۰۵ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۲۲۵۵۲۹
تعداد نظرات: ۸۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۰-۰۵-۱۳۹۱
کد ۲۲۵۵۲۹
انتشار: ۱۴:۲۲ - ۱۰-۰۵-۱۳۹۱

چرا متأهل ها به همسر خود خیانت می کنند؟!

بالاخره جواني كه به‌واسطه يكي از دوستانم با من آشنا شده بود و خود را بر خلاف شوهرم ستايشگر و فدايي من نشان مي‌داد در شرايط غيرعادي مرا تسليم اميال خود كرد...
دكتر رضا غني‌لو *

عصرایران -
در اکثر پرونده‌هاي بزهكاري و جنايي و حتي جرايم يقه‌سفيدها مشاهده مي‌شود كه مجرمين روابط جنسي بي‌قاعده را تجربه مي‌كرده‌اند و در صورت تأهل روابط عاطفي مستحكمي بين زن و شوهر حاكم نبوده است.

تنها علل همزيستي احتمالي هم "نياز مالي به هم" و" نداشتن سرپناه مستقل" و يا "بي‌سرپرست شدن فرزندان" و "فرار از حرف مردم" بوده است.

زندگي بدين شكل انسان را در يك سه راهي قرار مي‌دهد كه يا بايد" بسوزد و بسازد" و يا "طلاق و رهايي" را با تمام هزينه هايش برگزيند و يا خداي ناكرده در ظاهر نمايش ساختن بدهد و در باطن "خيانت" پيشه كند.

بحث امروز ما آسيب شناسي طلاق يا سوختن و ساختن نيست بلكه مي‌خواهيم به‌صورت گذرا به مقوله "خيانت" از باب خاستگاه آن بپردازيم.

خیانت

براي اين منظور بايد ازدواج سالم را به دو برهه زماني تقسيم كرد. مرحله اول در انتخاب همسر است كه بسيار گفته شده و شنيده‌ام و احاديث و روايات زنان جلوه‌گر آلوده را به "گلي در ميان گنداب "تشبيه كرده‌اند كه طالب چيدن آن در كثافات غرق خواهد شد.

قرآن كريم نيز به صراحت مؤمنان را از ازدواج با زنان مشرك زناكار بعد از فتح مكه منع كرد (مگر آن‌كه توبه واقعي آنان پذيرفته شود.) البته انتخاب همسر مناسب، خود يك باب مفصل است كه مورد نظر اين يادداشت نمي‌باشد.

اما سؤال اصلي اين است كه روابط زناشويي بعد از تشكيل خانواده چرا به سمت فساد ميل مي‌كند؟

اين سؤال را بايد از دو منظر متفاوت پاسخ داد. جمع بندي پاسخ اين سؤال‌ها از يك خانم، برابر سوابق و تجربيات به احتمال قوي اين‌گونه خواهد بود:
«همسرم به احساسات من توجه نداشت. او به بهانه مشكلات اقتصادي همواره سه كلمه را تكرار مي‌كرد خسته ام، حوصله ندارم و اعصابم خرد است و من مجبور شدم به منظور خروج از تنهايي به دوستاني كه شرايط بدتري از من را تجربه كرده بودند پناه ببرم.
بي‌تفاوتي شوهر و اتلاف وقت من در خانه دوستان، آرايشگاه‌ها و پاي برنامه‌هاي ماهواره‌اي به تدريج قبح بسياري از مسائل را برايم ريخت تا بالاخره جواني كه به‌واسطه يكي از دوستانم با من آشنا شده بود و خود را بر خلاف شوهرم ستايشگر و فدايي من نشان مي‌داد در شرايط غيرعادي مرا تسليم اميال خود كرد و بعد هم زير تمام قول هايش زد.
ابتدا افسرده شده بودم ولي حالا قرباني ديروز، خود تبديل به شكارچي ديگران شده است.»

البته مي‌توان اين داستان را بسته به موقعيت‌هاي مختلف مقداري هم تغيير داد. حال اگر اين سؤال را از يك مرد متأهل كه مرتكب خيانت به همسرش مي‌شود بپرسيد احتمالاً چنين پاسخي را خواهيد شنيد:
«همسرم به هيچ عنوان شرايط مرا درك نمي‌كرد. هرگاه بر اساس نيازهاي جنسي سعي مي‌كردم به او نزديك شوم تازه عقده‌هاي او فوران مي‌كرد و غر زدن و تحقير و لجاجت‌ها شروع مي‌شد و من كه به اندازه كافي مشكلات بيرون را تحمل كرده بودم براي فرار از اين‌ همه فشار روحي ابتدا به انزوا و قهر كردن روي مي‌آوردم تا اين‌كه يك روز يكي از دوستانم كه در ظاهر روابط خوبي با همسرش داشت و با زنان ديگر هم سر و سري داشت به من گفت كه اينقدر حرص و جوش نخور، اگر نمي‌خواهي زندگي‌ات از هم بپاشد او را تحمل كن و هرچه مي‌گويد بگو چشم يا بر عكس بايكوتش كن و چيزي كه زياده زن! فقط بايد حواست جمع باشد! »

البته اين داستان را هم مي‌توانيد بر اساس مشاهدات خود مقداري تغيير دهيد. اما به راستي براي حل اين مسئله چه مي‌توان كرد؟

روانشناسان معتقدند كه خيانت از چهار مرحله عبور مي‌كند:
1- ذهني
2- قلبي
3- كلامي
4- عملي
حال بايد ببينيم خيانت طرف يا طرفين در كدام مرحله است تا از پيشرفت آن جلوگيري و نسبت به درمان آن كه توبه و استعانت از عقل و توكل به خداست اقدام نماييم.

