۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۳۳۴۳۲۵
تعداد نظرات: ۶۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۵-۰۲-۱۳۹۳
کد ۳۳۴۳۲۵
انتشار: ۱۲:۱۰ - ۱۵-۰۲-۱۳۹۳
تاملی بر پیشنهاد دستیار رییس جمهور

"شیر و خورشید سرخ" زنده می شود؟

استفاده از نماد "شیروخورشید سرخ" نیاز به تصویب دوباره در کمیسیون ژنو ندارد. در 23 ژوئیه سال 2000 میلادی دولت ایران در نامه ای رسمی به سوئیس اعلام کرد حق استفاده دوباره از نماد شیروخورشید سرخ را برای خود محفوظ می داند.
عصر ایران - پیشنهاد دستیار ویژه و مشاور ارشد رییس جمهور برای تغییر نماد (آرم) « جمعیت هلال احمر» و بازگشت به «شیر و خورشید سرخ» قطعا با واکنش های مثبت و منفی رو به رو خواهد شد.

واکنش های مثبت به خاطر همان استدلال آقای علی یونسی است که در جهان سه نهاد و نماد برای فعالیت های امدادی منطقه ای و بین المللی پذیرفته شده بود: صلیب سرخ، هلال احمر و شیر و خورشید سرخ. حال آن که پس از انقلاب به سادگی این نماد را به تصور رابطه آن با رژیم سلطنتی مسکوت گذاشتیم (والبته هنوز از دست نداده ایم و قابل احیاست) حال آن که انقلاب ایران ضد سلطنتی بود و «تاج» هم با سلطنت مرتبط بود نه شیر و خورشید.

تمبر منتشر شده با سه آرم بین المللی صلیب سرخ، هلال احمر و شیروخورشید سرخ



 

 واکنش های منفی نیز طبعا و قطعا درمی گیرد. ابتدا به این خاطر که گمان رود یا به دروغ ادعا و القا شود که پیشنهاد روحانیِ انقلابی و وزیر اسبق اطلاعات، جایگزین شدن شیر و خورشید به عنوان نماد پرچم است! حال آن که باید دقت کرد پیشنهاد ایشان محدود و منحصر به جمعیت هلال احمر است و ربطی به پرچم ندارد و درباره نام «شیر وخورشید سرخ» است نه جایگزینی برای آرم و نماد جمهوری اسلامی.

امام خمینی به صراحت گفته بودند: «بیرق ایران نباید بیرق شاهنشاهی باشد. آرم های ایران نباید آرم های شاهنشاهی باشد. باید آرم های اسلامی باشد. از همه وزارتخانه ها و از همه ادارات باید این شیر و خورشید منحوس قطع شود. عَلَم اسلام باید باشد. این تاج ، اثر طاغوت است.»
 
اشاره امام به «بیرق و علم و آرم» نشان می دهد که منظور آرم مندرج در سر برگ ها و پرچم است و طبعا  اگر احیای عبارت شیر و خورشید سرخ در دستور کار باشد  و به فرض فعالیت دوباره تحت آرم « جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود. اشاره امام به «تاج» نیز می تواند ناظر به همان بحث سلطنت باشد که چه بسا بتوان عبارت شیر و خورشید سرخ را جدا دانست که البته نیاز به تامل بیشتر دارد. اما به هر حال حساسیت اصلی بر روی تاج بوده که انقلاب اسلامی و ضد سلطنتی طبعا برانداخت.

کریستال سرخ نماد پیشنهادی اسرائیل که هنوز موافقت شورای مرکزی صلیب سرخ را کسب نکرده است



  در اصل 18 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز شکل پرچم ونماد آن مشخص شده و قطعا این پیشنهاد نمی تواند ناظر به احیای اصل 5 متمم قانون اساسی مشروطه باشد که تصریح می کرد: «الوان رسمی بیرق ایران، سبز و سفید و سرخ با علامت شیر و خورشید است.»

