مشخص کنن. پس اونایی که رفتن خدمت چی؟ اصل این کار تبعیضه. امیدوارم این بار نظرم ثبت شه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
احسنت
بيان ساده و رسايي بود!
arash
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
10
34
باز هم تبعیض و کلا ندیدن قشر پایین !!!
saeid
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
25
54
با سلام
من سربازی هستم که دقیقا یک ماه است سربازی من تمام شده است . با وجود احترامی که بنده برای تمام عزیران دولت و نیروی انسانی نیروهای مسلح دارم ولی ذکر چند نکته ضروری به نظر می رسد .
1 - در حال حاضر فکر کنم حدود 300 هزار سرباز در قسمت های مختلف در حال خدمت سربازی هستند که وضع شدن چنین قوانینی و اخباری به این شکل تاثیر بسیار بدی روی روحیه آنان و سایر کسانی که خدمت کرده اند دارد . این قانون کاملا تبعیض بین فقیر و غنی و به دور از عدالت است .
2- کسانی که معافیت پزشکی و خاص می گیرند دارای عذر موجه برای عدم خدمت سربازی هستند و کسانی که به خاطر فقر خانواده هم به خدمت نمی روند تا منبع درامد خانواده باشند هم شاید عذر موجه دارند ولی قاعدتا مخاطب قانونی به این شکل افراد ثروتمند هستند که با پارتی و سایر راه های دور زدن نتوانسته اند خدمت کنند زیرا کسی که بتواند این پول را پرداخت کند نمی تواند بگوید به خاطر فقر و مشکلات مالی خدمت نرفته است .
3 - افراد ثروتمندی که از این قانون استفاده می کنند ، در زمان صلح از خدمت در کشور فرار کرده اند ، این افراد در زمان جنگ هم هیج حسی به کشور خود نخواهند داشت و قطعا از لحاظ اجتماعی هم در جامعه آدم هایی خودخواه و بی تفاوت به هموطنان خود خواهند بود ، فراهم کردن زمینه بهره مندی این افراد از خدماتی که به خاطر عدم خدمت از آن محروم شده اند به نظر بنده خیانت به کل جامعه است . حتی اگر این افراد دارای درجات علمی بالا هم باشند چون هیج علاقه ای به کشور ندارند ، علم آن ها در خدمت کشور نخواهد بود همچنین ذکر این نکته ضروری است کسی که دارای درجات علمی بالا باشد می تواند در بسیاری از ادارات امریه بگیرد یا در وزارت علوم به عنوان سرباز امریه جذب شود و هیج عذری هم برای این افراد برای عدم خدمت وجود ندارد .
4 - توجیه نبود بودجه و کسب پول از این راه بسیار خنده دار است زیرا این کار باعث دلسردی افرادی که به کشور خود خدمت کرده اند شده و ضرر دلسردی و نا امیدی تعدادی زیادی از افراد بیشتر از این درآمدها است .
امير
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
16
44
شرط سني رو به جاي غيبت لحاظ كنيد 27 سال به بالا قيمت هم براي داخل كشور مناسب باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
16
71
گناه مایی که ادامه تحصیل دادیم و بالای ۳۰ سال سن داریم و غیبت هم نداریم چیه؟ کسی که غیبت کرده جایزه بگیره و منی که هیچ تخلفی مرتکب نشدم برم خدمت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
توی تبعیض، باز تبعیض قائل میشن!!!
safa
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
74
15
چرا بعضی میگن دو سال از جونی مون تلف شد .مگه سربازی غیر از جان گذشتگی و خدمت به وطن و خاک عزیرمان ایرانه .ما که 24 ماه خدمت کردیم و افتخار هم میکنیم که این وظیفه را نسبت به کشور عزیز و خاک مقدس ایران انجام دادیم
خدمت به کشور یکی از بهترین خاطرات دوران زندگی یک نفره
بیاید به خدمتی که انجام دادیم افتخار کنیم نه اینکه بنالیم که چرا ما انجام دادیم دیگران انجام نمی دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
جناب صفا . هیچ کس با خدمت کردن به وطن مشکل نداره . مشکل این هست که با کارشناس ارشد مهندسی در جای خودت نیستی . مشکل اینجاست که ادمی که 8-9 سال درس می خونه و در حقیقت داره از فکر و جان خودش برای مملکتش مایه میزاره که در کنار تامین زندگی خودش در آینده ، شما هم از برکت علمش استفاده کنید ، داره در حقش جفا میشه . داره ازدواجش به تاخیر میفته ، داره به پدرش از نظر مالی فشار وارد میشه ، افسرده میشه ، نیازهاش برطرف نمیشه . میفهمی ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
یعنی اگر سربازی اجباری نبود شما برای خدمت به کشور می رفتید سربازی؟ اینکه کاری پیدا کنی و سربار خانواده و جامعه نباشی خدمت نیست؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
4
18
سربازان فراری تکلیف شون چیه ؟
مهرداد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
19
57
عصر ایران یه بارم نظر مارو چاپ کن کشتی مارو...

بهتر به گروه هایی که از این طرح استفاده میکنن بیشتر دقت کنیم:
1- کسانی که به شغل آزاد روی آورده و دنبال سربازی نرفتن. این گروه به جز اینکه تو بازار حسابی درامد کسب کردن و خون مردمو تو شیشه کردن مشکلشون این بوده که نتونستن خارج برن.
2-کسانی که ساکن خارج هستند که غالبا از روی رفاه رفتند.
3- فوتبالیست های مظلوممون
و...
اما گروه هایی که رفتن خدمت:
1-روستاییان ساده
2-فارغ التحصیلانی که دنبال استخدام در جای دولتی با خقوق های ضعیف دولت هستند.