قرآن كريم مردان را تكيه گاه زنان ناميده است و زنان را به مثابه لباس مردان دانسته است. در آيه 5 سوره مؤمنون مي‌فرمايد« مؤمنان موحد آناني‌اند كه دامان خويش را از بي‌عفتي و اعمال حرام پاكيزه نگه مي‌دارند.»

به اين كليد واژه‌ها توجه كنيد: آيا زناني كه مرتكب خيانت شده‌اند واقعاً شوهرانشان «قوامون علي النساء» بوده‌اند و وظيفه استواري و تكيه گاهي را در خانواده خود ايفا كرده‌اند؟

امروز متأسفانه با طرح مباحث به اصطلاح مدرن، غيرت سنتي در بخشي از طبقات اجتماعي به مدد سريال‌هاي چندش آور ماهواره‌اي در حال رخت بربستن است و به بهانه حريم شخصي تعدادي جرأت كوچكترين سؤال از اهل و عيال و اظهار نظر را از دست داده‌اند و نقش همسري و پدري به انجام امور رفاهي خانواده محدود شده است.

آيا مرداني كه دچار خيانت شده‌اند همسرانشان نقش لباس آنها مثلاً براي پوشش نيازهاي شرعي‌شان را به نحو شايسته انجام داده‌اند يا همسر گرسنه خود را در ميان فست فود‌هاي(!) اجتماع رها كرده‌اند.

آيه‌اي كه بدان اشاره شد مؤمنان را افرادي دانسته كه فروج خود را از گناه باز مي‌دارند و اين يعني اين‌كه لازمه خيانت ابتدا كم رنگ شدن ايمان به آخرت و نظارت الهي است هرچند براي مدتي باشد! و بايد به خاطر سپرد كه راه بازگشت از هر خطايي از در توبه بي‌بازگشت مي‌گذرد.

