۰۶ آذر ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۵
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۴۹۱۴۶
تعداد نظرات: ۲۵۸ نظر
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۲-۰۹-۱۳۸۹
کد ۱۴۹۱۴۶
انتشار: ۱۶:۴۱ - ۲۲-۰۹-۱۳۸۹
قبل از بازگشت از مأموریت دیپلماتیک صورت گرفت

برکناری غیر منتظره منوچهر متکی از وزارت امور خارجه

علی‌اکبر صالحی براساس حکم احمدی نژاد به سرپرستی وزارت خارجه منصوب شد... منوچهر متکی، از جمله وزرایی بوده که همواره تأیید و حمایت مقام معظم رهبری را با خود داشته است.
عصر ایران - رئیس‌جمهور در حکمی علی‌اکبر صالحی را به عنوان سرپرستی وزارت امور خارجه منصوب کرد و در نامه‌ جداگانه‌ای از زحمات و خدمات منوچهر متکی در دوران تصدی مسئولیت وزارت خارجه قدردانی کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، متن حکم رئیس جمهوری اسلامی ایران به این شرح است:

جناب آقای دکتر علی‌اکبر صالحی

نظر به تعهد و دانش و تجربیات ارزنده و به استناد اصل یکصد و سی و پنج قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و براساس این حکم به سمت ْسرپرستی وزارت امور خارجه منصوب می‌گردید.

امید است با استعانت از خداوند متعال در انجام وظایف محوله موفق باشید.

محمود احمدی‌نژاد


جناب آقای منوچهر متکی

سلام علیکم؛
بدینوسیله از زحمات و خدمات جنابعالی در دوران تصدی مسئولیت وزارت امور خارجه تشکر و قدردانی می‌کنم.
امیدوارم این زحمات در پیشگاه خداوند مأجور باشد و جنابعالی نیز در کلیه مراحل زندگی و خدمت به مردم عزیز میهن اسلامی موفق و موید باشید.
عزت و سعادت جنابعالی را از خداوند منان خواستارم.
محمود احمدی‌نژاد
 
گزارش ها حکایت از آن دارد که این برکناری  زمانی اتفاق افتاد که منوچهر متکی به عنوان وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران هم اکنون به منظور ابلاغ پیام احمدی نژاد به رئیس جمهور سنگال در این کشور به سر می برد.

پیش از این نیز بارها خبرهایی درباره استعفای متکی از وزارت خارجه به گوش رسیده بود.

متکی کیست؟

متولد ۲۲ اردیبهشت ۱۳۳۲ ‬در بندر گز است. در سال ۱۳۵۵ ‬مدرک کارشناسی علوم اجتماعی خود را از دانشگاه ال امین بنگلور هندوستان و مدرک کارشناسی ارشد روابط بین‌الملل را در سال ۱۳۷۰ از دانشگاه تهران دریافت کرد. او به زبان انگلیسی (مکالمه و ترجمه) تسلط و با زبان‌های عربی، اردو و ترکی استانبولی نیز آشنایی دارد.

منوچهر متکی پس از انقلاب اسلامی سمت‌های متفاوتی در بخش‌های متفاوت وزارت امور خارجهٔ ایران داشته است.

محمود احمدی نژاد در تاریخ ۲۳ مرداد ۱۳۸۴ وی را به برای تصدی وزارت امور خارجه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد. او در تاریخ ۲ شهریور ۱۳۸۴ وزیر امور خارجهٔ ایران شد.
منوچهر متکی ، از جمله وزرایی بوده که همواره تأیید و حمایت مقام معظم رهبری را با خود داشته است. با این وجود مشخص نیست چرا احمدی نژاد ، وی را به طور ناگهانی ، آن هم در زمانی که متکی برای ابلاغ رئیس جمهور به سنگال رفته بود ، برکنار کرده است.
پیش از این و در جریان احکام احمدی نژاد برای منصوب کردن نمایندگان ویژه اش در امور بین المللی ، متکی به شدت با این کار مخالفت کرده بود. در آن ماجرا ، رهبر معظم انقلاب نیز با تصریح بر حذف موازی کاری ها ، از منصوب کردن نمایندگان ویژه رئیس جمهور در مناطق مختلف جهان انتقاد کردند که نهایتاً احمدی نژاد ، احکام صادره  "نمایندگی" را تبدیل به حکم های "مشاور" کرد.

