۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۴۸۶۸
تعداد نظرات: ۱۰۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۸-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۴۸۶۸
انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۸-۰۲-۱۳۹۳
تاریخچه «شیر و خورشید سرخ» و «هلال احمر» از نگاه

هلال احمر، علامت بهداری دولت عثمانی بود

خسرو معتضد
در پی انتشار یادداشتی در عصر ایران با عنوان "شیر و خورشید سرخ" زنده می شود؟"، خسرو معتضد - نویسنده، روزنامه نگار و تاریخ پژوه- با ارسال مقاله ای اختصاصی به ریشه تاریخی دو نشان «شیر و خورشید سرخ» و «هلال احمر» پرداخت.

 ***
پیش از اسلام در پرچم ایران شیر دیده نمی‌شده و در عصر هخامنشی بنابه نوشته گزنفون، عقاب زرینی بر سر یک نیزه بوده است. در تصویر مربوط به جنگ داریوش سوم و اسکندر که در بمبئی کشف شده هم نقش عقاب روی پرچم ایران دیده می‌شود.

پرچم ایران در عصر ساسانیان، درفش کاویانی بوده است. نقش خورشید در پرچم هخامنشیان همراه با ماه و عقاب دیده می‌شده است. بنابراین شیر، آرم سلسله‌های ایرانی نبوده و بیشتر از نقش عقاب یا قوش استفاده می‌شده است. روی پرچم اشکانیان نیزاژدها نقاشی می‌شده است. علامت خورشید یا مهر نیز به چشم می‌خورد. خورشید و ماه روی بیرق ساسانیان دیده می‌شد حتی ماه و خورشید را روی تاج خود منقوش می‌کرده‌اند.

در شاهنامه، شیر تنها در بیرق چند سردار و پهلوان دیده می‌شده است کما اینکه از نقش گرگ، ببر،ماه، پلنگ ،آهو، گراز، همای و اژدها هم بوده است. روی درفش کاویان گوهرهای گران‌بها نیز نصب می‌کرده‌اند.

تمبر منتشر شده با سه آرم بین المللی صلیب سرخ، هلال احمر و شیروخورشید سرخ



البته از نقش و مجسمه شیر نیز آثاری در دست است.

در عصر پس از اسلام در اشعار نظامی از بیرقی با خورشید ده‌زبانه و شیر سیاه که در جنگ با قبیله لیلی به کار رفته سخن به میان آمده، در عصر سلجوقیان شیر و پلنگ روی پرچم سلاجقه نقش می‌بسته، مولوی از شیران روی علم یا بیرق یاد می‌کند. شیر، نماد برج اسد در آسمان بوده است. مظفرالدین سلجوقشاه‌ بن سلغر هم بر پرچم خود نقش شیر داشته است.

لقب الب‌ ارسلان هم به معنی شیر فاتح بوده است.

مغول‌ها پرچم‌هایی بافته با موی اسب را پیشاپیش سپاه حرکت می‌دادند و شیر و خورشید بیشتر نماد آسمان و ستارگان بوده است. برج اسد هم خانه خورشید خوانده می‌شده است.

بنابه نوشته کسروی به نقل از ابن‌عربی، غیاث‌الدین کیخسرو از شاهزادگان سلجوقی فرمان داد روی خورشید تصویر زیبای شاهزاده خانمی گرجی را رسم کردند.

انتخاب شیر و خورشید بیشتر جنبه نجومی داشته و به قصد الهام گرفتن از هفت سیاره بوده و خورشید از کواکب هم جزو آنها بوده است. کیخاتو - سلطان مغول - نیز تصویر شیر و خورشید را بر روی سکه‌های خود ترسیم و حک می‌کرده است. فقط امیر تیمور از هلال استفاده می‌کرده است. پیش از او نیز بنا به تصویر یک مینیاتور، مغول‌ها بیرق شیر و خورشید در دست می‌گرفتند.

در عصر صفویه روی علم‌های ایران نام الله، سرهای اژدها، تیغه‌های شمشیر یا نیزه و البته شیر و خورشید منقوش بوده است. از زمان شیخ جنید پدربزرگ شاه اسماعیل پرچم در زمینه سبز با یک شیر خوابیده و خورشید زرین در حال طلوع بوده است.

 «علم‌دار باشی» از مشاغل مهم عصر صفوی بوده است. شاه اسماعیل صفوی اما از نقش شیر و خورشید استفاده نمی‌کرد و پرچم او سبز و بالای علم شکل ماه بوده است.

اولین تاج در سال 1601میلادی روی پرچم «حسینعلی بیگ» سفیر شاه عباس در رم بر روی شیر منقوش است در حالی که شیر به روی دو پای عقب خود برخاسته است.

در زمان نادرشاه نیز شیر زرین برروی پرچم دیده می‌شد. شیر خفته روی سکه‌های آغامحمدخان هم نقش بسته بود که در پشت آن خورشیدی در حال طلوع بود و جالب این که به جای صورت عبارت «یا محمد» و زیر شکم شیرهم «یاعلی» نوشته شده بود.