3-شهروندان قانونمند
و...

واضحه اگه پولی دریافت میشه باید به اون قشری که به خدمت میرن برسه حتی نه آموزش و ردمان که به همه میرسه. به نظرم هر کی خواست سربازیشو 100 میلیون بخره اما حقوق یه سرباز ماهی یک میلیون تومن باشه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
4
32
نفست از جای گرم درمیاد؟ شاید از نسل قبلی، برای ما دهه شصتی ها که به هیچ چیز نرسیدیم خاطره سربازی دیگه دلچسب نیست!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
12
83
عجب قانونی. تقریبا 27 سال سن دارم. امسال فوق لیسانس مکانیک از دانشگاه دولتی تموم کردم. یعنی هیچ غیبتی نداشتم و کاملا یک شهروند مفید ظاهر شدم. اما چیزی که میبینم اینه که الان باید 2 سال برم خدمت بعدش هم هیچ کاری مناسب با زحماتی که برا درس خوندن انجام دادم به دستم نمی رسه و باید برم کارگری کنم اما همون فردی که تو این همه مدت که من درس خوندم رفته کار کرده و سرباز فراری بوده الان به سادگی داره معافیت میگیره. کاری به مبلغش و بالا پایین بودنش ندارم اما نباید نباید نباید نباید اینجور آدما از افرادی مثل من که طبق قانون رفتار کردن و سعی بر مفید بودن داشتن، برتر باشن. اگه می خوان معافیت بدن فارق از مبلغش باید شامل همه بشه یا شامل هیچ کس نشه. کار نمی خوایم ازتون حداقل این جور هم داغونمون نکنین.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
باهات موافقم . نباید فرق بزارن . منم دانشگاه دولتی خوندم ، با سختگیری هایی که خودتم می دونی . ارشد گرفتم . یکی از فامیل هام هم که دیپلم گرفت رفت خانواده تشکیل داد و برای خودش مغازه داره و خدمت نداره الان راحت می تونه مشکلش رو حل کنه . سنشم مثل منه . مگه ما چه گناهی کردیم درس خوندیم ؟ کاری می کنند ادم بزاره بره از این مملکت . اولین کاری که بعد گرفتن بورس دکتری میگیرم رفتن از این کشوره . اینا برای علم تره هم خورد نمی کنند .
پرهام
United States of America
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
21
38
استدلالی که نویسنده کرده مثل اینه که بگیم یه نفر 20 سال پیش دزدی کرده حالا دیگه متنبه شده ببخشیدش!
سربازی در حال حاضر قانونه و کسی که نرفته عمل غیرقانونی انجام داده و نباید سر جریمه ش چونه بزنه!
جور زن و بچه داری کسی که غیرقانونی عمل کرده رو ،یکنفر قانونمند نباید بکشه
رقم جریمه باید بگونه ای بالا باشه که شخص امیدوار به خلاف نشه
اگه اینطوره رقم دیه رو هم بذارین 2 میلیون !!
ناشناس
United States of America
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
35
23
مقاله ای بی پا و یک طرفه. اول که اگر این افراد محرومیت اجتماعی کشیده اند و همین برای ایشان بس است، پس چرا حالا می خواهند از ایشان پول بستانند؟ محرومیت کشیده اند و همین کفایت است. وانگهی کسی که ندارد بپردازد چطور؟ محرومیت چند ساله برایش کم است و باید بیشتر محرومیت بکشد؟ سیستم بورژوازی که نیست که تسهیلات برای برخوردارها باشد.
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
16
33
پیشنها د ميدهم انهايي كه توان مالي وكاردارند و سربازي نمي روند هزينه اش رابدهندبه كساني كه بيكارند وتوانايي دارند به جاي انها به سربازي بروند.
امير
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
11
39
شرايط سني كه ذكر شده تصويب شه و قيمت مناسب باشه با شرايط جامعه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
10
35
در ان زمان به مشمولان غایب 22 سال به بالا به این قیمت دادند. والا کسی که 38 سالش هست این قیمت هم براش گران است. چون در این سن نمی تونه استخدام شود و یا ادامه تحصیل دهد
ارشد
United States of America
۱۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۰
4
56
کسری بودجه چه ها که با دولت و مردم نمیکنه !!! خدا عاقبت و آخرتمونو بخیر کنه !
بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی برقرار شد جذب بازیکن جدید استقلال به بعد از بازی‌های آسیایی موکول شد حمله هوایی مجدد اسرائیل به ضاحیه بیروت/ تکذیب شهادت عضو ارشد حزب الله بهزیستی: سالانه ۶۷ هزار تصادف جاده‌ای به معلولیت منجر می‌شود مسی در جشن تولد 125 سالگی بارسلونا شرکت نمی‌کند معاون رئیس قوه قضاییه: برای اولین بار بعد از حدود ۱۳ سال شاهد کاهش سرقت بوده‌ایم استقلال با چالش مصدومیت روبرو شد؛ کاکوتا بازی با پاختاکور را از دست داد محکومیت بازیکن سرشناس برزیلی به ۹ سال زندان تایید شد یک مقام اوکراینی: اوکراین بیش از ۴۰ درصد قلمرو در منطقه کورسک را از دست داده سد آهنین حزب‌الله در برابر میل به پیشروی اسرائیل در جنوب لبنان ۳۷ کشور شانس صعود به جام جهانی ۲۰۲۶ را از دست دادند باز شدن پنجره جدید برای بازیکنان دو تابعیتی در بسکتبال ایران ثبت نام انتخابات شورای شهر از ۲۲ اسفند رونمایی از ۸۵ فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۵ رئیس‌جمهور فیلیپین از سوی معاونش تهدید به ترور شد
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