* عضو هيأت علمي دانشگاه علوم انتظامي و كارشناس رسمي دادگستري
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۸۶
در انتظار بررسی: ۲۸۳
غیر قابل انتشار: ۳۹
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
1063
301
به کار بردن واژه خیانت در مورد مرد نسبت به زن صحیح نیست چون خداوند خود به مرد اجازه رابطه دوم را داده...
پاسخ ها
امير حسين
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
ايا خانوم تو هم همچين نظري داره ؟ تو مي فهمي سر اون زن چي مياد ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
خیانت با ازدواج دوم فرق دارد ، فهمیدن این موضوع خیلی سخت نیست مگر اینکه به سختی بهش نگاه کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
امثال شما با اين افكار هستند كه باعث ميشن زنها بهتون خيانت كنند!
يك متاهل
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
دوست عزيز خداوند اجازه ازدواج دوم يا سوم با رضايت همسر قبلي رو داده، نه اجازه روابط نامشروع و خيانت رو
چرا ميخواهيد از دين سوء استفاده كنيد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
نویسنده با اینکه آیاتی از قرآن کریم ذکر کرده ولی نسبت به این مساله توجه نداشته متشکرم
سما
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
جدی!!!!!!!!!!!!! پس امیدوارم که پدر و همسر خواهرانت هم راه خدارو در پیش بگیرند!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
خوش بحال همسر شما با این طرز تفکرت...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
واسه اين كار شرايطي هم گذاشته. اونا رو هم بگو آخه !
اشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
من فکرکنم شما ازقوانین دین اسلام خبرنداری .
دین نگفته رابطه. بلکه ازدواج دوم رامطرح کرده آن هم باشرایطی
اسدي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
اگرروزه بوده ايي بخاطر دروغ بستن به خدا روزه ات راباطل كرده ايي
حاج اكبر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
منفي هايي كه به اين نظر داده شده متعلق به خانم هاست. خوب بنده خدا راست گفته ديگه. خداوند تا 4 همسر دائم رو اجازه داده .
علی
| Germany |
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
به شما منفی دادم به خاطر حرف درستی که زدید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
عزيزم اگر خيانت نيست پس چرا پنهاني است؟
آيه تعدد زوجات نيز شرايط خود را دارد ؛ لطفا يك بار هم كه شده آيات اول سوره نساء را بخواند بعدا سخنگوي خداوند شويد . در آيات مذكور اين مجوز براي سرپرستي زنان داراي يتيم است .
اصلا بحث جنسي و كامجوئي برخي فرصت طلبان نيست بحث نحوه اداره يتيمان است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
کجا اجازه داده اونوقت؟؟؟؟؟شرایط اجازرو بررسی کن ببین می تونی واقعا عمل کنی
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
شرط و شروط زیادی داره قناری.
هرتی که نیست.
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
دوست عزيز اجازه رابطه نه، بلكه اجازه ازدواج دوم داده شده .
بايستي اعتراف كنيم كه ازدواج سواي از تقدس آسماني در نزد خدواند متعال خود يك قرارداد زميني و شرعي است، لذا هر قراردادي حقوق خاص خود را دارد.
کمیل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
مشکل اساسی این است که در کشور ما ازدواج بیشتر به دلیل رفع مشکلات جنسی انجام میگیرد.
ناشناس
Germany
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
65
215
واقعا بحث پرمحتوا وجالبي بود من از خواندنش لذت بردم لطفا در اين باره بيشتر بنويسيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
به هيچ عنوان بحث قوام نيافته. گريزي زده و از هر دري سخني و مطلب از هم گسيخته اي را مطرح كرده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
291
170
با سلام توضيحات شما همه درست است . ولي اين مسئله را بايد مد نظر داشت كه انسان فطرتاً هميشه دنبال زياده خواهي ، پيشرفت ، حرص و ... بوده است . اگر ما تاريخ را در قبل از اسلام و صدر اسلام ملاحظه كنيم ، مي بينيم افرادي همچون از طبقه پادشاهان ، اشراف و طبقات پايين تر با توجه به داشتن همسر و بعضا همسران بازهم بدنبال جذب و بدست آوردن جنس مخالف است . شما قصه فرهاد و شيرين را نگاه كني پادشاه زمان با وجود حرمسراي مملو از كنيزان و رامشگران و ... چشم طمع به شيرين مي نمايد . انسانها هميشه اين حس و احساس حرص در وجودشان بوده و هست ، هر كسي بنوعي آنرا ارضاء مي نمايد . عده اي حرض شهوت و اميال جنسي ، عده اي حرص مقام و جاه طلبي ، عده اي حرص ، عده اي حرص شكم پرستي ، عده اي حرص مال اندوزي ، عده اي حرص ... دارند . لذا ما در قرآن هم مي بينيم كه خداوند متعال جهت هدايت صحيح اين اميال دستوراتي را صادر فرموده اند . از جمله براي جلوگيري از طغيان حرص شهوت جنسي ، قانون زوجهاي متعدد (4 زن ) را براي مردان پيش بيني نموده است . ولي فعلا بدلايل مصلحتي قانون اين حق مسلم مردان را سلب نموده است . نتيجه آن مي شود همين توضيحاتي كه شما داديد . ارضا به روش غير قانوني و غير شرعي . با تشكر
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
شما به چه استنادی میفرمایی خداوند به دلایلی از جمله برای جلوگیری از طغیان حرص شهوت جنیس قانون زوجهای متعدد را برای مردان پیش بینی نموده است؟ چطور تشخیص میدهید که خداوند منظورش چه بوده؟ اصلا شان و نزول آن آیات را مطالعه کرده اید؟ لطفا در مورد نیات خداوند حدس نزنید که به گمراهی میفتید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
ببخشید من متوجه نشدم، شما یک جا می فرمایید حرص باعث می شه حتی اگر مرد یک حرمسرا هم داشته باشد باز به زنان دیگر طمع کند جای دیگر می فرمایید قانون تعدد زوجات باعث جلوگیری از طغیان حرص شهوت است. بالاخره تکلیف چیست؟
من نمی دانم چرا آقایان اینقدر از تعدد زوجات هیجان زده و خوشحال شده و مدافع سرسخت آن هستند!!!! در حالی که نیازهای یک زن را هم نمی توانند پاسخگو باشند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
شما هم وسط دعوا نرخ تعیین کردین این 4 همسر داشتن مال اون زمان بود الان شما میتونی 4 زن را از نظر مخارج و از نظر روحی تامین کنی؟
نو انديش
Kazakhstan
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
15
387
اما به دليل اصلي اشارهاي نكرديد در جامعه ما اكثرا ازدواج از روي عشق و علاقه دو طرف نيست واكثرا با يك بار ديدن همديگر در ميهماني يا پارك يا توصيه خانواده و بدون اشنايي كامل ويا داشتن تفاهم ازدواج ميكنند ولي چند سال بعد ميفهمند كه بدرد هم نميخورده اند و با توجه به مشكلات فراواني كه ناشي از مهريه هاي بالا و رسوم خانوادگي وجود دارد مثل دو خط موازي به زندگي ادامه ميدهند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
جامعه ما باید به این نظر برسد که انتخاب همسر انتخاب شریک زندگی است. شریک به تمامی معنی آن. مهمترین نکات هم هدف بودن، اجتماعی بودن و با انصاف بودن طرف است. صفاتی مثل زیبایی و ثروت زیر دو سال از چشم می افتند.
علی
| Germany |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
یه چیز بگم؟

من یک مرد جوونم . موقع ازدواجم اگر به شیوه ی سنتی با دختر آشنا بشوم . یعنی به واسطه ی خانواده ها .. حتما موقع حرف های خصوصی که باید با دختر بزنم از نیاز های جنسی خودم میگم .. و ازش می پرسم که میتونه منو راضی نگه داره و یا من اونو راضی داشته باشم یا نه