اهمیت نماد شیر و خورشید در رقابت با «هلال احمر» و «صلیب سرخ» هنگامی دریافته می شود که بدانیم تکاپوی اسراییل برای استفاده از نماد کریستال سرخ  به جای صلیب سرخ به جایی نرسیده است.

علاوه بر این، فعال سازی استفاده از نماد "شیروخورشید سرخ" نیاز به رای گیری و تصویب دوباره در کمیسیون ژنو ندارد. در 23 ژوئیه سال 2000 میلادی دولت ایران در نامه ای رسمی به سوئیس اعلام کرد حق استفاده دوباره از نماد شیروخورشید سرخ را برای خود محفوظ می داند و از وزارت خارجه سوئیس خواسته است دیگر اعضای کمیسیون ژنو 1949 را از این تصمیم آگاه کند.

از سوی دیگر «هلال» نمادی بیشتر عثمانی است تا اسلامی . حال آن که به باور مشهور «شیر» در «شیر و خورشید» یادآور امام علی- اسد الله- است. بهترین گواه این مدعا هم شمشیری است که به دست شیر داده شده حال آن که در شکل عادی شیر- به مثابه نماد شجاعت و متصف به صفت شرزه و ژیان - نیازی به شمشیر ندارد.

برخی بر این باورند که شهرت شیر به عنوان «سلطان» یادآور «سلطنت» است و بدون تاج هم نظام شاهی را در ذهن تداعی می کند. قول معتبرتر اما این است که مشروطه خواهان نیز از این نماد استفاده کردند تا یاد آور برج اسد – مرداد ماه 1285 خورشیدی- و موسم پیروزی انقلاب مشروطه باشد.

آرم روزنامه "اخبار دارالخلافه ایران" - 163 سال قبل


برای این که این بحث به بیراهه نرود و بتوان درباره ی پیشنهاد حجت الاسلام علی یونسی سخن گفت اشاره به چند نکته یا یادآوری تاریخی می تواند مفید باشد:

اول این که دستیار رییس جمهور تنها (و تنها) درباره نام جمعیت هلال احمر و بازگشت آن به نام سابق سخن گفته و موضوع آرم و پرچم رسمی کشور مطلقا مطرح نیست و نمی تواند باشد.

دوم این که به فرض تحقق این پیشنهاد، نام تازه باز « جمعیت شیر و خورشید سرخ جمهوری اسلامی ایران» خواهد بود که با «شیر و خورشید سرخ» دوران محمد رضا شاه کاملا متفاوت است. همچون تفاوت ارتش یا بانک سپه یا نمادها و نهادهای دیگر در جمهوری اسلامی با پیش از انقلاب. بنابراین منافاتی با شمول جمهوری اسلامی نخواهد داشت. البته در این حالت بهتر است به جای واژه «جمعیت» نیز واژه ای پارسی به کار رود.

نماد شیروخورشید سرخ که از سوی کمیسیون ژنو به صورت نماد بین المللی شناخته شد



سوم: احتمالا کسانی با نیت خیر و برخاسته از احساسات مذهبی خرده خواهند گرفت که «هلال احمر» با وحدت اسلامی سازگارتر است. در این باره هم باید توضیح  داد که اتفاقا صبغه عثمانی آن پررنگ تر است تا وجه اسلامی.
 
ضمن این که «هلال» فاقد عناصر ملی و شیعی است. ایرانیان شیعه مذهب در شیر و خورشید هم نماد های اسلامی و شیعی را می یابند و هم ملی را و برای ایرانیان غیر شیعه نیز خورشید – که می تواند یاد آور مهر باشد- جذابیت دارد.

از سوی دیگر اکنون که موج تاکید بر عنوان « خلیج فارس» درگرفته «شیر وخورشید» هم می تواند به آن یاری رساند. صرف یک موضوع و موضع -«خلیج فارس» - کافی نیست و نمادهای ملی دیگر نیز باید یا می توانند در کنار آن قرار گیرد.