برروی پرچم میرزا ابوالحسن خان شیرازی - سفیر ایران در سن‌پترزبورگ - در سال 1816 تصویربزرگ شیر دیده می‌شود. در دوران محمدشاه شیربه شکل ایستاده و با شمشیری در دست ترسیم می شد.

می توان گفت نقش تاج در زمان قاجاریه و پس از این که فتحلیشاه، تاج کیانی بر سر گذاشت و روی نامه‌ها و تلگراف‌های دولتی ظاهرشد.

شیر در بسیاری از مکاتبات دولتی مثلاً گزارش‌های کارگزاری کل عربستان (نامی که قبل از دوره پهلوی برای بخشی از خوزستان استفاده می شد) و شط‌ العرب (اروند رود) و مدیریت "سیر سفاین" در شط کارون نشسته بود و تاج کیانی که به کلی با تاج پهلوی فرق داشت بالای سر شیر و درست بالای خورشید دیده می‌شد.

تاج، تنها گهگاه به کار می‌رفته نه همیشه. «اداره تلگرافی دولت علّیه ایران» معمولاً شیر شمشیر به دست را که خورشیدی با انوار خود در پشت آن قرار داشته در میان دو شاخه گل به روی سر صفحه تلگرافات خود به چاپ می‌رسانده است. گاهی دایره‌ای دور شیر و خورشید را می‌پوشانده و تاج کیانی یا تاج قاجاری بالای آن قرار می‌گرفته است.

از دوران تاج‌گذاری رضاشاه در چهارم اردیبهشت 1305 هجری خورشیدی تاج پهلوی که به‌وسیله یک هنرمند جواهرساز مهاجر روسی ساخته شده بود، جایگزین تاج بلند قاجاریه شد و در دهه 1350 کمی در اندام شیر تغییر داده و شکل آن را مرتب و متناسب با قواعد گرافیکی مدرن ترسیم کردند.
 
«هلال‌احمر» اما علامت بهداری دولت عثمانی بوده که در قرن نوزدهم میلادی به دلیل جنگ‌های طولانی با دولت روسیه تزاری و دُوَل استقلال‌طلب بالکان مانند یونان، رومانی، مجارستان،صربستان و آلبانی ناچار شده بودند برای واحدهای بهداری صحرایی خود آرمی انتخاب کنند.


نشان دولت سوئیس (راست) و صلیب سرخ

هلال احمر، علامت بهداری دولت عثمانی بودهلال احمر، علامت بهداری دولت عثمانی بود


در کنوانسیون‌های جهانی پس از جنگ‌های کریمه در نیمه دوم قرن نوزدهم که علامت صلیب دولت سوئیس (به رنگ سفید در زمینه قرمز)، به صورت "قرمز در زمینه سفید" به عنوان علامت صلیب سرخ برگزیده شد و به عنوان نشانه بیمارستان‌ها و اماکن و وسایط نقلیه بهداری تعیین شد.

در مقابل، عثمانی ها هم با استفاده از نشان دولت خود (هلال و ستاره سفید در زمینه قرمز)، هلال‌احمر (هلال قرمز در زمینه سفید) را برای خود برگزیدند. همان گونه که صلیب سرخ، قرمز شده نشان دولت سوئیس است هلال احمر نیز قرمز شده نشان عثمانی( هلال و ستاره سفید در زمینه قرمز) است.

پس از جنگ جهانی اول، کشورهای عربی - که به جز مصر که مختصر استقلالی داشت که آن را هم انگلیسی‌ها با اشغال مصر از میان برده بودند - همین نشانه هلال احمر را به عنوان آرم بهداری و بیمارستان ها و اتومبیل‌های آمبولانس برگزیدند اما ایران زیر بار هلال احمر نرفت زیرا  پرچم هلال و ستاره که نشان عثمانی‌ها بود مخصوصاً با جنگ‌های آغاز شده از دوران سلطان محمد فاتح با اوزون حسن پدربزرگ مادری شاه اسماعیل از سال‌های 870 هجری قمری   برای ایرانیان خوش یمن و خوش سابقه نبود.

پرچم عثمانی و ترکیه (سمت راست) و هلال احمر

هلال احمر، علامت بهداری دولت عثمانی بودهلال احمر، علامت بهداری دولت عثمانی بود

مردم ایران مخصوصاً با حوادث سال‌های 1915 تا 1919 که عثمانی‌ها هر زمان به شهرهای ایران در باختر کشور از کردستان تا کرمانشاه و همدان وارد می‌شدند دل خوشی از عثمانی ها نداشتند و همان آرم شیر و خورشید با تغییر رنگ به رنگ سرخ نشانه جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران شد.