مسوولیت‌های قبلی

   1. نماینده مجلس شورای اسلامی (دوره اول- عضو کمیسیون خارجی): ۱۳۵۹
   2. رئیس اداره هفتم سیاسی- وزارت امورخارجه: ۱۳۶۳
   3. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه:۱۳۶۴
   4. مدیر کل اروپای غربی وزارت امورخارجه:۱۳۶۸
   5. معاون امور بین‌الملل وزارت امورخارجه:۱۳۶۸
   6. معاون حقوقی، کنسولی و امور مجلس وزارت امورخارجه:۱۳۷۱
   7. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن: ۱۳۷۳
   8. مشاور وزیر امورخارجه:۱۳۷۸
   9. معاون ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: ۱۳۸۰(مامور ۲سال)
  10. نماینده مجلس شورای اسلامی (دوره هفتم- رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی):۱۳۸۳
  11. وزیر امور خارجه در دولت نهم و دهم (از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹)

وزرای خارجه قبلی

1- کریم سنجابی / دولت موقت
2- ابراهیم یزدی / دولت موقت
3- ابوالحسن بنی صدر / دوره شورای انقلاب
4-صادق صادق قطب‌زاده / دوره شورای انقلاب
5- محمدعلی رجایی / دولت‌ شهید محمدعلی رجایی
6- میرحسین موسوی/ دولت‌های شهید محمدعلی رجایی و شهید محمدجواد باهنر و محمدرضا مهدوی کنی    
7-علی‌اکبر ولایتی /دولت‌های هاشمی رفسنجانی و میرحسین موسوی
8- سید کمال خرازی / دولت محمد خاتمی
9- منوچهر متکی / دولت محمود احمدی‌نژاد
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۲۵۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۵۸
هادی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۴۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
8
93
عجیبا قریبا!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
متکی جزو معدود وزرایی بود که تو دولت احمدی نژاد ازش خوشم میومد....براش آرزوی موفقیت میکنم.
مصطفی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
احتمالا بخاطر اینکه جواب سلام خانم کلینتون رو نداده احمدی نژاد از دستش ناراحت شده و از کار بیکارش کرده تا خانم کلینتون هم بفهمه که ما چقدر به اصولمون پایبندیم!!!
صادق
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
9
127
به نظر من بيشترين كاري كه در اين 2 دولت انجام شد بركناري و ابقا مسئولان بلند پايه بود
ناشناس
Finland
۱۶:۵۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
8
166
مطمئنا برای خیلی از هموطنانمان همچون من فهمیدن اینکه چرا برخی تصمیمات در زمان مناسب گرفته نمیشود دشوار است. چرا باید یک وزیر خارجه در حالی که بعنوان وزیر خارجه کشورمان در یک ماموریت خارجی است مقام خود را از دست بدهد؟ نمیشد یک یا دو روز صبر کرد تا ایشان برگردند؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
دوست عزیز شما یک مورد از کارهای ما رو نام ببر که حساب داره؟
homayon
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
8
97
همه می دونن چرا
شما می دونید چرا ؟
یا جرات گفتن ندارید ؟؟؟؟
پاسخ ها
Shahab
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
دانستن چرایی امور جزو اختیارات ملت نیست! باید سوخت وساخت وگرنه .... خود دانید
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
4
119
واقعا که! این کارای این دولت خیلی عجیبه که کسی رو در حالی که خارج از کشور در حال ماموریته برکنار می کنند , هیچ شانی واسه مملکت قایل نیستن!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
9
94
واقعا نامردیه......
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
كه اين روزا عين مرديه!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
48
26
من فکر میکنم دولت جهت تعامل با کشورهای دیگر در چمبره اصول گرفتار آمده است و نیاز به افراد متهور و غیر اصولگرا دارد. صالحی محللی بیش نیست. مشایی- رحیمی- ثمره- کلهر ایده آل رییس جمهور هستند.دولت آرزوی نزدیکی به اردن- مصر- و عربستان در منطقه و امریکا در جهان را دارد.رییس جمهور به مدعیان بصیرت بصیرتی نشان دهد که کیف کنند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
6
73
جناب أقاي احمدی نژاد
در دوران تصدی شما در مقام ریاست جمهوری شاهد عزل و نصبهای غیر منطقی هستیم
این مقام های معزول همه دشمن نیستند و این نصب های اجام گرفته همهگی دوست نیستند.
به واقع نگران سرنوشت کشور هستیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
4
63
این به خاطر جواب سلام ندادن به یک خانم محترم که طبق شریعت باد به واجب عمل می کردی و جواب می دادی در ضمن سلام بچه ها را به بچه های اونا هم می رسوندی.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
4
60
تو سفر زيرابشو زدن !!
لااقل ميزاشتن برگرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
79
يعني چي؟؟؟؟؟؟؟
نميتونست بمونه برگرده؟؟
بابا آبروي ايرانو بردنو هم حدي داره.....
ه موسوی
Germany
۱۷:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
107
پیش بینی یک کاربر :