چهارم: جمهوری اسلامی ایران بر پایه سند چشم انداز 1404 در پی تفوق منطقه ای هم هست. بازگشت عنوان شیر و خورشید نوعی پیروزی در رقابت های منطقه ای نیز هست. از یک سو با دوستان رقیب ( کشورهای عربی و مشخصا عربستان سعودی) و از جانب دیگر در رقابت با اسراییل که از ثبت نماد کریستال سرخ (ستاره داوود) عاجز مانده است.

همان گونه که روس ها با پیروزی انقلاب بلشویکی تنها پرچم را تغییر دادند ولی  نماد دو پرنده خود را از جاهای دیگر کنار نگذاشتند در ایران نیز تغییر آرم پرچم می توانست و می تواند در عین حفظ  آرم شیر و خورشید در جاهای دیگر هم باشد. دست کم اگر آرم تغییر می کند عنوان «شیر و خورشید» و به صورت خاص «شیر و خورشید سرخ» باقی بماند. در نظر داشته باشیم در پرچم سوییس و صلیب سرخ جهانی هم یک نماد واحد به کار رفته اما دو مفهوم مختلف را نمایندگی می کنند.


سه نماد در کنار یکدیگر



تاکید این گفتار بر این است که بحث پرچم و قانون اساسی و آرم جمهوری اسلامی ایران نباید با جمعیت هلال احمر درآمیزد: اولی هویت و شناسه جمهوری اسلامی و مصرح در قانون اساسی است و دومی مختص و منحصر به جمعیت هلال احمر و پیشنهاد دستیار رییس جمهور ناظر به دومی است.

همان گونه که سرود «ای ایران» از انحصار گروه های سلطنت طلب خارجی به درآمد و حساسیت های دهه60 درقبال آن مرتفع شده شیر و خورشید به صورت عام و در اینجا «شیر و خورشید سرخ» هم می تواند از نمادی که تداعی کننده گروه های خاص است خارج شود.

یادمان باشد انقلاب 1357 علیه تاج و سلطنت بود نه علیه شیر و خورشید. احیای شیر و خورشید یک نماد ملی و بین المللی ایران را احیا می کند و در رقابت های منطقه ای نیز قابل اتکاست.

هر چند که احتمال تحقق این موضوع بسیار اندک است و بعید به نظر می رسد بتوان سوء تفاهمات پیش گفته را به سادگی زدود اما اگر تحقق یابد همان احساس مثبتی که پس از احیای نام «پرسپولیس» درگرفت ایجاد خواهد شد مشروط بر این که توضیح داده شود:

 اولا ربطی به پرچم ندارد ثانیا هلال بیشتر عثمانی است تا اسلامی ثالثا دفاع از یک برند اختصاصی بین المللی است رابعا «شیر» نمادی صرفا ملی نیست و صبغه مذهبی هم دارد و خامسا صحبت از «شیر و خورشید سرخ» است نه «شیر و خورشید» به صورت اعم.