در فرهنگ مردم مسلمان ایران، خورشید نشانه آسمان و عظمت خداوندی و در واقع «خورشید نبوت» است و شیر نشانه «اسد‌الغالب » - شیر خدا حضرت علی‌بن‌ابی‌طالب‌(ع)- امامی که سلاطین صفویه در اوج عظمت و اقتدار خود، خویشتن را سگ درگاه او ( کلب آستان) می‌خواندند.

نشان حکومتی شیر و خورشید (سمت راست) و "شیروخورشید سرخ"

  هلال احمر، علامت بهداری دولت عثمانی بودهلال احمر، علامت بهداری دولت عثمانی بود


بنابراین آنچه جناب حجت‌الاسلام علی یونسی وزیر اسبق اطلاعات و دستیارویژه رییس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های مذهبی و دینی در دولت کنونی گفته کاملاً درست است و کسانی که ترجیح شیر و خورشید سرخ بر نشان عثمانی هلال احمر را  دستاویز حمله به او و دولت دکتر روحانی قرار داده‌اند به لحاظ تاریخی دراشتباه هستند.

همان طور که نوشته شده بود می توان حدس زد که اگر امام راحل (ره) نیز در سال 1358 دستور حذف شیر و خورشید را دادند به خاطر «تاج» و تنفر عمومی ار رژیم سرنگون شده پهلوی بوده و نه خود شیر و خورشید. اشاره آن مطلب درباره انتساب هلال به عثمانی و نه کلیت «اسلام» نیز درست است.

تازه مربوط به بهداری عثمانی بوده و نه به تمامیت عثمانی، در هر حال «شیر و خورشید سرخ» مناسب تر است تا علامت اداره بهداری یک قشون خارجی و می توان دوباره برای یک جمعیت امدادی نشان اختصاصی داشت.


***با سپاس از همراهی کابران عزیر در بحث ها، با توجه به عبور تعداد نظرات منتشره از 100 کامنت ، زمان ارسال و انتشار نظرات این متن به پایان رسیده است.