مجلس شورای اسلامی در ابتدا به این موضوع واکنش شدید نشان داده و توضیح می خواهد .
اما کمتر از یک هفته با بی توجهی دولت محترم مواجه شده و در کل قضیه را فراموش می کند . مانند اولتیماتوم یک هفته ای برای بازگرداندن دانشگاه علوم پزشکی و صدها مورد دیگر که مجلسیان فراموش کردند اما مردم . . .
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
مردم هم فراموش کرند اگر فراموش نمی کردیم این نبود وضع ما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
كاملا با نظرت موافقم . مجلس هاي ما شدند وكيل دوله . و مجلس هم كه ماشا الله در راس اموره !!! واقعا آقاي متكي انساني بود كه بدور از حواشي و جناح بازي به فعاليت خودش ادامه مي داد. واقعا دل انسان به درد مياد.
hamid
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
39
يعني واقعا به همين راحتي !؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
31
چرا؟
محمود
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
89
21
برکناری منوچهرمتکی کارعجیب دکتراحمدی نژاد بود ای کاش که علتش را می گفت ولی ازدکتر بعید بود که این کار راکند . متکی پنج سال ملت ایران را به بام عزت جهان درسیاست خارجی جلوتر برد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
بعد از اين سالها باز هم ميگوييد بعيد بود؟
مگر کم از اين کارها کرده؟
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
اتفاقا اصلا هم بعید نبود! این جور کارها مختص خود ایشان است!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
8
48
به خاطر سلام به خانم کلینگتون برکنار شدند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
نه.بخاطر آب شدن یخهای قطب جنوب بود!!!
ناشناس
Canada
۱۷:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
86
آخر مخالفت با مشایی کار خودش رو کرد ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
آره فقط مخالفت با مشايي اينور به روزگار بهترين وزير با كلاس آورد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
4
52
حداقل ميگذاشتن ميومد بعد! حالا چه عجله‌اي بود! نكنه تو سنگال اتفاقي افتاده؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
خواستن سوپرايزش كنن.!!
nader
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
71
این برکناری را میتوان گفت زشت ترین نوع برکناری و موجب بی آبروئی دستگاه دیپلماسی کشور شد . مگر بنا بود ایشان در سنگال بماند و برنگردد . . بسیار عمل زشتی از دیدگاه جهانی برای دیپلماسی های ما در جهان . .من اگر بودم هرگز مراجعت نمیکردم چرا که خود انسان هم ارزشی به اندازه زادگاهم دارم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۰۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
46
سلام
زير آب زني كه ميگن اينه ها !!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
صالحی فارغ التحصیل هسته ای و متکی فارغ التحصیل روابط بین الملل . تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
4
25
اون عكسه مشكوك مي زنه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۳۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
53
عجيبه ! وزير امورخارجه به عنوان وزير به يك كشور خارجي برود و حكم بركناري اينجا صادر شود آيا اين موضوع خلاف شئون ديپلماتيك نيست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
شئون ديپلماتيك سيخي چنده!!؟
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۱:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
جان؟؟دیپلماتیک؟کیهههههههههه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۵۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
دیپلماتیک ؟!!
ایران ؟!!
جاااااااااااااااااااااانمممممممممممممممممممم ؟!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
38
تبریک می گم بهشون .. راحت شد بخدا...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
بايد خوشحال باشند چونكه انها مدير لايق را نميخواهند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
111
4
مانند همیشه ، اقدام دکتر احمدی نژاد کاملا سنجیده و منطقی بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
از چه نظر؟ مگر شما دلیلش را میدانید ؟!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