جالب این که به لحاظ تاریخی همان زمان که شیر به صورت نیمرخ و در حال راه رفتن با خورشیدی نیمه برآمده در پشت آن بر پرچم سه گوش دوره نادری نشسته بود نیز درون دایره خورشید عبارت «المُلک لله» ثبت شده بود که نشان می دهد به لحاظ پیشینه پرچم نیز مباینتی با «الله» نداشته که اکنون به صورت آرم در مرکز پرچم قرار دارد هر چند که ورود به بحث تاریخی پرچم به دلایل پیش گفته امکان تحقق پیشنهاد آقای علی یونسی را کمتر می کند.
و نهایتاً این که اگر امروز شیر و خورشید ملی و مذهبی خودمان را در جمعیت صلیب سرخ جهانی احیا نکنیم ، امکان این که صهیونیست ها بتوانند نماد خود را جایگزین آن کنند وجود دارد و این یعنی تقدیم یک موقعیت بین المللی در انسانی ترین نهاد جهانی به صهیونیست ها.
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۶۸
در انتظار بررسی: ۳۱۱
غیر قابل انتشار: ۲۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
1401
123
مواظب باش این توجیهات حناق نشه گیر کنه تو گلوت!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
آقای یا خانم قاعده ادب را رعایت کن!!!!!!!؟
حمید
| United States of America |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
نیازی نیست جواب بدم فقط لایک رو نگاه کن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
آقای یونسی درست کفته اند، مگر ما به حضرت علی(ع) حیدر کرار نمی گوییم؟ این نماد کاملاً اسلامی و ایرانی است.. حتی می توان آرم جمهوری اسلامی(کلمه جلاله الله) را بالای آن حک کرد. هلال مال عرب هاست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
فقط توجیه !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
چرا این دولت اسرار داره به همه نمادها و اصول کلی انقلاب دست اندازی بکنه؟!
madjid
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
63
1108
زنده باد شیر و خورشید سرخ
دکترعباس حاتمی
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
64
909
من هم طرفداراین پیشنهادهستم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
50
688
متن قوی ای بود . سپاس
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
26
539
اين كار بسيار خوبه، در در موزه تاپكاپي در استانبول نماد هاي زيبايي از شير و خورشيد نيز وجود دارد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
35
503
موافقم
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
29
441
مطلب جالبی بود .ممنون .معلوم بود واقعا برای این مطلب وقت گذاشتید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
26
512
اين نشان به پهلويها مربوط نيست و در دوره هاي مختلف تاريخي در ايران وجود داشته است و احياي آن به همگرايي ملي كمك خواهد كرد.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
24
453
به نظرم پیشنهاد ارزشمند و جالبی است. خدا کند گرفتار تسویه حساب های سیاسی نشود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
866
74
من اون هلال عثمانی رو ترجیح می دم به این نماد شیر خورشید ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
اي واي منفي قرمزها رو نيگااااا!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
28
294
آفرین
قزل آی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
364
41
بگذر از نام بنگر در صفات آنچه واقعا مهم است خدمات جمعیت هلال احمر در زمان نیاز جامعه.
نوشته اید هلال فاقد عناصر ملی است بد نیست نگاهی هم به بیرق قبایل عرب خوزستان بیاندازید.
سروش
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
643
54
دیگه دارید شورش رو در میارید ، هر مزخرفی رو که اینا میگن دارید توجیه میکنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
حساس نشو!!!
سروش فرسایشی
Australia
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
28
492
شیر همچنین نماد بزرگمنشی و وطن پرستی بوده و خورشید نماد تابش پرتو علم و حقیقت هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
نه... بنظرم شیر نماد آفریقا هست. و خورشید هم نماد گرمای سوزان صحراهای اون قاره