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۱۰۶
در انتظار بررسی: ۱۴۵
غیر قابل انتشار: ۲۵
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
1000
156
هلال احمر هم اكنون آرم تمام كشورهاي اسلامي است در عرصه سياست مصلحت انديشي هم شرط است عوض نمودن اين نماد ايران را در افكار عمومي مسلمانان منزوي مي كند .
پاسخ ها
عليرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
عقيده شما عقيده غلتي است عزيزم
شهزاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
این کشورهایی که می فرمایید هیچ ارزشی برای ایران قائل نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
کی گفته منزوی می کنه؟ ایران به نظر شما نباید از سوریه و لبنان حمایت کنه چون منزوی میشه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
شما نیازی نیست از طرف سایرین نظر بدید شما نظر خودتون رو بدید داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
نه که الان تو تمام کشورهی مسلمون ایران محبوبه..!!!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
اتفاقا متمایز شدن پرچم امداد ایران با بقیه نشان اوج و قدرت سیاسی کشور است وخیلی مدت زمان زیادی است اسرائیل در پی تصویب ستاره داوود است ولی موفق نشده تنها کشور دنیا که هم اکنون 2 نشان امدادی دارد ایران می باشد
کمی بیشتر مطالعه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
چه بهتر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
نه که الان در افکار عمومی مسلمانان خیلی عزیز دل هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
118
784
بسیار متشکریم از آقای معتضد به خاطر این نوشته زیبا و علمی ، امیدواریم که شیرو خورشید به زودی به فضای امداد کشور بازگردد،انصافا تصویر زیباتر و نماد جذابتری نسبت به هلال احمر است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
شیر و خورشید برای بهداری کمی خشن نیست!
البته من با نظر اکثریت موافقم.
ایل یاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
673
93
آقای تاریخ نویس شما اگر منابع شان را ذکر میکردند و میگفتند آن منابع با چه خطی؟ روی چه چیزی؟ با چه ابزاری؟ و با چه زبانی درج شده مرقومه شان معتبر بود.
مضافا نگاهی به پرچمهای ملل جهان بیاندازید تا دریابید هلال نشانگر چیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
هلال روی پرچم هایی است که سابقا مستعمره عثمانی بوده اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
اقای معتضد بنده خدا این همه استنادات تاریخی داده و شما هنوز هم دنبال مرجع میگردی ؟؟ تشریف ببرید منزلشان دونه دونه کتاب ها رو با چشم مبارک زیارت نمایید !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
اینهمه اطلاعات .منابعشون را هم بگوید . تویکی قبول نمی کنی .
برو مطالعه کنه . وقتی میگه سواد . ....... ناراحت میشوی . اخوی
علی
| Germany |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
با شما موافقم . آقای معتضد از جمله اشخاص باد در غبغب انداخته ای هستند که از تاریخ بیشتر از نقل قول کردن نوشته کسانی که نوشته های آنها فاقد اعتبار و اسناد محکم است ، چیزی نمیدانند . آرم هلال احمر اگر هم منشا امپراطوری عثمانی داشته باشد باید بدانیم که این امپراطوری در بین جهانیان نماد اسلام و قدرت اسلام بوده است و این آرم هم اکنون بیش از آنکه نماد یک کشور شناخته شود نماد جهان اسلام است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
49
382
واقعن مفید بود
احمد س ز
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
66
300
زنده باد استاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
زنده باد علم وسواد
ناشناس
| Saudi Arabia |
۰۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
من ایشان را استاد نمی دانم ، اشتباهس مثبت زدم. توضیحا" عثمانیها سپر بلای ملل مسلمان در مقابل یورش مسیحیت بودند و علامت هلال هم نماد اسلام است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
568
85
صليب سرخ هم از صليب موجود در پرچم سوييس گرفته شده و همه کشورهاي غير اسلامي آنرا پذيرفته اند. ماهم علامت اسلامي هلال و ستاره را که در الله پرچم ما هم وجود دارد مي پذيريم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
شما بپذیر اما بنده نمی پذیرم یعدشم اسم مقدس الله کنار هلال عثمانی نذار.
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
ما از عثمانی ها به خاطر قتل عام ارمنی ها متنفریم
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
شما كدوم كشور زندگي ميكني اخوي؟
الله وسط پرچم ايران كه هلال نداره، اگه منظورت تشديد بالاشه كه من حرفي ندارم!!!!!!
راستي ستاره كجاي پرچممون داريم؟!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
ما هم نمی پذیریم .
رئوف
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
خنده دار این است که یکی بیاید و بابهانه های واهی عده ای را فریب دهد. برادر ناشناس پرچم عثمانی سه هلال کنار هم است و هلال اصلا ربطی یه عثمانی ندارد.
شهرزاد
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
43
337