چیزی که خیلی ها به دلیل قبح بی مورد به اون توجه ندارند و در آینده موجب مشکلاتی مانند طلاق یا خیانت میشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
اتفاقا این مشکلات اخلاقی با دور شدن ما از سنت های اسلامی ایرانی و نزدیک شدن به فرهنگ غربی لیبرالیستی ، بیشتر شده اند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
29
101
مطلب ارزشمندی بود
نعمتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
23
186
خیلی زیبا بود ولی با واقعیت امروز کاملا فاصله داره، به واسطه مشکلات شدید افتصادی و در پاره ای موارد زیاد خواهی ها، مردها متاسفانه اصلا تکیه گاه نیستند... و از اون طرف زن ها خیلی راحت و ارزون خودشون رو در اختیار دیگران قرار می دهند و در این میانه اونی که می خواد خوب باشه و خودش رو حفظ کنه مسخره می شه و تنها می مونه... تجربه عملی..
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
105
204
نداشتن ایمان به خداوند متعال باعث و بانی تمام مشکلات است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
161
112
محیط های چت هم فراموش نشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
چشم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
35
72
عصر ایران تفسیر بسیار جالبی کردید.
حسن
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
377
155
آقای کارشناس مرد می تواند 4 زن بگیره و ان موقت داشته باشد و معنیش خیانت نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
شوهر خواهرت چند تا زن داره؟
افشین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
معلومه تو زندگی مشترک خودت با خودت مشکل داری وگرنه یه همچین چیزایی از فکرت هم خطور نمیکرد . یه سوزن به خودت بزن یه جوال دوز به مردم. امام بزرگان علی بن ابی طالب میفرماید هر آنچه بر خود نمی پسندی بر دیگران نیز نپسند.
علی
| Germany |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
شما معنای خیانت را با گناه اشتباه گرفته اید عزیز من.
به شرطی خیانت نیست که هنگام ازدواج با زن اول به او گفته میشد که قرار است من 3 زن دیگر بعد از تو بگیرم (!) و همه آنها را مثل تو دوست داشته باشم و زن هم قبول میکرد.
سهیلی
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
45
407
من که چیزی نفهمیدم!!
این اقا دکتر روانشناس بود یا روحانی؟
مهمترین دلیل خیانت احساس باخت در ازدواجه ، وقتی طرفین متناسب نباشن اونی که خودشو برتر میدونه خیانت میکنه
پاسخ ها
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
اتفاقا" اونی که خودشو پایین‌تر میبینه خیانت میکنه.
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
مهمترین دلیل که سراغاز خیانت است احساس باخت در ازدواج است ... واقعا درست میگی سهیلی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
نکته جالبی بود که اشاره کردید.
farza
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
آفرين، دقيقا با نظر شما موافقم
بهار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
نظرتون اشتباست.اتفاقا در مورد اقایون وقتی احساس ضعف وحقارت میکنن در برابر همسرشون دست به خیانت میزنن تا از این راه مرد بودن خودشونو ثابت کنن.اینو من نمیگم روانشناسان میگن..
faribprz
| China |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
movafegham
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
خودت چی؟ روانشناسی ؟ جامعه شناسی؟ چی هستی؟!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
3
59
رفتارهای جنسی باید آموزش داده شود توقعات وانتظارات ووظایف بایستی یاد گرفته شوند / آموزش آموزش آموزش
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۰
63
26
متاسفانه جامعه خراب شده مظاهر فساد و بی حجابی زیاد شده و مرد ها متاسفانه تنوع طلبند
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
5
49
بنظرم من دو دیلل هست:
1) ارضاء نشدن میل جنسی در سنین مناسب،
2) عدم رشد واقعی فکری، آدمهای دانی واقعی اهل کلک، دروغگویی و... نیستند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
9
5
بهتر بود ادامه این آیه که در سوره مومنون است خوانده می شد و جای سئوال است که چرا در این مملکت یعنی اسلامی این قسمت از حکم خدا نادیده گرفته می شود
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
5
25
تا آنجا که به کمک روانشناسی طرح مسئله کرد خوب بود. اما پاسخ هایش کاربردی نبودواز نوع پاسخ های متعارف بود.البته شاید دلیلش این است که پاسخ دقیقی نمی توان داد. ماهواره واینترنت حربه خوبی برای توضیح هر چیزی است مثل پزشک ها که هرجا کم می آورند می گویند مال اعصابه
حمید
Iran (Islamic Republic of)
۰۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
22
2
واقعا عالی بود. واقعیتهای جامعه رو بازگو میکرد. در ضمن جواب خیلی از سوالات رو می داد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
6
30
این مسائل بیشتر روانشناسی و اخلاقی هستند و چندان به دین مرتبط نیستند.
اميد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
3
21
بنده تحقيقات مفصلي در اين مورد كردم نه تحقيقات معمولي بلكه تحقيقاتي كه با شواهد عيني خود براي اطمينان متوسل شدم. متأسفانه وضعيت خيلي بحراني داريم در جامعه, كسي منكر اين نيست كه هم زنان و هم مردان بي مهري وجود دارند كه هرچه زندگي آنها كامل باشد باز تسليم اميال مختلف مي شوند. اما..

در اكثر موارد ازدواج به اجبار و به دليل شرايط مادي يا فرهنگي كه در ازدواج تعجيل مي اندازد, موجب اين ميشود كه اسير حرف هاي زيباي جواناني بشوند كه اكثرا براي خواسته هاي جنسي به آنان رجوع ميكنند و افراد متأهل با اين خيال خام كه آن جوان همان ناجي هيچ گاه نرسيده آنان است دست به ارتباطي پر از پشيماني ميزنند. در اكثر اين موارد روابطي احساسي اما يك طرفه از سمت فرد متاهل بوجود مي آيد كه براي ماندن با به اصطلاح معشوقه خود تن به خواسته هاي اون نيز ميدهند...

مواردي هم شامل عدم توان فرد مقابل در ارضاي نيازهاي جنسي بوده و من اين مشكل را نيز در زيرساخت هاي آموزشي جامعه و زثيرساخت هاي فرهنگي ميدانم.

در موارد كمي هم مقابله به مثل همسر فرد خيانت كار خود خيانتي را رقم ميزند...

اما كمترين مواردي كه بنده آن را شخصا مشاهده كردم مربوط به زنان و مرداني بود كه فقط براي هوس بازي در شرايطي از پيش تايين نشده مثل مهماني ها يا برخورد هاي اتفاقي ارتباطي را قبول يا حتي پيشنهاد ميكنند ...