مانند همیشه کاملاً نابخردانه!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
ببخشيد ميشه منطقش بگيد تا كسانيكه اينجا نظر دادند متوجه بشند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
31
به سلامت حالا ببینیم پشت سر این برکناری چی پیش میاد این مهمه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
32
گفتم که انتقاد نکن - کردی - خودت هم رفتی
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
همه رفتني اند.!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
5
20
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
من هم !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۲۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
33
نمیشد صبر کنن بیاد ... الان بنده خدا با چه عنوانی در سنگال هست؟
این رفتار نشون دهنده ی چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
39
باید به درایت رئیس جمهور در عزل کسی که به عنوان نماینده نظام در مامورت خارجی است تبریک گفت. واقعا مدیران می توانند در این موقعیت و شرایط کار کنند؟
دانش
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
32
دیگه چه خبر لطفا توضیحات بیشتر بدهید
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
سلامتي.همه سلام ميرسونن.!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
32
اقدام نسنجیده ای بود ...
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۱:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
منطق سنجشون تو جنگل گلستان بودكه سوخت.!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۵۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
30
عجب عکسی!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
19
از اولش هم معلوم بود.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۴۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
21
تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل
ناشناس
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
۲۰:۴۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
46
ببخشید مگه آقای متکی مورد تایید رهبری نیستند و مگر آقای احمدی نژاد پیرو رهبری نیستند. پس چی شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
تا الانم که مونده بود به خاطر همین بود که مورد تایید رهبری بود و گرنه از همون اولش متکی به احمدی نژاد نمی خورد ! تنها وزیر این کابینه بود که ازش خوشم میومد!
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
7
32
دقیقا یادم هست ؛ چند سال پیش ، آقای دکتر صالحی ، در یک برنامه تلویزیونی مرتبط باموضوع هسته ای حضور داشتند ؛ مجری برنامه ازایشان سئوال سیاسی (مرتبط باموضوع هسته ای ) پرسید که ایشان از پاسخ به آن سئوال صرف نظر کردند و در جواب گفتند : تخصّص و(مسئولیت من) فنّی است . آقای دکتر صالحی شخصیت علمی ، خدوم و دلسوز بزرگواری هستند که ان شاء الله همیشه موفق باشند.تنها سوال من این است : با چه ملاکی به عنوان سرپرست وزارت خارجه منصوب شدند ؟ منوچهر متکی :سفیرایران درژاپن و... ونماینده مجلس شورای اسلامی و وزیر خارجه. وحال به بدترین نحو ممکن ؛ در حالی که در خارج از کشور مشغول انجام وظیفه بودند ، ازکار برکنار شدندوتنها در یک جمله از زحمات ایشان تشکر شد!
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۲۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
اون چند سال پیش بوده ! بعدشم شکسته نفسی بوده . هر کی هر چی گفت که نباید قبول کنی برادر من . روسای همچین سازمان هایی اصلا اولیت سیاسی دارن نه فنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
فعلا که همه چیز بر عکسه. متخصص اتمی باید بشه وزیر خارجه ، متخصص روابط بین الملل هم باید برکنار بشه. ای داد بیداد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۲۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
1
29
قربانیان مشايي = پورمحمدي پور ، لنکرانی، فتاح، متكي ، ...
الیاس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
1
24
بابا حالا متکی یه جواب سلام به کلینتون داده که دلیل نمیشه بر کنارش کنن!بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
4