ممنون آقای معتضد بسیار جلب و آموزنده بود. متاسفانه در کشور ما اغلب آنها که نمی دانند پر هیاهو هستند و توده جامعه را نیز جذب می کنند.
بهمن
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
35
226
سپاسگزاریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
29
371
مجسمه هاى سران كومونيست هنوز در اروپا برپاست( حتى از زاويه عبرت ايندگان) و ما به نشان شير و خورشيد هم رحم نكرديم
محمدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
45
206
بابا دمت گرم عمو خسرو
كارشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
30
193
جناب آقاي معتضد استاد گرامي : به اطلاع ميرسانم ابن ايران بود در كنوانسون بعد از ثبت علامت شيروخورشد چون هيچ نمايندهاي از سوي دولت عثماني در آن كنوانسيون نبود از روي احساس مسئوليت واحترام به اسلام پيشنهاد ثبت هلال احمر را داد وبه به تصويب رساند ولي متاسفانه هلال احمرعثماني نشان ماشده و (ستاره داود )اسرئيلي به جاي شيروخورشيد ايران شيعه!
پاسخ ها
قشقایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
ستاره داوود شش پر است در حالیکه ستاره پرچم ترکیه پنج پر است. این دو ستاره مبنای تاریخی متفاوتی دارند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
جناب آقاي قشقايي چندي است كه اسراييل تلاش مي كند كه ستاره داود قرمز را جايگزين شير و خورشيد سرخ ثبت جهاني كند كه اگر دست نجنبانيم و شير و خورشيد را احيا نكنيم به رژيم صهيونيستي (اسراييل ) براي رسيدن به اين نيت كمك كرده ايم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
39
281
چه حالی میکنن ترکیه ای ها. رقابت تاریخی ایران صفوی با ترکان عثمانی بعد از حدود پانصد سال نتیجش چی شد؟ ایرانیا خودشون تن به عثمانی ها دادن!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
ایا میشه بچه خودتو انکار کنی دولت عثمانی مگه از کجا آمده سرداران ایرانی کشوری جدید به نام عثمانی تشکیل دادن و ایرانی اصل هستن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
439
90
علامت بهداری صهیونیستا که نیست!!.... عثمانی یک امپراتوری بزرگ اسلامی بوده که.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
امپراطوری که ایرانیان رو به خاک و خون می کشید . داداش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
بله علامت صهیونیستا تیست ولی :
تنها سه نشان ثبت شده بین المللی وجود دارد.صلیب و هلال و شیرخورشید... نشان چهارم که سالهاست در نوبت است کریستال سرخ اسراییلی است که به محض خارج شدن شیر و خورشید جایگزین آن خواهد شد... جوابتئ گرفتی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
فکر کنم خیلی حریم سلطان نگاه کردی! برادر من آیا می دانی ه تعداد ایرانی بدست همین امپراتوری به خاک و خو کشیده شدهاند؟ ایا میدانی به چه شهرهای ایرانی بدست همین سلطان و اقمارش تجاوز شده است؟ آیا میدانی خرمشهر یکبار بوسیله همین عثمانی ها با خاک یکسان شده است؟! می بخشیم اما فراموش نمی کنیم
فواد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
متاسفم که بیشتر از یه منفی نمیتونم بذارم
قشقایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
من هم متاسفم که بیشتر از یک رای مثبت نمی توانم بدهم.
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
عثمانی بیشتر از صهیونیست ها شیعه کشتن و امروز هم دستانشان را در دستان کثیف اسرائیل گذاشتن تا شیعیان و علویان سوریه و لبنان رو قتل و عام کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
18
296
اقااگربعضی ها دلواپسند رای گیری نمایید.حتی می توان از یک برنامه تلویزیونی با پیامک نظرسنجی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
دلواپسان به رای اعتقاد ندارن مگر هدفشان را توجیه کناد!
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
البته صادقانه
چون اگه دست صداوسیما بدید
معلومه چی می شه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
25
17
هلال احمر یک علامت اسلامی است در کل جهان اسلام ازش استفاده می شود از شرق تا غرب از شمال تا جنوب ؛ البته ما فرق می کنیم یعنی ما در کل کار هامون با دنیا تفاوت داریم هم ادعای اسلام داریم و هم نیستیم با کل دنیا مشکل داریم و ادعای دوستی داریم از همه طلبکاریم ولی به همه بدهکاریم آری ما این هستیم به طور کلی نرمال نیستیم
امین
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
265
69
استاد معتضد مگر شما خود نگفتید که پرچم ایران در عصر شاه اسماعیل اول دارای نقش ماه بوده است پس چرا به نقش هلال احمر اعتراض می کنید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
نماد شیر خورشید بنام ایران ثبت شده چرا باید نماد ایرانی حذف بشه و نماد ستاره داود جایگزین اون بشه؟ چرا؟ چرا انچه خودمون داریم زبیگانه تمنا کنیم چرا از هلال عثمانی استفاده کنیم واقعا چرا؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
10
28
به نظر من شیر و خورشید سرخ باید برگرده ...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
13
23
شیر نشان شیعی است و نماد حضرت علی (ع)
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
12
13
دمت گرم جناب استاد معتضد .