-اين مشاهدات طي يك دوره تحقيق 2 ساله صورت گرفته كه نتايج آن در حال تدوين و در شرو انتشار است اما با مطرح شدن اين بحث در سايت شما خلاصه اي از آن ارائه دادم -
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
12
32
اغلب نابسامانیهابه وضع اقتصادی ورفاهی بستگی داره شخصادیدم که زنی بدلیل فقرشوهرش خیانت کرده اگرقرارباشه سریالهای ماهواره تاثیرگذارباشه این تاثیربسیارناچیزوحتی درحدصفراست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
23
56
خداوند اجازه رابطه دوم را به مرد نداده بلكه اين شيطان است كه به مردان هرزه فرمان هر خلافي را مي دهد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
23
77
تو رو خدا فقط تفکر بعضی از آقایون که نظر دادن رو ببینید: "ما با هر چند تا زن که بخوایم می تونیم رابطه داشته باشم و این خیانت نیست". واقعا متاسفم برای جامعه ای که مردانش این چنین افکاری رو دارن.
کسری
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
5
64
مقصر اصلی پدر و مادر هستند چون که عاشق نیستند و این امر به کودکان اثر میکند اگر میخواهیم ریشه خیانت را ازبین ببریم باید از همکنون به کودکان یاد بدهیم عاشقانه زندگی بکنند در اینصورت هم خیانت وهم جنایت و هم ..........کم میشود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
14
64
وقتي دختر و پسر در جامعه جدا از هم بزرگ ميشوند و درهر جائي تفكيك ميشوند و نميتوانند با هم هيچ كجا رابطه برقرار كنند و ببينند كه تفاهم دارند يا نه از روي اجبار ازدواج ميكنند بعدآ ميفهمند كه به درد هم نميخورند ولي باز هم نميتوانندبه دلايلي كه گفته شده از هم جدا شوند و اينطور ميشود كه خيانت ميكنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
8
8
متن خوبي بود. لقمه جويده نيست اما انسان رو به فکر ميبره وقتي ميپرسه آيا مرد تکيه گاه زن بود؟ آيا زن لباس مرد بود؟ آيا زن از توانايي خدادادي براي آرامش بخشي به مرد استفاده کرد؟
چه مرد و چه زن هر دو از اين واژه خيانت در ابتدا وحشت دارن بنابراين قبل از اينکه از انسانيت فاصله بگيرن و به لجن کشيده بشن (چون انسان بدون معنويت همون آب و خاک متعفن اوليه خلقتشه) بايد سعي کنن به انجام وظايفشون نزديکتر بشن. براي مثال حالا ميشه فکر کرد که وقتي مرد با مشکلات اقتصادي درگير ميشه چقدر از تکيه گاه بودنش فاصله ميگيره و خطر تهديدش ميکنه؟ چقدر خودش ميتونه جلوي اين سقوط رو بگيره و چقدر از توان اون خارجه و جامعه و اقتصاد بحران زده مسئوله و در حقيقت اون غرق شده بحرانه؟ بايد فکر کنه اگه خودشه و خودش و کسي هم نيست که بحران رو از بين ببره و روز به روز هم بدتر ميشه، چگونه خودش رو نجات بده با توجه به اينکه هدف تکيه گاه بودنشه براي همسرش. بايد راه هايي رو پيدا کنه که احساس پشت و پناه بودنش براي همسرش باقي بمونه.
حسن چنين متني و دقت در اون اينه که يک مسئله پيچيده و در عين حال حياتي مثل خيانت رو که ابعاد و دلايل وسيع داره و يک فردي رو گيج ميکنه که بايد چه بکنه، ميشه به اين روش دسته بندي کرد و ذهن رو از پريشاني نجات داد و بعد تصميم گرفت و عمل کرد. قطعا اينگونه با مشکلات برخورد کردن مناسبترين روشه. به نظر من قرآن در کل مباحثش چنين توقعي از خوانندگان داره چون به صورت کلي مطرح ميکنه و مطالب اصلي و ريشه اي رو به عنوان هدف عمل و تفکر، در اختيار خواننده قرار ميده. اما اگه کسي بگه حوصله اين تجزيه و تحليل ها رو ندارم زندگيش رو در اختيار باد قرار داده که هر طرف وزيد ببره.
واقعیت
United Arab Emirates
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
6
27
خیانت برگرفته از چند دلیل میباشد که به برخی از آنها اشاره نمودید.رفع نیازهای مالی.انتخاب نا آگاهانه ونا درست همسر.ازدواجهای تحمیلی.ازدواج در سنین پایین.ومهمتر از همه بی توجهی جنسی واخلاقی به همسر دلایلی از خیانت میباشد.
سیدجعفرحسینی
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
19
14
سلام.
طلاق های عاطفی بانی این انحرافات است و ریشه طلاق عاطفی، تنوع طلبی انسان هاست ودر این میان آنچه قوت بخش این خطاهاست بعضی برنامه های ماهواره ایست و در پاره ای موارد رفقایی که تحریک کننده و گاه،دلال آشنایی بین این دو جنس نیازمندند.هرچند نباید نقش تلفن همراه و لذت خواندن پیامکهای عاشقانه رافراموش کرد چراکه آنچه را نمیتوان رو در رو بیان داشت وبه راحتی گفت،حلال ماجرا پیامی است دوپهلو که هم میتواند منظور را تفهیم کند وهم اگرجنس مخالف به پیام مورد اشاره اعتراض کرد توجیهی میتوان برای آن تراشید ازجمله اینکه:ببخشید اشتباها ارسال شد.علی ایحال من نقش زنان را در تحکیم روابط زناشویی والبته زندگی مشترک بسزا تر ازمردان میدانم ومعتقدم زنان بیشتر میتوانند مانع فرار مردشان،به سوی گزینه دوم یابیشتر باشند واز طرفی اگر زنی خود،مایل به تماس بامردی نباشد،کمتر مردی میتواند اورا از کنار همسر و خانواده اش به سوی خود کشانده وبه اصطلاح رفاقت کند