25
آیا احمدی نژاد مطیع ولایت است؟ این سوالی است که باید در اعمال رئیس جمهور پاسخش را یافت.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
28
سوابق رو نگاه کنید :
1. نماینده مجلس شورای اسلامی (دوره اول- عضو کمیسیون خارجی): ۱۳۵۹
2. رئیس اداره هفتم سیاسی- وزارت امورخارجه: ۱۳۶۳
3. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه:۱۳۶۴
4. مدیر کل اروپای غربی وزارت امورخارجه:۱۳۶۸
5. معاون امور بین‌الملل وزارت امورخارجه:۱۳۶۸
6. معاون حقوقی، کنسولی و امور مجلس وزارت امورخارجه:۱۳۷۱
7. سفیر جمهوری اسلامی ایران در ژاپن: ۱۳۷۳
8. مشاور وزیر امورخارجه:۱۳۷۸
9. معاون ارتباطات سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی: ۱۳۸۰(مامور ۲سال)
10. نماینده مجلس شورای اسلامی (دوره هفتم- رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی):۱۳۸۳
11. وزیر امور خارجه در دولت نهم و دهم (از ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۹)
شاید بشود گفت متکی از معدود آدم های این نظام هست که در یک حوزه تخصصی کار کرده و لاین عوض نکرده و همیشه کار دیپلماتیک و سیاست خارجی کرده حتی تو مجلس هم عضو کمیسیون سیاست خارجی بود. متاسفانه در ایران مسوولان مدام از این اخه به اون شاخه می پرن که اصلا ربطی به هم نداره مثلا طرف از وزارت نفت میره صدا وسیما ، از اونجا راهی سازمان هواپیمایی می شه ، بعد توی ایران خودرو پست می گیره ، مدتی بعد سر از بیمه مرکزی در میاره ، بعدشم می بینی رفته سازمان تبلیغات اسلامی و چندی بعم هم تو انرژِی اتمی کار می کنه... اینه که مسوولان ما عمدتا متخصص نمی شن و کارها لنگ می زنه. حالا یه نفر هم که تخصصی کار کرده ، درست زمانی که در ماموریت خارجی هست به عنوان نماینده رئیس جمهور برای ابلاغ پیام ایشان ، از سوی خود رئیس جمهور برکنار می شه.اصلا در ایران چیزی به نام تخصص گرایی کشکه.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۵۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
18
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
وا.........................
ناشناس
Netherlands
۲۲:۱۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
3
19
عصر ایران خواهشا نظرو انتشار بده :
تعجب از ما ایرانی ها که تحلیل کردنامون مثل بقیه کارهامونه . نوشتن به خاطر سلام به خانم کلینتون برکنار شده ! آخه مردم باهوش بهترین در جهان ! احمدی نژاد خودش گرایش داره به سمت آمریکا . اونوقت همچین چیزی نقض غرضه
مسئله ریشه ای تر از این حرفهاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
موافقم باهات
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
1
21
هر دم از این باغ بری میرسد .تازه تر از تازه تری میرسد
رضا
Spain
۲۲:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
14
12
به عنوان کسی که احمدی نژاد رو پیرو ولی فقیه می داند ، متعجبم که چرا ولایی ترین وزیر را برکنار کرد؟ آیا از آقا اجازه گرفته یا مثل ماجرای مشایی و نمایندگان ویژه و ... این کار رو نکرده؟ به هر حال انتظار می رود با وزیری که معروف است مورد تایید شخص رهبری است لااقل به احترام رهبری هم که شده محترمانه تر رفتار بشه. نمی شود که پیرو رهبری بود و در عمل جور دیگری عمل کرد که کلی شائبه پدید آید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
واقعا گل گفتی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۱۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
1
22
درمقطعي ازتاريخ معاصر آلمان برخي مسئولان بركناري شان را از راديو مي شنيدند وخودشان خبرنداشتند!!!
Germany
۲۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
25
شما سر از سیاست در نمیارین !!!!
به این میگن تقدیر از وزیر !
خواستیم شوکه نشه!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
بله ، این است معنی تقدیر از وزیری که 5 سال شبانه روز برای مملکت کار کرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۲۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
1
26
دست بالای دست بسیار است
یه روزی هم نوبت اون آقایون می شه
سعید
Iran (Islamic Republic of)
۲۲:۵۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
1
30