متاسفانه عده ایی از ایرانی بودن خودشان خجالت می کشند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
18
10
در حال حاضر، زمان مناسبی برای طرح این موضوعات نیست؛ ایران به تلاش و همت بیشتر مردمش نیازمند است نه تغییر نشان و علامت. 
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
13
8
بدون شک مهمترین مسأله کنونی کشور ما همین است
احسنت
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
12
12
یک گنجشک
همه مشکلات همین شیرخورشید بود که این مشاور محترم مطرح کردند. در پرچم یک گنجشک هم باشد اما مملکت درست اداره شود مردم راضی هستند. همه اینها علامت هستند و نیازی به این همین دعوی ندارد. چه دلیلی دارد بعد از سی سال سر نماد شیر و خورشید بحث کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
13
9
باید توجه داشت که بین ارم سازمان و خدمات ان سازمان باید سنخیت وجود داشته باشد کار هلال احمر هم امداد رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی است و این امور هیچ سنخیتی با شیر و شمشیر ندارد هلال به عنوان نماد اسلامی شناخته می شود و برای این سازمان مناسب است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
7
17
در این مورد باید نظر سنجی کرد. واقعا اگر نظرسنجی شود بالای 80 درصد مردم کشور به شیر و خورشید سرخ رای می دهند.
ناشناس
United States of America
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
9
15
می گویند در جنگ چالدران اینقدر عثمانی ها از مردان ایرانی کشتند که ماه رنگ خون گرفت .
امیر
Canada
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
6
20
ناشناسی که "عثمانی" رو یک "امپراتوری بزرگ اسلامی" میدونی،بهتره یه سری به تاریخ بزنی تا متوجه بشی که امپراطوری عثمانی همونقدر اسلامی هست که بنی امیه اسلامی بودند.شما رو ارجاع میدم به کتاب "قزلباش های شاه عباس" تا ببینی شاهان عثمانی چقدر خون ایرانی ها و حتی مردم خودشون رو ریختند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
0
16
خیلی جالبه تا دبروزخسرومعتضدازنظربرخی ها بی سوادبود وبرخی ها توسایتشون عتیهش مقاله میواشتن حالا همونا براحمایت اودولت محبوبش ازمقاله هاش استفاده میکنند
ابوالفضل
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
8
12
من هم موافق برگرداندن نشان شیروخورشیدسرخبه جای هلال احمر هستم
ولی باید وظایف این نشان دوباره به آن باز گرداننده شود تا همه به اهمیت این سازمان [غیر دولتی] و مفید بودن در زمان صلح و جنگ پی ببرند
محم
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
12
ارم هرچی باشه فرق نمی کنه خدمات رسانی کنند اینها همه سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
6
12
مي فرمايند شير خورشيد علامت پرچم سلجوقيان بوده سلجوقيان هم كه اجداد عثمانيان بوده
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
8
122
آقایون تند رو دست از سر این کشور بردارید.
علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
171
61
نماد شیر وخورشید ومخصوصا شمشیر به دست چه ربطی امداد ونجات دارد نمی دانم! باز هلال احمر نماد کشورهای اسلامی است فراموش نکنیم مسیحیان از نماد صلیب برای امداد و نجات استفاده می کنند یعنی مسیحیت را به عنوان دین رحمت و نجاتمی شناسانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
بخاطر دل شما شمشیر را از دستش می گیریم ولی خورشیدش باید باشه بالاخره تابندگی خورشید از یک هلال باریک و کم سو خیلی بیشتره
بچه طهران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
علی آقا موافقم عمو خسرو حالیش نیست گستره دولت اسلامی عثمانی تا کابل ادامه داشت متاسفانه تاریخ سیصد سال اخیر بشدت توسط ایران تحریف شده
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
2 ساعت آقاي معتضد روضه خوند آخرش ميگي ليلي زنه يا مرد؟
قشقایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
+++++++++++ بی نهایت
فرهاد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
نماد هلال چه ربطي به امداد دارد ؟ شايد از خشونت بي حد حصر عثماني ها و نسل كشي هاي آنها ناشي شده باشد !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
جناب عالی از صلیب یا چلیپای اعدام که مثل طناب دار می مونه رحمت رو استنباط می کنی اما از شیر صلابت و مددکاری مظلوم و از خورشید پرتوی امیدش رو نمی بینی. بعدشم اینها نماد شیعی و ایرانی هستند و ربطی به تاج و تخت و دیکتاتوری اون ندارند.
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
شما دو تا ارتباط از صلیبی که در طول تاریخ نماینگر مصلوب شدن مخالفانه با رسم شکل با امداد و نجات بده، واسه هلال هم همین طور ؟
شما هنوز کارکرد نمادها رو درک نکردین متاسفانه!
مهدی fx
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
1
9
به نظر من اصلا اینکه چه نشانی باشه مهم نیست مهم بالا بودن پرچم صلحه وغیر از این یعنی خودش ستیز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
4
13
خداییش به دور از هر جهت گیری سیاسی، این شیر قرمز خیلی خنده داره!! :)
عادل
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۸
13
12
متاسفانه آقای معتضد بخش مهمی از حقیقت را کتمان کرده و آن اینستکه این ایران بخشی از دولت اسلامی عثمانی بوده و زبان رسمی آن عربی بوده حتی تا یکصد سال اخیر تهران نوشته میشد طهران و لذا هلال احمر بسیار مناسبتر است از علامت پهلوی هائیکه اگر شیر و خورشید بیاید شادمان میشوند خواهش میکنم اصلیت عربی خود را فراموش نکنید هنوز در دادگستری واژه های عربی بدیل ندارند استفاده فراوانی دارند