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
22
192
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
31
244
همين كه اسم عثماني رو آوردين كافي است تا علاوه بر مخالفين اصولا مخالف، يك عده عثماني پرست هم كه دنبال هويت در أن سوي مرزها براي خودشون مي گردن هم شروع كنند به مخالفت! مي گي نه، اين نظر رو منتشر كن تا ببيني پاسخ هاشون رو!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
398
61
1 دولتیان خیلی زبل هستن با ارائه بحث فرعی افکار عمومی رو از گرانی و ... دور می کنن وشما یاریگر این عزیزان هستید
2- آیا این نماد می تونه تو پرچم هم جای نماد الله بیاد ؟ چرا امام خمینی قبول نکردن که تاج حذف و شیرو خورشید در پرچم ایران باشه؟
3- شما این رو چاپ نمی کنی ولی من حرفمو زدم حداقل خودم آروم شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
آخه چرا الكي حرف مي زني
مگه گراني موجود حاصل سياستهاي اين دولته؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
19
220
نوشتار عالی بود -سپاس
امبدوارم روزی دست از کج اندیشی ها برداریم و همه در مسیر عزت و اعتلای ایران بکوشیم
پیشنهاد بسیار عالی است و درود بر فهم و شجاعت ایشان که مسئله را بیان نمود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
17
175
دروووووددددد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
268
31
یعنی بجای صلیب سرخ و هلال احمر باید بگیم: شیر و خورشید قرمز؟ یا شیر و خورشید سرخ؟ یا مخفف بگیم شوخس
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
شیرین! یعنی شما به "هلال احمر" میگی "ها" ها !!
مصطفی
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
23
220
اگر استفاده از شیر و خورشید و بکار نبردن هلال احمر منجر مغایر با وحدت اسلامی است پس بهتره برای وحدت اسلامی بیشتر نام خلیج فارس رو هم خلیج ع ر ب ی بنامیم تا وحدتمون بیشتر بشه!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
37
100
حالا که الحمدلله همه مشکلات حل شده فقط مونده تغییر آرم هلال احمر .
به نظر من رفراندوم گذاشتن برای این تصمیم استراتژیک مناسب است .
علي
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
366
28
منظورتان ازتوجيه كردن نمادطاغوت چيست؟ آيا غيرازاينست كه اين نماد(شيروخورشيد)نماد طاغوت برروي پرچم سه رنگ ايرن بود وكلمه مقدس الله جايگزين آن شدحتي برخي ازكشورها نيزباتقليد ازاين كار جمهوري اسلامي نمادهاي اسلامي را در پرچم خودجايگزين كردندمثل كشورعراق و....
ضمناَ ازآقاي يونسي كه روحاني است وزماني نيزوزيراطلاعات بوده است اين حرفهابعيد است وبهتراست حداقل افكاروعقايد شخصي خود را قبل ازبيان عمومي بسنجد وارزيابي نمايد.
لطفا نظر را درسايت خوددرج فرماييد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
نماد و یا هرچیزی که هست مربوط به ایران هست نه خانواده پهلوی اگه اینجوری برید تخت جمشید رو هم خراب کنید چون تندیس و حجاریهای شاهی هست اینها تاریخ و هویت ما هست هیچ دقت کردی چقدر بی هویت شدیم چون هیچ سنبل و نماد وافتخاری نداریم اینها برای ایجاد اتحاد بین اقوام ایران و سنبل اتحاد هستش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
200
21
پسشنهاد میشود که در داخل خورشید آرم الله قرارداده شود یا به جای خورشید کلمه آرم الله قرار گیرد.تا نمادی با مفهوم اسلامی شکل گیرد
ابن الرضا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
23
148
با وجود دلواپسان انجام این امر کاملا غیر ممکن است
hadi
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
177
17
سفسطه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
7
112
ممنون از مطلب خوب و پیشنهاداتان . ولی گروه های تندرو قانع نمیشوند و این چیزها را یک جور دیگه مطرح میکنند.
زهرا
Germany
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
230
23
نماد شیر تداعی کننده جنگ قدرت و ضعیف کشی و... است.
نماد این سازمان باید نشان گر صلح و دوستی، اتحاد انسان ها باشد،