معمولا تجربه شده که مدیرانی که افراد زیر دست خودشونو به شیوه های نامتعارف و بدون احترام کنار میذارن / خودشون هم روزی به شیوه ای خاص کنار گذاشته میشن . ....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
اين دقيقا بلايي است که چند روز قبل بر سر مدير اداره ما آمد
ناشناس
| Netherlands |
۰۹:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
انشالله ! ما که به این امید زنده ایم!
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
1
15
در هيچ دوره اي مثل اين دولت مديريتها اينهمه خوار و مضحكه نشده اند واقعا مديران اعتبار و جايگاه خود را ازدست داده اند بسيار بد و با بي احترامي با مديران برخورد مي شود اينهم نمونه اش مديري كه احساس تحقير كند نمي تواند و انگيزه اي هم ندارد كه خدمت كند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
10
مسائل سیاسی و جناحی بماند کنار ولی ادب و احترام و فرهنگ چه می شود؟ آیا این روش برخورد با وزیری که شب و روز کار می کرد و انصافا بی حاشیه بود و بی مدعا ، با ادب و حفظ حرمت انسان ها همخوانی دارد؟ بعدش حرف که می زنیم دم از فرهنگ غنی می زنیم. مصداق این فرهنگ را در رفتار رئیس جمهور با وزیر خودش دیدیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
2
34
بعنوان یک ایرانی برای رئیس جمهورمان متاسفم
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
به عنوان یک ایرانی کلا برای هممون متاسفم !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۲
4
17
حالا معنی< هنر نزد ایرانیان است و بس> را بهتر میفهمیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
23
ضمن عرض خسته نباشید به آقای متکی از روش برکناری ایشان از سوی رئیس جمهور که به معنای بی احترامی به قدیمی ترین وزیر کابینه بود گله مندیم.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۰:۲۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
2
16
این چیزی از ارزش های این مدیر فهیم و دوست داشتنی کم نمی کنه
فقط از این بی احترامی دل شکسته شده ایم
خیره انشا ا...
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۰۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
3
8
این ها همش برای حذف کاندیداهای احتمای ریاست جمهوریه. متکی با منش خودش به عنوان یک آدم جا افتاده و دیپلمات و غیرجنجالی داشت جای خودش رو بین مردم باز می کرد و این ممکن بود که به کاندیداتوری اش بینجامد. بنابراین باید او نیز حذف می شد تا حلقه اول ، با خیال راحت به ادامه حضور تیم کنونی در کاخ ریاست جمهوری امیدوار باشد.کارهایی که متکی در سیاست خارجی شروع کره بود و بنیانش هم جلوگیری از تندروی های بعضی ها (!) بود ، سیاست خارجی را اندک اندک در ریل خود قرار می داد اما نان بعضی ها در افراط است و الدرم بلدرم. اگر متکی وزیر خارجه نمی شد مطمئن باشید افرادی مانند ثمره هاشمی سیاست خارجی ما را تبدیل به یک پادگان نظامی می کردند و اصول نظامی گری را جایگزین اصول دیپلماتیک می نمودند. به هر حال رقیبی از رقبای انتخابات آتی ریاست جمهوری حذف شد. این حذف مقدمه حذف بقیه مدعیان است .
مرادی
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
2
7
حیف شد واقعا" دیگه ایشون کاملا پخته شده بود و جایی واسه رفتار دیپلماسی اشتباه ویا ناکافی نداشت. عجیبه که چقدر رییس جمهور هول بوده ناراحت از دست ایشون که اینگونه درحالیکه ماموریت خودش رو رفته بود، برکنارش کرد. معمولا واسه برکناری ، مقام بالاتر میخواد از پایینی که خودش استعفا بده ولی ایشون یا میدونسته استعفا نمیده ویا یادش رفته بوده که ایشون ماموریت هستش! در هرحال ظاهرا" متکی مظلوم واقع شده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
2
12
یکی بگه توی این مملکت چه خبره؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۱:۵۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
10
خوب الحمد لله که مشکل خارجه هم حل شد... دیگه مشکلی نداریم...!!!
بچه آدم
Iran (Islamic Republic of)
۰۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
15
اين بركناري، با سفر رحيم مشايي به پادشاهي اردن و تسليم پيام احمدي نژاد به عبدالله اردني و احتمالا انتقاد و اعتراض متكي درخصوص اين اقدام
كه مرتبط نبوده است؟!!!!!!!!!
اشكان
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
6
يه كي بگه اينجا چه خبره؟؟؟