خسته
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
10
44
با این اوضاع گرونی و تورم و .........
ازدواج کار درستی نیست چون دو طرف ضربه میخورند ..........چه مالی چه معنوی ........
farzan
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
14
99
واقعا كي ميشه از دست اين آقايون خودخواه كه هميشه خودشون را حق به جانب ميدونن راحت شد،به هيچ كدوم از احكام اسلام عمل نميكنند فقط اون مواردي كه به نفع خودشون هست را مطرح مي كنند،خيانت ،خيانته چه فرقي مي كنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
13
67
خوبه.گویا آقایان منتظر اشاره بودند تا موضوع 4 زن را دست بگیرند.که فکر کنم تنها چیزی است که از اسلام یاد گرفته اند.
ایرانی مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
5
48
خطاب به نظردهنده ی اول :
اگر شوهر خواهر شما(دامادتان) یا پدرتان رابطه دوم با زنی دیگر داشته باشند باز هم می گویید که خیانت نکرده اند و با برداشت شما خدا به آنها این اجازه را داده است؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
61
18
خداوند با توجه به نوع خلقت مرد اجازه تعدد زوجات را به مرد داده است متاسفم كه بين ارتباط مشروع و نامشروع تفاوتي قائل نشده و از واژه خيانت استفاده نموده ايد.
ناشناس
-
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
3
34
خیلی چیزها را نمی توان پیش از ازدواج فهیمد، مثلا سطح نیاز جنسی یا عاطفی طرفین. بسیاری از زوجها بعد از ازدواج است که می فهمند از این نظرها با هم یکسان نیستند. ظرف نیاز آدم ها خیلی متفاوت است.
من در اطراف خودم مثال های زیادی می بینم که به دلیل این تفاوت در نیاز، زندگی شان به چالش کشیده شده.
کاش بعضی چیزها تابو نبود و می شد در رسانه ها درباره آن بیشتر آموزش داد.
فقدان دانش درباره مشکل هم به عمیق تر شدن این چالش دامن میزند.
نوع چالش ها به شکلی است که غالبا از سوی زوج ها مطرح نشده و در نتیجه ریش سفیدهای قوم نمی توانند به آنها کمکی کنند.
ايمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
43
9
با سلام همه صحبتهاي شما و دوستان درست است ولي به نظر من مهمترين عامل خود زنان البته ان دسته از زنان كه به هيچ يك از ارزشها پايبند نيستند وبرايشان فريب دادن آدم ها خوشايند است
یک مسلمان
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
5
63
با تشکر از عصر ایران من 3نکته را خواستم یادآوری کنم : من تعجب می کنم چرا بسیاری از مردان از دین اسلام و قران همین موضوع چند همسر داشتن را خوب یادگرفتند و امیال خود را با آن توجیه میکنند. چرا آن آیه معروف را کامل نمیخوانند و عمل نمیکنند. خداوند فرموده در صورتی می توانید 4همسر داشته باشید که عدل رو بین آنها رعایت کنید که در ادامه توضیح میدهد که شما نمی توانید عدل را رعایت کنید. پس تقریبا منع میکند. این آیه در عربستان آن زمان که اعراب مرسوم بود چندین همسر بدون قید و شرط داشته باشند نازل شد تا این امر اجتماعی را تعدیل کند...
بعید میدانم مردی اگر شوهر خواهرش یا شوهر دخترش زن دوم اختیار کند یا چندزن موقت داشته باشد خوشحال باشد و اعتراضی نکند! و اینکار را باز با قران و خدا توجیه کند...
مورد آخر اینکه مرد براحتی می تواند نیاز ش را با همسرش رفع کند که حتی قران هم مستقیم به این موضوع اشاره کرده و فرموده شما همسران لباس هم هستید ...حال اگر مردی با همسرش در این رابطه مشکلی دارد و نیازش براورده نیمشود باید دنبال دلیل آن باشد و ریشه یابی کند مشاوره کند تا مشکل حل شود. که دراینصورت نیازش با همان همسرش رفع میشود در غیر اینصورت مشکل از خود مرد هست و دلیل ارتباط با زنان دیگر فقط و فقط هوسرانی و سیری ناپذیری اش می باشد...
محمد جواد
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
82
18
وقتی عقد موقت خوانده می شود و اسلام این اجازه را داده است و به خانواده هم هیچ ضربه و مشکلی وارد نمی شود و خانواده ای دیگر نیز بعضی از مشکلات شان حل می شود آیا باز هم می شود گفت خیانت!
هژیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
5
28
تفسیر خوبی بود به نظر من با روابط نزدیک زن و شوهر و صحبت کردن در باره نیازهای دو طرف میشه جلو خیلی از خیانتها رو گرفت با قهر کردن و دور گرفتن از همدیگر هیچ مشکلی حل نخواهد شد
عبداله
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
9
5
سهيلي عزيز شما بيانات بنگر گويند دكتر يا روحاني يا دانشجوودانش آموز فرقي نداره
بي نام
Germany