متاسفانه بنده خسرو خان را قبول ندارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
1
7
ایده خیلی خوبیه
آنام تبریز
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
4
15
نشان شیر خورشید نماد حیدر کرار در زمان حکومت صفویه بود که ترک بودند
علی یا
Iran (Islamic Republic of)
۰۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
9
11
آقا همین هلال خوبه...اون علامت شیر با شمشیر اگه بذاریم همه فکر میکنن برای جنگ اومدیم نه برای امداد و نجات...از عصر ایران همچین مقاله های سطحی ای بعیده واقعا...
هدهد
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
2
7
میگم تعیین پرچم هلال احمر از وظایف آقای یونسی است؟؟
علی
Malaysia
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
7
9
دوستان اینقدر مساله را سیاسی نکنید ...در مورد استفاده از هلال در کشورهای عربی باید بگم این هلال ابتدا در بابل قدیم نماد ماهپرستی بابلیان بوده و سپس نماد خدای جعلی بعل شده است و سپس به کشورهای عربی تسری داده شده است حداقل نماد شیر و خورشید این معنی شرک آمیز را به ذهن متبادر نمیکند ...ممنون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
0
6
ما دلواپسیم :)
رامین
Korea (Republic of)
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
8
12
درست است که ما کشوری اسلامی هستیم. اما در عین حال ایرانی هم هستیم و نه عرب.
پس بهتر است از نمادشیر و خورشید که برازنده فرهنگ و تاریخ چندین هزار ساله مان است به جای نماد بیگانه صلیب یا هلال احمر استفاده کنیم.
حسین
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
6
7
استاد معتضد مطالب بسیار مفید جالب بود ، تشکر
ميبدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
1
8
اصل رو ول كرديد چسبيديد به چيزاي الكي و پيش پا افتاده، اصل كار و هدف هلال احمر يا صليب سرخ يا شير و خورشيد سرخه نه آرم و نشانش
پس اين دعواهاي بيخودي رو ول كنيدبچسبيد به كار
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
10
49
البته اون شیر خورشید سرخ رو باید کمی موزونش کرد. شبیه کاریکاتور هستش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
5
7
بسیار متشکر از اقای معتضد پیشنهاد میکنم در صورت استفاده شیر و خورشید که پرچم کاملا شیعی میباشد شمشیر ان به نشان صلح دوستی ایرانیان شیعه حذف شود به امید رضایت مولایمان عل ابن ابیطالب (ع)
داود
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
4
18
البته یه نکته اینجا هست، تو خود ترکیه جهت هلال، هلال احمر بر عکس هلال پرچم ه.
ناشناس
Korea (Republic of)
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
7
8
اتفاقا از جهتي خوبه که بفهمن اين شير نماد ايران اونم دليلش عشق ايرانيها به امام علي و فرقي بين کمکهاي ما و وهابيون باشه
shahram turk
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
8
7
هلال هم نماد اسلامی و هم نماد ترکی است. در بالای مساجد هلال نصب میکنند. هلال در اکثر برچم کشورهای اسلامی وجود دارد. آنزمان دولت وقت ایران با صرف هزینه گزاف موفق به تصویب طرح خود شد. شیر خورشید با آن شمشیر بیشتر نمادی جنگی است تا نمادی از همیاری
ساسان
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
2
7
دنبال چی هستیم ما؟ واقعا چه میشود هر از گاهی بعضی مطالب رو میشود؟(یا شاید هم رو میکنند). مثلا این همه مدت هلال سرخ بود چه اتفاقی افتاد یا اگر شیر و خورشید می بود چی میشد؟ ما اگر واقعا ایرانی هستیم و اگر واقعا تعصب به ایران داریم به جای پرداختن به مسائل حاشیه ای به مسائل کلان بپردازیم.مثلا اینقدر مصرف گرا نباشیم. به توهین های کشورهای غربی علیه خودمان جواب بدیم. به فکر عزت نفس خودمان باشیم. یادمان باشد که علامت شیرخورشید یا هلال سرخ عزت نفس نمیاره.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
4
8
نماد شیر خورشید در زمان صفویه که خودرا کلب استان علی ( ع) می نامیدند و شیر را از اسد اله گرفتن بر روی پرچم قرار دادند ودر زما ن آغا محمد خان قاجار شمشیری که نماد ذوالفقار بود بر دست شیر دادن بنابراین این نشان ربطی به خاندان پهلوی ندارد و نماد شاهنشاهی نیست
رسول
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
5
10
استفاده از شیر و خورشید سرخ به عنوان نماد جمعیت امدادی ایران نشان دهنده استقلال و هویت مستقل اقدام این جمعیت در سطح بین المللی است.انتخاب هلال ربطی به اسلام ندارد و انتخاب مجدد شیر و خورشید هم ارتباطی به نظام شاهنشاهی نخواهد داشت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
7
6
اگر شمشیری که در دست شیر است را به شکل دو سر مانند ذوالفقار طراحی کنند، نظر اکثریت جامعه را به آن میتوان جلب کرد.
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
3
3
واقعا چقدر مفيدند اين رجال به حال ملت، دستشان درد نكند.همه مشكلات و درد و رنجهاي مردم را حل كرده اند و اگر همين مسئله شير و خورشيد را حل كنند ديگر هيچ مشكلي نخواهيم داشت و مي توانيم در همه حال شاكر و دعاگوي مسئولين باشيم. البته اگر يكي كمك كند كه فرمايش امام راحل عزيز را در اين باره سانسور و يا تحريف كنيم. كه اينهم با محبوبيتي كه آقاي يونسي در بعضي حلقه ها دارند مشكل نخواهد بود.