چرا كارهايي انجام ميشه كه اينقدر تو ذهن همه سوال ايجاد ميكنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

آيا پاسخ مناسبي هست؟
ناشناس
Afghanistan
۰۷:۴۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
6
5
واقعا که !
همه تصمیمات رو خلق الساعه میگیرن
متکی بود که سیاست خارجی ایران رو این همه توسعه داده بود. تعصب و هم حدی داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
حالا همچینم سیاست خارجی توسعه پیدا نکرده که برعکس هم هست ! البته منکر زحمت های آقای متکی نیستم و ریشه اینو از جای دیگری می دونم ! آقای متکی تنها وزیر دوست داشتنی دولت احمدی نژاد بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
9
من ماندم كه آيا آقاي متكي بازهم بصورت رسمي بدرقه ميشود وميآيد ويااينكه بايد حالا حالا دنبال بليط باشد تا به يك كشور ثالثي برود ودر انجا آيا بليط براي ايران داشته باشند وبعد از چند ساعت تاخير به ايران بيايد يا نياد وآيا هزينه تاخير را ميدهند ؤايا ماشين جهت آمدن به خانه پيدا ميكند ويا باخط بي آر تي ميرود ولي در هر صورت يك نفسي مي كشد .آقاي متكي خسته نباشي.!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
14
من بعنوان يک ايراني از آقاي متکي عذر خواهي ميکنم و بهش خسته نباشيد ميگم
علی
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
9
با بر کناری اقای متکی در انجام روشهای غیر متعارف بر خورد با مدیران در جهان رتبه نخست را کسب کردیم مبارک است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۱۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
2
12
قدرت در دست مشایست نه احمدی نزاد
سعید
-
۰۸:۱۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
3
7
بنده یک طلبه هستم که آقای متکی رو به واسطه یکی از دوستان نزدیک ایشان که روحانی است کاملاً می شناسم. در ضمن نسبت به دفاع ازآقای احمدی نژاد هم بسیار تلاش کردم و بارها به خاطر دفاع از تفکر ایشان به بنده توهین شد.اما با این کار فهمیدم که بالاخره ... کار خودش را کرد و دکتر را از چشم طرفدارانش تا حدودی بیندازد.من شخصا نسبت به آقای رئیس جمهور بی اعتماد شدم.
یک هموطن
Netherlands
۰۸:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
2
7
به عنوان یک هموطن مقیم خارج کشور ، یک بار که متکی را در دیدار با ایرانیان مقیم خارج دیدم همانند همه ایرانیان حاضر در جمع ، او را فردی جنتلمن و کارآشنا و بسیار موقر و متین یافتیم . همونجا یکی از دوستان گفت: بچه ها! این شخص اصلا به دولت کنونی نمی خوره ، منتظر باشید این وصله ناجور رو برکنار کنن. حالا که خبر برکناری رو خوندم ، به یاد حرف اون دوستمون افتادم و افسوس خوردم که چرا در کشور ما شایسته ها باید بروند کنار و خامها و تازه کار ها بیان سرکار و تازه شروع کنند به کارآموزی و آزمون و خطا؟
پشت پرده
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
0
12
دلیل تامه یا دلیل آخری که این حادثه را تعجیل بخشید، اعتراض به حق آقای متکی به رئیس جمهور انتقادپذیرمان بود!!! ایشان به موازی کاری در دستگاه دیپلماسی و اعزام مشایی به اردن بدون هماهنگی با دستگاه دیپلماسی و دور زدن متخصصان این دستگاه اعتراض کرد ولی از آنجایی که مشایی یکی یدونه رئیس جمهوره هر که با وی مخالفت کنه سریع جابجا میشه حتی اگر سوابقش عالی باشه !!! خط قرمز رئیس جمهور تنها مشائیه !!! دیدیم حتی حرف رهبر را هم گوش نمیکنه در مورد مشایی !!!!!!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
0
8
با سلام بی حرمتی طبق اصول دین اسلام نیست. حر متها حفظ شود بهتر است متکی یا هر کس. از زحمات دلسوزان متشکریم ...ز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۰۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
4
دو دليل احتمالي بركناري خوش و بش بلا وزير خارجه امريكا و جلسه با وزير خارجه ژاپن ولي بركناري با اين حالت بيشتر باعث شده كه انسان دنبال دليل اصلي نرود و بيشتر زمان بركناري مورد توجه قرار گيرد.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۱۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
14
به عنوان یک دیپلمات که 18 سال در کشورهای مختلف دنیا ماموریت دیپلماتیک داشته و اکنون بازنشسته شده ام ، خوب می فهمم که الان در دنیا و در محافل دیپلماتیک چه نگاه سنگینی علیه سیاست خارجی ایران پدید آمده است و تا مدت ها ، روی وزیر خارجه کشورمان - هر که می خواهد باشد - اساساً حساب نخواهند کرد چون دولت کنونی را دولتی می دانند که وزیرانش اعتبار لازم را ندارند و الا در هیچ جای دنیا ، وزیری که در ماموریت دیپاماتیک است را قبل از بازگشت ، برکنار نمی کنند مگر در مواقع کودتا!
برای آقای متکی که انصافاً مرد شریف ، زحمتکش و آشنا به آداب و رسوم و شوون دیپلماتیک بود و مقتضیات جهان امروز را می شناسد آرزوی موفقیت دارم و از خدا می خواهم به مسوولان مان اندکی تدبیر عنایت فرماید.