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
8
65
تو زندگيمون هيچ چيز كم نداريم اما شوهرم سروگوشش ميجنبه به نظرم مغز اين جور ادما خرابه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
22
16
مهم ترین دلیل خیانت اینه که ازدواج مرد ویا زن اولین رابطه ی بین پسر و دختر نیست.خدا دختر و پسر رو جوری آفریده که اولین ارتباط بین اونها پایدارترینه.اکثر ازدواجا الان در حالی شکل میگیره که هر دو اونها قبل ازدواج این رابطه رو تجربه کرده بودن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
8
35
اين مردان هم عجب موجوداتي هستند وقانون دين را به نفع حودشون تعبير ميكنند اونهم چهارتا؟؟؟؟؟
شوهران فعلي تو نكهداشتن يك زن هم مونده اند واين مردان پراشتها از كجا ميخوان حالا چهارتا زن را اداره كنند؟؟
مثل اينكه از نگاه اينها اساسا زن انسان نيست
وايا اين نگاه غير انساني به زن اسلامي است؟؟؟
خدا رحمت كند امام راحل را كه چقدر براي بانوان احترام قائل بودند
dato
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
22
22
کسانیکه از عشق دم میزنند .......
فقط حال مارا بهم میزنند ............
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
8
43
با نظر آقای نو اندیش موافقم .این رو هم اضافه کنم که برعکس کشورهای غربی که ورود به ازدواج آنها یک پروسه طولانی داره و شبیه به ساختن اتوبان می مونه و از آشنایی اولیه شروع و تا همخوابی ادامه داره (با عذرخواهی) و در این بین با تمام افت و خیزهایی که دو نفر در طول چندین سال دارند هر دو قلبا به این نتیجه میرسند که میتونند با هم ازدواج کنند ولی در کشور ما ورودی ازدواج مثل گذشتن از یه عوارضی هست و خیلی سریع جوانا ازدواج می کنن بدون اینکه بفهمن آیا تا آخر عمر میتونن با طرف مقابل زندگی کنن یا نه ؟چاره کار دو چیز است :1 - حالا نگیم مث غربیها باشن ولی تا اونجایی که می تونن همدیگه رو خوب بشناسن 2 - مهریه برداشته بشه و جای اون زن و شوهر حین طلاق اموالشان بصورت مساوی تقسیم بشه .
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
2
26
در حقیقت چون اقتصاد در دست مرد است زمانی که وضع اقتصادی وی خوب میشود و می بیند که می تواند بسیاری از زنان را که دارای مشکل اقتصادی هستند و یا زیاده خواه هستند ویا تنوع پرست و شرایط موجود برایشان ارضاء کننده نیست را بدست آورد،به آن سمت رو می آورد و معمولا هم از نوع نا مشروع را طالب است و اگر دور از محیط زندگی خودش باشد هم که چه بهتر(سفرهای کاری و...).
اگر مرد وزن قوی و دارای عزت نفس باشند و برای خود ارزش قایل باشند ویا به این باور رسیده باشند که که همه زنها و مردها نهایتا یک طعم و مزه دارند وتلاش برای بیشتر، تلاشی حماقت آمیز است ،هرگز دنبال بیشتر نمی روند و بر روی داشته خود تمرکز میکنند که باعث بهتر شدن وضعیت موجود آنها از نظر کمی و کیفی خواهد شد.
نا گفته نماند که بیشتر خواهی معمولا در بین افرادی دیده میشود که دارای فقر فرهنگی ، ذهنی و شخصیتی هستند و برای خود یک شخصیت ثابت و قوی و منطقی قایل نیستند و نمی دانند عزت نفس چیست و انسان کیست.
در مورد ازدواج در اسلام هم همین طور نیست که هرکس هوس کرد برود و یک زن دیگر بگیرد ، ازدواج های بعدی هم شرایطی دارد و اصولا برای حل مشکلات اجتماع است و نه برای هوسرانی آقایان ، موضوعی که نویسنده محترم به آن اشاره کرده اند روابط نامشروع و پنهانی است.
نکته دیگر که تامل برانگیز است این است که شخص قبل از حرکت به سوی هوس خویش، اندیشه کند که اگر همسر و شریک او به همین سمت قدم بردارد چگونه خواهد بود،مسلما یک انسان سالم و باغیرت هرگز به چنین چیزی راضی نمی شود.
خداوند انسان را راهنمایی فرموده و انسان را مختار نموده که خود تصمیم بگیرد که چگونه زندگی کند و این انسان است که باید خود بفهمد و مسیر خود را انتخاب کند و فرق انسانها در همین انتخاب ها است.
ناشناس
Spain
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
3
42
معني مردي كه پنهاني رابطه برقرار ميكند همان خيانت است؛ اگر اسلام وقرآن اين اجازه را داده ؛چرا پنهاني ؟مطمئن باشيد اين فرد بالاي 5مورد رابطه دارد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
2
20
ریشۀ مشکل در مسائل تربیتی است. عدم تفاهم و عدم شناخت کافی و ... بهانه است. چرا؟ به ازدواجهای قدیم فکر کنیم که با خواستگاری پدر و مادر پسر انجام می شد و بسیار هم موفقتر و ماندگارتر از ازدواجهای امروزی بود. می گویند زمانه عوض شده. این دقیقاً همان حرف بنده است که موفقیت ازدواج به مسائل تربیتی و تلقیهای ما از دنیا و زندگی بر می گردد. بنیاد خانوادۀ ما مستحکم خواهد بود اگر خود ما چنین بخواهیم. در انتخاب همسر بیش از پول و ظواهر باید راجع به اصل و نسب و تربیت خانوادگی جساس بود. زن یا مردی که به راحتی در ورطۀ هرزگی می افتند اصل درست و ریشۀ مستحکمی ندارند. کسی بی ریشه است بالاخره بهانه یی برای تباهی خود می یابد.