میرزا علی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
5
1
پیشنهاد می کنم فقط خورشید سرخ ایران باشد اینطوری هم زیباست و هم اختصاصی ایران و مشکلی هم پیش نمیاد. چون فقط نماد نبوت است.
شاهين
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۹
3
5
ايكاش از كريستال سرخ هم در اين لينك مينوشتيد تا دلسوزان اسلام بيشتر متوجه اشتباه معلق نگهداشتن شير وخورشيد سرخ بشوند ،شايد از تندروى خود دست بردارند، لطفاً اين مطلب را منتشر كنيد.
علی یا
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
3
9
عصر ایران عزیز بنده که نوشته هایم کاملا قابل پخش است، چرا هیچ کدام از نوشته های من گذاشته نمی شود؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
5
حالا چرا مثلا آمريکايي ها معترض نيستند که چرا عکس عقلاب رو نگذاشتند يا فرانسوي ها معترض نيستند که چرا نقش خروس نکشيدند
اين دلايل خيلي خوبه ولي اوضاع منطقه و کشور هاي منطقه با ايران که يک ضديتي تاريخي دارند تشديد ميشود و عملکرد ايران را جز ملي گرايي قلمداد ميکنند نه عملکرد اسلامي !!!
ناشناس
Germany
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
9
12
هلال يك علامت اسلامي است و ايران هم تافته جدا بافته نيست حتي اگه علامت از دولت عثماني آمده باشه چرا كه اين دولت عثماني در حفظ و توسعه اسلام نقشي بسيار فراتر از كشوري مثل ايران داشته و در حال حاضر هم نفوذ و قدرتش در دنيا به مراتب از ايران بيشتره حتي قابل مقايسه نيست و ضمنا فكر ميكنم تو ايران غير از اين معتضد كس ديگه اي تاريخ سازي نميكنه واقعا كه استاد تاريخ سازي هستش اين بابا اسمش تو تاريخ ايران ميمونه
سالاری
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
6
8
لطفا توی نماد از شیر ایرانی استفاده کنید تا یه خدمتی هم به محیط زیست ایران کرده باشیم .
امیدوارم روزی این نماد جای هلال احمر رو بگیره واقعا جای غرور و افتخار داره این نماد سازمان شیروخورشید سرخمون بشه .
hamed
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
7
12
دوستاني كه با شير وخورشيد سرخ مخالفت دارند به ما بگويند هلال چه ربطي به خالق جهان هستي دارد چه چيزي در هلال ميبينند كه آنها را به ياد آفرديگار جهان مي اندازد و آن را در خورشيد نميبينند
مشخص است با هر آنچه كه فرهنگ باشكوه ايران زمين را بخاطره ها بياورد مخالفند نه دغدغه دين و وحدت مسلمانان.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
9
10
اگر به صرفه اينكه دولت عثماني از هلال به عنوان نماد استفاده مي‌كرده ، پس بايد آنرا دور بندازيم ، از اين به بعد نبايد نظاره گر هلال ماههاي هجري قمري باشيم!
علي الظاهر قضيه يه خورده بوي نژاد پرستي مي ده!
حجت
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
13
14
همين مونده كه بیان به جای قرآن، قرآن عجمی اختراع کنند!!!!!!!!!!! هدف ما مگر اتحاد نیست؟ چرا راهپیمایی که میشه اتحدوا اتحدوا میگید ولی ذره ای به اتحاد اعتقاد ندارید؟؟؟ ماهو ستاره آرم و نشانه اسلام و مسلمانان است کما اینکه در قرآن خداوند از آن برای حساب کردن روز و ماه و سال یاد می کند. ملت در فلاکت و بدبختی و وضع بد اقتصادی دست و پا میکنند حالا شما بیایید هی از این حرفا بزنید
به فكر اقتصاى باشيد نه مسائل پیش پا افتاده
همش تعصب و تبعیض آخر تا کی؟
دین و مسلکتان چیست؟
ذره ای درک و شعور اجتماعی نداریم، فرهنگ صفر
میخاین با این کار افاضه فرهنگ و ادب کنین؟
زخی خیال باطلللللللللللللللللللللللللللللللللللل.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
19
12
هر آرمی میخواد باشه فقط آرم عثمانی ها نباشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۰
2
12
عصرایران وزین. برو ببین این 20:30 چه مسخره بازی ای درآورد سر نماد!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
0
2
کاش 20:30 و مجله خبری رو بلحاظ حرفای بودن یا نبودن به رای میذاشتن تا معلوم شه کجای قرار دارن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۲۱
3
2
کسانی که شمشیر را برای صلح بد میدانند و برای کمک رسانی بد میدانند باید دقت کنند شیر با شمشیر از خورشید و نور در حال محافظت است.
70 خواص وازلین برای زیبایی پوست ، مو و دندان + کاربردها چرا قورباغه‌های «چرنوبیل» سالم و طبیعی هستند؟(+عکس) تبدیل پوست موز به انرژی پاک! بعد از امارات یک اسرائیلی دیگر در آمریکا کشته شد آخرین تغییرات سازمان سنجش از زبان وزیر علوم سفارت ایران در ابوظبی: ادعای مداخله ایران در قتل خاخام اسرائیلی را قاطعانه رد می کنیم استاندار خوزستان وضعیت دانشجویان مسموم شده را پیگیری کرد فرستاده آمریکا: اگر ظرف روزهای آتی توافقی حاصل نشود، از میانجیگری میان لبنان و اسرائیل عقب نشینی می‌کنم درگیری مسلحانه در شیراز/ سارق مسلح کشته شد؛ همدستش دستگیر شد هشدار دبیر شورای اطلاع‌ رسانی دولت به مدیران دولتی؛ شان اصحاب رسانه را رعایت نکنید برخورد می‌‌کنیم فرمانده کل ارتش: دیرباورترین افراد هم به این نتیجه رسیدند که رژیم صهیونیستی بعد از ۲۵ سال دیگر جهان را نخواهد دید جریمه ترویج رفتار بدون فرزند در روسیه: از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار روبل رسانه‌های اسرائیل: آتش بس با لبنان قطعی شده این خانم جوان ترین شرکت کننده جوکر بانوان است (فیلم) کلیات طرح نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ ها تصویب شد
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