سید
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۲۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
2
5
ولی خودمونیم متکی خوب عزیز شده بین ملت!!!!نکنه به سرش بزنه بخواد رییس جمهور بشه گرچه توی این مملکت هیچ چیزی بعید نیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۳ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
2
9
تمام کسانی که حتی فقط یک دیدار با اقای متکی داشته اند، می دانند که ایشان چه انسان شریف و قابل احترامی است . انسانیت و شرافتی که در وجود ایشان است برای دولت احمدی نژاد زیاد است . دولت احمدی نژاد لیاقت داشتن چنین وزیری را در کابینه خود ندارد . ایشان برای دستگاه دیپلماسی این مملکت زحمت زیادی کشیده اند . انصاف نبود با چنین رفتاری با ایشان برخورد شود . انتظار ما از مجلس شورای اسلامی این است که با این قضیه برخورد کنند و اجازه ندهند که با چنین خدمتگزاران شریفی اینگونه برخورد شود . آقای متکی خسته نباشی . بدان که مردم ایران خدمتگزاران خود را خوب می شناسد وبرای سعادت آنها دعا می کند .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
11
اگر کسی غیراز احمدی نژاد چنین کاری میکرد تعجب میکردم . ولی...
داود
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
5
سلام
حتما" كلمه ((ايجاد توازن )) به گوشتان خورده احتمالا" پيرو اين كلمه بايد منتظر نصب يك نفر از وزارت امر خارجه به رياست سازمان انرژي اتمي باشيم . تو بخوان .......
علی
Seychelles
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
3
6
حیف شد واقعا خیلی زحمت کشید مدام این کشور اون کشور بود . راحت شد خسته نباش.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
8
9
آقاي متكي وزير محبوب ملت ايران خود را براي رياست جمهوري آماده كن ملت به شما راي مي دهند (80% راي )
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
12
با سلام
به عنوان یک ایرانی باید عرض کنم که اینگونه برخورد قهر آمیز با توجه به تصمیمات خلق الساعه آقای رئیس جمهور در خصوص وزرای کابینه انتخابی خودش مایه سر افکندگی است و اینگونه تصمیمات عجولانه واحساسی در هیچ کجای دنیا عرف نیست , اگر برای شان و منزلت افراد احترام قائل نیستید لا عقل به آبروی کشور بیندیشید.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۴۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
1
12
اين هم از تفكر ات اقتصادي رئيس جمهوره حالا بايد پول بليت برگشت را بايد خودش بده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۵۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
19
3
دوستان دقت کنند که همون جور که به عقل غیر سیساسی من و شما میرسه که متکی میشد بعد از مراجعت به کشور عزل بشه حتما به مغز آقای احمدی نژاد هم میرسیده.
ایشان دولت های غربی را همچین تو ایت 6 ساله پیچونده که اقتصاد و اعتبارشون به گند کشیده شده
حتما دلیلی بوده برای این کار !!
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۰ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
10
3
عصر ایران
لطفا نظر مقام معظم رهبری را در این باره جویا شو
منتظریم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۳
24
5
چرا کسی حسن این کارو نمی گه ، مدیر که که نیاید همیشگی باشه ایشان 9 ساله که وزیر بودن حال رییس جمهور تشخیص داده که باید عوض بشن .
مگه شماها قوم بنی اسرایلید که اینقدر ایراد می گیرید .اگه عوض نشه و موندگار میگید دیکتاتوری است .
یه مقدار منصفانه قضاوت کنید
لامبورگینی از موتورهای برقی مرسدس‌بنز استفاده می‌کند! (+عکس) هزینه حق ثبت مهریه چقدر است؟ اگر عاشق کتاب خواندن هستید؛ به این مقصدها سفر کنید(+عکس) تلاش مذبوحانه برای ادامه فیلترینگ... و ناگهان توئیت جدید ایلان ماسک درباره اتصال موبایل ها به اینترنت ماهواره ای آزاد شدن برداشت نارنج در بابل برای شهروندان چمران : مستنداتی از فاکتورهای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در موسسه همشهری به صورت غیرررسمی ارائه شده است/ نمی‌دانم مافیا کیست ۱۰ پیش بینی اکونومیست درباره سال ۲۰۲۵/ جهان در خون غرق خواهد شد! پیش بینی وضعیت بارش در استان ها تا دی ماه مردم این ۱۸ استان منتظر بارش برف و سرما باشند قالیباف : روزانه تا ۳۰ میلیون لیتر فرآورده از کشور قاچاق می‌شود/ تردید نکنید که این قاچاق سازماندهی شده است طعنه سنگین روزنامه فرهیختگان به جلیلی : میز مذاکره ، کلاس تاریخ و فلسفه و پدیدارشناسی روح هگل نیست دستگیری کلاهبرداری که از دختران زیر سن قانونی اخاذی می‌کرد آیا ایران با درخواست احتمالی آمریکا برای مذاکره دوجانبه موافقت می‌کند؟ علم چطور دژاوو را توجیه می‌کند؟ آقای قالیباف! ما را به یاد خرزوخان شب های برره انداختید / می دانید با 8 میلیارد دلار چند خودروی روز دنیا می شد وارد کرد؟