حسين
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
3
26
1- بياييد از طرح معضلات و مشكلات جامعه هيچ ابايي نداشته و از نظرات اساتيد و كارشناسان براي حل آنها كمك گيريم. اين همه مشكلات زناشويي كه متاسفانه براي خود فرهنگي ساخته ايم كه از گفتن آنها خجالت مي كشيم.
2- به قول استادي وقتي خداوند حضرت آدم را آفريد براي او يك حوا آفريد نه چهار حوا. و به قول ما تركها:" ايكي گوز‘ ايكي گوز اوچون يارانيب".
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
7
36
دلیل واقعی اش اینست:
زود ازدواج کردن و از روی هوس، و بعد از چند سال پشیمان می شوند.
ما هم تو ادارمون یک زن داریم که به شوهرش خیانت می کند و با یکی از همکاران مرد دوست است و کلی روی اعصاب من تاثیر گذاشته
مريم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
5
44
نظراتي که ارائه شده بود است. بعضي ها خيانت مرد را خيانت نمي دانند. لازم است يادآوري گردد که اگر مردان پنهاني ازدواج نمايند کار آنها خيانت است.
در ضمن آوردن هزاران توجيه براي زياده خواهي مردان، کار منطقي و عاقلانه اي نيست. اگر لازم بود که مردان بيش از يک زن داشته باشند خداوند براي حضرت آدم چندين حوا خلق مي کرد. اگر هم در اسلام 4 زن براي مرد مجاز بوده، حسب شرايط زمان و عدم امکان محدود کردن مرد عرب جاهليت به يک زن بوده است که البته خداوند متعال در همان آيات قرآن با آوردن شرط عدالت آن را محدود به يک زن کرده است زيرا هيچکس نمي تواند عدالت را کامل رعايت کند.
احمدي
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
3
32
لازم ديدم درمورد نظرات ارائه شده توضيحاتي را عرض نمايم هرچند مي دانم که درج نمي کنيد.
کساني که معتقدند خيانت مرد خيانت نيست بايد بدانند که رابطه پنهاني مرد خيانت است و اين يک امر بديهي است و نياز به توضيح و منطق ندارد. از طرفي خداوند تکامل را در جفت بودن قرار داده است. حتي اکثر حيوانات هم فقط يک جفت براي خود انتخاب مي کنند چه برسد به ما انسانها که اشرف مخلوقاتيم. از نظر خداوند نيز تعدد زوجات در درجه پايين تر از تک همسري قرار دارد و درواقع تعدد زوجات به دليل شرايط زمان بوده است و در جامعه فعلي ايران که تعداد مردان بيش از زنان است ضرورتي ندارد.
مريم
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
8
50
شما اجازه مي دهيد داماد يا شوهرخواهر شما هم با زن ديگه اي رابطه داشته باشه ؟ آيا عرف قبول مي كنه كه تو شناسنامه مرد اسم 4زن ديگه بياد؟ شما شرايط و آموزه ديگر ديني را درست و صحيح انجام مي دهيد كه به اين مورد اصرار داريد كه دين اجازه داده ؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۱
5
59
اقای محمد جواد از کجا می دانی به خاواده هیچ ضربه ای نمی خوره به مرد شاید اما به زن به شدت اسیب می زنه شاید از نظر مادی مشکلی پیش نیاد اما از نظر روانی به شدت اسیب می زنه وبنیان خانواده را متزلزل می کنه ونگاه این زن به زندگی وهمسرش مثل قبل نخواهد بود
خودم
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۴
2
4
اقا مثل اینکه با خودت مشکل داری !بزار زندگیمو بکنیم!! بچه ها شما هم خسته نباشین ،استفاده کردیم.
70 خواص وازلین برای زیبایی پوست ، مو و دندان + کاربردها چرا قورباغه‌های «چرنوبیل» سالم و طبیعی هستند؟(+عکس) تبدیل پوست موز به انرژی پاک! بعد از امارات یک اسرائیلی دیگر در آمریکا کشته شد آخرین تغییرات سازمان سنجش از زبان وزیر علوم سفارت ایران در ابوظبی: ادعای مداخله ایران در قتل خاخام اسرائیلی را قاطعانه رد می کنیم استاندار خوزستان وضعیت دانشجویان مسموم شده را پیگیری کرد فرستاده آمریکا: اگر ظرف روزهای آتی توافقی حاصل نشود، از میانجیگری میان لبنان و اسرائیل عقب نشینی می‌کنم درگیری مسلحانه در شیراز/ سارق مسلح کشته شد؛ همدستش دستگیر شد هشدار دبیر شورای اطلاع‌ رسانی دولت به مدیران دولتی؛ شان اصحاب رسانه را رعایت نکنید برخورد می‌‌کنیم فرمانده کل ارتش: دیرباورترین افراد هم به این نتیجه رسیدند که رژیم صهیونیستی بعد از ۲۵ سال دیگر جهان را نخواهد دید جریمه ترویج رفتار بدون فرزند در روسیه: از ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار روبل رسانه‌های اسرائیل: آتش بس با لبنان قطعی شده این خانم جوان ترین شرکت کننده جوکر بانوان است (فیلم) کلیات طرح نحوه برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ ها تصویب شد
نظرسنجی
موافق مذاکره ایران با دولت ترامپ با هدف تنش زدایی از روابط تهران - واشنگتن هستید؟