با نماد "شیر و خورشید سرخ" کاملا مخالف و با نماد هلال احمر موافقم.
آريا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
12
90
مقاله بسيار بجايي بود
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
15
147
دوستان بهتر است متوجه باشند شیر و خورشید و شمشیر از اولین باری که وارد پرچم ایران شد به عنوان نمادی از حضرت علی (ع) و شمشیر ایشان ذوالفقار بوده و خورشید نمادی از دین بوده است.
و البته باید در نظر داشته باشید نماد هلال ماه تا قبل از حکومت عثمانی ها شتاخته شده نبوده و اصلا نمادی از اسلام به حساب نمی آمده است اما با شکل گیری حکومت عثمانی و طبق افسانه ها موسس امپراطوری عثمانی یعنی سلطان عثمان اول این نماد رو در خواب میبیند و تعبیر او این است که باید بر مردم حکومت کند. و بعد از آن این نماد از قرن چهاردهم میلادی عملا بکار گرفته می شود. و تا قبل از این اتفاق این نماد به هیچ عنوان نمادی از اسلام نبوده است.
برای اطلاعات بیشتر مراجعه شود به :

http://fa.wikipedia.org/wiki/شیر_و_خورشید

http://en.wikipedia.org/wiki/Star_and_crescent#Use_in_the_Ottoman_Empire
حسن یونسی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
9
89
ممنون از مطلب کامل و توضیحاتی که دادید. اگر این مطلب در سایتهای دیگر هم بازنشر شود خیلی خوب است
ناشناس
Italy
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
10
117
هم نماد ایران زمین هست هم قشنگ
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
193
18
چقدر ناشی هستید شما البته اگر با غرض حرف نزده باشید. شمایی که دارید آسمون ریسمون میکنید واسه این کار چرا توجه نمی‌کنید که اما صراحتا گفتن که . از همه وزارتخانه ها و از همه ادارات باید این شیر و خورشید منحوس قطع شود.
چرا مخاطب رو ..... فرض کردید.البته میدونم بازهم جرأت ندارید نظر مخالفان رو منتشر کنید. واقعا انتشار کامنت‌های صرفا موافق یکی از روش‌های منسوخه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
هر کسی یه نظر داره آدمم ممکن الخطا ست امروز مخالفم شاید فردا موافق باشم ناشی یا وارد یه نظر هستش ناشناس مخاطب هم .... نیست
علی عسک
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
11
128
الحق بجاست که ارم شیر و خورشید سرخ که ریشه ایرانی . اسلامی دارد بجای هلال احمر که اساسا عربی است جابحا شود
فارسی را پاس بداریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
205
17
برگشت به عقب، مثل بی حجابی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
13
109
من که موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
12
43
اگر منظور حضرت علی ع است شمشیرش را دئ لبه باید کرد مگه نه
جالبه به هر حال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
دو لبه بودن شمشیر مولا علی به شکل دو سر قطعی نیست. برخی عقیده دارند هر دو طرف شمشیر تیغه اره مانند داشته نه اینکه دوتا سر داشته باشه.
ناشناس
Netherlands
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
8
81
باشه فهمیدیم - ما که مشکلی نداریم یکی باید این آقایان دلواپس را راضی کند ظاهرا رشته اصلی این امور دست اینهاست!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
9
86
من هنوز نمی دونم جواب بچه رو چی بدم که میگه هلال احمر یعنی چی؟ می کم یعنی ماه یا هلال سرخ ، می گه مگه اینها از عربستان میان؟ میگم نه ایرانین و... فکر می کنم مسلمان بودن ما به معنی فراموشی ایرانی بودن ما و غرق شدن در الفاظ و فرهنگ عربی نیست، اسلام دینیست از جانب خدا برای همه و زندگی در کشوری که این دین در آن نازل شده برای کسی تقدس نمی آورد که بزرگترین جنایات بر اهل بیت در همین کشورها رفته
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
260
19
مردم را هالو فرض کرده اید . می خواهید نشان و آرم اسلامی را حذف کنید با این توجیهات بنی اسرائیلی..............
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
خودت چی خودتو فرض کردی از طرف خودت حرف بزن نه مردم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
دوستدارم ببینم چند نفر با نظرت موافقند .من که خودم منفی دادم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
8
78
امثال این باب خوبیست که به مرور در حال گشوده شدن در ایران است
ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
9
101
عصری عزیز برای احیای یک نماد ملی که وجه جهانی نیز دارد و یادآور خاطرات شیرین گذشته است، نیازی به ارائه این همه دلیل و برهان که زحمت کشیدید ندارد. فقط کافی است یک نظر سنجی انجام دهید. دست شما درد نکند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
11
130
به عنوان يك ايراني خواهان احياي اين نماد هستم
فرامرز
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
14
188
موافق پیشنهاد آقای یونسی هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
11
100
از صمیم قلب آرزو می کنم ایران شیعه بتواند برای خود آرم و هویت مستقلی داشته باشد و اینقدر اصرار به چسباندن خودمان به کشورهای عربی نداشته باشیم.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
6
70
حرفها قشنگ هستن ولی کو گوش شنوا.
بعضی وقتها با خودم فکر میکنم اینایی که تو خیلی کارها مخالفت میکنن آیا میخوان منافع خارجی ها رو برآورده کنن؟؟!
ما هوای چیزهایی که داریم هم نداریم، چه برسه بخواهیم به جاهای خاصی برسیم.
سال 1386 گفتن که قراره علامت کریستال سرخ جایگزین شیر و خورشید بشه و شرطش هم عدم استفاده ایران از علامت شیر و خورشید بود.
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
9
75
ضمنا یاد آوری این نکته بد نیست که نماد شیر و خورشید به عنوان دولت شیعی ایران در مقابل نماد حکومت عثوانی مطرح و تثبیت شد و در پیشینه ی پرچم سه رنگ ایران تصویر شیر و خورشید در کنار عبارت " اسد الله الغالب" نقش بست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
7
77
موافقم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
9
84
با این تعصبات و افراطی گری که تو مملکت ما هست عمرا این اتفاق بیفته . . .
اگه اینجوری بشه من از میدون انقلاب تا میدون آزادی رو سینه خیز میرم
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
7
57
حرفها قشنگ هستن ولی کو گوش شنوا.
بعضی وقتها با خودم فکر میکنم اینایی که تو خیلی کارها مخالفت میکنن آیا میخوان منافع خارجی ها رو برآورده کنن؟؟!
ما هوای چیزهایی که داریم هم نداریم، چه برسه بخواهیم به جاهای خاصی برسیم.
سال 1386 گفتن که قراره علامت کریستال سرخ جایگزین شیر و خورشید بشه و شرطش هم عدم استفاده ایران از علامت شیر و خورشید بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۵
16
63
ما نباید چنین موقعیتی را از دست دهیم و کشور اسلامی خود را با استفاده از یک نماد بین المللی در دنیا مطرح کنیم . با مطرح نمودن این موضوع گروه های امداد با دو نماد اسلامی و یک نماد مسیحی در دنیا مطرح شده و به تبلیغات دین اسلام نیز کمک بسیاری خواهد کرد
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۶
12
38
استدلال جالبی بود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۲/۱۷
3
23
بهتره یه کمپین راه بندازیم برای حمایت از هویت ملی. در ضمن اسلام و شیعه بودن دلیل بر فراموشی و حذف هویت نیست. با این نماد ارزشمند هرجای دنیا که این نشان رو ببینند متوجه ایران(ایران شیعی ) میشوند.
کانارد جنگنده چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟ (+عکس) تنبلی روده در کودکان؛ از علت تا عوارض افزایش خطر سکته قلبی با مصرف زیاد این ویتامین باکتری زباله‌ها رگ‌های خونی را پیر می‌کند 70 خواص وازلین برای زیبایی پوست ، مو و دندان + کاربردها چرا قورباغه‌های «چرنوبیل» سالم و طبیعی هستند؟(+عکس) تبدیل پوست موز به انرژی پاک! بعد از امارات یک اسرائیلی دیگر در آمریکا کشته شد آخرین تغییرات سازمان سنجش از زبان وزیر علوم سفارت ایران در ابوظبی: ادعای مداخله ایران در قتل خاخام اسرائیلی را قاطعانه رد می کنیم استاندار خوزستان وضعیت دانشجویان مسموم شده را پیگیری کرد فرستاده آمریکا: اگر ظرف روزهای آتی توافقی حاصل نشود، از میانجیگری میان لبنان و اسرائیل عقب نشینی می‌کنم درگیری مسلحانه در شیراز/ سارق مسلح کشته شد؛ همدستش دستگیر شد هشدار دبیر شورای اطلاع‌ رسانی دولت به مدیران دولتی؛ شان اصحاب رسانه را رعایت نکنید برخورد می‌‌کنیم فرمانده کل ارتش: دیرباورترین افراد هم به این نتیجه رسیدند که رژیم صهیونیستی بعد از ۲۵ سال دیگر جهان را نخواهد دید
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